Mopon virittäminen - takaisin nuoruuteen...
Valvoja: ffp jäsenet
Mopon virittäminen - takaisin nuoruuteen...
Tuossa saunassa istuskellessa tuli mieleen miten poikasena yritettiin surkeilla taidoilla ja huonoilla vehkeillä loihtia tunturi supersportista tahi raisusta taivaallisia tehoja esille. Isompaa kaasaria, porattua kurkkua, vaihdettuja rissoja, leikattua männänhelmaa, mitä ihmeellisimpiä tehoputkiviritelmiä... Hurjimmilla ja varakkaimmilla ihan semmoisia isoja läppäpyttyjäkin! Sekotuspensa haisi ja kakstahti tirisi. Mahtava harrastus!
Aloin vain miettimään, että mitenkä lepposaa olisi nykyvehkeillä (ja samoilla surkeilla taidoilla) alkaa väkertämään jotain -80 -luvun Raisua. Ottaisi vaikka pienen kisan kavereiden kanssa, että keneltä syntyy ärmäkin mopedi. Rajoituksia voisi kehitellä. Vaikka ettei pyttyä saa vaihtaa isompaan tai että käytössä on vain tietty budjetti.
Aloin vain miettimään, että mitenkä lepposaa olisi nykyvehkeillä (ja samoilla surkeilla taidoilla) alkaa väkertämään jotain -80 -luvun Raisua. Ottaisi vaikka pienen kisan kavereiden kanssa, että keneltä syntyy ärmäkin mopedi. Rajoituksia voisi kehitellä. Vaikka ettei pyttyä saa vaihtaa isompaan tai että käytössä on vain tietty budjetti.
Itsellä ei mopoa ollut, mutta kylän pojilla oli Solifer Exportteja ja Tunturi SM:iä, joista pystyi vain haaveilemaan, kun jalat eivät edes yltäneet solikan polkimille. Noitten laitteiden kisakuntoon virittäminen vaati todellakin yritystä!
Toista se on nykyään: ostat marketista kinuskivehkeen ja myyjä antaa kaupantekijäisiksi viritysohjeen(samassa lauseessa ostajaa varoittaen: tätä et sitten kuullut myyjältä): tuon sokan kun irrottaa, niin kulkee seitsemääkymppiä!
Kyllähän nuo kovaa kulkevat, kun ei meinaa pakulla perässä pysyä ja ajotavat ovat kuin silloin enne: pyöräteitä mennään kuin aina olisi menty ja pururadalla pärrääminen on kuin ikimuistoinen nautintaoikeus!
Toista se on nykyään: ostat marketista kinuskivehkeen ja myyjä antaa kaupantekijäisiksi viritysohjeen(samassa lauseessa ostajaa varoittaen: tätä et sitten kuullut myyjältä): tuon sokan kun irrottaa, niin kulkee seitsemääkymppiä!
Kyllähän nuo kovaa kulkevat, kun ei meinaa pakulla perässä pysyä ja ajotavat ovat kuin silloin enne: pyöräteitä mennään kuin aina olisi menty ja pururadalla pärrääminen on kuin ikimuistoinen nautintaoikeus!
Tulee vanhat ajat mieleen =) Tulihan tuota nuorempana harrastettua kun ei kevariin ollut ikinä rahaa =)
Suzuki S1:ssä oli 80cc malossi, 20mm kaasari, laskettu kansi, tehari ja jotku välitykset =) Kulki kuin pieni eläin, ja oli aivan mahdoton enää hallita :D (pellollahan tällä ajeltiin tietysti)
Osat on kyllä myyty jo vuosia sitten, mutta mieleenpainuvia hetkiä oli =)
Nykyään noista uusista kiinamopoista riittää tosiaan tapin tai prikan irrotus, ja kulkee jo enemmän kuin tarpeeksi.
Suzuki S1:ssä oli 80cc malossi, 20mm kaasari, laskettu kansi, tehari ja jotku välitykset =) Kulki kuin pieni eläin, ja oli aivan mahdoton enää hallita :D (pellollahan tällä ajeltiin tietysti)
Osat on kyllä myyty jo vuosia sitten, mutta mieleenpainuvia hetkiä oli =)
Nykyään noista uusista kiinamopoista riittää tosiaan tapin tai prikan irrotus, ja kulkee jo enemmän kuin tarpeeksi.
PV Sutki oli mulla, taisin ajella 14 vuotiaasta 18 vuotiaaksi, toki piikki kortin saamisen jälkeen vain talvet mopolla.
80cc pyttyjä oli moniakin, mäntiä vielä enemmän:)), Gianellin putki, 26mm mikuni (johon tietenkin piti pyttyäkin viilata), huiput n.120km/h täysillä ratastuksilla. Sehän on selvää että suljetulla alueella tällä ajettiin.
Tuota ennen tais olla Tunturi Super Sport jossa ei kestänyt yhtään mikään vähänkaan piristettynä, alakerran laakerit viikossa hajalla.
Oli kivaa aikaa!
80cc pyttyjä oli moniakin, mäntiä vielä enemmän:)), Gianellin putki, 26mm mikuni (johon tietenkin piti pyttyäkin viilata), huiput n.120km/h täysillä ratastuksilla. Sehän on selvää että suljetulla alueella tällä ajettiin.
Tuota ennen tais olla Tunturi Super Sport jossa ei kestänyt yhtään mikään vähänkaan piristettynä, alakerran laakerit viikossa hajalla.
Oli kivaa aikaa!
Suzuki Pv 82cc tilavuudella, kantta laskettu, mäntää viilailtu, jonkun 125cc putki joka modattu käypäseksi. 28(vai30mm?)mm Mikunin kaasutin(suzukin 500cc 2T vehkeestä), 110pääsuutin, kevennetty magneetto, avarretut pako ja imuaukot.
15piikkinen ratas edessä, vakio takana ja kulki 110kmh pelkästään sillä :D
Kierti niin maan perkeleesti ja voimaakin tuntui riittävän kun kytkin luisti vaikka uudet rojut, sitten modaus jäykemmillä jousilla sinne mutta ei siltikään pitänyt kunnolla.
Hanan väänti auki niin booas koska sai ilmaa niin paljon, sitten kun väänti ensin kaasun puoleen matkaan ja siitä pohjaan niin nosti keulaa kivasti 2:lla vielä :)
Mäntiä menikin tahilla jos kuukauden kestää niin hyvä.
Oli se sairas vehe, kaverilla hieman mopompi malli mutta ei saakeli uskaltanut sillä oikeen ajaa tässä kesällä :D
15piikkinen ratas edessä, vakio takana ja kulki 110kmh pelkästään sillä :D
Kierti niin maan perkeleesti ja voimaakin tuntui riittävän kun kytkin luisti vaikka uudet rojut, sitten modaus jäykemmillä jousilla sinne mutta ei siltikään pitänyt kunnolla.
Hanan väänti auki niin booas koska sai ilmaa niin paljon, sitten kun väänti ensin kaasun puoleen matkaan ja siitä pohjaan niin nosti keulaa kivasti 2:lla vielä :)
Mäntiä menikin tahilla jos kuukauden kestää niin hyvä.
Oli se sairas vehe, kaverilla hieman mopompi malli mutta ei saakeli uskaltanut sillä oikeen ajaa tässä kesällä :D
Onhan noita ollut, ehkä hurjin värkki oli 70-luvun Raisun runko mikä löydettiin kaatopaikalta: siihen sovitettiin pv:n kone 60cc hiluilla, korkeammat etuiskarit, monojousi ja pitempi haarukka taakse. Runko oli aika mätä niin sitä sai hitsailla yhtenään, ja koko vehje unohtui kun piti "lainata" moottori toisaalle.
Nopein vehje oli S1 80cc malossilla, sille sorvatulla kannella, 24mm mikunilla ym. tykötarpeilla. Tarpeeks raskaat välitykset niin sai tuliterät etupyöränlaakerit väljäksi yksillä huippujen kokeilulla :) Pääsihän sillä rekasta heittämällä ohi valtatiellä (siis unissaan ;)
Tällä hetkellä on tuolla tallin perällä Suzuki PV ja S, kummassakin läppäpytyt ym. hilua. Eivät ole rekisterissä tai muutenkaan laillisia, valot puuttuu ym. Mutta mukavia leluja :)
Nopein vehje oli S1 80cc malossilla, sille sorvatulla kannella, 24mm mikunilla ym. tykötarpeilla. Tarpeeks raskaat välitykset niin sai tuliterät etupyöränlaakerit väljäksi yksillä huippujen kokeilulla :) Pääsihän sillä rekasta heittämällä ohi valtatiellä (siis unissaan ;)
Tällä hetkellä on tuolla tallin perällä Suzuki PV ja S, kummassakin läppäpytyt ym. hilua. Eivät ole rekisterissä tai muutenkaan laillisia, valot puuttuu ym. Mutta mukavia leluja :)
Melko paljon helpommalla pääsee nykyisten kanssa. Tuommoinen kiinalainen tuli hommattua kesäajokiksi ja yhden johdon katkaisemalla kulkee vajaan 80. Ajonautinnosta ei kyllä tuossa vaiheessa voi oikein puhua.
eikös noissa kiinalaisissa ole ainakin variaattorissa ollut jotain prikkaa, jonka irrottamalla kulkee kovempaa? www.motot.net vois löytyä paremmin tietoa =)
Ihan samaa olen ajatellut monesti kuin topikin aloittaja.
Nykyisellä tietämyksellä, käden taidoilla, maltilla ja työkaluilla olis kiva vielä kerran virittää joku vanha PV..ja vaikka penkittää se ennen ja jälkeen.
Mielekkäintä olisi tehdä se vieläpä ihan 50cc vakiosylinteristä, jolloin virityksen lopputulos on selvemmin havaittavissa.
Autoihin tottuneena tulee viritettyt mopot aina miellettyä "kovaa ja korkealta kiertäväksi vapareiksi".. Ihan, kuin ahdetut mopot olisivat jossain määrin mukamas yleisiä. :)
Sitä on vain niin tottunut, että autopiireissä on ihan yhtä lailla vapareita ja ei niin vapareita..
Nykyisellä tietämyksellä, käden taidoilla, maltilla ja työkaluilla olis kiva vielä kerran virittää joku vanha PV..ja vaikka penkittää se ennen ja jälkeen.
Mielekkäintä olisi tehdä se vieläpä ihan 50cc vakiosylinteristä, jolloin virityksen lopputulos on selvemmin havaittavissa.
Autoihin tottuneena tulee viritettyt mopot aina miellettyä "kovaa ja korkealta kiertäväksi vapareiksi".. Ihan, kuin ahdetut mopot olisivat jossain määrin mukamas yleisiä. :)
Sitä on vain niin tottunut, että autopiireissä on ihan yhtä lailla vapareita ja ei niin vapareita..
Aina tapana kaikki tehdä vaikean kautta: puoliautomaatti monkey, 75cc+nokka pidemmillä nostoilla (muistaakseni, ainakin erosi vakionokasta...) ja avarretut kanavat, 600-Fiatin kaasari pienemmillä suuttimilla (kiihdytyspumppu ;)) rattaita (mukaanlukien auton nokkaketjuviritelmät)... Helposti autojen ohi (suljetulla alueella jne.)...
Paras silti oli, kun kysyin katsastusasemalta kuinka isoksi pv:n sylinterin saa porata "naarmujen" vuoksi, vastaukseksi sain että alle 60cc pitää pysyä. No tuohon mittaan sylinteri, männälle "kevyt hoito" ja aukkojen pyöristys ja 5. vaihde --> vakion oloinen käynti ja nopeutta tasamaalla n.60km/h (suljetulla alueella luonnollisesti)
Oi niitä aikoja...
Paras silti oli, kun kysyin katsastusasemalta kuinka isoksi pv:n sylinterin saa porata "naarmujen" vuoksi, vastaukseksi sain että alle 60cc pitää pysyä. No tuohon mittaan sylinteri, männälle "kevyt hoito" ja aukkojen pyöristys ja 5. vaihde --> vakion oloinen käynti ja nopeutta tasamaalla n.60km/h (suljetulla alueella luonnollisesti)
Oi niitä aikoja...
Jos haluaa laillisesti harrastaa kaksitahtisen virittämistä ja näyttää tietotaitonsa, hanki Warre!
Muistan aikanaan, kun erään pitäjän pienkonehuollon kaveri isäntien moottorisahojen korjailun lomassa rikitteli Warren menokuntoon. Hurjia huhuja kerrottiin tuon laitteen kulkuvaroista, vehje kun otti kierroksia niin paljon kuin taivas salli. Melko infernaalinen ääni lähtee kolmisylinterisestä kaksitahtisesta, joka kiertää päälle 15 000 rpm.
Muistan aikanaan, kun erään pitäjän pienkonehuollon kaveri isäntien moottorisahojen korjailun lomassa rikitteli Warren menokuntoon. Hurjia huhuja kerrottiin tuon laitteen kulkuvaroista, vehje kun otti kierroksia niin paljon kuin taivas salli. Melko infernaalinen ääni lähtee kolmisylinterisestä kaksitahtisesta, joka kiertää päälle 15 000 rpm.
Noh, koskas pistetään FFp:n moponvirityskisa pystyyn?
Luokkiahan voisi olla erilaisia:
- Vakio-osista modaamalla (esim. ettei mopon ulkonäkö saa muuttua lainkaan).
- Itsetehdyt viritysosat
- Kaupalliset viriosat
Eniten rispektiä ainakin itseltäni tulisi ykkösluokan voittajalle :-D
Ja tietysti mitä vanhempi mopo, niin sen paree!
:-D
Luokkiahan voisi olla erilaisia:
- Vakio-osista modaamalla (esim. ettei mopon ulkonäkö saa muuttua lainkaan).
- Itsetehdyt viritysosat
- Kaupalliset viriosat
Eniten rispektiä ainakin itseltäni tulisi ykkösluokan voittajalle :-D
Ja tietysti mitä vanhempi mopo, niin sen paree!
:-D
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Vakio-osista modaamalla-luokassa olis PV aika kova luu. Muutamille kavereille tuli tehtyä sellanen modi, että vakioputkesta poistettiin välilevyt paisuntakammiosta, ja loppupilli vaihdettiin isommaksi. Antoi mukavan laajan tehokäyrän.
Itsellä oli pari monkeytä, pari solifer sm, tunturi supersport, tiger, ja suzuki s1.
Osa noista oli vaan kunnostusta ja myyntiä varten ostettu.
Supersportissa, tigerissä ja monkeyssä oli yli 70cc sylintereitä, 20mm kaasareita tehoputkia, monkeyssä tietysti sikanokka ja DAXin isovenakansi.
Tosi on, että nykymopedeita on helppo virittää, mutta koneen luonne jää miedoksi jos ei käytetä ihan vanhan koulun virityskonsteja. Tehoputkitetulla kakstahdilla ja sikanokka-monkeyllä oli ihan kiva ajaakin, kun oli "rajua kiihtyvyyttä ja sitkeää vääntöä". :)
Itsellä oli pari monkeytä, pari solifer sm, tunturi supersport, tiger, ja suzuki s1.
Osa noista oli vaan kunnostusta ja myyntiä varten ostettu.
Supersportissa, tigerissä ja monkeyssä oli yli 70cc sylintereitä, 20mm kaasareita tehoputkia, monkeyssä tietysti sikanokka ja DAXin isovenakansi.
Tosi on, että nykymopedeita on helppo virittää, mutta koneen luonne jää miedoksi jos ei käytetä ihan vanhan koulun virityskonsteja. Tehoputkitetulla kakstahdilla ja sikanokka-monkeyllä oli ihan kiva ajaakin, kun oli "rajua kiihtyvyyttä ja sitkeää vääntöä". :)
Paras modi silloin aikoinaan oli 80cc RM pata suoraan PV:seen...
On sitä pitänyt olla idiootti, nykyään ei tulisi mieleenkään ajaa yli satasta
Sillä lypsyjakkaralla. Samaa menoa kesät talvet. Parhaita olivat niiden
autolijoiden ilmeet, jotka tuli ohitettua moottoritiellä...
itellä ollu samanmoinen viritys, eli se RM80:n pitempi-iskuinen 5-v alakerta PV:ssä. Oli vähän väljä, ei se kulkenu ku noin sata, kulki perus-50cc-läppiksellä suunnilleen samat.
Kaverin kanssa ruuvattiin TS 125 pata myöhemmin samaan runkoon, se kulki jo sen verran, että huippuja ei uskaltanu mitata, >120km/h kuitenkin.
Joo toi RM:n pata oli aika vinkee... kaverilla oli joskus Suzukin mopokatupyörässä eli R:ssä sellainen. Keulaa haki iloisesti ja vaihteitakin tais oman muistini mukaan olla 6.
Itellä oli Suzuki S1 jossa 70cc läppäpytty,20mm Mikuni powerfiltterillä,kolme hammasta isompi ratas edessä ja Arrowin tehari. Hyvin sil pääs jotain 100km/h tuntumaan... :)
Itellä oli Suzuki S1 jossa 70cc läppäpytty,20mm Mikuni powerfiltterillä,kolme hammasta isompi ratas edessä ja Arrowin tehari. Hyvin sil pääs jotain 100km/h tuntumaan... :)
Mulla oli monkeyssä 73cc pytty, jyrkempi nokka-akseli ja 16mm Dellorto :) Perkeles ku en sillon tajunnu porata pakoputkesta sitä "kuristinta" isommaksi niin ois kulkenu hieman eri tavalla. Ilmeisesti tuosta johtuen(?) ylävääntö oli olematon, tasasella kulki 80 ja alamäkeen 100km/h. Vastapainoksi sitä alavääntöä oli "tappavasti" ja pitkillä välityksillä oli hyvä vetää laajaa paskarinkiä tappisladissa kyläkoulun pihasepelillä. Samalta tontilta käännettiin nurmikko joka kevät ja vastaavat viheriöt tuli ruopattua öisin myös sellaisilta henkilöiltä jotka syystä tai toisesta soittelivat poliiseja meidän perään. Kertaakaan ei jääty kiinni vaikka useampaan kertaan oli kotipoliisi tai ihan oikeat poliisit autolla perässä. Onko tuo nyt sitten ihmekään kun niitä "poliisi! hajaannutaan!" -juttuja tuli kuivaharjoiteltua. Oli pakoreitit ja kokoontumispaikat tarkoin suunniteltu ja mm. mopon kilpi pikakiinnityksellä, ihan niinku poliisit ei runkonumeron perusteella ois saanu mopon omistajaa selville :) Tämä siis jos jossain vaiheessa olis pitäny hylätä mopo ja pistää juoksuksi. Tankin alle rungon ja tankin väliin suunniteltiin päävirtakatkaisijaa, jonka olis voinu napsauttaa nolla-asentoon ennen ku poliisit lähtee koeajolle.
Sateisina iltoina ku oltiin jo ajettu takkien selät ruskeiksi, niin kokoonnuttiin autotalliin lukemaan moposportin kuvastoja. Haaveissa oli ne kaikkein kovimmat virityssarjat; monkeyn 84,5cc pytty isompiventtiilisellä kannella ja kaverille PV:hen 70cc läppis ym. hilut, mutta mitempä sitä jollain "tienaa tonni" -kesätyöllä semmosia ois mopoon laittanu.
Ei ehkä olis pitäny sitä omaa mopoa myydä, nyt sen ois voinu virittää teinivuosien haaveisiin asti muutaman Volvon bensatankillisen hinnalla :(
Hurjin viritys mopoihin liittyen täällä päin silloin 90-luvun puolivälissä oli Suzuki PV jollain vanhalla Hondan kakspyttysellä 125cc nelitahtikoneella(?!).
Sateisina iltoina ku oltiin jo ajettu takkien selät ruskeiksi, niin kokoonnuttiin autotalliin lukemaan moposportin kuvastoja. Haaveissa oli ne kaikkein kovimmat virityssarjat; monkeyn 84,5cc pytty isompiventtiilisellä kannella ja kaverille PV:hen 70cc läppis ym. hilut, mutta mitempä sitä jollain "tienaa tonni" -kesätyöllä semmosia ois mopoon laittanu.
Ei ehkä olis pitäny sitä omaa mopoa myydä, nyt sen ois voinu virittää teinivuosien haaveisiin asti muutaman Volvon bensatankillisen hinnalla :(
Hurjin viritys mopoihin liittyen täällä päin silloin 90-luvun puolivälissä oli Suzuki PV jollain vanhalla Hondan kakspyttysellä 125cc nelitahtikoneella(?!).
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Liekö sulla ollu se nokka-aksilan ajoitus pykälän myöhäisellä? (vai aikaisella, en oo tästä ihan varma) Itellä kun oli sikanokka monkeyssä, niin huomas selvän eron vääntöalueessa kun käänsi yhden hampaan suuntaan tai toiseen. Toisessa asennossa kauhee alavääntö, ja toisessa asennossa laulu alkoi 6000rpm ->
^Tuo on mahdollista. Niissä ajoitusmerkeissä oli joku semmonen jippo, ettei ne ollut täysin kohdallaan koskaan. Yhden hampaan siirsi niin se meni jo ohi :D Tuntu tosiaan että sillä vois pintakaasulla vaikka pyörittää maapalloa, keulittelin loivaan ylämäkeen pitkästikkin kakkosella ihan vaan pintakaasulla... Kyseessä oli kolmivaihteinen puoliautomaatti, '81.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Taisin tehdä silloiseen "automaattikytkimelliseen" Hondaan ihan säädettävän nokkapyörän.
Sylinteri 85cc, DAX:n "isovenakansi", Superstreet -nokka, 24mm Mikuni, Putki omatekoinen (polkupyörän "käyrätankosta" alkukäyrä, halkaisija 22mm, ja itsetehty suoravirtausvaimennin), välityksiä jne...
Ihan jees peli ;-)
PV -hommat sitten erikseen, esim. 80cc läpillä jne...
Sylinteri 85cc, DAX:n "isovenakansi", Superstreet -nokka, 24mm Mikuni, Putki omatekoinen (polkupyörän "käyrätankosta" alkukäyrä, halkaisija 22mm, ja itsetehty suoravirtausvaimennin), välityksiä jne...
Ihan jees peli ;-)
PV -hommat sitten erikseen, esim. 80cc läpillä jne...
Joo, kyllä niistä mopoista saa nykyisellä tieto-taidolla jo aika mukavasti kulkevia, itte ropasin tossa toissakesänä vähän PV:tä...
Kyllähän se kulki, mutta kun ei niillä enää uskalla ajaa. Pentuna ei paljon päätä pakottanu, 100km/h oli se maaginen raja, jonka jälkeen "virittäjä" sai vähän rispektiä... Nyt tuntuu se 40 riittävältä vauhdilta.
Pitihän sitä PV:tä käydä testaamassa, uskalsin ajaa sillä noin 70km/h, sitte alko vapina. Kuskissa.
Sattupa vielä poliisit näkemään sen suorituksen kun paikalliselta Shelliltä lähdin, kumia oli pakko polttaa, ihan kunnon savuihin asti.
Oli setillä ilmettä kun mopon päällä oli tämmöinen "hento ikiteini". N.100kg, kalju, tatuointeja omaava partanaama (sillon Lemmy-parta).
Niitä alko vaan tapaus naurattaan ja saattelivat tallille asti, turinoitiin siinä sitte aikamme ja muisteltiin kultaisia mopoaikoja.
Ei tullu sakkoja, ei edes nuhteita.
Ei muutakun vähän mopoja viilaamaan ja sitten joku puuhapete järjestämään ratapäivät/kokoontumiset kehiin kyseisen asian puitteissa. Rankimmin viilatuille 24 minuutin kestävyysajot, kun ei ne kauempaa kasassa pysy. Huumoripitoiset kekkerit aiheen tiimoilta...
Ratana vois olla sopiva joku mikroautorata tms. että porukalla säilyy mielenkiinto...
Kyllähän se kulki, mutta kun ei niillä enää uskalla ajaa. Pentuna ei paljon päätä pakottanu, 100km/h oli se maaginen raja, jonka jälkeen "virittäjä" sai vähän rispektiä... Nyt tuntuu se 40 riittävältä vauhdilta.
Pitihän sitä PV:tä käydä testaamassa, uskalsin ajaa sillä noin 70km/h, sitte alko vapina. Kuskissa.
Sattupa vielä poliisit näkemään sen suorituksen kun paikalliselta Shelliltä lähdin, kumia oli pakko polttaa, ihan kunnon savuihin asti.
Oli setillä ilmettä kun mopon päällä oli tämmöinen "hento ikiteini". N.100kg, kalju, tatuointeja omaava partanaama (sillon Lemmy-parta).
Niitä alko vaan tapaus naurattaan ja saattelivat tallille asti, turinoitiin siinä sitte aikamme ja muisteltiin kultaisia mopoaikoja.
Ei tullu sakkoja, ei edes nuhteita.
Ei muutakun vähän mopoja viilaamaan ja sitten joku puuhapete järjestämään ratapäivät/kokoontumiset kehiin kyseisen asian puitteissa. Rankimmin viilatuille 24 minuutin kestävyysajot, kun ei ne kauempaa kasassa pysy. Huumoripitoiset kekkerit aiheen tiimoilta...
Ratana vois olla sopiva joku mikroautorata tms. että porukalla säilyy mielenkiinto...
Suzuki Pv 82cc tilavuudella, kantta laskettu, mäntää viilailtu, jonkun 125cc putki joka modattu käypäseksi. 28(vai30mm?)mm Mikunin kaasutin(suzukin 500cc 2T vehkeestä), 110pääsuutin, kevennetty magneetto, avarretut pako ja imuaukot.
15piikkinen ratas edessä, vakio takana ja kulki 110kmh pelkästään sillä :D
Kierti niin maan perkeleesti ja voimaakin tuntui riittävän kun kytkin luisti vaikka uudet rojut, sitten modaus jäykemmillä jousilla sinne mutta ei siltikään pitänyt kunnolla.
Minkäs kokoisella männällä toi oli toteutettu?olikos iskua muutettu?
Itsellä kin oli mopoja ja skootteri
Kyllähän tuotakin tuli nuorena harrastettua.Tälläinen tuli keväällä hankittua, mukava tuolla on näin kesällä ajella.
Millaiset vakuutus maksut tuollaisessa 125cc monkeyssä on? Ilmeisesti kertyy bonuksetkin kun moottoripyörästä on kyse.
Itsellä oli ykkös mopona 96:nen monkey. Aika lievät virit. Kaasarin ja imukaulan välistä kuristus pois, pakoputken alusta holkki pois ja ratastukset. Kulki n60km/h 50kiloisen alla. Toisinaan oli paikoillaan 16mm dellorto, mutta se huono käynti vitutti niin ei sitä kauaa jaksanut pitää.
Räyhä pelinä oli sitten pv 65cc kokoon poratulla läppiksellä, laskettu kansi, 20mm mikuni, malossin tehoputki ja ratastukset. Taisi se vähän päälle 90km/h huilata. Väännöt oli melko hyvät ilmeisesti tuosta malossin putkesta johtuen.
Kaverilla oli helkama AX 70cc pytyllä, 20mm lortolla ja alakautta tulevalla putkella. Oli melkoinen räyhääjä isoilla kierroksilla. Pärjäsi pv:lle eli varmaan jotain 95 kulki.
Meikäläisen mopo aikoina eli 2000-2002 tohti vielä ajellakkin viritetyillä mopoilla, mutta nyky nuoret ovat ainakin täällä päin kolaroineet niin paljon ja pari kuollutkin että mopoja ratsataan jatkuvasti. Itseään saavat syyttää.
Itselläni oli sillon joskus -86 PV,vakio pytty porattu 60cc,suuttimet kaasariin vaihdettu ja välitykset laitettu,kulki sen vajaan 70km/h ihan kevyeen sillon,se riitti mulle ku kaverit ei pysyny perässä :)
Pikkuveljellä nyt saman ikänänen PV ja on läpiskää,mikunia,tehoputkee ja kulukee nii kovvoo ettei uskalla "näin vanhana" edes kunnolla antaa kenkää :)
Mut kyllä hyvin huomaa ettei vanhempana uskalla leikkiä mopolla niinkuin sillon nuoruudessa,nyt ku vauhtia kertyy liikaa nii heti iskee takaraivoon lause "entä jos tästä vetää lipat".
Onneks kuitenkin on toi pikkuveljen PV tallessa,saa sillä sit välillä fiilistellä jos tulee tarvetta mopobuumia helpottaa ;)
Pikkuveljellä nyt saman ikänänen PV ja on läpiskää,mikunia,tehoputkee ja kulukee nii kovvoo ettei uskalla "näin vanhana" edes kunnolla antaa kenkää :)
Mut kyllä hyvin huomaa ettei vanhempana uskalla leikkiä mopolla niinkuin sillon nuoruudessa,nyt ku vauhtia kertyy liikaa nii heti iskee takaraivoon lause "entä jos tästä vetää lipat".
Onneks kuitenkin on toi pikkuveljen PV tallessa,saa sillä sit välillä fiilistellä jos tulee tarvetta mopobuumia helpottaa ;)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Nykyään noiden manki mopojenkin virittely on melko helppoo... selaa vaan ebayta ja kun löytyy uuden kiinalaisen 125cc mankin koneen ni huutaa pois... sen kun lyö kiinni niin johan kulkee...
Kaikkein huvittavin "lisävaruste" mitä oon kuullu mitä mankiin saa on sähkömoottorilla toimiva "turbo" pikkasen pisti hymyilyttäömään kun sellaseen netissä törmäsin. XD
Kaikkein huvittavin "lisävaruste" mitä oon kuullu mitä mankiin saa on sähkömoottorilla toimiva "turbo" pikkasen pisti hymyilyttäömään kun sellaseen netissä törmäsin. XD
-
- ffp jäsen
- Viestit: 286
- Liittynyt: 26.12.2003 15:38
Suzuki S1:ssä oli 80cc malossi, 20mm kaasari, laskettu kansi, tehari ja jotku välitykset =) Kulki kuin pieni eläin, ja oli aivan mahdoton enää hallita :D (pellollahan tällä ajeltiin tietysti)
Oivoi, itsellänikin oli sininen S1, sitä tuli kans viriteltyä nuoruuden huumassa niin paljon kuin suinkin oli silloisten taitojen ja resurssien kanssa mahdollista.
80cc läppis malossin lasikuituläpillä, laskettu kansi, taottu mäntä (normaaleilla alumiinisillä ajoi noin 50km ja vaihtoon...), 24mm dell'orto jne.
Tietty myös kytkintä piti noilla hilppeillä pikkasen muokata. Kytkinlevyt oli vähän jämäkämmät ja jousetkin taisi olla jotain aika tuhtia tavaraa.
Laakerit taisi olla jostain crossista, löyty sopivat, kun vaihto kiertokangen vähän jykevämpään senkin.
Välitykset oli muistaakseni niin, että takana oli neljä hammasta pienempi ratas ja edessä oli 13-hampainen.
Ja sanomattakin selvää, että tällähän ajettiin vain metsäteillä. Yleisille teille ei tuollaisella pelillä mentykään. :D Sen verran asiantuntevia poliiseja oli kuitenkin liikkeellä silloin.
Mut joku 50cc läppis ja 14mm mikuni nyt piti siinä katuajoon tarkotetussa muovilehmässäki olla. Ettei ihan jalkoihin jäänyt, kun kokoa oli jo silloin nuorenakin enemmän kuin muilla. :D
Olihan niitä kaikenlaisia menopelejä silloin mopoikäisenä varmaan lähemmäs tusinan verran, kaikki tietysti enempi tai vähempi viritettyjä. Joukossa oli yksi PV johon oli heitetty GT125:n kone (menee tosiaan heittämällä runkoon). Samanmoinen sitten tuli yhdessä kaupassa muutamia vuosia sitten. Eipä sillä paljon käyttöä ollut mutta tietysti vähän piti testailla:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/bikeplan.htm
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/bikeplan.htm
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ihan tässä nuoruus palaa mieleen.....
Itellä oli Suzuki PV, jossa 50cc läppis, hiilariläpät, Luhan tehari ja hiukan laskettu kansi ja fiilailtu sylinteri. Kaasari oli kokoajan vakio. (12mm)
Tolla konstruktiolla se kelas vauhtia 75km/h (metsätiellä!)
Hiukan ku ois isomman kaasarin laittanu, ni ois saanu vauhtia lisää....
Nyt on sitte crossi-kuume! =)
Itellä oli Suzuki PV, jossa 50cc läppis, hiilariläpät, Luhan tehari ja hiukan laskettu kansi ja fiilailtu sylinteri. Kaasari oli kokoajan vakio. (12mm)
Tolla konstruktiolla se kelas vauhtia 75km/h (metsätiellä!)
Hiukan ku ois isomman kaasarin laittanu, ni ois saanu vauhtia lisää....
Nyt on sitte crossi-kuume! =)
Nyt minä sen sitten tein - menin ja ostin moponi takaisin! Myin monkeyni kaverin pikkuveljelle joskus vuonna 1998 tai 1999, ja ostin sen tänään itelleni takaisin kun kaverin pikkuveljistä nuorempikin on jo ajokortti-iässä.
Hyvin olivat pitäneet tuota minun entistä pärrää melkein kymmenen vuotta, mm. verhoiluttamani istuin ('81 monkeyssä on ns.pikkupenkki, ei saanu päällistä) on edelleen kuin uusi. Käynnistyspoljin on tyypillisesti rikki ja kone vie mahottomasti öljyä, mutta onhan minulla hyväkuntoinen 73cc pytty ja mäntä tuolla autotallissa jemmassa, ollut jo mopon myynnistä saakka ;) Jostain hankin vielä 16-20mm dellorton niin rupeaa maisema vaihtumaan. Jyrkempi nokkahan tuossa myös on.
Noh, lähinnä ostin tuon itelleni "talteen". Voihan tuota pikkuhiljaa kunnostaa ja tuunata, ja ehkä joku hämärä yö käydä korkkaamassa kaikki vanhat polut ja montut kun muut eivät näe. Eilen parin saunakaljan jälkeen tsekkasin netin osatarjontaa, ja kyllä siinä meni vanhan monkeymiehen silmät kieroon ku luki juttuja 168cc koneista, tuplakaasareista, turboista, 10" kromivanteista ym ym. Toista se oli silloin ennen, kaikki mopotuning oli pelkän paukkupullon ja erkkarin varassa...
Voisin melkein laittaa kuviakin tuosta lähiaikoina. Samalla haastan kaikki muut aikuiset mopohaaveilijat tulemaan pois piilosta ja kertomaan tästä pikku paheestamme näin julkisesti.
Hyvin olivat pitäneet tuota minun entistä pärrää melkein kymmenen vuotta, mm. verhoiluttamani istuin ('81 monkeyssä on ns.pikkupenkki, ei saanu päällistä) on edelleen kuin uusi. Käynnistyspoljin on tyypillisesti rikki ja kone vie mahottomasti öljyä, mutta onhan minulla hyväkuntoinen 73cc pytty ja mäntä tuolla autotallissa jemmassa, ollut jo mopon myynnistä saakka ;) Jostain hankin vielä 16-20mm dellorton niin rupeaa maisema vaihtumaan. Jyrkempi nokkahan tuossa myös on.
Noh, lähinnä ostin tuon itelleni "talteen". Voihan tuota pikkuhiljaa kunnostaa ja tuunata, ja ehkä joku hämärä yö käydä korkkaamassa kaikki vanhat polut ja montut kun muut eivät näe. Eilen parin saunakaljan jälkeen tsekkasin netin osatarjontaa, ja kyllä siinä meni vanhan monkeymiehen silmät kieroon ku luki juttuja 168cc koneista, tuplakaasareista, turboista, 10" kromivanteista ym ym. Toista se oli silloin ennen, kaikki mopotuning oli pelkän paukkupullon ja erkkarin varassa...
Voisin melkein laittaa kuviakin tuosta lähiaikoina. Samalla haastan kaikki muut aikuiset mopohaaveilijat tulemaan pois piilosta ja kertomaan tästä pikku paheestamme näin julkisesti.
Itse tuossa möin vähän yli kolme kuukautta sitten Monkeyn pois. Oli vuosmallia -94 ja viritetty oli mutta vakiopytyllä. Mäntä kesti ajella jonkun 4000km maksimissaan.. Otti jonkin verran kiekkaa. Kyllähän tuota tuli vähän ikävä, tekis joka päivä mieli ajamaan Monkeyllä...... Kunnon fiilistelymopo jos näin jälkikäteen miettii. Ehkäpä joskus tulevaisuudessa vielä ostan moisen...
Niin ja vaimokkeelle en luonnollisesti kertonut mopohankinnastani vielä mitään, manki majailee täällä vanhempieni luona kotikonnuillani enkä sitä varmaan omaan autotalliin 200km päähän vie. Olkoot mopoilu sitten sellainen salainen pikku paheeni jota teen käydessäni vanhempieni luona ;)
Kovasti tekis jo mieli alkaa mopoa purkamaan mutta luodaan jokin projektisuunnitelma ja hankitaan osat ensin.
Kovasti tekis jo mieli alkaa mopoa purkamaan mutta luodaan jokin projektisuunnitelma ja hankitaan osat ensin.
noita 50cc läppäpyttyjäkin on kahta eri versioo.aidossa rm50 pytyssä on 4kpl ylösvirtauskanavia ja normaali kaksiosaiseksi jaettu imukanava läppäventtiilin lisäksi.
noissa ns.leluläppiksissä (mitkä yleistyi vissiin 90-luvun loppupuolella) ei ole perinteistä imukanavaa ollenkaan vaan kaikki bensasyöttö tapahtuu läppäventtiilin kautta.itsellä oli joskus pv:ssä aito rm50 kone.
noissa ns.leluläppiksissä (mitkä yleistyi vissiin 90-luvun loppupuolella) ei ole perinteistä imukanavaa ollenkaan vaan kaikki bensasyöttö tapahtuu läppäventtiilin kautta.itsellä oli joskus pv:ssä aito rm50 kone.
Noniin; 18mm kaasari tulee ja vanhan mallin vanteista (kasiykkösen vanteissa on soikeat reiät ja pienemmät jarrut) on lähteny kysely. On vanne kiero tuosta, itse aikoinaan teloin sen kun irtosi napa vanteesta 50km/h vauhdissa ja se murtuma näyttää vuosien saatossa pahentuneen. Moposportista tilaan lähipäivinä 73cc:n tiivistesarjan sekä ilmanputsarin ja imukaulan tuolle kaasarille, sitten ei muuta ku kovaa ajoa ;)
Jos sitten talvella purkais mokoman ja maalais, tiedä sitten mitä siihen vielä keksii. Jospa nyt toteuttas sen haaveen 4-vaihteisesta alakerrasta normaalikytkimellä...
Jos sitten talvella purkais mokoman ja maalais, tiedä sitten mitä siihen vielä keksii. Jospa nyt toteuttas sen haaveen 4-vaihteisesta alakerrasta normaalikytkimellä...
noissa ns.leluläppiksissä (mitkä yleistyi vissiin 90-luvun loppupuolella) ei ole perinteistä imukanavaa ollenkaan vaan kaikki bensasyöttö tapahtuu läppäventtiilin kautta.
^Ne läppikset on ihan Suzukin tehtaan jäljiltä, ns. vakioläpisköjä, millä ei kyllä tee tasan mitään ilman suurempia viilauksia. Kyllä s1:n sai menemään kuitenki tehoputken kera tuommosella pytyllä (viilailtuna) n.80km/h.
Nämä power+ -nimikkeellä myydyt on niitä yleisimpiä, muistaakseni kuudella huuhtelukanavalla olevia läppäpyttyjä, mitä löytyykin varmaan jokaisesta rimmatusta suzukista.
Lisäksi on ollu joitain Z merkkisiä läppisköjä, hyvin harvinaisia, kaverilla oli semmonen 50cc muuten vakiossa Pv:ssään ja huippuja keräsi mittarin pohjaan (80km/h) 2-piikkiä isommalla eturissalla.
E: prkl tuli selailtua moposportin sivuja niin rupes polttelee tuo malossi virityssarja kun ei ikinä ollut semmosta pv:ssä :) harmi vaan kun hintaa +300e. piti kuitenki käydä mökillä ajelemassa pv:llä pitkästä aikaa, ja eihän se liiku nuilla mukavirityksillä niin pitikö vielä laittaa palikkaa tilaukseen :D
Viimeksi muokannut Jak3, 19.6.2007 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mulla oli se rm50 kone varmaankin 80-luvun puolivälistä,5-lovinen aski ja tehtaan mukaan 8 hevosvoimaa.kyllä kiersi niin perhanasti.. rm:n pytty ja kansi (ilmajäähdytteinen) on huomattavasti pienemmät kuin pv:n vastaavat.
toinen erikoisuus oli,että magneeton ja eturattaan suojakotelo oli muovia,kun pv:ssä kait alumiinia tjsp.niin tai näin,mukavaa aikaa oli mopoaika jokatapauksessa... siitä kun on kulunut jo 17 vuotta.
toinen erikoisuus oli,että magneeton ja eturattaan suojakotelo oli muovia,kun pv:ssä kait alumiinia tjsp.niin tai näin,mukavaa aikaa oli mopoaika jokatapauksessa... siitä kun on kulunut jo 17 vuotta.
Mää kulin tänään serkultani, 15v., aika oudon lauseen...
-Eihän tolla pysty ajamaan, se on ihan päätön tappopeli. En mä ainakaan uskalla tolla ajaa, v*ttu te vanhat pierut ootte hulluja... Meinas tulla paskat housuun kun kaasua väänsi...
Kyllä mä taidan sittenkin ajaa tolla vakioskootterilla... Ehtii silläki.
Junnu ajo mopolla vaan n. 300m... Heti luovutti. Ittehän uhos että mopon tarvii kulkea...
Tossa kotipuolessa poiketessani kattelin vanhoja roinia, jotta mitä kivaa löytys... Broidin vanha PV suurinpiirtein, jotain renkaita, raisun möhkötankki ja kaikista tärkein: Suzuki RM 250 kone!!! Ilmajäähy, jostain 80-luvun alusta... Kaikki osat löyty ja eiku nippuun... Mäntä huono ja renkaat on jostain sinnepäinsopivat. Mutta varmaan vei pevaa ihan riitävästi, ainakin junnun naama oli senverta valkonen...
Itte en ajanu, ei uskalla enää/ vielä...
Nooh, heitin sen keksinnön mökille, katotaan mitä kesantopelto tykkää moposta ja ennakkoluulottomista aikuisista... Ja katotaan kumpi hajoo eka, kuskit vai kone...
Jos vaikka duudsonitemppuja koettais...
-Eihän tolla pysty ajamaan, se on ihan päätön tappopeli. En mä ainakaan uskalla tolla ajaa, v*ttu te vanhat pierut ootte hulluja... Meinas tulla paskat housuun kun kaasua väänsi...
Kyllä mä taidan sittenkin ajaa tolla vakioskootterilla... Ehtii silläki.
Junnu ajo mopolla vaan n. 300m... Heti luovutti. Ittehän uhos että mopon tarvii kulkea...
Tossa kotipuolessa poiketessani kattelin vanhoja roinia, jotta mitä kivaa löytys... Broidin vanha PV suurinpiirtein, jotain renkaita, raisun möhkötankki ja kaikista tärkein: Suzuki RM 250 kone!!! Ilmajäähy, jostain 80-luvun alusta... Kaikki osat löyty ja eiku nippuun... Mäntä huono ja renkaat on jostain sinnepäinsopivat. Mutta varmaan vei pevaa ihan riitävästi, ainakin junnun naama oli senverta valkonen...
Itte en ajanu, ei uskalla enää/ vielä...
Nooh, heitin sen keksinnön mökille, katotaan mitä kesantopelto tykkää moposta ja ennakkoluulottomista aikuisista... Ja katotaan kumpi hajoo eka, kuskit vai kone...
Jos vaikka duudsonitemppuja koettais...
No ei muuta kuin rakentaan killer bee "mopoo"! Alla olevassa linkissä on säännöt alussa ja juttua aiheesta :D
http://www.bomber.fi/modules.php?name=F ... highlight=
http://www.bomber.fi/modules.php?name=F ... highlight=
Kyllä sitä miettii välillä että miten on kakarana uskaltanu ajaa tollasella ihan hulluna
Nuoruudestani muistan kahden kylällä asuneen nuoren menehtyneen mopon sarvissa: toinen ajoin talon kulman takaa suoraan auton alle ja toinen viritetyllä mopolla tieltä ulos -aikaan ennen kypäräpakkoa.
Päivittäin nykyisinkin näkee naapuruston mopopoikien holtitonta liikennöintiä, mm. viereisellä ei-mopoille tarkoitetulla jalkakäytävällä ajetaan varsin surutta.
Nuoruus ja hulluus liittyvät yhteen, sille ei varmaankaan paljoa ole lääkettä eikä varomattomuuteen taida vaikuttaa se, onko mopo viritetty vai ei.
No juu, mullakin oli nuoruudessa PV 80cc:n pytyllä, tehoputki, viilattu, isompi kaasari yms. Vauhtia kelas muistaakseni 105. Ajelut loppu siihen kun ajoin tutkaan, sakot tuli, nimismiehen puhutteluun. Ajokortti siirty 4 kk, onneks olin kerinny alottaa autokoulun ja kesäksi oli työpaikka tiedossa niin sain puhuttua tuon 4 kk, muuten olis siirtyny 10 kk. Kivaahan se oli siihen aikaan, nyt en tiedä uskaltaisinko enää...
hehee.sitä on tullu ajeltua kaikennäkösillä kakspyöräsillä viimesen 10 vuoden aikana.
tallilla on itseasiassa palasina ainoo vehe mitä ei oo myyty pojes.Suzuki R50,elikkä katettu kyykkäri peeveen koneella.Ei oo meitin aikana ikinä ollu kilvissä,ei oo ees papereita.. Tällä hetkel kiinni on 80cc malossi läppis avarretulla imupuolella,tasalakinen yksrenkainen takomäntä,ihan h*lv*tisti laskettu kansi,24 dellorton kaasari&powerfilsu ja rankalla kädellä modattu siton tehari.
sillon kun viimeks kulki,kulki todella kovaa ja kiersi nätisti.
nyt ollu vissiin neljä viis vuotta käyttämättä koska kampiakselin laakerit tsökönä.
taitaa olla jopa uudet jossain kätköissä,pitäskohän leväyttää ja laittaa käymään?
katteet on enemmän ja vähemmän päreinä erinäisten vahinkojen tähden..
tallilla on itseasiassa palasina ainoo vehe mitä ei oo myyty pojes.Suzuki R50,elikkä katettu kyykkäri peeveen koneella.Ei oo meitin aikana ikinä ollu kilvissä,ei oo ees papereita.. Tällä hetkel kiinni on 80cc malossi läppis avarretulla imupuolella,tasalakinen yksrenkainen takomäntä,ihan h*lv*tisti laskettu kansi,24 dellorton kaasari&powerfilsu ja rankalla kädellä modattu siton tehari.
sillon kun viimeks kulki,kulki todella kovaa ja kiersi nätisti.
nyt ollu vissiin neljä viis vuotta käyttämättä koska kampiakselin laakerit tsökönä.
taitaa olla jopa uudet jossain kätköissä,pitäskohän leväyttää ja laittaa käymään?
katteet on enemmän ja vähemmän päreinä erinäisten vahinkojen tähden..
Veljeltä jäi ylimääräiseksi Suzuki S1, rekisterissä ja kunnossa oleva peli. Ostakaa tuosta viritysprojekti tai mökkimopo, paikallaan vakiokamat mutta mukaan saa 60cc läppäpytyn, hiilikuituläpät ja teharin. Tuossa on korotettu perä, voi pitempikin äijä ajaa. Kone vasta rempattu, ja paljon muutakin osaa vaihdettu. Laittakaapa vaikka privaa jos jotakin kiinnostaa, kun ei tuolle ole enää tarvetta =)


Nyt olis projekti kuntonen 86 vuosimallinen pv tallissa ylimääräsenä. Paperit mopoon löytyy ja on kilvissä. Paljon löytyy pv osaa muutenkin. toinen alakerta, yks 80cc pytty, pari 50cc myös, dellorton 20mm kaasari,pari vakio 12mm mikunia, pari modattua putkea, yks luhaon tehoputki ja paljon muuta. Jos kiinnostaa pistä privaatti viestiä. :D
Mopo on siis purettuna.
Mopo on siis purettuna.
Kylläpä alkoi mopoharrastus taas kuumottamaan :p
Itsellä oli myöskin suiza PV: parhaimmillaan meni sen yli 90 (suljetulla alueella tietysti), osina taisi olla 60cc läppäpytty, vakiokaasari, jossa suutin jostain isommasta ja putkesta otettu välilevyt pois. Välityksiäkin oli muutettu (eteen muutama piikki isompi. Pyttyäkin viilattiin pakopuolelta ja tehomäntä oli..taisi olla korkeamman lämpöarvon tulppakin.
Oli ne mukavia (hurjia) pelejä. Vieläkin on tallessa PV:n osia 80cc ja mäntiä ja 50cc ymsjne..
Myöhemmin sitten oli isopyöräinen Gilera, johon ei muuta modia tarvinnut, kun sorvautti putkesta kuristimen pois, niin meni sen 80km/h.
Itsellä oli myöskin suiza PV: parhaimmillaan meni sen yli 90 (suljetulla alueella tietysti), osina taisi olla 60cc läppäpytty, vakiokaasari, jossa suutin jostain isommasta ja putkesta otettu välilevyt pois. Välityksiäkin oli muutettu (eteen muutama piikki isompi. Pyttyäkin viilattiin pakopuolelta ja tehomäntä oli..taisi olla korkeamman lämpöarvon tulppakin.
Oli ne mukavia (hurjia) pelejä. Vieläkin on tallessa PV:n osia 80cc ja mäntiä ja 50cc ymsjne..
Myöhemmin sitten oli isopyöräinen Gilera, johon ei muuta modia tarvinnut, kun sorvautti putkesta kuristimen pois, niin meni sen 80km/h.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Kaverin kanssa ruuvattiin TS 125 pata myöhemmin samaan runkoon, se kulki jo sen verran, että huippuja ei uskaltanu mitata, >120km/h kuitenkin.
tämän hirvityksen minäkin muistan. melko raivoisa keuliminen jokaisella viidellä pykälällä sai pupun pöksyyn...
mopolla pääsee ajamaan kilpaa ihan laillisestikin, jos joku ei tiennyt:
http://www.hmpk.com/pdf/mopogp_2.pdf
pari kertaa oltu matkassa, vähän polttelis vielä kokeilla :D
Itsekkin "entisöin" vanhan pv:ni jonka ostin takaisin kaverin pikkuveltä noin 10 vuoden "lainassa" olon jälkeen...
Tosin myin sen sitten työkaverin pojalle sillä sopimuksella että kauppaavat sitä mulle takaisin kun ovat siitä luopumassa... kun oma poikakin on vasta 1,5v niin ei nii kiire vielä ole omalla käytöllä ;)

Tosin myin sen sitten työkaverin pojalle sillä sopimuksella että kauppaavat sitä mulle takaisin kun ovat siitä luopumassa... kun oma poikakin on vasta 1,5v niin ei nii kiire vielä ole omalla käytöllä ;)
Muija halusi itselleen kesäpelin, ja kun ei omista (ainakaan vielä) A-korttia niin ratkaisu oli tämä.
Kuten kuvasta näkyy, putki ei ole aivan vakio. Variaattorin prikat tippuivat matkalle. ja itse konekin on "päivitetty".
100e sijoituksella saa kummasti maksiminopeuden tippumaan napin panalluksella sinne 60kmh hujakoille :)
Kuten kuvasta näkyy, putki ei ole aivan vakio. Variaattorin prikat tippuivat matkalle. ja itse konekin on "päivitetty".
100e sijoituksella saa kummasti maksiminopeuden tippumaan napin panalluksella sinne 60kmh hujakoille :)
joutui kanssa näin 31v miehenalkuna pv:n ostamaan 14v tauon jälkeen.
vm-91 maannut sahanpurujen peitossa 4v. paperit ym. kunnossa. orggis ja hintaa vaivaiset 200e
nyt sitten oikein lapsettaa ja 80cc+muut pakolliset kiinni ja täydellinen entisöinti...
tänä iltana vaimmo katsoi niinkuin jotain vajaaälyistä,kun tulin tallista ja sanoin olleeni putsaamassa mopon kaasaria ja bensalinjoja;)
vm-91 maannut sahanpurujen peitossa 4v. paperit ym. kunnossa. orggis ja hintaa vaivaiset 200e
nyt sitten oikein lapsettaa ja 80cc+muut pakolliset kiinni ja täydellinen entisöinti...
tänä iltana vaimmo katsoi niinkuin jotain vajaaälyistä,kun tulin tallista ja sanoin olleeni putsaamassa mopon kaasaria ja bensalinjoja;)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Omista mopoajoista ei montaa vuotta olekkaan mutta oli tosiaan ittelläki PV med 80cc cdc, 26mm flattimikuni, giannellin tehari ja välityksia muuteltii sit välillä. On tuo vieläki tuola tallis ja pois en myy :D Sitten oli kans Derbi Senda jossa metrakitin tehoputki ja 21mm kaasari. Se oli muuten kivaa aikaa :)
[Osittainen off-topic]
Aikasta rankasti on paikallinen Gestapo karsinut ajokalustoa :)
Tästä tietysti alkaa taas vinkuminen, että poliisi on paska ja n*ssii pilkkua ihan tyhjästä, kun olis parempaakin tekemistä.
Lainaus Keskipohjanmaan sivuilta :
Mopoja ratsattiin Ylivieskassa
(KP)
Suuri osa ylivieskalaisista nuorista mopoilee harmaalla alueella. Ylivieskan poliisi ratsasi liikkuva poliisin kanssa Ylivieskan Jokirannan koululaisten mopot tiistaina. Tarkastuksessa tutkittiin ja koeajettiin yhteensä 39 ajoneuvoa, joista kaksi oli ”kevyitä nelipyöriä”, loput mopoja.
Jopa 17 mopoa jouduttiin määräämään katsastukseen ja niistä poistettiin rekisterikilvet tehtyjen rakenteellista nopeutta nostavien viritysten tai turvavarustepuutteiden, kuten jarrujen puuttumisen, vuoksi. Neljä ajoneuvoa katsottiin muutetun rakenteensa puolesta moottoripyöriksi, niiden kuljettajia epäillään liikennerikkomuksen lisäksi ajo-oikeudetta ajosta, sillä heillä oli ajo-oikeus vain M-luokkaan. Näille tullee lankeamaan myöhemmin moottoripyörän ajoneuvovero.
Yhteensä jouduttiin kirjoittamaan 16 sakkoa, 4 rikesakkoa ja 7 huomautusta eri nimikkeillä. Yleisimmät rikkeet olivat juuri mopojen rakenteellisen nopeuden suurentaminen, valo- ja jarruviat.
Poliisi vetoaa nuoriin ja heidän vanhempiinsa asenneilmapiirin korjaamiseksi.
Mopon ja kevyen nelipyörän rakenteellinen nopeus on 45 km/h:ssa, eikä niihin saa tehdä rakennemuutoksia ilman muutoskatsastusta.
Nuorten naisten mopot, joita paikalla oli runsaasti, olivat pääosin kunnossa ja liikenneturvallisia. Ilahduttavaa oli myös myötämielinen ja kärsivällinen suhtautuminen poliisin toimiin ja ajoneuvojen tarkastamiseen.
[/Osittainen off-topic]
Aikasta rankasti on paikallinen Gestapo karsinut ajokalustoa :)
Tästä tietysti alkaa taas vinkuminen, että poliisi on paska ja n*ssii pilkkua ihan tyhjästä, kun olis parempaakin tekemistä.
Lainaus Keskipohjanmaan sivuilta :
Mopoja ratsattiin Ylivieskassa
(KP)
Suuri osa ylivieskalaisista nuorista mopoilee harmaalla alueella. Ylivieskan poliisi ratsasi liikkuva poliisin kanssa Ylivieskan Jokirannan koululaisten mopot tiistaina. Tarkastuksessa tutkittiin ja koeajettiin yhteensä 39 ajoneuvoa, joista kaksi oli ”kevyitä nelipyöriä”, loput mopoja.
Jopa 17 mopoa jouduttiin määräämään katsastukseen ja niistä poistettiin rekisterikilvet tehtyjen rakenteellista nopeutta nostavien viritysten tai turvavarustepuutteiden, kuten jarrujen puuttumisen, vuoksi. Neljä ajoneuvoa katsottiin muutetun rakenteensa puolesta moottoripyöriksi, niiden kuljettajia epäillään liikennerikkomuksen lisäksi ajo-oikeudetta ajosta, sillä heillä oli ajo-oikeus vain M-luokkaan. Näille tullee lankeamaan myöhemmin moottoripyörän ajoneuvovero.
Yhteensä jouduttiin kirjoittamaan 16 sakkoa, 4 rikesakkoa ja 7 huomautusta eri nimikkeillä. Yleisimmät rikkeet olivat juuri mopojen rakenteellisen nopeuden suurentaminen, valo- ja jarruviat.
Poliisi vetoaa nuoriin ja heidän vanhempiinsa asenneilmapiirin korjaamiseksi.
Mopon ja kevyen nelipyörän rakenteellinen nopeus on 45 km/h:ssa, eikä niihin saa tehdä rakennemuutoksia ilman muutoskatsastusta.
Nuorten naisten mopot, joita paikalla oli runsaasti, olivat pääosin kunnossa ja liikenneturvallisia. Ilahduttavaa oli myös myötämielinen ja kärsivällinen suhtautuminen poliisin toimiin ja ajoneuvojen tarkastamiseen.
[/Osittainen off-topic]
Selailin tuossa täkäläisiä osto-myynti palstoja ja varsin vähän on juuri näitä legendaarisia honda monkeytä (no sitä uutta ~100cc kyllä löytyy) ja suzukin pv:ä ei löydy juurikaan, tai jos löytyy niin hemmetin hintavia ovat.
[OT] Mitenkähän tuomonen 125 vanhahko kawasakin kx crossi liikuttelis mettässä tämmöstä keskikokosta äijän raatoa (70-80kg tietämillä). Niitä löytys suht halvalla ja tuomosellahan se ois kiva päästellä erinäisillä poluilla ja mettissä. Joskus penskana värkättiin 250cc vehkeellä ja julmettu se oli niin iso ja tehokas että ei mitään rajaa, mutta silti mentiin "aina täysillä" Ei nuo vanhat 250cc nyt niin hirveän hintasia ole, mutta jos tuomonen kevyempi liikuttaa tarpeeksi niin mikäettei semmosen ottais.[/OT]
[OT] Mitenkähän tuomonen 125 vanhahko kawasakin kx crossi liikuttelis mettässä tämmöstä keskikokosta äijän raatoa (70-80kg tietämillä). Niitä löytys suht halvalla ja tuomosellahan se ois kiva päästellä erinäisillä poluilla ja mettissä. Joskus penskana värkättiin 250cc vehkeellä ja julmettu se oli niin iso ja tehokas että ei mitään rajaa, mutta silti mentiin "aina täysillä" Ei nuo vanhat 250cc nyt niin hirveän hintasia ole, mutta jos tuomonen kevyempi liikuttaa tarpeeksi niin mikäettei semmosen ottais.[/OT]
Ei sitä aina tarvi virittää,soon lepposaa menoo vakio papiskalla.
Onhan niitä sleeppereitä
Tässä kuvassa Norminäkönen pappatunturi.
koneena Tigerin 4-vaihteinen kattila sopivasti pideltynä...kyllä lähtee.
Itte tulee päristeltyä tälläsellä lähetillä
Tänään viimeks tuli ajeltua,olin töissä tunalla.
Nuorempana[lue 30 vuotta sitten]tuli viilattua SM Solikkaa.
Kylän parhaat mopot kulki toistasataa ja virkavalta tykkäs ;-)
Onhan niitä sleeppereitä

Tässä kuvassa Norminäkönen pappatunturi.
koneena Tigerin 4-vaihteinen kattila sopivasti pideltynä...kyllä lähtee.
Itte tulee päristeltyä tälläsellä lähetillä

Tänään viimeks tuli ajeltua,olin töissä tunalla.
Nuorempana[lue 30 vuotta sitten]tuli viilattua SM Solikkaa.
Kylän parhaat mopot kulki toistasataa ja virkavalta tykkäs ;-)
Mulla kävi semmonen homma että asensin viime kesänä tuohon takaisin ostamaani monkeyhyn 73cc pytyn ja 18mm kaasarin, ja yhdellä kaasarinsäätöreissulla vedin pahemmat lipat kuin koskaan ennen. Ajoin huomaamattani semmoseen kuivuneeseen rapakkoon ja siinä liejussa mopo lähti heittelehtimään ja lensin turvalleni. Naama oli jonku viikon aika ruma (silmä mustana, leuka ruvella) ja sääreen tuli tennispallon kokoinen patti. Luulin ensin että on jalka poikki mutta se olikin vain joku "veripahka". Kohta vuosi aikaa ja vieläkin on polvessa ja sääressä jäljet. Kyllä siinä itseä peilistä katsoessa tuli mieleen, että onko tämä juuri tosi että 26 vuotias mies teloo itsensä mopolla tähän kuntoon vaikka itse mopoaika meni ilman isompaa damagea.
Moposta meni lamppu ja etuhaarukka paskaksi :) Aika vaikea oli uskottavasti töissäkään selittää, etten ole baarin miestenvessassa saanu turpaani vaan mopoillessa maapallo osu naamaan.
Nyt kun henkiset arvet alkaa olla parantuneet, niin ajattelin ostella pikkuhiljaa netin kautta alkuperäisiä osia entisöinnin varalle. '81 monkey on punaoranssi mustalla rungolla, ja alkuperäinen tankki on moottoripyöristä tutuilla siipilogoilla varustettu. Originaalipalikkaa ei siis aivan moposportista saa 27 vuotiaaseen mankiin. Kone tuossa on vielä "matching numbers", joten saa nähdä ostanko tehdasuuden vai kunnostanko tuosta.
Moposta meni lamppu ja etuhaarukka paskaksi :) Aika vaikea oli uskottavasti töissäkään selittää, etten ole baarin miestenvessassa saanu turpaani vaan mopoillessa maapallo osu naamaan.
Nyt kun henkiset arvet alkaa olla parantuneet, niin ajattelin ostella pikkuhiljaa netin kautta alkuperäisiä osia entisöinnin varalle. '81 monkey on punaoranssi mustalla rungolla, ja alkuperäinen tankki on moottoripyöristä tutuilla siipilogoilla varustettu. Originaalipalikkaa ei siis aivan moposportista saa 27 vuotiaaseen mankiin. Kone tuossa on vielä "matching numbers", joten saa nähdä ostanko tehdasuuden vai kunnostanko tuosta.
Onkos skootteri tietoa/osaamista? Tuosta omasta 2t ajasta on jo jonkin verran aikaa ja näistä nykyvehkeistä eikä variaattorivoimansiirrosta ole kokemusta.
Hommasin kesäkulkineeksi Peugeot Speedfight 2:n -05, reilu pari viikkoa sitten. Ennen käyttöönottoa vaihdoin uuden takarenkaan ja käytin variaattorin kopan auki, irroitin etuvariaattorin ja huomasin että rullat olivat osittain hieman kantikkaiksi kuluneet. Hihna näytti hyvältä (ajettu 8000km), muutapa tuolta en osannut hämmästelläkään. Aluksi mopo toimi hienosti. Joku aika sitten alkoi oireilemaan niin, että kun olit ajanut jonkin aikaa ja tulit risteykseen, läysäsit kaasun ja kun aloit lisäämään vetoa niin vehje hyytyi totaalisesti, booasi ja pyöri vain tyhjäkäyntiä. Jonkin aikaa houkuttelemalla saatiin taas kierrokset ylös ja vehkeet liikkeelle.
Putsailin kaasuttimen, ilmansuodattimen ja muut röörit alkuviikosta. Nyt pyörii nätisti tyhjäkäyntiä ja ottaa paikallaan kierroksia. Kun yrittää lähteä liikkeelle, hyytyy ja ei ota kierroksia.
Olisiko vikaa variaattorissa niin, että se esim jumittaa (kuormituksen alla) noiden hieman kantikkaiden rullien takia välityksen ns isoimmalle pykälälle? Vai olisiko bensan saanti ongelmia? Vinkkejä/kokemuksia variaattorin huoltoon ja "säätöön" sekä kaasutin asioihin otan ilolla vastaan.
Joka tapauksessa variaattorin osat tulee vaihdettavaksi lähiaikoina, entinen omistaja hento neito, nykyinen omistaja 0,1 tonninen hetero savolainen. Ja kyllä, motot.net sivuja on luettu silmät vesikierteellä.
Hommasin kesäkulkineeksi Peugeot Speedfight 2:n -05, reilu pari viikkoa sitten. Ennen käyttöönottoa vaihdoin uuden takarenkaan ja käytin variaattorin kopan auki, irroitin etuvariaattorin ja huomasin että rullat olivat osittain hieman kantikkaiksi kuluneet. Hihna näytti hyvältä (ajettu 8000km), muutapa tuolta en osannut hämmästelläkään. Aluksi mopo toimi hienosti. Joku aika sitten alkoi oireilemaan niin, että kun olit ajanut jonkin aikaa ja tulit risteykseen, läysäsit kaasun ja kun aloit lisäämään vetoa niin vehje hyytyi totaalisesti, booasi ja pyöri vain tyhjäkäyntiä. Jonkin aikaa houkuttelemalla saatiin taas kierrokset ylös ja vehkeet liikkeelle.
Putsailin kaasuttimen, ilmansuodattimen ja muut röörit alkuviikosta. Nyt pyörii nätisti tyhjäkäyntiä ja ottaa paikallaan kierroksia. Kun yrittää lähteä liikkeelle, hyytyy ja ei ota kierroksia.
Olisiko vikaa variaattorissa niin, että se esim jumittaa (kuormituksen alla) noiden hieman kantikkaiden rullien takia välityksen ns isoimmalle pykälälle? Vai olisiko bensan saanti ongelmia? Vinkkejä/kokemuksia variaattorin huoltoon ja "säätöön" sekä kaasutin asioihin otan ilolla vastaan.
Joka tapauksessa variaattorin osat tulee vaihdettavaksi lähiaikoina, entinen omistaja hento neito, nykyinen omistaja 0,1 tonninen hetero savolainen. Ja kyllä, motot.net sivuja on luettu silmät vesikierteellä.
Sopivasti irtoo se turha holkkikin sieltä variaattorista ku niitä rullia ropaa, että rupeaa kulku maistumaan :)
Piti tuossa itelläkin käydä vanhaa ässäsuizaa kiusaamassa, otti ja tärähti eka potkusta käyntiin luonnollisesti. Seuraava potku olikin ku pisti vaihteen silmään, pirun kytkin tahtonu ottaa ensimmäiseen 5 minuuttiin kiinni :) Mahtavia laitteita, kyllä se mopoaika oli parasta!
Piti tuossa itelläkin käydä vanhaa ässäsuizaa kiusaamassa, otti ja tärähti eka potkusta käyntiin luonnollisesti. Seuraava potku olikin ku pisti vaihteen silmään, pirun kytkin tahtonu ottaa ensimmäiseen 5 minuuttiin kiinni :) Mahtavia laitteita, kyllä se mopoaika oli parasta!
Olihan ne aikoja nuo mopoajat kaikki oli hyvin jos viikonlopun tullessa oli 5litraa bensaa sillä päästeli pv.llä mutkasta tietä näkymättömiin. Mettäteitä ajettiin montavuotta ko ei ollu kortissa kellään virtaa:D Jälkeenpäin naurettu että miten voi p-paikan laijalta vaaraan 7 mopoa kaota ihan silmänräpäyksessä.
talvi on kivaa aikaa
kun ajelee silleen talvella että nastakumi edessä ja takana kesäkumi niin perä on rinalla koko ajan kun vähän yritää ajaa eteenpäin. jos joku niin se on kivaa.
ei mitää lapsellisia nastarenkaita niinku nykynuoriso käyttää, kesärenkaat oli pappatunturissa talvellakin, ja loistavasti pärjäs, hieman viritetty 1963 tunturi, taisi kulkea tälläsen 100kilosen ukon alla 60km/h :)
olisi vieläki tuo tuna tallella,mutta kone osina, pitäs saaha inspistä lyä se taas kasaan. :)
ps. talvisin oli mukava myös mopolla pulkkaa vetää perässä,kaverin huutaessa kyyisä :)
olisi vieläki tuo tuna tallella,mutta kone osina, pitäs saaha inspistä lyä se taas kasaan. :)
ps. talvisin oli mukava myös mopolla pulkkaa vetää perässä,kaverin huutaessa kyyisä :)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa