-64 kupla pienellä laitolla ajoon (Niin varmaan)
Valvoja: ffp jäsenet
-64 kupla pienellä laitolla ajoon (Niin varmaan)
Ja jos jonkun mielestä on liian pitkä vuodatus heti alkuun niin ei ole pakko lukea.
Kuplan tarina alkaa nettiautosta josta bongasin -64 kuplan ja pienen tarjouskilvan jälkeen päädyin maksamaan 450€ autosta. Ja lupauduin hakemaan sen pois parin päivän sisään. No sitten lähdettiin hakemaan autoa mikä omistajan sanojen ja kuvien mukaan on maalattu ja ajettu muutamasata kilsaa. Ja senjälkeen sisuta revitty pois suunnitelmina tehdä laikka-avo mutta aikaloppunut kesken ja auto jäänyt seisomaan kuivaan kanalan alakertaan. Mistä se sitten on laitettu myyntiin 10v jälkeenpäin.
Auto on kuulemma ollut orkkis kuntoinen mutta vanha omistaja on päättänyt (nainen) että auto pitää ns. tunettaa ja siittä on poistettu kylkilistat ja puskurit ja laitettu lasikuitulokarit jokanurkkaan edessä vakiolevyset ja takana +6cm/puoli (tietenkin kitattuna koriin kiinni) ja jotkut hirveät peilit. AIniin ja sisällä oli formuling ralliratti ja joitain ihme kytkinvirityksiä.Mutta kaikesta näistä huolimatta auto ajettiin trailerille 12v-akulla.
No about heti kuin auton porukoiden halliin sain niin alkoi un pimping onneksi auton mukana tuli toinen etu ja toinen takalokari samoin kuin orkkis kylkilistat, ratti ja vähän huonossa jamassa olevat suorat puskurit.
Ensiksi lähti lattia matot pois ja kuivasin auton sisältä koska auto oli pesty +/- 0 kelillä ja tiivisteet vuotaneet vettä sisään ja lattia oli aikalailla vetinen. Sitten tuuninki peililt pois ja ratti vaihtoon samoin kojelaudasta pyyhkijöiden kytkin lähti vaihtoon ja uudemman mallinen pissapojan kytkin samalla. Sitten irroitin takalokarit jotka kaveri kävi heti lunastamassa ähtäri rojektiinsa. Orkkis takalokarin mikä tuli auton mukana oli vähän paikkailtu ja sitä piti hieman oikoa ja hitsailla ja samalla päsin koettamaan tinan käyttöä.
Sitten kun kaikkea pikku hommia oli tehty päätin alkaa koettamaan että onko jarruissa jotain eloa ja koetin aloittaa homaa ilmaamalla ne nooh 3/4 ilmausruuvia poikki (neljäs joka ei mennyt poikki niin sen tiivistee vuosi).Ja sitten olikin täyd jarruremppa edessä eteen en vaihtanut hihnoja koska näyttivät olevan ok kunnossa mutta taakse laitan uudet hihnat sylinterien lisäksi.
Sitten kone mistä luulit suojaputken tiivarin vuotavan koska reviirin merkkaus oli aika vahvaa mutta vuoto paljastuikin kampuran stefaksi ja ei muutakuin kone alas ja stefa vaihtoon. Samalla vaihdoin sitten tulpat ja sääsin venttilit.
Sitten aloitin tänään pienimuotoisen lisävarustamisen ja laitoin antennin peilin ja blaukkarin frankfurtin kiinni jonka löysin paikalliselta romikselta alle 20€ hintaan. Ja sitten ollaankin nykyvaiheessa.
Kuvia
Hankintakunto
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2662.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2819.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2820.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2822.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2664.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2821.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2663.JPG
Sitten kojelaudan listojen kiillottelua
ennen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2827.JPG
Jälkeen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2828.JPG
takaloksu ennen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2826.JPG
Takaloksun tinailua
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2815.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2814.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2816.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2817.JPG
Etupuskurin kolon tulppa onneksi ei ole kunnolla tehty että saa helposti avattua.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2823.JPG
Sitten auton milteipä ainut ruostepaikka ainakin sellainen mikä on näkyvillä mitä nytten toisen lokarin kiinnitys urassa on pari neulan reikää ja pientä putsauksen tarvetta siellä sun täällä mutta kokonaisuudessa vois sanoa että on aikalailla ruosteeton lähtökohta.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2799.JPG
Blaukkari frankfurt 6/12V mistä tuli tänään kuuneltua hetki YleX:sää oli muuten komiat saundit.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2818.JPG
Sitten antenni ja aircooledista tilattu WW:n pyoreä "orggis" peili
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2829.JPG
Tulevaisuuden suunitelmiin kuuluu muunmuassa reilumpi tontitus TMI: puna musta/valkoinen sisuta ja niitä näitä siistimisiä ja sitten kun junis on valmiina niin sitten korin irroitus pohjalevystä ja täydellinen korin ja alustan läpikäynti ja uusi väri pintaan ja se ei tule olemaan punainen ainakaan kokonaan.
Kuplan tarina alkaa nettiautosta josta bongasin -64 kuplan ja pienen tarjouskilvan jälkeen päädyin maksamaan 450€ autosta. Ja lupauduin hakemaan sen pois parin päivän sisään. No sitten lähdettiin hakemaan autoa mikä omistajan sanojen ja kuvien mukaan on maalattu ja ajettu muutamasata kilsaa. Ja senjälkeen sisuta revitty pois suunnitelmina tehdä laikka-avo mutta aikaloppunut kesken ja auto jäänyt seisomaan kuivaan kanalan alakertaan. Mistä se sitten on laitettu myyntiin 10v jälkeenpäin.
Auto on kuulemma ollut orkkis kuntoinen mutta vanha omistaja on päättänyt (nainen) että auto pitää ns. tunettaa ja siittä on poistettu kylkilistat ja puskurit ja laitettu lasikuitulokarit jokanurkkaan edessä vakiolevyset ja takana +6cm/puoli (tietenkin kitattuna koriin kiinni) ja jotkut hirveät peilit. AIniin ja sisällä oli formuling ralliratti ja joitain ihme kytkinvirityksiä.Mutta kaikesta näistä huolimatta auto ajettiin trailerille 12v-akulla.
No about heti kuin auton porukoiden halliin sain niin alkoi un pimping onneksi auton mukana tuli toinen etu ja toinen takalokari samoin kuin orkkis kylkilistat, ratti ja vähän huonossa jamassa olevat suorat puskurit.
Ensiksi lähti lattia matot pois ja kuivasin auton sisältä koska auto oli pesty +/- 0 kelillä ja tiivisteet vuotaneet vettä sisään ja lattia oli aikalailla vetinen. Sitten tuuninki peililt pois ja ratti vaihtoon samoin kojelaudasta pyyhkijöiden kytkin lähti vaihtoon ja uudemman mallinen pissapojan kytkin samalla. Sitten irroitin takalokarit jotka kaveri kävi heti lunastamassa ähtäri rojektiinsa. Orkkis takalokarin mikä tuli auton mukana oli vähän paikkailtu ja sitä piti hieman oikoa ja hitsailla ja samalla päsin koettamaan tinan käyttöä.
Sitten kun kaikkea pikku hommia oli tehty päätin alkaa koettamaan että onko jarruissa jotain eloa ja koetin aloittaa homaa ilmaamalla ne nooh 3/4 ilmausruuvia poikki (neljäs joka ei mennyt poikki niin sen tiivistee vuosi).Ja sitten olikin täyd jarruremppa edessä eteen en vaihtanut hihnoja koska näyttivät olevan ok kunnossa mutta taakse laitan uudet hihnat sylinterien lisäksi.
Sitten kone mistä luulit suojaputken tiivarin vuotavan koska reviirin merkkaus oli aika vahvaa mutta vuoto paljastuikin kampuran stefaksi ja ei muutakuin kone alas ja stefa vaihtoon. Samalla vaihdoin sitten tulpat ja sääsin venttilit.
Sitten aloitin tänään pienimuotoisen lisävarustamisen ja laitoin antennin peilin ja blaukkarin frankfurtin kiinni jonka löysin paikalliselta romikselta alle 20€ hintaan. Ja sitten ollaankin nykyvaiheessa.
Kuvia
Hankintakunto
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2662.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2819.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2820.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2822.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2664.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2821.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2663.JPG
Sitten kojelaudan listojen kiillottelua
ennen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2827.JPG
Jälkeen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2828.JPG
takaloksu ennen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2826.JPG
Takaloksun tinailua
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2815.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2814.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2816.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2817.JPG
Etupuskurin kolon tulppa onneksi ei ole kunnolla tehty että saa helposti avattua.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2823.JPG
Sitten auton milteipä ainut ruostepaikka ainakin sellainen mikä on näkyvillä mitä nytten toisen lokarin kiinnitys urassa on pari neulan reikää ja pientä putsauksen tarvetta siellä sun täällä mutta kokonaisuudessa vois sanoa että on aikalailla ruosteeton lähtökohta.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2799.JPG
Blaukkari frankfurt 6/12V mistä tuli tänään kuuneltua hetki YleX:sää oli muuten komiat saundit.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2818.JPG
Sitten antenni ja aircooledista tilattu WW:n pyoreä "orggis" peili
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2829.JPG
Tulevaisuuden suunitelmiin kuuluu muunmuassa reilumpi tontitus TMI: puna musta/valkoinen sisuta ja niitä näitä siistimisiä ja sitten kun junis on valmiina niin sitten korin irroitus pohjalevystä ja täydellinen korin ja alustan läpikäynti ja uusi väri pintaan ja se ei tule olemaan punainen ainakaan kokonaan.
Eikä mitään, tonttiin noilla kumeilla/vanteilla ja vappuajelulle. Itellä myös suunnitelmissa kuppeli kun tuli tuossa viime keväänä myytyä pois monivuotinen Fiat 600 -66 projekti. Monta vuotta jaksoin rakentaa mutta lopuksi meni motivaatio jatkuvaan osien etsimiseen ja vähäiseen vapaa-aikaan. Fiiatista jäi paljon uutta ja vanhaa osaa ja sen takia olen parempaa ja alkuperäisempää aihiota etsinyt mutta alkaa niiden hinnat olla turhan arvokkaita harrastuskäyttöön.
Eikä mitään, tonttiin noilla kumeilla/vanteilla ja vappuajelulle. Itellä myös suunnitelmissa kuppeli kun tuli tuossa viime keväänä myytyä pois monivuotinen Fiat 600 -66 projekti. Monta vuotta jaksoin rakentaa mutta lopuksi meni motivaatio jatkuvaan osien etsimiseen ja vähäiseen vapaa-aikaan. Fiiatista jäi paljon uutta ja vanhaa osaa ja sen takia olen parempaa ja alkuperäisempää aihiota etsinyt mutta alkaa niiden hinnat olla turhan arvokkaita harrastuskäyttöön.
Juu ei välttämättä tule tontetettua vielä koska ei ole rahaa ostaa kavennettua akselia niinpä täytyy tehdä itse.
Ja fiiatti juttu niin arvaappa miksi valkkasin ilma volsut harrastekohteeksi.
Tänään sitten tuli rälläköityä ne etupuskurin reikien peitelevyt pois. Ja samalla tuli projetia lisää eli ne ei ollutkaan parilla hepillä kiinni vain kokonaan hitsattu, eli pitää tehdä korjaus palat peltiin missä nuo reijät sijaitsivat. Nooh eli nyt tarttisin tietoa että onko se reikä vain reikä (kuten takalokareissa) vai onko sen reunat pokattuja.
Ja sitten laitoin pyyhkijät toimimaan eli ne oli aijemmin johdotettu uusiksi toimimaan on/off kytkimen kanssa mille oli porattu uusi reikä kojelautaan. Eli vedin johdot uusiksi romikselta löydetyn orkkis kytkimen kautta, ja kaikki vaiva vain huomatakseni että vain yksi alue toimii pyyhkijöissä. Eli onko veikkauksia että kummassa olis luultavammin vika pyyhkijöiden moottorissa tai kytkimessä (eli vielä en ehtinyt testaamaan antamalla suoraan virtaa moottorille).
Sitten taka jarrut myös avasin ja laitoin uudet sylinterit ja kengät paikoilleen ja vasta kiristäessäni rumpua huomasin että joku on vikana koska rumpu lakkasi pyörimästä kun kiristin rumpua nooh vertasin kenkiä keskenään ennen kuin kokosin ne, mutta ei sitten käynyt mielessä verrata niiden leveyttä eli uudet olivat leveämmät ja luonnolliseti evät mahdu kapean rummun sisälle. Eli eikuin etsimään kapeita kenkiä.
Ja kuvat jäi ottamatta koska kamera jäi kotiin uppaan ne kunhan seuraavaksi pääsen kakkos tallille.
Ja sitten laitoin pyyhkijät toimimaan eli ne oli aijemmin johdotettu uusiksi toimimaan on/off kytkimen kanssa mille oli porattu uusi reikä kojelautaan. Eli vedin johdot uusiksi romikselta löydetyn orkkis kytkimen kautta, ja kaikki vaiva vain huomatakseni että vain yksi alue toimii pyyhkijöissä. Eli onko veikkauksia että kummassa olis luultavammin vika pyyhkijöiden moottorissa tai kytkimessä (eli vielä en ehtinyt testaamaan antamalla suoraan virtaa moottorille).
Sitten taka jarrut myös avasin ja laitoin uudet sylinterit ja kengät paikoilleen ja vasta kiristäessäni rumpua huomasin että joku on vikana koska rumpu lakkasi pyörimästä kun kiristin rumpua nooh vertasin kenkiä keskenään ennen kuin kokosin ne, mutta ei sitten käynyt mielessä verrata niiden leveyttä eli uudet olivat leveämmät ja luonnolliseti evät mahdu kapean rummun sisälle. Eli eikuin etsimään kapeita kenkiä.
Ja kuvat jäi ottamatta koska kamera jäi kotiin uppaan ne kunhan seuraavaksi pääsen kakkos tallille.
^Ok
Puskurin läpiviennit sitten tosiaankin tuli viimekerralla avattua ja puskuri mikä on kuvassa ei tule jäämään tuonnäköiseksi vain luultavasti maalaan sen ensihätään ja sitten hommaan uudenveroisen saksalaisen joskus.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2840.JPG
Kuva pyyhkijöiden motin kytkennöistä
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2839.JPG
Tänään meinasin sitten jatkaa takajarrujen kokoamista kun nyt sain sopivat kengätkin. Mutta kun tulin kuplan viereen huomasin että sehän on kussut laatikon öljyt lattialla akselin stefa kautta (oli toinen puoli autosta tunkattuna ylös). Eli päätin että en kokoa jarruja ennen kuin olen vaihtanut uudet stefat sinne. Ettei mene jarruremppa vituiksi samantien kun pääsee ajoon.
takajarru auki uusi työsylkky paikalla.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2838.JPG
stefan vuoto
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2837.JPG
Sitten koetin lokaria mallailla vähän paikoilleen ja huomasin tuollaisen pikkasen pakkeli ongelman. Eli oli sitten sellainen lähemmäksi sentti pakkelia lokarin kiinnitys reunan edessä nooh ei kun rälläkällä ylimääräiset pois.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2835.JPG
Eli nuo pakkelit on lasikuitu lokarien jäljiltä kun ne olis sitten tosiaanki paklattu koriin kiinni. Ja paikoittain sitä pakkelia sitten tosiaankin on! (per**e).
Sitten purin sisustan pois puhdistusta ja mahdollista pientä penkinpäällis operaatiota varten (Jossain vaiheessa väännän TMI sisutan kunhan on varoiksi) Ja sitten takalasin alla oli sitten aikapahasti pehkaantunutta peltiä luultavasti vuotavan takalasin tiivisteen takia eli tulevaisuudessa sekin pitää vääntää uusiksi.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2836.JPG
Sitten toisen oven ovipahvin kun otin pois niin sieltä löytyi toisen oven ovenkahva mikä oli korvattu ikkunaveivillä vielä pitäisi jostain löytää se koristerengas.
Ja sitten heräsi kysymys että onko lattiassa alunperin ollut pikimattoa koska sellaista omassani on.
Puskurin läpiviennit sitten tosiaankin tuli viimekerralla avattua ja puskuri mikä on kuvassa ei tule jäämään tuonnäköiseksi vain luultavasti maalaan sen ensihätään ja sitten hommaan uudenveroisen saksalaisen joskus.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2840.JPG
Kuva pyyhkijöiden motin kytkennöistä
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2839.JPG
Tänään meinasin sitten jatkaa takajarrujen kokoamista kun nyt sain sopivat kengätkin. Mutta kun tulin kuplan viereen huomasin että sehän on kussut laatikon öljyt lattialla akselin stefa kautta (oli toinen puoli autosta tunkattuna ylös). Eli päätin että en kokoa jarruja ennen kuin olen vaihtanut uudet stefat sinne. Ettei mene jarruremppa vituiksi samantien kun pääsee ajoon.
takajarru auki uusi työsylkky paikalla.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2838.JPG
stefan vuoto
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2837.JPG
Sitten koetin lokaria mallailla vähän paikoilleen ja huomasin tuollaisen pikkasen pakkeli ongelman. Eli oli sitten sellainen lähemmäksi sentti pakkelia lokarin kiinnitys reunan edessä nooh ei kun rälläkällä ylimääräiset pois.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2835.JPG
Eli nuo pakkelit on lasikuitu lokarien jäljiltä kun ne olis sitten tosiaanki paklattu koriin kiinni. Ja paikoittain sitä pakkelia sitten tosiaankin on! (per**e).
Sitten purin sisustan pois puhdistusta ja mahdollista pientä penkinpäällis operaatiota varten (Jossain vaiheessa väännän TMI sisutan kunhan on varoiksi) Ja sitten takalasin alla oli sitten aikapahasti pehkaantunutta peltiä luultavasti vuotavan takalasin tiivisteen takia eli tulevaisuudessa sekin pitää vääntää uusiksi.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2836.JPG
Sitten toisen oven ovipahvin kun otin pois niin sieltä löytyi toisen oven ovenkahva mikä oli korvattu ikkunaveivillä vielä pitäisi jostain löytää se koristerengas.
Ja sitten heräsi kysymys että onko lattiassa alunperin ollut pikimattoa koska sellaista omassani on.
Quote:
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2836.JPG
Omassakin 64:ssa oli aikoinaan samanlainen alumiinilätkä takalasin alla, mikähän tuon historia on? Minulla oli ainakin rujosti kairatut kolme reikää tuon alla, ei se ainakaan alkuperäisasennus ollut.
Ilmanvaihtoa sillä on selvästikin haettu, mutta ikävästi kantaa konehuoneen melut kabiiniin.
Juu itselläni tuo on ainakin orkkis (päätellen siittä kun katsoo konehuoneen jäähdytys ritilän alle niin siellä on oikein sellainen kanava tuotavarten) sen enempää historiaa en tiedä mutta tosiaankin sen tarkoitus on johdattaa lämmintä ilmaa konehuoneesta takalasille = takalasin lämmitin.
Quote:
Ja sitten heräsi kysymys että onko lattiassa alunperin ollut pikimattoa koska sellaista omassani on.
Mulla on ainakin ollut kuplassa sellasta ihmeellistä pien ja jonkin pahvin sekaista tököttiä sielä. Taitaa se olla ihan alunperin sielä... Tai sitten jonkin sortin lisävaruste =)
Juu just tuollaista höhhömattoa tuo minunkin on että kait sen sitten sinne jättää ainakin tässä vaiheessa kun pohja tuntuu ainakin alapuolelta kovalta.
Juu itselläni tuo on ainakin orkkis (päätellen siittä kun katsoo konehuoneen jäähdytys ritilän alle niin siellä on oikein sellainen kanava tuotavarten) sen enempää historiaa en tiedä mutta tosiaankin sen tarkoitus on johdattaa lämmintä ilmaa konehuoneesta takalasille = takalasin lämmitin.
Kuulostaa originaalimmalta mitä minun oli, siellä oli vain 3 noin 15mm reikää pellistä läpi. Itse päädyin tukkimaan tuon kun sen teho oli vähintäänkin kyseenalainen ja sen sisään päästämä meteli sitäkin häiritsevämpi.
Ehkä se sitten ei toiminut kunnolla sen takia että sieltä puuttui tuo mainitsemasi kanava. Tehokkaammin lasit pysyi auki kun piti ikkuinoita vähän raollaan tarvittaessa.
Viimeviikolla kävin vain sovittamassa uudempaa takalokaria paikalle että näkee että miten se istuu ja mitä pitää muokata ja kaikki muut sopii mutta reikiä on yksi ylimääräinen eli se pitää tukkia. Niin joo ja tietenkin takavalolle pitää tehdä uudet reijät.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2868.JPG
Tuli hakittua vähän lisävarusteita takaisin minkä kerkesin jo lahjoittamaan jo kaverillekkin eli kattoteline mikä on perintokalu mummon ja pappan vanhasta kuplasta. Sitten sain uutta palikka kuumista autoista. Eli kaasari pitäisi vielä purkaa että pääsee eroon nykimisestä, ilmeisesti kiihdytyspumpussa on jotain vikaa.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2865.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2866.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2868.JPG
Tuli hakittua vähän lisävarusteita takaisin minkä kerkesin jo lahjoittamaan jo kaverillekkin eli kattoteline mikä on perintokalu mummon ja pappan vanhasta kuplasta. Sitten sain uutta palikka kuumista autoista. Eli kaasari pitäisi vielä purkaa että pääsee eroon nykimisestä, ilmeisesti kiihdytyspumpussa on jotain vikaa.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2865.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/2866.JPG
Eilen pääsin taas vaihteeksi tekemäänkin jotain kun ei ollut muutakaan tekemistä ja taloremppakin alkaa olemaan vessaa lukuunottamatta hanskassa.
No laitoin uudet stefat taakse ja samalla kokosin takajarrut. Ja tavan mukaisesti tämäkään homma ei mennyt niin kuin piti eli ensiksi kokosin vasemman puolen ja sain jarruputken poikki no ei siinä mitään kokosin kuitenkin kaikki putkea lukuunottamatta kasaan. Ja sitten siirryin toiselle puolelle ja katkaisin sieltäkin putken työtä helpottaakseni. Noh kun jarru oli kasassa rupesin ihmettelemään että kuinka rumpu ei mene sujahtamalla paikoilleen niinkuin toisella puolella. Siitten tajusin että käsijarruhan on löysäämättä ja kun sen löysäsin niin kaikki oli kunnossa. Sitten katoin sisälle autoon ja otin kiinni vasemman puolen vaijerista ja vedin ja sehän jäi käteen eli ei muutakuin avaamaan uudestaan vielä toisen puolen jarru sitten kuin saan tarvittaman kaapelin.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3033.JPG
Sitten tuli vielä tälläinenkin huomattua että toisen puolen rumpu on erilainen kun toinen mutta onko näissä rummuissa muuta eroa kuin tuo keskikuvio.
vasen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3034.JPG
oikea
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3035.JPG
Edit: ilmeisesti nuo ovat siis vaihtokelpoisia keskenään toinen on vain uudemmasta kuplasta
No laitoin uudet stefat taakse ja samalla kokosin takajarrut. Ja tavan mukaisesti tämäkään homma ei mennyt niin kuin piti eli ensiksi kokosin vasemman puolen ja sain jarruputken poikki no ei siinä mitään kokosin kuitenkin kaikki putkea lukuunottamatta kasaan. Ja sitten siirryin toiselle puolelle ja katkaisin sieltäkin putken työtä helpottaakseni. Noh kun jarru oli kasassa rupesin ihmettelemään että kuinka rumpu ei mene sujahtamalla paikoilleen niinkuin toisella puolella. Siitten tajusin että käsijarruhan on löysäämättä ja kun sen löysäsin niin kaikki oli kunnossa. Sitten katoin sisälle autoon ja otin kiinni vasemman puolen vaijerista ja vedin ja sehän jäi käteen eli ei muutakuin avaamaan uudestaan vielä toisen puolen jarru sitten kuin saan tarvittaman kaapelin.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3033.JPG
Sitten tuli vielä tälläinenkin huomattua että toisen puolen rumpu on erilainen kun toinen mutta onko näissä rummuissa muuta eroa kuin tuo keskikuvio.
vasen
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3034.JPG
oikea
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3035.JPG
Edit: ilmeisesti nuo ovat siis vaihtokelpoisia keskenään toinen on vain uudemmasta kuplasta
Putsasin sitten tänään vähän toisenpuolen takalokarin aihiota ja totesin että siittä ei kyllä kunnollista kalua enää tee. Mutta päätin kuitenkin kokeilla kaasulla juottamista tuohon lokariin ja sehän oli sen verran jänkää hommaa että tuli siten juotettua kaikki ruostepaikat ja halkeamat kuntoon tuosta lokaristä niinpä nyt se sitten on käyttökuntoinen. Vielä pitäis hioda kaikki matalaksi ja oikoa vähän lämmönvääntelemiä kohtia. Niin ja siis korostan että tuo lokari ei siis ole hyvä vain sen kuntoinen että sen voi autoon kiinni laittaa katsastuksen ajaksi ja siihen asti että löydän hyvän lokarin korvaamaan tuon loksun.
Tässä muutama kuva hommasta
Allekirjoittanut ergonomisessa työasennossa.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3045.JPG
työnjälkeä
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3046.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3047.JPG
vielä olisi sitten takavalon reikien poraaminen ja puskurin tukiraudan reijän muokkaaminen edessä että saa tuon lokarin sellaisesksi että sopii tämän ikäiseen kuplaan
Tässä muutama kuva hommasta
Allekirjoittanut ergonomisessa työasennossa.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3045.JPG
työnjälkeä
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3046.JPG
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3047.JPG
vielä olisi sitten takavalon reikien poraaminen ja puskurin tukiraudan reijän muokkaaminen edessä että saa tuon lokarin sellaisesksi että sopii tämän ikäiseen kuplaan
Noniin nyt kun tuo kesä on alkanut kolkuttelemaan ovelle niin olen kuplasta uusinut etupään jarruletkut kun veikkasin että ne olisi tukossa kun syksyllä en millään saanut jarruja ilmattua. No ei siinä sitten mitään uusin kaikki putket ja letkut etupäähän mukaanlukien täyttöletkun. Ja putsasin ja maalasin jarrupääsylkyn. Kumeja en vaihtanut kun sain väärän korjaussarjan. Ja sitten ajattelin että heitämpä vielä säiliönkin tyhjäksi että on sitten kaikki "uutta" no sieltä se todellinen ilmausongelma löytyikin. Säiliön pohjalla oli sitten vaikka mitä havuneulasista ja jostain mustasta mömmöstä lähtien eli en tiedä että miten hitossa sinne on sellaista paskaa päässyt kun auto on kuuleman mukaan ajosta aikoinaan jäänyt seisontaan. Eli letkuissa ei ollut mitään vikaa kun säiliö oli niin tukossa että sylkky ei saanut nestettä je sen takia ei tullut muutakuin ilmaa.
Sit ostin myös alkuperäiset lokarit etupäähän noitten lasikuitu pulkkien tilalle.
Mutta mitä nyt itsellä vielä mielessä enne auton leimausta olisi:
-maalata vanteet ja ostaa uudet kumit päälle.
-Ilmata jarrut
-nostaa sisusta takaisin sisään
-laittaa akku paikalleen
-säätää sytkä
-maalata lokarit ja laittaa paikoilleen valoineen.
Sit ostin myös alkuperäiset lokarit etupäähän noitten lasikuitu pulkkien tilalle.
Mutta mitä nyt itsellä vielä mielessä enne auton leimausta olisi:
-maalata vanteet ja ostaa uudet kumit päälle.
-Ilmata jarrut
-nostaa sisusta takaisin sisään
-laittaa akku paikalleen
-säätää sytkä
-maalata lokarit ja laittaa paikoilleen valoineen.
Katoppas, itellä on saman ikänen paise 2,2L koneella. Tai se on ollu jo hetken aikaa, ostin sen vuonna -87. :)
Kuusnelosessa on sitten pidemmät jarruletkut kuin näissä isompilasisissa, eli -65 eteenpäin. Ilmausongelma voi ihan hyvin johtua jarruletkuista, niillä kun on tapana turvota seisoessa umpeen. Takajarrukengät ovat myös kapeammat kuin uudemmissa, ja pääsylinterin korjaussarjakaan ei sovi, kuten näköjään huomasitkin. Ei kannata uskoa tarvikeliikkeissä mitään mitä ne kirjoistaan tavaavat, pitää vaan kertoa kylmästi mitä tilataan.
Lupaan vittuilla ankarasti, jos maalaat lokarit tiivisteiden kanssa paikallaan. :)
*näyttää peukkua*
Kuusnelosessa on sitten pidemmät jarruletkut kuin näissä isompilasisissa, eli -65 eteenpäin. Ilmausongelma voi ihan hyvin johtua jarruletkuista, niillä kun on tapana turvota seisoessa umpeen. Takajarrukengät ovat myös kapeammat kuin uudemmissa, ja pääsylinterin korjaussarjakaan ei sovi, kuten näköjään huomasitkin. Ei kannata uskoa tarvikeliikkeissä mitään mitä ne kirjoistaan tavaavat, pitää vaan kertoa kylmästi mitä tilataan.
Lupaan vittuilla ankarasti, jos maalaat lokarit tiivisteiden kanssa paikallaan. :)
*näyttää peukkua*
Juu kaikki mitä juuri kerroit on tosiaankin tullut opittua kantapään kautta.
Mutta sitten taas mitö tulee tuohon lokarien maalaamiseen niin eiköhän tämä kuva kerro jotain sittä miten ne tulaan maalaamaan.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3045.JPG
Ja tänään muuten hain hyvän sarjan '58 orkkis lokareita 65€ kiskuri hintaan :) ELi edestäkin lähtee lasikuitu pulkat menemään metallisten og peltien tieltä. Koetan muistaa otaa pari kuvaakin huomenna.
Mutta sitten taas mitö tulee tuohon lokarien maalaamiseen niin eiköhän tämä kuva kerro jotain sittä miten ne tulaan maalaamaan.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/3045.JPG
Ja tänään muuten hain hyvän sarjan '58 orkkis lokareita 65€ kiskuri hintaan :) ELi edestäkin lähtee lasikuitu pulkat menemään metallisten og peltien tieltä. Koetan muistaa otaa pari kuvaakin huomenna.
Jep eli tässä nyt kuva niistä lokareista
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7505.jpg
on noissakin laittamista mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä eli parin kiinnitys reijän kohdalta täytyy korjailla mutta muuten about ok. Luulen että laitan ensiksi vain korjattuna (ja pohamaalattuna) paikalleen kaikki lokarit ja käyn katsastamassa ja sitten vasta rupean suunnittelemaan jotain muita tarpeellista.
Joihin kuuluu muunmuossa
-takalasin tiivari
-katto yms verhoilu
-etuluukun tiiviste
-etuakselin rakentelu säätöpaloille yms. pikku kikkailuille
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7505.jpg
on noissakin laittamista mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä eli parin kiinnitys reijän kohdalta täytyy korjailla mutta muuten about ok. Luulen että laitan ensiksi vain korjattuna (ja pohamaalattuna) paikalleen kaikki lokarit ja käyn katsastamassa ja sitten vasta rupean suunnittelemaan jotain muita tarpeellista.
Joihin kuuluu muunmuossa
-takalasin tiivari
-katto yms verhoilu
-etuluukun tiiviste
-etuakselin rakentelu säätöpaloille yms. pikku kikkailuille
Tänään tuli sitten väsättyä kuskun puoleisen lokarin kiinnityspisheet valmiiksi muttereita lukuunottamatta eli alin ja sitten toisksi alin kiinnityspiste meni noin puolen kämmenen alueelta täysin uusiksi ja sitten kolmanneksi alimmastä sai mutterin säästettyä mutta yli puolet mutterin ympäristöstä meni uusiksi mutta menen huomenna jatkamaan hommia ja laitan kuvia varmaan sunnuntaina.
Näyttää jopa mahdolliselta että voisi vaikka kuun loppuun mennessä saada tän vessan ajoonkin.
Ja sitten kävi myös sellainen hassu tapahtumakin kun rupesin työntämään autoa eteen päin niin ensiksi luulin että on jarrut jumissa kun ei liikkunut mihinkään no sit hokasin että käkkäri on kiinni. No ei mitään koetin työntää ja vieläkin oli painava työntää no kuitenkin työnsin pari metri eteen ja ihmettelein että mikä ääni koneesta oiken tulee kun työntää no perhana oli vaihde päällä ja kone pyöri sitä mukaa kun työnsin eli kovat on pusitukset :)
Näyttää jopa mahdolliselta että voisi vaikka kuun loppuun mennessä saada tän vessan ajoonkin.
Ja sitten kävi myös sellainen hassu tapahtumakin kun rupesin työntämään autoa eteen päin niin ensiksi luulin että on jarrut jumissa kun ei liikkunut mihinkään no sit hokasin että käkkäri on kiinni. No ei mitään koetin työntää ja vieläkin oli painava työntää no kuitenkin työnsin pari metri eteen ja ihmettelein että mikä ääni koneesta oiken tulee kun työntää no perhana oli vaihde päällä ja kone pyöri sitä mukaa kun työnsin eli kovat on pusitukset :)
Hyvältä vaikuttaa. :)
Oletkos muuten onnistunut löytämään jostain kromilistalle sopivia tiivisteitä? Itse en viime kesänä löytänyt sellaista mistään, kaikki kertoivat niiden "olevan tilapäisesti loppu." Piti sitten laittaa pelkkä kumitiiviste tuulilasille, ja senhän tietää mitä se auton ulkonäölle tekee.
Löytyipä koneelta yksi kuvakin lintasta:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... ise106.jpg
Raiskattuhan tuo on, eli tekniikkaa peukaloitu ja väri on mersusta. Onneksi jotkut ymmärtävät näitä museoidakin. :) (Eikä tuokaan peruuttamattomasti pilalla ole)
Oletkos muuten onnistunut löytämään jostain kromilistalle sopivia tiivisteitä? Itse en viime kesänä löytänyt sellaista mistään, kaikki kertoivat niiden "olevan tilapäisesti loppu." Piti sitten laittaa pelkkä kumitiiviste tuulilasille, ja senhän tietää mitä se auton ulkonäölle tekee.
Löytyipä koneelta yksi kuvakin lintasta:
http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... ise106.jpg
Raiskattuhan tuo on, eli tekniikkaa peukaloitu ja väri on mersusta. Onneksi jotkut ymmärtävät näitä museoidakin. :) (Eikä tuokaan peruuttamattomasti pilalla ole)
^Toi jos en nyt väärin muista niin takalasille kun ostin löytyi listallinen mutta en kyllä ole varma oliko näin. Ja mitä nyt tuohon tulee niin eihän tuossa ole mitään pahasti raiskattua jos sisuta on orkkis. Kun kumminkin auton saa helposti maalattua jos ei ole ruostetta alla ja no on aika harvinaista että kuplassa ei olisi mitään muutakuin alkuperäistä kamaa pellin alla.
Mutta tässä nyt näitä kuvia
Kuskin puolen lokarin lähtökohta eli ei juurikaan mitään isoja näkyviä reikiä mutta kun tarkemmin katsoo niin isojen reikien päälle on vain lätkästy pala peltiä ja muutamalla hepillä kiinni
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7524.jpg
Sitten töötin pidike ja sen ympäristö vaati myös aikamoisen korjaus operaation että sai se ympäristön kovaksi. Tässä kuva miltä se näytti eli jos olis vain lyönyt massaa päälle niin kukaan ei huomaisi mitään. Niin ja tämän vieressä oli myös pari reikää mitkä oli paikattu strasselilla ja massalla eli ei välttämättä mikään kauhean pysyvä ratkaisu.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7525.jpg
Sitten itse korjaukseen eli alin kiinnityskohta kuskinpuolella näytti tältä
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7526.jpg
Tämän puolen väänsin kasaan vielä suorasta pellistä.
Ja sit töötin kiinnikkeen korjaus eli tuossa oli sitten loppujen lopuksi noin kämmenen kokoinen alue hapanta.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7529.jpg
Täämä kohta tuli tehtyä vähän huonosti kun olisi pitänyt irroittaa etuhelma ja puskurin kiinnikkeet yms yms että olisi saanut kunnolla tehtyä niin päätin tehdä vähän sinne päin.
Sitten kuskin puoli muttereita vailla valmiina eli niinkuin näkyy niin tekemistä oli.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7527.jpg
Ja sitten mutterit ostin paikallisesta pultti kaupasta m8 hitsattavia olisko ollut about 1,50€ 10kpl. Ja kiinnityksen hoidin jälkikäteen kun takapuolelle ei päässyt käsiksi pitämään mutteria.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7528.jpg
Eli reijän mutteria varten tein ihan poralla ja sitten vain pultin kanssa pitämään mutterista kiinni ja hitsaamaan.
Ja sitten laitoin myös takapuskurin kiinnikkeen kuntoon eli hitsasin viimekesänä ruottista ostetun palasen kiinni happaman tilalle.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7531.jpg
Ja sitten vielä pari esimerkki kuvaa pellkääjän puolen vanhoista korjauksista
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7530.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7532.jpg
tähän reikään sitten ajattelin ostaa oikein korjauspellin kun toiselle puolelle ensin harjottelin. ja sekin oli vittumainen tehdä ja tämä on vielä pahemmassa kunnossa
Mutta tässä nyt näitä kuvia
Kuskin puolen lokarin lähtökohta eli ei juurikaan mitään isoja näkyviä reikiä mutta kun tarkemmin katsoo niin isojen reikien päälle on vain lätkästy pala peltiä ja muutamalla hepillä kiinni
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7524.jpg
Sitten töötin pidike ja sen ympäristö vaati myös aikamoisen korjaus operaation että sai se ympäristön kovaksi. Tässä kuva miltä se näytti eli jos olis vain lyönyt massaa päälle niin kukaan ei huomaisi mitään. Niin ja tämän vieressä oli myös pari reikää mitkä oli paikattu strasselilla ja massalla eli ei välttämättä mikään kauhean pysyvä ratkaisu.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7525.jpg
Sitten itse korjaukseen eli alin kiinnityskohta kuskinpuolella näytti tältä
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7526.jpg
Tämän puolen väänsin kasaan vielä suorasta pellistä.
Ja sit töötin kiinnikkeen korjaus eli tuossa oli sitten loppujen lopuksi noin kämmenen kokoinen alue hapanta.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7529.jpg
Täämä kohta tuli tehtyä vähän huonosti kun olisi pitänyt irroittaa etuhelma ja puskurin kiinnikkeet yms yms että olisi saanut kunnolla tehtyä niin päätin tehdä vähän sinne päin.
Sitten kuskin puoli muttereita vailla valmiina eli niinkuin näkyy niin tekemistä oli.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7527.jpg
Ja sitten mutterit ostin paikallisesta pultti kaupasta m8 hitsattavia olisko ollut about 1,50€ 10kpl. Ja kiinnityksen hoidin jälkikäteen kun takapuolelle ei päässyt käsiksi pitämään mutteria.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7528.jpg
Eli reijän mutteria varten tein ihan poralla ja sitten vain pultin kanssa pitämään mutterista kiinni ja hitsaamaan.
Ja sitten laitoin myös takapuskurin kiinnikkeen kuntoon eli hitsasin viimekesänä ruottista ostetun palasen kiinni happaman tilalle.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7531.jpg
Ja sitten vielä pari esimerkki kuvaa pellkääjän puolen vanhoista korjauksista
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7530.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7532.jpg
tähän reikään sitten ajattelin ostaa oikein korjauspellin kun toiselle puolelle ensin harjottelin. ja sekin oli vittumainen tehdä ja tämä on vielä pahemmassa kunnossa
Jep jep tässä olen vähän väliä kun jotain aikaa on ollut niin putsaillut ja hitsaillut lokareita kasaan. Ja niinkuin voi olettaa niin nätit päältä ei tarkoita sitä että ne olisi nätit maalin altakin. Nooh hitsailujen jälkeen vedin ruosteen muunnot reunoihin ja maalasin ruiskulla inertat pintaan.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7903.jpg
Ja sit ei muutakuin lokarit autoon paikalle että saisi auton katsastus kuntoon. Ja enää ei sit muuta puutukkaan katastuskunnosta kuin kunnon renkaat alle, tööttinappi toimintaan, puskurit ja polttimoiden vaihtoa eli taitaa mennä ensikesään kun rauhassa ensiksi puhalluttaa vanteet, vaihtaa klipsit ja maalaa vanteet :).
Niin ja myös etuvalojen paikaleen laitto oli yksi murheen kryyni kun sähkökaaviosta ei oikein saa selvitettyä että miten kaikki kytketään ja sit meni vielä pitkät ja lyhyet sekaisin. No kaverin ja yleismittarin kanssa asiasta selvittiin aika nopeasti.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7904.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7905.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7903.jpg
Ja sit ei muutakuin lokarit autoon paikalle että saisi auton katsastus kuntoon. Ja enää ei sit muuta puutukkaan katastuskunnosta kuin kunnon renkaat alle, tööttinappi toimintaan, puskurit ja polttimoiden vaihtoa eli taitaa mennä ensikesään kun rauhassa ensiksi puhalluttaa vanteet, vaihtaa klipsit ja maalaa vanteet :).
Niin ja myös etuvalojen paikaleen laitto oli yksi murheen kryyni kun sähkökaaviosta ei oikein saa selvitettyä että miten kaikki kytketään ja sit meni vielä pitkät ja lyhyet sekaisin. No kaverin ja yleismittarin kanssa asiasta selvittiin aika nopeasti.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7904.jpg
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/7905.jpg
Jälkiviisautta: Kun nuo etukaarien taka-alapäät on noinkin paljon auki, niin samalla kannattaa katsoa tullilasille menevän "lämmin"ilmaputken alapään kunto ja kiinnitys. Tarvittaessa se tuosta reijästä vaihdettavissa. Usein se pahviputki on alapäästään mädäntyt. Eikä tule sitäkään vähään puhallusta lasille.
Tää pienellä laitolla ajoon ei mee ikinä sillain kuin ajattelee. Mutta nyt aletaan olemaan lähellä eli sisutaan pahvit kiinni ja etuvilkut paikalleen niin sit puuttuu vain vanteet ja renkaan ja vanteet on nyt haettu puhalluksesta eli niittenkin osalta tämä homma näyttää valoisalta.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8005.jpg
Noissakin vain se ongelma että pitäisi klipsit vielä vaihtaa.
Mites olisko kellään myydä vaikka alkuun pariakymmentä nossi klipsua. Tai kokemuksia mitkä klipsut on hyviä.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8005.jpg
Noissakin vain se ongelma että pitäisi klipsit vielä vaihtaa.
Mites olisko kellään myydä vaikka alkuun pariakymmentä nossi klipsua. Tai kokemuksia mitkä klipsut on hyviä.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa