Isoveli valvoo kohta kaikkia autoja ja sakot automaattisesti

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

Isoveli valvoo kohta kaikkia autoja ja sakot automaattisesti

ViestiKirjoittaja Pora » 22.1.2007 14:51

Täällä tämä ei vielä ole ollut:

http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/juttu.jsp?oid=2007/01/22/2217633

Laittakaa nyt hyvät ihmiset palautetta oikein perille asti oikeaan osoiteeseen! Ovat ilmeisesti ihan tosissaan tuollaisen järjestelmän suhteen!? Vaarallisilla rikollisillakin on oikeus yksityisyyteen, mutta autoilijoilla ei!

Tuosta löytyy kattava lista osoitteista minne palutetta kannattaa lähettää!
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=ee56019c7f8a416eccc83cd13ce8e987;act=ST;f=56;t=32734

Rohkeasti vaan, nyt asioihin voi vielä vaikuttaa jos haluaa!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.1.2007 14:57

Johan GSM jättää talteen missä oot liikkunu. Ei tuo kovin uusi asia ole.

Mun mielestä kuulostaa jokseenkin nokkelalta veloittaa ruuhkamaksut paikannuksen perusteella.

E: Ja aina voi pistää alumiinifoliota antenniin niin ei paikannus onnistu :)

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 22.1.2007 15:04

Mutta GSM:llä ei vielä valvota ylinopeuksia ym. asioita. Kuten tietosuojavaltuutettu asian ilmaisi: Tuollainen ei oikein sovi länsimaiseen valtioon!

Luultavasti alumiinifolion laittaminen antenniin rangaistaan samalla tavalla kuin verottomalla dieselillä ajo maantieliikenteessä. Voi varmaan arvata, mitä siitä seuraa. Todistustaakkakin on erilainen kuin rikosasioissa, kun on kyse hallinnollisista asioista.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 22.1.2007 16:12

Kannatan EHDOTONTA ja täydellistä valvontaa elämän kaikille osa-alueille. Sillä yksilö (tavallinen ihminen) on typerä ja tyhmä, jos se pyrkii ajattelemaan itsenäisesti tai se ei noudata virkamiesten laatimia suosituksia ja lakeja.

JEE JEE... ja jäniksen vuosi

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.1.2007 16:35

Tähän ideaan ei voi sanoa kuin että "Oi suuri ja mahtava neuvostoliitto...."

Ei mua ainakaan hirveesti lämmitä että joku viranomainen tietää tasan tarkkaan missä liikun ja mitä teen, se ei kuullu kenellekään jos en riko lakia.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 22.1.2007 16:48

eikö tästä tsydeemistä ollu jotain puhetta joskus pari kolme vuotta sitten, jos ei kauheesti dementia iske. taisi olla vieläpä salovaaran pertsa asialla sillonkin. vaan melko älyvapaalta jutulta kyllä kuulostaa ja mikäli menee joskus läpi niin poliitikot hankkii kuitenki itelleen jotain erioikeuksia.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 22.1.2007 16:49

Ei mua ainakaan hirveesti lämmitä että joku viranomainen tietää tasan tarkkaan missä liikun ja mitä teen, se ei kuullu kenellekään jos en riko lakia.

Jos sulla on kännykkä, käytät pankki/luottokorttia niin siitä jo selviää sun liikkeistä hyvin paljon ja vielä kun sulla on joku ihmeen Plussa-tai Bonuskortti niin tietävät sun kengän-ja vaatekoon sekä muijas käyttämän terveyssidemerkin.

nuno
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.11.2006 19:46

ViestiKirjoittaja nuno » 22.1.2007 19:55

No joo onhan noi kaikki tiedot mutta kenen käytettävissä.

Jos isoveli koko ajan tietää missäs olen ja sakkoja tulee sen mukaan jos ylinopeutta ajaa niin ei hyvää päivää..

Kyllä toi salovaaraki on todellisuudesta vieraantunu pelle.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 22.1.2007 21:48

Siis voi tsiisus! tuolla saa kadulla vetää akkaa viikseen pakolla ja siitä ei seuraa ensikertalaiselle mitään, lieventävän seikkana katotaan aktin pituutta. Ts. ku kaverilla ei ota eteen niin silitellään päätä ja annetaan viagraa, jos se siitä seuraavalla kerralla sitten piristyis. Autoilija on syyllinen viimeiseen saakka, ja lopuksi lyödään paikanin katolle ettei se perkele siten enää aja korpitaipaleella ylinopeutta!

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 23.1.2007 0:55

Kylläpä pistää vihaks, että jotkut viittii edes ääneen tollasta miettiä! Mun puolesta vois vaikka hirttää tollaset vit.. älykääpiöt, jotka tollasia suunnittelee!!!

savits
-
Viestit: 82
Liittynyt: 3.9.2003 0:03

ViestiKirjoittaja savits » 23.1.2007 3:35

Ihan jees idea. Alkaa olee pääkaupunkiseutu esim. espoo-stadi työmatkat pelkkää jonoissa matelemista.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 23.1.2007 9:45

Ihan jees idea. Alkaa olee pääkaupunkiseutu esim. espoo-stadi työmatkat pelkkää jonoissa matelemista.

Minkäköhän takia kaikki työpaikat tarvitsee tunkea kehä III sisäpuolelle? Mitenkäs niitä sitten verotettaisiin ketkä ajavat "tyhjää" baanaa (helsinki-espoo) ruuhkaa vastaan. Veikkaisin, että samalla tavalla kun ruuhkan suuntaan menijöitä, reilua eikö totta:). Tai käytettäisiin joku euro niistä sinunkin maksamista vero-juuroista vaikka kaistojen tuplaamiseen, mutta kun ei...

Kyllähän tuo käyttöön perustava verotus olisi hyvä asia, mutta kun ei sitä pystytä mitenkään tasapuolisesti toteuttamaan...

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 23.1.2007 9:51

Totta kai pitää sakottaa ylinopeudesta. Liian moni ajaa yli suurimman sallitun nopeuden saamatta sakkoja.
Toivottavasti ottavat ajoneuvoveron mukaan tuohon systeemiin niin ei tarvi maksaa joka päivästä millon auto on parkissa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.1.2007 10:31

Hyvä puoli tommosessa valvonnassa on, että laitteen sammuttamalla voi edetä stealthinä, kukaan ei näe, eikä kuule :D

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 23.1.2007 10:36

Koskas kerätään kolehti että saatais ostettua etelänaapurista kokonainen kylä. Vois sinne muuttaa pakoon noita pässejä päättäjiä täälä. Tuntuu että sielä on järkevämpää porukkaa puikoissa, ovat saaneet valtion järkyttävään noususuhdanteeseen ja o välttäny suurempia sudenkuoppia, ja missä sielä on autoveto? Kuinka ne voi pärjätä ilman sitä... Ainut että palkat ei sielä vielä ole aivan samalla tasolla kun Suolessa, mutta hintatasokaan ei ole. Myös sinne muuton kynnystä laskee se että kieli on hyvin lähellä, joten sen oppiminen perstuntumalla ei ole niin vaikeaa.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 23.1.2007 12:19

Laittakaa palautetta päättäjille! On paljon helpompaa kuitenkin laittaa asiallinen tiukkasanainen sähköpostiviesti kuin muuttaa kaikki tavaransa ulkomaille. Väittäisin, että jokainen joka kykenee tänne kirjoittamaan, pystyy kirjoittamaan myös sähköpostiviestin!

Passivisuus tässä asiassa on suora tuki tuollaiselle järjestelmälle!

Älkääkä kuvitelko, laitteen voi sammuttaa tai foliohatuttaa! Aivan varmasti väärinkäytösten estämiseksi on tehty paljon.
Viimeksi muokannut Pora, 23.1.2007 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 23.1.2007 12:50

Laittakaa palautetta päättäjille!

Mitähän vaikutusta tuolla palautteella on? Tuolla moottoripyörä palstalla kaverin lähettämästä palautteesta on kohta kaksi vuotta aikaa ja sinänsä yllättävän moni "edustaja" oli samaa mieltä järjestelmän järjettömyydestä. Miksi sitten mitään ei olla 2 vuodessa tehty tai edes yritetty tehdä? Jokainen "edustaja" ajattelee vain omaa napaansa ja sitten lisäksi on tietysti vielä puolueen etu, joka melko tehokkaasti estää yhden "edustajan" sompailut. Taas on vaalit tulossa ja huomaa miten lupaukset ovat "hieman" paisuneet...

Tuo ulkomaille muuttaminen on selkeä ja konkreettinen kannanotto, joka kaiken lisäksi tuottaa vielä päätöksen tehneelle yksilölle välittämän hyödyn. Tämän kun toteuttaisi n+1 henkilöä, niin olisi pakko ryhtyä toimiin, sillä yksittäisen veronmaksajan menetys ei tunnu missään.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 23.1.2007 13:09

Yhden ihmisen kirjoittama sähköposti ei muuta vielä mitään. Eipä siitä mitään haittaakaan ole vaikka pistätte palautetta.

Palautteella ja äänestyskäyttäytymisellä tästä pitää tehdä se puolueen etu!

Kaikilla ei ole mahdollisuuksia muuttaa pois suomesta noinvain. Erityisesti heille suosittelisin palautteen antamista! On realistisesti aikasuuri askel muuttaa pois tuontakia, että luulen sen olevan mahdollista vain äärimmäisen harvoille.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 23.1.2007 13:21

Mitäs siellä mustalla listalla nyt alkaa olemaan noita fasistipoliitikkoja jotka haluaa tunkea gps:n jokaisen perseeseen ja muuta mukavaa. Hyssälän Liisa ei enää pysty yllättämään tyhmyydellään sillä se on jo vetänyt niin yli ehdotuksillaan. Salovaaran Perttiä olen tähän asti hyvänä tyyppinä mutta täytyy sanoa että nenään vedän jos sattuu tielle väärään aikaan kun tuollaisia edes puhuu

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.1.2007 13:27

Teoriassa hyvä idea, niin kauan kuin sitä käytetään oikein ja ennen kaikkea oikeudenmukaisesti. Lähinnä niin, että pahimmat kaaharit saadaan pois liikenteestä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.1.2007 13:34

^ Suomessa tommoisen puhumista kutsutaan utopiaksi, vai miten usein lehdistä/karpolta on kuullu näistä oikeusmurhista? Aivan varmana moiset laitteet tulevat rankaisemaan kaikesta mahdollisesta. Jos tekniikka on olemassa, niin miksei sitä käytettäisi?

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 23.1.2007 13:34

Ideana ihan hyvä mutta kuka paikantimet maksaa ja kuinka niiden väärinkäyttö voidaan estää? Ei mikään mahdoton homma vetää piuha poikki tai siirtää paikannin omalle kotipihalle jolloin auto "seisoo" kotona. Kuollut idea sanon minä.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 23.1.2007 13:38

Eikös tuo ole auto-eikä henkilökohtainen? Kohta tää johtaa siihen, että kaikille tungetaan joku probe, jossa on paikannin.
Ja kannattaa muistaa mitä voi seurata kun uhkailee netissä julkisesti vetävänsä kansanedustajaa turpaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.1.2007 13:40

Ilmeisesti eduskunta on saanut käsiinsä George Orwell:n teoksen: Vuonna 1984.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.1.2007 14:05

Maksaja tälle keksinnölle on hyvin helppo löytää, auton omistaja. Senhän "hyötyä, turvallisuutta" yms vitun hypetystä tällä ollaan ajamassa - toki samalla keräämässä valtiolle tuloja esmes sakkojen muodossa. Jutussa mainittu Vakuutushyöty "turvallisille autoilijoille"; Eikö nykyinen bonuskäytäntö kannusta ajamaan paremmin? Tarvitseeko siihen piipitintä katolle vielä lisäksi? Henk koht uskon tuon gps tsydeemin olevan vain ja ainoastaan tarkoitettu sakkotulojen maksimointiin. Tästä asiasta pitäisi vain saada tarpeeksi paljon porua aikaan, sekä myös kukkahattu tädit ymmärtämään mitä tästä seuraa. Mikäli tämä menee läpi, niin ei mene kauaa, kun alkaa postiluukusta tippumaan sakkolappuja 2 km /h sallitun ylityksestä välillä kuusamo - kajaani.

Henk koht mielipide rystyshieronnasta tällaisten puolestapuhujille ei ole ollenkaan huono idea.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.1.2007 15:30

SS kirjoitti:Teoriassa hyvä idea, niin kauan kuin sitä käytetään oikein ja ennen kaikkea oikeudenmukaisesti. Lähinnä niin, että pahimmat kaaharit saadaan pois liikenteestä.

kilpijoki kirjoitti:^ Suomessa tommoisen puhumista kutsutaan utopiaksi, vai miten usein lehdistä/karpolta on kuullu näistä oikeusmurhista? Aivan varmana moiset laitteet tulevat rankaisemaan kaikesta mahdollisesta. Jos tekniikka on olemassa, niin miksei sitä käytettäisi?

Siksi sanoinkin _teoriassa_. Käytännössä ei tule ikinä onnistumaan, paitsi ehkä silloin kun kaikille laitetaan synnytyslaitoksella GPS-siru ja koko maailma on muuttunut monessakin scifikuvassa nähdyksi poliisivaltioksi :(

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.1.2007 15:38

^Tuskinpa tuo sirukaan kovin kaukainen asia lopulta ole, koska jo nyt hollannissa (jos vaan muistin paikan oikein) on olemassa klubi jossa vipiksi pääsee ottamalla sirun käsivarteen. Tällä sitten sut tunnistetaan portilla ja voit maksella juomat - kätevää eikö? Asiasta tuli juttua jokin aika sitten ykkösen dokkarissa, otsikko taisi olla "isoveli valvoo" tuossa esmes yx paikka barcelonassa: http://www.prisonplanet.com/articles/ap ... chclub.htm Mikäli nämä yleistyvät, niin hups keikkaa parin kymmenen vuoden päästä jokainen kantaa sirua mukanaan, sekä vastasyntyneelle seuraava tehtävä heti nuoran leikkauksen jälkeen on sirun laitto. Vanhemmat saavat vielä valita kohdan, sirun muodon sekä värin, ihkua eikö vaan?

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 23.1.2007 15:46

^Erona tuollaiseen klubi-jäsenyyteen on se, että suomessa valvottaisiin viranomaisten taholta kaikkia tielläliikkujia. Klubijäsenyys on vaihtoehtoista, mutta autoilu on vain teoriatasolla vapaaehtoista.

Edelleenkin vetoan teihin kaikkiin: Tehkää myös jotain asialle, edes jokin pieni kongreettinen teko. Se voi olla sähköposti viesti päättäjille tai nimi adressiin: http://www.adressit.com/tienkayttomaksu

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 23.1.2007 15:56

- Ajo ruuhka-aikoina pääkaupunkiseudulla olisi kalliimpaa kuin vaikkapa liikkuminen Kuhmon ja Sotkamon välillä sunnuntaina iltapäivällä.


Noniin, kannattaa ennemmin ajella pillurallia/huviajelua/sunnuntaiajelua/jotain muuta turhaa ajelua Kuhmon ja Sotkamon välillä kuin esimerkiksi yrittää tsadissa ajaa jakoautoa leipänsä eteen :D

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 23.1.2007 16:14

Kannattaa ehkä käydä lukemassa tyypin ajatuksista tarkemmin tuolta ennen kuin alkaa kauheasti spekuloimaan huhujen perusteella.

Pertti Salovaara kirjoitti:Yksityisyyden suojan ei tarvitse satelliittipaikannuksen takia olennaisesti kaventua. Seuranta kohdistuisi ajoneuvoon eikä ihmiseen. Tiedon keräämisestä ja sen käytöstä on kuitenkin tarkoin sovittava.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 23.1.2007 16:46

Miksiköhän kovin moni muukin epäilee yksityisyydensuojaa? Aika härskiä väittää moista, esimakua ollaan jo saatu ehdollisesta rikesakosta.

Tuntuu kovin ristiriitaisilta nuo jutut:
Uskon ihmisyyteen ja inhimillisyyteen. Arvostan yksilönvapautta ja suvaitsevaisuutta.
ja kun sitä vertaa tuollaiseen DDR-kyttäysjärjestelmään, niin huh huh. Kun valvonta on ehdotonta, ei enää ihmisen rehellisyydellä ole mitään merkitystä. Siitähän on saatu mallikas näyte kommunistisista valtioista.

Mikään ei estä sitten järjestelmän muuttamista totaalirahastukseen ja veroperusteiden muuttumiseen. Varsinkin jos liikenne kaupunkialueilta vähenee ja samat verotulot on kerättävä, niin arvatkaapa mitä seuraavaksi tapahtuu "Pälkäneen ja Kihniön" veroille?

Kuinkahan liikenneturvallisuus paranee siitä, että liikennettä siirtyy päätieverkosta pikkuteille?

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 23.1.2007 16:51

Kieltämättä tuo etusivun teksti vaikutti aika huvittavalta ja ristiriitaiselta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.1.2007 17:12

^Tuskinpa tuo sirukaan kovin kaukainen asia lopulta ole, koska jo nyt hollannissa (jos vaan muistin paikan oikein) on olemassa klubi jossa vipiksi pääsee ottamalla sirun käsivarteen.
Juuri tuosta Prisman dokumentista poimin tuon GPS-sirun. Ja sen jälkeen pimeät "lääkärit" repivät siruja pois ihmisten käsivarsista. Ei tule toimimaan käytännössä jos ei perustu vapaaehtoisuuteen.

Kannatta muuten katsoa tuo dokumentti, jos se vielä uusintana tulee. Taisi olla Prisma-ohjelman nimellä ja kertoi siitä miten ihmisiä tänä päivänä joissakin suurkaupungeissa vakoillaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.1.2007 17:43

Mikään ei estä sitten järjestelmän muuttamista totaalirahastukseen ja veroperusteiden muuttumiseen. Varsinkin jos liikenne kaupunkialueilta vähenee ja samat verotulot on kerättävä, niin arvatkaapa mitä seuraavaksi tapahtuu "Pälkäneen ja Kihniön" veroille?

Näinhän se on, onhan meillä nytkin "väliaikainen" autovero :D

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 23.1.2007 17:47

salovaara liikenteessä kirjoitti:Liikenne ei muutu turvallisemmaksi ainoastaan nopeusrajoituksia alentamalla. Myös autoilun verotus on pantava remonttiin.


Kokeilin huvikseni ajaa kerrankin edes melkein rajoitusten mukaan kehä 1 välillä pukinmäki-leppävaara. Auto on selvästi hankala pitää tuossa 80km/h vauhdissa mutta tähyilemällä vähän väliä mittariin (sen sijaan että katsoisin tielle koko ajan) ja nostamalla silloin tällöin jalan kaasulta onnistuin pitäämään vauhdin miltei koko matkan alle 90km/h:ssa, keskivauhtina ehkä 86km/h mittarin mukaan. Mittari valehtelee muutaman kilometrin yläkanttiin. Kukaan muu ei ajanut niin hiljaa. Ei kukaan ketä näin liittymässä tielle tai taustapeilissäni, kaikki ajoivat ennemmin tai myöhemmin ohitseni. Mitä järkeä on sopia yhteiset pelisäännöt joita lähes kukaan ei noudata? Nykyisissä rajoituksissa ei ole mitään järkeä sillä yleensä 80-alueella on mukava matkavauhti paremminkin 120km/h ilman mitään hurjasteluja. Vauhti ei tunnu miltään, matka taittuu ripeämmin ja koko hommasta jää parempi mieli kuin että uhan alla ajaisi reippaasti hiljempaa kuin mitä siinä kannattaisi ajaa. Nyt halutaan vielä alentaa näitä rajoituksia ja laittaa gps jokaisen rektumiin valvomaan että kaikki varmasti matelevat turhien vahinkosakkojen pelossa kävelyvauhtia jokapaikassa. Mihin me näitä autoja siinä vaiheessa edes tarvitaan? Koko pointti keksinnössähän oli saada nopeaa, sujuvaa ja helppoa liikkumista mutta nyt sille lyödään koko ajan tilastojen ja muun turhan perusteella kapuloita rattaisiin. Nyt on taas tälläinen päivä että oikeasti napsahtaa kohta jotain päässä noiden idioottien takia -> dokaamaan ihan vaan verenpaineen alentamisen takia

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 23.1.2007 18:22

Ja vaikka kaikissa kaupungeissa olisikin joukkoliikenne niin ei se kaikissa ole välttämättä toimiva. ja sitten kun omaan kaupunkiin sattuukin se aivan perseelleen suunniteltu joukkoliikenne millä et mitenkään pääse järkevästi töihin, maksat silti korkeampaa veroa. ja sitäpaitti oulussakin se bussikortti seutukorttina etenkin on sen verran kallis että laskeskeltiin naiseni kanssa että autolla töihin meno tulee halvemmaksi. Tuossa satelliitti hommassa ei ollu mitään muuta rakentavaa kohtaa kun se avun hälytys onnettomuudessa ja siihenkään edes mitään satelliittia tarvita. sen voi kyllä ihan gsm tai radio laitteilla hoitaa kyllä halvemmalla, ketkä sen autoonsa haluaisivat.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 23.1.2007 23:39

härdelli osui asian ytimeen, nykyisetkin nopeusrajoitukset on 80-luvulta, autot kuitenkaan ei.

Tomi L.
-
Viestit: 68
Liittynyt: 14.5.2006 10:58

ViestiKirjoittaja Tomi L. » 23.1.2007 23:53

Mitenhän tuollanen muuten toteutettais. Saisko samoilla sakoilla polkea helsingistä rovaniemelle niin paljon ku kaara kulkee vai rapsahtaisko minuutin välein aina uus sakko tilille. Aika huonolta systeemiltä kuulostaa, samoin ku kameratolpat. Niissä ei oo kukaan arvioimassa sitä millaset olosuhteet paikalla on. Vaikka olis kuinka laitonta ajaa 80:n alueella 100:aa ni harva rupeaa mittaria kyttäämään hiljasella suoralla tiellä. Tai en minä ainakaan, ajan nykyäänki sellasta vauhtia mikä tilanteeseen sopii, kaupungissa hyvin usein nopeusrajotusten mukaan mutta maantiellä voi olla vauhtia jopa 140, niin vaarallista ku se onki.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 24.1.2007 1:49

Saisko samoilla sakoilla polkea helsingistä rovaniemelle niin paljon ku kaara kulkee

*reps* Tuohan ois hyvä. :D No joo... kaiken jären mukaan:

1. Samalla sakolla sais ajaa niin pitkään kun mennään yli rajotuksen ja hinta huipun mukaan. Yks hitaampi, josta ei pääse heittämällä ohi -> nopeus tippuu ja uus sakko kun tie taas aukenee -> kortti lähtis aika äkkiä.
tai
2. Sakotus ylinopeutta ajetun matkan mukaan.

Mites sitten kun joku kaahaa reilua ylinopeutta ja vaarallisesti ohitellen pitkän matkan. Ei kauheesti liikenneturvallisuutta edistä, jos saa ajaa koko matkan vaarallisesti ilman pysäyttämistä ja sakko tulee viikon päästä postissa. Normaalivalvonnassa matka keskeytetään ennen kuin ehti sattua mitään onnettomuutta. Noh, mitäs sillä on väliä kunhan valtio saa rahaa...

puerco
-
Viestit: 1641
Liittynyt: 7.10.2003 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja puerco » 24.1.2007 8:15

Osaako tuo järjestelmä katsoa että olet kiertämässä ahveniston rataa omalla autolla miljoonaa etkä siinä ahveniston keskustassa. ?? :D

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 24.1.2007 8:32

^Näinhän on jo nyt näiden telkänpönttöjen kanssa. Ei paskalakkia kiinnosta tippaakaan onko tien päällä rattijuoppoja/huumehörhöjä/muuten epävakaita kulkijoita tai epäkuntoista kalustoa. Sitä kiinnostaa se maksukykyinen liikkujakunta eli keskitytään mieluummin jakamaan lappusia muutaman kympin ylityksistä, joilla ei käytännön merkitystä minkään turvallisuuden kanssa. Toki reiluhkot sitten erikseen. Onneksi kuiten navin saa piippaamaan kohdalla ja ainahan sen tolpan edelleen voi kiertää.

SS: Kyllä se siru tulisi toimimaan pakollisena, kunhan ensin kansa totutetaan siihen että isoveli valvoo joka liikettä. Tuskinpa tänä vuosikymmenenä monessakaan käsivarressa se pakollinen siru kauaa viihtyisi, vaan kyllä se sieltä ulos kaivettaisiin vaikka sitten kotosalla mattoveitten terällä. Ennen ei kukaan ole isommalti kaivannut poliisia, kun nyt sen perkeleen pitäisi näkyä joka paikassa, muuten ei ole "turvallista", samoin on valvontakameroiden kanssa. Yhtälailla Salovaara puolustelee ideaansa gps valvonnasta kertoilemalla potaskaa että paikannin ei _juurikaan_ heikennä yksityisyyttä vaan lähinnä valvottaisiin kulkuneuvoja eikä kulkijoita. Ajatus kuitenkin pehemenee kansalla pitkällä juoksulla jatkuvalle valvonnalle (joka on jo nyt havaittavissa), joka huomatataan ajan kuluttua sekä sen jälkeen uskalletaan alkaa puhumaan luotamesta rectumissa. Se luo "turvallisuutta". Puolustellaan "hyviä puolia" esmes ruumiinlämmön laskiessa alle 36C luotain lähettää hätäkutsun, tai voit kutsua poliisisedän hätiin painamalla vasenta kankkua. Toisaalta samalla vähätellään, että sen jälkeen olet aina läydettävissä sekä _aina_ on tiedossa missä liikut. "Tämä asia ei _juurikaan_ tulisi haittaamaan kunniallista kansalaista", voin jo nähdä Salovaaran tapaisten sanovan asian puolusukseksi. Se ei ole näin. Se ei kuulu kenellekään missä liikun, millä liikun, sekä koska liikun, mikäli siitä ei ole haittaa kenellekään. Olen siten kriminaali?

Ksalmi
-
Viestit: 503
Liittynyt: 23.7.2003 21:10

ViestiKirjoittaja Ksalmi » 24.1.2007 12:52

No oishan tuossa jotain hyvääkin.
Todelliseen käyttöön perustuvan verotuksen lisäksi järjestelmässä on muitakin etuja. Siihen voidaan yhdistää euroopanlaajuinen ecal- järjestelmä, joka hälyttää onnettomuustilanteissa itse apua. Hälytyssoitto lähtee, jos auton turvatyyny laukeaa törmäyksessä.


Tuo ainakin itseä lohduttais, jos jossain peräpitäjän pikkutiellä mäjäytät hirven kanssa yhteen ja taju menee, ni saat aika kauan odotella pelastavaa vastaantulevaa. Vieläku ambulanssien lähtöajat saatais mimimoitua (nykyinen 5-30min???)

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 24.1.2007 13:02

^^heh!!

En mäkään halua että kukaan kyylää missä liikun, ei kuulu tippaakaan kenellekään ja kaikista vähiten valtiolle.
En halua tuollaista järjestelmää edes avun hälytystä varten, jos sellaiseen tilanteeseen kuolen niin voi voi, se oli sitten paskempaa hiihtokenkää. Eipä täältä edelleenkään ole kukaan hengissä selvinnyt.
Jos tommonen järjestelmä tehtäis ja sovittaisiin yksityisyyttä koskevista asioista kuinka hienosti tahansa, (näinhän se tehtäisiin), niitä muutettaisiin vuoden/kahden sisällä vapaammaksi ja lopputulos n+1 vuosien kuluttua tilanne olisi että jokaista liikettä valvottaisiin ja polliisit lähettää sulle kerran kuukaudessa kaavakkeen että milläs asioilla sielä ja sielä liikuit? Kivaa eikö totta?
Hyviä puolia: Kotona kone mistä näkee missä eukko liikkuu:) (vitsi)

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 24.1.2007 13:07

kylläpä onneksi tää on aika ideana mahdoton; juurikin niinkun on puhuttu, millä kaavalla sakkojen suuruis laskettaisiin, entäs tiet jolla on muuttuvat nopeusrajoitukset, entäs suljetut alueet?
ei mahdollista sanon minä.. ja kyllä kans niin lujaa ottaa aivoon kun noi päättäjät miettii ees tälläsiä hel***** idioottimaisia ideoita.. tekisivät edes _joskus_ jotakin hyödyllistä, pitäisivät vaikka palkattoman lomapäivän tai jotai..

Tomi L.
-
Viestit: 68
Liittynyt: 14.5.2006 10:58

ViestiKirjoittaja Tomi L. » 25.1.2007 0:00

Tuli tässä vielä mieleen että kumpihan on Salovaaran Pertsan mielestä vaarallisempi, se joka ajelee hiljasella tiellä sen 40kmh ylinopeutta vai se joka ajaa vilkkaalla tiellä 20kmh ja mahdollisesti ohittelee muuta liikennettä vaarantaen. Tätähän se siru ei tutki. Aika mielenkiintosta minusta että kaikki muut riskitekijät voidaan sulkea pois ja kytätä vaan sitä nopeutta. Poliisi sentään kattoo olosuhteet, tolppakamerakaan ei tätä tee. Lisää tutkaajia vaikka teille ennen tollasia automaattivalvontoja.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 25.1.2007 13:36

Vetoan teihin, että antaisitte asiallista ja tiukkasanaista palautetta Salovaaralle. Yhteystiedot löytyvät sieltä hänen kotisivuiltaan. Ajatuksenvaihto ja kipakka palute varmaan selkiyttäisi tilannetta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.1.2007 13:39

Kaukana on ne ajat, kun Salovaara pikkupervoili teinitytöille radioaalloilla, tainnu ukko tulla vanhaksi? Tuolloin varmaan autolla olisi saanut päästää vaikka miljuunaa.

aol
-
Viestit: 151
Liittynyt: 22.11.2003 10:53

ViestiKirjoittaja aol » 25.1.2007 17:35

Varmaan aika viimenen niitti ulkomaille muuttoon jos tommonen isovelivalvoo systeemi todellakin tulee.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 25.1.2007 18:44

Edelleen ihmettelen vw-miesten ja naisten asennetta. Onko se tosiaan niin helppoa muuttaa maasta? Onko se realistinen vaihtoehto kovinkaan monelle? Maasta uhataan muuttaa, mutta pientä sähköpostiviestiä ei edes saada ajalliseksi! Ei sillä, että yksi viesti mitään muuttaisi, mutta se on se ensimmäinen kongreettinen teko! Tuntuu siltä, että vaikka valtio sosialisoisi purukoden autot, niin seuraukset jäävät vain keskinäiseksi nurinaksi keskustelupalstalla! Nyt kuitenkin on tosi kyseessä ja asioihin voi vielä vaikuttaa - jos haluaa!

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 25.1.2007 18:52

Sä olet nyt Pora 6 kertaa vedonnut lähettämään jo palautetta, joten on varmaan mennyt perille. Ja mitä tuohon maastamuuttamiseen tulee, niin joku sellasta uhkaileva voisi oikeasti kertoa minne olisi muuttamassa ja miksi siellä olisi parempi asua kuin Suomessa? Kun sitä rupeaa järjellä ja ajatuksen kanssa miettimään niin loppujenlopuksi meillä on asiat täällä Suomessa yllättävän hyvin verrattuna muihin maihin. Olkoonkin järjettömät verot, paskat kelit ja gps-seurannat tulevaisuudessa, mutta silti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.1.2007 19:51

loppujenlopuksi meillä on asiat täällä Suomessa yllättävän hyvin verrattuna muihin maihin
Toden totta! Esimerkiksi virastoissa asiointi, terveydenhoito, ym peruspalvelut toimivat mallikelpoisesti verrattuna useimpiin lämpimämpien ilmastojen maihin. Asian kyllä huomaa aina suomeen palatessa.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 25.1.2007 21:29

Onhan suomessa monia hyviä puolia ja ainakin itsellä maastamuuto olisi hyvin hankalaa.

Olen yhä ihmeissäni siitä, että monet ovat aivan totaalisesti v*¤¤uuntuneita, mutta mitään ei muuta ei tapahdu kuin vain kohistaan anonyymisti keskenään. Mikä on se psykologinen kynnys? Onko se suomalaisuutta? Ranskassa kun joku nostaa veroja 0,5% poltetaan puolikaupunkia ja suljetaan moottoritiet. Suomessa jos nostettaisiin veroja 100% niin puristetaan vain nyrkkiä taskussa.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 25.1.2007 23:57

Tuo meininki kyllä suomessa ärsyttää, valitetaan, mutta mitään tekoja ei näe. Myönnän, etten itsekään ole aloittamassa kaupunkien polttamista tai moottoriteiden sulkemista, mutta mukana olen, jos jotakin tärkeää asiaa vastustetaan.

Tomi L.
-
Viestit: 68
Liittynyt: 14.5.2006 10:58

ViestiKirjoittaja Tomi L. » 29.1.2007 2:16

Suomalaisia varmaan pelottaa se ettei siinä hommassa enää ookkaan kukaan mukana ku pitäs auto vetää parkkiin lahdentielle. Ja saattaa tulla vähän hölmön maine jos yksinään on parkissa keskellä moottoritietä. Todennäkösesti joku lähtiski tohon hommaan jos siihen sais tarpeeks monta mukaan. Suomalainen ku tuntuu olevan vähän massan mukana kulkija, yksin ei tehdä mutta jos se naapuri lähtee ni eihän sitä sovi huonommaks jäädä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 29.1.2007 11:10

Minulle se on ihan samantekevää tietääkö joku virkamies, että olen eilen ollut Jyväskylässä ja huomenna olen Oulussa. Sama pätee puheluiden kuunteluun, aivan sama jos joku seriffi kuuntelee kun puhun puhelinmyyjän kanssa. Siinäpähän valvovat. Tietysti vituttaisihan tuo jos pitäisi vaikka kokaa diilata eteenpäin tai käydä parkkipaikkakolhimassa toisten autoja ja väittää, ettei ole ollut sillä suunnallakaan vaikka gepsi toista väittäisikin.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 29.1.2007 11:34

No eihän täällä Suomessa uskalla mitään tehdä, kun pelkästä poliittisen yhteistyön puhumisesta sisäasiainministeri (lue mellakkapoliisiministeri) maalailee jo sisäisen turvallisuuden ja salaliiton uhkakuvia seinille.

Ei vaan. Tokihan lisääntyneenä tekniikkana ja valvontana on hyvät puolet, mutta rajansa kaikella. Valvontakamerat on ihan ok, jos niiden avulla voidaan puuttua esim. rikokseen nopeammin, mutta jos niiden avulla "virkaintoinen koppalakki" alkaa seurata kaupungilla liikkuvan naapurinsa parinhakua, niin se ei ole oikein.

GPS on varmasti hyvä laite valvontaan, mutta miten sitä sitten todellisuudessa käytetään. Eikö riittäisi, että se esimerkiksi kuittaa jonkun vyöhykkeen vaihtumisen ruuhka-aikana ja veloitus tapahtuu sen perusteella, tarvitseeko sen koko ajan seurata kilometrejä tai sijaintia?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 29.1.2007 11:49

mutta jos niiden avulla "virkaintoinen koppalakki" alkaa seurata kaupungilla liikkuvan naapurinsa parinhakua, niin se ei ole oikein


Noinkohan sekään seuraaminen mitään haittaa kun tiedon on pysyttävä sen naapurin posliinin kallon sisäpuolella. Jos ja kun naapuri ei edes tiedä olevansa "seurannassa" niin samapa tuo. Kuka tuossa sitten kärsii, lukuunottamatta masentuvaa poliisia joka ei itse löydä itselleen seuraa? ;)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 11:53

^Voithan osallistua vapaaehtoisena kokeiluun josta oli maininta kejun ensimmäisessä viestissä, kun kerta tämä seuranta on niin ihkua. Kerro vaan mulle ensin, miksi sen paskalakin pitää saada tietää mitä teen, missä ja milloin, mikäli sillä ei ole laillisuuden kanssa mitään tekemistä keskenään?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 29.1.2007 12:27

^ No sepä se ongelma onkin. Voit toki kehitellä paskalakeille seurantajärjestelmän joka toimii ainoastaan silloin kun teet laittomuuksia? Mitä sinulla sitten on seurantaa vastaan, ellei siitä ole sinulle mitään haittaa? Menee IMHO hiukan hysterian puolelle.

Vähän kuin käyttäisi prepaid-liittymiä, pyyhkisi luudalla jalanjälkensä lumesta, käyttäisi vääriä henkkareita ja pyyhkisi vingulla auton korinumeron pois, ettei virkamiehet vaan pysty mitenkään seuraamaan ihmisten elämää. Kauppojen bonuskorttejakaan ei kannata käyttää, niistä nimittäin menee rekisteriin kaikki mitä olet ostanut ja siitä vedetään johtopäätöksiä millainen ihminen olet, hurjaa.

Mielestäni paskalakin on saatava tietää mitä teen rikollisten jäljittämiseksi ja kiinni saamiseksi, enkä nyt puhu kympin ylityksellä moottoritiellä ajavista. Tavalliset ihmiset ei tietääkseni kärsi tuosta mitenkään. Niitä Total Recallista tuttuja rektaaliin tai nenään työnnettäviä seurantalaitteita tuskin tullaan näkemään vaikka autojen liikkeitä satelliitilla seurattaisiinkin. Linnaan jo kertaalleen päätyneille tuollainen voitaisiin toki asentaa vaikka aivoihin korteksin alle tai sydänleikkauksessa, siinäpähän yrittäisivät mattoveitsellä niitä poistella.

Sille, miksi poliisi ei saisi seurata ihmisten tekemisiä en taas keksi mitään järkevää syytä. Tekeehän ne sitä nykyäänkin kaikkialla 24/7, tosin suurimmaksi osaksi elävien ihmisten muodossa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.1.2007 13:00

Sille, miksi poliisi ei saisi seurata ihmisten tekemisiä en taas keksi mitään järkevää syytä. Tekeehän ne sitä nykyäänkin kaikkialla 24/7, tosin suurimmaksi osaksi elävien ihmisten muodossa.

Tähän voisi esittää kysymyksen, että miksi niiden tulisi saada seurata kaikkien tekemisiä??

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 13:10

Jälkikäteen seuraaminen ja mielikuvien muodostaminen jättämiesi jälkien perusteella (pankkikortin käyttö, puheluttiedot etc) on täysin eri asia kuin reaaliaikainen seuraaminen gps:n avulla. Juuri sun laisten kukkahattujen, taggis, ansiosta se probe sinne rectumiin voi jonain päivänä ilmaantua. Mikäli reaaliaikanen valvonta gps:n avulla tulee jokapäiväiseksi asiaksi, niin ei mene kovin montaa vuotta kun esmes se 10 km/h ylppää motarilla on ison sakon arvoinen seikka - vaikkakaan se ei olisi sitä tänä päivänä.

Tuosta sun selostuksesta voi vetää sen johtopäätöksen, et kaikki on kriminaaleja kunnes toisin todistetaan?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 29.1.2007 14:28

Tähän voisi esittää kysymyksen, että miksi niiden tulisi saada seurata kaikkien tekemisiä?


Tai vastakysymyksen, miksi niiden EI tulisi saada seurata ihmisten tekemisiä? Itse jo esitin omat perusteluni.

Mikäli reaaliaikanen valvonta gps:n avulla tulee jokapäiväiseksi asiaksi, niin ei mene kovin montaa vuotta kun esmes se 10 km/h ylppää motarilla on ison sakon arvoinen seikka - vaikkakaan se ei olisi sitä tänä päivänä.


Niin, eli käytännössä vastustat sitä, että juuri sinä et tulevaisuudessa ehkä voikaan rikkoa liikennesääntöjä koska olisit jatkuvan valvonnan alla? Nykyäänhän käy paska nakki vain silloin jos partio osuu paikalle tai sissi on koivikossa tutkan kanssa. Ihan yhtä rangaistavaa se ylinopeus on nyt ja tulevaisuudessa, oli sulla sitten lähetin perseessä tai ei. Kiinnijäämisen riski vain kasvaa ja sehän se näyttää vastustamisen ensisijainen syy olevan, kun tuota sinun tekstiä lukee. Jotenkin tulee mieleen ne nuoruusvuosien risoilla farkuilla, mustilla nahkahousuilla, maihareilla ja vihreillä irokeeseilla varustetut punkkarit, joiden mielestä valtiovalta on perseestä ja jokaisen pitäisi saada tehdä mitä haluaa. Asiantuntijat kutsuvat kyseistä ideologiaa anarkismiksi.

Koirillakin on remmit ja kaulapannat siksi, että ne pysyisivät ruodussa. Nähtävästi ihmiset ei ole yhtään fiksumpia, kun kerran tuollaisia järjestelmiä pitää ylipäänsä suunnitella.

Ja joo, turhan jeesustelun välttämiseksi on pakko todeta, että itsekin ajan suurimman osan ajasta ylinopeutta. Paikantimen ollessa autossa olisi omakin kaasujalka hivenen kevyempi, tulisi lysti turhan kalliiksi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.1.2007 14:34

Tai vastakysymyksen, miksi niiden EI tulisi saada seurata ihmisten tekemisiä? Itse jo esitin omat perusteluni.


Yksilönvapaus

Koirillakin on remmit ja kaulapannat siksi, että ne pysyisivät ruodussa. Nähtävästi ihmiset ei ole yhtään fiksumpia, kun kerran tuollaisia järjestelmiä pitää ylipäänsä suunnitella.


Tuntuu suorastaan huvittavalta, että vertaat ihmistä ja nelijalkaista ystäväämme.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 29.1.2007 15:05

Yksilönvapaus


Omasta mielestäni yksilönvapaus tässä tilanteessa säilyy, sillä ketään ei pakoteta tekemään mitään tai edes olemaan tekemättä. Enkä näe, että joku lähetin kiinnitettynä autoon poikkeaa merkittävästi nykyisestä ihmisten seurannasta, jota siis tapahtuu jatkuvasti kun korttia viilaa. Tai no, ainoa eroavaisuus on se, että edellämainitusta joutuu kuseen, ellei käyttäydy kuten Suomen laissa on määritelty. Enkä edelleenkään kyllä usko, että jotain GPS-lähetintä käytetään 10km/h ylityksellä ylinopeutta ajavien sakottamiseen, tai sitten olen ymmärtänyt tuon projektin idean aivan väärin. Mitään totalitaarista "GPS näytti vauhdiksesi 80km/h rajoitusalueella 80,5km/h, nyt tuli kaksi vuotta häkkiä" -meininkiä en ole itsekään kannattamassa. Mutta näen tuossa sovelluksessa kyllä runsaasti käyttömahdollisuuksia hyvään tarkoitukseen.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 15:32

Paljon kuohahti mielessä mutta annetaan olla... Kerrohan ne "hyvät" kohteet mihin tuota voidaan käyttää? Itelle tulee mieleen vain ja ainoastaa kyttäys sekä myöhemmässä vaiheessa sakottaminen siitä 2 km/h ylityksestä. Periaatteessahan tuota voisi käyttää esmes siihen varastetun auton jäljittämiseen, mutta luuletko rosmon jättävin piipittimen paikalleen kun siinä on tarra jossa laitteeseen koskeminen kielletään sakon uhalla? Voisiko toinen hyvä kohde olla rattijuoppojen tai leimattomien autojen metästäminen? Tai peräti huumekuskin? Yleensä leimattomalla autolla ajava tai rattijuoppo ei ajele hirveen kalliilla autoilla (tai auto on varastettu, josta päässään katkaistuun piipittimen johtoon), joten sen kulkupelin menettäminen valtiolle tuskin kirpaisisi niin paljoa. Lisäksi johan tuota auton menettämistä on jo nyt ehdotettu käytettäväksi juoppojen kuriin saattamiseksi, mutta teilattu pampunheiluttajien päätöksellä, koska se rajoittaa juopon elämää liikaa ja vaikeuttaa sen kulkemista.
Entäs sitten ruuhkamaksut? Kertokaas ihan oikeesti, missä suomessa on _ruuhkia_? Kehä 1:llä ja 3:lla arkisin kello 7-8:30 ja 15:30-17:30 välisenä aikana? Missä muualla? Niin, niitä ei ole. Eikä kehienkään ruuhkat ole oikeasti mitään ruuhkia. Lähinnä liikenneympäristöjen paskasta suunnittelusta johtuvia pullonkauloja, ei muuta.

Mikäli "isoveli valvoo" ajatuksen vastustaminen leimaa siitä puhujan anarkismin kannattajaksi, niin sitten olen, ja vielä helvetin vihainen sellainen.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 29.1.2007 16:13

Entäs sitten ruuhkamaksut? Kertokaas ihan oikeesti, missä suomessa on _ruuhkia_? Kehä 1:llä ja 3:lla arkisin kello 7-8:30 ja 15:30-17:30 välisenä aikana? Missä muualla? Niin, niitä ei ole. Eikä kehienkään ruuhkat ole oikeasti mitään ruuhkia. Lähinnä liikenneympäristöjen paskasta suunnittelusta johtuvia pullonkauloja, ei muuta.

Ylöjärvi on yksi iso ruuhka. Ja kyllä se on ruuhkaa jos kehä ykkösen länsipäästä kestää tunnin tuusulan motarille. Ja mitä tulee pullonkauloihin niin eikös ne juuri aiheuta ruuhkia. Liikaa autoja samanaikaisesti liikkeellä? Mikä se sen oikean ruuhkan aiheuttaa jos ei pullonkaula tiestössä? Millainen on siis hyvin suunniteltu ruuhka?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 29.1.2007 16:15

Tässähän tosiaan kiehahtaa ku tätä lukee! Mutta en jaksa...Ei ikinä tollasta järjestelmää!

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 29.1.2007 16:25

^^^ Hyvin sanottu.
Autokohtaisen systeemin ohittaminen olisi naurettavan helppoa. Varmempi tiemaksun laskutuskeino olisi rekkarinlukulaitteet ja kamerat, koska rekisterikilpien puuttuminen tai käpälöiminen on helpommin kontrolloitavissa.
Mutta sekin on lopulta ihan turha, koska Suomessa ei tarvita tiemaksuja. Nykyinenkin systeemi tuottaa aivan tajuttomasti rahaa, mutta sitä vaan ei osata käyttää sinne mihin pitäisi. Eikä tiemaksuilla Suomen "ruuhkille" mitään mahda, koska päättäjätasolla on pidetty huoli siitä, että oma auto on ainoa vaihtoehto suurimmalle osalle kansasta. Tiet uusiksi, isoja valvottuja parkkipaikkoja keskustojen ulkopuolelle, ja niiltä sitten katkeamaton kierto halpoja takseja ja linjureita ympäri kylää, niin johan vähenee ruuhkat.

Monta kertaa on nähty niin valtion taholla kuin yrityksissäkin sekä ihan yksityiselämässä, että uusia juttuja juonitaan läpi yhdellä verukkeella, ja sitten kun kohu on laantunut, jatketaan kehittämistä.
Turha väittää etteivätkö GPS-tiemaksut johtaisi nopeusvalvontaan ja yleiseen kyttäykseen. Jonkin ajan päästä valtion vastaanottimet tallentaisivat kaikkien autojen liikkeet jättimäiseen tietokantaan ja sieltä sitten kaivettaisiin rikoksille tekijöitä. Oikeita rikollisiahan sieltä ei löytyisi, mutta tavallisista pulliaisista voitaisiin etsiä epäiltyjä, koska auto kertoo olleensa lähistöllä.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 29.1.2007 21:47

Kaikille vaan paikannin p...rseeseen pysyvästi! Aktivoituu ja räjähtää heti, jos sen poistaa yli minuutiksi. (paskantaminenkin nopeutuisi ja sitä myöten turhat jonot vessoihin)

Kansanedustajat ja muut, ah niin viisaat ja kunnioitetut / ihannoidut virkaihmiset saisivat tietysti sen erivapauden olla käyttämättä niitä plugeja ja tietysti ne, kenellä ei ole p..rsereikää =) eli ne loput läpeensä paskat tyypit. ( = LP)

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 29.1.2007 22:05

Varmempi tiemaksun laskutuskeino olisi rekkarinlukulaitteet ja kamerat, koska rekisterikilpien puuttuminen tai käpälöiminen on helpommin kontrolloitavissa.

Tää on mun makuun, tilaa itsellesi uudet kilvet ja anna naapurin maksaa :D

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 30.1.2007 11:56

Ylöjärvi on yksi iso ruuhka. Ja kyllä se on ruuhkaa jos kehä ykkösen länsipäästä kestää tunnin tuusulan motarille. Ja mitä tulee pullonkauloihin niin eikös ne juuri aiheuta ruuhkia. Liikaa autoja samanaikaisesti liikkeellä? Mikä se sen oikean ruuhkan aiheuttaa jos ei pullonkaula tiestössä? Millainen on siis hyvin suunniteltu ruuhka?

Miksi kehäteillä on liikennevalo-ohjattuja risteyksiä, Miksi Ylöjärvelle edelleen menee onneton 2 kaistaa per suunta tie (oikeastaan särkänniemen edusta sen ruuhkan generoi ylöjärvelle asti)? Nuo ovat mielestäni juuri hyvin suunnitellun ruuhkan esimerkkitapauksia.

Miksi Ylöjärven on annettu paisua holtittomasti ilman, että infrastruktuuriin on sijoittettu euroakaan. Tampereen ohitustie remontti on vaivaiset 10 myöhässä jne. Miksi kehätiellä vieläkin on liikennevaloja, vaikka ongelma on tiedostettu jo valovuosia sitten. Olisi nyt edes muutama pirkanmaalta liikenteestä kerätty euro sijoitettu oikeaan kohteeseen ja sama pääkaupunkiseudulla. No onhan se hyvä, että se Inarissa asuva mummu saa "lähes" ilmaisen verikokeen kuukauden jonotettuaan.

Mielestäni nuo "ruuhkamaksut" olisivat hyvä asia, mikäli ne menisivät lyhentämättömänä tiestön rakentamiseen. Tapa millä niitä yritetään toteuttaa on sitten "lievästi" kyseenalainen.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 12:05

Mielestäni nuo "ruuhkamaksut" olisivat hyvä asia, mikäli ne menisivät lyhentämättömänä tiestön rakentamiseen.


Tuo olisi sinänsä hiukan ristiriitaista, sillä ruuhkamaksuillahan pyritään nimenomaan autoilun vähentämiseen kun taas tiestön parantaminen ja kaistojen lisääminen antaa painvastoin kannustimen autoiluun.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 30.1.2007 12:17

Tuo olisi sinänsä hiukan ristiriitaista, sillä ruuhkamaksuillahan pyritään nimenomaan autoilun vähentämiseen kun taas tiestön parantaminen ja kaistojen lisääminen antaa painvastoin kannustimen autoiluun.

Ota nyt kuitenkin huomioon, että näiden pahimpien ongelmapaikkojen kautta kulkeva väkimäärä lisääntyy koko ajan. Tästä voi sitten taas kiittää mukavaa asunto/tontti politiikkaa sekä työpaikkojen käsittämätöntä keskittymistä tiettyihin osiin Suomea.

Julkinenliikenne ei Suomen kaltaisessa maassa tule ikinä toimimaan kaikkia palvelevasti edes "väestörikkaalla alueella", koska väestöntiheys on olematon (kiitos 3-6 kerroksisten talojen). Esim. illalla Olari - Pohjois Tapiola ottaa n. 1,5h bussilla ja omalla autolla 15 min:). Pääkaupunkseudulla on paljon paikkoja joihin omalla autolla pääsee moninkertaisesti (4x) nopeammin myöskin ruuhka-aikana.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.1.2007 12:20

[OT, vuodatus]Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että nimimerkki taggis edustaa kunnioitettavaa edustuslaitostamme, josta tulee vain fiksuja ja loppuun asti mietittyjä päätöksiä. Näillä päätöksillä on meitä yksilöitä suojaava ja auttava vaikutus.

Jos autoilua, varsinkin sen yksityistä puolta, noin kovasti vihaat, niin tämä foorumi ei ole sinun maailmasi.

Täällä landella vain ei voida mennä pääkaupunkiseudun mukaan, ei tänään, huomenna, eikä ikinä.[/OT]
Viimeksi muokannut kilpijoki, 30.1.2007 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 30.1.2007 12:21

työpaikkojen käsittämätöntä keskittymistä tiettyihin osiin Suomea.

Mitä työpaikkoja tarkoitat ja mikä niissä on käsittämätöntä keskittymistä?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 12:48

Jos autoilua, varsinkin sen yksityistä puolta, noin kovasti vihaat


No itseasiassa autoilua vastaan minulla ei ole mitään. Perusteetonta yksityisautoilua ja uudistushaluttomuutta vastaan kyllä. Näillä eväillä jos jatketaan, niin Suomessa ajetaan fossiilisilla toimivilla paskoilla vielä 50 vuoden päästäkin.

Erikoista on sekin, että esim. sähkö-, maakaasu-, biodiesel-, tms. autoilla ajavat ei pääse yhtään helpommalla kuin muut. Ainakin joitakin vuosia sitten tilanne oli jopa päinvastainen, sähköauton hankintahinnat oli korkeampia kuin bensa-auton ja sähkömoottorista joutui vielä maksamaan käyttövoimaveroa, fiksua.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.1.2007 12:58

Se, että toinen haluaa asua keskustan ulkopuolella voidaan pitää sitten mitä ilmeisemmin perusteettomana?
Kuten myös halua harrastaa tätä viimeisen päälle luontoa pilaavaa harrastusta (jep, yksityisautoilustahan tuo kaikki paha saa alkunsa)?
Vai mikä sitten on ajoa, jota ei voi perustella jollain tekemisellä?

Taas yritetään jo hyvin muotitettua suomen kansaa sulloa vielä tiukempaan muottiin. Kyllä, vastustan sitä.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 30.1.2007 13:14

Tässäkin asiassa kuten kaikissa tämän tyyppisissä ajatuksissa on valtiovallan osalta vain tarkoitus kerätä lisää veromarkkoja.
Turha kuvitellakaan että näistä maksuista tulisi lanttiakaan takaisin tiestöön, rahaa on pakko saada kerättyä, ah ihanan EU:n, koska raha virrat kasvavat tulevina vuosina aika reilusti brysselin suuntaan. Ja täälähän mikään ei ole niin ihanaa kun valtion holhoaminen, sama asia kuin kyttääminenkin.
Taggiksen juttuihin en sitten viitti kommentoida mitään...
Yhden kysymyksen voisin heittää, jossain ehdotettiin vangeille gps tai vastaavaa seurantaa mutta se kiellettiin kukkahattutätien yms toimesta, miksi tavista saa sitten kytätä? (ei lähdettä eikä varmuutta tähän, muistelin näin lukeneeni...)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 30.1.2007 13:32

Pääkaupunkiseudulla on todellakin aivan liikaa täysin turhaa henkilöautoilua, se tässä on totta. Monen osalta on täysin vain saamattomuutta/ylemmyydentunnetta/laiskuutta ja ties mitä se, että ei vain käytetä sitä julkista liikennettä edes hyvillä yhteyksillä. Ruuhkassa ajetaan yksin isolla lotjalla, kuten tila-autolla tai citymaasturilla, se ei ole fiksua ja hyvin useilla se on turhaa. Poikkeuksen tekee lapsiperheet, joissa vanhempien pitää työmatkalla tuoda ja viedä lapsia, kauppa-asiaa yms. ja jokaisella auton omistajalla niitä on kuitenkin viikottain, mutta ei joka päivä. Itse ajan sekä että, julkislla menee tunti per suunta, autolla ruuhkassa 45 min, mutta ruuhkan ulkopuolella 30 min. Jos edelläoleveen laskee ikkunanraappaukset, yleiset ylimääräiset ruuhkat, huonot kelit ja auton kaikenkarvaisen kulumisen ja huollontarpeet, niin kokonaisaika on pikkuhiljaa sama.

Lisäksi kun muuttoliike on kehyskuntiin, ja kehyskunnista pääsääntöisesti on melko hyvät yhteydet julkisilla.

Selvää on, että maaseudulle ei ole kannattavaa luoda kattavaa verkostoa, mutta siellä täytyy ylläpitää se "peruspalvelu", eli autottomille ja sitä ajamaan kykenemättömille pitää olla vaihtoehto. Ei tässä olla kerään varmasti muottiin pistämässä, mutta tuntuu, että ihmiset eivät osaa käyttää itse järkeä liikkumisessa, niin niin monta kertaa sitä ihmettelee, kun itähelsinki-Espoo välillä valitetaan, kun auto kuluttaa 15 litraa satasella ja matka kestää tunnin, vaikka metro+juna menisi puolessa tunnissa sen välin, ja ilman hermojen kiristystä ja halvalla. Moni voisi mennä ns. itseensä ja miettiä sitä ajamista.

Miettikääs miksi kehätiet on vain ahtaampia, vaikka koko ajan on kehitetty noidenkin teiden rakennetta ja lisätty kaistoja.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 30.1.2007 13:38

Mitä työpaikkoja tarkoitat ja mikä niissä on käsittämätöntä keskittymistä?

Yleisellä tasolla kaikkia muita työpaikkoja kuin perus-duunari työtä (raksahommat, tehdastyöt, siwan-kassa). (kärjistys, älä vedä lukiessa hernettä nenään)... Näitäkin hommia on huomattavasti paljon helpommin tarjolla kasvukeskuksissa.

Muutamia esimerkkejä, kaikkia aloja en tarkkaan tunne, mutta saman suuntauksen uskoisin niissäkin olevan vallalla. Kaupanala, useat yritykset ovat siirtäneet pääkonttorin pk-seudulle tai tampereelle ja keskittäneet koko talouspuolen pääkonttoriin. Kemianalan duunia pk-seutu tai itä-suomi (muualla yksittäisiä paikkoja). IT-alan hommia, tampere tai pk-seutu (muuallakin on mutta huomattavasti pienemmällä voluumilla, sekä tarjonta selvästi kapea-alaisempaa).

Sitten kun yhdistelee sopivasti samaan talouteen eri ammattialojen ihmisiä, niin ikäänkuin huomaamatta töitä löytyykin enään vain parista paikasta Suomea molemmille. Tämä on nyt selvästi nähtävissä jos katsoo pirkanmaan (ylöjärvi, tampere) tai pk-seudun väestönkasvua. Lisäksi itse sekä tuttavapiiristä useat ovat tähän samaan "hienoon" ympyrään joutuneet.

Tämähän ei tietenkään koske niitä onnekkaita, jotka suhteilla saavat ne ainoat paikat, jotka lähipaikkakunnilla on tarjolla.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 13:48

No HelaKammo sen jo ehtikin sanoa, mitä itse olin kirjoittamassa. Aamen.

okkraj
-
Viestit: 199
Liittynyt: 31.8.2005 14:28

ViestiKirjoittaja okkraj » 30.1.2007 13:54

...kauppa-asiaa yms. ja jokaisella auton omistajalla niitä on kuitenkin viikottain, mutta ei joka päivä.

Raha se on mikä ratkaisee, kuten itse sanoit, usealla se auto on pihassa syystä tai toisesta ja kulut juoksevat. Sitten kun asut vielä hieman syrjässä, jossa se julkinen ei tuo edes aika säästöä, niin miksi et menisi omalla autolla (jää se kohtuullisen kallis bussi-lippu ostamatta)? Lisäbonuksena oman auton käyttöön saat vielä liikkumisen "helppouden" eli et ole riippuvainen bussiaikatauluista yms. Itse en keksi mitään muuta syytä käyttää julkista kuin aika- tai rahasäästö.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 14:02

Itse en keksi mitään muuta syytä käyttää julkista kuin aika- tai rahasäästö.


Ja juuri tuon takia yksityisautoilusta yritetään jatkuvasti tehdä entistä kalliimpaa.

Kyllä minä sen itsekin tunnustan, että julkiseen hyppääminen on korkea kynnys kun on ajanut vuosikaudet omalla autolla. Vaan kyllä sitä monta vuotta tuli koulumatkaa taitettua kaupunkialueella julkisilla, kahdella vaihdolla, aikaa meni reilu tunti. Suoralla yhteydellä pääsi telakkatyöläisten kanssa aikaisina aamuina alle puoleen tuntiin. Ei ollut tuolloin mitään valittamista olosuhteista, keskustassa vaihtoa odotellessa sai tehtyä kätevästi ostokset jos jotain tarvitsi jne.

Suurimman kynnyksen omasta autosta luopumiseen muodostaa ehkä ne epäsäännölliset menot kuten elukoiden käyttäminen lekurilla, suurien tavaroiden nouto milloin mistäkin tai vaikka kulkeminen sukulaisten luo periferiaan, minne matka ei ehkä ole kuin kymmeniä kilometrejä, mutta bussi sinne kulkee kerran päivässä ja siltikin joutuisi vielä kävelemään useamman kilometrin perille. Lapsi ja eläimet tuovat vielä oman lisämausteensa soppaan, kaikkien raahaaminen ja kuljettaminen bussissa on sekä vaikeaa, hidasta että kalliimpaa kuin omalla autolla ajaminen (toisaalta, jos lasketaan mukaan vakuutukset, verot, kuluneet pyyhkijänsulat ja arvonalenema niin ei välttämättä jäädäkään enää plussan puolelle). Noiden satunnaisten "pakko-mennä-omalla-autolla" -ajojen takia ei kuitenkaan ole mitään järkeä autoa seisottaa pihassa, joten tuleehan sitä sitten käytettyä muutenkin, koska autolla _ajaminen_ nykyään on lähes ilmaista kun ne verot ja vakuutukset pitää kuitenkin maksaa.

Mutta kuten aikaisemminkin sanoin, ajokilometreistä laskuttamisellakin on kääntöpuolensa. Palveleeko se ketään, että jokaisessa pihassa seisoo uusi Mersu, jonka on saanut puoli-ilmaiseksi, mutta kilometrejä mittariin tulee vuodessa pari sataa?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 30.1.2007 15:41

HelaKammo kirjoitti:Pääkaupunkiseudulla on todellakin aivan liikaa täysin turhaa henkilöautoilua, se tässä on totta. Monen osalta on täysin vain saamattomuutta/ylemmyydentunnetta/laiskuutta ja ties mitä se, että ei vain käytetä sitä julkista liikennettä edes hyvillä yhteyksillä. Ruuhkassa ajetaan yksin isolla lotjalla, kuten tila-autolla tai citymaasturilla, se ei ole fiksua ja hyvin useilla se on turhaa.


Erittäin hyvin sanottu! Ennen asuin pienessä kaupungissa tuolla pohjoisempana ja siellä en voisi elää ilman autoa. Julkiset ei yksinkertaisesti toimi. mutta esim. Helsingissä pärjäisi suht hyvin ilman autoa. Julkiset kulkee loistavasti ja vaihtoehtojakin löytyy; Junat, ratikat, bussit, metrot. On kylläkin tiettyjä asuinalueita, mihin on vaikeampi kulkea, sen myönnän. Mutta varsinkaan se ei mene mun järkeen, että miks ihmisten pitää mennä autolla toihin, jos on keskustassa(tai lähellä sitä) töissä!? Istua ruuhkassa ku julkisilla pääsis puolet nopeemmin ja edullisemminkin.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.1.2007 15:50

Ite alan ensi kuussa kulkemaan väliä kervo - kivenlahti, ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin oma kulkine. Hopuiten välin ajaa 35 min, ei hopussa 1 h 10 min ku sattuu parhaimpaan aikaan.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 30.1.2007 17:00

Kyllä olis meillä ammatikseen ajavilla helppoa, jos yksityisautoilu olisi luvanvaraista ja tiukasti säännösteltyä toimintaa =)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 30.1.2007 17:06

Pidempiä työmatkoja ei kannata edes bussilla mennä kun autolla pääsee halvemmalla heti jos on kaksi kyydissä. Se ei oikein kannusta bussimatkailuun.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 17:31

^ Aika harvassa on tosin aamu- ja iltapäiväruuhkassa ne autot, joissa on edes se 2 ihmistä.

Tuli heti mieleen vanha Top Gear, jossa Clarkson meni moottoritien varteen istuskelemaan moneksi tunniksi ja lahjoitti aina rahaa paikalliselle aasihoitolalle, jos ohiajavan auton takapenkillä oli ihminen. Ei tullut montaa lanttia aaseille rahaa.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 30.1.2007 20:26

Taggis:
Tai vastakysymyksen, miksi niiden EI tulisi saada seurata ihmisten tekemisiä?


Ei tarvitse katsoa tieteiselokuvia tai lukea orwell:n kirjoja. Lue historiankirjoja ja nykyään on stasin arkistojakin avattu. DDR oli tuollaisen ajattelumallin ihannemaa. Nykyisin sellaisesta hyvä esimerkki on Pohjoiskorea. Siellä ei haitannut viranomaisvalvonta tavallisia ihmisiä ja ihminenhän ei ollut enää tavallinen kun joutui viranomaisten kanssa tekemisiin...

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 30.1.2007 20:30

Kävin tuolla salovaaran sivuilla lueskeleen ja mieleen tuli taas tuo autovero vouhotus. Mikä ihme siinä on että ihmisten pitäs ostaa kilpaa nuita uusia kertakäyttö peltipas**ja, sitte vaan puhutaan hiilidioksidi päästöistä ja energian kulutuksesta. Ei se uus autokaan ihan itestään synny! Eikös siitä oo joskus ollu jossaki laskelma kuinka paljon sen uuden auton teko kuluttaa energiaa, ja vertalukohtana vanhemman auton polttoaineen kulutus ajokilometreinä olettaen että auto on huollettu ja kunnossa. Se kilometri määrä oli jotaki ihan järetöntä luokkaa, ettei monellakaan yksilöllä koskaan niin paljon ajeta. Joku matematiikkaa osaavahan sen näppärästi lakee..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 20:38

^ Totta. Joku perussuomalainenkin on vaalien alla erehtynyt puhumaan asiaa -> http://ehdokas.blogit.kauppalehti.fi/20 ... n-korotus/

Tuolla aika hyvää ja ytimekästä tekstiä uusi vs. vanha auto -teemasta.

-Mika-
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.1.2004 20:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja -Mika- » 30.1.2007 20:44

Tuolla se Amerikkalaistutkimus: Hybridi kuormittaa rajummin kuin maasturi

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 30.1.2007 23:20

^ Sinänsä hiukan epäreilu vertailu. Tuollainen Jeep edustaa ainakin muotoilullisesti sitä samaa konseptia, mitä ovat pukanneet linjalta ulos viimeiset 30 vuotta. Onhan se selvä, että jonkun Priuksen kehitystyössä on jouduttu tekemään huomattavasti enemmän töitä. Entäpä vertailu Prius vs. H3? Tai jos Prius olisi rakennettu vanhan Crownin kuoriin ja annettu ensimmäisenä muotoilijoille kenkää? :D

No joo, olihan tuo herättänyt keskustelua hesarin omallakin palstalla

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 31.1.2007 1:51

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että kyseessähän on nimenomaan periaatekysymys.
Ensin kytätään ruuhkassa ajavia, sitten keksitään että kappas, tämähän on näppärä tapa sakottaa! Ei mene pitkään niin joku huomaa että laitetaanpa autoihin sitten myöskin nopeusrajoitusalueen mukaan muuttuva huippunopeuden rajoitin.
Ja mikäs siinä, eihän kunnon kansalainen halua lakia rikkoa?
Edelleen jatkojalostetaan ajatusta. Ihmisten asunnoissa tapahtuu paljon rikollisuutta. On pahoinpitelyitä, eläinrääkkäystä, raiskauksia, alkoholin ja huumeiden väärinkäyttöä. Kotiin on myös moni kuollut, laitetaan siis valvontakamerat joka kämppään, vessaa ja suihkua myöten.
Eihän kunnon kansalaisella ole mitään salattavaa?
Myöskin hyvä idea olisi, jos kauppojen kassojen varashälytinten lisäksi olisi kaikille pakollinen läpivalaisu. Kitketään myymälävarkaat! Eihän se nyt ketään rehellistä ihmistä haittaa, jotka maksavat ostoksistaan...
Jne.

En pidä noita ruuhkamaksuja sinänsä huononakaan ideana, pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivuuteen en osaa ottaa kantaa.
Mielestäni toimintatapa on vain väärä, jos se perustuu auton ympärivuorokautiseen seurantaan.

Ehkä hiukan parempi systeemi voisi olla, jos autossa olisi juurikin kaupan varashälyttimen kaltainen laite, joka aktivoituu jostakin portista ajettaessa. Tällöin voidaan seurata kun auto saapuu alueelle, mutta jatkuva kyttääminen jää pois.

Pora
-
Viestit: 188
Liittynyt: 24.9.2003 12:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pora » 29.3.2007 9:33

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Autojen+valvontaj%C3%A4rjestelm%C3%A4++paljastaa+miss%C3%A4+ja+milloin+liikut/HS20070326SI1MA01p8d

EU on aikeissa rakentaa yleiseurooppalaisen autojen satelliittivalvontajärjestelmän (eCall). Jokaiselle autolle annetaan sähköisesti luettava identiteetti ja auto varustetaan laitteella, jonka avulla se voidaan paikantaa ja tunnistaa.

Järjestelmän tarjoamin keinoin on määrä "taistella liikenneruuhkia ja vaarallista liikennekäyttäytymistä sekä ajoneuvoihin liittyvää rikollisuutta vastaan eurooppalaisilla teillä". Tarkoitus on niin ikään vähentää liikennekuolemia. Myös Suomi on mukana hankkeessa.

Tavoitteena on "automatisoitu liikenteen valvonta": järjestelmä valvoo autojen liikkeitä ja langettaa sakkoja, kun se havaitsee sääntöjen vastaista liikkumista. Automaattinen valvonta on tehokkaampaa kuin perinteinen valvonta, sillä se on ympärivuorokautista ja kattaa koko maan.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.3.2007 22:11

Tässä kohtaa voisi kysyä missä on jeesustelijoiden vastakommentit aiheesta. Mukamas 24/7 valvonta on utopiaa - huhuu??!?!?!?!? Kyllä olisi haulikolla töitä.
Kaikkea perkelettä sitä saadaan idiooteille syötettyä "turvallisuuden" nimissä!

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 29.3.2007 22:27

Missä palaa ? Mikäs tässä ecallissa nyt onkaan se ongelma ? Eikös tuo ole se onnettomuus puhelinyhteys autosta 911:een ?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.3.2007 22:30

Lue linkitetty artikkeli ja ajattele hetki järjestelmän suomia mahdollisuuksia.

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 29.3.2007 22:34

Lukisin mielummin itse tuosta eCallista enkä ton esipureksitun mörkötarinan.. Eittämättä ekaksi tulee mieleen huudot tekijänoikeuslaista, edelleen linuksit ovat laillisia, kaikilla on mp3 soittimet ja niissä soi edellee uusin britney. Kärpäset, härkäset jne.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.3.2007 23:11

Uusimmassa moottorissa oli 4 sivua eekallista. Itteä niin alkoi vituttaa että irtisanouduin autoliitosta samalta istumalta - on jo pitänyt pitkään koska ovat valvonnan kiristämisen kannalla ja puolestapuhujana.

Saahan sitä elää haaveunissa siitä että on "eCall" autossa jota voi käyttää ja on vain ja ainoastaan tehty autoilijan "hyödyksi". Ite uskon vakaasti järjestelmän olevan tarkoitettu juurikin tuohon hs:n jutussa tarkoitettuun kyttäykseen. Foliohattuako - toivottavasti niin.

Jos joku kertoo mihin voi uppia esmes .xls tiedoston niin voin skannata artikkelin koneelle. Kuvista tulee liian suuria nettilinkitykseen.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa