ahtimen vnt-siipien säädöstä
Valvoja: ffp jäsenet
ahtimen vnt-siipien säädöstä
Viimein se vakio mutka (1749va) sitten päätti matkansa ja lähti fin-turbolle. Eilen sain uuden tilalle ja paikalleen.
Nyt tuolla uudella lähtee laiskasti ahtamaan ja 2500 kierroksilla vasta tuntuu että mennään..
Auttaisiko tuo säätötangon pituuden muuttaminen? kumpaan suuntaan sitä pitäisi säätää ja monta kierrosta sitä uskaltaa kieputtaa?
Nyt tuolla uudella lähtee laiskasti ahtamaan ja 2500 kierroksilla vasta tuntuu että mennään..
Auttaisiko tuo säätötangon pituuden muuttaminen? kumpaan suuntaan sitä pitäisi säätää ja monta kierrosta sitä uskaltaa kieputtaa?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Kyllä varren pituus herkästi heittää sen verran että joko on vähän laiska tai sitten meinaa ampua koko ajan yli ahtoja. Jos on laiska eikä varmasti yhtään piikitä missään vaiheessa ahtoja niin voit lyhentää vartta kierroksen kerrallaan.
Sitten kun saat hiukan piikitystä aikaan niin säädät rajoitinruuvilla heräämistä alemmaksi mikäli tarvis.
Sitten kun saat hiukan piikitystä aikaan niin säädät rajoitinruuvilla heräämistä alemmaksi mikäli tarvis.
Olipa ryökäle tiukassa tuo kiristysmutteri, ja samoin se karhennettu osa! Lähti pyörimään vasta miniatyyri- papukaijapihdeillä raivopäisellä punnertamisella. Ja toisilla pihdeillä itse varresta kiinni, ettei se vääntyisi ihan solmulle! Meinas jo loppua usko, ja palaa käpy prkle!! Ja miten helpossa paikassakin vielä... : /
Mitenkähän paljon tuota arvaa ruuvata...? Kun siis 3bar MAPin vaihdon yhteydessä jatkoin vartta kierroksen verran, koska vakiomapillakin tykitti 1,6 bar, eikä tahtonut herätä oikein. Niin nyt kyllä herää, mutta ahtaa 1,8 mikä on turhan paljon, kun pakoputki -osasto on vielä päivittämättä...
Aloin jo tuossa epäillä, että säädinköhän väärään suuntaan... Jos tuon sais säädettyä johonkin 1,5-1,6bar paikkeille, niin kestäis läjässä...
Tietty jos yrittäis mittailla vag-comilla pyyntö/toteutunut suhdetta, jahka kerkee perehtyä ohjelmaan... Krooninen ajanpuute on hanurista...
Mitenkähän paljon tuota arvaa ruuvata...? Kun siis 3bar MAPin vaihdon yhteydessä jatkoin vartta kierroksen verran, koska vakiomapillakin tykitti 1,6 bar, eikä tahtonut herätä oikein. Niin nyt kyllä herää, mutta ahtaa 1,8 mikä on turhan paljon, kun pakoputki -osasto on vielä päivittämättä...
Aloin jo tuossa epäillä, että säädinköhän väärään suuntaan... Jos tuon sais säädettyä johonkin 1,5-1,6bar paikkeille, niin kestäis läjässä...
Tietty jos yrittäis mittailla vag-comilla pyyntö/toteutunut suhdetta, jahka kerkee perehtyä ohjelmaan... Krooninen ajanpuute on hanurista...
Olinpa sittenkin ruuvannut väärään suuntaan, heh... No nyt ahdot pysyy kurissa ihan ok, mutta herääminen on onnetonta, eli sitten kai ruuvin kimppuun... Mikäs sille on oikea säätösuunta alhaalta päin katsottuna, eli kun auto on nosturilla...?
OT: Penkkireissu meni vituix, kun auto ei vedä, niin turha penkittää... Jotain oikeeta vikaavikaakin siis on...
OT: Penkkireissu meni vituix, kun auto ei vedä, niin turha penkittää... Jotain oikeeta vikaavikaakin siis on...
Mitenkäs tuollaisessa vakio 115heppasessa ATJ koneessa, pitäisi tuo säätö olla? Vag comilla pikaisesti katselin, ja kaikki arvot näyttäisi olevan OK. Ahtaa sen 1,2-1,5.
Ongelma vain, kun tuntuu ettei auto liiku yli 3000rpm minnekkään, tai se vääntö on niin tuntuva 2000-3000 välillä. Kyllä senkin jälkee vielä etenee, mutta luulisi että olisi vielä toinen tuhannen kierrosluvussa varaa menoon? Maf vastaa pyydettyä, ja ahdot ainakin tuossa vääntöalueella ok.
Onko koneen luonne vain tuollainen, vai voisiko olla jotain vikaa? :)
Ongelma vain, kun tuntuu ettei auto liiku yli 3000rpm minnekkään, tai se vääntö on niin tuntuva 2000-3000 välillä. Kyllä senkin jälkee vielä etenee, mutta luulisi että olisi vielä toinen tuhannen kierrosluvussa varaa menoon? Maf vastaa pyydettyä, ja ahdot ainakin tuossa vääntöalueella ok.
Onko koneen luonne vain tuollainen, vai voisiko olla jotain vikaa? :)
Pistin pakopaine mittarin paikalleen ja säikähdin pakopaineiden määrää.
Paikallaan kun alkaa nostaa kierroksia pakopaine nousee 1bar ja vasta sen jälkeen alkaa ahdot nousta.
Mutta kuitenkin ajossa pakopaineet on 0.4bar enemmän kuin ahdot.
Pakopaine piikittää 2.2bar ja ahdot 1.8.
herää noin 1500rpm ja paineet nousee kuin veitsellä leikaten.
korjantuuko mahdollisesti siipiä säätämällä vai voiko vaan pakoputki olla liian pieni
turbo on vnt-22 hybridi (luulisin). Motti on 2.5tdi v6
Ja autossa vielä paikallaan vakio ohjelma.
Paikallaan kun alkaa nostaa kierroksia pakopaine nousee 1bar ja vasta sen jälkeen alkaa ahdot nousta.
Mutta kuitenkin ajossa pakopaineet on 0.4bar enemmän kuin ahdot.
Pakopaine piikittää 2.2bar ja ahdot 1.8.
herää noin 1500rpm ja paineet nousee kuin veitsellä leikaten.
korjantuuko mahdollisesti siipiä säätämällä vai voiko vaan pakoputki olla liian pieni
turbo on vnt-22 hybridi (luulisin). Motti on 2.5tdi v6
Ja autossa vielä paikallaan vakio ohjelma.
.
Ensinnäkin.
Kun pakopaineita mittailee, niin moottorin täytyy olla varmasti lämmin.
Muuten ei tule oikeata tietoa, vaan pakopainetta on liikaa.
Toiseksi.
Juuri noin vakio- ohjelma, ja vakioahdin käyttäytyy.
Siis pakopaine nousee ensin reilusti ja vasta sitten ahdot.
Kolmanneksi.
Jos käytössä on ahtopaine- ja pakopainetieto, niin silloin on jo aika hyvä säädellä sitä ahtimen tankoa.
Näkee muutokset molemmin puolin moottoria.
Vaikutuksen näet siis itse, vaikka netinkin kauttahan sen myös hyvin näkee. ;-)
Ohjettakin on tuolla ylhäällä.
Itse olen säätänyt kyllä siten, ettei mitään piikkä enää tule. Kun sitä ei tarvita.
Vakiomoottorissa voi kyllä silloin se herääminen jäädä vähän myöhäiseen ajankohtaan.
Muurosen autossa on kyllä vakioksi aika kovat ahdot.
Mutta ei tuo pakopaine vielä ihan tavaton ole.
Puoli kiloa yli ahtojen on vielä ihan ok.
Nuku nyt vielä ihan rauhassa yöt.
Ensinnäkin.
Kun pakopaineita mittailee, niin moottorin täytyy olla varmasti lämmin.
Muuten ei tule oikeata tietoa, vaan pakopainetta on liikaa.
Toiseksi.
Juuri noin vakio- ohjelma, ja vakioahdin käyttäytyy.
Siis pakopaine nousee ensin reilusti ja vasta sitten ahdot.
Kolmanneksi.
Jos käytössä on ahtopaine- ja pakopainetieto, niin silloin on jo aika hyvä säädellä sitä ahtimen tankoa.
Näkee muutokset molemmin puolin moottoria.
Vaikutuksen näet siis itse, vaikka netinkin kauttahan sen myös hyvin näkee. ;-)
Ohjettakin on tuolla ylhäällä.
Itse olen säätänyt kyllä siten, ettei mitään piikkä enää tule. Kun sitä ei tarvita.
Vakiomoottorissa voi kyllä silloin se herääminen jäädä vähän myöhäiseen ajankohtaan.
Muurosen autossa on kyllä vakioksi aika kovat ahdot.
Mutta ei tuo pakopaine vielä ihan tavaton ole.
Puoli kiloa yli ahtojen on vielä ihan ok.
Nuku nyt vielä ihan rauhassa yöt.
Pitäis ittelle rakentaa tuo mittari kanssa, kiinnostaa jonkin(lue aivan liikaa tällä hetkellä) verran itseäni mitä tapahtuu tuolla afn:n pakosarjan sisällä.
1.2bar ahdot, polttaa kaiken mitä annetaan raceilla ja ahdot ei piikitä ollenkaan.
Liian hyvältä kuulostaa...
Stana, pakko saada se mittari, pitää varmaan käydä purkamassa putkon autosta hetkeksi pois lainaan semmoinen :D
1.2bar ahdot, polttaa kaiken mitä annetaan raceilla ja ahdot ei piikitä ollenkaan.
Liian hyvältä kuulostaa...
Stana, pakko saada se mittari, pitää varmaan käydä purkamassa putkon autosta hetkeksi pois lainaan semmoinen :D
Re: ahtimen vnt-siipien säädöstä
Oisko jollain kuvaa tuosta kuusiokoloruuvin sijainnista?
Helpottas vähä ennenkä ryömin auton alle.
Kierros kerrallaan säätämällä varmaan fiksuin.
ARL leon ja uusi vakio ahdin, alavedot hukassa. Alipainepuoli kunnossa.
Alkaa vetää jossain +2200 rpm
Helpottas vähä ennenkä ryömin auton alle.
Kierros kerrallaan säätämällä varmaan fiksuin.
ARL leon ja uusi vakio ahdin, alavedot hukassa. Alipainepuoli kunnossa.
Alkaa vetää jossain +2200 rpm
Re: ahtimen vnt-siipien säädöstä
Kiitos!
Onpa kyllä paikassa piru..
Onpa kyllä paikassa piru..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa