tehoja irti 66kw AHU Passat vm98 kannattaako?
Valvoja: ffp jäsenet
tehoja irti 66kw AHU Passat vm98 kannattaako?
Tästä aiheesta saattaa olla tällä foorumilla enemmänkin ja jotain olen jo lukenut tässä parin illan aikana, avataan nyt kuitenkin uusi aihe. Toivottavasti ette suutu.
Eli mulle tuli vähän sattumalta hyväkuntoinen vuosimallia 98 oleva 1.9 TDi AHU 66kw Passatti trendline varusteilla (sisältäen esim. automaatti-ilmastoinnin). Autolla on ajettu 240tkm ja tukivarsiongelmia sekä tehojen puutetta lukuunottamatta olen siitä pitänyt.
Nyt aloin tässä pohtia että kannattaako tota autoa alkaa piristämään vai vaihtaa se suosiolla toiseen (vaikka tehokkaampaan passattiin)? Onko AHU konetta järkevää virittää kun se on se tehottomin versio, vai kestääkö kone tehoja viritettynä siinä missä tehokkaammatkin 1.9 VAG TDi:t? En tosin tiedä saisko ton auton hinnalla(tai vaikka sen viritykseen käytettvän rahan pistäis väliin) sitten kauheasti parempaa? Eli kannattaako tehdä tosta hyvä vai pistää kiertoon ja vaihtaa mihin? (bensaa en ala ostelemaan)
Autoon on jo laitettu jonkinnäköinen säädettävä lastu seuraavasta osoitteesta
Mitä mieltä muuten olette tosta virityksestä (sanokaa vain suoraan jos on paska), tuntu kuitenkin että siihen tuli vähän lisää tehoa, nälkä kuitenkin kasvoi syödessä. Lisäksi tilasin tuolta ton HP Raid vapaavirtaussuodattimen, mutta ei se tohon käynyt koska siinä ilmansuodatinkotelossa on se joku ohut letku mistä menee ilmaa johonkin, mihin? Ilmeisesti sitä ei voi ottaa pois käytöstä?
Attelinkin palauttaa tuon H&P Raidin myyjälle ja tilata K&N kartiosuodattimen tilalla, joka on tohon tarkoitettu ja sopivuus pitäisi olla 100%. Onko se järkevää, saako sillä lisää tehoja irti vai meneekö rahat(100euroa) hukkaan. Ilmansuodatin pitäis muutenkin vaihtaa siihen nyt huollossa.
Mitä autolle kannattaisi sitten jatkossa tehdä? Evrystä ei vissiin ole hyötyä kun siinä on jo toi "lastu"?
Pitäisikö luottaa seuraavaan sivuun http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AHU-moottori ja vaihdattaa tohon ahdin ja suuttimet nyt ainakin? Tarviiko se sen jälkeen paremman lastun ton jo olemassa olevan tilalle? Entä missä toi homma kannattaisi teettää? Itse en uskalla autoa mennä "rikkomaan" ellei sitten oikeesti pääse helpolla (en usko), vaikka perushuollot jne. itse tuleekin tehtyä.
Eli mulle tuli vähän sattumalta hyväkuntoinen vuosimallia 98 oleva 1.9 TDi AHU 66kw Passatti trendline varusteilla (sisältäen esim. automaatti-ilmastoinnin). Autolla on ajettu 240tkm ja tukivarsiongelmia sekä tehojen puutetta lukuunottamatta olen siitä pitänyt.
Nyt aloin tässä pohtia että kannattaako tota autoa alkaa piristämään vai vaihtaa se suosiolla toiseen (vaikka tehokkaampaan passattiin)? Onko AHU konetta järkevää virittää kun se on se tehottomin versio, vai kestääkö kone tehoja viritettynä siinä missä tehokkaammatkin 1.9 VAG TDi:t? En tosin tiedä saisko ton auton hinnalla(tai vaikka sen viritykseen käytettvän rahan pistäis väliin) sitten kauheasti parempaa? Eli kannattaako tehdä tosta hyvä vai pistää kiertoon ja vaihtaa mihin? (bensaa en ala ostelemaan)
Autoon on jo laitettu jonkinnäköinen säädettävä lastu seuraavasta osoitteesta
Mitä mieltä muuten olette tosta virityksestä (sanokaa vain suoraan jos on paska), tuntu kuitenkin että siihen tuli vähän lisää tehoa, nälkä kuitenkin kasvoi syödessä. Lisäksi tilasin tuolta ton HP Raid vapaavirtaussuodattimen, mutta ei se tohon käynyt koska siinä ilmansuodatinkotelossa on se joku ohut letku mistä menee ilmaa johonkin, mihin? Ilmeisesti sitä ei voi ottaa pois käytöstä?
Attelinkin palauttaa tuon H&P Raidin myyjälle ja tilata K&N kartiosuodattimen tilalla, joka on tohon tarkoitettu ja sopivuus pitäisi olla 100%. Onko se järkevää, saako sillä lisää tehoja irti vai meneekö rahat(100euroa) hukkaan. Ilmansuodatin pitäis muutenkin vaihtaa siihen nyt huollossa.
Mitä autolle kannattaisi sitten jatkossa tehdä? Evrystä ei vissiin ole hyötyä kun siinä on jo toi "lastu"?
Pitäisikö luottaa seuraavaan sivuun http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AHU-moottori ja vaihdattaa tohon ahdin ja suuttimet nyt ainakin? Tarviiko se sen jälkeen paremman lastun ton jo olemassa olevan tilalle? Entä missä toi homma kannattaisi teettää? Itse en uskalla autoa mennä "rikkomaan" ellei sitten oikeesti pääse helpolla (en usko), vaikka perushuollot jne. itse tuleekin tehtyä.
Viimeksi muokannut Ramirez82, 3.6.2007 23:59. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Tuota kun alat viritteleen, niin kannattaa ne perusasiat hoitaa ensin kuntoon. Kytkin, alusta ja jarrut sille tasolle että sitä tehoa voi ottaa irti. Turbo on auttamattomasti liian pieni joten sekin menee vaihtoon. Suuttimet kannattaa vaihtaa jos havittelet isompia tehoja. Tuo vapari kannattaa ehkä jättää ostamatta jos et ole virityksiin laittamassa isompaa tukkua rahaa. Putkisto saattaa olla hieman ahdistava, joten sitäkin kannattaa harkita. Siinäpä ensihätään..... Tosin voipi tänne nuo dieselnerotkin vastailla, kun en itse juurikaan näistä asioista tiedä.
Jos oikeasti voimaa halutaan niin isommat suuttimet, GT15/20-hybridi, customsofta esim. karalalta. Jos väännöissä halutaan mennä yli 330nm:n niin kytkimen päivitys.
Vaparisuodattimesta ei ole mitään iloa kun vakio riittää reilusti yli 200 hv tehoille ja vaparin läpi pääsevä pöly (ja öljy jos öljyttävä malli) rikkovat maffin.
seuraavaksi:
- parempi ic
- AFN:n ecu ja iso VNT-turbo
Jokatapauksessa alusta kannattaa päivittää niin tehoista on jotain iloakin. Jarruihin nyt ei minun mielestä tarvitse panostaa kuin uudet laadukkaat levyt ja palat+uudet jarrunesteet. rata-ajo on asia erikseen.
Vaparisuodattimesta ei ole mitään iloa kun vakio riittää reilusti yli 200 hv tehoille ja vaparin läpi pääsevä pöly (ja öljy jos öljyttävä malli) rikkovat maffin.
seuraavaksi:
- parempi ic
- AFN:n ecu ja iso VNT-turbo
Jokatapauksessa alusta kannattaa päivittää niin tehoista on jotain iloakin. Jarruihin nyt ei minun mielestä tarvitse panostaa kuin uudet laadukkaat levyt ja palat+uudet jarrunesteet. rata-ajo on asia erikseen.
Itelläkin vähän samanlaiset suunnitelmat Golf IV -98 AGR:ään suunnitteilla.
Kilsoja on 142tkm mittarissa ja nyt on vasta EVRY rakenneltu ja EGR tukittu..vain vähän savua..vasta :D
Seuraavaks pitäs suuttimet ja fööni vissiin päivittää. Kun täs ei ilmeisesti sitä muuttuvasiipistä turboa ole niin ei toi taida tykätä isommista suuttimista vaan taitaa piikitellä ton turbon hajalle?
Eli jos muuttuvasiipisen turbon vaihtaa niin pitää ECUkin vaihtaa??
Mitäs IC:tä suosittelette?? Tuntuu tuo vakio olevan aivan alimittainen..viileellä ilmalla on huomattavasti enemmän vetoja koneessa..
Kilsoja on 142tkm mittarissa ja nyt on vasta EVRY rakenneltu ja EGR tukittu..vain vähän savua..vasta :D
Seuraavaks pitäs suuttimet ja fööni vissiin päivittää. Kun täs ei ilmeisesti sitä muuttuvasiipistä turboa ole niin ei toi taida tykätä isommista suuttimista vaan taitaa piikitellä ton turbon hajalle?
Eli jos muuttuvasiipisen turbon vaihtaa niin pitää ECUkin vaihtaa??
Mitäs IC:tä suosittelette?? Tuntuu tuo vakio olevan aivan alimittainen..viileellä ilmalla on huomattavasti enemmän vetoja koneessa..
Kiitos kaikille jo vastanneille.
Tehotavoite vois olla sellainen 170-200 heppaa. Oon lueskellut tässä muutenkin tätä forumia ja saanut sellaisen käsityksen että sen vissiin sitten sais tolla mitä Maikki sanoi: "oikeasti voimaa halutaan niin isommat suuttimet, GT15/20-hybridi, customsofta esim. karalalta. Jos väännöissä halutaan mennä yli 330nm:n niin kytkimen päivitys. " Oisko toi sitten sellainen parin tuhannen euron viritys vai riittääkö? Kestääkö auto sitä sitten muuten, esim. jos itse moottori on sisuskaluiltaan vakio tai sitten laatikko, ongelmatukivarret, vetoakselit tms.
Tietenkin alusta ja jarrut pitäis kanssa vastata tehoja, mutta tässä vaiheessa ne eivät ole listalla ykkösenä koska nykyisiin tehoihin ne riittävät vallan mainiosti.
Onneksi en ehtinyt lyödä lukkoon vapaavirtaussuodattimen tilausta, kiitos teille ja tälle foorumille että säästin sata euroa! V3 sanoi myös että putkisto kannattaisi vaihtaa, onko se kuinka tarpeellista? Mielummin pitäisin ton sellaisena sleeper henkisenä ulkoisesti.
Varmaan seuraavaksi alan värkkäämään tota Evryä jos siitä on oikeasti hyötyä? Toi lastusysteemihän on niissä samoissa johdoissa(8 napainen liitin) kiinni mihin Evrykin tulis eikä se nosta ahtopaineita vaan optimoi bensansyöttöä, mietin vaan että onko se jo tehnyt tuon saman asian?
Kukaan ei muuten kommentoinut että onko toi auto yleensäkkään järkevä virityskohde, kannattaako esim. vaihtaa Powerdiesel Passattiin ensin? Kestääkö toi auto yhtä hyvin tehoja vititettynä ilman että avaa konetta kuin muut 1.9 TDi:t?
Tehotavoite vois olla sellainen 170-200 heppaa. Oon lueskellut tässä muutenkin tätä forumia ja saanut sellaisen käsityksen että sen vissiin sitten sais tolla mitä Maikki sanoi: "oikeasti voimaa halutaan niin isommat suuttimet, GT15/20-hybridi, customsofta esim. karalalta. Jos väännöissä halutaan mennä yli 330nm:n niin kytkimen päivitys. " Oisko toi sitten sellainen parin tuhannen euron viritys vai riittääkö? Kestääkö auto sitä sitten muuten, esim. jos itse moottori on sisuskaluiltaan vakio tai sitten laatikko, ongelmatukivarret, vetoakselit tms.
Tietenkin alusta ja jarrut pitäis kanssa vastata tehoja, mutta tässä vaiheessa ne eivät ole listalla ykkösenä koska nykyisiin tehoihin ne riittävät vallan mainiosti.
Onneksi en ehtinyt lyödä lukkoon vapaavirtaussuodattimen tilausta, kiitos teille ja tälle foorumille että säästin sata euroa! V3 sanoi myös että putkisto kannattaisi vaihtaa, onko se kuinka tarpeellista? Mielummin pitäisin ton sellaisena sleeper henkisenä ulkoisesti.
Varmaan seuraavaksi alan värkkäämään tota Evryä jos siitä on oikeasti hyötyä? Toi lastusysteemihän on niissä samoissa johdoissa(8 napainen liitin) kiinni mihin Evrykin tulis eikä se nosta ahtopaineita vaan optimoi bensansyöttöä, mietin vaan että onko se jo tehnyt tuon saman asian?
Kukaan ei muuten kommentoinut että onko toi auto yleensäkkään järkevä virityskohde, kannattaako esim. vaihtaa Powerdiesel Passattiin ensin? Kestääkö toi auto yhtä hyvin tehoja vititettynä ilman että avaa konetta kuin muut 1.9 TDi:t?
Soittelin tossa proturbon ja kyselin ahtimen vaihdosta. Ne suositteli vanhan koneistusta ja isompia sisuskaluja. hintaa suunnilleen 70-100euroa koneistus ja 600-700euroa osat. Onko hyvä vaihtoehto vai onko parempi laittaa tuo gt15/20 ahdin?
Lisäksi ne kysyi että mikä ahdin tossa on, riippunee kait toi homma siitäkin? Mistä sen saa selville? Kurkistin konehuoneeseen ja siellä luki Garrrett ???DT15 028145702...???4097-25/NM BF 403303 vähän kulunut se laatta, ei saanut selvää kaikesta....
Lisäksi ne kysyi että mikä ahdin tossa on, riippunee kait toi homma siitäkin? Mistä sen saa selville? Kurkistin konehuoneeseen ja siellä luki Garrrett ???DT15 028145702...???4097-25/NM BF 403303 vähän kulunut se laatta, ei saanut selvää kaikesta....
On kait noista vakio sisuskaluilla otettu reilusti yli 200hv.
150 heppaan pääset: 0.216 suuttimenkärjet transportterista reilu 300 euroa, 15/20 hybridi esim. fin-turbolta 750-800 euroa, softa 600-800 euroa.
Parilla tonnilla et kuitenkaan pysty vaihtamaan vastaavaan mutta tehokkaammalla koneella olevaan joten mieti kannattavuutta siltä pohjalta ;) rahoja jotka vireihin laitat et kuitenkaan myydessä saa takaisin...
150 heppaan pääset: 0.216 suuttimenkärjet transportterista reilu 300 euroa, 15/20 hybridi esim. fin-turbolta 750-800 euroa, softa 600-800 euroa.
Parilla tonnilla et kuitenkaan pysty vaihtamaan vastaavaan mutta tehokkaammalla koneella olevaan joten mieti kannattavuutta siltä pohjalta ;) rahoja jotka vireihin laitat et kuitenkaan myydessä saa takaisin...
onkos tosta halppis lastusta mitä kaupataan tuolla nettivaraosassa, niin mitään hyötyä
tuleeko siitä lisää heppoja
No kyllä se vähän tuntui piristävän mutta ei älyttömiä, vaikkei tehoja olekkaan mitattu. Sitä joutui säätämään aika paljon pienemmälle kun se muuten vilkutti sitä hehkutusvaloa, eli ei saanu siks kaikkee tehoo irti. Polttoaineenkulutus tais laskea hivenen.
Voi olla että se menee mulla myyntiin jos nyt laitan sitten tohon autoon Gt15/20 ahtimen ja isommat suuttimet... joutunee sitten laittaa joka tapauksessa Karalan tms. customlastun eikä tolla tee enään mitään? Korjatkaa jos olen väärässä.
Passat on iso ja painava auto. Hukkaportilliset viriahtimet hylkäisin ajatuksista heti, jos auton käyttöominaisuuksilla on jotakin virkaa. Muuttuvasiipinen kiinni ehdottomasti. Myöskään tuo tehotavoite ja esillä olleet ahdinvaihtoehdot eivät oikein käy yksiin.
FinTurbolla on pitkittäismoottorisiinkin tehty erään herran ohjeistuksella monenmoista hienoa viriahdinta. Moneskohan evo lie tällähetkellä menossa(?)
FinTurbolla on pitkittäismoottorisiinkin tehty erään herran ohjeistuksella monenmoista hienoa viriahdinta. Moneskohan evo lie tällähetkellä menossa(?)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Lainataas tätä, miten nopeesti vakio suutimet rupee ahistamaan?
Paikallaan on nyt mekaaninen pumppu 12mm nestepäällä
Switcherin isompi ahin
3" putkisto
Alumiini välijäähytin keulalla
Kytkin päivitetty
Paikallaan oli myös race suuttimet, mut sattu pikku äksidentti (mäntä ja venttiili otti yhteen) niin yks suutin on paskana ja löytys vakio suuttimet hyllystä..
Paikallaan on nyt mekaaninen pumppu 12mm nestepäällä
Switcherin isompi ahin
3" putkisto
Alumiini välijäähytin keulalla
Kytkin päivitetty
Paikallaan oli myös race suuttimet, mut sattu pikku äksidentti (mäntä ja venttiili otti yhteen) niin yks suutin on paskana ja löytys vakio suuttimet hyllystä..
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
satuin saaamaan vnt15 ahtimen
ahdin on 97 66kw passatista( ei luultavasti alkuperäinen?)
joudun vaihtamaan koko kannen joten turpo pakosarjoineen saa jäädä
kiinnin
miten toi turbon ohjaus toimii kun edellellinen on hukkaportti mallia(AHU)?
entäs kansi pahvi ,iteltä hajosi kannesta pakoventtiilin hydr.nostaja jakoko kansi vaihtoon
kun kansipahveja on 3 eri mallia 1 2 3 ja lovista
ostanko saman pahvin joka on hajonneen kannen alla vai varaosa kannen alla?
ahdin on 97 66kw passatista( ei luultavasti alkuperäinen?)
joudun vaihtamaan koko kannen joten turpo pakosarjoineen saa jäädä
kiinnin
miten toi turbon ohjaus toimii kun edellellinen on hukkaportti mallia(AHU)?
entäs kansi pahvi ,iteltä hajosi kannesta pakoventtiilin hydr.nostaja jakoko kansi vaihtoon
kun kansipahveja on 3 eri mallia 1 2 3 ja lovista
ostanko saman pahvin joka on hajonneen kannen alla vai varaosa kannen alla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa