Lohko/letkulämmmitin -97 Passattiin
Valvoja: ffp jäsenet
Lohko/letkulämmmitin -97 Passattiin
Saksan tuontiin pitäisi lämmitin asentaa ja mietinkin, että miten helppo se tuohon Passattiin on asentaa? Onnistuuko yläkautta vai pitääkö se alakautta asentaa? Onko malliltaan perinteinen tulppa vai jokin muu? Pariin 1.8 litraseen bensavolkkariin olen lämmittimen asentanut, ei mitään vaikeuksia siinä ollut.
Auto siis on -97 TDI Passat Variant, 81kW koneella. Ilmeisesti konetyyppi AFN? Vai voisiko se olla joku muukin? Haen auton vasta keskiviikkona Laitilasta, mutta olisi kiva tietää etukäteen ja tilata tarpeet.
Motonet tarjoaa kahta erilaista elementtiä Defalta:
1,9TDi AFN/AHU/AVG Defa-elementti (lämpösuoja!) vanha suos 45-9380 56.17 ?
1,9TDi AFN/AHU/AVG Defa-elementti (lämpösuoja!) uusin suos 45-9781 155.00 ?
Mitä eroa noissa mahtaa olla, muuta kuin vaatimaton 100€!
Auto siis on -97 TDI Passat Variant, 81kW koneella. Ilmeisesti konetyyppi AFN? Vai voisiko se olla joku muukin? Haen auton vasta keskiviikkona Laitilasta, mutta olisi kiva tietää etukäteen ja tilata tarpeet.
Motonet tarjoaa kahta erilaista elementtiä Defalta:
1,9TDi AFN/AHU/AVG Defa-elementti (lämpösuoja!) vanha suos 45-9380 56.17 ?
1,9TDi AFN/AHU/AVG Defa-elementti (lämpösuoja!) uusin suos 45-9781 155.00 ?
Mitä eroa noissa mahtaa olla, muuta kuin vaatimaton 100€!
Viimeksi muokannut Levis, 29.12.2006 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tällaisia ohjeita itse sain:
Pakkasproppu sijaitsee ahtimen takana startin yläpuolella, viimeinen proppu edestä päin laskettuna.
Ilmanputsarikotelo kannattaa irroittaa, niin näkyy.
Ero noiden Defan elementtien välillä on, että halvempi on perinteinen lohkolämppäri, johon ylläolevat ohjeet pätee ja kalliimpi on letkulämmitin johon taasen saa ohjeet Defan sivuilta.
Edit: Typo korjattu, kiitos Levis. Piti oikeen muutamaan kertaan lukea mitä olen muninut...
Pakkasproppu sijaitsee ahtimen takana startin yläpuolella, viimeinen proppu edestä päin laskettuna.
Ilmanputsarikotelo kannattaa irroittaa, niin näkyy.
Ero noiden Defan elementtien välillä on, että halvempi on perinteinen lohkolämppäri, johon ylläolevat ohjeet pätee ja kalliimpi on letkulämmitin johon taasen saa ohjeet Defan sivuilta.
Edit: Typo korjattu, kiitos Levis. Piti oikeen muutamaan kertaan lukea mitä olen muninut...
Viimeksi muokannut vaggine, 18.12.2006 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Halvempi tosiaan on perinteinen lohkolämmitin. Näitä lokilämmittimiä on palanut ilmeisesti jonkin verran ja Defan uusi luettelo ei edes tarjoa tuota vanhaa enää AFN (tai muidenkaan 1.9tdi) kaveriksi vaan tarjoaa tuota kallista letkulämmitintä.
Toki numeron perusteella saa vielä tilattua vanhan, kuten omaanikin tehtiin. Takuu voimassaoloa hieman epäilen. Mutta helvetin hyvin tuo ainakin lämmittää.
Asennus onnistuu yläkautta. EGR vähän hänksättää tiellä, akun napa kannattanee irroittaa ettei iske startin piuhoja työkaluilla.
Toki numeron perusteella saa vielä tilattua vanhan, kuten omaanikin tehtiin. Takuu voimassaoloa hieman epäilen. Mutta helvetin hyvin tuo ainakin lämmittää.
Asennus onnistuu yläkautta. EGR vähän hänksättää tiellä, akun napa kannattanee irroittaa ettei iske startin piuhoja työkaluilla.
Kävin kysymässä varaosaliikkeestä tuota lämmitintä ja tosiaan Defa ei anna mitään takuuta enää sille vanhalle lämmittimelle? Uudenmallisen letkulämmittimen saa n. 135€ hintaan, mutta onhan se sikakallis! Onko se edes mistään kotoisin, lämmittääkö nuo yhtä tehokkaasti kuin tulppa-mallit?
Vastusten hajoamistenko takiako tuota vanhaa mallia ei enää suositella tuohon? Vai mikä mahtaa olla syy? Mitähän nyt sitten oikein tekis...
Vastusten hajoamistenko takiako tuota vanhaa mallia ei enää suositella tuohon? Vai mikä mahtaa olla syy? Mitähän nyt sitten oikein tekis...
Arvailua vaan, mutta oisko tuohon letkulämmittimen suosimiseen syynä se, että perinteinen malli ja etenkin sen johto tulee lähelle kattia/pakoputkea ja saattaa sen takia olla hieman riskialtis paikka. Tuo riippuu myös siitä, mihin asentoon sen vastuksen liittimen laittaa ja mitä kautta johdon kierrättää. Tosin niinhän se taitaa olla monessa muussakin mallissa olla vastaavassa paikassa. Ittellä myös kahdessa 3B/TDI/AFN-passatissa ollu nää "oikeat" lohkolämmitinvastukset (toisessa -97 alkaen), jotka ainakin lämmittää hyvin. Toisessa se johto on noilla paikkein myös suojattu jollakin erillisellä alumiinisuojavaipalla em. syistä johtuen (asennettu jo edellisen omistajan toimesta).
Epäilin kanssa noitten letkulämppäreitten tehoa aiemmin, mutta hyvin tuntuvat toimivan.
Kaverilta paloi lohkolämmitin 1z passatista ja kuulema alkuperäinen oli liian kallis.
Tallissa oli joku vanha letkulämppäri, varmaankin jostain traktorista, niin sehän sitten vaan paikalleen...
On kuulema hiton tehokas, ei tarvitse 15min pitempään pitää päällä.
Ennyt vaan muista minkä tehoinen tuo oli.
Eihän sen tarvitse olla Vw auton orkkis lämmitin, mikä vaan tarvike lämmitin käy, kunhan on suunnilleen samoilla putki lähdöillä.
Kaverilta paloi lohkolämmitin 1z passatista ja kuulema alkuperäinen oli liian kallis.
Tallissa oli joku vanha letkulämppäri, varmaankin jostain traktorista, niin sehän sitten vaan paikalleen...
On kuulema hiton tehokas, ei tarvitse 15min pitempään pitää päällä.
Ennyt vaan muista minkä tehoinen tuo oli.
Eihän sen tarvitse olla Vw auton orkkis lämmitin, mikä vaan tarvike lämmitin käy, kunhan on suunnilleen samoilla putki lähdöillä.
andeRS kirjoitti:Vastusten hajoamistenko takiako tuota vanhaa mallia ei enää suositella tuohon? Vai mikä mahtaa olla syy?
Mulla hajos viime helmikuussa asennettu vastus tosta Defan lämppäristä. Ilmeni edellisillä pakkasilla ja vaihdettiin takuutyönä (oisko ollu lokakuussa). Ei tainnu olla ainut, koska noita ei enää uusia myydä.
Jos joskus vielä tarttee lämppäri hommata, alkaa polttoainelämmitin olla vaihtoehto. Onhan se kyllä pirusti kalliimpi. Lohko maksoi asennettuna ~200€, Eberille hintaa tulee asennettuna 2000€ (kuulemma).. Kai sen saa itsekkin sinne..
Mihin hintaan ja mistä oote noita PA-käyttösiä lämppäreita saaneet?
Ei tainnu olla ainut, koska noita ei enää uusia myydä.
No enkös minä tuossa ylempänä ole kirjoittanut, että moisen hankin ja viime viikolla.
Kyllä niitä ihan myydään letkulämppärin rinnalla.
Edit: Niin joo, pa-lämppäreitä saa hintaan ~800-900e sisältäen kauko-ohjaimet ym., asennuksesta voisi joutua maksamaan jotain 500-700e.
Tilasin nyt letkulämmittimen, saas nähdä miten typerä se on asentaa! Pitääkös tota konetta sitten ilmata jotenkin asennuksen jälkeen? Mistä kohdista?
Olis paikallinen varaosaliike myynyt mulle tuollaisen perinteisen lohkolämmittimenkin, mutta sanoivat että takuuta siihen ei saa, koska se lämmitin ei ole enää tarkoitettu kyseiseen autoon.
Varmaan vähän sama kuin ostaa tarkoituksella "väärät" tulpat autoonsa?
PA-lämmitin olis kyllä aika kova sana, mutta ei ole nyt ylimäärästä rahaa yhtään. Joskus kyllä ja varmaan itse asentaen, ei noista asennuksista viitsi maksaa. Onkos se miten työläs, vaatiiko miten paljon purkamista?
Olis paikallinen varaosaliike myynyt mulle tuollaisen perinteisen lohkolämmittimenkin, mutta sanoivat että takuuta siihen ei saa, koska se lämmitin ei ole enää tarkoitettu kyseiseen autoon.
Varmaan vähän sama kuin ostaa tarkoituksella "väärät" tulpat autoonsa?
PA-lämmitin olis kyllä aika kova sana, mutta ei ole nyt ylimäärästä rahaa yhtään. Joskus kyllä ja varmaan itse asentaen, ei noista asennuksista viitsi maksaa. Onkos se miten työläs, vaatiiko miten paljon purkamista?
Eipä tuossa tarvinut mitään letkua edes katkaista asentaessa. Suodattimen jalassa olevaan lämmönvaihtimeen tuli lämmitin, tai sen toiseen letkuun.
1. Paisuntasäiliö irti, kolme? ristipääruuvia.
2. Anturi irti vetämällä paisuntasäiliön pohjasta tilan takia. Letkuja ei tarvi irroittaa.
3. Letkupuristimet lämmönvaihtimen molemmin puolin (ö-suodattimenjalka)
4. vasemmanpuoleinen letkuista irti (vaikein homma saada se orkkis letkuklemmari irti)
5. laitetaan orkkisletku 20 mm klemmarin kera lämmittimen ylälähtöön
6. Yhdistetään mukana tulleet kaksi kumiletkua yhteen letkukiristimillä ja jatkolla ja käännetään ne sopivaan asentoon (asento säätyy vaikka kiristimet ovat jo paikallaan)
7. vaakasuunnassa oleva lähtö 20 mm klemmarilla kiinnitetään kohdassa 6. mainittuun letkuun
8. uuden letkun toinen pää kiinnitetään lämmönvaihtimeen 25 mm klemmarilla. (20 mm käy myös, mutta selkeästi ahtaampi laittaa)
9. lämmitin kiinnitetään nippusiteellä "yhteen letkuun" :)
(* klemmareita ei kannata kiristää täysin, ennenkuin lopullinen asento lämmittimelle on löytynyt).
10. loppu pitäisi onnistua ilman ohjeita...
Defan paketissa tuli mukana jousimallisia letkukiristimiä, mutta niiden kanssa menee vain hermo ja siksi korvasin ne tavallisilla klemmareilla. Yksi niistä lensi jo jonnekin konetilan syövereihin ja sormi kihelmöi 5 min...
1. Paisuntasäiliö irti, kolme? ristipääruuvia.
2. Anturi irti vetämällä paisuntasäiliön pohjasta tilan takia. Letkuja ei tarvi irroittaa.
3. Letkupuristimet lämmönvaihtimen molemmin puolin (ö-suodattimenjalka)
4. vasemmanpuoleinen letkuista irti (vaikein homma saada se orkkis letkuklemmari irti)
5. laitetaan orkkisletku 20 mm klemmarin kera lämmittimen ylälähtöön
6. Yhdistetään mukana tulleet kaksi kumiletkua yhteen letkukiristimillä ja jatkolla ja käännetään ne sopivaan asentoon (asento säätyy vaikka kiristimet ovat jo paikallaan)
7. vaakasuunnassa oleva lähtö 20 mm klemmarilla kiinnitetään kohdassa 6. mainittuun letkuun
8. uuden letkun toinen pää kiinnitetään lämmönvaihtimeen 25 mm klemmarilla. (20 mm käy myös, mutta selkeästi ahtaampi laittaa)
9. lämmitin kiinnitetään nippusiteellä "yhteen letkuun" :)
(* klemmareita ei kannata kiristää täysin, ennenkuin lopullinen asento lämmittimelle on löytynyt).
10. loppu pitäisi onnistua ilman ohjeita...
Defan paketissa tuli mukana jousimallisia letkukiristimiä, mutta niiden kanssa menee vain hermo ja siksi korvasin ne tavallisilla klemmareilla. Yksi niistä lensi jo jonnekin konetilan syövereihin ja sormi kihelmöi 5 min...
PRKLE! Multa hajos TAAS Defan lohkolämppärin vastus! Kolmas jo menossa. Takuunahan ne vaihdetaan, mut ottaa päähän sahailla autoa käymään yli -20 asteen pakkasilla. Kukas sen sitten maksaa kun se pannu päättää kilahtaa? Tämä(kin) kun jossain kohtaa laukeaa, vaihtuu tilalle Calix. Menee koko johtosarja uusiksi, mut menköön. Noi Defat ei näytä kestävän.
Viime käynnillä kertoivat, et letkulämppäri sotkis ton laitteen lämpötila-anturitiedot, eikä välttämättä laske edes liikenteeseen. Kokemuksia tälläsestä kenelläkään?
Viime käynnillä kertoivat, et letkulämppäri sotkis ton laitteen lämpötila-anturitiedot, eikä välttämättä laske edes liikenteeseen. Kokemuksia tälläsestä kenelläkään?
Mie laitoin omaan '00 tdi:hin defan letkulämppärin. Ainakaan defalla ei ollut muita vaihtoehtoja tarjolla, ja defa siihen piti saada että käy samat roikat ku toiseenkin autoon. Kyllä se tuolla ihan hyvin lämpenee ja lähtee käyntiin. (hyvähän se on sanoa kun ei ole vertailukokemusta lohkoon asennetavasta ;) )
Audiclubin puolella oli juttua että joillakin on ollut noissa tdi-kikottimissa käynnistymisongelmia letkulämppäreiden kanssa jos ei lämmitä riittävän kauan. Lähinnä calixia moisesta syytelty. En ole omassani ko ongelmia havainnut, olipa lämmitin sitten päällä tunnin tai kolme (ja ulkolämpötila -10...-30)
Audiclubin puolella oli juttua että joillakin on ollut noissa tdi-kikottimissa käynnistymisongelmia letkulämppäreiden kanssa jos ei lämmitä riittävän kauan. Lähinnä calixia moisesta syytelty. En ole omassani ko ongelmia havainnut, olipa lämmitin sitten päällä tunnin tai kolme (ja ulkolämpötila -10...-30)
Viime käynnillä kertoivat, et letkulämppäri sotkis ton laitteen lämpötila-anturitiedot, eikä välttämättä laske edes liikenteeseen. Kokemuksia tälläsestä kenelläkään?
Kyllä mulla ainakin on toiminu Defan letkulämppäri AFN koneessa ihan niin kuin pitääkin. En edes suostunut ottamaan tuota lohkonkylkeen kiinitettävää mallia ja näin mulle myyjäkin suositteli tuota letku mallia.
Tilasin tuossa kaverille A4 Audiin letkulämppärin ja kun tuotteen näin niin rahastustahan niilläkin harrastetaan, näppärä tekee vastaavan rosteriputkista ja vanhasta lohkolämppäristä. Eihän se ole kuin putkenpätkä jossa toisessa päässä sekä kyljessä letkunlähdöt ja toisessa lämmitin johon johto asennetaan, täytyy vain tietää letkujen koot. Ja noita letkulämmittimiä saa yleismallisenakin mm traktoreihin kunhan tehon ja letkujen koon tietää ja hinnat on alkaen 30e.
Arctos,mullakin kärähti defan lohkolämmittimiä 4kpl ennenkuin kuulin eräältä asentajalta että niissä defan vastuksissa pitää asennettaessa kattoo tarkasti että
ne metallilangat ei kosketa mihinkään.
Ainakin omaan autoon laitettava vastus,olikahan numero 393,otti uudessa vastuksessa ne metallilangat siihen itse vastuksen holkin reunaan.
Asentaja väänti niihin sopivasti rakoa ja sanoi että nyt kestää,ja on hyvin nyt kestäny,KOPKOP
ne metallilangat ei kosketa mihinkään.
Ainakin omaan autoon laitettava vastus,olikahan numero 393,otti uudessa vastuksessa ne metallilangat siihen itse vastuksen holkin reunaan.
Asentaja väänti niihin sopivasti rakoa ja sanoi että nyt kestää,ja on hyvin nyt kestäny,KOPKOP
Mulla 1Z.ssa defan letkumalli.
Sotkee kyllä ton lämpötila-anturin tiedon niin että ei hehkuta lainkaan.
Asennettu defan ohjeiden mukaiseen paikkaan.
Tänä aamuna viimeksi reilu 3h päällä eikä hehkuttanut, eikä tarvinnut sitten heti lähteäkkään.
Vartin konepelti auki ja johto irti seinästä niin alkoi hehkuttamaan ja pääsin liikkeelle.
Onko kellään tietoa miten saisi ton hehkutuksen anturin ohitettua ja laitettua se vaikka kytkimen taakse.?
Sotkee kyllä ton lämpötila-anturin tiedon niin että ei hehkuta lainkaan.
Asennettu defan ohjeiden mukaiseen paikkaan.
Tänä aamuna viimeksi reilu 3h päällä eikä hehkuttanut, eikä tarvinnut sitten heti lähteäkkään.
Vartin konepelti auki ja johto irti seinästä niin alkoi hehkuttamaan ja pääsin liikkeelle.
Onko kellään tietoa miten saisi ton hehkutuksen anturin ohitettua ja laitettua se vaikka kytkimen taakse.?
Mulla 1Z.ssa defan letkumalli.
Sotkee kyllä ton lämpötila-anturin tiedon niin että ei hehkuta lainkaan.
Voin lohduttaa sillä, että niin se sekoittaa ihan tavallinen lohkolämmitinkin mun AHUssa.
Luulen, että neste vain yksinkertaisesti lämpiää lämmityksessä niin paljon, että järjestelmä luulee olevan lämmin ilma. Eli tavallaan järjestelmä toimii oikein, eikä sekoa mistään.
hehkuista..
Minun 1Z hehkuttaa ainakin vain +5C alapuolella, ja senhän letkulämppäri saavuttaa noin tunnissa näilläkin pakkasilla.
Muutenkin käynnistyy hyvin, kerran oli kolme tulppaa pimeänä ja -12C kylmäkäynnistys onnistui silti 5sek. sahaamisella; ja kävi sen jälkeen tasaisesti.
olisko ongelma silloin jossain muualla kuin hehkuissa.. ruiskutusannoksen koko ehkä pienenee liika "lämpimänä"..
Muutenkin käynnistyy hyvin, kerran oli kolme tulppaa pimeänä ja -12C kylmäkäynnistys onnistui silti 5sek. sahaamisella; ja kävi sen jälkeen tasaisesti.
olisko ongelma silloin jossain muualla kuin hehkuissa.. ruiskutusannoksen koko ehkä pienenee liika "lämpimänä"..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa