Autokatoksen maalaus / ongelma, mitä tehdä?
Valvoja: ffp jäsenet
Autokatoksen maalaus / ongelma, mitä tehdä?
Kyse on taloyhtiön autokatoksesta mikä tiputtaa auton päälle tietyissä sääoloissa valkoista maalinsekaista vettä. Ja tämä ainakin omalla kohdallani ottaa päähän varsinkin kun auto on juuri pesty :)
Oman käsitykseni mukaan kosteus tiivistyy autokatoksen katon sisäpuolelle ja sieltä sitten valuu alas auton päälle kattopalkkien kohdalla tuoden mukanaan valkoista maalia niistä. Katoksen rakenne on siis yksinkertainen siten että pelkkä peltikatto on kattopalkkien päällä.
Minun mielestäni syy on siinä että katos on maalattu sisältä vesiliukoisella maalilla tms. jota tiiivistyvä tippuva kosteus liuottaa mukaansa.
Pitäisikö vanha maali puhdistaa ja maalata uudelleen paremmalla maalilla? Yksi ratkaisu on tietysti laittaa jotkin kourut kattopalkkien kohdalle mihin vesi valuisi, mutta ei ole kovin kaunis ratkaisu. Kuulemma myöskin painepesurilla on yritetty katosta sisältäpäin pestä ilman vaikutusta...
Eli jos palstalla on asiantuntevia maalareita / rakentajia jotka osaa sanoa mitä tuolle pitää tehdä että pääsisi eroon niin vinkkiä vaan.
Oman käsitykseni mukaan kosteus tiivistyy autokatoksen katon sisäpuolelle ja sieltä sitten valuu alas auton päälle kattopalkkien kohdalla tuoden mukanaan valkoista maalia niistä. Katoksen rakenne on siis yksinkertainen siten että pelkkä peltikatto on kattopalkkien päällä.
Minun mielestäni syy on siinä että katos on maalattu sisältä vesiliukoisella maalilla tms. jota tiiivistyvä tippuva kosteus liuottaa mukaansa.
Pitäisikö vanha maali puhdistaa ja maalata uudelleen paremmalla maalilla? Yksi ratkaisu on tietysti laittaa jotkin kourut kattopalkkien kohdalle mihin vesi valuisi, mutta ei ole kovin kaunis ratkaisu. Kuulemma myöskin painepesurilla on yritetty katosta sisältäpäin pestä ilman vaikutusta...
Eli jos palstalla on asiantuntevia maalareita / rakentajia jotka osaa sanoa mitä tuolle pitää tehdä että pääsisi eroon niin vinkkiä vaan.
...Oman käsitykseni mukaan kosteus tiivistyy autokatoksen katon sisäpuolelle ja sieltä sitten valuu alas auton päälle kattopalkkien kohdalla tuoden mukanaan valkoista maalia niistä. Katoksen rakenne on siis yksinkertainen siten että pelkkä peltikatto on kattopalkkien päällä...
Kyllä Suomessa on niin kuiva ilmasto, että suuremmalla todennäköisyydellä katto vuotaa kuin sisäkattoon muodostuisi kosteutta.
Kyllä Suomessa on niin kuiva ilmasto, että suuremmalla todennäköisyydellä katto vuotaa kuin sisäkattoon muodostuisi kosteutta.
Nyt on pakko komentoida.Kyllä se suomen ilmastossakin kondensio vettä tulee kattojen sisäpintaan. Minkä takia suomessa laitetaan kattojen alle kosketus sulku??? Juuri kyseisen ilmiön takia.
Kipitäppäs katsomaan aamutuimaan esim. peltikaton sisäpintaa niin se on vesipisaroita täynnä. Tai talvella kun katsot niin katon sisäpinta on jäässä.
Ja kuinka sitä ihminen voikaan olla väärässä. Tuolla on ohjeistusta miten peltikatto pitäisi rakentaa.
http://www.kattoliitto.fi/index.phtml?s=146
Ja kuinka sitä ihminen voikaan olla väärässä. Tuolla on ohjeistusta miten peltikatto pitäisi rakentaa.
Ohje hyvä, tosin
->Poikkeuksena on rivipeltikate, joka voidaan toteuttaa ilman aluskatetta seuraavin edellytyksin:
kate on ns. konesaumattu peltikate, jossa on kaksinkertainen pystysauma tiivistysmassalla (RT 85-10562)
katon kaltevuus on vähintään 1:7
aluslaudoituksena harvalaudoitus 20 – 60 mm raoilla
yläpohjan tuuletus toimii hyvin koko katon alueella. <---
Ne katot mihin itse olen ollut laittamassa konesaumattua niin aina ollaan laitettu aluskate.
Itse jos olisin omaan taloon konesaumattua laittamassa, niin laittaisin silti aluskatteen, koska tuohonkin pääsee kondensio vettä muodostumaan aikas kivasti.
Ei se kustannuksena koko hommassa tunnu missään.
Voipahan sitten olla varma ettei yökastelua tule :)
Tuo on 70 luvun lopulla rakennettu katos. Tiedä sitten onko tuolloin ollut eri säännökset, mutta siis tuonne peltikaton ja kattopalkkien väliin ei mitään aluskatetta saa laitettua ilman että kattopeltiä alkaa repiä irti :(
Eli käytännössä ainoa mahdollisuus on laittaa jotain noiden kattopalkkien alle, mistä siis itse tavara valuu alas.
Pitää laittaa kuvaa, jos ei tarpeeksi avaudu kuvauksesta.
Eli käytännössä ainoa mahdollisuus on laittaa jotain noiden kattopalkkien alle, mistä siis itse tavara valuu alas.
Pitää laittaa kuvaa, jos ei tarpeeksi avaudu kuvauksesta.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”