T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Juu, eli ihmetystä tuottaa nuo T4:sen keulat. Miten noita facelift-keulia on tehty? Kokkolan MB-Mobilessa oli viimeviikolla vm-97 2.5tdi Transportter jossa oli facelift-keula. Tuo mun on vm-99 ja on vielä sillä vanhemmalla keulalla! Miten se on mahdollista?
Voisko joku valaista asiaa??
[b]
Voisko joku valaista asiaa??
[b]
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 19.2.2008 17:35. Yhteensä muokattu 22 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Mulla on -96 käyttöönotettu -97 Transporter missä on "uusi" keula. Kesken vuoden 1996 tuli facelift, jossa uusiutui muunmuassa puskurit, mittaristo, kojelauta, ratti ja jonkin verran peltiosia. Eli eiköhän sitä ole saanut tilattua tuohon "uudempaan" malliin tilattua sitä Caravelle keulaa jo heti tuon mallin saavuttua.
Kesken vuoden 1996 tuli facelift, jossa uusiutui muunmuassa puskurit, mittaristo, kojelauta, ratti ja jonkin verran peltiosia
Mittaristo??? eikös se uusi mittaristo tullut vasta -99, eli vastaava kuin golfissa, vai oliks tuossa jotain muuta muutosta mittaristossa tuolloin, ainakin tuossa meidän -97 Caravellessä on tuo vanha passat/corrado mittaristo.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Vaihdettavia osia on edellämainituiden lisäks mm. etukehikko/puskuripalkki, syyläri(ja ilmast. kenno), flektit, vesiletkut, järjetön määrä pikkusälää ymym. Ja dopille tiedoks että lokasuojat on pulteilla 96->. Onnistuu bolt on, mutta työläs ja osia vaikea saada(paitsi valoja ja maskeja).
Niin ja mittaristo tuli digitaaliseks(matkamittari ja kello ja nopeusmittari sähköllä) varmaankin just -96. Siniset taustavalot eli tuo "neloskorisen" mittaristo tuli -99 loppuvuodesta.
Niin ja mittaristo tuli digitaaliseks(matkamittari ja kello ja nopeusmittari sähköllä) varmaankin just -96. Siniset taustavalot eli tuo "neloskorisen" mittaristo tuli -99 loppuvuodesta.
Ei pidä pelätä työtä :-D
Njoo, eipä tästä paljon apua ole, korkeintaan intoa voi tuoda lisää: http://www.weetjewel.com/facelift.htm
Njoo, eipä tästä paljon apua ole, korkeintaan intoa voi tuoda lisää: http://www.weetjewel.com/facelift.htm
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
^^Juu, taidanpa jättää tekemättä..... :)
Niin itte oon ollu siinä käsityksessä että mallivuodelle -99 tuli tuo nelosen mittaristo.
Tuo oma on 09/99.
Niin itte oon ollu siinä käsityksessä että mallivuodelle -99 tuli tuo nelosen mittaristo.
Tuo oma on 09/99.
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 22.6.2007 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 256
- Liittynyt: 23.7.2003 8:14
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Mun pitäis laittaa tohon portteriin keskuslukitus ja häly. Miten sen johdotuksen liukuovelle tekis? Haitarijohdolla??
Siis tarkoitatko kontakteja? Siihen on ihan omanlaisensa kolminapainen liitin, jossa vastinpinnat ottavat toisiinsa kiinni kun ovi on kiinni. Oven puoleisessa liitinpinnassa on jousikuormitteiset tapit, jotka painuvat korissa olevia kontaktipintoja vasten.
Käy volkkarilta kysymässä ja kattomassa toimintaidea. Liitintä en kyllä menisi sieltä ostamaan, vaan vaikka kyselisin romiksilta tai soveltaisin. Oli muistaakseni turkasen kallis...
Peksi kirjoitti:Edellinen porttri oli -99 alustanumerolta ja vanhalla mittaristolla...
Kv kirjoitti:28.12.1998 rekisteröity -99 portteri pihalla sinisillä mittari valoilla.
Tuo alustanumeron vuosihan vaihtuu jo jossain puolen vuoden jälkeen (no ei nyt ihan:)) mutta hyvin mahdollista että alustanumerolla -99 oleva auto onkin oikeasti vuosimallia -98, eli rekisteröitipäivä on vuoden -98 puolella..
Eli Peksin portteri on juuri siinä välissä, jolloin oli vielä vanhoja mittareita, mutta jo uusi alustanro, Kv:lla taas on uusi mittaristo jo, vaikka onkin vielä -98, mutta -99 alustanumerolla..
Eli näistä päätellen tuo mittaristo vaihtui -98 vuoden lopulla..
Nämähän juuri niitä harmaita hiuksia aiheuttaa, esim. motonetissa, kun sanoo vuosimalliksi -94 ja saa vanhemman malliset iskarin yläpään laakerit (golffiin), kun alustanumerosta sitten katsoo, niin vuosimalli onkin -95, ja yläpään laakeri jo erilainen, vaikka auto rekisteröity 10/1994..
Eikö se ole kovin helppoa kun katsoo sen auton vuosimallin sieltä missä se on oikein, al.nro:sta? Saattaahan nuo autot seistä vaikka pari vuotta satamassa+liikkeessä, sillon ei se rek.pvm kerro hevon humppaa.
Viimeksi muokannut Iiro, 5.1.2007 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 14.7.2007 1:48. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
^ Käsittääkseni vain iskarit on sellaiset, takajouset on teetetty jousitakomossa vakiojousista. Tästä kuvasta näkee minkä verran tuota on madallettu.
Onko porukalla etujouset säädetty molemmilta puolilta samalla mitalla pultista.
Hoksasin palloniveliä vaihtaessa , että mulla on 1.5 senttiä eroa . Eli toisella puolella näkyy mutterin alla 1.5 cm enemmän kierrettä. Laitanko tasan ? Vai mitataanko korkeus tasaisella alustalla auton korkeudesta. Ja kuinka suuri vaikutus on (pitäis olla) jos esim mutteria pyörittää sen 1.5 cm ?
Hoksasin palloniveliä vaihtaessa , että mulla on 1.5 senttiä eroa . Eli toisella puolella näkyy mutterin alla 1.5 cm enemmän kierrettä. Laitanko tasan ? Vai mitataanko korkeus tasaisella alustalla auton korkeudesta. Ja kuinka suuri vaikutus on (pitäis olla) jos esim mutteria pyörittää sen 1.5 cm ?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ainakin omassa oli erikohdassa jo alunperin ja jäi madalluksen jälkeenkin, paras keino on säätää molempia yhtä paljon jonka jälkeen laskee auton alas ja mittaa tasaisella alustalla onko molemmin puolin yhtä paljon matkaa lokasuojasta maahan jos ei niin säätämään uudelleen.
Mikäli Hollantia yhtään oikeen tulkitsin niin vakiokorkuisena navasta kaaren reunaan on 395mm (edessä).
http://www.weetjewel.com/home.html tuolta löytyy paljon vinkkejä niin T4 kuin T5 malliin.
Mikäli Hollantia yhtään oikeen tulkitsin niin vakiokorkuisena navasta kaaren reunaan on 395mm (edessä).
http://www.weetjewel.com/home.html tuolta löytyy paljon vinkkejä niin T4 kuin T5 malliin.
Monet alustavalmistajat ilmoittaa alustoissa että ei syncroon... eikös siinä ole vaan 10kg ero akselimassassa??
Mikäs se nyt olis hyvä ja toimiva alusta, madalluksena noin ~40mm? Myös kokemuksia halppisalustoista otetaan vastaan.
Ja petterille vastauksena, että mulla on aika korkeat jouset takana ;) liian korkeat... Vanteen keskikohta noin 2 cm alempana kuin kyljen alaosa.
Mikäs se nyt olis hyvä ja toimiva alusta, madalluksena noin ~40mm? Myös kokemuksia halppisalustoista otetaan vastaan.
Ja petterille vastauksena, että mulla on aika korkeat jouset takana ;) liian korkeat... Vanteen keskikohta noin 2 cm alempana kuin kyljen alaosa.
Petteri: Ainakin T4 specialist niminen firma myy syncroon +40mm alustapakettia, www.t4specialist.com ja tämäkin tieto löytyi tuolta www.weetjewel.com sivustolta.
Petteri: Ainakin T4 specialist niminen firma myy syncroon +40mm alustapakettia, www.t4specialist.com ja tämäkin tieto löytyi tuolta www.weetjewel.com sivustolta.
pirun hyvä mut taittuu tuo kieli pirun heikosti....
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Nonnii, nyt ku tässä topicissa on käsitelty jo jos vaikka mitä, ni siirrytäämpä tekniikan ääreen.
Eli kysymys kuuluu:
Tuo mun portteri on ajettu jo 350tkm. Kestääkö tuo vielä lastun? Ja jos, ni kuinka kauan?? :)
Ongelma on siinä, että viitosella ohiteltaessa tuo on joskus hiukka turhan laiska, eikä neloselle pykältäminenkään auta, koska samantien saa olla tuuppaamassa viitosta takas pesään. Ajattelin että lastulla sais hiukka lisätenkoa vitosella ohitteluun.
Eli kysymys kuuluu:
Tuo mun portteri on ajettu jo 350tkm. Kestääkö tuo vielä lastun? Ja jos, ni kuinka kauan?? :)
Ongelma on siinä, että viitosella ohiteltaessa tuo on joskus hiukka turhan laiska, eikä neloselle pykältäminenkään auta, koska samantien saa olla tuuppaamassa viitosta takas pesään. Ajattelin että lastulla sais hiukka lisätenkoa vitosella ohitteluun.
No luulis sen kestävän jos kerran ne vähemmillä kilometreilläkin lastutetut kestää vielä ajettujen kymmenien/satojen tuhansien jälkeen nuilla samoilla kilometreillä. Itsekkin olen kaipaillut tuohon omaan Caravelleen lisäpotkua ohituksiin. Mutta eipä tuo toisaalta niin kiire ole...
Tuo korotettu syncro näytti aika sopivalta omiin harrastuksiin...
Tuo korotettu syncro näytti aika sopivalta omiin harrastuksiin...
Tuosta korotetusta syncrosta sen verran, että kyllä tuo oma syncro on myös aika korkea :)
Suunnitelmissa onkin joko madallus tai sit isoilla pyörillä korkeana pitäminen ja keularautaa ja sivuputket...
Sit tehoista, että itselle laitoin evryn ja vastuksena oli 560ohmia, silloin IQ tipahtaa mulla alle 2:n , mutta sitten saa jopa savutusta aikaan... No tuo myös keveyttä kulkuunkin!
Tämmönen "perus" piristys ennen ahtimen yms. vaihtoa... ;)
Suunnitelmissa onkin joko madallus tai sit isoilla pyörillä korkeana pitäminen ja keularautaa ja sivuputket...
Sit tehoista, että itselle laitoin evryn ja vastuksena oli 560ohmia, silloin IQ tipahtaa mulla alle 2:n , mutta sitten saa jopa savutusta aikaan... No tuo myös keveyttä kulkuunkin!
Tämmönen "perus" piristys ennen ahtimen yms. vaihtoa... ;)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
MTM:n lastu, lupaavat 136/320Nm MTM:n sivuilla ja Lehtosen sivuilla 130/300 eli jotaisn sen verran pitäis kait löytyä, tuosta putkiston avartamisesta en sit tiedä toiko jotain vai ei.
Ovh 1100e ja siittä jotain "pientä" alennusta:-)
Kulutus putosi raskaalla (hevoskärry+hevonen n.1300kg) kuormalla n.2-2,5l/100km ja muutenkin kulutus tuli alaspäin.
Ovh 1100e ja siittä jotain "pientä" alennusta:-)
Kulutus putosi raskaalla (hevoskärry+hevonen n.1300kg) kuormalla n.2-2,5l/100km ja muutenkin kulutus tuli alaspäin.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Juu, heräspäs tässä kysymys Portterien sisempien vetareiden kestosta. Uusin tossa just molemmille puolille uloimmat ja oli senverran tyyristä lystiä, että ei ihan heti viittis uusia sisempiä, nekin kun maksaa yli 100€/kp!l
Nuo uloimmat sain hintaan 55€kpl. Ei paha, ku järkiään jokapaikassa nekin makso 100-150€.
Paljonko porukka on noilla rullaillu??
Nuo uloimmat sain hintaan 55€kpl. Ei paha, ku järkiään jokapaikassa nekin makso 100-150€.
Paljonko porukka on noilla rullaillu??
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
GTI-Perttu: thanks!
vw-T4: Sauvoja kääntämällä :) Kyllähän se melko alas voi säätää, tosin mitä alemmas säätää sitä paremmat iskarit alkaa vaatia. Mielestäni tuollainen 40mm pudotusta ei ainakaan vaikuta lötkistävästi mitenkään.
Mulla on iskareina Boge automatic extremet ja hyvin tuo keula toimii. Jos vielä paljon pudottaisin osuisi karjarauta ihan kokoajan maahan.
.......................
Sitten toista asiaa: vaihdoin SKF etupyöränlaakerin portteriin, 1tkm ajon jälkeen alkoi ääntää, nyt 5tkm ajettuna on ihan valmis. Oikeassa kireydessä on eikä pesässä vikaa...laadukas laakeri siis.
vw-T4: Sauvoja kääntämällä :) Kyllähän se melko alas voi säätää, tosin mitä alemmas säätää sitä paremmat iskarit alkaa vaatia. Mielestäni tuollainen 40mm pudotusta ei ainakaan vaikuta lötkistävästi mitenkään.
Mulla on iskareina Boge automatic extremet ja hyvin tuo keula toimii. Jos vielä paljon pudottaisin osuisi karjarauta ihan kokoajan maahan.
.......................
Sitten toista asiaa: vaihdoin SKF etupyöränlaakerin portteriin, 1tkm ajon jälkeen alkoi ääntää, nyt 5tkm ajettuna on ihan valmis. Oikeassa kireydessä on eikä pesässä vikaa...laadukas laakeri siis.
Takapäätä laskettu n. 120 mm. Sauvoista on melkein vara jo loppu. Pohjaanlyöntikumeista on puolisenttiä jäljellä ja siitä valurauta osasta, joka pitää iskaria, on myös hiottu tavaraa pois reilusti. Kallistuksenvakaaja on muokattu. Iskarit ei ole ongelma, niissä riittää joustovaraa. Mutta alemmaksi täytyisi päästä kun renkaan ja kaaren väliin jää n. 15 mm.
vw-t4: En muista, viime kesänä tuli viimeks katteltua jarruja laitettaessa. Eihän sitä hirveästi ole. Weitecin -40mm alusta kuitenkin tilattuna ja varmaan hieman saa keulaakin nostaa sen myötä.
Lyhyen T4:n mitat, vaikka ne tulikin jo tuossa.
Lyhyen T4:n mitat, vaikka ne tulikin jo tuossa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Se 2-istuttava etupenkki on erittäin syvältä, siinä ei pysty istumaan yksi saatikka kaksi aikuista mukavasti, vaimokkeesi taitaa teidän perheessä tajuta ennemmän mukavuuden päälle kuin sinä;-) ja jos meinaat rakentaa väliseinän sinne taaemmas tulee autosta muutenkin käyttökelpoisempi kun edessä on 1+1 penkit.
Tietenkin jos auton on mallia normiväliseinä niin on aivan sama mitkä penkit siellä on kun ei niistä kapunistuimista kuitenkaan koko hyötyä irti saa.
2-istuttava on kiinteällä jalustalla eli siirtelyä ei suoriteta mihinkään suuntaan, selkänoja taisi taittua eteenpäin(?) mut säätöjä niissä ei ole.
Tietenkin jos auton on mallia normiväliseinä niin on aivan sama mitkä penkit siellä on kun ei niistä kapunistuimista kuitenkaan koko hyötyä irti saa.
2-istuttava on kiinteällä jalustalla eli siirtelyä ei suoriteta mihinkään suuntaan, selkänoja taisi taittua eteenpäin(?) mut säätöjä niissä ei ole.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Silloin kun noista tehtiin vielä ambulansseja, raskasmattoa laitettiin pyöräkoteloihin, sisälokasuojiin (jos oli, en muista), kynnysmonttuihin ja ohjaamon lattiaan. Jos viitsii purkaa verhoiluja, niin kapeita soiroja kattoon ja seinän väliin auton suunnassa poikittain.
Ruiskutettavia äänieristeitäkin on esim. Noisekiller, mutta tuosta ei taida mainittavaa hyötyä olla
Ruiskutettavia äänieristeitäkin on esim. Noisekiller, mutta tuosta ei taida mainittavaa hyötyä olla
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Kädiin liimasin ohjaamon puolelle Bostikilla

terassimattoa. Lavan puolen käsittelin paksulti siveltävällä bitumilla. En ole missään kuullut, etteikö bitumia voisi maalata, joten vetäisin päälle autonväristä miranolia. Ainakin sen aikaa pysyi, kun auto oli minulla. Transussa voisi tietty käyttää mattoa molemmin puolin.
Tavaratilan pohjalle olisi joku raskasmatto hyvä. Vanhoja räsymattoja muutama kerros ja terassimatto pinnalle?
Itselläni olisi etusisälokarit hankinnassa Caravelleen. Pariin viimeisimpään volsuun olen hölvännyt lokarien sisäpintaan tosi paksulti Katepalia.
Rengastuksella on tuossa automallissa tosi iso merkitys. Rekisteriotteessa mainittu Reinforced -rengas ei tyypillisesti ole hiljaisimmasta päästä.

terassimattoa. Lavan puolen käsittelin paksulti siveltävällä bitumilla. En ole missään kuullut, etteikö bitumia voisi maalata, joten vetäisin päälle autonväristä miranolia. Ainakin sen aikaa pysyi, kun auto oli minulla. Transussa voisi tietty käyttää mattoa molemmin puolin.
Tavaratilan pohjalle olisi joku raskasmatto hyvä. Vanhoja räsymattoja muutama kerros ja terassimatto pinnalle?
Itselläni olisi etusisälokarit hankinnassa Caravelleen. Pariin viimeisimpään volsuun olen hölvännyt lokarien sisäpintaan tosi paksulti Katepalia.
Rengastuksella on tuossa automallissa tosi iso merkitys. Rekisteriotteessa mainittu Reinforced -rengas ei tyypillisesti ole hiljaisimmasta päästä.
edellises porteris liimasin katto ja sivu vanereihin kankaan. pensselillä sivelin liiman. vanerit irti tietenki ja lämpimäs. ja kyllä ne kesti lämpötilan vaihtelut. tässä mikä mulla nyt on, niin regolla on tehty tavaratilaan lokasuojiin vanerikotelot ja verhoiltu. vaimentaa tosi hyvin rengas melua. ite laitoin tuota terassimattoa myös ohjaamon puolelle. periaattees kaksinkertainen äänieristys.
edit: ^mulla on ilmeisesti paksumpaa se terassimatto, se on ku tekonurmea..
edit: ^mulla on ilmeisesti paksumpaa se terassimatto, se on ku tekonurmea..
Jep. Terassimatto on sen verran halpaa ainetta, että kerroksi voi laittaa vaikka parittain. Tuossa koiraa kävelyttäessäni tuli myös mieleen tuo takalokasuojien verhoilu vanerilla, mutta tiivistäisi rakenteesta sen verran hyvin, että kotelon voisi täyttää hiekalla. 40 kg max. 1.5mm kvartsihiekkaa maksaa kuutisen euroa.
Mietin myös jonkinlaisia äänieristysmattoja, jotka voisi täyttää hiekalla. Seinien vaneroinnista voisi tehdä kaksikertaisen: jättäisi väliin sentin raon, jonka täyttäisi hiekalla. Kunnon militäärimeininkiä, suojaisi myös kevytaseiden tulelta 8)
Mietin myös jonkinlaisia äänieristysmattoja, jotka voisi täyttää hiekalla. Seinien vaneroinnista voisi tehdä kaksikertaisen: jättäisi väliin sentin raon, jonka täyttäisi hiekalla. Kunnon militäärimeininkiä, suojaisi myös kevytaseiden tulelta 8)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 45 vierailijaa