Subbari vararenkaan sisälle
Valvoja: ffp jäsenet
Subbari vararenkaan sisälle
Tarvis tilaa peräkontiin, mutta subbasesta en haluais luopua. Ajattelin kääntää vararenkaan väärinpäin ja tehdä sen sisään kotelon, jonka saa nostettua tarpeen tullen pois vararenkaan tieltä.
Onkos muut toteuttanut tämmöistä asennusta? Minkälaisia elementtejä ootte käyttäneet ja minkä kokoisissa koteloissa?
Onkos muut toteuttanut tämmöistä asennusta? Minkälaisia elementtejä ootte käyttäneet ja minkä kokoisissa koteloissa?
Minullakin aikeissa laitta 3B Passatin vararenkaan sisään subikotelo ja siihen 10" elementti (ehkä Hertz HX 250). Meinasin pultata sen kotelon siihen orkkis vararenkaan kiinnitykseen kotelon seinän läpi. Tämä tosin tarkoittaa rengasrikon yhteydessä aina bassoelementin irroittamista, ei paha rasti.
Ainoa mikä mietityttää on se, että miten tekee verhouksen kanssa. Vaalean harmaa on nykyinen verhous. Sitä ei varmaan kannata tuhota ja tehdä siihen reikää. Mikähän olisi hyvä ratkaisu tuohon? Toki jos saisi toisen tuollaisen verhouksen jostain, voi olla hankalaa. Onko jollain kuvia toteutuksesta?
Ainoa mikä mietityttää on se, että miten tekee verhouksen kanssa. Vaalean harmaa on nykyinen verhous. Sitä ei varmaan kannata tuhota ja tehdä siihen reikää. Mikähän olisi hyvä ratkaisu tuohon? Toki jos saisi toisen tuollaisen verhouksen jostain, voi olla hankalaa. Onko jollain kuvia toteutuksesta?
DLS:n mw10 vararenkaan sisällä kans 3B:ssä.
laitoin perus 15 tuumaseen vanteeseen, ku en jaksanu odottaa enää viikonlopun yli, kun rakennuspäivän aamuna tuli mielee et vois käyä kysyy 17 tuumasta vannetta vararenkaaks. Paikallinen rengaskauppias lupas ilmaseks jonku sarjansa viimesen kiekon ja lupas käärästä siihe jonku käytetyn kuminki. Satuin vaa pahasti inventaariopäivänä ni sillo ei kerenny hommaa suorittaa ja vannetta ettiä.
Et halvalla / ilmaseks saa sen muutaman lisälitran jos käy vaa kyselee.. samaha se on minkä näköne vanne siä varalla on.
ite jätin iha vaa tavaratilan pohjamaton alle koko systeemin, eli ei näy ulospäin eikä rajota kontin kapasiteettia. Lattia nousi muistaakseni jotai nelisen senttiä kaikkineen ku tein sinne rivotuksen ja ohkasen lavyn alle et pohja olis tasanen.
Eikä sitä koteloo mielestäni tarvi millää sinne pohjaan pultata, jos lasikuidusta sen muotoonsa tekee, koska elementin kanssa kuitenki nii painava mötikkä et ei se sieltä maton alta mihkää karkaa.
Vaahtomuovisuikaleet laitoin vanteen ja kotelon välii ettei resonoi.
Kokeilin tota hiekkahartsihommaaki kotelon sisään, mut se meni vähä reisille eikä suostunu kuivamaan jne ni vedin sit tylysti lattiatasotetta sinne kotelon sisään n. sentin kerroksen ettei kuulostais nii muoviämpäriltä.
voin pistää kuvia täs joku päivä, ku kuvat yllättäen on toisella koneella
laitoin perus 15 tuumaseen vanteeseen, ku en jaksanu odottaa enää viikonlopun yli, kun rakennuspäivän aamuna tuli mielee et vois käyä kysyy 17 tuumasta vannetta vararenkaaks. Paikallinen rengaskauppias lupas ilmaseks jonku sarjansa viimesen kiekon ja lupas käärästä siihe jonku käytetyn kuminki. Satuin vaa pahasti inventaariopäivänä ni sillo ei kerenny hommaa suorittaa ja vannetta ettiä.
Et halvalla / ilmaseks saa sen muutaman lisälitran jos käy vaa kyselee.. samaha se on minkä näköne vanne siä varalla on.
ite jätin iha vaa tavaratilan pohjamaton alle koko systeemin, eli ei näy ulospäin eikä rajota kontin kapasiteettia. Lattia nousi muistaakseni jotai nelisen senttiä kaikkineen ku tein sinne rivotuksen ja ohkasen lavyn alle et pohja olis tasanen.
Eikä sitä koteloo mielestäni tarvi millää sinne pohjaan pultata, jos lasikuidusta sen muotoonsa tekee, koska elementin kanssa kuitenki nii painava mötikkä et ei se sieltä maton alta mihkää karkaa.
Vaahtomuovisuikaleet laitoin vanteen ja kotelon välii ettei resonoi.
Kokeilin tota hiekkahartsihommaaki kotelon sisään, mut se meni vähä reisille eikä suostunu kuivamaan jne ni vedin sit tylysti lattiatasotetta sinne kotelon sisään n. sentin kerroksen ettei kuulostais nii muoviämpäriltä.
voin pistää kuvia täs joku päivä, ku kuvat yllättäen on toisella koneella
Eikä sitä koteloo mielestäni tarvi millää sinne pohjaan pultata, jos lasikuidusta sen muotoonsa tekee, koska elementin kanssa kuitenki nii painava mötikkä et ei se sieltä maton alta mihkää karkaa.
ei ehkä karkaa normaaliajossa, mutta mitenkäs kolaritilanteessa? subi+kotelo hässäkkä lentää niskaan =( noilla on kuitenkin melkoinen massa, niin aika pahaa jälkeä saa aikaiseksi...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
ei ehkä karkaa normaaliajossa, mutta mitenkäs kolaritilanteessa? subi+kotelo hässäkkä lentää niskaan =( noilla on kuitenkin melkoinen massa, niin aika pahaa jälkeä saa aikaiseksi...
Joo, kannattaa kiinnittää huomiota kotelon kiinnitykseenki! Itellä oli 18mm vanerista tehty hattis ja se meinas tulla niskaan kolaritilanteessa. Väänsi takaselkänojan aivan tuhannen vintturalle.
Siittä lähtien on kaikki subbarit pultattu täkkipulteilla välipohjavaneriin kiinni. Hattiski joutu ton kolarin jälkeen laihikselle.
Olis itelläki tarkotus tuohon Poloseen laittaa subbari vararenkaan sisään et sais lähes kaiken tavaratilan käyttöön kun sitä niin vähän muutenkin on. Laskeskelin tuossa että jos tuon vakiovararenkaan(14") sisälle laittaa niin suunnilleen 7cm pitäis korottaa vararenkaan ylätasalta et tuli se optimi 17litraa suljettu kotelo tolle JL Audion 10" subille. Korotuksen myötä tulleen muuhun tyhjään tilaan vois laittaa sit tunkin jne.
Toisaalta vois käydä kyselemäs jostain vaikkapa 16" vararengasta nii välttämättä tartte korottaa yhtään. Vahvistimen aattelin pultata takapenkiä vasten ja eteen suojalevy ja siihen reikä että vahvistin näkyy mutta piuhat ei :) Takapenkkien kaadosta ei sen jälkeen enää oo hyötyä mut tuskimpa tulis käytettyä muutenkaan.
Toi pitäis viel tietty toteuttaa niin että sen subbarikotelohässäkän vois helposti nostaa sieltä pois jos rengasrikko sattuu eli muut osat pitäis olla irrallisia. Olisko muillakin näyttää kuvia omista kotelototeuksista että vois katsella hieman ideoita?
Toisaalta vois käydä kyselemäs jostain vaikkapa 16" vararengasta nii välttämättä tartte korottaa yhtään. Vahvistimen aattelin pultata takapenkiä vasten ja eteen suojalevy ja siihen reikä että vahvistin näkyy mutta piuhat ei :) Takapenkkien kaadosta ei sen jälkeen enää oo hyötyä mut tuskimpa tulis käytettyä muutenkaan.
Toi pitäis viel tietty toteuttaa niin että sen subbarikotelohässäkän vois helposti nostaa sieltä pois jos rengasrikko sattuu eli muut osat pitäis olla irrallisia. Olisko muillakin näyttää kuvia omista kotelototeuksista että vois katsella hieman ideoita?
http://s172.photobucket.com/albums/w25/Ajhuol/
tuol ny on jotai kuvia täysin epämääräsessä järestyksessä aiheeseen liittyen..
Enkä tosiaan oon millään kiinnittäny tota mötikkää tonne, mutta eiköhän sinne joku kiinnityskin pitäisi jossain vaiheessa väkästellä
tuol ny on jotai kuvia täysin epämääräsessä järestyksessä aiheeseen liittyen..
Enkä tosiaan oon millään kiinnittäny tota mötikkää tonne, mutta eiköhän sinne joku kiinnityskin pitäisi jossain vaiheessa väkästellä
Siis sulla on tuossa päällä tuo valkoinen ympyrä ja siinä kiinni subinen ja sitten vielä lasikuitukotelo subisen alla? Millä lasikuitu on kiinni tuossa "rungossa"?
Minkä kokoinen vanne tuossa on? Itsellä on 16", sen kai pitäisi riittää suurinpiirtein.
Kun juurikin tuommoinen systeemi pitäis tehdä itellekkin nyt kesällä, kun nuo vakiokajarit ei toista alaääniä lähes lainkaan.
Minkä kokoinen vanne tuossa on? Itsellä on 16", sen kai pitäisi riittää suurinpiirtein.
Kun juurikin tuommoinen systeemi pitäis tehdä itellekkin nyt kesällä, kun nuo vakiokajarit ei toista alaääniä lähes lainkaan.
Se runko, eli maalaamaton rinkula on iha laminoitu kiinni siihe lasikuituun, niinku niistä ekoista (alimmista) kuvista ehkä jotenki näkee.
sit 1367 kuvassa sinne lasikuituämpäriin on vedetty kivitasotetta sisään ettei kumise ja siihe päälle reilulla kädellä silikoonia mikä on tasotettu suht tasaseks.
Subi on kiinni läpipulteille siinä valkosessa rinkulassa joka sit on ruuvattu siihe maalaamattomaan (ja se silikooni toimii tiivisteenä siin välissä)
Ja iha 15" volkkarin perusalu..
sit 1367 kuvassa sinne lasikuituämpäriin on vedetty kivitasotetta sisään ettei kumise ja siihe päälle reilulla kädellä silikoonia mikä on tasotettu suht tasaseks.
Subi on kiinni läpipulteille siinä valkosessa rinkulassa joka sit on ruuvattu siihe maalaamattomaan (ja se silikooni toimii tiivisteenä siin välissä)
Ja iha 15" volkkarin perusalu..
17" / 7,5" et35 5-puolainen aluvanne: Sisätilavuutta ~25litraa, lasikuitukotelolle jäi ~20 litraa ilman elementtiä. Vanne mahtui 195/65/15 kokoisen varapyörän paikalle 225/45/17 rengastuksella. Hertz HX300 farkussa, suosittelen...
Mietin sellaistakin ratkaisua, että molemminpuolin vannetta paksu vaneri ja kunnon tiivisteet. Sitten vaan elementin kiinnitysruuvien rei'istä läpi kierretangot alemman levyn iskumuttereihin. Kotelo ei näin syö tilavuutta vanteen sisältä. Tiivistys kuitenkin epäilytti ja hylkäsin idean.
Mietin sellaistakin ratkaisua, että molemminpuolin vannetta paksu vaneri ja kunnon tiivisteet. Sitten vaan elementin kiinnitysruuvien rei'istä läpi kierretangot alemman levyn iskumuttereihin. Kotelo ei näin syö tilavuutta vanteen sisältä. Tiivistys kuitenkin epäilytti ja hylkäsin idean.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Tuolla muutama kuva omasta virityksestä. GTi:n orkkis varapyöränvanne BBS RX II ja kokoa 16". Tilavuudeksi mittasin muistaakseni tuolle pelkälle lasikuitu "ämpärille" jotain 17-18l.
Tuohon tuli sitten vielä ehkä litran verran lisää tilavuutta tuon lisäpohjan (jossa vahvari ja AutoPC-paikat) myötä. Kontin pohja nousi kaikkiaan 2/3 alalta 8cm. Ei mielestäni haittaa kontin päivittäistä käyttöä mitenkään. Pohja on aika lailla samalla tasolla selkänojien kanssa kun ne on käännettynä. Hieman jopa alempana. AutoPC on tuolta jo lähtenyt kun en ehtinyt/jaksanut sen kanssa sompailla enää. Kotelo on tehty SPL:n 10":lle.
Tuohon tuli sitten vielä ehkä litran verran lisää tilavuutta tuon lisäpohjan (jossa vahvari ja AutoPC-paikat) myötä. Kontin pohja nousi kaikkiaan 2/3 alalta 8cm. Ei mielestäni haittaa kontin päivittäistä käyttöä mitenkään. Pohja on aika lailla samalla tasolla selkänojien kanssa kun ne on käännettynä. Hieman jopa alempana. AutoPC on tuolta jo lähtenyt kun en ehtinyt/jaksanut sen kanssa sompailla enää. Kotelo on tehty SPL:n 10":lle.
juu eipä se pieni lattian korotus 3- tai 5-ovisessa niinkään tunnu, mut jo toi noin neljän sentin korotus Passatissa kyl valitettavasti tuntuu.. Viimeks huomasin ku olin menossa kesäkiekkoja vaihtamaan, ni eipä enää mahtunukka kaks rengasta (225/40/18) kunnolla päällekkäin konttiin :(
et paljoo enempää en ainaka raskis enää korottaa..
et paljoo enempää en ainaka raskis enää korottaa..
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Itse olen kyllä ajatellut laittaa vahvarin yms. tuonne laidan "lokerikkoon". Kun Torsenin perämurikka nostaa jo valmiiksi konttia noin 5cm korkeammalle kuin normalaissa passatissa, niin tuonne ei mahdu kohta mitään kun vielä vähän nostelee =)
Onko muuten johtojen läpivienti kuinka hankala homma. Tuossa 4Motionissa kun on kiinteä takapenkki... Taitaa vaatia aika paljon purkamista. Entä onko kukaan vetänyt V6:n konetilasta virtajohtoa, onko siellä jossain joku "kätevä" kohta mistä sen saisi helposti menemään?
Onko muuten johtojen läpivienti kuinka hankala homma. Tuossa 4Motionissa kun on kiinteä takapenkki... Taitaa vaatia aika paljon purkamista. Entä onko kukaan vetänyt V6:n konetilasta virtajohtoa, onko siellä jossain joku "kätevä" kohta mistä sen saisi helposti menemään?
Itsellä alkamassa samallainen projekti mutta teen kotelon 22mm mdf:stä, teetän paikallisessa huonekalu tehtaalla 10 rinkulaa joiden sisähalkasija on 41cm ja ulkohalkasija 50cm.. liimataan ja ruuvataan kiinni pitkillä huonekaluruuveilla.
sisäpuolelta tiivistän akryylimassalla ja sitten verhoiluhuopaa päälle ja hiukan polyesteri vanua.. tilavuus on 23l Elementiksi tulee Jbl power sarjan 10".. Gz Nuclear 12" saa siirtyä sivuun.. tilan ja vähäisien tehojen takia vaihto 10".. ja tilan tarve.
Vararengas jää pois mut eipä sillä muutenkaan mitään tee kun ei renkaita saa vaihdettua ku helmat edessä joten turvana vain ja ainoastaan rengasvaahto tai mitä nyt ikinä onkaan.
sisäpuolelta tiivistän akryylimassalla ja sitten verhoiluhuopaa päälle ja hiukan polyesteri vanua.. tilavuus on 23l Elementiksi tulee Jbl power sarjan 10".. Gz Nuclear 12" saa siirtyä sivuun.. tilan ja vähäisien tehojen takia vaihto 10".. ja tilan tarve.
Vararengas jää pois mut eipä sillä muutenkaan mitään tee kun ei renkaita saa vaihdettua ku helmat edessä joten turvana vain ja ainoastaan rengasvaahto tai mitä nyt ikinä onkaan.
-mattoa ostin muistaakseni 10m, ja sitä jäi varmaan puolet varastoon.
-kovetetta menee niin vähän että sillä pikkupullolla pääsee aika pitkälle. (kannattaa laskee siit sekotussuhteesta)
-hartsia meni varmaan jotain nelisen litraa jossen nyt ihan väärin muista. Jos tekee esim hiekkahartsia sinne sisälle kovikkeeks, ni siihenhän sit saa menemään sitä enemmänkin.
-apteekista lääkeruutta mallia nuuskatykki on kova sana siihen kovetteen annosteluun.
-ja halpahallista pussillinen pensseleitä, koska suti on kohtuu koppura aina yhen satsin jälkeen
...ja suosittelen vähän pitempivartisia hanskoja, jossei haluu et ranteet kutisee väh seuraavan viikon.
-kovetetta menee niin vähän että sillä pikkupullolla pääsee aika pitkälle. (kannattaa laskee siit sekotussuhteesta)
-hartsia meni varmaan jotain nelisen litraa jossen nyt ihan väärin muista. Jos tekee esim hiekkahartsia sinne sisälle kovikkeeks, ni siihenhän sit saa menemään sitä enemmänkin.
-apteekista lääkeruutta mallia nuuskatykki on kova sana siihen kovetteen annosteluun.
-ja halpahallista pussillinen pensseleitä, koska suti on kohtuu koppura aina yhen satsin jälkeen
...ja suosittelen vähän pitempivartisia hanskoja, jossei haluu et ranteet kutisee väh seuraavan viikon.
Esim. AIV flex-lamoniintimatto, tuollanenki on varmaan kätevää värkkiä mutta tulee aika kalliiksi mutta ei ole niin vittumaista kuin itse lasikuitumaton kans leikkiminen..
Flex-laminointimatto polyesterimuoville, 1000x1000x5 mm
28e
"Täydellinen tuote kaarevien muotojen kuten esimerkiksi ovensivujen tai tavaratilan rakentamiseen. Flex-matto kiristetään paneelin yli ja toimii sen jälkeen laminaattina polyesterimuovin kanssa. Rakennettaessa ovensivuja mitään ylimääräisiä lasikuitu-tukia ei tarvita. Mahtava lopputulos, puolet työmäärästä."
Varmaan oivaa tuohonkin hommaan..
www.mds.fi
Flex-laminointimatto polyesterimuoville, 1000x1000x5 mm
28e
"Täydellinen tuote kaarevien muotojen kuten esimerkiksi ovensivujen tai tavaratilan rakentamiseen. Flex-matto kiristetään paneelin yli ja toimii sen jälkeen laminaattina polyesterimuovin kanssa. Rakennettaessa ovensivuja mitään ylimääräisiä lasikuitu-tukia ei tarvita. Mahtava lopputulos, puolet työmäärästä."
Varmaan oivaa tuohonkin hommaan..
www.mds.fi
Aiheeseen liittyäen:
Kun täällä nyt näinkin moni on laittanut/laittaa subbarin vararenkaan sisään, niin mihin kukin on laittanut/laittaa työkalut ja tunkin?
Muutenhan vararenkaan säilyttämisessä ei oikein ole ideaa, mitä se siellä kontissa hyödyttää, jos ei ole millä vaihtaa sitä tarpeen vaatiessa..
Tuli vaan mieleen, kun itsekkin vastaavaa "projektia" suunnittelen..
Kun täällä nyt näinkin moni on laittanut/laittaa subbarin vararenkaan sisään, niin mihin kukin on laittanut/laittaa työkalut ja tunkin?
Muutenhan vararenkaan säilyttämisessä ei oikein ole ideaa, mitä se siellä kontissa hyödyttää, jos ei ole millä vaihtaa sitä tarpeen vaatiessa..
Tuli vaan mieleen, kun itsekkin vastaavaa "projektia" suunnittelen..
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
mulla on niin että 2/3 tuosta pohjasta on korotettu ja sinne 1/3 alalle mahtuu sellanen pikkunen laatikko missä säilytän kaikenlaista roinaa ja siellä on tunkki ja avaimet. Oli mulla siihen lasikuidusta työn alla saman kokoinen boksi mitä tolle subille ja vahvarille on niin toiselle vahvarille ja työkaluille työn alla mutta lopputulos oli että pari tuntia väänsis tunkkia ulos lasikuidun sisältä niin se sitten jäi... =)
lisäksi kun heivasin sen pc:n pois niin en sitten tarvinnut enää lisätilaa paksiin.
lisäksi kun heivasin sen pc:n pois niin en sitten tarvinnut enää lisätilaa paksiin.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa