TDI tehonsyötössä jotain hämärää?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

TDI tehonsyötössä jotain hämärää?

ViestiKirjoittaja acd » 12.1.2007 16:39

Auto on -01 Seat Cordoba 1.9TDI ALH

Ongelma on aika monimutkainen selittää, mutta yritetään kuitenkin:

Kun tuossa 1-3k rpm tienoilla painaa kaasua hieman tai päästää sen, niin siirtyminen ei ole sulava, vaan auto aina nytkähtää eteenpäin, tai "onnahtaa" kun kaasusta päästää. Ja tarkoitan siis todella pientä pedaalin liikettä, sentti suuntaan tai toiseen.
Toinen oire on sellainen, että turbon lähtiessä käyntiin ovat tehot hetken kadokissa jossain jos ei paina tarpeeksi kaasua. Parhaiten sen huomaa esim silloin kun vaihtaa kakkoselta 3k rpm kohdilta kolmoselle ja lähtee painamaan kaasua niin että neula osoittaa noin 1.9krpm, niin auto hyvin selkeästi nuuvahtaa puoleksi sekunniksi ennenkuin herää vetämään uudestaan.

Kolmas oireentynkä on se että kun turbo nappaa kiinni, se todella nappaa. Kiihdytys ei tuolla autolla koskaan ole tasainen, vaan aina siinä kun rupeaa suhisemaan niin auto nytkähtää eteenpäin tavallista äkäisemmin.

Turbo on juuri huollettu, MAFfi on vaihdettu. Autolla on ajettu 151tkm. Aikaisemmin tuossa oli siis ne turbon kääntyvät siivet juuttuneet kiinni, ja se huollettiin kuntoon.

Onko vinkkejä mistä moinen käytös voisi johtua? Auto kulkee muuten tasaisesti, kierrokset eivät heittele muuten missään tilanteessa, tehoa on normaalisti (aikaisempaan samalla koneella vrt poloon), jne kaikin puolin näyttäisi olevan kunnossa.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 13.1.2007 17:41

Voisikos se olla kaasupolkimen asentoanturi, joka on päässyt vähän ryytymään...? Olen tainnut törmätä searchilla tähän joskus... Kokeile...!

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 14.1.2007 19:01

Kävi itellä kanssa mielessä. Tosin eikö siitä pitäisi tulla vikakoodeja? Sellaisia ei näkynyt.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 15.1.2007 10:30

Polkimen potikka sitte maksaa 480e+työ, nimimerkillä kokemusta on ;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.1.2007 12:00

Käytettynä eivät montaa kymppiä maksa. Jos vaikka sattuisi vielä toimiva osa jostain purkuautosta.

Onko turbon vnt säädetty oikein? Tietysti jos ovat vanhan kellon laittaneet niin säädöt ei pitäisi muuttua, mutta kannattaa tarkistaa.

VAG-COM:lla voisi katsoa miten LOAD-arvo muuttuu kun kaasupoljinta painaa. Ei siis saa olla pykäliä.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 15.1.2007 12:16

Kiitos TDIFreak, tarkistan tuon arvon vagilla :).

Joneks
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.6.2010 9:36

ViestiKirjoittaja Joneks » 22.7.2011 8:49

Vanhaakin vanhempi topic, mutta samaa ongelmaa löytyy täältäkin. Löytyikö tuohon ratkaisua?

Oma auto siis Bora, 1.9TDI ATD. Vikakoodeja ei ole. Ongelma esiintyy yleensä vain kiihdytettäessä ja vain kakkos ja kolmosvaihteella, voi toki olla ettei tuota muilla pykälillä huomaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa