Vetonivel rikki, minkä hintainen huolto?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

Vetonivel rikki, minkä hintainen huolto?

ViestiKirjoittaja tt-racing » 31.5.2006 14:05

Moi!

Elikkä on tuo vetonivel vasemmalla puolella alkanu raksuttamaan ja nyt pitäis sitten se vaihtaa tai siis vaihdattaa. Minkä hintasia remontteja teille on tullut ja onko suosituksia johonkin tiettyyn huoltamoon pk-seudulla? Söörtsillä ei tahtonu löytyä mitään.

Oli yllättäen myyjäliike sitä mieltä ettei mee heidän piikkiinsä vaikka kaupasta on vajaa 2 kk.

ja autonahan on Passat 1.8T -00.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 31.5.2006 14:15

Mulla oli vaan suoja kumi rikki niin volkkarilta hinta oli 180€ + osat niin tyydyin maksamaan 20€ kumista + hilppeistä ja vaihdoin ite. Ensimmäiseen meni aikaa 4h kun joutu vähän funtsimaan. Toiselle puolella vaihtuikin sitten jo 2 tunnissa. Joten ei siinä nivelessä sen kauempaa mene kun kuminkaan vaihdossa.

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 31.5.2006 14:40

osat motonetistä n. 100e (murros+suojakumi) + maks 2h työtä.

toki kannattanee kysyä alkuperäistenkin osien hintaa.

rannila
-
Viestit: 36
Liittynyt: 8.8.2004 17:27

ViestiKirjoittaja rannila » 31.5.2006 21:03

hinta oli 180€ + osat

Mitenköhän nuo hinnoittelee tuon työn - Auto-Data antaa korjauksen ohjeajaksi 1 h 20 min. Jossain 180 € tienoilla vaihto-osana marmoritiskillä kaikkine hilppeineen.

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 5.6.2006 8:54

Eipä oo kovinkaan monella ilmeisesti menny vetaria ku ei vastauksia ton enempää tullu. Jos jollain sattuu tulevaisuudessa tulemaan sama ongelma niin sen verran sain selville, että kustannusarvio Pohjois-Helsingin Autossa oli 180€, asennettuna. Taidanpa itse viedä sinne, koska osa oli Motonetissa n. 90€ ja siihen ku laskee oman työn (ehkä n. 5h) niin enpä jaksa alkaa pihalla vääntämään.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 5.6.2006 20:26

painat injektioruiskulla peräöljyä kumin läpi nii menee taas pitkään...itellä ainakin edellises autos autto...maksaa hyvi vähä eikä kestä kauaa...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 5.6.2006 23:51

tt-racing: Kalliina pitäisin 90 € työtä tuosta hommasta. On _maksimissaan_ 2 tunnin homma jos on ees joskus ajatellut kyseistä operaatiota. Tuohon aikaan sitten jo ehtii tupakoidakin jos on aikaisemmin alustan kanssa puljannut.

Helsinkkin alueelta en osaa suositella ketään, mutta jos ootta joskus Kouvolan suunnalla liikkeellä, niin sieltä lämpimästi uskallan suositella AD-autohuoltoa siitä bernerin läheltä (T:mi Timo Putkonen). Pari kesää sitten olin yhtenä perjantaina liikkeellä sillä suunnalla 4 aikaan ja vetarin gummi oli poikki. Soopaa tuli yläkerrasta kympillä, joten ajattelin et vaihdetaan gummi bernerillä. (tiedossa oli ettei homma ole käytännössä pitkäkestoinen). No, eihän siellä enää asentajia ollut töissä, joten soittivat kyseiselle korjaamolle (heidän sanojen mukaan entinen vw-asentaja joka pisti pystöön oman firman) ja kysyivät vaihtoa. Onnistui, joten ajelin gummin kanssa pajalle. Kaveri oli odottamassa hallin ovi aukaistuna, joten auto suoraan pukille ja ylös. Kaveri heti hommiin ja kumi vaihtoon. Yllättäen huomattiin myös alatukivarren nivel väljänä, joten soitto takas varaosiin. Osa löytyi joten kaveri passitti vaimon hakeen osaa :-) Hetki turistiin niitä näitä ja vaimo tuli takas osan kanssa. Varsi paikallen ja auto pakettiin. Tuli laskun kirjoitusvaihe ja kaveri meinas että tekis sitten 37 €. Kummastelin hintaa, ja kaveri oli nolona koska niin kallis. Minä että ei, ei ole ollenkaan kallis. Tarjosin myös ettei välttämättä tarvii kuittia, mutta tunnollinen kun oli niin kirjoitti vielä senkin. 10+ palvelua ainakin ite sain, joten siksi suosittelut.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.6.2006 12:35

Mitä?? Voiko VW:sta mennä vetonivel?

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 7.6.2006 16:30

Kyllä varmastikki voi mennä. Mulla oli ihan pikenä vaseliinit joka nivelessä, ei meinannu liuotinpesuaineella liueta irti. Muuttu ohjauski tarkemmaksi ku pesi ja rasvas nivelet. Ei varmaan oo ollu enää ihan voitelu kohillaan..

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 28.5.2007 23:34

Jatketaanpa nyt tällä samalla topicilla kun kerran aihe on melkein sama. Tossa aikaisemmin keskusteltu vetonivel vaihdettiin siis noin vuosi sitten. Nyt hieman tarkasteltuani autoa huomasin mielenkiintoa herättävän "kuluman".

Tuolloin vuosi sitten vaihdetun vetarin suojakumi on "murentunut" useasta kohdasta lähestulkoon läpi asti. Siis onko normaalia, että suojakumi kestää ainoastaan vuoden? Toisella puolella, vetari jota ei ole minun omistukseni aikanani vaihdettu (n. 2 vuotta), on lähestulkoon pakasta vedetyn näköinen, ei halkeamia eikä muutakaan vikaa.

Kannattaako pyytää vetarin vaihtanutta firmaa vaihtamaan suojakumin ennen kuin alkaa taas vetari rallattamaan?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.5.2007 23:42

Tarvikeosien kumiseoksissa oli ainakin aikaisemmin suuriakin eroja ja usein selvisi vain kokeilemalla minkä valmistajan tuote kesti kuinkakin kauan jne, eli on tullut vetarin suojakumia vastaan mikä meni vuodessa, toiset mureni, toiset kovettui ja "ampui" irti.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 29.5.2007 6:44

käytiin passattin osat merkkiliikkeestä (siis suojakuminvaihtoa varten). asennutettiin tutulla pikkupajalla. sillä meni vähän päälle puoli tuntia yhden puolen kuminvaihtoon. siinä samassa ajassa se purki sen nivelen pöydälle paloiksi ja rasvasi sen kunnolla. töille tuli hintaa 20-30€. kyseessä oli kuskin puolen ulompi nivel.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 29.5.2007 11:04

Ike Posted: 28.5.2007 23:42 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Tarvikeosien kumiseoksissa oli ainakin aikaisemmin suuriakin eroja ja usein selvisi vain kokeilemalla minkä valmistajan tuote kesti kuinkakin kauan jne, eli on tullut vetarin suojakumia vastaan mikä meni vuodessa, toiset mureni, toiset kovettui ja "ampui" irti.


Omasta kulkineesta alkoi pehmeämpää kumiseosta olevat vetarin suojakumit halkeamaan jo 2½ vuoden ikäisinä. Nyt valitsin tarvikekaupasta lähes muovimaiset, kovahkot suojakumit. Osaatko ulkomuistista Ike sanoa jos menin tässä ojasta allikkoon???

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.5.2007 20:13

Nyt tulee 3 vuotta kun omaan vaihdettiin orkkis gummi ja vielä ei näy minkäänlaisia murtuman alkuja. ajettu öbaut 80 tkm. tähän mennessä ajettuihin kilsoihin nähden hyvä ostos, joten tarvikeputkan kumi ei käy mielessä jatkossakaan. Hintaa en kyselly, ei kiinnostanut.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.9.2007 10:32

Jahas, tuli tarve vaihtaa ulomman nivelen kumi kun löytyi rasvaroiskeita vanteen sisäpinnalta ja halkihan se oli. Miten tuon vaihto helpoiten käy? Napamutteri auki, iskarin alapää auki ja ulomman nivelen naputtelu irti akselista?

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 20.9.2007 11:26

Miten olis napamutterin irroitus ja akselin toisen pään irroitus vaihdelaatikosta? Näin tein itse viimeeks ja tuntu olevan ok ratkaisu. Se tarttee vähän tilaa että saa käänneettyä akselin pois navasta ja takas.
Siihen tarttee luultavasti sellasen 12 kulmaisen XZN avaimen.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.9.2007 12:05

Sitä juuri mietinkin että riittääkö tila. Edellisessä G2:ssa onnistui ulomman nivelen vaihto avaamalla juurikin ne iskarin alakiinnikkeet, jolloin mahtui hyvin muljuttamaan nivelen irti navasta. Mutta onko tuossa GTI:ssä etupää jossain määrin erilainen, niin etteikö tuo onnistuisi?

Stuntman_Z
-
Viestit: 76
Liittynyt: 11.3.2005 20:35

ViestiKirjoittaja Stuntman_Z » 20.9.2007 14:31

Manuaalilaatikosta vetari lähtee helpoiten irti juuri niin kuin Jori ehdotti! Nostat vain sisempää niveltä ylöspäin samalla kun vedät ulomman nivelen navasta irti.

piritek
-
Viestit: 474
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja piritek » 21.9.2007 9:35

Tunnin veloitti merkkiliike vetonivelen vaihdosta täällä päin.

VeeKuus
-
Viestit: 28
Liittynyt: 21.9.2007 22:39

ViestiKirjoittaja VeeKuus » 8.10.2007 22:00

Terve.Onko vetonivelet vaihtokunnossa ku pyörii ympyrää renkaat ääriasennossa ni kuuluu sellasta jurinaa?Jurina kuuluu molempiin suuntiin pyöries.Ja sit normaalis ajos vasemmalle kääntyes ni oikeelt kuuluu naputusta.Voiko noi molemmat äänet tulla vetonivelest?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.10.2007 22:49

^Periaatteessa voi, ainakin kuulostaa vetonivelongelmalta.

Tuli noista aiemmista vastauksista mieleen, että ainakin Motonetista saa suojakumia joka vaan vedetään nivelen yli paikoilleen eikä siis niveltä tarvitse irrottaa akselista.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.10.2007 12:19

^ ja hyvä tulee eikä maksa paljoa. Voi helvetti...

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 10.3.2011 18:55

Pystyykö sisempiä vetoniveliä tarkistelemaan mitenkään kotikonstein, et onko ne paskana, vaiko ei? Esim vetoakselista heiluttelemalla tms?

Passatti alkanu jyrisemään ja jurisemaan melko voimakkaasti moottorijarrutuksissa jne. Pyöränlaakeri vaihdettu vänkärin puolelle ja kaksoismassakin heivattu aikoja sitten mäelle..

Tuleeko muuten öljyt pihalle laatikosta kun vaihtaa sisemmän vetarin?

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 11.3.2011 9:55

Jos vetonivel oikein rikki on mennyt niin sitä vetaria pystyy heiluttamaan vaikka käsin moottoritilan puolelta. Harvoin ne vaan niin hajoaa, varsinkin jos autoa ei ole paljoa madallettu.

Ja ei tule vaihteistoöljyt ulos kun sisemmän nivelen aukaisee, nivel kiinnittyy laippaan joka on laatikossa kiinni.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 13.3.2011 20:40

nekö kärsii aukoo ne torxi ruuvit ja vaihtaa vetonivelien puolia ilman että vaihteistoöljyt tuleepi mäelle?

Jode
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.11.2010 18:39

ViestiKirjoittaja Jode » 14.3.2011 10:38

nekö kärsii aukoo ne torxi ruuvit ja vaihtaa vetonivelien puolia ilman että vaihteistoöljyt tuleepi mäelle?

Kyllä.

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 13.4.2011 21:35

Ei ole torx kannalla, ainakaan omassa passatissa ei ollut. Se on sellainen "tiheämpi" tähtikuvio.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 13.4.2011 21:55

^XZN?

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 19.4.2011 10:29

Laitampa tännekkin, ku tuli itkettyä tuota passatin jurinaa ja jyrinää, et ongelma ratkesi näin kesän kynnyksellä niinkin mullistavalla asialla, ku vaihtamalla kesärenkaat alle. Ei voi uskoo miten kummallisia ääniä voi näköjään renkaistakin irrota (nokian hakka 4:set nastat). Selvispähän suht edullisesti tällä kertaa. :)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa