Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?
Valvoja: ffp jäsenet
Niinpä. Jos ajat hiljempaa ja katselet maisemia, ei hetken kuluttua tarvi enää ajaa ollenkaan. Ainakaan siinä firmassa tai sillä asiakkaalla.
On aivan varma että kuljetusalalle mahtuu joukkoon kaikenlaisia kusipäitä, niitä löytyy myös asiakkaista tai heidän edustajistaan. Ja myös muista tielläliikkujista. Ja ihan joka suunnasta.
Kun aina valitetaan raskaan kaluston nopeutta/ kiirettä, kannattaa pysähtyä miettimään kuka tai mikä sen kiireen aiheuttaa... Kahvitauko? -tuskin. Yksinkertainen vastaus: Sinä.
Tilanne: Käyt kyselemässä tuuninkikaupasta sitä kevään muotiväreissä olevaa alustasarjaa ja tuulessa vipattavaa, vilkkuvaa takaspoileria. Voi järkytys, ei ole tullu!!! Mikä v*ttu, sen piti olla tänään täällä!!! S**tana, tunge per*eesees ne romut, plaaplaa. Häivyt liikkeestä.
Kun vihdostaviimein autonkuljettaja saa tuotua romut liikkeeseen, kauppias on kerinny jo soittaa kuljetusliikkeeseen, maahantuojalle, huolintaliikkeeseen jne.
Kelle se huutaa seuraavaksi?
Aivan oikein. tavaran tuojalle.
Tosin hän saattaa olla syytön asiaan, koska viivästus huolintaketjussa on voinut tulla missä vaiheessa tahansa. Vaikka siinä kun ylikorkea, ilman takaspoileria liikkunut turhing-auton kuljettaja on saanut pelastettua päivänsä ja tehtyä jonkun "killerin" raskaalle liikenteelle...
Ja muistakaa myös se että esim. elintarvikekuljetuksia ajetaan todella tiukalla aikataululla. Johtuen siitä että teillä olisi mahd. tuoretta evästä lautasella.
Raskaan kaluston käyttämiin nopeuksiin johtavia syitä voisi luetella parin sivun verran, mutta pyydän että miettisitte itse syitä, miksi ala on tuommoinen kun on.
Ja voin myös sanoa että varsinaisia "urho onnensotureita" löytyy kyllä henkilöautoilijoista. Välillä jopa toivoo että luonnonvalinta harventaisi pahimmat pois...
On aivan varma että kuljetusalalle mahtuu joukkoon kaikenlaisia kusipäitä, niitä löytyy myös asiakkaista tai heidän edustajistaan. Ja myös muista tielläliikkujista. Ja ihan joka suunnasta.
Kun aina valitetaan raskaan kaluston nopeutta/ kiirettä, kannattaa pysähtyä miettimään kuka tai mikä sen kiireen aiheuttaa... Kahvitauko? -tuskin. Yksinkertainen vastaus: Sinä.
Tilanne: Käyt kyselemässä tuuninkikaupasta sitä kevään muotiväreissä olevaa alustasarjaa ja tuulessa vipattavaa, vilkkuvaa takaspoileria. Voi järkytys, ei ole tullu!!! Mikä v*ttu, sen piti olla tänään täällä!!! S**tana, tunge per*eesees ne romut, plaaplaa. Häivyt liikkeestä.
Kun vihdostaviimein autonkuljettaja saa tuotua romut liikkeeseen, kauppias on kerinny jo soittaa kuljetusliikkeeseen, maahantuojalle, huolintaliikkeeseen jne.
Kelle se huutaa seuraavaksi?
Aivan oikein. tavaran tuojalle.
Tosin hän saattaa olla syytön asiaan, koska viivästus huolintaketjussa on voinut tulla missä vaiheessa tahansa. Vaikka siinä kun ylikorkea, ilman takaspoileria liikkunut turhing-auton kuljettaja on saanut pelastettua päivänsä ja tehtyä jonkun "killerin" raskaalle liikenteelle...
Ja muistakaa myös se että esim. elintarvikekuljetuksia ajetaan todella tiukalla aikataululla. Johtuen siitä että teillä olisi mahd. tuoretta evästä lautasella.
Raskaan kaluston käyttämiin nopeuksiin johtavia syitä voisi luetella parin sivun verran, mutta pyydän että miettisitte itse syitä, miksi ala on tuommoinen kun on.
Ja voin myös sanoa että varsinaisia "urho onnensotureita" löytyy kyllä henkilöautoilijoista. Välillä jopa toivoo että luonnonvalinta harventaisi pahimmat pois...
-
- -
- Viestit: 350
- Liittynyt: 31.10.2004 18:06
Nyt täytyy tilittää ja kysyä neuvoa. Eli tänään ajelin Helsingissä mechelininkatua ruoholahteen päin Hesperiankadun kohdalla perääni sykähti poliisiauto.. pysäyttivät ja kertoivat että silmämääräisesti olin ajanut 20kmh ylinopeutta. Sain sitten sakot enkä kiistänyt siinä vaiheessa. Nyt sitten alkoi nakertamaan kun niillä ei siis ollut mitään lukemaa vaan sakossa luki että silmämääräisesti ja liikenteenvalvonnan kokemuksien perusteella ajoin ylinopeutta. Onko mitään järkeä nyt sen viikon sisällä rustata valitus ja yrittää saada sakot hylättyä.
Kuluttajanhan sen kiireen viimeinen motivaattori on mutta kyllä sillä kuljetusfirman pomollakin on vastuunsa sanoa sille puhelimessa huutavalle jälleenmyyjälle että EI kerkiä millään täksi päiväksi. Ei ole kuskin tehtävä kyseenalaistaa aikatauluja vaan sen vastuuhenkilön joka ne suunnittelee ja vastaa niistä ylemmilleen.
^^ Kysymys kuuluu: Ajoitko 20km/h ylinopeutta?
Jos ajoit...anna olla, pääset helpommalla. Kyllä Jumalasta seuraava on poliisi, ainakin Suomessa. En usko että saat Jumalan todistamaan tekosiasi, joten et oo vahvoilla.
Ja mikä v*tuttaa... Suuntamerkin käyttämättä jättäminen, varsinkin liikenneympyröissä.
Jos ajoit...anna olla, pääset helpommalla. Kyllä Jumalasta seuraava on poliisi, ainakin Suomessa. En usko että saat Jumalan todistamaan tekosiasi, joten et oo vahvoilla.
Ja mikä v*tuttaa... Suuntamerkin käyttämättä jättäminen, varsinkin liikenneympyröissä.
Eilen taas tuli nähtyä yks turha ohittelija, 3km ajo puskurissa kiinni ennenkun lähti ohi täysin suoralla tiellä. Ei sitte jaksanu sitä 500 metriä enempää perässä kun käännyin seuraavasta risteyksestä, siinä se olis päässy niin nätisti suoraan ajamalla kun minä olisin vaihtanu kaistaa...
No entä ohituksen jälkeen? Ohituksen jälkeen noin 500m reilumpaa vauhtia, heti sen risteyksen jälkeen jarruvalot alko vilkkumaan, tiiä sitte mikä sillekki apinalle tuli, jos oli liian jänskättävää ajaa 120 mittarissa kun ei se kottero kovin nopeaa kiihtyny (vaikka hieman nopeammin kuin saab 9000 cd)... Olihan se toisaalta viihteellistä kattoa ku joku apina pää punasena lähtee ihan auton perästä ohittelemaan olemattomalla kiihtyvyydellä.
Joillekki tuntuu elämä olevan kiinni edelläajavan auton ohittamisesta vaikka siinä ei aikaa voita kuin sekunnin jos sitäkään. Ei sellasia voi ees sääliä.
No entä ohituksen jälkeen? Ohituksen jälkeen noin 500m reilumpaa vauhtia, heti sen risteyksen jälkeen jarruvalot alko vilkkumaan, tiiä sitte mikä sillekki apinalle tuli, jos oli liian jänskättävää ajaa 120 mittarissa kun ei se kottero kovin nopeaa kiihtyny (vaikka hieman nopeammin kuin saab 9000 cd)... Olihan se toisaalta viihteellistä kattoa ku joku apina pää punasena lähtee ihan auton perästä ohittelemaan olemattomalla kiihtyvyydellä.
Joillekki tuntuu elämä olevan kiinni edelläajavan auton ohittamisesta vaikka siinä ei aikaa voita kuin sekunnin jos sitäkään. Ei sellasia voi ees sääliä.
Ei sitte jaksanu sitä 500 metriä enempää perässä kun käännyin seuraavasta risteyksestä, siinä se olis päässy niin nätisti suoraan ajamalla kun minä olisin vaihtanu kaistaa...
Heh, no jopas on outoa että ei malttanut... ;) Mistäs ajattelit sen tietävän sun reittivalinnan???
3km ajo puskurissa kiinni ennenkun lähti ohi täysin suoralla tiellä.
Itsekin yleensä ohitan suoralla tiellä kun näkee että ei tule ketään vastaan ;)
edit. trp.freak: Näin se varmaan onkin mutta kuulosti vaan niin hassulta tuo lause :D
Viimeksi muokannut Eemeli, 9.4.2007 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin, ajo 3km puskurissa kiinni suoralla tiellä. Vasta sitten kun alko tie kaartumaan ja tuli tuo risteys, lähti ohi. Ihmetyttää miksei voinu mennä samantien ohi kun perään tuli? Aivovamma, kuten niin monella muullakin liikenneturvallisuudesta piittaamattomasti ajelevalla tuntuu olevan? Ja kohta jossa perään tuli, oli loivaa alamäkeä josta näkee sinne 3km päähän tuleeko ketään... Hohhoijaa noita apinoita...
Joillekki tuntuu elämä olevan kiinni edelläajavan auton ohittamisesta vaikka siinä ei aikaa voita kuin sekunnin jos sitäkään. Ei sellasia voi ees sääliä.
Kun on ajellut ranskalaisella 1.0l koneisella pikkuautolla useamman vuoden..on tullut nähtyä kaikki mahdolliset ohitukset tällä maapallolla. Pakko mennä ohi vaikka ajaisi 5kmh päälle rajoituksen. Ei paljoa enään tuon kärryn jälkeen ohittelijat haittaa. Menkööt ohi jos on kiire.
Bangkokissa tuli välissä asuttua hetken aikaa ja siellä näki miten liikenne pystyi toimimaan joustavasti. :)
Eniten liikenteessä rasittaa nämä pohjanmaalla niin yleiset kotipoliisit, jotka ovat aina oikeassa.
Osa jopa on ottanut tehtäväkseen valistaa tyhmempiä netin välityksellä.
http://www.netikka.net/jari.kattelus/ ->tuolta liikenneturva osio. Sisältää mielenkiintoisia kommentteja autoista.(esim. farkkujen moottorin sopivasta tehosta).
Tässä yhteystiedot, mainostaapi olevan seinäjoen amk:ssa opettajana. Surunvalittelut niille jotka moisen hullun oppilaana joutuvat olemaan...
Etunimi: Jari
Sukunimi: Kattelus
Tehtävänimike: päätoiminen tuntiopettaja
Puhelin: 020 124 4936
Matkapuhelin: 040 830 2360
Sähköposti: [email protected]
Erikoisosaaminen:
Kuva:
Vapaateksti:
Toimipiste: Informaatio- ja kommunikaatioteknologian yksikkö
Etunimi: Jari
Sukunimi: Kattelus
Tehtävänimike: päätoiminen tuntiopettaja
Puhelin: 020 124 4936
Matkapuhelin: 040 830 2360
Sähköposti: [email protected]
Erikoisosaaminen:
Kuva:
Vapaateksti:
Toimipiste: Informaatio- ja kommunikaatioteknologian yksikkö
kaikista eniten liikenteessä, lähinnä taajamassa vi**ttaa sellaiset kuskit jotka ajavat autollansa rinkiä tai pilistämitälie jotain 2km/h. Vilkkuja ei tietenkään voi käyttää. Tottakai se on monille tapa ajaa "fiilistellen" jne, mutta itseä näin kuljettajan työtä tehdessäni alkaa yleensä vain vituttamaan suunnattomasti.
Tänään oli kyllä taas semmoinen oikein perus yhteiskuntavittu liikenteessä mustalla bad boys performace teksteillä varustetulla pakulla. Ilmeisesti joidenkin on vaikea ymmärtää sitä, että bussikaista on busseille ja että ne liittymä- ja poistumiskaistat on tarkoitettu siihen, että niitä liittyvä liikenne pääsee niiden kautta muun liikenteen sekaan. Niitä EI ole tarkoitettu siihen, että koukataan sinne ohittamaan koko muu jono ja palataan takaisin liikenteen sekaan. Samaa tuntui harrasteneen siinä perässä joku farkkuvolvo ja kyllähän se vituttaa kun jonon haitariliike kasvaa entisestään noiden puikkelehtijoiden vuoksi.
Viikonloppuna edestakaisin kyseistä pätkää sahatessa ärsytti eniten se juustokorva, joka on suunnitellut Helsinki-Koskenkylä moottoritie remontin.
Eikö tapana ole tehdä moottoriteitä pätkä ja mahdollisesti vielä kaista kerrallaan, mutta ei tuolla. 30 km jyrsittyä(!) tienpintaa, josta alkua vähän päällystetty. Mahtaa päivittäisessä työmatka-ajossa syödä rengasta ja hermoja. Koko pätkä 80 km/h ja sitä ei kukaan aja (satanen mittarissa, niin ne joista oli alkupäässä motaria mennyt ohi, menivät sitten ohi), sain vielä kaupantekijäisinä kiven ikkunaan yhdellä reisulla. Ei voi kun ihmetellä mitä taas on ajateltu. Ilmeisesti on ollut kustannustehokasta vetää tuo kerralla urille, mutta autoilija sitten maksaa sen rengassarjana kesässä, ja vierintävastuksessa on todella eroa, kun kaasua saa tallata jyrsityllä ihan eri lailla.
Jää tuolla tavalla kyllä bussikuskeilta tauot pitämättä, kun väli pitenee ajallisesti jo aika kivasti.
Eikö tapana ole tehdä moottoriteitä pätkä ja mahdollisesti vielä kaista kerrallaan, mutta ei tuolla. 30 km jyrsittyä(!) tienpintaa, josta alkua vähän päällystetty. Mahtaa päivittäisessä työmatka-ajossa syödä rengasta ja hermoja. Koko pätkä 80 km/h ja sitä ei kukaan aja (satanen mittarissa, niin ne joista oli alkupäässä motaria mennyt ohi, menivät sitten ohi), sain vielä kaupantekijäisinä kiven ikkunaan yhdellä reisulla. Ei voi kun ihmetellä mitä taas on ajateltu. Ilmeisesti on ollut kustannustehokasta vetää tuo kerralla urille, mutta autoilija sitten maksaa sen rengassarjana kesässä, ja vierintävastuksessa on todella eroa, kun kaasua saa tallata jyrsityllä ihan eri lailla.
Jää tuolla tavalla kyllä bussikuskeilta tauot pitämättä, kun väli pitenee ajallisesti jo aika kivasti.
On monia asioita mitkä ottaa kyllä todella paljon pannuun liikenteessä ja niistä varmaan suurinosa on jo mainittukin ^
Yksi asia muistu taas eilen mieleen mikä ei oikeastaan liity muihin autoilijoihin mutta sellanen asia on alkanut nostaan kierroksia miehessä kun liikennevalot eivät tunnista moottoripyörää.Siinä ensin pari "kierrosta" odottelet melkonen jorma otsassa ja toteat että ei ne vaihdu sulle ja sen jälkeen joudut ajaan kamikaze:lla risteyksestä läpi.Mitä tällasessa voi muutakaan tehdä?Onneksi usein miten näin käy iltasella kun liikenne on rauhallisempaa.
Yksi asia muistu taas eilen mieleen mikä ei oikeastaan liity muihin autoilijoihin mutta sellanen asia on alkanut nostaan kierroksia miehessä kun liikennevalot eivät tunnista moottoripyörää.Siinä ensin pari "kierrosta" odottelet melkonen jorma otsassa ja toteat että ei ne vaihdu sulle ja sen jälkeen joudut ajaan kamikaze:lla risteyksestä läpi.Mitä tällasessa voi muutakaan tehdä?Onneksi usein miten näin käy iltasella kun liikenne on rauhallisempaa.
Viimeksi muokannut tanttu, 15.5.2007 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei nyt mua suoranaisesti vituta liikenteessä, mutta maatalousalan harjoittajana joudun kesäisin ajelemaan yleisillä teillä kalustolla joka on leveää ja korkeaa sekä kulkee hitaasti.
Väistämättä se kerää jonoa taakse.
mikä siinä on, ettei jotkut vaan millään löydä sitä kaasupoljinta?
Traktorista kun pääsee ohi ihan parissa sekunnissa ja vielä nopeusrajoituksia rikkomatta.
Yksi syy tähän on, että taakse jäädään roikkumaan ihan perävaunuun tms koneen perään kiinni, jolloin näkyvyys on olematon.
Ja näkyvyys on myös traktorin kuljettajalla nolla, kun jäädään roikkumaan sinne peräkärryjen korkeiden laitojen katveeseen.
Toki aina tilaisuuden tullen tulee väistettyä bussipysäkille ja päästettyä jono ohi ja sitten taas kiiiiiihtytetään...
Ymmärrystä ja rohkeutta kanssakulkijat.
Väistämättä se kerää jonoa taakse.
mikä siinä on, ettei jotkut vaan millään löydä sitä kaasupoljinta?
Traktorista kun pääsee ohi ihan parissa sekunnissa ja vielä nopeusrajoituksia rikkomatta.
Yksi syy tähän on, että taakse jäädään roikkumaan ihan perävaunuun tms koneen perään kiinni, jolloin näkyvyys on olematon.
Ja näkyvyys on myös traktorin kuljettajalla nolla, kun jäädään roikkumaan sinne peräkärryjen korkeiden laitojen katveeseen.
Toki aina tilaisuuden tullen tulee väistettyä bussipysäkille ja päästettyä jono ohi ja sitten taas kiiiiiihtytetään...
Ymmärrystä ja rohkeutta kanssakulkijat.
En jaksanu lukea koko ketjua läpi mutta mua suoraan sanoen vi****aa tuo turvavälin pitäminen esim. motarilla. ite ku jätät edellä ajavaan autoon väliä ni joku ajaa oikealta kaistalta autojen väliin. jos ajat ~130km/h ja toinen tulee siihen 10 metrin päähän eteen ni kait siinä sitte jarrutetaan ja takana tulijat jarruttaa kanssa --> koko jono hidastuu yhden pakun tai vaikka toyotan takia :)
No mitenkäs tuossa pitäs menetellä? Odottaa että koko moottoritie on tyhjä ja sitten tuikata väliin ku taustapeileistä ei näy ketään? Vai ajaa koko matka vasenta kaistaa? Kaikenlainen itseäniki ärsyttää liikenteessä, mutta että tollanen...ite ku jätät edellä ajavaan autoon väliä ni joku ajaa oikealta kaistalta autojen väliin. jos ajat ~130km/h ja toinen tulee siihen 10 metrin päähän eteen ni kait siinä sitte jarrutetaan ja takana tulijat jarruttaa kanssa --> koko jono hidastuu yhden pakun tai vaikka toyotan takia :)
^Paitsi jos se vasen kaista liikkuis huomattavasti nopeammin tämän pakun, mikälie, tukkiessa sen kaistan.
Vasemmalla kaistalla motarilla könnääjät ottaa pattiin melko rajusti.
Valoissa makaajat --> vihreät palaa niin aletaan etsimään käsijarrua, vaihdekeppiä, kaasupoljinta sitten hitaasti liikkeelle --> kerkes kaikki 3 autoa taas näilläkin vihreillä, #%&#%& muuten suunnattomasti!
Ruuhkassa jarruttelijat --> jätetään väliä --> ajetaan väli kiinni --> jarrutellaan niin pirusti --> hoitoon tarvis viedä!!
Kylläpäs alkoi taas hermolihasta koetella:)
Vasemmalla kaistalla motarilla könnääjät ottaa pattiin melko rajusti.
Valoissa makaajat --> vihreät palaa niin aletaan etsimään käsijarrua, vaihdekeppiä, kaasupoljinta sitten hitaasti liikkeelle --> kerkes kaikki 3 autoa taas näilläkin vihreillä, #%&#%& muuten suunnattomasti!
Ruuhkassa jarruttelijat --> jätetään väliä --> ajetaan väli kiinni --> jarrutellaan niin pirusti --> hoitoon tarvis viedä!!
Kylläpäs alkoi taas hermolihasta koetella:)
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Valoissa makaajat --> vihreät palaa niin aletaan etsimään käsijarrua, vaihdekeppiä, kaasupoljinta sitten hitaasti liikkeelle
Enemmän ärsyttää se, että valoista lähdetään vasta kun edellä seisova on lähtenyt liikkeelle. Kaikki kun nostaisi kytkintä siinä vaiheessa kun tolppaan syttyy vihreä niin jonosta pääsisi aina puolet enemmän autoja läpi ennen punaisten syttymistä. Vaatii tietenkin pientä keskittymistä ja havainnointia sinne eteenpäin, jos se jono vaikka jostain syystä ei lähdekään kokonaan liikkeelle tai pysähtyy arvaamattomasti.
Mutta kyllä välillä korpeaa iltapäiväruuhkassa seistä kaupungin valoissa kun yksillä vihreillä menee aina kolme autoa ja kolme änkeää vielä päin punaisia kun kaikilla on jortikka otsassa kolmansien valojen odottelun jälkeen. Kävelyvauhdissa varmaan riittäisi pienemmätkin turvavälit, nykyään tunnutaan odottavan ainakin kaksi autonmittaa ennenkuin voi lähteä "turvallisesti" ajamaan edelläajavan perään.
Volkkarijermu kirjoitti:Juuri tuon takia on hyvä pitää reilu turvaväli, niin kenenkään ei tartte siihen väliin ängetä kun on tilaa reilusti.
Tämähän on päivänselvää. Jos jokainen tekisi noin, niin sujuisipa liikenne hyvin. Mutta ihan turha toivo. :( Ja todellakin vasemman kaistan kuluttajat motarilla ärsyttää, mutta ei silti tartte mennä pieniin väleihin(jos niitä on). Ku kuitenkin löytyy reilumpikin väli ja kaasun käytöllä tuo ohitus tunnetusti tehdään. Eikä sillä 1-2km/h nopeuserolla oikean kaistaan verrattuna.
-
- -
- Viestit: 147
- Liittynyt: 11.9.2003 22:21
Moni tuntuu vihaavan noita vasemman kaistan kuluttajia... Onko se joku sitte vittupää jos ajaa 120 rajoituksella 120 vasemmalla kaistalla? Kuitenki motarille mahtuu enemmän autoja ku tavalliselle tielle ku menee vähintään kaksi kaistaa yhteen suuntaan jos niitä vaan käytetään, ettei kaikki ahtaudu ajamaan sille yhdelle kaistalle. Silloin vois pitää niitä turvavälejä eikä kaistanvaihdoissa tarttis tukkia toisten puskuriin kiinni.
Juu, ja sitten kun vilautat pitkiä vinkiksi "voisit siirtyä sinne oikealle kaistalle." niin seotaan samantien, jarrutellaan ja näytellään keskaria.
Ei ihmisten aina tarttis vetää herettä nenään joka asiasta.
Minusta on, jos pakko ohittaa se oikealla menevä 2km/h ajava kanssa-autoilija. Toki vasenta kaistaa minun puolestani saa ajela vaikka kokoajan sen 120km/h lasissa, mutta silloin olisi hyvä opetella antamaan latua jos joku ajelee inan kovempaa.
Nämä perkeleen kotipoliisit pistää kiukuttamaan kun on pakko vilkutella valoja sun muuta jos tulee ohitetuksi yms.
Ei ihmisten aina tarttis vetää herettä nenään joka asiasta.
Moni tuntuu vihaavan noita vasemman kaistan kuluttajia... Onko se joku sitte vittupää jos ajaa 120 rajoituksella 120 vasemmalla kaistalla?
Minusta on, jos pakko ohittaa se oikealla menevä 2km/h ajava kanssa-autoilija. Toki vasenta kaistaa minun puolestani saa ajela vaikka kokoajan sen 120km/h lasissa, mutta silloin olisi hyvä opetella antamaan latua jos joku ajelee inan kovempaa.
Nämä perkeleen kotipoliisit pistää kiukuttamaan kun on pakko vilkutella valoja sun muuta jos tulee ohitetuksi yms.
Jos todella ajaa sitä suurinta sallittua, niin miksi pitäisi antaa latua?
Vasemmalla ei tietenkään saa oleskella, jos oikealla on tilaa, mutta eipä ole takana tulevallakaan oikeutta mennä ohi.
Esim. Tampereen 100km/h motari tulee hyvin usein ajettua melkein kokonaan vasenta kaistaa suurimmalla sallitulla nopeudella. Jos palaisi välillä oikealle, niin kohta joutuisi taas ohittamaan tai oikeastaan hidastamaan, koska poukkoiluhan on laitonta. Eli siinä sitten roikutaan vasemmalla, ja inasen nopeampia ärsyttää.
Yleensä valoja vilkuttelevat audit ja bemarit, sekä kaikenlaiset farmariautot - mersut vaan roikkuvat perässä, koska niissähän ei ole koskaan valot käytössä. Autoissa normaalisti vain mieskuljettaja ja joskus kyydissä voi olla nainen, jolle kuski esittelee kykyjään. :p
Vasemmalla ei tietenkään saa oleskella, jos oikealla on tilaa, mutta eipä ole takana tulevallakaan oikeutta mennä ohi.
Esim. Tampereen 100km/h motari tulee hyvin usein ajettua melkein kokonaan vasenta kaistaa suurimmalla sallitulla nopeudella. Jos palaisi välillä oikealle, niin kohta joutuisi taas ohittamaan tai oikeastaan hidastamaan, koska poukkoiluhan on laitonta. Eli siinä sitten roikutaan vasemmalla, ja inasen nopeampia ärsyttää.
Yleensä valoja vilkuttelevat audit ja bemarit, sekä kaikenlaiset farmariautot - mersut vaan roikkuvat perässä, koska niissähän ei ole koskaan valot käytössä. Autoissa normaalisti vain mieskuljettaja ja joskus kyydissä voi olla nainen, jolle kuski esittelee kykyjään. :p
Viimeksi muokannut RT, 17.5.2007 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miks pitää ajaa se vakionopeudensäädin päällä sitä suurinta sallittuu vaikka henki menis? Sit on näitä kuskeja jotka näyttää ajavan samaa vauhtia vierekkäin joku 5 minuuttia? Ei voi joko jäädä kunnon matkan päähän tai ohittaa reippaasti?
Kyl se turvaväli on tärkeempää motarilla ku sitä nopeusrajotusta köröttäminen ja poliisin pelkääminen. Ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys.
Kyl se turvaväli on tärkeempää motarilla ku sitä nopeusrajotusta köröttäminen ja poliisin pelkääminen. Ei se vauhti tapa vaan äkkipysäys.
Jos todella ajaa sitä suurinta sallittua, niin miksi pitäisi antaa latua?
Mikä siinä ladun antamisessa sitten on niin helvetin vaikeata? - Yritetäänkö tehdä vuosisadan palvelus yhteiskunnalle estämällä ylinopeutta? Vai mikä siinä on ongelmana.
No eikö se ole hyvä että jossei itse hoksaa antaa tilaa, niin toinen kertoo siitä että voisi olla hyvä sauma vaihtaa kaistaa, tai sitten vihdoin antaa sen ykspistekuutosen kiertää ja hoitaa homma (ohitus..) kotiin ja palata sitten sinne oikealle kaistalle. - Ei tuosta ihmisten tarvitsisi sen suuremmin suuttua. Monesti vaan käy että kun takaa kovempaa tuleva kulkine singahtaa ohitse, niin sen oikealle kaistalle palanneen kaverin käpy hehkuu punaisena ja puretaan kiukkua sitten näyttämällä keskisormea, kuten fiksun aikuisen pitääkin tehdä.Yleensä valoja vilkuttelevat audit ja bemarit, sekä kaikenlaiset farmariautot
Moottoritiellä vasen kaista on vain ohitusta varten, oikealle on siirryttävä kun siihen on mahdollisuus. Kiihdytyskaistaa tulevia ei saa väistää vasemmalle kaistalle, ne kiihdytyskaistat on niin pitkiä että sen AX-sitikankin saa sähkötettyä siihen samaan nopeuteen kuin mitä muut ajaa jolloin voi turvallisesti siirtyä kiihdytyskaistalta varsinaiselle ajokaistalle. Ohituksen estäminen on myös rangaistava teko, ajakoon ohittava mitä vauhtia tahansa.
Kummia omia liikennesääntöjä joillain.
Kummia omia liikennesääntöjä joillain.
Kylläpä jiisimula ja Ville R jo kiteyttivät asian hyvin, olen just samoilla linjoilla. Mulla harvoin keittää liikenteessä, mutta just nämä "kotipoliisit" voisin suurinpiirtein ampua, jotka ajaa sitä vasenta kaistaa juuri 120km/h alueella sen 120km/h mittarin mukaan tai jopa alle ja sit ei varmaan päästetä ohi. Ja todellinen nopeus on näillä aivan toista(monen auton kohdalla). Miksi se kuuluu kellekään, jos toinen menee ohi(jos nyt ei aja tuhatta ja sataa). :) Miksi joidenkin pitää uhalla ärsyttää kanssautoilijoita? Sitä en ymmärrä. Se ei ole paljon pyydetty, että vilkuilee ajaessaan aina välillä siihen peiliin ja sit jos näkee takaa jonkun tulevan nopeammin, antaa tietä hyvissä ajoin. Näin itsekin teen, vaikka suht harvoin tälläinen tilanne sattuu. Johtuuko sit siitä, että esim 120km/h alueella ajan mittarin mukaan noin 130km/h eli todellinen on jotain vähän alle. Muutenkin nämä Suomen nopeusrajoitukset on ihan syvältä, varsinkin hyvillä motareilla ja muillakin leveämmillä teillä. Ja mistä johtuu, että Mitsulle antavat yllättävän hyvin tietä verrattuna moniin aikaisempiin autoihini. Toi ei taida ärsyttää. :)
Tieliikenneasetus 1 luku 7§ kirjoitti:Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Ei sinne oikealla ajavaan katkeamattomaan jonoon tarvitse alkaa väkisin tunkemaan, vaikka hanurissa roikkuva valojenvilkuttelija toista mieltä olisikin. Jos taas on tilaa, niin sitten ajetaan siellä oikealla, ei ongelmaa.
Mulla on vain muutama kokemus moottoriteiltä, ja neki useamman vuoden takaa (liekö ajat siitä muuttuneet?!?). Oikealla kaistalla ajaa jengi noin 110km/h todellista nopeutta, päätän lähteä vasemmalle kaistalle ja ohittaa pari autoa... 5 autoa joiden jälkeen on tilaa edessä ajella taas sitä 120 todellista nopeutta.
Ohittelen siinä vasemmalla suurinta sallittua nopeutta, huomaan taustapeilistä kuinka joku tulee takana kovempaa, koko ajan vasenta kaistaa ajaen perään, sitten alkaa tööttäilemään ihan urakalla. Okei, eikös lakipykälät sano että ajettava oikeanpuoleisinta kaistaa, vasenta kaistaa vain ohittamiseen? Eikö äänimerkin käyttö ole tarkoitettu vaaratilanteisiin (mikä vaaratilanne on se että aletaan tööttäilemään edellä ajavalle joka ajaa sääntöjen mukaan!?!?).
No siinä kuitenkin saan hiljokseen ohitettua nämä 5 autoa, sen jälkeen on edessä pelkkää moottoritietä ilman autoja. Käännän ohittamani 5 auton ryppään eteen, 120km/h todellista nopeutta ajaen, jolloin se äsken perään tullut idioottitööttö lähtee jatkamaan matkaansa vasenta kaistaa. Eikä aiokaan ajaa oikeaa kaistaa.
Ohittelen siinä vasemmalla suurinta sallittua nopeutta, huomaan taustapeilistä kuinka joku tulee takana kovempaa, koko ajan vasenta kaistaa ajaen perään, sitten alkaa tööttäilemään ihan urakalla. Okei, eikös lakipykälät sano että ajettava oikeanpuoleisinta kaistaa, vasenta kaistaa vain ohittamiseen? Eikö äänimerkin käyttö ole tarkoitettu vaaratilanteisiin (mikä vaaratilanne on se että aletaan tööttäilemään edellä ajavalle joka ajaa sääntöjen mukaan!?!?).
No siinä kuitenkin saan hiljokseen ohitettua nämä 5 autoa, sen jälkeen on edessä pelkkää moottoritietä ilman autoja. Käännän ohittamani 5 auton ryppään eteen, 120km/h todellista nopeutta ajaen, jolloin se äsken perään tullut idioottitööttö lähtee jatkamaan matkaansa vasenta kaistaa. Eikä aiokaan ajaa oikeaa kaistaa.
KariM:n pointti minusta hyvä kanssa, ja ainakin pk-seudulla varsin yleinen. Muistan itsekin joskus ajaneeni siellä ruuhkassa jossa ei ns. isompaa eroa ollut kumpaa kaistaa ajoi, molemmat suht tukossa ja edettiin sitä reilua satkua ilman isompia ohitushaluja / mahdollisuuksia.
Ainakin omat kommenttini asiaan olen maininnut esim. Tre-Hki motarilta, joka ei pahemmin ole ruuhkaa nähnytkään:)
Ainakin omat kommenttini asiaan olen maininnut esim. Tre-Hki motarilta, joka ei pahemmin ole ruuhkaa nähnytkään:)
Ja mun kommentit koskee oikeastaan kaikkia pääkaupunkiseudun motareita(Hki-Tre, Hki-Lahti, Kehät... Ja edelleen minusta se ei ole kenenkään muun asia valvoa muiden nopeuksia(nyt sit en puhu känniläisistä, nopeusennätystehtailijoista ym.). Jokainen ku muistas ajaa järkevästi ja ainakin sitä sallittua plus muistaa antaa tietä, jos kiireisiä on.
^Jotku vissiin ajelee mittarin mukaan 90 suunnilleen aina, ajattelevat että se on 80 ja 100 välissä sopivasti että 80 alueella mennään ylinopeutta ja 100 alueella karvan alle... Vaikka todellisuudessa ajavat sitä noin 80 koko ajan.
Niinhän se on että kameratolpat aiheuttaa haitariliikennettä, ihmeen paljon moni pelkää tolppia ja varsinki poliisia vaikka ajaisivat tuon 83km/h 100 alueella :D
Niinhän se on että kameratolpat aiheuttaa haitariliikennettä, ihmeen paljon moni pelkää tolppia ja varsinki poliisia vaikka ajaisivat tuon 83km/h 100 alueella :D
kyllä kun nykyään tehdään niin korkeita ja jyrkkiä niistä töyssyistä niin pakko niihin on hidastaa. etenkin kun on madallettu auto.muutaman kerran on jo vahingossa tullut vanhoja ja nuoria säikyteltyä kun teräspanssari lyö maahan oikein kumeasti, niin on ollut aika lähellä etteivät oo pudonneet pyörän satulasta säikähdettyään. joten siitä vaan jos ne töyssyn yli kaahaavat tykkää hajottaa autoaan, niin hajottakaa kaikin mokomin, mutta me jotka hidastamme niihin ja suojelemme autoamme turhilta remonteilta, niin antakaa olla ja jättäkää se takapuskuri rauhaan ja turvaväliä väliin. muistakaa että peräänajaja on se syyllinen ja maksaja.
Kyllä minä ainakin hidastan kaikilla autoilla hidasteisiin ihan kunnolla. Pitäisi varmaan hommata äänekkäämpi putkisto ja ajella useammin.. Hidasteet ainakin mun mielestä on aikalailla turhia. Ne ei hidasta niitä nopeuksia muuten kuin niiden hidasteiden kohdalla. Usein noikin hidasteet on ns. ihan hyvällä paikalla siinä mielessä ettei edes mitään suunnatonta suojatien käyttöä ole. Tulee taas kerran väistämättä mieleen että joku on vaan saanut päähänsä että kekataampa kummin siskon kaiman firmalle vähän töitä ja ehdotellaan valtuuston kokouksessa paria-kolmea hidastetta...
Mieluummin nekin rahat vois laittaa esim. pieneen pyörätiehen tms.
Mieluummin nekin rahat vois laittaa esim. pieneen pyörätiehen tms.
^ oon kyllä samaa mieltä että ne rahat voisi tosiaan käyttää fiksumminkin. etenkin kun ne aina tehdään ensin liian jyrkiksi ettei niistä pääse yli kuin raktrorilla, sitten ne puretaan ja tehdään vähän loivempi tilalle. ja taas meni rahaa kunnalta johonkin turhaan. niissä kun ei ole usein edes mitään sääntöä, että miten korkeita ne saa olla. joistakin pääsee madalletulla helposti yli hidastamatta vauhtia ja joistakin ei pääse raapimatta yli edes ryömintänopeutta ajaen. vaikka auto olisi aivan katulaillinen.
Jotku vissiin ajelee mittarin mukaan 90 suunnilleen aina,
ajelen 95 mittarin mukaa 80 ja 100 alueilla, 80 rajoitus mun autolla... reilusti 90 mittarin mukaan voi ajaa tolpan ohi, vaikka 80 rajoitus. tietysti tietä annan reilusti satasen alueella. sit on näitä jotka satasen alueella ottaa mut reilusti kiinni, mut sit jäädään niin lähelle takapuskuria odottamaan ohituspaikkaa, et näen kaverin hampaanpaikat... no siinähän roikkuu.
Yksi mieleen vielä yksi ilmiö mikä kanssa tiettyinä päivinä, kun vituttaa muutenkin, ottaa päähän. Jos kaksi kaistaa jatkuu valoista suoraan mutta vasemmanpuoleinen päättyy 200m päässä, miksi siitä vasemmalta kaistalta pitää lähteä "kisaamaan" niin kovin kuin auto lähtee ja änkeä itsensä väkisin siihen oikeanpuoleisen kaistan keulille ja sitten ajaa tasan rajoituksen mukaan tai mahdollisesti vähän allekin. Taajama-alueella kun noita mulkvisteja ei kehtaa eikä usein edes pysty ohittamaankaan vaan sitten jatketaan yksikaistaista tietä hamaan loppuun moisen dorkan perässä madellen.
^ Samainen asia myös joskus mietityttänyt. Osan (pienen, hyvin pienen) noista voinee laittaa sen piikkiin, että ei tunneta liikenneympäristöä ja ko. tilanne yllättää. Suurin osa menee varmasti sen piikkiin että "kun mulla on kiire" ja tuollaisessa voittaa joitakin kymmeniä metrejä siinä jonossa. Vidut sitten siitä, että se siinä oikealla liikkeelle päässyt jono sitten joutuu parhaimmillaan katkaisemaan sen kiihdytyksen kun tälle kiireiselle tehdään tilaa sinne jonoon.
Itsekin kyllä syyllistyn silloin tällöin moiseen. Täydessä lastissa oleva rekka usein jättää eteensä sellaisen kolon johon pääsee helposti, tosin tuolla täytyy sitten "voittaa" jo yli kymmenen autoa ja ihan oikeesti pitää olla kiire ;)
Varmaan täällä jo ollutkin mutta vähän samaan kastiin menee se että ei osata katsoa miten se jono siellä valojen jälkeen liikkuu vaan mennään sinne risteysalueelle kun "mulla palaa vihree, pakko on mennä..." Sitten seisotaan siinä toisten edessä. Tuli vaan mieleen kun tuossa työ/kotimatkalle sattuu useampikin tuollainen paikka. Noo... pääsee testaan että äänimerkki on kunnossa...
Itsekin kyllä syyllistyn silloin tällöin moiseen. Täydessä lastissa oleva rekka usein jättää eteensä sellaisen kolon johon pääsee helposti, tosin tuolla täytyy sitten "voittaa" jo yli kymmenen autoa ja ihan oikeesti pitää olla kiire ;)
Varmaan täällä jo ollutkin mutta vähän samaan kastiin menee se että ei osata katsoa miten se jono siellä valojen jälkeen liikkuu vaan mennään sinne risteysalueelle kun "mulla palaa vihree, pakko on mennä..." Sitten seisotaan siinä toisten edessä. Tuli vaan mieleen kun tuossa työ/kotimatkalle sattuu useampikin tuollainen paikka. Noo... pääsee testaan että äänimerkki on kunnossa...
-
- -
- Viestit: 147
- Liittynyt: 11.9.2003 22:21
miksi siitä vasemmalta kaistalta pitää lähteä "kisaamaan" niin kovin kuin auto lähtee ja änkeä itsensä väkisin siihen oikeanpuoleisen kaistan keulille
Itteä kans vituttaa kiilaajat ja myös ne joilla on vitun kiire ettei sitä tilaa voi antaa siihen kaistan vaihtoon. Se on kuitenki niin pikku juttu ennakoida se tilanne jo kaukaa.. kulkis se liikenne sillo paremmin. mutta jos minkäs teet jos sinne kaistojen päähän sattuu kaks suomalaista paukapäätä..
Ohituskaistakäyttäytyminen: alinopeutta muuten mut o-kaistalla ylinopeutta rinnan ohitettavan kanssa niin että muut eivät pääse ohittamaan
Liikennevaloissa kökkiminen: Pykälää aletaan hakeen siinä vaiheessa kun valo on jo vihreä ja jonon pitäisi jo edetä.
Moottoritiekäyttäytyminen: Lähinnä rampeista lähteminen on suomalaisten perisynti - kiihdyttämistä vartenhan ne olisivat....
Sitten nämä hemmetin kotipoliisit, niinkuin tuo em kansakunnankynttilä. Pyrkivät vaikeuttamaan liikennettä niin paljon kuin pystyvät. Hyvin kuvaavaa oli nuillakin sivuilla että toisessa kohtaa kehui olevansa rauhallinen kuski kun sattui häviämään kisan mutta toisella sivulla taas kaasujalka ei ollut erityisen kevyt - voi kilinpillit. Kyllä liikenne sujuis paljon paremmin kun joka jamppa pantais vaikka pakolliseen excursio-ajoharjoitteluun Ruotsiin puoleks vuodeks - toisaalta se vois pistää Ruotsin paremman liikennekulttuurin koetukselle ;)
Liikennevaloissa kökkiminen: Pykälää aletaan hakeen siinä vaiheessa kun valo on jo vihreä ja jonon pitäisi jo edetä.
Moottoritiekäyttäytyminen: Lähinnä rampeista lähteminen on suomalaisten perisynti - kiihdyttämistä vartenhan ne olisivat....
Sitten nämä hemmetin kotipoliisit, niinkuin tuo em kansakunnankynttilä. Pyrkivät vaikeuttamaan liikennettä niin paljon kuin pystyvät. Hyvin kuvaavaa oli nuillakin sivuilla että toisessa kohtaa kehui olevansa rauhallinen kuski kun sattui häviämään kisan mutta toisella sivulla taas kaasujalka ei ollut erityisen kevyt - voi kilinpillit. Kyllä liikenne sujuis paljon paremmin kun joka jamppa pantais vaikka pakolliseen excursio-ajoharjoitteluun Ruotsiin puoleks vuodeks - toisaalta se vois pistää Ruotsin paremman liikennekulttuurin koetukselle ;)
Tämän kaltainen ilmiö on nyt hyvin nähtävissä, kun täällä Oulussa on tuo Kuusamontien remontti menossa ja tuossa Hintan kohdalla on siltaremppa eli Kuusamoon päin ei ole kuin yksi kaista Hintan kohdalla. Kuitenkin sen remonttikohdan jälkeen on noin 500m kaksikaistaista osuutta jäljellä Myllyojan kohdalla, Jono menee rauhallisesti rajoituksen mukaan niin joidenkin urpojen on pakko tällä 500 metrin pätkällä kiihdyttää niin monesta autosta ohi kun ehtivät ja väkisin kiilata sinne jonoon takaisin, kun kaista päättyy. Tämä aiheuttaa tietenkin jonossa haitariliikettä ja kansainvälisiä käsimerkkejä ja vain 20-30 sekunnin hyödyn takia tämä on pakko tehdä.Yksi mieleen vielä yksi ilmiö mikä kanssa tiettyinä päivinä, kun vituttaa muutenkin, ottaa päähän. Jos kaksi kaistaa jatkuu valoista suoraan mutta vasemmanpuoleinen päättyy 200m päässä, miksi siitä vasemmalta kaistalta pitää lähteä "kisaamaan" niin kovin kuin auto lähtee ja änkeä itsensä väkisin siihen oikeanpuoleisen kaistan keulille
Mutta se nimenomaan ihmetyttää, että valoista pitää lähteä niin että niskatuet tulee varmasti tarpeeseen. Itse lähden valoista normaalilla ripeällä kiihdytyksellä, siksi ihmetyttääkin että on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että vasemmalta kaistalta jonkun pitää tunkea eteen. Ilmeisesti kakkis viestii välittömästi, että kuski ajaa alinopeutta vaikka todellisuudessa esim. itse ajan lähestulkoon aina mittarin mukaan hiukan ylinopeutta. Hämmästyttävän usein ne vasemman kaistan vauhtiveikot sitten jääkin siihen eteen tientukkeeksi kun itseään haluttaisi mennä lujempaakin :P
Ei siinä mitään jos jollain on kiire, menköön vasemmalta ohi, mutta turha siihen eteen on jäädä nysväämään tai toisena vaihtoehtona kevättalvisin heittää ämpärillinen loskaa tuulilasiin kivineen päivineen kaistanvaihdossa kun oma kaista on juuri loppumassa ja nippanappa tullaan oikealle kaistalle puskuria hipoen. Kerran jopa joku virolainen Transporterista ja Sharanista koostuva "convoy" meinasi tulla kyljestä sisään kun vasen kaista loppui, piti itse oikealla ja jatkuvalla kaistalla painaa jarrua vaikka etuajo-oikeutettu olinkin. Oli perheenisillä vaan kiire puhua keskenään autosta autoon radiopuhelimien välityksellä.
Voisihan sitä itse lähteä aina valoista polkien kaasua lattian läpi, niin välttyisi ehkä osalta noista, mutta en näe sitäkään kovin mielekkäänä liikennekäyttäytymisenä eikä se autolle ja bensalaskullekaan pidemmänpäälle tee hyvää. Pitää sitten vaan hammastapurren mennä sen jonon ensimmäisen ehdoilla.
Menipä nillitykseksi.
Ei siinä mitään jos jollain on kiire, menköön vasemmalta ohi, mutta turha siihen eteen on jäädä nysväämään tai toisena vaihtoehtona kevättalvisin heittää ämpärillinen loskaa tuulilasiin kivineen päivineen kaistanvaihdossa kun oma kaista on juuri loppumassa ja nippanappa tullaan oikealle kaistalle puskuria hipoen. Kerran jopa joku virolainen Transporterista ja Sharanista koostuva "convoy" meinasi tulla kyljestä sisään kun vasen kaista loppui, piti itse oikealla ja jatkuvalla kaistalla painaa jarrua vaikka etuajo-oikeutettu olinkin. Oli perheenisillä vaan kiire puhua keskenään autosta autoon radiopuhelimien välityksellä.
Voisihan sitä itse lähteä aina valoista polkien kaasua lattian läpi, niin välttyisi ehkä osalta noista, mutta en näe sitäkään kovin mielekkäänä liikennekäyttäytymisenä eikä se autolle ja bensalaskullekaan pidemmänpäälle tee hyvää. Pitää sitten vaan hammastapurren mennä sen jonon ensimmäisen ehdoilla.
Menipä nillitykseksi.
muuten noista kaks kaistaa muuttuu yhdeksi- jutuista. jos joku oulusta päin tietää, niin mitä ne rakentaa siinä kempeleentiellä heti vehon jälkeen olevalla rautatien ylittävällä sillalla? tekeekö ne viimein sen kakskaistaseksi sinne äimäraution valoihin asti.
siinä kohtaa muuten usein vituttaa semmonen pikkuasia kuin ryhmittyminen. eli lähinnä sen puute. vaikka se tie muuttuukin yksikaistaseksi siinä vehon valojen jälkeen heti, niin os se tie silti kuitenkin sen verran leveä että siinä voisi ihmiset alkaa heti ryhmittymään. äimärautioon ja motarille menijät oikeelle ja suoraan kempelettä päin jatkavat vasemmalle. turhan usein tuntee olevansa ainoa joka edes yrittää saada jonkinlaista ryhmittymistä aikaan. joskus sen vielä moni ymmärsi mutta nyt kaikki tuntuu unohtaneen koko asian. nyt siinä tosin kaventaa se tietyö mutta sitä ennen olis ollu monta vuotta aikaa opetella.
sitten ne pöljät jotka kääntyy lentokentäntien teboilille tankkaamaan tekemällä uukkarin siinä risteyksessä. siinä on uukkari kielletty -kyltti. senkun oikasette sillon kun muita ei ole lähimailla, mutta älkää tukkiko sitä vasenta kaistaa kun muitakin on liikenteessä.
siinä kohtaa muuten usein vituttaa semmonen pikkuasia kuin ryhmittyminen. eli lähinnä sen puute. vaikka se tie muuttuukin yksikaistaseksi siinä vehon valojen jälkeen heti, niin os se tie silti kuitenkin sen verran leveä että siinä voisi ihmiset alkaa heti ryhmittymään. äimärautioon ja motarille menijät oikeelle ja suoraan kempelettä päin jatkavat vasemmalle. turhan usein tuntee olevansa ainoa joka edes yrittää saada jonkinlaista ryhmittymistä aikaan. joskus sen vielä moni ymmärsi mutta nyt kaikki tuntuu unohtaneen koko asian. nyt siinä tosin kaventaa se tietyö mutta sitä ennen olis ollu monta vuotta aikaa opetella.
sitten ne pöljät jotka kääntyy lentokentäntien teboilille tankkaamaan tekemällä uukkarin siinä risteyksessä. siinä on uukkari kielletty -kyltti. senkun oikasette sillon kun muita ei ole lähimailla, mutta älkää tukkiko sitä vasenta kaistaa kun muitakin on liikenteessä.
taggis: eikö se mee niin että jos kakkiksella kiihyttää rivakasti niin sitte ku tavotenopeus saavutettu auto kulkee pyhällä hengellä hetken ennenku tarvii taas lisää bensaa tunkea kaasariin..? itellä ainaki toi jetta on semmonen :)
LauriJT: tuosta uukkarista. Liian moni autoilija on täysin sokea liikennemerkeille eivätkä omaa ympärilleenkatselutaitoa. Eivät näe selkeää parkkipaikkaa, eivätkä näe ajaminen kielletty moottoriajoneuvolla merkkiä vaan ajavat merkin ohi ja jättävät auton sinne... Yms.
LauriJT: tuosta uukkarista. Liian moni autoilija on täysin sokea liikennemerkeille eivätkä omaa ympärilleenkatselutaitoa. Eivät näe selkeää parkkipaikkaa, eivätkä näe ajaminen kielletty moottoriajoneuvolla merkkiä vaan ajavat merkin ohi ja jättävät auton sinne... Yms.
^ No karvalakkikakkiksella kiihdyttäminen "rivakasti" on sekin hiukan kyseenalaista. Mutta useammin sitä valoista lähdettäessä välimatka takanaolijaan kasvaa kuin pienenee, vaikka kakkis alla onkin :D
Niin ja tuo parkkipaikkaajaminen. Voi jeesus, osa kuskeista menettää ajokykynsä ihan täysin pysäköityjen autojen välissä. Ei ajeta oikeassa reunassa, ryhmitytään ihan päin peetä, ei käytetä vilkkuja, etuajo-oikeudet unohdetaan kokonaan ja ties mitä muuta. Aina saa kyllä olla normiliikennettä tarkempana eikä luottaa siihen, että vasemmalta tulevia ei tarvitse varoa. Aika harvoin muuten esimerkiksi kauppojen pysäköintialueilla hidastetaan saati pysähdytään vaikka autoja olisi parkissa ennen suojatietä. Tuota sääntöä tosin noudatetaan tiellä liikuttaessakin aika heikosti. Ainakin mitä esimerkiksi Turussa Uudenmaankadun alussa vanhan suurtorin kohdalla liikennettä katselee. Oikea kuolemanloukku se Tuomiokirkkopuistosta Vanhalle suurtorille kulkeva suojatie. Yhteensä 4 autokaistaa ja bussikaistat reunoilla, eikä valoja. Aamuisin ja iltapäivisin usein vielä se tilanne, että toinen kaista seisoo ja toinen vetää.
Niin ja tuo parkkipaikkaajaminen. Voi jeesus, osa kuskeista menettää ajokykynsä ihan täysin pysäköityjen autojen välissä. Ei ajeta oikeassa reunassa, ryhmitytään ihan päin peetä, ei käytetä vilkkuja, etuajo-oikeudet unohdetaan kokonaan ja ties mitä muuta. Aina saa kyllä olla normiliikennettä tarkempana eikä luottaa siihen, että vasemmalta tulevia ei tarvitse varoa. Aika harvoin muuten esimerkiksi kauppojen pysäköintialueilla hidastetaan saati pysähdytään vaikka autoja olisi parkissa ennen suojatietä. Tuota sääntöä tosin noudatetaan tiellä liikuttaessakin aika heikosti. Ainakin mitä esimerkiksi Turussa Uudenmaankadun alussa vanhan suurtorin kohdalla liikennettä katselee. Oikea kuolemanloukku se Tuomiokirkkopuistosta Vanhalle suurtorille kulkeva suojatie. Yhteensä 4 autokaistaa ja bussikaistat reunoilla, eikä valoja. Aamuisin ja iltapäivisin usein vielä se tilanne, että toinen kaista seisoo ja toinen vetää.
^ Myönnän että joskus tulee vilkuteltua ja tööttäiltyä, mutta aina aiheesta. Tällainen voi olla esimerkiksi puskurin kulmaa hipoen eteen kiilaaminen tai ajaminen yksisuuntaista väärään suuntaan.
Tänään mulle tööttäiltiin mitä luultavimmin bussikusken toimesta, edessä suojatiellä jalankulkijoita juoksi kadun yli ja ilmeisesti tööttäilijän mielestä mun olisi pitänyt jyrätä niistä yli kun kyllästyi odottelemaan. Tosin nuo jalankulkijan juoksivat punaisia päin pitkän aikaa, tuossa kohtaa olisi kai pitänyt antaa torven soida ja puskea suojatien yli...
Eilen näin liikenteessä varsinaisen &%¤#un. Ajelin ohituskaistalla kahden auton perässä ja kaistan alkaessa yritin ohittaa ne kunnes jonossa toisena ollut lähtikin ohi ja meikä sen perässä. En kuitenkaan päässyt kuin takapuskurin kohdalle rinnalle kun ohitettava painoi kaasun pohjaan ja ohitti auton joka juuri oli mennyt tästä &%¤#sta ohi. Nopeutta mulla oli noin 115 satasen alueella GPS:n mukaan. Ja mikä pahinta, loppumatka sitten köröteltiin jonossa tämän &%¤#un perässä.
Kyseisessä japsissa näkyi istuvan kaksi lippispäistä hyypiötä...
Edit: Ei se jonossa toisenakaan ollu saabisti mikään teiden ritari ollut, ennen edellä kuvattua episodia painoi kaasun pohjaan (savupilvestä päätellen) myös kun sitä olin 2-kaistaisella 60 alueella ohittamassa. Joidenkin pinna vaan ei kestä ohitetuksi tulemista.
Tänään mulle tööttäiltiin mitä luultavimmin bussikusken toimesta, edessä suojatiellä jalankulkijoita juoksi kadun yli ja ilmeisesti tööttäilijän mielestä mun olisi pitänyt jyrätä niistä yli kun kyllästyi odottelemaan. Tosin nuo jalankulkijan juoksivat punaisia päin pitkän aikaa, tuossa kohtaa olisi kai pitänyt antaa torven soida ja puskea suojatien yli...
Eilen näin liikenteessä varsinaisen &%¤#un. Ajelin ohituskaistalla kahden auton perässä ja kaistan alkaessa yritin ohittaa ne kunnes jonossa toisena ollut lähtikin ohi ja meikä sen perässä. En kuitenkaan päässyt kuin takapuskurin kohdalle rinnalle kun ohitettava painoi kaasun pohjaan ja ohitti auton joka juuri oli mennyt tästä &%¤#sta ohi. Nopeutta mulla oli noin 115 satasen alueella GPS:n mukaan. Ja mikä pahinta, loppumatka sitten köröteltiin jonossa tämän &%¤#un perässä.
Kyseisessä japsissa näkyi istuvan kaksi lippispäistä hyypiötä...
Edit: Ei se jonossa toisenakaan ollu saabisti mikään teiden ritari ollut, ennen edellä kuvattua episodia painoi kaasun pohjaan (savupilvestä päätellen) myös kun sitä olin 2-kaistaisella 60 alueella ohittamassa. Joidenkin pinna vaan ei kestä ohitetuksi tulemista.
Itse tulee ajettua päivittäin joko tämmöisellä tai tämmöisellä kulkupelillä ympäri Turun seutua. Kyseinen kapistus kulkee n. 30km/h
Pyrin aina ajamaan lähellä oikeaa reunaa ja vilkuilen usein peileihin.
Yritän aina antaa mahdollisimman usein ohituspaikkoja hidastamalla esim. linja-autopysäkille tai hidastamalla tien reunaan jos sattuu olemaan leveämpi kohta.
Usein myös arvioin ohitustilanteen etukäteen ja annan vilkulla takana tulevalle ohitusmerkin, koska oma koneeni saattaa peittää näkyvyyden takana tulijalle.
Osa ymmärtää ohitusmerkit, osa ihmettelee suu ammollaan, että mitä helvettiä se kuski sekoilee sen vilkun kanssa.
Osalla taas kestää ohitusmerkin tajuaminen niin kauan, että tilanne on ohitse ja silloin voin vain toivoa, ettei ohittaja yhtäkkiä ampaise ohitse.
Varsinkin kuorma-autojen ja rekkojen kulusta pyrin tekemään mahdollisimman juoheaa, koska niiden on ymmärrettävästi vaikeampi hidastaa ja taas kiihdyttää yhdistelmänsä maantienopeuteen.
Yllättävän usein ohitusmerkistä ja tien antamisesta jopa saan iloisen käden heilautuksen tai kiitoksen vilkuilla/jarruvaloilla ja se lämmittää mieltä.
Itse myös kiitän aina parilla vilkun vilautuksella, jos joku antaa kohteliaasti tietä nopeammalle.
Varsinkin raskaamman liikenteenteen kuljettajat tuntuvat olevan mielissään kun heidät huomioi.
Pyrin aina ajamaan lähellä oikeaa reunaa ja vilkuilen usein peileihin.
Yritän aina antaa mahdollisimman usein ohituspaikkoja hidastamalla esim. linja-autopysäkille tai hidastamalla tien reunaan jos sattuu olemaan leveämpi kohta.
Usein myös arvioin ohitustilanteen etukäteen ja annan vilkulla takana tulevalle ohitusmerkin, koska oma koneeni saattaa peittää näkyvyyden takana tulijalle.
Osa ymmärtää ohitusmerkit, osa ihmettelee suu ammollaan, että mitä helvettiä se kuski sekoilee sen vilkun kanssa.
Osalla taas kestää ohitusmerkin tajuaminen niin kauan, että tilanne on ohitse ja silloin voin vain toivoa, ettei ohittaja yhtäkkiä ampaise ohitse.
Varsinkin kuorma-autojen ja rekkojen kulusta pyrin tekemään mahdollisimman juoheaa, koska niiden on ymmärrettävästi vaikeampi hidastaa ja taas kiihdyttää yhdistelmänsä maantienopeuteen.
Yllättävän usein ohitusmerkistä ja tien antamisesta jopa saan iloisen käden heilautuksen tai kiitoksen vilkuilla/jarruvaloilla ja se lämmittää mieltä.
Itse myös kiitän aina parilla vilkun vilautuksella, jos joku antaa kohteliaasti tietä nopeammalle.
Varsinkin raskaamman liikenteenteen kuljettajat tuntuvat olevan mielissään kun heidät huomioi.
Toinen asia on se kun liikenne ympyrässä mennään vauhdilla ja ei aina näytetä vilkkua kun mennään pois niin kansainvälinen käsimerkki vilahtaa vastaan tulijalta kun ei päässyt niin jouheesti ympyrään!
Päivittäin tulee ajettua useammankin liikenneympyrän kautta, ja tuo kyllä sylettää todella rankasti. Ei siis se sentterin saaminen, vaan ne urpot minä-minät jotka ei vaivaudu muille ilmoittamaan aikeistaan vilkulla. Vähän syö miestä seistä siinä ympyrän suulla kun auto toisensa perään painaa vauhdilla liittymästä pihalle, mutta ei jaksa siitä kertoa. Menee se koko ympyrän idea ihan hukkaan.
Palaa hermo (kuvainnollisesti) lähes päivittäin kun ajelen kotia kohti töistä.
Kehä 1. kolmostien ylityksen jälkeen alkaa yleensä tasainen tukko, leppävaaraan menevät teiden ritarit käyttää ohituskaistana oikeaa kaistaa joka kääntyy rampin kautta vihdin tielle ja tietenkin tukkii sen, voi p#&kele, ja toinen ritarien paikka rampilla ennen valoja kun käännytään vihtiin päin, jono on rampin ylös asti niin muutamat k*sipäät ajaa oikealta ohi ja sitten tukitaan jonon keskelle oikealle kääntyvien kaistalle, tässä kohtaa minä en ainakaan anna tietä, opetelkoot jonottamaan hemmetin teiden ritarit.
Kyllä hermostuttaa!
Kehä 1. kolmostien ylityksen jälkeen alkaa yleensä tasainen tukko, leppävaaraan menevät teiden ritarit käyttää ohituskaistana oikeaa kaistaa joka kääntyy rampin kautta vihdin tielle ja tietenkin tukkii sen, voi p#&kele, ja toinen ritarien paikka rampilla ennen valoja kun käännytään vihtiin päin, jono on rampin ylös asti niin muutamat k*sipäät ajaa oikealta ohi ja sitten tukitaan jonon keskelle oikealle kääntyvien kaistalle, tässä kohtaa minä en ainakaan anna tietä, opetelkoot jonottamaan hemmetin teiden ritarit.
Kyllä hermostuttaa!
Niinpä, usein noiden vilkuttomien urpojen takia koko jono pysähtelee kun ei tiedä jatkaako se auto ympyrässä pyörimistä vai tuleeko se pois. Sama pätee myös muihinkin risteystyyppeihin, ei se vilkun käyttäminen voi olla niin vaikeaa!ne urpot minä-minät jotka ei vaivaudu muille ilmoittamaan aikeistaan vilkulla.
Ite en tajua sitä, että 120kmh rajoituksella rekka lähtee ohittamaan toista. kuitenkin ne kulkevat maks sen 89kmh ja nopeuseron pienuudesta johtuen ohitus kestää loputtomiin. ei siitä sillon ole haittaa jos silloin ohittaa kun muita ei ole, mutta niin kuin juuri tänää. lähin ohittamaan kahta rekkaa, ja tietysti se jälkimmäinen tuli suoraa eteen ja sitten mentiin 2-3 min alta 90kmh kun ei voinut eka mua päästää ohi. kyllä se ottaa päähän!
Ainoa auto millä olen ajanut missä vilkun käyttö on hieman vaikeahkoa, on UAZ
Olen useamman mersukuskin suusta kuullut vilkun käyttämättömyyden puolustukseksi, että mersuissa vilkkuviiksi on niin kaukana ratista ettei siihen ylety ilman että irroittaa käden ratista -> ei käytetä sitten vilkkua ollenkaan.
Liekö sitten jotenkin pienikätisiä kuskeja tai muuten vain laiskoja.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ei nyt *ituta, mutta ihmetyttää ja aiheuttaa välistä vaaratilanteitakin nämä, jotka ylittävät leveän risteyksen vasenta reunaa pitkin. Ilmeisesti unohtunut se, missä kohden kaistaa on ajoneuvon paikka (ellei olla ryhmitytty kääntymistä varten).
Kiva mennä rinnakkain saman risteyksen yli ja miettiä sitten että kumpikohan väistää kun tie kapenee...
Kiva mennä rinnakkain saman risteyksen yli ja miettiä sitten että kumpikohan väistää kun tie kapenee...
Itsellä kävi hyvä tilanne viime viikolla Jyväskylässä Keljon markettien pikkuliikenneympyrässä (tiedoksi vain niille, ketkä paikan tietävät)..
Oltiin tulossa kauppojen parkkialueelta siihen ympyrään ja lähdössä kohti Keuruuntietä, eli heti oikealle..Vasemmalta oli tulossa auto kohti ympyrää..Katsoin sinne, että "jaahas, vilkku päällä oikealle, eli aikoo kääntyä sinne suuntaan, mistä itse olen tulossa"..Jatkoin siitä sitten suoraan ympyrään, niin eiköhän sivusilmään tarttunut huomio vauhdikkaasti lähestyvästä autosta..Tööttiä tuli meille samantien ja nyrkkiä..Tuli jonkin verran nopeasti painettua kaasua, että ehdittiin pois alta..
Kaveri siis näytti vilkkua sen takia, että tuli ympyrään, vaikka vilkun käyttö tuossa tilanteessa oikeasti kertoisi ympyrästä poistumisesta! Kaveri kuitenkin jatkoi ajoaan sitten samasta liittymästä ulos kuin me!! Siinä kun olisi päräyttänyt kylkeen/perään (sen verran ehdin jo ympyrään, että olisi korkeintaan takakylkeen ehtinyt osua), niin olisi voinut itsehillintä pettää! Varmistin vielä vaimolta, että eikö ollutkin vilkku päällä ja kyllä oli samaa mieltä..Kyllä jonkin aikaa kiristi!!
Oltiin tulossa kauppojen parkkialueelta siihen ympyrään ja lähdössä kohti Keuruuntietä, eli heti oikealle..Vasemmalta oli tulossa auto kohti ympyrää..Katsoin sinne, että "jaahas, vilkku päällä oikealle, eli aikoo kääntyä sinne suuntaan, mistä itse olen tulossa"..Jatkoin siitä sitten suoraan ympyrään, niin eiköhän sivusilmään tarttunut huomio vauhdikkaasti lähestyvästä autosta..Tööttiä tuli meille samantien ja nyrkkiä..Tuli jonkin verran nopeasti painettua kaasua, että ehdittiin pois alta..
Kaveri siis näytti vilkkua sen takia, että tuli ympyrään, vaikka vilkun käyttö tuossa tilanteessa oikeasti kertoisi ympyrästä poistumisesta! Kaveri kuitenkin jatkoi ajoaan sitten samasta liittymästä ulos kuin me!! Siinä kun olisi päräyttänyt kylkeen/perään (sen verran ehdin jo ympyrään, että olisi korkeintaan takakylkeen ehtinyt osua), niin olisi voinut itsehillintä pettää! Varmistin vielä vaimolta, että eikö ollutkin vilkku päällä ja kyllä oli samaa mieltä..Kyllä jonkin aikaa kiristi!!
Noista liikenneympyröistä vielä. Minua ärsyttää niissä lähinnä se, että ihmiset eivät tunnu millään tajuavan, että Golffissa on ne vilkut todellakin siinä puskurissa. Ja ne on vilkut, eikä mitkään ihme diskovalot, eikä niitä turhaan vilkuteta. Monesti käy juuri niin, että asiallisesti vilkutan poistuessani liikenneympyrästä, mutta liittymässä autot vain odottelee ja sitten puidaan nyrkkiä, kun käännyn. Ja kyllä noiden pitäisi selvästi näkyä, jopa vastavalossa.
^ Sama vika tuntuu olevan joka autossa, tai sitten liian moni kuski on myös sokea vilkuille. Esim. viime joulukuussa ajoin Ford Transitilla, vasemmalle piti kääntyä ja laitoin vilkun hyvissä ajoin koska kyseisellä alueella 100 rajoitus ja siitä risteyksestä ei 40 kovempaa voinut kääntyä Transitilla eli hiljoksiin moottorijarruttelin jo kauempaa kun takaa ei ketään tullut. No risteyksessä sitten odotteli joku joka kääntyi vasemmalle ja odotti siinä ikäänkuin ei olisi vilkkua nähnyt. Ja varmasti olisi jopa 4 autoa ehtinyt risteyksestä silloin lähteä, oli risteys ihan kuivaa asfalttia.
Piti sitten paluumatkalla pysähtyä bussipysäkille tarkistamaan vilkut, ja kyllä ne niin kirkkaasti vilkku aurinkoakin vasten kyykistyessä että kumma jos ei vilkkua näe.
Vai onkohan noi jotku kuskit sellasia että odottavat käden tulevan ikkunasta ulos näyttämään mihin käännytään?!?
Piti sitten paluumatkalla pysähtyä bussipysäkille tarkistamaan vilkut, ja kyllä ne niin kirkkaasti vilkku aurinkoakin vasten kyykistyessä että kumma jos ei vilkkua näe.
Vai onkohan noi jotku kuskit sellasia että odottavat käden tulevan ikkunasta ulos näyttämään mihin käännytään?!?
Shoeboxin tarinan mukaisesti en pidä vilkuilla annettua informaatiota luotettavana, varsinkaan liikenneympyröissä. Tilanteesta pitää lukea muutenkin että mitä se vastapuoli aikoo. litefunin tapauksessa pakun katveessa voi olla vaikka joku suoraanmenijä, enpä arvaisi tässäkään tilanteessa eteen mennä.
BTW, viikonloppuna olin pitkästä aikaa liikkeellä maantiellä, eikä mikään vituttanut. Mukavaa alkukesää kaikille :)
BTW, viikonloppuna olin pitkästä aikaa liikkeellä maantiellä, eikä mikään vituttanut. Mukavaa alkukesää kaikille :)
Kyllä suuri osa sen vilkun varmasti näkee, toiminta on sitten varmaan enemmän henkiläkohtaista- Itse en ainakaan lähde liikkeelle ellen voi 100% varmistua, että kaveri on oikeasti menossa sinne mihin vilkuttaakin. Esim. liikenneympyrät ovat juuri hyvä esimerkki näistä "killeri" vilkun käytöstä. Maksumieheksi pääset jos sokeasti luotat päin peetä vilkuttavaan urpoon ja se ei menekäään sinne minne on vilkutellut.
tuohon pitää nolona tunnustaa, vaasaan on tullut, aikaakin jo sitten liikenneympyrä risteykseen, josta olen tottunut kääntyy aina oikealle. nyt liikenne ympyrää lähestyttäessä, laitan vilkun oikealle vanhasta tottumuksesta...
ei se varmaan ketään varsinaisesti haittaa, saa muut vain naureskella, taas yks joka ei osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä.
ei se varmaan ketään varsinaisesti haittaa, saa muut vain naureskella, taas yks joka ei osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä.
Samoja källejä näkee joskus ihan tavallisissakin risteyksissä kun joku päättää kääntyä oikealle -> vilkku päälle ja hidastus -> tajuaa ettei haluakaan kääntyä -> vilkku pois ja jatketaan matkaa suoraan.
Pari kertaa meinannut kolmion takaa ajaessa tulla ruttuja kuskin puolelle vastaavassa tilanteessa kun kaikki merkit viittaa jo siihen, että vastapuoli on selvästi kääntymässä, mutta viimehetkessä pelisuunnitelmat muuttuukin. Ei aina jaksaisi (eikä pystykään) odottaa, että se toinen on oikeasti jo kääntynyt, ettei vaan käy kehnosti. Eihän tuolla kukaan pääsisi minnekään kun liikenne seisoisi valo-ohjaamattomissa risteyksissä paikoillaan kun kaikki vilkuttavat pitäisi päästää kääntymään ennenkuin risteävälle tielle uskaltaa liittyä.
Toinen rasite on muuten nämä keskikorokkeiden väliin ryhmittyvät, jotka jättävät autonsa puoliksi siihen oikeanpuoleiselle kaistalle niin että takanatulevat joutuvat pysähtymään/ajamaan puoliksi pientareen kautta/vaihtamaan vasemmalta kaistalta oikealle. Ei tietenkään ärsytä silloin, jos se auto on ajettu sinne korokkeiden/keskikaistaleen väliin niin pitkälle, että vastaantulijat viistää jo etupuskuria, eihän sille silloin mitään voi jos osa autosta jää omalle kaistalleen, mutta usein noissa on kuitenkin mahdollisuus saada se auto mahtumaan kokonaan sinne välikköön niin, ettei ole kenenkään tukkeena.
Pari kertaa meinannut kolmion takaa ajaessa tulla ruttuja kuskin puolelle vastaavassa tilanteessa kun kaikki merkit viittaa jo siihen, että vastapuoli on selvästi kääntymässä, mutta viimehetkessä pelisuunnitelmat muuttuukin. Ei aina jaksaisi (eikä pystykään) odottaa, että se toinen on oikeasti jo kääntynyt, ettei vaan käy kehnosti. Eihän tuolla kukaan pääsisi minnekään kun liikenne seisoisi valo-ohjaamattomissa risteyksissä paikoillaan kun kaikki vilkuttavat pitäisi päästää kääntymään ennenkuin risteävälle tielle uskaltaa liittyä.
Toinen rasite on muuten nämä keskikorokkeiden väliin ryhmittyvät, jotka jättävät autonsa puoliksi siihen oikeanpuoleiselle kaistalle niin että takanatulevat joutuvat pysähtymään/ajamaan puoliksi pientareen kautta/vaihtamaan vasemmalta kaistalta oikealle. Ei tietenkään ärsytä silloin, jos se auto on ajettu sinne korokkeiden/keskikaistaleen väliin niin pitkälle, että vastaantulijat viistää jo etupuskuria, eihän sille silloin mitään voi jos osa autosta jää omalle kaistalleen, mutta usein noissa on kuitenkin mahdollisuus saada se auto mahtumaan kokonaan sinne välikköön niin, ettei ole kenenkään tukkeena.
Tietyissä risteyksissä teen tarkoituksella noin ihan sen takia, että jos seison risteyksen vasemmassa reunassa niin kohta siihen oikealle kaistalle kertyy pitkä jono autoja peittämään näkyvyyden ja sen jälkeen siinä joutuukin seisoskelemaan kunnes oikea kaista tyhjenee :(Toinen rasite on muuten nämä keskikorokkeiden väliin ryhmittyvät, jotka jättävät autonsa puoliksi siihen oikeanpuoleiselle kaistalle niin että takanatulevat joutuvat pysähtymään/ajamaan puoliksi pientareen kautta/vaihtamaan vasemmalta kaistalta oikealle.
Esimerkkinä tällaisesta paikasta on Tampereen Bilteman pihasta poistuminen.
Kerrottakoot, että tämä siis on sellainen pihaväylä, josta on pakko kääntyä oikealle tai vasemmalle. Toki päätieltä vasemmalle käännyttäessä ryhmityn korokkeen viereen.
Ryhmittyminen. Mikähän siinä on, ettei voi siirtyä siihen laitaan mihin on kääntymässä vaan pitää seistä keskellä tietä, jottei takaa kukaan pääse vahingossakaan ohi. Luulis olevan luonnollisempaaki mennä vasempaan laitaan ku kääntyy vasemmalle.
Tänään näin kyllä yhden parhaista risteyssuorituksista risteyksessä jossa valot on suht kaukana itse risteyksestä. Nainen lähti vähän myöhässä valoista, pääsi melkeen keskelle risteystä ku keltaset sytty, lykkäs liinat kiinni ja lähti pakittamaan takasinpäin. Hieman tuli kiire siinä vaiheessa ku sen peruutusvalot sytty. Teki mieli käydä kertomassa miten risteyksissä menetellään.
Tänään näin kyllä yhden parhaista risteyssuorituksista risteyksessä jossa valot on suht kaukana itse risteyksestä. Nainen lähti vähän myöhässä valoista, pääsi melkeen keskelle risteystä ku keltaset sytty, lykkäs liinat kiinni ja lähti pakittamaan takasinpäin. Hieman tuli kiire siinä vaiheessa ku sen peruutusvalot sytty. Teki mieli käydä kertomassa miten risteyksissä menetellään.
KariM kirjoitti:litefunin tapauksessa pakun katveessa voi olla vaikka joku suoraanmenijä, enpä arvaisi tässäkään tilanteessa eteen mennä.
Niin tosiaan, takana ja edessä ja yleensäkään missään ei ollut mitään estettä. Tiiättehän nuo uudemmat viistokeulaset Transitit, kyllä niissä vilkut ihan sopivalla korkeudella maastakin on kulmissa, ajovalojen tasalla, ja edes ajovalot ei häikäse niin etteikö vilkkua näkis. Eli sillä risteyksessä odottelijalla oli täydellinen näköyhteys Transitin vasempaan etuvilkkuun, ja jäi siihen odottelemaan. No, turvallisempaahan se on odottaa risteyksessä että pääsee risteyksen ohi ajavan auton jälkeen muuten tyhjälle tielle kun pakun perässä ei muita tule (ja pakukin kääntyy)...
Tuntuu vain siltä että nykykuskeilla olis vilkun näkemisen tai tarkotuksen hahmottamisen kans ongelmia :)
Ja tuohon ylläolevaan, ehdottomasti tilanne jossa kohteliaasti kertomaan se tosiseikka että kun keltainen syttyy, ja auto ei ehdi ajoissa pysähtyä oikeaan kohtaan risteyksessä niin silloin painetaan kaasua reilummasti. Tai jos tuollanen tilanne että vihreillä pääsee lähtemään ja keltainen syttyy, ei todellakaan peruyutella vaan painetaan sitä kaasua vieläkin reilummasti ja ajetaan pois risteyksestä.
Nyt on viime päivinä käynyt suorastaan vi***tamaan kun ajaa tässä kaupungilla rajoitusten (40km/h) mukaan, niin takana roikutaan perseessä kiinni ja kytätään ohitus paikkaa, taajama- alueella.
Tänään meinasi yksi sankari tulla konttiin. Ajoin neljää kymppiä ja yksi mulkvisti taas puskurissa kiinni. Tein sitten reilun jarrutuksen kun huomasin suojatielle pyrkivän. Aika kiire tuli takana pysäyttää, mutta jätti sen jälkeen reilun välin. Ajattelin että tulkoot konttiin jos on tullakseen.
Lisäksi vituttaa autoilijoiden piittaamattomuus jalankulkijoita kohtaan.
ugh...olen puhunut :P
Tänään meinasi yksi sankari tulla konttiin. Ajoin neljää kymppiä ja yksi mulkvisti taas puskurissa kiinni. Tein sitten reilun jarrutuksen kun huomasin suojatielle pyrkivän. Aika kiire tuli takana pysäyttää, mutta jätti sen jälkeen reilun välin. Ajattelin että tulkoot konttiin jos on tullakseen.
Lisäksi vituttaa autoilijoiden piittaamattomuus jalankulkijoita kohtaan.
ugh...olen puhunut :P
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa