Yritysten as.palvelusta (Tarina Tommi's Billetin palvelusta)

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Jupe B
-

Yritysten as.palvelusta (Tarina Tommi's Billetin palvelusta)

ViestiKirjoittaja Jupe B » 21.5.2007 20:20

http://forum.dynamiitti.com/viewtopic.p ... highlight=

Linkistä löytyy mielenkiintoista tekstiä tuosta firmasta. Kilpailun voittanut (Hex) on hyvä kaverini ja tätä on saanut seurata äärimmäisen suurella mielenkiinnolla tuon puolitoista vuotta.

xite
-

ViestiKirjoittaja xite » 21.5.2007 21:01

Itselleni ei ees vastattu puheluihin tai maileihin kun tiedustelin alupalloja diskantteja varten. Evvk enää ko. firma :D

L-Janne
-

ViestiKirjoittaja L-Janne » 21.5.2007 21:35

Olipas vaan karua luettavaa. Vieläkö joku tuolta jotain hankkii? Tulipa kenen tahansa kanssa juttua niin kommentit ovat samaa luokkaa, laatu on surkeaa.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.5.2007 22:04

On nykyisin firmalla niin paljon "virallista" hommaa ettei oikeen enää kerkeä/jaksa tehdä mitään yksittäiskappaleita. Mikäli jotain saa teetettyä, on ainakin itsellä laatu ja hinta ollut todella kohdallaan, toimitusaikaa sitten saa varata kyllä, eli kiire ei saa olla. Viimeisimmissä erikoisissa vanneadaptereissa kun oli pikkuista sanomista viimeistelystä (lähinnä omaa pilkunnussintaani), niin korjattiin ilman mutinoita ja lisälaskuja.

PabloNeruda
-

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 21.5.2007 22:28

No vaikka on kuinka kiire, niin jos on palkinnosta kyse, niin ei siinä noin kauan saa kestää. Ja vielä viallinen.. Aika surkean kuvan antaa firmasta. Turha puolustella sillä, että on kiireitä, lässyn lässyn..

Jupe B
-

ViestiKirjoittaja Jupe B » 21.5.2007 22:29

Ei siitä ole epäilystäkään, ettei kaveri osaisi tehdä! Mutta puolentoistavuoden aikana se on ollut lähdössä juuri matkahuoltoon varmaan 5 kertaa. Kerran Tommi väitti ettei matkahuolto lähettänyt siipeä, koska hän oli unohtanut laittaa kaupungin ja vielä kahjompiakin selityksiä on tippunut. Jos siipi olisi tehty ajallaan ja hyvin, kuten mainitsemissasi tapauksissa ei tätä ongelmaa olisi. Mutta jos mikään osa ei käy toisiinsa ja siipi tulee vuosi sen jälkeen kun kukaan ei ole noita halunnut vittuilujen ja valehtelun kera, niin voiko Tommi's billetiä suositella silloin mihinkään yhteistyöhön kenenkään kanssa?

diesel power
-

ViestiKirjoittaja diesel power » 21.5.2007 22:44

Kyllä se hyvä palvelu on niin kova sana nykyajan kaupankäynnissä firmoilla. Niin monet ihmiset ovat valmiita maksamaan vähän enemmän, jotta saisi palvelua ja asiakasta kohdellaan hyvin. Hyvän palvelutaidon omaavat kauppiaat osaavatkin tähdätä pitkälle tulevaisuuteen ja niinhän se on nähty niin monta kertaa, että monet firmat missä hinnat ovat halvat, mutta palvelu on perseestä, ovat menneet nurin suurena syynä juuri tämä "haista kukkanen, älä soittele tänne enää"- mentaliteetti.
Myöskin tämä nimeltä mainitsematon Raisiolainen tuning-liike, jolle on omia tredejä perustettu foorumeille kuuluisan asiakaspalvelun johdosta. Itsekin olen joskus meinnannut tilata ko. firmasta partikkeleita, mutta kun näin nämä tredit aiheesta, niin en hitossa tilaa mitään sieltä. Eihän sitä tiedä, vaikka palvelu minua kohtaan olisikin asiallista ja hommat hoituisi, mutta jos ennakkotapauksia on niin paljon, kuinka asiat ovat menneet höpöksi ja tavarat jääneet tulematta, niin nou tänk juu.

Samout
-

ViestiKirjoittaja Samout » 22.5.2007 8:57

Itse olen aina saanut tuolta kaikki ajallaan ja todella edullisesti. Kerran oli tuotteessa pieni virhe, mutta se korjattiin mukisematta ilman lisämaksua. Todella ikävää jos tämänkin firman toiminta on menossa siihen, että yksittäistä tuotetta saa odotella vuosia kun isot jyräävät edelle.

Tommis Billet
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tommis Billet » 22.5.2007 13:53

Vastine : Tommi Virtanen
Asia : Tommis Billet tuotteet ja toiminta asiakkaita kohtaa.

Myönnetään että olen hoitanut siipi kilpailun ,helvetin huonosti ja Heikki voi lähettää mulle tili nro:n niin palautan sen 10.64 eur:on.Ja olen varmasti hoitanut muitakin tilauksia / kyselyjä heikolla palvelulla ja olen pahoillani siitä.Mutta asian toinen puoli on se että teen tällä hetkellä noin 60-70h/viikossa töitä ja mulle tulee joka päivä 20-30 puhelua kyselyjä eri asioista aina en vaan ole aurinkoinen,sorry.
Ja siihen että en vastannut hänen puheluihin on syy useimmin se että jätän kännyn toimiston pöydälle että saan töitäkin tehtyä joten sähköposti on paras keino saada kiinni.

Olen varmasti hoitanut huonosti ainakin 50 tilausta vuosien(18v) aikana mutta sitten toinen puoli asiasta = facta on että Suomessa ja muualla maailmalla on minimissä 20000-30000 tuhatta auton tai moottoripyörän osaa jotka olen valmistanut ja niistä ei ole tullut valituksia,joten voin sanoa että meidän "SUSI %" on tosi pieni.Jos ei tee mitään niin myöskään mokaa mitään.Viimeisin mitä ulos on lähtenyt oli kiertokanget Timo Lehtimäelle(Toyota Imsa,noin 1000 heppaa) joilla hän kiihdytti 286km/h ja 400m meni aikaan 7.9 ja mikä parasta kone ja auto on ehjät.

Kun aloin tehdä ensin omiin autoihin(Kupliin) osia ja sitten muille ,niin mulla on ollut alusta asti se periaate että asiakas täytyy olla tyytyväinen ja se että vaikka teen asiakkaalle mittatilaustyönä hänen mittojen mukaan ja jos osa ei ole sillainen kuin sen piti olla niin asiakkaan ei ole pakko ostaa osaa multa tai jos olen lähettänyt osan asiakkaalle ja hän ei ole tyytyväinen niin hän voi palauttaa sen samassa kunnossa kuin se on multa lähtenyt niin annan rahat takaisin.

Sitten vielä yksi asia ,mulla EI OLE OLLUT KOSKAAN mitään yhteistyötä Raisiolaisen Completoksen kanssa eikä tule.Joten en pidä siitä että meitä yhdistetään heihin.

Tosi asia on myös se että ne jotka eivät osaa tehdä itse mitään ja kuvittelee että esim nokkapyörän valmistus on helppoa(yli20 työvaihetta joka pyörässä) ovat niitä joilla on suunnaton tarve pönkittää omaan itsetuntoaan haukkumalla toisia ,katsokaa peiliin.

Tuollainen toiminta todella kannustaa pieniä 1-3 hengen yrityksiä tekemää osia teille.

Facta on myös se että jos haluaa hyvää laatua = siinä menee aikaa = se maksaa.Suomessa on niin vähän tekijöitä ja tällä konstilla ne vain väheneen.

Mä yleensä myönnän mokani ja koetan oppia niistä jotain.

Terveisin kaikille ja hyviä jatkoja

TOMMI VIRTANEN

diesel power
-

ViestiKirjoittaja diesel power » 22.5.2007 15:03

Sitten vielä yksi asia ,mulla EI OLE OLLUT KOSKAAN mitään yhteistyötä Raisiolaisen Completoksen kanssa eikä tule.Joten en pidä siitä että meitä yhdistetään heihin.

Ja tätähän en ole väittänyt milllään tavalla. Asiat mitä kirjoitin olivat omia kokemuksia ja omia mielipiteitä. Completos firman otin esimerkiksi siksi, miten ns. puskaradiolla on aika h****tin suuri vaikutus näiden "asiakaspalautteiden" osalta. Teidän yrityksenne palvelusta ja tuotteista minulla ei ole minkäänlaista henkilökohtaista kokemusta ja voi minua kohtaan teidän käytöksenne olla hyvinkin asiallista ja tavara priimaa, mutta ennakkokäsitys panee miettimään toiseenkin kertaan tilatako tavarat täältä vai jostain muualta.
Teidän yritystänne en ole suoranaisesti mollannut vaan puhunut yleisesti asiakaspalvelusta ja käyttänyt tässä "läheltä piti, etten tilannut sieltä" -esimerkissä toista firmaa, en teitä.

Hyviä jatkoja teillekin ja on tämä sanavapaus perseestä ;)

Entris
-

ViestiKirjoittaja Entris » 22.5.2007 15:35

Sille nyt vaan ei voi mitään että jos saat erityisen hyvää palvelua firmasta niin kerrot siitä yhdelle kaverillesi. Jos saat huonoa tai erityisen huonoa niin kerrot siitä ainakin 15:sta kaverille. Niin se vaan menee, vaikka 15 vuotta tekisit hyvää bisnestä niin tällaiset pikkumunaukset voi helposti pilata maineen.

jsahlman
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 22.5.2007 16:48

Tsemppiä Tommille.

Tuo on täysin totta Suomessa.

Puljulle menee hyvin ja saa mainetta. Pitäisi silloin lisätä porukkaa firmaan jotta voisi vastata lisääntyneen kysynnän ja myynnin kasvuun. No aina se ei näin helppoa ole kuitenkaan varsinkaan pienillä yrityksillä.

Helpompi jättää puhelin pöydälle ja tehdä vain se määrä töitä mitä pystyy ja ehtii.

Muuten menee hermot ja tapattaa itsensä sillä duunilla :)

- Mikko -
-

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 22.5.2007 17:03

Tommille ja muille alan yrittäjille kysymys:

Te ketkä mainitsette, että asiakaspalvelunne ontuu syystä, että työkuormanne on 60-70 h/vko, miksette hanki ulkopuolista työvoimaa tekemään ne hommat mihin ei teidän ammattitaitoanne tarvitse tuhlata? Sähköposti- ja puhelintarjoukset, laskutus ja lähetys eivät varmastikaan ole sitä ammattitaidon esittelemistä.

Otetaan ajatusmalli, jossa laskutettatte valmistustyöstä vaikkapa 70 e/h. Onko mitään intoa tuhlata omia "kalliita" tunteja siihen, että vastailet tarjouksiin tai näppäilet laskuja koneelle?

Sen kyllä tiedostan, että osaavan henkilökunnan löytäminen ei aina ole ihan mutkatonta, mutta laskutus, tarjousten tekeminen ja muun asiakaspalvelun hoitaminen ei ole mitään NASA:n teknologiaa. Palkkauskulut syövät myös katetta, mutta onko parempi napata katteesta pieni siivu ulkopuolisen työntekijän palkkaan vai koko kate ja vielä sijoitettu pääoma päälle, kun myynti huonon asiakaspalvelun seurauksena kuihtuu kasaan.

Hoitakaa hyvät ihmiset nuo yrityskuviot kuntoon. Tässäkin maassa on jo niin monta hyvää esimerkkiä siitä miten käy, kun asiakaspalvelu hoidetaan päin "ripsipiirakkaa".

Juvonen
-

ViestiKirjoittaja Juvonen » 22.5.2007 17:48

Tommone homma vaatii melkein jonkun myynti-insinöörin tjsp vai meinaatko että kaikki osaa tehä tarjoukset yms mittatilaus tavaralle. Ja sitten jos itse tekee 60-70h/vk niin missä välissä sen uuden jannun kouluttaa. Ei siinä kyllähä työntekijästä suuri apu olisi sitten kun se osaa kaiken tarvittavan.

GirlGolfer
-

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 22.5.2007 17:57

Juu, Tsemiä Tommille !!

Todella kunnioitettavaa että vastaa tänne, myöntää jos on tullut "moka" vaatii oikeasti rohkeutta. Kun jotkut yrittäjä ei myönnä kirveelläkään, jos on sattunut joku virhe jossain asiassa.
Tiedän että välillä ei todellakaan oo helppoa, kun yrittää keskittyä johonkin työhön ja hommia ois ihan VI**STI, mut puhelin soi KOKO ajan, kaikille yrittää olla ystävällinen, toiset vain tiedustelee jotain asiaa 30min ja joku esittää jotain ihan päättömiä kysymyksiä 30min............. !!

JA sit kun yrität pitää lomaa joskus ja vastaajassa sanotaan "Olen lomalla palaan --.--.----, hätätapauksissa minut tavoittaa numerosta ----------" Niin eikös se puhelin soi silloinkin koko ajan ja samat jutut tiedustellaan ns.HÄTÄTAPAUKSINA

Itse olen saanu kyl Tommilta hyvää palvelua !!
KIITOS !!

PS. Niin kuin yksi osien tekijä sanoi minulle JO viime syksynä kun tilailin palikoita ja hänellä alkoi olla tilaukset täynnä tälle kesälle
"keväällä tässä vasta hulina alkaa kun kevään ensimmäinen neliö asvalttia paljastuu, sit alkaa nää soitot että NYT NYT ÄKKIÄ pitäis saada palikka, silloin on yleensä parempi sulkee puhelin"

-Tonza-
-

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 22.5.2007 18:36

Lyhyesti, mutta ytimekkäästi "EI"

Tuo on sana jonka jokaisen yrittäjän pitäisi opetella sanomaan, kun luvatut toimitusajat ja/tai laatu alkavat kärsimään kiireestä.

Teemu M
-

ViestiKirjoittaja Teemu M » 22.5.2007 19:52

Itse oon myös tyytyväinen siihen palveluun mitä ko. firmasta oon saanu. Muutamia osia oon teettäny omien 3D-mallien mukaan ja kun muut firmat ovat näyttäneet ovea niin tuolla onnistuu myös tollaset pienemmätkin hommat. Ja itse ainakin hyväksyn sen että mun edestä otetaan isompia tilauksia ja ettei tollaiset custom-hommat valmistu seuraavaksi päiväksi.
Ja laadun kanssa ei myöskään ole ollut ongelmia vaan osat ovat ollu sellaisia mitä pitikin. Sopivuusongelmista on saanu syyttää mallintajaa, eli itseä.

jabajee
-

ViestiKirjoittaja jabajee » 22.5.2007 21:36

Palautan kympin tilille. Mitäs sille käyttökelvottomalle siivelle tapahtuu :)

maspe
-

ViestiKirjoittaja maspe » 23.5.2007 10:00

Itse en ole ollut yrittäjänä, mutta mitä vierestä olen kuullut, niin yrittäjälle suurin kynnys on palkata työntekijä firmaan. Sanotaan että siinä vaiheessa nousee kustannukset melko reippaasti, joten myynninkin täytyy kasvaa paljon. Yksinyrittäessä voi hetken elää pelkällä vedellä ja leivällä jos firmalla menee hiljaisemmin, mutta työntekijälle on palkka pakko maksaa, jos sopimuksessa niin sanotaan, oli myyntiä tai ei.

Valtio vaan sattuu olemaan sen verran kumma organisaatio, että muiden työllistämisestä joutuu maksamaan ylimääräistä verojen lisäksi. Vanhan yrittäjän mukaan ennen vanhaan työntekijä kannatti palkata, jos myynti kasvoi pii (3,14...) kertaa työntekijän palkan verran. Enää tuo ei taida riittääkään. Eli karkeesti arvioituna ammattitaitoisen myyjän palkka 30ke(?) jotta tulisi kuitattua muiden kulujen ohella, lisämyyntiä tarvitsisi olla 100+ke.

Tämä muilta kuultuna. Itse en ole laskeskellut näitä kannattavuuslaskelmia, mutta varmaan joku yrittäjä voi kertoa kokemuksellaan onko tässä minkä verran totta.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 23.5.2007 11:36

Menee Off Topic.. Eikä koske siis Tommin firmaa mitenkään.

Kiireiset yrittäjät voisivat esim mainostaa sivuillaan tms että on kiire eikä kerkiä vastailemaan puhelimeen taikka maileihin. Yksi eniten vituttava asia on se, että yritykset asuntokaupoista alkaen, mainostaa sitä sähköpostiaan, mutta vastata ei osata kirveelläkään. Moni asia kun on luonteva hoitaa sähköpostilla, jos se osoite on tarjolla.

Ainakin minä odotan, että sähköpostiin vastaillaan parin päivän aikana, jos se sähköposti siellä nettisivuilla / käyntikortissa komeilee.

EscMk3
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 23.5.2007 11:57

Tosiaan Tommis Billetin kaltaiseen yritykseen voi olla hankala löytää sopiva asiakaspalvelija. Siinä voi perus merkonomilla mennä sormi suuhun kun alkaa tulla puhelimessa mittoja ja ohjeita jonkun erikoisen osan tekemiseksi =)

jabajee
-

ViestiKirjoittaja jabajee » 23.5.2007 12:58

^Ihminen on käynyt kuussa ja osaa tehdä ihmisen toisen ihmisen sisälle. Tuo homma lienee sitten jotain mihin ei ihminen pysty.

arc
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 23.5.2007 14:06

Lyhyesti, mutta ytimekkäästi "EI"

Tuo on sana jonka jokaisen yrittäjän pitäisi opetella sanomaan, kun luvatut toimitusajat ja/tai laatu alkavat kärsimään kiireestä.

tässä olen täysin samaa mieltä. kiire tai liaallinen työmäärä ei ole selitys huonolle palvelulle tai laadulle. tilapäisissä tapauksissa tai erikoistilanteissa se on ymmärrettävää, esim jos tavarantoimittajien kanssa on ongelmia, muuton yhteydessä tms. mutta päivittäisessä toiminnassa se on kuitenkin oma valinta kuinka paljon työtä ottaa vastaan. pitäisi vain pystyä kieltäytymään tilausten vastaanottamisesta, jos ei kykene niitä toimittamaan tai palvelu kärsii huomattavasti.

GirlGolfer
-

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 23.5.2007 14:12

^Ihminen on käynyt kuussa ja osaa tehdä ihmisen toisen ihmisen sisälle. Tuo homma lienee sitten jotain mihin ei ihminen pysty.

Ei muuta sit kuin firma pystyyn ja etsimään siihen sellaista ihmistä jolle uskallat antaa valmiudet tehdä sinun puolesta aikataulut, pudjetit/tarjouksen, antaa lupaukset koska hommat on valmiina, kertoo pystytäänkö koko "palikkaa" edes tekemään................??!

Itse en ainakaan ihan helpolla uskaltaisi antaa omasta firmastani ns.ohjia käteen kellekkään.
Koska on aina se sama asia, niin suurissa kuin pienissä firmoissa, jos olet vain työn tekijä eli vaan pelkkä palkallinen, niin loppupeleissä ei tunnu pienet eikä välillä suuretkaan mokat missään koska,
"EIPÄ OO OMASTA PUSSISTA POIS" !

Ainoa joka yleensä toimii, on perhe yritykset, koska on koko perheen talous kiinni samassa putiikissa, siinä on jo yleensä väliä että meneekö firmalla hyvin vai huonosti !!

Nuhapumppu
-

ViestiKirjoittaja Nuhapumppu » 23.5.2007 16:05

Tää on aina tätä. Hyvä kello kuuluu kyllä mutta huono kello 5xenemmän ja kauemmas. Onhan tollainen p*rseestä että tilaukset venyy ja venyy,mutta yrittäkääpä itse tehdä sellaisia billetosia ettei laadussa ole mitään sanottavaa,ja vielä suomalaiselle. Itse mitä olen tuon firman työn jälkeä nähnyt nit eipä ole mitään pahaa sanottavaa.

diesel power
-

ViestiKirjoittaja diesel power » 23.5.2007 16:15

Yksi hyvä tapa, mitä jotkut firmat noudatta, on että "kauppias" sanoo ihan reilusti, että nyt on niin ja niin paljon tilauksia ja niiden tekemiseen menee aikaa apaut kaksi viikkoa, soita parin viikon päästä uudelleen ja näytä piirustukset sitten. Laitan nimes ja puh numeron kalenteriin niin olet jonossa. Kysyy millaisia osia on tarkoitus teettää, että tietää suurinpiirtein kuluvan ajan.
Mieluummin näin kuin, että kauppias kasaa itselleen vuoren piirustuksia ja tilauksia parikymmentä per päivä ja sanoo, että "tehään tehään" vaikka jonon pää on tosiaan siellä parin viikon päässä. Sitten tulee näitä, että piirustuksia katoaa mysteerisesti ja tulee väärät osat jne. Yritys lupaa osat muutaman päivän sisään, mutta osista ei kuulu kuukausiin. Sitten kun yritykseen soittaa, tulee vastaukseksi kettuilua, että on niin älytön kiire ja ei ehdi ja eikö ne osat kelpaa jne.
Jokainen taaplaa tavallaan, enkä tosiaankaan neuvo ketään. Tässä oli vain yksi esimerkki, joka ei rassaa ostajaa/tilaajaa, vaan heti on tieto, että firmalla on aika helkkarin kiire ja tileus menee sisään viikolla X.

(tällä tekstillä en arvostele tredin otsikon yritystä)

Maikki
-

ViestiKirjoittaja Maikki » 23.5.2007 21:24

Girlgolfer: Pikkasen oon eri mieltä tuosta "olen vain palkollinen eikä nappaa mua"-asenteesta :)

Itse kun olen ajojärjestelijänä niin minä olen se joka tuo rahan firmaan ja meidän yrittäjille hommaamalla kuljetukset, pitämällä autot liikenteessä ja vielä saamaan järkevä hinta keikoista niin aika iso vastuu on suhteessa palkkaan.

trp.freak
-

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.5.2007 21:29

^on muuten sellainen työ, etten suosittele pahimmalle vihamiehellekään. hyvänä päivänä vittuilee asiakkaat, kuskit ja omistaja.

nimim. kuski

GirlGolfer
-

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 23.5.2007 21:48

Girlgolfer: Pikkasen oon eri mieltä tuosta "olen vain palkollinen eikä nappaa mua"-asenteesta :)

Itse kun olen ajojärjestelijänä niin minä olen se joka tuo rahan firmaan ja meidän yrittäjille hommaamalla kuljetukset, pitämällä autot liikenteessä ja vielä saamaan järkevä hinta keikoista niin aika iso vastuu on suhteessa palkkaan.

No tiedät kuitenkin mitä tarkoitin asenteella, eihän kaikki tietenkään ole samanlaisia hälläväliä, eli KUNNON työntekiöitökin löytyy, MUT SAAAA HAKEEE (olen huomannu) !

Mut kysymys: Olisitko valmis antamaan hommasi jollekin "palkolliselle" hoidettavaksi jos sinun palkkasi olisi riippuvainen siitä ? Eikä tarkoita sitä että vahtisit siinä vieressä, vaan tekisit omaa duunia ja luottaisit siihen et hommat hoituu, ajot menee oikein ja ajallaan ?? ( Mitä tuohon hommaan nyt sit kuuluukin )

en jaksa enempää jauhella, mut tämä oli mun kantani. ;)

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 23.5.2007 21:57

Off topiciksi on mennyt muttamenkööt. Joku voisi vaikka muuttaa tän ketjun topiccia, ei ns. tunnu oikealta että vuodatellaan tässä as. palvelu yms. kokemuksia Tommis Billetin alla.

Mutta joo.

No kyllähän henkilöstöä pyritään pitämään motivoituneena monin tavoin. Eri sitten jos teet paskaduunia paskalla palkalla paskoissa oloissa, niin voi hyvin ollakin että talon etu ei kiinnosta. - Jos taas duunista saatava korvaus vapaa-ajan menetyksestä on kohillaan ja muutoinkin asiat kunnossa.

Vähän sama kuin pörssiyrityksissäkin, varmistetaan johdon sitoutuminen yrityksen tavoitteisiin esim. optioiden avulla.

- Mikko -
-

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 23.5.2007 22:22

Mut kysymys: Olisitko valmis antamaan hommasi jollekin "palkolliselle" hoidettavaksi jos sinun palkkasi olisi riippuvainen siitä ? Eikä tarkoita sitä että vahtisit siinä vieressä, vaan tekisit omaa duunia ja luottaisit siihen et hommat hoituu, ajot menee oikein ja ajallaan ?? ( Mitä tuohon hommaan nyt sit kuuluukin )

En yritä sinua millään tavalla dissata, mutta tuosta nyt paistaa jotenkin sellainen asia, ettet koskaan ole ulkopuolista edes yrittänyt palkata.

Kysehän ei esim. Tommin kaltaisten yrittäjien tilanteessa ole siitä, että se yrittäjän henkilökohtainen ammattitaito ja "ydinliiketoiminta" tulisi antaa vieraan käsiin. Kyse on siitä, että pääoman sisään tuleva kassavirtahan tulee ko. tapauksessa tuotteiden valmistuksesta ja myynnistä - ei laskutuksesta, tarjousten tekemisestä ja sähköpostiin vastailusta. Itse myyntiä hoitaessani olen huomannut sen vaativan käsittämättömän määrän aikaa: Laskutus, tuotteiden pakkaus, postitus, kirjanpito, lähetyslistat, lähetysluettelo jne. Miksi siis tuhlata niitä tunteja joista sen rahan voisi oikeasti saada johonkin yleiseen näppäilyyn kun saman homman voi tehdä ilman kovinkaan suuria odotuksia palkollinen.

Sitten tuosta työntekijän etsimisestä. Jokaisessa työsuhteessahan on koeaika. Tällöin päivän molemmat osapuolet voivat irtisanoa työsuhteen - parhaissa tapauksissa päivän varoitusajalla. Yleensä myös rekrytointitilanteessa käytetään työhaastattelua. Työhaastattelu yhdessä CV:n kanssa kertoo aika paljon hakijan kompetenssistä.

Tosin, riskihän kaikessa piilee, mutta ilman riskiä ja riskin ottoa yrityksen kasvu rajoittuu yrittäjään itseensä.

diesel power
-

ViestiKirjoittaja diesel power » 23.5.2007 22:41

Sitten tuosta työntekijän etsimisestä. Jokaisessa työsuhteessahan on koeaika. Tällöin päivän molemmat osapuolet voivat irtisanoa työsuhteen - parhaissa tapauksissa päivän varoitusajalla. Yleensä myös rekrytointitilanteessa käytetään työhaastattelua. Työhaastattelu yhdessä CV:n kanssa kertoo aika paljon hakijan kompetenssistä.

Tosin, riskihän kaikessa piilee, mutta ilman riskiä ja riskin ottoa yrityksen kasvu rajoittuu yrittäjään itseensä.

Olen aivan samaa mieltä. Tiedän, että Suomessa työntekijän palkkaus on kallista yrittäjälle, mutta juuri tämä yltiövarovaisuus ja odotellaan sellaista työntekijäehdokasta, jolla on karkeasti ottaen monen kymmenen vuoden työkokemus takana juuri tältä alalta ja pitäisi olla hyvä ettei sukulainen, että uskallettaisiin ottaa töihin. Otetaan esimerkiksi monet kodinkonefirmat, jotka ottavat nuoria töihin pienellä rahalla ja heistä kehittyykin melkoisia myyntitykkejä ja ovat firmassa myyntitilaston kärkipäässä, vaikka ei mitään alan koulutusta ollut alunperin. Tällaisia henkilöitä tiedän elävästä elämästä. Vanha sanonta "työtä tekemällä oppii" on minusta aika hyvin sanottu, eli perusteet pitää opetella ensin, mutta mieluummin työn parissa, kuin koulun penkillä. Esim. perehdyty-/koulutusajalle tulisi työnantajan saada jotain avustusta valtiolta, jos sitoutuu perehdytyksen/koulutuksen jälkeen työllistämään työntekijän. Kannustaisi varmasti yrittäjiä vähän paremmin palkkaamaan uusia ns.märkäkorvia.

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 23.5.2007 23:00

Toihan on juuri se tapa jolla yritys jossa on enemmän kuin omistaja töissä toimii. Kun yksi ihminen ei ehdi tekemään kaikkea pitää palkata lisää työntekijöitä ja jotta työntekijöistä olisi jotain iloa niin pitäähän niille antaa töitäkin.
Jos kukaan ei uskaltaisi palkata ketään niin kaikkien pitäisi ryhtyä yrittäjiksi ja siitä sitä vasta soppa syntyisikin. Suomessa olisi viisi miljoonaa pienyritystä :)

Useri
-

ViestiKirjoittaja Useri » 23.5.2007 23:48

Aikamoinen on hulabaloo spolerikisasta :D Ettei vaan kohta selviä että hyvä ystävä sattumoisin olikin vieraan firman leivissä ja sitten ihmetellä oikeudessa asiaa ? Vai miten se menikään se joku moottoripyöriin liittyvä jupakka.

agee
-

ViestiKirjoittaja agee » 24.5.2007 6:42

Raha ja menestys yleensä sokaisevat yrittäjää.

"Ei me tarvita yhtää työntekijää lisää, näillä on ennenkin pärjätty"
On pärjätty, ennen kun tuli lisää töitä.

"Huonoa palvelua! Ostan palveluni muualta!"
Osta vaan, mulla riittää asiakkaita!

Siis pähkinänkuoressa. Kaiken kiireen keskellä pitäisi välillä ottaa stoppi, ja miettiä reaaliteetit kuntoon. Ruokkivaa kättä ei saa purra. Jos firma kasvaa ja myynti lisääntyy, täytyy firman asiat hoitaa myös siihen malliin, että se pystyy toimimaan ja vastaamaan tulevaan paineeseen. Mikään ei ole firmalle parempaa mainosta, kuin hyvä ja ystävällinen palvelu. Se on käyntikortti joka jää jokaisen mieleen pitkäksi aikaa.

Ja toinen, koiran haukku kuuluu kauas.

Itse en ole ko. firmassa asioinut koskaan, mutta tämä oli esimerkki eräästä nimeltämainitsemattomasta firmasta henk.koht kokemuksella.

Ei ole häpeä myöntää kiirettä, mutta se on tyhmä joka kusee omaan pesään ainoastaan sen takia kun haluaa säästää henkilökunnan kuluissa. Se menee pitkässä juoksussa metsään, ja pitkälle.

Tommille kaikkea hyvää ja tsemppiä!

Warmaster
-

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.5.2007 7:02

Ja voitas taas hieman miettiä että ihmisiä ne firmojenkin pyörittäjät on ja joskus väsyttää ja vituttaa.
Päivä saattaa olla perseellään ja sitten esim. joku yli-innokas wannabe virittäjä soittaa ja loistaa tietotaidollaan sekä pätee yrittäjälle päin naamaa niin voipi ruveta vituttamaan ihan aiheestakin lisää.

Joo ei sitä pitäisi asiakkaisiin purkaa mutta sanon että TÄÄLTÄKÄÄN ei löydy yhden yhtä tyyppiä, joka pystyy vetään koko ajan naama hymyssä ja ärähtelemättä asiakkaille sanotaan vaikka 5vuoden aikana.
Vittu me mitään robotteja kukaan olla.

Nimim. Asiakaspalvelija (ja on palanut pari kertaa kiinni mutta asiallisesti olen aina sanonut mutta mulkku olen silti)

trp.freak
-

ViestiKirjoittaja trp.freak » 24.5.2007 14:21

niitä kyl löytyy, jotka pystyy vetää naama mutrus koko ajan...

Jarkko T
-

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 24.5.2007 18:22

Ihan palatakseni Tommin vastineeseen, jotta mitkä on ne yli 20 työvaihetta nokkapyörän valmistuksessa? En toki tiedä millä koneilla niitä valmistat, mutta hupsuilta kuullostaa työvaiheiden paljous.

adahlm
-

ViestiKirjoittaja adahlm » 24.5.2007 20:22

Aikamoiset robotit pitää olla jos nokkapyörän valmistus ja myynti sujuu alle sen 20 työvaihetta..
Riippuu tietysti mitä työvaiheeksi lasketaan..

Jarkko T
-

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 24.5.2007 20:48

ööö.. sorvi ja pyörivät työkalut? pääsee jo aika pitkälle. Niin ja tosiaan riippuu mitä lasketaan työvaiheiksi. Siis koneistajan näkökannalta, saahan sitäkin työvaiheeksi sanoa kun pistää paketin postiin, mutta harvemmin siitä puhutaan työvaihe nimellä. Harhaanjohtavaa.

E: huomio sana valmistus

Maikki
-

ViestiKirjoittaja Maikki » 24.5.2007 21:20

Girlgolfer: Pahasti siltä näyttää että osakasautoilijat ovat näin tehneet ja tuntuvat olevan tyytyväisiä ajojen määrään ja hintoihin. Unohtui mainita että myös laskutus kuuluu toimenkuvaan :)

GirlGolfer
-

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 24.5.2007 22:08

Girlgolfer: Pahasti siltä näyttää että osakasautoilijat ovat näin tehneet ja tuntuvat olevan tyytyväisiä ajojen määrään ja hintoihin. Unohtui mainita että myös laskutus kuuluu toimenkuvaan :)

;D

Mut olisitko ITSE valmis luovuttamaan/luottamaan työsi jollekkin toiselle, jos SINUN palkkasi riippuisi siitä, miten tämä kaveri hoitaisi työn ?? :)

Off topiciksi on mennyt muttamenkööt. Joku voisi vaikka muuttaa tän ketjun topiccia, ei ns. tunnu oikealta että vuodatellaan tässä as. palvelu yms. kokemuksia Tommis Billetin alla.

Tuo oisi ihan hyvä !!

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 24.5.2007 22:15

Ihmeellistä puhetta. Kyllä se normaalissa yrityselämässäkin ihmisten palkat ja yrityksen elossaolo riippuu niistä kaikista palasista siinä yrityksessä, oli niitä työntekijöitä sitten kaksi tai kaksi tuhatta. Ei se firman ylin johtokaan paljoa tienaa, jos alaiset ei tee hommiaan. Jos hommat ei hoidu, niin sitten vaihdetaan tekijät.

My_bug
-

ViestiKirjoittaja My_bug » 25.5.2007 8:11

Mut olisitko ITSE valmis luovuttamaan/luottamaan työsi jollekkin toiselle, jos SINUN palkkasi riippuisi siitä, miten tämä kaveri hoitaisi työn ?? :)

Herää nyt hyvä ihminen! Suomesta löytyy tuhansia yrityksiä, jossa toimitaan juuri noin. Työntekijällä on pelissä oma toimeentulo.

allu
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja allu » 25.5.2007 10:52

Ainakin minulla on toimeentulo täysin kiinni siitä miten työntekijäni tekevät työnsä. Enkä valvo seläntakana heidän tekemisään. Tekevät ohjeistusten mukaan, mutta omaa harkintaa saa käyttää. Tietävät, että jos tekevät/palvelevat huonosti, on kengän kuva persauksissa hyvin äkkiä.

trp.freak
-

ViestiKirjoittaja trp.freak » 25.5.2007 15:53

mutta sitten kun kyseessä on suurempi tehdas tai kunta työnantajana, niitä lusmuja kyllä löytyy, jotka ei pienemmässä firmassa pärjäisikään. plus nämä, tiettyjen alojen työntekijät, jotka on heti lakossa, kun työnjohtaja pieraiseeki väärässä paikassa.

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.5.2007 16:27

Juu tottakai se on pienessä firmassa tärkeämpää, ettei siellä niitä "vapaamatkustajia" ole, mutta kyllä se sitten äkkiä näkyykin, jos sellaisia on, ja ei muuta kuin vaihtoon. Aluksi varmasti jopa häiritsee bisneksentekoa, kun joutuu käyttämään aikaa kouluttamiseen ja opastamiseen, etenkin jos tekee jotain tosi speciaalia.

Ihan varmasti se alkuun tuo monenlaisia haasteita ottaa siihen ensin se toinen, sitten mahdollisesti lisää porukkaa, mutta ainut tapa se on kasvattaa bisnestä. Pystyy ehkä joskus pitämään ihan oikeaa lomaakin, jos pystyy hommia vähän jakamaan :)

Antero
-

ViestiKirjoittaja Antero » 31.5.2007 14:53

Heps,
Kaiken negatiivisen keskellä, käykääpäs kattoon miten sfnet.harrastus.autot ryhmässä Trollataan ;)

http://groups.google.fi/group/sfnet.har ... c1c55d0d51

miisalo
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja miisalo » 3.6.2007 8:44

Näin kokemuksen syvällä rintaäänellä voi todeta, että se ensimmäinen ja toinen työntekijä ovat ne suurimmat kynnykset. Oikeasti työntekijöistä syntyy sen verran lisäkuluja ja ennen kaikkea työtä, joka on sama, olkoot työntekijöitä yksi tai kymmenen. Tietysti aina välillä löytää juuri sen oikean kaverin hommaan, sellaisen jolla on oikea asenne ja siitä on sitten hyvä lähteä eteenpäin, mutta nämä ovat oikeasti harvassa, olkoot ala mikä tahansa. Mutta jos itse bisnes on kunnossa, niin kyllä se siitä lutviintuu ja ensimmäisen jälkeen onkin sitten helpompi palkata seuraava ;)

Meni kyllä täysin offtopikiksi

allu
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja allu » 8.6.2007 10:15

Sattui nyt omalle kohdallekkin erään tälläkin palstalla ilmoittelevan osakauppiaan palveluhaluttomuus. Ostin vanteet vuosi takaperin ja nyt vaihdoin autoa. Vanteet passaa muuten uuteen autoon, mutta pulttikoko on muuttunut korimallien välillä. Olen yrittänyt kysyä oikeaa pulttia sähköpostilla, yv:llä, tekstarilla ja soittamalla. Enkä vieläkään ole vastausta saanut.
Eihän siinä, jos on kiire, eikä kerkeä selvittämään, mutta ois kiva saada edes vastaus, että ei pysty asiaa hoitamaan. Rengasliikkeissäkään ei osattu sanoa, ku täältä ei löydy ko. vannemerkin myyjää.
Ei tulisi mieleenkään itsellä jättää asiakasta "roikkumaan" vaikka tämä on jo kerran laskunsa maksanut, tulleisiin sähköposteihinkin vastaan vaikka illalla, jos ei päivä riitä, kunhan vastaus lähtee saman vuorokauden puolella. Jos asiaa en pysty saman tien hoitamaan, ilmoitan toki kysyjälle, milloin asia hoituu. Tietääpähän, ettei ko. firmasta tarvi mitään enään ostaa, ku jälkimarkkinointi on tuolla tasolla.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”