Löytyykö softantekijöitä? / KWP2000 flasher
Valvoja: ffp jäsenet
Löytyykö softantekijöitä? / KWP2000 flasher
Onko kenelläkään kokemusta KWP2000 flasher-laitteesta?
Tuolla pystyy lukemaan softan useista ecuista ja myös laittamaan uuden softan sisään obd-liittimen kautta. Paketin mukana ei tule käsittääkseni softaa ecuun.
Tuo pulju näkyy olevan kiinassa, työn puolesta on tuttuja/käyntiä kiinassa, voishan tuommosen sieltä hommata. Saksasta hankittuna tuo maksaa 150-200€, veikkaan että kiinasta saa reilusti alle satasen jos joku paikallinen menee ostamaan.
Siis löytyykö valmista softaa eculle mistään/keltään esim 1.9TDI ASV-koneeseen?
Naurettavaa maksaa softasta 700€, jos tuolla laitteella porukalla ostettuna homma tulis maksamaan muutaman kympin.
Tuolla pystyy lukemaan softan useista ecuista ja myös laittamaan uuden softan sisään obd-liittimen kautta. Paketin mukana ei tule käsittääkseni softaa ecuun.
Tuo pulju näkyy olevan kiinassa, työn puolesta on tuttuja/käyntiä kiinassa, voishan tuommosen sieltä hommata. Saksasta hankittuna tuo maksaa 150-200€, veikkaan että kiinasta saa reilusti alle satasen jos joku paikallinen menee ostamaan.
Siis löytyykö valmista softaa eculle mistään/keltään esim 1.9TDI ASV-koneeseen?
Naurettavaa maksaa softasta 700€, jos tuolla laitteella porukalla ostettuna homma tulis maksamaan muutaman kympin.
Viimeksi muokannut metopa, 27.1.2007 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puljun osoite
josta tuo KWP2000 flasher ja muuta mukavaa löytyy:
http://www.uiftech.com/
http://www.uiftech.com/
joopa joo
Niin, onhan se tosi helppoa harrastelijalle myydä omaa softaa 600-700€ hintaan.
Harmi että kaikki asiasta kiinnostuneet on jo maksaneet itsensä kipeäksi...
Saksasta näkyy saavan dvd:llä läjän eri softia, vai olisko oikeampaa puhua tiedostoista..
Harmi että kaikki asiasta kiinnostuneet on jo maksaneet itsensä kipeäksi...
Saksasta näkyy saavan dvd:llä läjän eri softia, vai olisko oikeampaa puhua tiedostoista..
Hmm. Asioista on ihan hyvä vähän tietääkin ennen kuin tuollaisen dvd:n sisällöstä jonkun softan itselleen arpoo. Opiskele hiukka asiasta lisää -> osta adapteri -> lue softat autosta -> lähetä ulkomaille osaavalle tyypille muokattavaksi -> Fläshää muokattu softa autoosi. Voi hyvällä tuurilla onnistuukin, mutta tuskin tulee yhtään halvemmaksi kuin paikallisen pajan kustomoima lastu.
Tämä softa tais olla alussa ilmainen:
http://www.epifansoft.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2
Taitaa vaan olla Subaru/Mitsuun keskittynyt, nyt maksaa noin 100€
Täällä:
http://www.openecu.org/index.php?title=Main_Page
harrastetaan samansuuntaista toimintaa mitä alussa kyselin.
Mutta ostetaan me suomalaiset softa vaikka Eurovanteelta tai muilta maailman huipuilta softataloilta.
Ihan käsittämättömän kalliita softia nuo ecun editorit:
http://www.enginuity.org/
http://www.epifansoft.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2
Taitaa vaan olla Subaru/Mitsuun keskittynyt, nyt maksaa noin 100€
Täällä:
http://www.openecu.org/index.php?title=Main_Page
harrastetaan samansuuntaista toimintaa mitä alussa kyselin.
Mutta ostetaan me suomalaiset softa vaikka Eurovanteelta tai muilta maailman huipuilta softataloilta.
Ihan käsittämättömän kalliita softia nuo ecun editorit:
http://www.enginuity.org/
Oho, nyt vasta tajusin katsoa Putkon profiilin. Alun kommentti myyntimiehestä oli arvailua. No sullahan on varmaan puolueeton kanta tähän keskusteluun?
Kerroppa putko miten tämä maaginen softan "koodaaminen" tapahtuu:
Mittaillaanko joka autosta yksilöllisesti kannen virtaukset, karsta pakoputkessa, rengaspaineet, männäpalautusjousen pituus jne ja sitten aletaan "koodaamaan" karttaa joka moottorille yksilöllisesti? Vai laitetaanko se sama paketti ecuun mikä käy useampaan eri moottoriin?
Itse en siis asiasta juuri tiedä, siksi kyselen
Kerroppa putko miten tämä maaginen softan "koodaaminen" tapahtuu:
Mittaillaanko joka autosta yksilöllisesti kannen virtaukset, karsta pakoputkessa, rengaspaineet, männäpalautusjousen pituus jne ja sitten aletaan "koodaamaan" karttaa joka moottorille yksilöllisesti? Vai laitetaanko se sama paketti ecuun mikä käy useampaan eri moottoriin?
Itse en siis asiasta juuri tiedä, siksi kyselen
vaggine, jos en ihan väärin ymmärtänyt niin tuolla:
http://forums.openecu.org/
on aika paljon niitä tyhmiä ihmisiä.
http://forums.openecu.org/
on aika paljon niitä tyhmiä ihmisiä.
Metopa: Yritäppäs pärjätä Putko Goffille ihan milla vaan tavalla(tosin taitaa olla myyty koko vekotin) Kyseinen auto ei sisältänyt miehen myymää digital sport softaa vaan keski eurooppalaisen asiantuntijan tekemän ohjelman. Tai ainakin näin oli silloin kun sillä autolla pestiin tuo omani tyyliin sata nolla. Mies ei ole millään tavalla puolueellinen eikä ollut varsinkaan ketjun alku aikoina. Silloin kyseessä oli aikalailla perus jantteri joka ilmaisi oman mielipiteensä ohjelman muokkaamisen helppoudesta. Ja voin sanoa ajaneeni selaisella"itse muokatulla" ohjelmalla muutaman kilometrin... Ei ole hirveän mukavaa jos kaasupolkimen liike on tyyliin on off(ruuhkassa vetoja on tai ei ole) Se auto kyllä etenee poljin pohjassa aika hyvinkin, mutta jopa omistaja on saanut aikaan yhden peräänajon kyseisen ohjelman aikana. Se karttojen muokkaus ei ole aivva yhtä helppoa kuin luulisi.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Itse olen seurannut sivusta tuollaista tee-se-itse softanmuokkausta (en kyllä tajua asiasta sen syvällisempää). Kyseessä Siemenssin softa, johon Karala ei kerennyt repeämään. Asianomainen on työkseen softapuolella, joten intoa ja perusymmärrystä (+muokkausohjelmia) riitti. Softassa kiinnostanut muutos on nyt onnistuneesti tehty, mutta siihen kului yli puolivuotta aikaa, vaikka apua mies sai mm. Karalalta. Tosin kyseessä oli asia, jota ei ole kyseisen autonvalmistajan softa-alihankkijoiden lisäksi ollut kukaan ennen ratkaissut, eikä edes Bosch puolella tuo ole kuin muutaman hallussa (mm. Karala).
Itse menen Karalaan kun kerran saan ostettua haluamani palvelun mielestäni kohtuuhinnalla (siis kun en siihen kerran itse pysty, enkä edes halua pystyä). Lisäksi auto penkitetään ja koeajetaan testerin kera. Ikävä kyllä autoni ovat sellaisia, ettei niissä ole mitään hyötyä mistään valmisohjelmasta saati arviolta tehdystä softasta.
Se että joku haluaa tehdä ja muuttaa autonsa ohjelman itse ja halvemmalla on minusta aivan oikein. Lasken tuollaisen harrastukseksi ja vielä hyväksi sellaiseksi. Se että imuroidaan ilmaiseksi jonkun valmiiksi muokkaama softa ja asennetaan omaan autoon on sitten toinen asia.
Itse menen Karalaan kun kerran saan ostettua haluamani palvelun mielestäni kohtuuhinnalla (siis kun en siihen kerran itse pysty, enkä edes halua pystyä). Lisäksi auto penkitetään ja koeajetaan testerin kera. Ikävä kyllä autoni ovat sellaisia, ettei niissä ole mitään hyötyä mistään valmisohjelmasta saati arviolta tehdystä softasta.
Se että joku haluaa tehdä ja muuttaa autonsa ohjelman itse ja halvemmalla on minusta aivan oikein. Lasken tuollaisen harrastukseksi ja vielä hyväksi sellaiseksi. Se että imuroidaan ilmaiseksi jonkun valmiiksi muokkaama softa ja asennetaan omaan autoon on sitten toinen asia.
.
Olen kyllä Valonviejän kanssa samoilla linjoilla.
Hinnalla ei ole niin väliä,asiantuntemuksella on.
Mutta ei mulla ole mitään sitä vastaan, että olisi muitakin mahdollisuuksia saada asiantuntevaa ohjelmanmuokkausta ja vieläpä halpaan hintaan.
Harisen hinnoista en tiedä, mutta Mikan tiedän, ne on kohtuulliset, ei kun halvat.
"Tavan" lastun hinnalla saat autoon yksilöllisesti muokatun softan, vieläpä niin, että jos jotain aiheesta älyää, niin tehdään sellainen, kun asiakas haluaa.
Mutta siitähän ei topiikin aloituksessa ollutkaan kyse, vaan pelkästään halvasta hinnasta.
Tähänastisten kokemusten perusteella se diiseleissä merkinnyt samaa, kuin piraatti, niinkuin friikki jo kirjoitteleikin.
Toisille kiukuttelu aiheesta ei juuri auta.
Mutta jos Metopa jossain vaiheessa rupeaa ko. aihepiirin todella hallitsemaan, niin ainakin taloudellinen tulevaisuus on turvattu.
Olen kyllä Valonviejän kanssa samoilla linjoilla.
Hinnalla ei ole niin väliä,asiantuntemuksella on.
Mutta ei mulla ole mitään sitä vastaan, että olisi muitakin mahdollisuuksia saada asiantuntevaa ohjelmanmuokkausta ja vieläpä halpaan hintaan.
Harisen hinnoista en tiedä, mutta Mikan tiedän, ne on kohtuulliset, ei kun halvat.
"Tavan" lastun hinnalla saat autoon yksilöllisesti muokatun softan, vieläpä niin, että jos jotain aiheesta älyää, niin tehdään sellainen, kun asiakas haluaa.
Mutta siitähän ei topiikin aloituksessa ollutkaan kyse, vaan pelkästään halvasta hinnasta.
Tähänastisten kokemusten perusteella se diiseleissä merkinnyt samaa, kuin piraatti, niinkuin friikki jo kirjoitteleikin.
Toisille kiukuttelu aiheesta ei juuri auta.
Mutta jos Metopa jossain vaiheessa rupeaa ko. aihepiirin todella hallitsemaan, niin ainakin taloudellinen tulevaisuus on turvattu.
Käsittääkseni vakioauton softanvaihto ja viritetyn auton softanvaihto on kaksi eri asiaa. Viriauton softa vaatii varmasti mittauksia ja paljon osaamista, jokainen auto on erilainen ja vaatii omanlaisen softan.
Tällä hetkellä vakioauton "lastuttajia" syntyy kuin sieniä sateella, enkä usko että kaikki ovat tehneet auton ecun softan alusta asti tutkimuksen ja erehdyksen kautta itse.
Veikkaanpa että aika moni käyttää "reverse engineeringiä" eli tutkii jonkun muun virisoftan, tekee pieniä muutoksia, painaa editorista "save as", ja kas, taas on uusi lastuttaja syntynyt. Tällä tarkoitan siis näitä vakiomoottorin lastuttajia. Raja on aika häilyvä mikä on toiselta kopioimista ja mikä ei.
Reverse engineeringiä käytetään kaikissa isoissa ja menestyvissä yrityksisssä, autoissa, kännyköissä, softassa jne, patentit kierretään tekemällä ne pienet tarvittavat muutokset. Ja tämä kaikki on täysin laillista.
Markkinoilla vapaasti kaikkien saatavilla oleva tuote on myös samalla kaikille laillista oppimateriaalia. En siis kannata piratismia vaan juuri tuota valonviejän mainitsemaa harrastelijaa joka tutkii, kehittää ja jakaa tietoa kaltaistensa kanssa harrastuksen ilosta.
Tällä hetkellä vakioauton "lastuttajia" syntyy kuin sieniä sateella, enkä usko että kaikki ovat tehneet auton ecun softan alusta asti tutkimuksen ja erehdyksen kautta itse.
Veikkaanpa että aika moni käyttää "reverse engineeringiä" eli tutkii jonkun muun virisoftan, tekee pieniä muutoksia, painaa editorista "save as", ja kas, taas on uusi lastuttaja syntynyt. Tällä tarkoitan siis näitä vakiomoottorin lastuttajia. Raja on aika häilyvä mikä on toiselta kopioimista ja mikä ei.
Reverse engineeringiä käytetään kaikissa isoissa ja menestyvissä yrityksisssä, autoissa, kännyköissä, softassa jne, patentit kierretään tekemällä ne pienet tarvittavat muutokset. Ja tämä kaikki on täysin laillista.
Markkinoilla vapaasti kaikkien saatavilla oleva tuote on myös samalla kaikille laillista oppimateriaalia. En siis kannata piratismia vaan juuri tuota valonviejän mainitsemaa harrastelijaa joka tutkii, kehittää ja jakaa tietoa kaltaistensa kanssa harrastuksen ilosta.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Hyvä metopa!
tuikun mainitsemaan asiantuntemukseen lisään vielä sen, että kun käyn Karalassa, niin saan autooni toimivan ohjelman lisäksi myös juttutuokioissa kokemusperäisiä ehdotuksia autoni edelleen parantamisesta / mahdollisista vaaratekijöistä. Tämä on aina sisältynyt samaan hintaan ja on mielestäni vienyt maksun plussan puolelle, kun ei aina tarvi yrittää ja erehtyä...
Vakioautojen ohjelmanmuokkaukset erikseen. Ns. bulkkilastut kelpaavat monelle, mutta usea haluaa noista vakioistakin enemmän turvallisesti irti, koska autot ovat yksilöitä ja niissä saattaa olla piileviä vikoja, jotka softatessa tulevat esiin.
tuikun mainitsemaan asiantuntemukseen lisään vielä sen, että kun käyn Karalassa, niin saan autooni toimivan ohjelman lisäksi myös juttutuokioissa kokemusperäisiä ehdotuksia autoni edelleen parantamisesta / mahdollisista vaaratekijöistä. Tämä on aina sisältynyt samaan hintaan ja on mielestäni vienyt maksun plussan puolelle, kun ei aina tarvi yrittää ja erehtyä...
Vakioautojen ohjelmanmuokkaukset erikseen. Ns. bulkkilastut kelpaavat monelle, mutta usea haluaa noista vakioistakin enemmän turvallisesti irti, koska autot ovat yksilöitä ja niissä saattaa olla piileviä vikoja, jotka softatessa tulevat esiin.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Eipä taida tuo "reverse engineering" olla sallittua ihan kaikille softille. Lueppa joskus ihan "oikeasti" jonkun softan "käyttösopimusehdot" ennen kuin painat "ok" ja se asentuu koneellesi.
Ja voin sanoa että ainakin siinä "isossa ja menestyvässä" yrityksessä missä itse tällä hetkellä työskentelen niin nopeammin ja paremmin hommat hoidetaan kun tehdään omaa softaa, ei ole aikaa ruveta pällistelemään että "mitenhän kaveri tuon on tehnyt".
Itseäni lähinnä kiinnostaisi sellainen että saisi noita VAG-COMin näyttämiä arvoja suoraan aina ajon aikana näkyviin. Eli joku kompaktin kokoinen laite minkä voisi piilottaa esim hanskalokeroon ja pieni näyttö, vaikka soittimen näyttö tai ihan erillinen, mistä sitten näkisi oikeasti koneen lämmöt ym. Tuollainen varmaan on mahdollista tehdä jos vaan aikaa ja intoa riittää opetella "volkkaria" :) Tai sitten piilottaa sen läppärin missä on vag-com sinne hanskalokeroon......
Ja voin sanoa että ainakin siinä "isossa ja menestyvässä" yrityksessä missä itse tällä hetkellä työskentelen niin nopeammin ja paremmin hommat hoidetaan kun tehdään omaa softaa, ei ole aikaa ruveta pällistelemään että "mitenhän kaveri tuon on tehnyt".
Itseäni lähinnä kiinnostaisi sellainen että saisi noita VAG-COMin näyttämiä arvoja suoraan aina ajon aikana näkyviin. Eli joku kompaktin kokoinen laite minkä voisi piilottaa esim hanskalokeroon ja pieni näyttö, vaikka soittimen näyttö tai ihan erillinen, mistä sitten näkisi oikeasti koneen lämmöt ym. Tuollainen varmaan on mahdollista tehdä jos vaan aikaa ja intoa riittää opetella "volkkaria" :) Tai sitten piilottaa sen läppärin missä on vag-com sinne hanskalokeroon......
tai asennella läppärin sijasta http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.101/.f
finnhopper, kyllä siinä isossa suomen valtiotakin isommassa yrityksessä aivan varmasti käytetään reverse engineeringiä mekaniikan, hw:n ja myös softan alueilla (softassa hyöty tosin pienin). Toki pienemmät yritykset tutkivat enemmän markkinajohtajan tuotteita kuin te heidän, tyhmäähän se olisi matkia heikommin menestyviä.
Mutta tämä asia on minun puolesta selvä, ainakaan suomesta, tai ainakaan tällä palstalla harrastelijoita ei ole, jos aikoo itse softan ecuun vaihtaa, piraatti näyttää olevan ainoa vaihtoehto.
Mutta tämä asia on minun puolesta selvä, ainakaan suomesta, tai ainakaan tällä palstalla harrastelijoita ei ole, jos aikoo itse softan ecuun vaihtaa, piraatti näyttää olevan ainoa vaihtoehto.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
itsekkin kyseisessä yrityksessä työskentelevänä voisin herkästi kuvitella että totta hemmetissä kilpailijoiden tuotteita tukitaan.. eli OMIA tuotteita kehitetään ja ominaisuuksia sovelletaan markkina tarpeisiin tutkimalla kuluttajia, kilpailijoiden tuotteita ja keksimällä uusia ideoita. tämä on mielestäni NORMAALIA kilpailua.
Se päinvastoin että yritys ostaisi saksan ebaystä kilpailijan kännykkäsoftan ja vaihtaisi versionumeron ja tuuppaisi sisään simpukkapuhelimeen johtaisi välittömiin oikeustoimiin ja kasvojen menetykseen.
Noiden softien kanssa kannattaa olla varovainen koska homma menee helposti ns. "vituiksi" koska samoissa moottoreissa voi olla eri ECUt ja jos työntää väärän ohjelman sisään, niin lopputuloksena voi tulla paljon "ominaisuuksia" ja 20€ lastuttaja pääsee ostamaan asiakkaalleen uuden ECUn.
Esim karal toimii niin että hän lukee softan ulos juuri kyseisestä laitteesta ja muuttaa kartat ja softa luetaan sisään. Uskoisin että hän ei toimi noin koska on tyhmä vaan siksi koska on oppinut homman kantapään kautta.
Eteläsuomessakin toimii monia yrityksiä jotka myyvät valmista softaa joka vaan ladataan ECUun.. jos homma menee reisille niin he lupaavat palauttaa alkuperäisen takaisin. Tämä "alkuperäinen" on kuitenkin valmistajan tekemä alkuperäistä vastaava ohjelma jota ei ole kuitenkaan ladattu kyseisestä ECUsta.
Olen kuullut onta tapausta joissa "vakio" ohjelma on jouduttu nykimis ongelmien tms. takia palauttamaan, mutta ongelmat ovat jatkuneet. Tässä vaiheessa "lastuttaja" onkin jo ihan kädetön koska ei ymmärrä toiminnasta mitään.
Ainoa keino onkin ajella karalalle tms. säädettäväksi joka sitten voi korjata tilanteen.
Itse aloittelin kansien porttailun joskus 10v sitten ja paljon on tullut maksettua oppirahoja, onneksi omilla vehkeillä.. Ameriikassa tässäkin on menty jo siihen että joku saattaa tehdä R&D hommia puoli vuotta jonkun kannen kanssa ja tuotoksen julkistuksen jälkeen menee viikko tai pari, kun joku tuo kiinalaisena tuotteena vastaavan CNC koneistetun puoleen hintaan.. Tämä tappaa sen alkuperäisen tekijän markkinat ja valuttaa kaiken kehitystyön ja opiskelun hiekkaan ja ajaa mahdollisesti kehitystyöhön otettujen velkojen yms takia yrityksen jopa konkurssiin.
Niinkuin tästä topicista voi lukea niin tällaisia "kuppaajia" löytyy aina ja tällainen vie työn tehneiltä pohjan pois ja voi lopulta tappaa kokonaisia markkina alueita.
Nämä piratistit eivät kuitenkaan kykene tekemään mitän muuta kuin kopioimaan sitä penteleen tiedostoa ja se kuka sen siemensin laatikon on joutunut opettelemaan ja kerää nyt tuottoa vuosien työstä ei olekkaan enää kilpailukykyinen omille tuotteilleen ja joutuu lopettamaan toiminnan.
..Perkeleen kaukonäköistä toimintaa pojat.
Se päinvastoin että yritys ostaisi saksan ebaystä kilpailijan kännykkäsoftan ja vaihtaisi versionumeron ja tuuppaisi sisään simpukkapuhelimeen johtaisi välittömiin oikeustoimiin ja kasvojen menetykseen.
Noiden softien kanssa kannattaa olla varovainen koska homma menee helposti ns. "vituiksi" koska samoissa moottoreissa voi olla eri ECUt ja jos työntää väärän ohjelman sisään, niin lopputuloksena voi tulla paljon "ominaisuuksia" ja 20€ lastuttaja pääsee ostamaan asiakkaalleen uuden ECUn.
Esim karal toimii niin että hän lukee softan ulos juuri kyseisestä laitteesta ja muuttaa kartat ja softa luetaan sisään. Uskoisin että hän ei toimi noin koska on tyhmä vaan siksi koska on oppinut homman kantapään kautta.
Eteläsuomessakin toimii monia yrityksiä jotka myyvät valmista softaa joka vaan ladataan ECUun.. jos homma menee reisille niin he lupaavat palauttaa alkuperäisen takaisin. Tämä "alkuperäinen" on kuitenkin valmistajan tekemä alkuperäistä vastaava ohjelma jota ei ole kuitenkaan ladattu kyseisestä ECUsta.
Olen kuullut onta tapausta joissa "vakio" ohjelma on jouduttu nykimis ongelmien tms. takia palauttamaan, mutta ongelmat ovat jatkuneet. Tässä vaiheessa "lastuttaja" onkin jo ihan kädetön koska ei ymmärrä toiminnasta mitään.
Ainoa keino onkin ajella karalalle tms. säädettäväksi joka sitten voi korjata tilanteen.
Itse aloittelin kansien porttailun joskus 10v sitten ja paljon on tullut maksettua oppirahoja, onneksi omilla vehkeillä.. Ameriikassa tässäkin on menty jo siihen että joku saattaa tehdä R&D hommia puoli vuotta jonkun kannen kanssa ja tuotoksen julkistuksen jälkeen menee viikko tai pari, kun joku tuo kiinalaisena tuotteena vastaavan CNC koneistetun puoleen hintaan.. Tämä tappaa sen alkuperäisen tekijän markkinat ja valuttaa kaiken kehitystyön ja opiskelun hiekkaan ja ajaa mahdollisesti kehitystyöhön otettujen velkojen yms takia yrityksen jopa konkurssiin.
Niinkuin tästä topicista voi lukea niin tällaisia "kuppaajia" löytyy aina ja tällainen vie työn tehneiltä pohjan pois ja voi lopulta tappaa kokonaisia markkina alueita.
Nämä piratistit eivät kuitenkaan kykene tekemään mitän muuta kuin kopioimaan sitä penteleen tiedostoa ja se kuka sen siemensin laatikon on joutunut opettelemaan ja kerää nyt tuottoa vuosien työstä ei olekkaan enää kilpailukykyinen omille tuotteilleen ja joutuu lopettamaan toiminnan.
..Perkeleen kaukonäköistä toimintaa pojat.
OT: tämä keskustelu alkaa mennä muihin aiheisiin... ja...
Ihan ei taideta tässä keskustelussa ymmärtää täysin erilaisten asioiden erilaisuutta.
Pyörä on yleishyödyllinen keksintö, kuten vaikka vetoketju tai sähkö.
Ja speciaali osaaminen onkin täysin eri asia.
Tosiaan kun joku vuositolkulla on opetellut ja sillä tienaa ihan mukavasti mikä on minusta oikein. Kun todella on uhrannut oman vapaa-aikansa vuosikymmenen tai kaksi niin jo on syytäkin veloittaa osaamisestaan riittävästi.
Älkää siis kopioiko, vaan tehkää omia. Saa tutkia opiskelu mielessä tietysti.
Mutta yritetään tehdä omaa.
Ihan vaan vinkkinä hyvät ihmiset, jos tästä päivästä lähtien kaikki ostaisivat kaiken E-Baystä ja kopiosivat kaiken tarvitsemansa softan "piraatti" pankeista.
(Esim. kohta myytäisiin blankkoja softattomia puhelia, naveja ja autoja).
Niin tällöin hyvät ihmiset, suomessa olisi vuoden päästä yli neljä miljoonaa työtöntä.
Ihan ei taideta tässä keskustelussa ymmärtää täysin erilaisten asioiden erilaisuutta.
Pyörä on yleishyödyllinen keksintö, kuten vaikka vetoketju tai sähkö.
Ja speciaali osaaminen onkin täysin eri asia.
Tosiaan kun joku vuositolkulla on opetellut ja sillä tienaa ihan mukavasti mikä on minusta oikein. Kun todella on uhrannut oman vapaa-aikansa vuosikymmenen tai kaksi niin jo on syytäkin veloittaa osaamisestaan riittävästi.
Älkää siis kopioiko, vaan tehkää omia. Saa tutkia opiskelu mielessä tietysti.
Mutta yritetään tehdä omaa.
Ihan vaan vinkkinä hyvät ihmiset, jos tästä päivästä lähtien kaikki ostaisivat kaiken E-Baystä ja kopiosivat kaiken tarvitsemansa softan "piraatti" pankeista.
(Esim. kohta myytäisiin blankkoja softattomia puhelia, naveja ja autoja).
Niin tällöin hyvät ihmiset, suomessa olisi vuoden päästä yli neljä miljoonaa työtöntä.
Jep, alkuperäinen tarkoitus oli kysyä, että koska tuolla laitteella josta topicissa kyselin, voi imaista oman softan talteen, tämän jälkeen sitä olisi voinut osaavat ihmiset yhdessä tutkiskella, ottaa oppia muista tekeleistä, ym. harrastaa eli onko tämmöistä toimintaa.
Suomessa tämmöinen ei taida onnistua, liikaa kateutta, pienen piirin bisnestä, muutama jumala jne. Euroopassa näyttäis tilanne toiselta mutta siinä tarvis muidenkin kuin englannin kielen taitoa.
joku aikaisemminkin asiaa on kysellyt:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=kwp2000
Omasta puolesta täältä tähän.
Suomessa tämmöinen ei taida onnistua, liikaa kateutta, pienen piirin bisnestä, muutama jumala jne. Euroopassa näyttäis tilanne toiselta mutta siinä tarvis muidenkin kuin englannin kielen taitoa.
joku aikaisemminkin asiaa on kysellyt:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=kwp2000
Omasta puolesta täältä tähän.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Tästä isosta firmasta vielä sen verran, että itse en puhelimien kanssa ole tekemisissä vaan verkkopuolen vehkeiden. Niitä olen tässä vuosien aikana käpistellyt ja koskaan ei ole ainakaan noihin vehkeisiin ikinä tullut viritettyä mitään "tällainen softan pätkä löytyi nakkilan vehkeestä, laitetaan se meillekin 6 bittti selälleen käännettynä". Toki voi olla mahdollista ja luultavasti sellainenkin paja firmasta löytyy mikä purkaa kaikkien muiden vehkeitä atomeiksi ja ihmettelee onko siellä keksitty jotain raflaavaa. Se, mitä sillä tiedolla tehdään on sitten taas toinen tarina.
Kyllä minuakin kiinnostaisi jollain tasolla opiskella noita moottorinohjaussysteemeitä, mutta ei vaan ihan heti kyllä uskallusta löydy laittaa jotain itse muunneltua softaa koneelle.
Kiitos Pasaati linkistä, tuo on mielenkiintoinen vekotin :)
Kyllä minuakin kiinnostaisi jollain tasolla opiskella noita moottorinohjaussysteemeitä, mutta ei vaan ihan heti kyllä uskallusta löydy laittaa jotain itse muunneltua softaa koneelle.
Kiitos Pasaati linkistä, tuo on mielenkiintoinen vekotin :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa