Irrotettavan KOVIL-vetokoukun asennus VW Golf- sekä Bora Variant malleihin.
Tarvitaan ainakin:
- Torx-avain T25
- Torx-avain T27
- Hylsyavain 8mm
- Hylsyavain 13mm
- Hylsyavain 17mm
- Ristipäämeisseli PH2
- Talttapäämeisseli pieni
- Irroitus/voiteluöljy
- Puukko/mattoveitsi
Kolme Torx T25 -kantaista ruuvia auki molemmilta puolilta takalokasuojan kaaresta.
Puskurin alareunasta kolme Torx T27 -kantaista ruuvia pois.
Kannattaa ruiskaista voiteluöljyä ruuveihin ennen poistamista, niin eivät hirtä helposti kiinni.
Takavalot irti. Sisäpuolelta kiinni kolmella mutterilla ja loput kaksi Torx T27 -kantaista ruuvia pois.
Puskurin kuori irtoaa suoraan taaksepäin vetämällä.
Puskuripalkki on molemmista päistään kahdella M8 ruuvilla kiinni.
Puskuripalkki jätetään pois koska vetokoukun runko korvaa palkin!
Johtosarjan läpivientikumi.
Runkoaisan sivuissa on molemmilla puolilla kaksi teipinpalalla suojattua reikää, joista vetokoukun runko ruuvataan autoon kiinni.
Rungon kiinnittämiseen tarvitaan 4kpl M10x40 pultteja ja niille aluslaatat.
Ainakaan itsellä asennussarjan mukana ei tullut kyseisiä pultteja.
Kun runko on asennettu autoon kannattaa pulttien päät massata kunnolla alustamassalla.
Varapyöräkotelossa oleva tavarakaukalo kiinni on neljällä muovisella kiinnikkeellä.
Kiinnike
Lähtevät auki ruuvaamalla.
Kynnyspelti irtoaa vetämällä alhaalta etureunaa ensin eteenpäin (punaiset nuolet) ja sen jälkeen nostamalla ylös (keltaiset nuolet)
Sivuverhoilut ovat kynnyspellin alta parilla ruuvilla kiinni.
Lisäksi sidontalenkit pitävät sivuverhoiluja kiinni. Irtoavat Torx T27-avaimella.
Sivuverhoilut irtoavat kiinnikkeistään reippaasti kiskaisemalla nuolien suuntaan.
Johtosarja liitetään auton oman johtosarjan sekä takavalon väliin.
Huomioi johtosarjan kätisyys! Johtoihin on oikea kätisyys merkitty.
Jätä riittävästi johtojen päätä näkyviin ja niputa loput johdot auton oman johtosarjan kylkeen.
Maadoitusjohdon voi kytkeä vaikka sidontalenkin ruuvin alle.
Maali pitää molemmista pinnoista hioa pois ja asennettaessa kannattaa väliin laittaa esim.
vaseliinia ehkäisemään hapettumista.
Puskurin helmaan sahataan sopiva kolo koukulle.
Tätä koloa piti paikallaan ollessaan vielä hieman modifioida, jotta koukku asentuu
hyvin paikalleen.
Kokoaminen tapahtuu jotakuinkin päinvastaisessa järjestyksessä.
Lopuksi johtosarjan pää kytketään rasiaan asennusohjeen mukaan.
Vetokoukun asennus Golf/Bora Variant
Valvoja: ffp jäsenet
Itsekin saman "projektin" joku viikko sitten tehneenä sanoisin, että ei sitä lootaa tarvi sieltä vatapyöräkotelosta irroittaa ja sivuverhoilujen allekin johdot saa irroittamatta niitä.
Eikös kovilin sivuilta löydy pdffänä asnnusohje? Ainakin bosalilla on. Sitä näkee tuon reijän muodon ja koon.
Feinin multitool on muuten hyvä laite noiden muovipuskureiden leikkelemiseen.
Sitten vielä pikkuvinkkinä semmoinen pointti, ei tosin tässä varrekolffin tapauksessa aiheuta ongelmia, että sen sisäpuskurin kiinnitysreijät pitää muistaa tukkia esim. pistämällä ne kiinnityspultit takaisin paikoilleen. Joissain tapauksissa tulee muuten vedet takakonttiin.
Eikös kovilin sivuilta löydy pdffänä asnnusohje? Ainakin bosalilla on. Sitä näkee tuon reijän muodon ja koon.
Feinin multitool on muuten hyvä laite noiden muovipuskureiden leikkelemiseen.
Sitten vielä pikkuvinkkinä semmoinen pointti, ei tosin tässä varrekolffin tapauksessa aiheuta ongelmia, että sen sisäpuskurin kiinnitysreijät pitää muistaa tukkia esim. pistämällä ne kiinnityspultit takaisin paikoilleen. Joissain tapauksissa tulee muuten vedet takakonttiin.
Kovilin pakkauksissakin pitäis asennusohjeet tai vähintäänkin puskurin leikkauspiirustukset löytyä + ne kiinnityspultit. Huomioitavaa on, että alahelman keskisauma ei aina jostain syystä ole keskellä, jolloin helposti tekee mittavirheen ja reikä tulee siten sahattua väärään kohtaan...
Huomioitavaa on myös takapuskurin takaisin asennus. Puskin helposti jää kanittamaan "täyttöaukon" kohdalta ja jää kantamaan, jolloin vaarana on kontin osuminen puskuriin ja maalivaurio on valmis.
Helppo ja mukava homma tehdä, ei tartte torxien lisäksi muuta erikoista kuin kauniin kesäpäivän ja parit Lahtelaiset.
Huomioitavaa on myös takapuskurin takaisin asennus. Puskin helposti jää kanittamaan "täyttöaukon" kohdalta ja jää kantamaan, jolloin vaarana on kontin osuminen puskuriin ja maalivaurio on valmis.
Helppo ja mukava homma tehdä, ei tartte torxien lisäksi muuta erikoista kuin kauniin kesäpäivän ja parit Lahtelaiset.
Lainataan vähän, kun on niin sopiva ja hieno topic, vaikka linkit ovatkin jo kuolleet:
Onko ainoa oikea koukkuvaihtoehto Westfalia, mikäli haluaa "piilokoukun" eli mahdollisimman näkymättömän asennuksen? Onko marmoritiskin OEM valinta Westfalia? Tarkoitus olisi hyöhyntää vararengaskotelon koukkupaikka ja pitää vetokoukku piilossa, ihan vaan "pahanpäivän" varalle.
Onko ainoa oikea koukkuvaihtoehto Westfalia, mikäli haluaa "piilokoukun" eli mahdollisimman näkymättömän asennuksen? Onko marmoritiskin OEM valinta Westfalia? Tarkoitus olisi hyöhyntää vararengaskotelon koukkupaikka ja pitää vetokoukku piilossa, ihan vaan "pahanpäivän" varalle.
Kuvat löytyy vielä:
http://www.vagisti.1g.fi/kuvat/Valokuva ... f+ja+Bora/
http://www.vagisti.1g.fi/kuvat/Valokuva ... f+ja+Bora/
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa