T3 työn alla
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 867296.jpg
Noi on periaatteessa valmiit verhoiltaviksi kun leikkaa elementeille reiät, ei vaan raaski enää ennen joulua ostella paljon kankaita kun tarttis vähän joululahjoihinkin sijoittaa. Sen verran jo leikkelin että reunat sopivat. Ruuveilla pistän sitten kiinni niin näyttääkin vähän äijemmältä :D . Saas nähdä mitä verhoilun väriksi tulee, todennäköisesti kuitenkin samaa kuin takatilan seiniinkin. Etupään kattoon on vielä kangasta jäljellä että se mahdollisesti vielä valmistuu ennen joulua jos vaan on aikaa
Noi on periaatteessa valmiit verhoiltaviksi kun leikkaa elementeille reiät, ei vaan raaski enää ennen joulua ostella paljon kankaita kun tarttis vähän joululahjoihinkin sijoittaa. Sen verran jo leikkelin että reunat sopivat. Ruuveilla pistän sitten kiinni niin näyttääkin vähän äijemmältä :D . Saas nähdä mitä verhoilun väriksi tulee, todennäköisesti kuitenkin samaa kuin takatilan seiniinkin. Etupään kattoon on vielä kangasta jäljellä että se mahdollisesti vielä valmistuu ennen joulua jos vaan on aikaa
Viimeksi muokannut härdelli, 2.1.2007 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse autolle ei kuulu mitään uutta. Kylmät kelit ja akuutti rahapula näin joulun jälkeen vähän verottavat. Auto kuitenkin kuumottaa koko ajan mielessä niin jotain pitää tuhertaa ja tässä nyt sitten tulos:
http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 336534.jpg
Oma visio siitä millaisena auton olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta. Kaikenlaista siihen on tehty, en jaksa kertoa. Verratkaa alkuperäiseen niin näette
http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW3.ns ... 0x1024.jpg
http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 336534.jpg
Oma visio siitä millaisena auton olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta. Kaikenlaista siihen on tehty, en jaksa kertoa. Verratkaa alkuperäiseen niin näette
http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW3.ns ... 0x1024.jpg
Viimeksi muokannut härdelli, 2.1.2007 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhat kuvat eivät välttämättä toimi koska poistin ne tuolta galleriastani. Tuolla jotain tilalle laitettuja: http://www.gti.fi/galleria/galleria.php?user=4711
Tulevaisuudessa sitten taas linkittelen toimivia kun projekti etenee
Tulevaisuudessa sitten taas linkittelen toimivia kun projekti etenee
Ovipahvit alkaa olemaan valmiit. Täytyy kävästä huomenna vaikka autostudiolla katsomassa jos löytyisi jotkut kivat ritilät noihin päälle. Ei ne aivan täysin sopivat ole mutta kyllä ne mulle kelpaa kuitenkin
http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 189375.jpg
http://www.gti.fi/images/galleria/orig/ ... 189375.jpg
Viimeksi muokannut härdelli, 10.1.2007 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itselle kyllä tulee tästä projektista semmonen perus amis-projekti mieleen, kuten monesta muustakin foorumilla olevasta. Vähän alavireeseen on mennyt näiden sivujen projektit.
Asiasta, tuonkin ovipahvin verhoilun olisi voinut liimata paikoilleen. Nyt tuossa on paljon rumia ryppyjä ja jotain näkyviä ruuvi virityksiä. Lisäksi kangaskin voisi olla jotain muuta kuin tuommoista haalistunutta, "city-camo-verryttely-housua". Tuokin kangas voisi toimia jos sen värit olisivat paremmat. Tulee mieleen että on käännetty camohousut väärinpäin(selittäisi haalistuneen puolen) ja vedetty pahvilaatikosta tehdyn ovipahvin päälle, joka sitten ruuvattu(vöineen päivineen) oveen.
Asiasta, tuonkin ovipahvin verhoilun olisi voinut liimata paikoilleen. Nyt tuossa on paljon rumia ryppyjä ja jotain näkyviä ruuvi virityksiä. Lisäksi kangaskin voisi olla jotain muuta kuin tuommoista haalistunutta, "city-camo-verryttely-housua". Tuokin kangas voisi toimia jos sen värit olisivat paremmat. Tulee mieleen että on käännetty camohousut väärinpäin(selittäisi haalistuneen puolen) ja vedetty pahvilaatikosta tehdyn ovipahvin päälle, joka sitten ruuvattu(vöineen päivineen) oveen.
Noh jokaisella on omat mielipiteensä mutta näkemyksensä voisi yrittää tuoda esille rakentavan kritiikin muodossa. Mielummin tätä prjoktia seuraa kuin näitä pelkkiä "mitä tullaan tekemään"-projekteja. Mun mielestä sivuston projektien taso muutenkin on ihan hyvä, nyt on vain vähän hiljaisempaa.
Kyllähän tästä pieni "amis-henki" näkyy (onhan härdelli gti-foorumien aktiivi käyttäjä :D), mutta kukin rakentaa autoaan juuri oman maun/motivaation/taidon mukaan.
Kyllähän tästä pieni "amis-henki" näkyy (onhan härdelli gti-foorumien aktiivi käyttäjä :D), mutta kukin rakentaa autoaan juuri oman maun/motivaation/taidon mukaan.
Toi kangas on itse asiassa silitetty ja sprayliimalla kiinnitetty ja mielestäni silloin jäikin oikein hyvin paikalleen/asettui. En oikein käsitä mistä tämä rypistyminen on tullut mutta jos ei muu auta niin otan kankaan vielä pois ja laitan takaisin uudelleen. Verhoilun väristä voi olla montaa mieltä mutta tärkeintähän on että itseä miellyttää ja niin tämä tekee. Ruuvit ovat tarkasti harkittu yksityiskohta joiden pointtina on tuoda vähän särmää noihin pahveihin, eli ei ole vaan lätkäisty jotain. Kommenttia pahvien muodosta vähän ihmettelen sikäli kun yhtään suoraa kulmaa niistä ei löydy vaan ne on tehty pingotetulle alustalle..
Projektista ei ole tarkoitus tehdä mitään amistelua vaikka se siltä varmasti onkin ainakin joissain kohtia näyttänyt. Sisustaa siistitään tässä talven mittaan ja takatila tullaan laittamaan täysin kuntoon eli tuo subihärpäke tulee saamaan häädön ennen kevättä. Tilalle todennäköisesti kaksi 12" elementtiä aivan erilaisella kokoonpanolla mutta siitä lisää kun jotain oikeasti tapahtuu ;) Kyllä tämä tästä vielä siistiytyy
Projektista ei ole tarkoitus tehdä mitään amistelua vaikka se siltä varmasti onkin ainakin joissain kohtia näyttänyt. Sisustaa siistitään tässä talven mittaan ja takatila tullaan laittamaan täysin kuntoon eli tuo subihärpäke tulee saamaan häädön ennen kevättä. Tilalle todennäköisesti kaksi 12" elementtiä aivan erilaisella kokoonpanolla mutta siitä lisää kun jotain oikeasti tapahtuu ;) Kyllä tämä tästä vielä siistiytyy
Päivitetäänpäs taas välillä täälläkin. Projekti on edennyt todella hitaasti mutta edennyt kuitenkin. HSD:n kautta tullut hankittua alakertaan vahvitusta sekä uusia osia syöttöpumppuun, syöttöpumppu onkin nyt valmis asennettavaksi, eli muutama vesileikkuuosa enää uupuu alakerrasta. Voisi ihan oikeasti käydä mittaamassa ne että pääsee hoitamaan homman loppuun :) Syöttöpumppuun vaihdoin siis 12mm nestepään sekä sen kanssa yhteen sopivan nokkalevyn, ei pitäisi ainakaan sopan saannista olla enää kiinni 8) Asennuksessa noudatin näitä ohjeita ja uusin kaikki tiivisteet niiltä osin kun pumppua purin. Vastaan tuli myös hämärä kolmikantainen osa jota varten jouduin tekemään (räpeltämään) sopivan työkalun että sain sen irti. Vertailukuvassa nestepäiden männät ja nokkalevyt. Ja tottakai thyyning-hengessä pitää maalata kaikki uusiksi, lopputuloksena voi olla jotain todella kaunista tai tämä:

Kiitoksia vaan, kyllä tää tästä vielä valmistuu :) Poistelin jossain vaiheessa vanhat kuvat joten alkupään postauksien linkit eivät siksi toimi. Kaikki netissä olevat kuvat ovat tuolla. Niitä oli aiemmin ihan liikaa mielestäni niin siksi karsin rankalla kädellä. Pitäisi varmaan laittaa nuo johonkin photobuckettiin tms pysyvämpään säilytykseen
Korisarja on vieläkin irti, odottaa muottien ottamista tallilla. Olen ne jo itse asiassa vahannutkin sen 6 kertaa muottivahalla ohjeen mukaan joten voisi pikkuhiljaa alkaa kokeilemaan itse muottien ottamista. Tähän mennessä kokemukset ovat olleet huonoja kun juostenkusten jossainmäärin yrittänyt eikä niin hyvin asiaan perehtynyt mutta nyt pitäisi olla ihan ohjeiden mukaan vahattu ainakin. Kaveri puhui aineesta jota kutsui kaljaksi jolla muottien otto voisi onnistua helpommin. Ruiskutetaan kuulemma vahatulle pinnalle ja kuivuessaan siitä tulee kelmumainen pinta joka lähtee muotin mukaan sitten irti. Mikähän mahtaa tuollaisen aineen oikea nimi olla ja mistä sellaista mahtaisi saada? Kokeilen kyllä varmaan johonkin pienempään osaan ensin jos tuo muotin otto onnistuisi ilmankin..
-
- -
Tulipa tänään ensi kertaa tutkailtua paremmin tuota AAZin kantta ja sen halkeiluja. Oli aika hyvässä kunnossa kun kaivoin sen esiin :lol: . HSD:llä kun aiheesta juttelin niin tuli aika selväksi että en tuota kantta tule käyttämään. Tässä vielä sylinterien paikat yksittäisinä, yksi kaksi kolme ja neljä. Numero kolme on nimenomaan tämä ongelma koska halkeaa esikammion suuntaan. Ilmeisesti tähän voisi käyttää tuon ykskutosen kantta, pitää paneutua asiaan lisää.
Niin ja tulihan tuota girdleäkin sovitettua paikoilleen, hyvin sopii :)
Niin ja tulihan tuota girdleäkin sovitettua paikoilleen, hyvin sopii :)
Tullut taas pari päivää vietettyä tallilla ja jos hyvin käy niin huomennakin taas pääsee. Korisarjan pitkään tekeillä ollut kunnostus ja muotitus on nyt siinä vaiheessa että eilen maalasin kaikki geelillä ja tänään vedin kuidut päälle, saa nähdä mitä tulee, yksi mulla onkin jo valmiina ja raamitettukin. Tältä näyttää. Moottori tuli myös repästyä pois paikaltaan vihdoinkin laatikkoineen. Oli aika homma yksinään nyhrätä. Huomenna jos pääsis tallille asti niin rälläkkä käteen ja hieman uudelleen muotoilua konehuoneessa ja muottien purkua :)
Jepjep, muotit onnistui yllättävän hyvin, varsinkin isommat. Oli pienehkö jännitys onnistumisesta. Kaksi joutuu tekemään uusiksi, muut saavat luvan kelvata. Pitää vielä vahvistella niitä ja kokeilla sitten ottaa kopio.
Rälläkän kanssa tuli riehuttua. Aiemminhan mulla oli tuo isohko akku sijoitettuna takatilaan ja sille oli hitsattu pidikkeet sinne yms. Nyt rälläköin koko alkuperäisen paikan ja nuo väliaikaiset pidikkeet irti ja hitsaan orkkiksen sitten alemmas että saa tuollaisen isomman akun moottoritilaan piiloon. Lisätuuletusta moottoritilaan, pitää vielä hioa nuo reunat suoriksi
Rälläkän kanssa tuli riehuttua. Aiemminhan mulla oli tuo isohko akku sijoitettuna takatilaan ja sille oli hitsattu pidikkeet sinne yms. Nyt rälläköin koko alkuperäisen paikan ja nuo väliaikaiset pidikkeet irti ja hitsaan orkkiksen sitten alemmas että saa tuollaisen isomman akun moottoritilaan piiloon. Lisätuuletusta moottoritilaan, pitää vielä hioa nuo reunat suoriksi
Kah, teilläkin saanut takapelti kyytiä. Me tehtiin kerralla kunnon huoltoluukku:
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_4160.html
Me taas yritetään peittää toi reikä, noiden muovien väliin vielä kun laittaa rekisterikilven niin ei tarvi hirveesti miettiä aukon täyttämistä:
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_7960.html
Korisarjakin näyttää tutulta, oli muutama kuukausi sitten testissä:
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_5377.html
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_5449.html
Oon yrittäny selvittää ton korisarjan merkkiä, ei ole vielä ainakaan tullut vastaan. Oettinger se ei ainakaan ole.
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_4160.html
Me taas yritetään peittää toi reikä, noiden muovien väliin vielä kun laittaa rekisterikilven niin ei tarvi hirveesti miettiä aukon täyttämistä:
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_7960.html
Korisarjakin näyttää tutulta, oli muutama kuukausi sitten testissä:
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_5377.html
http://www.ratataksi.com/photoalbum/IMG_5449.html
Oon yrittäny selvittää ton korisarjan merkkiä, ei ole vielä ainakaan tullut vastaan. Oettinger se ei ainakaan ole.
Ootko varma ettei ole oettinger? Takapuskuria lukuunottamatta ainakin ihan samannäköinen. Tää mun on peräisin DEMECiltä alunperin, mutta eivät osanneet kertoa oikein mitään autosta kun olin sinnepäin yhteydessä. Jonkin maahantuojan taisi mainita minkä kautta joskus hankkinut tuon sarjan. Joo mä oon kanssa kuolaten seurannut jonkin aikaa tuota ratataksiprojektia, aikamoista jälkeä. Sen innoittamana varmaan itsellekin tulee hiukan pienimuotoisemmat, lähinnä kuljettajaa suojaavat, kaaret jossain välissä. Mutta tää mun puuhastelu on niin haaveilua kunnon budjetinpuutteessa. Tosin alkaa jo vähän valoisammalta näyttää :)
Onko toi sun autos Demec:illä tehty? Vai onko toi niitä Ekolmen tekemiä? Muistan nähneenin joskus iät ja ajat sitten Ekolmen logoilla varustetussa tötterössä tommosen sarjan. Oettinger poikkeaa kyllä tuosta hieman. Onko toi sun alkuperäinen sarja lasikuitua vai samanlaista mehupurkkimuovia kun toi meidän ratataksin sarja?
Mun mielestä toi on ehkä jopa paremman näköinen sarja kuin öttingerin.
Hyvä siitä tulee
ps. varaosia ja apuja voit kysellä jos tuntuu että voidaan auttaa (diisseli tekniikka on kylläkin ihan vierasta :-)
Mun mielestä toi on ehkä jopa paremman näköinen sarja kuin öttingerin.
Hyvä siitä tulee
ps. varaosia ja apuja voit kysellä jos tuntuu että voidaan auttaa (diisseli tekniikka on kylläkin ihan vierasta :-)
Joo tää on alunperin ollut väritykseltään kulta/valkoinen ja Design Mecklinin (eli nykyään demec) ilmeisesti oma käyttis tms ollut koskapa firman tarrat löytyi joskus aikoinaan ihan joka paikasta. Autohan ollut alunperin isoisän jne ja muistan hyvin kun muksuna revin niitä prkleen tarroja mm noista nykyisistä kesävanteista irti :) Markku Meckliniin olin jossain välissä mailitse vähän yhteydessä ja sanoi muistavansa kyllä tämän auton mutta juuri mitään tietoa sen enempää kuin kuviakaan ei oikein ollut tarjota. Mun sarja on alunperin muovia joo, joskin sitä on jossain välissä paikattu mm. kuskin etukulmasta pellillä sekä nyttemmin olen sitä itse korjannut kuidulla ja pakkelilla
kaks kokonaan uusiksi ja pitää noita muita katsella kun taas pääsen tallille. Eivät ole ensiluokkaiset ja mietinnän alla on jatko. Yritän vähän silotella kitillä tms muutamia skrubuja ja vetää lakan päälle jos ne sitten vaikka rokkais. Teen noihin kuitenkin raamit yms etteivät kuitenkaan pääse taipumaan joten kitti ei haitanne. Toinen helma on jo siinä vaiheessa että muotti on vahattu kertaalleen
Taas tuli vietettyä reilu kahdeksan tuntia tallilla. Aina loppuu eväät kesken niin pitää lähteä :) Nooh, lähinnä sovittelin osia ja korisarjan kanssa painin. Viime viikolla kävin moikkaamassa Akia jolta ostin uuden hänen tekemänsä imusarjan (kuva1 kuva2 kuva3) sekä palikat laakeripukkien ja girdlen väliin. Piti tietty heti kokeilla hioa miltä näyttää ja vertailla orkkikseen. Aki leikkasi palikat mittojen mukaan ja karkaisi ne saaden aikaan halutun kovuuden lisäksi nätin sinisen värin. Sovittelin sitten myös girdleä paikalleen ja miten osat sopivat yhteen (eli huonosti). Rälläkän kanssa sovittelin öljypumpun paikalleen (kuva2)sekä tein tarvittavia muutoksia loiskelevyyn. Mitäs ihmiset mieltä pitäisikö tuohon vielä hitsata palat tehtyjen aukkojen päälle? En itse keksi mitään syytä. Tämän jälkeen tuli sitten vastaan että eihän se öljypumppu sovi paikalleen myöskään loiskelevyn suhteen. Mitä sen kanssa kannattaisi tehdä? Leikkaanko vaan pumpun mentävän aukon siihen vielä? :D
Ensimmäistä kertaa kaivoin esiin myös männät ja aikamoisessa kunnossa ne sitten ovatkin. 1 ja 2 sylintereissä oikein hienot kuvat venttiileistä, noita tuskin voi enää käyttää!? Sovittelin kuitenkin paikalleen, eivät ne maallikon silmissä kovin huonosti tuntuneet istuvan. kolmosmäntä on jossain harharetkillä vielä kun toimi mallikappaleena (tai siis siinä kiinni ollut kiertokanki) kun teetin kanget
Ensimmäistä kertaa kaivoin esiin myös männät ja aikamoisessa kunnossa ne sitten ovatkin. 1 ja 2 sylintereissä oikein hienot kuvat venttiileistä, noita tuskin voi enää käyttää!? Sovittelin kuitenkin paikalleen, eivät ne maallikon silmissä kovin huonosti tuntuneet istuvan. kolmosmäntä on jossain harharetkillä vielä kun toimi mallikappaleena (tai siis siinä kiinni ollut kiertokanki) kun teetin kanget
-
- -
-
- -
Tulipa väännettyä elämäni ensimmäinen pakosarja. Koneen pään laippa mulla oli valmiina edellisen omistajan jäljiltä ja turbon laipan otin aaz:in pakosarjasta joka tuli siis pistettyä pieniin osiin. Siinä nyt Stage 1. Putket eivät ole tarkasti samanpituisia, silmämääräisesti suunnilleen kuitenkin jaoin ne sillä mielellä.
Ehkä seuraava sitten paremmalla tiedolla, kaveri tuossa jo pyysi vääntämään corradoonsa seuraavan harjoittelukappaleen :)
Ehkä seuraava sitten paremmalla tiedolla, kaveri tuossa jo pyysi vääntämään corradoonsa seuraavan harjoittelukappaleen :)
Miksei olisi tiiviitä? Paljon tullut kritiikkiä siitä että saumat ovat pulleat mutta mitäpä tuolla on käytännön merkitystä? Kyse ei mistään näyttelyesineestä tietenkään ole eikä tuollaista osaa kukaan edes näe kun motti on paikallaan ja pakosarjan päällä lämpöeristenauhat. Vaihtoehto olisi tietty hitsata pienemmällä syötöllä pienempää jälkeä vastedes mutta en näe siinä järkeä. Samaten nuo voi halutessaan rälläkällä hioa matalammaksi jos häiritsee mutta oman käsitykseni mukaan tästä ei mitään hyötyä ole kestävyyden tai muunkaan kannalta. Onhan nuo käyty jokainen sauma moneen kertaan läpi ja ainahan ne voi korjata jos matkalle on sitten sattunutkin virhe. Eiköhän sen aika nopeasti huomaa.
Yks kaasu vaan eli CO2. Tuosta jo neuvottiin että jos haluaa sauman paremmin uppoamaan niin vaikka toholla kuumentaa ensin putken ennen lopullista saumaamista niin saa paremmin uppoamaan tuon. Nyt voimakkuus/syötty tuossa laitteessa aika korkealla että sulattaa tuota paksua putkea ja sen takia myös tuo nakki jää pintaan. Eipä sen ulkonäön niin väliä (tai tässähän näitä esittelen :D ) kunhan toimii. Kuumensin aika hehkuvaksi tuon nuotiossa mitä jossain on suositeltu saumojen tarkistamisen takia. Eli onko jännityksiä, eipä ollut
Neuvottelen osatilausta ameriikasta. En ole jaksanut postailla mitään suunnitelmia sen enempää vaikka itselle alkaa olemaan aika selkeää vihdoinkin miten toi moottori rakennetaan, laitan sitten päivityksiä kun jotain on oikeasti tapahtunutkin :) Oon mä purkanut pakun sisustaa, ja noita aiempia juttuja tullaan muokkaamaan vielä, eli tuo epäonnistunut takatilan katto uusiksi jne. Korisarjan muotit lähti lainaan hieman tunnetumman bokserimoottorisen teekolmosen tallille jossa niistä kuulemma saadaan jopa korjattua kunnolliset. En uskonut että edes ottavat niitä vastaan laitettavaksi mutta kelpasi kuitenkin :D Muotit tulee mulle sitten takaisin paremmassa kunnossa ja teen niistä sitten vasta itsellenikin lopullisen autoon tulevan satsin. Moottorijuttuja tässä puuhaillaan mutta en halua vielä etukäteen mitään paljastella
Päivitellään nyt sen verran että tuli muutama paketti tullipostiin, sisällä uusi sylinterikansi, venat, hehkut, uudet suuttimet, pumpun ajoitusvälineitä, kkk k14:n korjaussatsi sekä ylikokomännät renkaineen kaikkineen. Lohko on tällä hetkellä tammerdieselillä porattavana ja hoonattavana uusille männille, sekä kampiakseli laakeroidaan siellä uusiksi. Nyt varovasti yhteyttä Akiin jos sitä kiinnostaisi vähän käyttää karaviilaa tuossa uudessa skrubuisessa kannessa. Tai saanhan nuo skrubut sieltä pois itsekin mutta jos siitä vähän enemmänkin viilaisi...
Tallilla on tullut vietettyä suoraan sanottuna ihan h*lvetisti aikaa siihen nähden mitä on saatu aikaan. Eräs tietty corrado mm. on tullut maalattua kaikenmaailman lisäpalikoita myöden. Pakun lohkon käytin tammerdieselissä jossa kampiakseli suoristettiin (!), tasapainotettiin ja mukaan lykättiin uudet laakerit. Lohko porattiin uusiin mittoihin ylikokomännille, sekä tietty samalla hoonattiin. Tarkoitus olisi saada kansi työn alle ensi viikonloppuna. Nyt tuli vaan laitettua lohko kiinni moottoripukkiin ja aloittelin alakerran kokoamista. En sitten ollut tajunnut ostaa myös veiveille laakereita niin jatketaan harjoituksia ensi kerralla :D Vanha motti lähtee mahdollisesti uuteen kotiin ja tilalle tulee saman verran romurautaa josta otan talteen öljypohjan ja öljypumpun sihdin. Pikkuturbo (k14) tuli myös laitettua uudestaan nippuun, iso turbo on vielä vähän hakusessa. Tuntuu kaikki kiinnostava menevän juuri nenän edestä :cry:
-
- -
törmäsin tälläiseen tässä kun noilla sivustoilla pyörin.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/forum ... ?TID=26200
AAZ into a T3 using T3 D mounts puts the engine over at 50 degrees, we know this.
In a JX rocker box there is a gauze, and that angled section of rocker box.
On a AAZ (Or TDI for that matter, 1Y, AEF, basically anything 1.9l and Diesel) the rocker cover doesn't have a gauze, and the hole for the breather is much further to left of the centre line of the rocker cover.
Now, when cornering hard on right handers, or used off road with the right hand side higher than the left, oil can escape from breather and down into turbo inlet, engine now sets off at a great rate of knots, rattles it's tits off and smoke more than a beagle.
Theres a few ways around it, vent the breather to atmosphere, use a catch tank, or waste a day chopping a JX rockerbox and a AAZ rocker box to pieces, and weld the 2 bits together, I also took off the oil filler cap, anyone notice that?
It's a trial, never done one before, never want to do another, far too time consuming!
But, hopefully I should have a tidy looking engine with all the right looking pipes in all the right places and that doesn't run on it's own sump oil, just ask V-Lux of the results if you do!
http://www.brick-yard.co.uk/forum/forum ... ?TID=26200
AAZ into a T3 using T3 D mounts puts the engine over at 50 degrees, we know this.
In a JX rocker box there is a gauze, and that angled section of rocker box.
On a AAZ (Or TDI for that matter, 1Y, AEF, basically anything 1.9l and Diesel) the rocker cover doesn't have a gauze, and the hole for the breather is much further to left of the centre line of the rocker cover.
Now, when cornering hard on right handers, or used off road with the right hand side higher than the left, oil can escape from breather and down into turbo inlet, engine now sets off at a great rate of knots, rattles it's tits off and smoke more than a beagle.
Theres a few ways around it, vent the breather to atmosphere, use a catch tank, or waste a day chopping a JX rockerbox and a AAZ rocker box to pieces, and weld the 2 bits together, I also took off the oil filler cap, anyone notice that?
It's a trial, never done one before, never want to do another, far too time consuming!
But, hopefully I should have a tidy looking engine with all the right looking pipes in all the right places and that doesn't run on it's own sump oil, just ask V-Lux of the results if you do!
Fiksun kuuloista tekstiä, vaan onko tuo kovin iso ongelma todellisuudessa kun ei sille ilmeisesti monikaan ole mitään tehnyt?
Kantta on tullut tässä hierottua. Kävin siinä lahdessa Akin luona vähän oppia saamassa kannen virtauksien parantamisesta, oppimateriaalina tuo mun koneen kansi. Aki teki mulle siis yhden sylinterin malliksi jonka mukaan tein omalla tallilla loput itse, ja olen jopa ihan tyytyväinen tulokseen (kuva1 , kuva2 ja kuva3). Pikkudremelliin kun löydän terän niin silotan vielä pinnan lopullisesti. Viimeinen noista kuvista on kesken työvaiheen, yläreuna vasta viilalla käsitelty ja alareuna myös hiottu lopulliseen muotoonsa. Nelossylinterin kiertokankiongelmaa tuli myös ratkottua. Väliakselia sorvattiin vähän pienemmäksi, mikä ilmeisestikin teki sorville aika tiukkaa kun suht kovasta tavarasta kysymys. Lohkon rälläköinnistä nyt saatoin höpistä jo aiemmin mutta lisätään nyt siitäkin kauniista toimenpiteestä kuva. Tällästä tällä kertaa, huomenna jatketaan harjoituksia :)
Kantta on tullut tässä hierottua. Kävin siinä lahdessa Akin luona vähän oppia saamassa kannen virtauksien parantamisesta, oppimateriaalina tuo mun koneen kansi. Aki teki mulle siis yhden sylinterin malliksi jonka mukaan tein omalla tallilla loput itse, ja olen jopa ihan tyytyväinen tulokseen (kuva1 , kuva2 ja kuva3). Pikkudremelliin kun löydän terän niin silotan vielä pinnan lopullisesti. Viimeinen noista kuvista on kesken työvaiheen, yläreuna vasta viilalla käsitelty ja alareuna myös hiottu lopulliseen muotoonsa. Nelossylinterin kiertokankiongelmaa tuli myös ratkottua. Väliakselia sorvattiin vähän pienemmäksi, mikä ilmeisestikin teki sorville aika tiukkaa kun suht kovasta tavarasta kysymys. Lohkon rälläköinnistä nyt saatoin höpistä jo aiemmin mutta lisätään nyt siitäkin kauniista toimenpiteestä kuva. Tällästä tällä kertaa, huomenna jatketaan harjoituksia :)
-
- -
kun asiasta lueskelin tuolta brick-yard.co.uk forumilta niin kyllähän joku oli koneensa saanut paskaksi tuon takia :( ja tänään kun katselin sitä niin onhan toi venttiilikopan huohotus reikä AZZ koneessa todella oikealla verrattuna siihen perus 1.6td portterin koneeseen. Itse ajattelin nyt sit ottaa joko sen pois ja antaa sen hengittää vapaasti tai sitten hakea sellaisen mikä estäisi nestemäisen öljyn pääsemisen turbolle imuputkeen.
-
- -
Seinä tulee vastaan, auttakaa. Mä luulin että Girdlen asennus olisi ollut tekniikan kasauksessa se paha kohta mutta siihen hommaan onkin nyt todella vakavasti otettuna ilmoittautunut nelossylinterin kiertokanki. Lohkoa on muokattu, väliakselia on muokattu, vieläkään se prkl ei vaan mahdu pyörimään. Yläkautta pyöritettynä tulee näin pitkälle, alakautta pysähtyy taasen tähän. Otin pultin pois ja testasin niin nyt kyllä sentään pyörii mutta väliä tuohon öljypumppuun jää nytkin vain 0,75-0,8mm. Pieni vitutus päällä aiheesta :( Mikä eteen?
Vaan aiheesta toiseen, tai ostos-tv:n sanoin; ei tässä vielä kaikki. Männän ylitystä kun olen mittaillut niin olen saanut tuloksiksi (sylinterit) 1: 0,29mm 2: 0,33mm 3: 0,25mm 4: 0,20mm mikä itsessään kuulostaa jo omituiselta. Kun sitten avasin alfamerin kirjan että voisin soveltaa hienoja tuloksiani käytäntöön niin yllätys oli suuri mitä se tarjoaa ylityksiksi: alfamer. Lohkon pinta on tosin vielä likainen kun vasta koekasaus kyseessä mutta ei kai se noin paljon voi vaikuttaa kun nuo mittaustulokset kuitenkin jossain määrin samalla alueella ovat ja niin helvetin kaukana siitä mitä pitäisi. Jos saan sanoa niin Itqvinq
Aurinkolipan kiinnityksiä sain sentään jatkettua lisävalotelineeksi..
Vaan aiheesta toiseen, tai ostos-tv:n sanoin; ei tässä vielä kaikki. Männän ylitystä kun olen mittaillut niin olen saanut tuloksiksi (sylinterit) 1: 0,29mm 2: 0,33mm 3: 0,25mm 4: 0,20mm mikä itsessään kuulostaa jo omituiselta. Kun sitten avasin alfamerin kirjan että voisin soveltaa hienoja tuloksiani käytäntöön niin yllätys oli suuri mitä se tarjoaa ylityksiksi: alfamer. Lohkon pinta on tosin vielä likainen kun vasta koekasaus kyseessä mutta ei kai se noin paljon voi vaikuttaa kun nuo mittaustulokset kuitenkin jossain määrin samalla alueella ovat ja niin helvetin kaukana siitä mitä pitäisi. Jos saan sanoa niin Itqvinq
Aurinkolipan kiinnityksiä sain sentään jatkettua lisävalotelineeksi..
Pientä päivittelyä projektin tiimoilta. Koneen punnersin tuossa paikoilleenja osia olen sovitellut tässä paikoilleen. Hitsauskone lähtee tallilta jollekin lainaan viikon lopussa joten helvetinmoiset paineet saada kaikki hitsattava valmiiksi ennen sitä. Imusarja joka itsessään on oikein pätevän oloinen laitos ei nyt tässä kopassa sopinut ihan bolt on, joten pientä muokkaustatarvitsee vielä vastamaalattu konehuonekin :roll: Joku turhan oloinen boksi siinä oli edessä, mikä lie. Pakosarja muumioitunavalmiina vastaanottamaan talven lumet jne imeytymään. Tuolta se näyttää paikallaanja pientä ahtimiensovitustakin siinä.. Muoto on ihan vehkeestä. Pakosarja tulee liian lähelle koneen kannakekumia ja isompi ahdin turhan lähelle vetaria. Pikkuturbon akselin korkeus on siinä ja tässä öljypohjan alapinnan yläpuolella. Iso hukkis osoittaa lähes suoraan alaspäin muodostaen omat ominaisuutensa maavaran kannalta ja ahto- ja pakoputkien sokkelo tulee olemaan jotain huisin hienoa :roll: Katellaan taas. Tuossa kuva "downpipesta" jonka vielä väkersin paksummasta kamasta, tuosta meinasin suurentaa lopun putken 3" ja mahduttaa vielä yhden änkkärinkin pakoputken 65cm käytettävissä olevaan matkaan. Ai niin tuollaset mittarit ja telineet tuli hommattua ja vähän kojelautaakin maalailtu. Otetaan sitten huomioon että vaikka tämä näissä viimeisissä kuvissa käytetty kamera syökin pattereita todella hyvää tahtia (alkaaliparistoilla jopa alle 10 kuvaa!) ei sen laatu täytä oikeen minkäänlaisia laatuvaatimuksia kiinalaisia meijereitä lukuunottamatta. Joissain kuvissa nähty fluorioranssi on yksi niistä väreistä joita se vaan ei pysty tallentamaan kuin punertavana suttuna/sössönä, eikä kojelaudassa käytetty hopealle maalattu läpikuultopunainenkaan oikein pääse oikeuksiinsa
Kiitos kiitos. Hauska aina lukea kommentteja, varsinkin tällä foorumilla, kun päätä silitellään kuin .. no mulle tulee mieleen jenkkien käyttämä sana special :P No joo, kyllähän elämässä pitää väriä olla, ehkä seuraavan (moottorin) värikoodaan jopa jonkin tietyn näköiseksi kun tässä lähinnä leikitellyt mahdollisimman räikeillä väreillä jotka tiettävästi eivät kuulu vw-harrastamiseen ollenkaan.. Pakosarja ja putkisto menee tänään ja huomenna kokonaan uusiksi huonosti nukutun yön seurauksena. Ei se vaan toimi noin
Pakosarja meni aika pitkälti uusiksi, käänsin turbon toisinpäin joka aiheutti sen että putket ovat paljon pidemmät nyt. Ehkä tämä ratkaistaan jossain vaiheessa eri ahtimilla ja rosterilla joku kaunis päivä..ehkä. Tossa nyt pari kuvaa, ykkönen kakkonen kolmonen ja nelonen. Kyllä, se on kaunis ja kaikki ovat minulle kateellisia. Faija oli sitä mieltä että toi änkkäri ei riitä, mä oon eri mieltä :P Jaa niin laitoinhan mä kollektoristakin jotain välikuvia: ykkönen ja kakkonen
(minä ja ystäväni tallilla "muutaman tunnin" työskentelyn jälkeen)
Coolerin sain hankittua, liittimet vielä hakusessa kuten paljon muutakin pikkunippeliä vesiletkuista turbojen öljynkiertoon. Tossa pari mallausta miten se sinne istuis, siitä ja tuosta. Orkkismaskista tehdyt säleiköt tuossa noiden "jäähdytys"reikien kohdilla, matkittu ratataksi-tyyliin..ja itse asiassa ratataksin alamaskista tehtynä :)
Konepeittoa leikkasin ja liimasin että tuo "isolohko" sinne mahtuu tiputtamatta koko moottoria alaspäin. Mittailin tuossa vakion kanssa että orkkisalustalla tää mun setti jää noin 15cm maasta. Sellaista mulla ei ole missään vaiheessa ollutkaan vaan -40mm jouset. "Kunnon" sporttialustat kyllä korkealla hankintalistalla ja tällöin varmaan tippuu siihen -60mm tai -80mm orkkiksesta :)
Näissä AAZeissa kun noita kompuroita kerran harrastetaan niin tulipa tuotakin asenneltua paikalleenja tein oikeen hienon telineen sille. Tuskin kukaan arvasi että maalaan sen
Että sellasta tällä kertaa
(minä ja ystäväni tallilla "muutaman tunnin" työskentelyn jälkeen)
Coolerin sain hankittua, liittimet vielä hakusessa kuten paljon muutakin pikkunippeliä vesiletkuista turbojen öljynkiertoon. Tossa pari mallausta miten se sinne istuis, siitä ja tuosta. Orkkismaskista tehdyt säleiköt tuossa noiden "jäähdytys"reikien kohdilla, matkittu ratataksi-tyyliin..ja itse asiassa ratataksin alamaskista tehtynä :)
Konepeittoa leikkasin ja liimasin että tuo "isolohko" sinne mahtuu tiputtamatta koko moottoria alaspäin. Mittailin tuossa vakion kanssa että orkkisalustalla tää mun setti jää noin 15cm maasta. Sellaista mulla ei ole missään vaiheessa ollutkaan vaan -40mm jouset. "Kunnon" sporttialustat kyllä korkealla hankintalistalla ja tällöin varmaan tippuu siihen -60mm tai -80mm orkkiksesta :)
Näissä AAZeissa kun noita kompuroita kerran harrastetaan niin tulipa tuotakin asenneltua paikalleenja tein oikeen hienon telineen sille. Tuskin kukaan arvasi että maalaan sen
Että sellasta tällä kertaa
Etenee tämä .. aina välillä. Jostain kumman syystä motivaatio on ollut ihan loppu, kuin myös lompakko tällä hetkellä. On tullut paljon muuta väsättyä tuossa sivussa. Erinäistä datsuneihin liittyvää tavaraa ja autoja laitettu kuosiin ja maalattu. Sisusta tässä on aika pitkälti valmis, takatilan lattiat puuttuu koskapa nyt ei ole varaa ostaa siihen materiaalia. Toisen turbon sijoitus on ollut työn alla jo jonkun aikaa, ei vaan nappaa pyöriä auton alla nyt jostain syystä. Ahtoputket pääsisi heti sen jälkeen hitsauttamaan ja sen jälkeen konetta käynnistelemään josko se piru vielä toimisikin. Vilkut aiheuttaa tällä hetkellä sähköissä pään vaivaa. Vilkkuvalo palaa mittaristossa koko ajan himmeänä->hätävilkku toimii normaalisti jolloin merkkivalokin toimii normaalisti-> vilkkuviiksestä vilkut eivät lähde päälle mutta merkkivalo rupeaa palamaan kirkkaammin. Rele vaihdettu, hätävilkkukytkin vaihdettu ja vilkut toimivat ennen auton seisomaan jättämistä. Hätävilkut myös tosiaan toimivat eli vika ei ole ainakaan lamppujen päässä. Viiksi kai ainoana vaihtoehtona mutta sekään ei ole täysin mykkä kun kerran merkkivaloon vaikuttaa jossain määrin. Heh. Pidemmän aikaa jo ollut suunnitelmana päivitellä projektia taas nettiin muttei ole tullut tehtyä, ehkä tänään jaksan latailla noista sadoista otetuista uusista kuvista taas jotain nettiin ja kyhäillä jonkun fiksumman selityksen etenemisestä. Ehkä :D
Jos sitä pitkästä aikaa taas jorinoisi jotain tämä aivan liian pitkäksi venähtäneen projektin osalta. Tällä hetkellä rahat loppu ja motivaatio loppu, kyllä se siitä kohta liikahtaa prkl. Tekniikkaa pitäisi sen verran jaksaa että toisen turbon sijoitus kuntoon kun aiempi setti ei ollutkaan hyvä, sen jälkeen voisin viedä ahtoputket hitsattavaksi. Tallipaikan olemassaolo loppuu toukokuun lopussa ja siihen mennessä tämä nyt sitten ihan viimeistään olisi pakko liikahtaa tallista ulos tavalla tai toisella. Uusi talli hakusessa kun nyt ensin keksisi missä tulee asumaan jne pikku sivuseikkoja. Paaliin prkl, no ei nyt sentään.
Sisustaa on tullut väkerrettyä yksin ja toisten tukemana. Kiitoksia juhalle näistä monen monista kerroista kun oot ollut jeesimässä. Takatilaan tuli toinen lämppäri puhaltimineen ja kennoineen jolle piti tehdä oma tilansa, vetää johdotukset, vetää lämmönsäädölle vaijeri ja toki myös vesiletkujen reititys ja mistä kohti järjestelmää nekin sitten vedettiin. Eteen laitoin tuon lämmönsäädön vaihdekepin juureen kun se siihen sattui hyvin sopimaan. Viereen kaksi paikkaa 10" subeille ja tuohon lämppärin päälle kotelon sisään jää hyvin tilaa vahvarille subeja ohjaamaan. Johdot nyt on jo vedetty valmiiksi ja näin, elementeistä ei vielä mitään tietoa.
Takatilan verhoiluksi päätin tehdä ihan vaneroinnin vesivanerilla (kuvat; 1 2 3 )kaikkien ääni- ja lämpöeristysten päälle. Voi olla että tuo tekee kaikki bitumit tarpeettomiksi, mutta sehän tarkoittaa vaan jatkojalostusta :lol: Lämpöeristystä on joka paikassa niin prkleesti, ja sillä tavalla toteutettu että ei pitäisi alkaa ruostumaan. Ketään tuskin kiinnostaa tässä lukea siitä sen tarkemmin joten jätetään ne innovaatiot väliin. Pari sponsoroitua ulkoista kolmitiekaiutinta laitoin tuonne jo paikalleen ja onhan siellä pari asiaankuuluvaa thyyning-lamppuakin. On vähän tumma kuva mut ehkä siitä jotain näkyy
Ulkopuolelle nyt on vihdoin saatu kaikki uudet lamput pelittämään. Edestä löytyy siis neljän originaaliumpion lisäksi neljä lisäpitkää katolla, kirkkaat huomiovalot sekä sumuvalot. Periaatteessahan parkit voisi vielä ottaa omiin umpioihinsa erikseen että saataisiin lain sallimat täyteen :roll: Ja kuvassa näkyvällä tavalla yhtäaikaahan ne ei saa palaa. Namikoita löytyy jos jonkinlaisia ja johtoa on tullut vedettyä metri jos toinenkin että saa kaikki pelaamaan sekä halutulla tavalla että lain vaatimalla tavalla. Tuohon alapaneeliin tulevat huomio- ja sumuvalot päätin ripustaa koriin erillisillä telineillä ja itse paneeli tulee vain koristeeksi päälle. Huomiovalot ovat sen verran paksut että jäävät aavistuksen ulkoneviksi kaikesta huolimatta. Alamaskissa on paikka jollekin pienelle logolle (minkä merkkinen tuo lienee) ja siihen nyt jotain alustavasti sovittelin "tyylille" uskollisesti. Ulkoisesti uutta on myösthyyning-valot alkuperäisten ilmanottoritilöiden alla. Noikin vois joskus korvata jollain kivammilla..
"hieno" kolmen napin systeemi jolla vaihdetaan asiallisesti lähivalot/huomiovalot/sumuvalot välillä. Releettömästi tehty (laiskiainen), vähän jännittää että kestääkö huomiovalot.
Tässä pari muuta vielä, kaikenlaista tullut tallilla väsättyä ja nytkin työn alla.
"De-tuning" Vectra. Joku nerokas oli tummentanut ikkunan ulkoa ja kaveri oman autonsa pohjatöiden ohessa kaapi sen puhtaaksi.
Kaverin autoon uutta maalia.
Tämä on mukava auto, sääli ettei oma. Musapäivityksiä ja tekniikan korjaamista.
Vähän hiekkapuhallusta ja maalausta, vaihteeksi nissaniin :D Kuka arvaa minkä auton osia?
Vectraan luomet, ken haluaa ostaa kopiot :) B-vectra taitaa olla, 96'. Jos kiinnostaa niin voin katsoa jostain kuvan jossa näkyvät jopa paikallaan
Ja vielä tällaista pikkurojektia..
Sisustaa on tullut väkerrettyä yksin ja toisten tukemana. Kiitoksia juhalle näistä monen monista kerroista kun oot ollut jeesimässä. Takatilaan tuli toinen lämppäri puhaltimineen ja kennoineen jolle piti tehdä oma tilansa, vetää johdotukset, vetää lämmönsäädölle vaijeri ja toki myös vesiletkujen reititys ja mistä kohti järjestelmää nekin sitten vedettiin. Eteen laitoin tuon lämmönsäädön vaihdekepin juureen kun se siihen sattui hyvin sopimaan. Viereen kaksi paikkaa 10" subeille ja tuohon lämppärin päälle kotelon sisään jää hyvin tilaa vahvarille subeja ohjaamaan. Johdot nyt on jo vedetty valmiiksi ja näin, elementeistä ei vielä mitään tietoa.
Takatilan verhoiluksi päätin tehdä ihan vaneroinnin vesivanerilla (kuvat; 1 2 3 )kaikkien ääni- ja lämpöeristysten päälle. Voi olla että tuo tekee kaikki bitumit tarpeettomiksi, mutta sehän tarkoittaa vaan jatkojalostusta :lol: Lämpöeristystä on joka paikassa niin prkleesti, ja sillä tavalla toteutettu että ei pitäisi alkaa ruostumaan. Ketään tuskin kiinnostaa tässä lukea siitä sen tarkemmin joten jätetään ne innovaatiot väliin. Pari sponsoroitua ulkoista kolmitiekaiutinta laitoin tuonne jo paikalleen ja onhan siellä pari asiaankuuluvaa thyyning-lamppuakin. On vähän tumma kuva mut ehkä siitä jotain näkyy
Ulkopuolelle nyt on vihdoin saatu kaikki uudet lamput pelittämään. Edestä löytyy siis neljän originaaliumpion lisäksi neljä lisäpitkää katolla, kirkkaat huomiovalot sekä sumuvalot. Periaatteessahan parkit voisi vielä ottaa omiin umpioihinsa erikseen että saataisiin lain sallimat täyteen :roll: Ja kuvassa näkyvällä tavalla yhtäaikaahan ne ei saa palaa. Namikoita löytyy jos jonkinlaisia ja johtoa on tullut vedettyä metri jos toinenkin että saa kaikki pelaamaan sekä halutulla tavalla että lain vaatimalla tavalla. Tuohon alapaneeliin tulevat huomio- ja sumuvalot päätin ripustaa koriin erillisillä telineillä ja itse paneeli tulee vain koristeeksi päälle. Huomiovalot ovat sen verran paksut että jäävät aavistuksen ulkoneviksi kaikesta huolimatta. Alamaskissa on paikka jollekin pienelle logolle (minkä merkkinen tuo lienee) ja siihen nyt jotain alustavasti sovittelin "tyylille" uskollisesti. Ulkoisesti uutta on myösthyyning-valot alkuperäisten ilmanottoritilöiden alla. Noikin vois joskus korvata jollain kivammilla..
"hieno" kolmen napin systeemi jolla vaihdetaan asiallisesti lähivalot/huomiovalot/sumuvalot välillä. Releettömästi tehty (laiskiainen), vähän jännittää että kestääkö huomiovalot.
Tässä pari muuta vielä, kaikenlaista tullut tallilla väsättyä ja nytkin työn alla.
"De-tuning" Vectra. Joku nerokas oli tummentanut ikkunan ulkoa ja kaveri oman autonsa pohjatöiden ohessa kaapi sen puhtaaksi.
Kaverin autoon uutta maalia.
Tämä on mukava auto, sääli ettei oma. Musapäivityksiä ja tekniikan korjaamista.
Vähän hiekkapuhallusta ja maalausta, vaihteeksi nissaniin :D Kuka arvaa minkä auton osia?
Vectraan luomet, ken haluaa ostaa kopiot :) B-vectra taitaa olla, 96'. Jos kiinnostaa niin voin katsoa jostain kuvan jossa näkyvät jopa paikallaan
Ja vielä tällaista pikkurojektia..
On otettu, ja on myös toinen muotti vähän leveämmälle perälle ;) Tää oli sit ihan tarkoituksella tuossa lopussa vaan ohimennen että tälläistäkin tässä työn alla jos sais jotain fiksua siitä aikaiseksi. Epäilen vahvasti tällä hetkellä että tähän autoon olisi ainakaan tuosta kuvan muotista otettua kuppia tulossa
Palaa sivulle “Projektiosasto”