Eli tosiaankin -57 ovalista olisi tarkoitus saada tieliikenne kelpoinen laitos. Tuonne sivuille olen kirjoitellut projektin edetessä tarinaa, joskin aika lyhykäisesti mutta kuvat kertokoon puolestaan.
Auto on viimeksi ollut liikenteessä vuonna -76, joten tollaset 30 vuotta auto on seissyt eränäisissä paikoissa. Ja nyt auton 50v juhlavuonna olisi tarkoitus saada se takaisin liikenteeseen.
Puuhastelu tän härpäkkeen kanssa aloitettiin tuossa vuoden vaihteen tienoilla. Autosta puuttuu ovipahveja ja penkkejä lukuunottamatta kaikki verhoilut, eli niitä pitäisi jossain vaiheessa lähteä metsästämään. No se ei kuitenkaan ole ihan vielä se suurin murhe.
Asiaan...
Ensimmäisessä vaiheessa kaikki irtilähtevä heitettiin ensin auton sisältä mäkeen. Jonka jälkeen homma jatkui sillä, että rakentelin telineen koria ja pohjalevyä varten, jossa autoa saa pyöriteltyä aika hyvin ympäri ja työskentely on jokseenkin mukavampaa kuin ihan lattialla.


kuvat
Seuraavaksi olikin vuorossa joulu:

Pitihän se tollanenkin vääntää ja upea tuli =)
Joulun jälkeen homma jatkuikin sitten sillä, että kori sai väistyä pois pohjalevyn päältä ja ihmeteltiin, että mitä auto on ihan oikeasti syönyt. No yllätys yllätys reikiähän sieltä löytyi, mutta ei mitään ihan mahdotonta kuitenkaan.



kuvat
Korista tosiaan löytyi muutamia ikävähköjä reikiä ja niistä oli tarkoitus hankkiutua eroon. Itseasiassa tätä kirjoittaessa ne näyttävät jo huomattavasti paremmalta. Kuplaa saa vieläkin sen verran kivasti noita pelti osia, että noiden korjaus käy aika kivuttomasti.


kuvat
Sitten kun kori ja pohjalevy oli kerran irrallaan, niin vielä etuakseli ja taka-akseli irti pohjalevystä, jotta pääsin kunnolla pohjalevyn kimppuun. Pohjalevy oli kauttaaltaan 5-10mm kurakerroksen peitossa, mutta mielestäni kuitenkin yllättävänkin hyvässäkunnossa.




kuvat
Tämän jälkeen sitten pohlevyn kimpussa tuli häärittyä ja kaikki kurat ja massat sainkin puhdisteltua. Ja oiskohan siinä keskipalkissa jotakin bitumin ja pahvin sekaista ainetta niin ne saivat myöskin lähteä. Tämän jälkeen tuli kuitenkin mieleen, että jos kuitenkin hiekkapuhalletaan tuo pohja kun näin levällään systemit ovat jo. Ja niinhän siinä sitten kävi, että puhallettavaksi alusta kiikutettiin...



kuvat
pohjalevy ja jotain muita alustan osia tosiaankin meni hiekkapuhallukseen ja tietenkin siinä oli muutamien viikkojen jono. Sitä odotelessa oli pakko käydä jo koriin käsiksi vaikka alunperin oli suunnitelmissa saattaa pohjalevy kuntoon ennen kuin koriin käytäisiin käsiksi.
Aloitin siis irroittamalla lokarit ja rapimalla massat pois sisälokareista. Massan alta löytyikin vähän lisää korjattavaa. Eli noi takapään korin ja pohjalevyn kiinnitys kohdat oli vähän heikossa hapessa.



Tämän jälkeen ehostettiin vähän tallia. Auto siis siirrettiin ennen näitä toimenpiteitä toiseen talliin, jossa on LÄMMITYS =) Vaikka tuossa edellisessä hallissa tilaa olikin enemmän, niin -15 astetta alkoi olla vähän kylmä askarrella.




kuvia
Kun talli oli saatu vähän mukavampaan kuntoon jatkettiin korin kanssa eteenpäin. Hanttarin puoleinen astilaudan kiinnitys ja tuo takasivupellin alareuna olivat vähän päässeet happanemaan ja ne korjattiin korjauspaloilla. Tässä kohtaa kori tuettiin ovien kohdalta ja nostettiin telineelle takaisin.



kuvia
Sitten vaihdettiin lisää peltiä sammaleen tilalle, eli lämpökotelon pohjat vaihdettu molemmin puolin samoin astinlaudan kiinnitykset ja takasivupeltien alareunan happamuudet poistettu ja korvattu uudella pellillä.
Tai itseasiassa toinen puhallinkotelon pohja oli niin hyvä, että oli ihan vielä maalit pinnassa, joten hioin sen vaan puhtaaksi ja leikkasin molemmista päistä happamat kohdat pois. Toisen puolen puhallinkotelon etupäästä oli kadonnut kokonaan se kohta, josta kori tulee pohjalevyyn kiini, joten se piti loihtia sinne uudelleen.



kuvia
Sitten tuli vähän jo alustan osia ja muuta kilkettä autoon ruuvattavaksi.



kuvia
Ja taas puuhastelua jatkettu... Sisälokareden kunnostuksella.
Eli nailonilla hinkkasin maalit pois ja samalla noi lokasuojien kiinnikkeet fixailin.



kuvat
Pohjalevyn irroittamisen yhteydessä aikaisemmin muutamia noita takapään kiinityksen pultteja katkesi
ja ne ruuvasin nyt pois uusien tieltä (pitiköhän tämä mainita erikseen? =)).



kuvat
Etuakseli tuli purettua osiin, jotta saa siitä muutamia osia tuon uuden
akselin rakentamista varten. Ja itse akseli meni hiekkapuhallukseen.



kuvat
Sitten tuli vähän lisää osia tohon härveliin maailmalta.
Toista pakettia odoteltiinkin 7 viikkoa, mutta tulihan se viimein =)



kuvat
Varapyöräkotelon pohja oli kanssa vähän heikossa hapessa,
joten sinne lätkäsin uutta peltiä.



kuvat
Tuli vähän pidempi tarina tästä ekasta viestistä, mutta koittakaahan kestää =)