Herätevirta kuollut radiolle
Valvoja: ffp jäsenet
Herätevirta kuollut radiolle
Tämä näyttää olevan yleinen puheenaihe. Tilanne on minulla se, että auton lukosta radiolle tuleva herätevirta on kuollut. Auto on vuoden 2003 1.6 Golf.
Radio on blaubunkt ja palstan ohjeilla osaan tehdä kytkennän nyt sille oikein. Ongelma on vain tuo toimimaton herätevirtajohto.
Miten siihen kannattaa hakea korjausta? Onko muita mahdollisia vikapaikkoja kuin virtalukon pohja?
Radio on blaubunkt ja palstan ohjeilla osaan tehdä kytkennän nyt sille oikein. Ongelma on vain tuo toimimaton herätevirtajohto.
Miten siihen kannattaa hakea korjausta? Onko muita mahdollisia vikapaikkoja kuin virtalukon pohja?
Onkos sun golvi känniväylänen vai perinteinen? Mikäli perinteinen, niin herätteen pitäisi kyllä löytyä siitä johtosarjasta. Olet varmaan virtakynällä/mittarilla tutkinutkin, että tuleeko mihinkäan lankaan virtaa virtojen ollessa poissa? Ainakin yhteen pitäisi tulla. Sitten olet varmaankin kytkenyt virrat päälle ja mitannut uudelleen ja tässä vaiheessa mihinkään lankaan ei ole tullut lisäksi virtasia? Outoa jos tilanne on näin.
Perinteiset väylät on tässä golffissa. Jatkuva virta tulee yhteen johtoon myös virtojen ollessa pois. Sitten olen mittaillut herätevirtajohtoa, mutta siihen ei tunnu tulevan missään vaiheessa mitään.
Yksi johto on mihin tulee noin 2 V ja virtalukkoa käynnistäessä tämä muuttuu noin 10 V jännitteeseen. Voisiko tämä olla sittenkin se heräte vai jokin muu?
Yksi johto on mihin tulee noin 2 V ja virtalukkoa käynnistäessä tämä muuttuu noin 10 V jännitteeseen. Voisiko tämä olla sittenkin se heräte vai jokin muu?
Muuttuuko jännite mittarivaloja säätäessä? Kuulostaa hieman valaistuksen säädön johdolta, mutta jännitteen pitäisi kyllä tippua nollaan virtojen ollessa pois päältä.Yksi johto on mihin tulee noin 2 V ja virtalukkoa käynnistäessä tämä muuttuu noin 10 V jännitteeseen. Voisiko tämä olla sittenkin se heräte vai jokin muu?
Saattaa olla, multa ainakin on ilmeisesti edellisen (ensimmäisen) omistajan toimesta hävinnyt heräte kokonaan. Ainoastaan jatkuvan virran olen radion takaa löytynyt.Jos niitä ei ole käännetty tarvike radiolle sopiviksi niin eikö se jollain aikavälillä polta virtalukon pohjasta sen X-virran eli heräte toiminnon?
Mutta jos ne johdot on kytketty väärinpäin, ei kanavien pitäisi pysyä muistissa koska jatkuva virta tulee väärään piuhaan. Tosin tämä riippuu soittimesta, sellaisiakin on vastaan tullut jotka eivät muistivirtaa tarvitse. No ainakaan soitin ei kytkeydy päälle virtalukon ohjaamana jos kytkentä on väärin.
No ni, sama ropleema, heräte oli ja meni. Eli kaikki oli ok mut mankkaa survoessa paikalleen heräte kuoli, ei pitäny olla mitään piuhoja vapaana mista olis oikkaria ottanu. Missä vika? Potilas 96 kolffi.
Vähä on näiden kansanvaunujen sielunelämä vielä hakusessa...
Edittiä sen verran et onkos se heräte mahdollisesti minkä sulakkeen takana kun rapulasta, vesisateesta, pimeestä ja laiskuudesta johtuen ei oo kaikkia sulakkeita tullu katottua ja sulakerasian kannesta löytyy vaan suora virta radiolle?
Edit2: Jaahas, otetaas silmä kätee, luetaan ajatuksella ja huomataan et tuossa ylempänä mainitaan et polttaa virtalukonpohjasta jotain? Ja siihen ei tietty auta muu kun vaihtaa pohja? Löytysköhän mahdollisesti muuta paikkaa josta ton herätteen sais?
Vähä on näiden kansanvaunujen sielunelämä vielä hakusessa...
Edittiä sen verran et onkos se heräte mahdollisesti minkä sulakkeen takana kun rapulasta, vesisateesta, pimeestä ja laiskuudesta johtuen ei oo kaikkia sulakkeita tullu katottua ja sulakerasian kannesta löytyy vaan suora virta radiolle?
Edit2: Jaahas, otetaas silmä kätee, luetaan ajatuksella ja huomataan et tuossa ylempänä mainitaan et polttaa virtalukonpohjasta jotain? Ja siihen ei tietty auta muu kun vaihtaa pohja? Löytysköhän mahdollisesti muuta paikkaa josta ton herätteen sais?
Mullakin on sama tilanne, eli onnistuin "rikkomaan" herätevirran soitinasennuksen yhteydessä. Tämän vuoksi jouduin kytkemään soittimen jatkuvaan virtaan.
Tällä hetkellä herätevirtaa tulee vain painamalla kädellä avainta kohti virtalukon pohjaa. Päästämällä irti avaimesta virta katkeaa. Olisiko virtalukon pohja rikkoutunut vai voiko olla kysymys jostakin muusta? Onko kukaan saanut vastaavaa vikaa korjattua?
Tällä hetkellä herätevirtaa tulee vain painamalla kädellä avainta kohti virtalukon pohjaa. Päästämällä irti avaimesta virta katkeaa. Olisiko virtalukon pohja rikkoutunut vai voiko olla kysymys jostakin muusta? Onko kukaan saanut vastaavaa vikaa korjattua?
Nimenomaan näin, eli herätevirta on pimeänä. Minun tapauksessa herätevirta toimii kuitenkin painettaessa avainta virtalukkon kohti voimalla, koten ylläolevassa olen kuvannut. Jatkuva virta toimii kyllä.
Toi kuullostaa siltä, että virtalukon pohja on sökö. Ehkä kait.
No onko kukaan koskaan vaihtanut sitä? Onko kova homma?
no yhteen hondurasiin oon vaihtanu virtalukon joskus. eiköhän periaate ole sama vageissakin. rattipilarin muovit irti ja siellähän se rattiakselin alla hengailee pulteilla kiinni. otat sen irti ja siellähän se pohja on nimensä mukaan vastakkaisessa päässä virtalukkoa avaimeen nähden. enenkun lyöt pilarin muovit kiinni, niin muista kokeilla että rattilukko ja virrat toimii. senhän pystyy aika helpolla päättelemään homan vaikeusasteen kun ottaa ne pilarin muovit irti ja tutkii sitä virtalukkoa siinä paikoillaan. ne muovithan irrottaa aika nopeesti. eikä varmaan tarvii ottaa irti kun se alapuolen muovi.
ootteko muuten kokeillu ettiä kojelaudan alta tyhjiä heräte liittimiä ja pihistää sieltä heräte mankalle?
ootteko muuten kokeillu ettiä kojelaudan alta tyhjiä heräte liittimiä ja pihistää sieltä heräte mankalle?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tilanne on minulla se, että auton lukosta radiolle tuleva herätevirta on kuollut. Auto on vuoden 2003 1.6 Golf.
Itseltä aikoinaan "kärähti" herätteen kosketin virtalukonpohjasta pasuunasta... Tuon tietenkin huomasi soittimen sekoilusta mutta lisäksi oli myös vaikutusta sisävalojen toimintaan, muistaakseni ei sytyttänyt sisävaloja kun avaimen nappasi pois jne jäi sisävalot palamaan virtalukon ekassa asennossa. Kaikki muu toimi ihan normaalisti...
Kurkkaa miten sulla sisävalot toimii ja jos yhtään niistä "pikku"sulakeista ei ole palanut niin pohja olisi vahva veikkaus.
Pohjan saat näkyviin purkamalla muovit rattiakselilta. Muistaakseni muoveissa oli alla kaksi ruuvia "etureunassa" ja kuusiokolo etäisyydensäätö vivun alla, lisäksi on pari ruuvia ratin takana piilossa jotka saat näkyviin ratin kääntelyllä. Pohja on välittömästi näkyvillä vasemmalla puolella akselia.
Edittiä, allekirjoittaneen sepostukset siis sisävalot 98-> vw:t
Viimeksi muokannut -JuppeP-, 11.5.2007 12:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa