1.9TDI, omituista nykimistä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

1.9TDI, omituista nykimistä

ViestiKirjoittaja acd » 13.12.2006 18:37

Elikkäs ostin tuossa volkkarin 1.9tdi-koneella varustetun Seat Cordoban, v.2001 aj. 149tkm, täysi huoltokirja leimoineen ja muutenkin kaikki näytti olevan mallillaan.

Auto toimii muuten loistavasti, kulkee pehmeästi, tyhjäkäynti tasaista, tehoakin tuntuu olevan saman verran kuin aikaisemmassa samantehoisessa tdi:ssä. Kävin autoa ostettaessa koeajelulla, ja kaikki toimi hienosti. Nyt sitten kun kävin sen viikon jälkeen ostamassa, niin kotimatkalla parissa kohtaa tapahtui omituisia - eli varsinkin ylämäkeen mentäessä millä tahansa vaihteella tuntui täysin käsittämätöntä nykimistä. Eli kuin olisi pytty jäänyt välistä tai jotain. Ongelma lähti kuitenkin melkein heti eikä sitä saanut replikoitua. Tämä tapahtui 5min päästä uudestaan samantyylisessä tilanteessa, eli ylämäkeen mentäessä tasakaasulla.

Onko ideoita mistä ihmeestä voisi olla kyse? Katsoin forumin jutut läpi muista nykimistilanteista, ja niissä ongelmat ovat olleet kaikkea ilmamassamittareista dieselsuodattimiin. Mietin vain että mikä ihme tämä yhtäläisyys on että tämä kävi aina ylämäessä? Yritin presiis samanlaista kiihdytystä tasaisella, mutta ongelma ei toistunut.

Voisiko esim dieselsuodattimeen kondensoitua vettä, tai muutenvaan olla vaihdon tarpeessa, vai onko n75/ilmamassamittari menossa rikki? Minne tuo kannattaisi uudellamaalla viedä tarkistettavaksi että missään ei vuoda? vv-autolla on semmottiset hinnat että päätä huimaa.

Kiitos vinkeistä,

~/S

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 13.12.2006 19:45

siellä suodattimen pohjassa o tyhjennysproppu, käytä sitä vähä auki niin mahdollinen vesi pääsee poistumaan.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 14.12.2006 9:37

Sellaista lisädiagnoosia, että huomasin tyhjäkäynnin vaihtelevan startin jälkeen. Se pomppii 900-800 välillä, ja kuulostaa siltä kuin kone ei saisi dieseliä ja rupeaisi sammumaan, kunnes jostain tuikkastaan lisää sekaan. Kun lähtee liikkeelle niin tämä sama toistuu välillä, eli aivan kuin dieselintulo lakkaisi ihan pieneksi hetkeksi.
Liikennevaloissa pari minuuttia lähdön jälkeen tuo kierrosten heiluminen alkoi taas, ja samaan tahtiin pöllähteli pakoputkesta myös savua/höyryä, mutta se lakkasi taas kun lähdin liikkeelle ja pysähdyin seuraaviin valoihin.

Kun nyt ajoin Tuusulasta Helsinkiin ja lämpimään parkkipaikkaan, avasin konepellin ja kuuntelin käsi koneen päällä tarkasti niin se ei heilunut yhtään vaan kävi täysin tasaisesti. Myöskään minkäänlaista polttoaineen hajua ei konehuoneessa ollut tai muutakaan "bleeding obvious"-oiretta.

Kierrokset kun nousevat yli 2k niin mistään tällaisesta ei ole tietoa, kone vääntää ja kiihtyy hyvin. Tuossa 1k kohdilla jos vähänkin pääsee kierrokset laskemaan lähdössä niin kone nytkähtelee, tai tosiaan jos ylämäkeen mennään alhaisilla kierroksilla niin tuota hassua nytkähtelyä tuntuu.

Ideoita :P?

~/Sampsa

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 14.12.2006 11:06

Dieselsuodatin vaihtoon heti. Eihän dieselin seassa mene ilmakuplia (pääseekö näkemään)? Sitten tietysti ahto- ja alipainevuodot on sellasia mitä voi esiintyä auton tai moottorin asennon muutoksissa ylämäki/kiihdytys/ym... Onko ilmanputsarikotelo ja ilmaputket + sihdit puhtaat roskista?

N75 ainakin oireilee yleensä kiihdytyksissä ja on toistuvaa sorttia, ilmamassamittari nyt voi tehdä mitä ihmeellisimpiä vikoja. Valtaosa dieseleiden käyntihäiriöistä on kuitenkin polttoaineperäisiä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.12.2006 11:20

Mulla transu nykii 1900-2100 kierroksen rajoissa tasakaasulla ja siitä sievästi kiihdytettäessä. Satunnainen vika, joskus lievä, joskus pitää ottaa penkistä kiinni. Ei aiheuta vikakoodia tms. joten huollossa siitä ei ole selkuuteen päästy. Pahiten oireilee 4. ja 5. vaihteella. Ongelma huomattu keväällä 6 tkm kohdalla jonka jälkeen meno ei ole muuttunut nyt 44 tkm mmennessä. Mukavaa :-)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.12.2006 11:24

Pasaatti: tapahtuuko tuo nykimen vakkari päällä vai ihan normaalisti petaalia painamalla?

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 14.12.2006 11:30

Soitin auton ostopaikkaan ja sieltä sanottiin että dieselsuodatin vaihdettiin juuri ennen myyntiä (pari vk sitten), ja auto oli käynyt katsastuksessa eikä siellä oltu huomattu mitään vikaa päästöarvoissa.
Ilmanputsareita yms en ole katsonut, mutta koska auto on juuri ostettu niin myyjäliikkeellä on siihen vastuu, vien sen huoltoon ja pistän laskun menemään myyjälle. Tämä vika siis tosiaan nostaa päätänsä vain välillä, ei tosiaakaan aina. Ei tunnu olevan juurikaan merkitystä onko motti kylmä vai lämmin.

No, toivotaan että vw-huollossa löydetään jotain selkeetä. Tuollaisen vian paikantaminen voi vaan olla vaikeaa ammattilaisiltakin :(.

~/S

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.12.2006 11:32

Ei väliä mikäli vakkari esim vitosella himmattu n. 90 km/h=2000 rpm nopeuteen. Oireilee vielä sopivasti tuossa "sakkorajalla", vaikeuttaa ajamista.

Oire on kaksiosainen peräkkäin tapahtuva nykäisy, ite epäilen kytkin/vauhtipyörän yhdistelmän toimintaa. Kytkin on myöskin ollut uudesta asti "luistavan tuntuinen", tiedä sitten mistä tuokin johtuu. Ei kuitenkaan haise kuten normaalisti luistava kytkin :-)

egr:llä ei vaikutusta asiaan, on tulpattu letkua ja putkea laipalla. Kyseinen vain aihetti rynkytyksen, jälkikäynnin oireen sammutuksen yhteyteen.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.12.2006 11:40

Tuota nykäisyä on nimenomaan vakkarilla tapahtunut tasaisella ajettaessa. Täälläkin on siitä ollut jonkin verran juttua. Aiemmin omistamassani Octaviassa teki samaa, 2000rpm paikkeilla. Mitään vikaa ei löytynyt, joten arvaukseksi jäi vain oletus, että vakkari jotenkin hukkaa hetkeksi asetuksensa ja tekee sen jälkeen tuon nykäsyn.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.12.2006 11:42

Oireilee lisäksi myös ihan tasakaasulla ja siitä kiihtyillessä.

Fiber
-
Viestit: 13
Liittynyt: 10.9.2003 10:58

ViestiKirjoittaja Fiber » 14.12.2006 12:13

Vastaavanlaista nykimistä ylämäkiin oli myös omassa pastassani. Viaksi paikallistui ahtovuoto kun ahtoputki halkesi. Putken uusimisen jälkeen ei nykimisiä ole esiintynyt.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 14.12.2006 17:02

Vielä pieni päivitys. Tuossa kun tulin töistä kotia, niin siinä ylämäessä missä alunperinkin huomasin sen nykimisen ekaa kertaa, niin nyt se toistui pahempana.
Tilanne oli siis se että olin juuri hetki sitten käynnistänyt auton, ja lähdin ylämäkeen. Vaihdoin matalilla kierroksilla ykköseltä kakkoselle, ja lähdin vetämään noin 1.5krpm kohdilta tasaisella pienehköllä kaasulla. Auto rupesi nykimään melkein heti, ja kun pidin kaasupoljinta samassa kohtaa, niin nykiminen jatkui ja voimistui ylämäkeen mentäessä. Kierrokset kerkesivät nousta 3.5k kohdille ja auto nyki vieläkin. Painoin pedaalin pohjaan ja nykiminen lakkasi heti ja auto lähti vetämään kunnolla.

Laitan näitä juttuja siihen lappuun sitten evästeeksi korjaamolle, mutta oisiko teillä jotain aistimuksia mistä tuossa autossa on kyse? Tämä vika siis tuntuu vaivaavan ainoastaan kakkosvaihdetta ja ylämäkiä :D. Välillä sitä tapahtuu ykköselläkin, mutta harvemmin. 3-4-5 en ole koskaan tuota havainnut.

Kiitos,

~/S

teikka
-
Viestit: 20
Liittynyt: 30.11.2006 18:49

ViestiKirjoittaja teikka » 14.12.2006 19:30

Onko pumppusuutinkone?

Veljellä golf tdi-02 nyki välillä ja syyksi paljastui "kuseva" pumppusuutin.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 14.12.2006 19:34

En osaa sanoa pumppusuuttimesta. Selvinneekö tuo moottorin tyyppikoodista?

~/S

VWolfenstein
-
Viestit: 31
Liittynyt: 23.10.2006 21:10

ViestiKirjoittaja VWolfenstein » 14.12.2006 20:30

Ilmeneekös kuseva pumppusiitin vag-comissa?
Voidaanko moinen vika korjata muuten kuin vaihtamalla uusi pumppusuutin?

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 15.12.2006 10:18

Ongelma sitten eskaloitui aikaisemmin kuin olisin kuvitellutkaan.

Lähdin tuossa aamulla normaalisti motarille, ja kun kiihdytin liikenteen sekaan, kierrokset noin 4krpm niin konehuoneesta kuului JYNKS ja tehot katosivat.
Auto kyllä kulkee eteenpäin, mutta pörisee kovasti ja tuntuu kuin vetäisin isoa perävaunua perässä. Jäi sitten seattihuoltoon matkalle se. Kohta soittavat että mitä sieltä meni.

Perkele.

~/S

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.12.2006 13:33

Vuotaa varmasti nyt pakopaineet tai ahtoilmat väärästä paikasta pihalle :/

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 15.12.2006 17:26

Tuli auto viimeinkin korjaamosta. Sanoivat että ei ole ahto/pakopuolella vuotoja, mutta vikakoodi löytyi että ahtopaineen vaihtelu, jolloin oli sitten tehot poistettu koneesta. Nollattiin koodi, niin auto toimi taas.

Eli todnäk siivet jumissa, viedään dieselturboihin erikoistuneelle pajalle maanantaina kärry (Klaukkalan Diesel), ja myyjä tulee vastaan korjauskuluissa.

Selvisi mielenkiintoinen juttu - vaikka ostettiin auto liikkeestä, niin se myytiin sieltä yksityisenä. Eli myyjänä ei ollutkaan liike, vaan erään liikkeen työntekijän vaimo. (mikä sitten luki papereissa kun niitä tarpeeksi tutkin).
En tätä tajunnut siinä tohinassa uuden auton ostajana katsoa kun olin kärrystä niin innoissani. Ihmettelen vaan että miten pystyivät sitten antamaan sieltä vakuutusalennuksia yms, oli kuulemma kamppanja Iffin kanssa. Sain täyskaskon 291e/vuosi + tuulilasivakuutus niin kauan kuin autoa pidän. Kivakiva :/.

No silti, koitin ehdottaa myyjälle kaupan purkua, kun tuo turbon vika oli noin omituinen, mutta hän sanoi että kun tämä oli nyt yksityinen kauppa, niin se ei onnistu, vaan että hän tulee niillä ostorahoilla vastaan korjauskuluissa enemmän kuin sovittiin siinä takuussa (eli maksaa puolet jos 2kk / 2tkm menee vaihteisto/moottori rikki).

Kaipa se on tuohon tyydyttävä, en jaksaisi lähteä taistelemaan oikeusteitse moisesta koska voisin päätyä jopa häviäjäksi.

Perkele, en enää osta ikinä mistään muualta autoja kuin kiiltävistä autokaupoista missä myyjinä toimii lipeviä pukuihmisiä, jotka antavat autolle takuun että se korjataan täysin kuntoon ilman mitään helevetin sekoiluja jos tulee ongelmia.

~/S

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 15.12.2006 22:40

OT; Juu, taitaa olla se myyjän antama "takuu" mihin häätyy tyytyä, periaatteessa oot kait tehnyt kaupat yksityisen kanssa vaikka ne tehtiin autoliikkeessä, joten perävalotakuu voimissa. Osuuko arvaus oikeaan: Joku Sulan autoputka vai kehän paskakauppias?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 15.12.2006 22:55

OT: Täälläpäin ainakin rinta-jouppi tekee sellasta et edullisemmasta autosta ku riittävästi tinkaa ni tekevät kaupat, mut lisäävät sinne kauppakirjan pikkupräntteihin et "auto myydään ilman takuuta." Et kyllä aina kannattaa lukea ne paperit läpi.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 15.12.2006 23:44

Arvaas Pasaatti olikos Kehän tyyppejä. Oli kyllä oikeesti vimonen kerta kun ostan mitään noilta perkeleen jobbareilta.

Toivotaan nyt että ~300e turbon korjaus fiksaa tuon ongelman. Jos ei, niin alkaa ottaa pannuun jokseenkin huolella.

~/S

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 16.12.2006 14:25

mun ex.seatissa oli paikkailtava ruiskupumpulle meneviä piuhoja, kun se muovinen suojakärsäletku hankaa ne puhki ajansaatossa.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 16.12.2006 14:32

Se turbo-ongelma on nyt siis menossa korjaukseen, mutta olisiko teillä vinkkejä sitten tuohon toiseen juttuun, vai liittyyköhän se myös turbon sekoiluihin. Eli tyhjäkäynti kettuilee. Se välillä pysyy täysin presiis kohdillaan, mutta välillä ailahtelee 800-900 välillä. Eli kierrokset laskeavat yhtäkkiä hieman ja nytkähtävät heti ylös sen jälkeen. Tätä sattuu harvemmin, eikä se tunnu olevan mitenkään kiinni koneen lämpötilasta, ulkoilman lämpötilasta (tapahtuu sekä pakkasella ulkona että lämpimässä parkkihallissa).

Kiitos jälleen kerran,

~/S

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 16.12.2006 14:45

Niin joo, ja tuo VAG-COM/OBD2-piuha saapui, mutta tuli ongelma - en löydä tuosta seatista sen pistokkeen paikkaa :D. volkkarissa se oli tuhkakupin alla. Mistä se tuossa cordobassa löytyisi?

Kiitos,

~/S

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.12.2006 15:02

Vanhemmassa sukupolvessa se on ratin alla olevan lokerikon takana, mutta tuoreemmasta ei ole itselläni kokemusta.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 17.12.2006 8:27

se löytyy tosiaan ratinalta. poista se leveä muovisuojus repäisemällä niin sieltä löytyy reikä soikea :p

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 20.12.2006 13:54

Noniin, soittivat liikkeestä. Turbo oli katsottu läpi ja herkistetty, mutta nykiminen jatkui. Lisätutkimuksilla selvisi että ongelma oli MAFfi. Sitä ei kai osattu epäillä muissa paikoissa kun se oli uudenkiiltävä ja juuri vaihdettu. Täällä uudessa korjaamossa sitten se mitattiin ja selvisi että se kertoo puutaheinää moottorille.
Oli kuulemma joku tarvikevaraosa, jonka kanssa on ollut aikaisemminkin ongelmia.

Toivottavasti nyt tällä korjaantui. Puuh ja huoh. Tulipahan maksamaan tämäkin reissu.

acd
-
Viestit: 82
Liittynyt: 11.9.2006 15:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja acd » 21.12.2006 18:22

Noniin, nyt on taas kone alla ja toimii kuin unelma. Suuri kiitos Klaukkalan Dieselille.

Vikoja löytyi siis säätyväsiipisen ahtimen jumiutumisesta sekä huonosta tarvikeosa-ilmamassamittarista. Koneeseen tehtiin kaikennäköistä muutakin ja toivotaan nyt ettei siitä paljastu mitään omituisuuksia lisää.

Voinpa suositella tuota korjaamoa lämpimin mielin, mutta autokaista.net-nimistä "liikettä" en. He myivät tämän auton "autoliikkeenä", mutta kun ongelmia rupesi tulemaan niin kas kummaa selvisi että se olikin välitetty se auto. Sen enempää historiaa en osaa sanoa, koska ongelmien ilmettyä myyjän tarina muuttui joka päivä, ja vaikka myivät auton viallisena (turbo ja maffi olivat rikki jo myyntivaiheessa) ei niitä korvattu kokonaan, vaikka auto myytiin priimakuntoisena ja "kunnostettuna".

Hassuinta oli että tuo tarvikemittari oli aivan uusi, sillä ei oltu ajettu kuin korkeintaan muutama hassu kilometri (se oli oikeasti aivan kiiltävä eikä yhtään roskan roskaa tai pölyhiukasta näkynyt sisällä eikä ulkona). Ja auto oli kuulemma huollettu noin 9tkm sitten. Paskat. Olivat varmaan ostaneet nykivänä ja ongelmatapauksena joltain onnettomalta alihintaan, vieneet korjaamolle ja sanoneet että halvinta osaa mitä löytyy, ja meikäläiset sitten osuivat siihen saumaan. Tämä on siis mutua, mutta aika vahvaa sellaista.

Tuo "autoliike" suostui tulemaan noin puoliväliin korjauskustannuksissa, mutta olisivat kyllä mielestäni saaneet korvata koko roskan kun ei se alunperinkään kunnossa ollut.

Oma vikani kun en tajunnut koeajaa paremmin ja en tajunnut lukea papereita tarkemmin. Tulipahan maksettua oppirahat siitä mitä tapahtuu jos ei ole tarkkana paprujen kanssa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa