Kauluspaita/housut sileäksi

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

speedster
-

Kauluspaita/housut sileäksi

ViestiKirjoittaja speedster » 21.1.2007 21:20

Moni FFP foorumilainen varmaan pukeutuu kauluspaitaan ja suoriin housuihin työn puolesta, joten udellaan nyt miten on silityksen tuunaus kotona hoidettu? Hyviä vinkkejä saa heitellä.

Itselläni uusi Braunin höyryrauta, liikkuu näppärästi ja tulos hyvä, mutta silti ketuttaa silittää jatkuvasti kauluspaitoja ja erityisesti housujen prässit tuottavat tuskaa.

... niin ja "vaimoke", "avokki", "tyttöystävä" tahi "äitee" merkkisiä silittimiä en nyt kysele...

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.1.2007 22:04

Kelpaako pesula?

Wille
-

ViestiKirjoittaja Wille » 21.1.2007 23:06

Työn puolesta joutuu käyttää kauluspaitaa, skarakaa ja suoria housuja. Mutta mikäs tossa silittämisessä on ongelmana? Sekä vaan että on vittumaista hommaa? Mulla on kolme työpaitaa ja kahdet housut. Toi systeemi toimii hyvin, kun ei paitaa tarvii joka päivä silitellä, vaan huitasee ne kolme paitaa sileeks kerralla. Housuja ei tarviikaan ihan niin usein pestä.

Jos tohon jotain vinkkiä voi antaa, niin kuivatus on aika olennaisessa osassa. Jos kuivuu ryppyseks, niin on hankala silittää. Kuivausrumpu on hyvä, kuivaa nopeasti ja tulee melkeen sileenä ulos. Ja mitään hiha lautoja on turha käyttää, silittää sen hihan kaksin kerroin, mutta ei ihan reunoille asti jottei tule "tuulen halkojaa" hihan päälle ja kääntää vähän sitä hihaan niin saa sen päällisen sileeks.

Mulla ainoo ongelma on siinä, että paidan (vaalean sininen) kaulukset likaantuu aina sisäpuolelta, menee sellaseks tummaks. Siis vaikka on just käyny suihussa ennen duunia, niin illalla kaulukset on ihan mustat. En ymmärrä mistä johtuu.

snowrakker
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowrakker » 22.1.2007 8:31

Housun prässit silität kostean puuvillakankaan läpi. Keittiöpyyhe tms.

ensin silität lautaan pujotettuna yläosan sileeksi sitten lahkeet keskeltä sileiksi. Lopuksi sitten asettelet "tällin" kohdalleen, eli lahkeet päällekkäin kokopituudelta laudan päälle oikeaan asentoon ja märän/kostean kankaan läpi rässit kerralla kuntoon (märkää kangasta tietty siirretään tarpeen mukaan, mutta jos rupeet lahkeita sääteleen ja siirteleen välissä on tuplarässit varmat).

Ai että tulee skarpit rässit...

Matkalaukkuun pakkaat lahkeet rullattuna niin on reissussakin varahousut iskussa.

[EDIT]
Paidoiksi suosittelen Petrifunin microfiber tms. paitoja. Ei mene helpolla ruttuun reissussakaan. Pesusta suoraan hengariin ja on melkein silittämättä päälle valmiit. Maksaa toki, mutta vaivattomia.

a.link
-

ViestiKirjoittaja a.link » 22.1.2007 11:40

Puku ja paidat kannattaa tosiaan ostaa sellaiset mitkä ei rypisty helposti. Auttaa elämää huomattavasti. Silittäminen on ehkä maailman paskimpia hommia.

Itse suosin suomalaista ja kaapista löytyy Turon pukuja joissa on mun mielestä hinta-laatusuhde kohdallaan. Paitoja on laidasta laitaan mut ei enää Dresmanista, ne rypistyy.

LeeNa
-

ViestiKirjoittaja LeeNa » 22.1.2007 13:58

Elikkäs semmosen vinkin sanoisin, että kun silittää kauluspaitaa niin aloittaa ensin kauluksesta. Sitten se selkäpuolen yläosa (en muista virallista nimeä), tämän jälkeen hihat ja sitten lähteä järjestyksessä etuosa, selkä, etuosa. Näin ollen, ei niin pahasti rypisty kun "oikeassa järjestyksessä" silittää :D

Ja juu, tuo on tosi, että laittaa sen paidan kuivumaan hengarista ja suoristelee jo siinä, niin se tosiaan kuivuukin suoraan sitten. Ja hengareistakin kannattaa suosia niitä hyviä hengareita. Ei niitä muovisia kapeita vaan vaikka puisia puvuille tarkoitettuja. Nuo muoviset jättävät sellaiset "kohoumat" olkapäille :D

Saattoivat olla kyllä itsestäänselvyyksiä nuo, mutta sanoinpahan nyt kuitenkin ;)

Juice
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Juice » 22.1.2007 22:12

Firman tarjoamat lyhythihaiset kauluspaidat viimekesänä olivat merkiltään Bosweel. En ole aikaisemmin törmänny tuollaisiin: sai pestä 60 asteessa (vaalean värinen joten paska tarttui) ja silittää ei tarvinnut; riitti kun pesukoneesta pisti henkariin roikkumaan ja veti saumat suoriksi.

arc
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 24.1.2007 0:39

en oikeen ymmärrä alkuperäistä kysymystä, etsitäänkö tässä jotain taikatemppua?

on varmaan olemassa jotain tv-shop luokan höyrykammioita joilla saa vaatteita silitettyä "ilmassa", esim vaatekaupoissa olen joskus ohimennen nähnyt höyrytsydeemin jolla puhaltelevat helposti rypistyviä vaatteita. mutta käytännössä jos haluaa sileän paidan niin jonkun tarvitsee yllättäen silittää se, oli se sitten vaimo, pesulan täti tai sinä itse.

itse käytän kauluspaitojen alla t-paitaa jotta voi pitää useamminkin kuin kerran. tosin ne rypistyvät silti muutamien kertojen jälkeen. joskus kun jaksan silitän paidat mutta useammin käytän ne pesulassa silitettävänä, koska itse sitä ei vain tule tehtyä vaan paidat lojuisivat ikuisesti korin pohjalla.

Murre
-

ViestiKirjoittaja Murre » 24.1.2007 8:57

Ota se silitysrauta käteen, laitat paidan/housut silityslaudalle ja silität...Ei se vaikeata ole opetella, samalla reenaat ne prässitkin!!!

Ei se nyt niin vaikeata ole, eikä teetä edes tuskaa!!

speedster
-

ViestiKirjoittaja speedster » 24.1.2007 10:06

en oikeen ymmärrä alkuperäistä kysymystä, etsitäänkö tässä jotain taikatemppua?

Ei etsitä, silloin kirjoittaisin otsikolla Timo Taikuri silittää. Kyse ei ole valitusvirrestä, vaan siitä miten saisin sileät vaatteet joita kehtaisi töissäkin pitää.

höyrytsydeemin jolla puhaltelevat helposti rypistyviä vaatteita.

ei kuulosta yhtään pahalta, onko jollain kotona höyrytsydeemi?

Ota se silitysrauta käteen, laitat paidan/housut silityslaudalle ja silität...Ei se vaikeata ole opetella, samalla reenaat ne prässitkin!

Ei se nyt niin vaikeata ole, eikä teetä edes tuskaa!!

Opettelen. Ei ole vaikeaa. Treenaan prässitkin. Tuottaa silti tuskaa.

Monta hyvää vinkkiä tässä ketjussa jo tullutkin, lähinnä sillä kirjoitin alkuperäisen viestin että miten muilla homma hoituu. Pesulaa voisi harkita, tuskin mahdottoman kalliita ovat.

LeeNa
-

ViestiKirjoittaja LeeNa » 24.1.2007 11:31

Mulla on ollu semmonen höyryrauta joskus. Siis juurikin ostos-tv:ltä hommattu (ei, itse en sitä hommannut :D). Ja sillä ei siis voinut edes silittää "normaalisti". Se oli kyllä ihan toimiva. Sillä oli aika kätevä silittää verhotki sitte vasta ku ne on paikoillaan.

Ja ku on olemassaan vaatteita joita ei edes saa silittää, niin nekin kyllä siliävät (ainakin vähän) kun laittaa vaan hengariin roikkumaan ja antaa höyryä :D

Mikseipä tuo toimisi myös höyrysaunassa, jos jollakin on sellainen :D Paita hengariin ja höyryä kehiin...Esim hetivalmis-kiukaasta saa aika hyvät höyryt aikaan. Voihan sitä sitte korjailla vielä vähän silitysraudalla jos tuntuu ettei siliä tarpeeksi...

Wille
-

ViestiKirjoittaja Wille » 24.1.2007 11:40

ei kuulosta yhtään pahalta, onko jollain kotona höyrytsydeemi?

Duunissa oon käyttäny Siemensin ironMania, sillä saa hyvää jälkeä helposti. Paita puetaan laitteen päälle, suihkitaan suihkupullolla vettä päälle ja annetaan olla laitteessa muutama minuutti. Ainoa miinus on hinta, maksaa melkeen tonnin.

Lisätietoja: http://www.siemens-kodinkoneet.com/high ... index.html

snowrakker
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowrakker » 24.1.2007 12:47

No kun tuosta höyrystä tuli vielä puhe.

Kikka nro 10.
Reissumiehen höyrysilitys

Case: Kauluspaita ryttääntynyt reissussa ja sileetä pitäs päälle laittaa. Hotellista ei löydy rautaa / pesulapalvelua. Tosimies (tm) vie paidan hengarissa pesuhuoneeseen laittaa ilmanvaihdon näppärästi tukkoon ja laskee kuumaa vettä suihkusta niin kauan että pesuhuone on ns. "turkkilainen sauna". Sitten ovi kiinni. Tehostusta saa toistamalla höyrytyksen n kertaa.

Wille
-

ViestiKirjoittaja Wille » 24.1.2007 15:17

Heh, ilmankos kaikki hotellien kylppärit on aina ihan homeessa! :D Mutta ihan hyvä vinkki kylläkin.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”