Voimasavu=menetettyä tehoa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Voimasavu=menetettyä tehoa?

ViestiKirjoittaja leinoan » 18.12.2006 10:06

Kuulin jostain aikoinaan,että jos yli 20 prosentin osuus pakokaasuista on mustaa savua niin 20 prosentin yli menevä osuus olisi hukattua tehoa. Pitääkö paikkansa?
vai onko vaan niin että mitä enemmän savua sen parempi?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 18.12.2006 11:14

Se savu on polttamatonta löpöä, lisää ahtoja jos kovin savuttaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.12.2006 13:22

Korkeampaa fysiikkaa??
Kun esim. TDi autoon laitetaan oikein tosissaan rohkea voima ohjelma.
Niin savutus on sankka, kulutus pienenee ja voimaa tulee lisää.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 18.12.2006 14:16

Rupesin tuota miettimään,kun jotenkin tunne,että kun syöttöä lisää tietyn rajan ohi niin savu kyllä sankkenee,mutta persdynolla tuntuu, ettei kulku parane yhtään.

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 18.12.2006 14:34

Niin, just...kuten MJF jo ilmaisi
Se savu on polttamatonta löpöä, lisää ahtoja jos kovin savuttaa.
eli vaikka kuinka lisäät syöttöjä, niin jos ei kone saa tarpeeks ilmaa (ahtoja), tämä löpö ei pala... siitä siis johtuu juuri että tehoja ei tuu lisää...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 18.12.2006 14:47

ahtoja 1,4 bar.........tulppaanko koko hukkiksen poijes käytöstä?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.12.2006 14:51

eipä ne ahdot auta yhtään jos turbo alkaa ahdistamaan jolloin pakopaineet nousee

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 18.12.2006 15:07

No eipä kyllä, siis moottorin läpi menevää ilmamäärää pitää lisätä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 18.12.2006 17:36

kyllä se liika ilmakin sitten vastaavasti alkaa tehoja rokottamaan

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 18.12.2006 18:50

.
Se vähän riippuu tilanteesta.

Jos ruiskutus on saatu osia vaihtamalla hyvin tehokkaaksi ja sen ruiskutusajan pituus pidettyä lyhyenä. Sanotaan vaikkapa ~vakiona, niin silloin suurin teho saadaan juuri pienen pöllyn saattelemana ja pienikin lisäys ahtopaineissa (ilmamäärässä) vähentää savua ja vähentää tehoa.
Siis savutus johtuu ilman ja polttoaineen muutuneesta suhteesta.
Diiseli palaa vielä tosi hyvällä hyötysuhteella, vaikka jo vähän savuaakin.

Jos taas vakiosuutimista otetaan aivan kaikki irti, niin silloin ruiskutushetkeä on kasvatettu äärimmilleen. Tästä seuraa, että vaikka ruiskutettavat määrät eivät kovin suuria olisikkaan, niin se aivan ruiskutuksen lopussa tuleva polttoaine ei pala enää kunnolla, vaan aiheuttaa sitä savua.
Tässä savunmuodostuksessa ei siis ole varsinaisesti kyse ilman loppumisesta, vaan "huonosta" polttoaineen tarjoilusta sylinteriin.
Tätä savutusta ei oikein ahtoja lisäämällä saada kuriin.
Tällä savutuksella (ruiskutuksella) on käytännössä sellainen huono piirre, että se aiheuttaa huonoja juttuja sinne pakosarjan puolelle.
.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 19.12.2006 14:26

Eli suuttimien vaihdolla tuota savutusta saattaisi saada kuriin....
Minkä moinen vaikutus coolerin koolla on asiaan?
Pakkasilla savutus todella vahäistä, mutta kun tulee + 20 c niin pöllyttää karmeasti ja
kulkupuolikin alkaa hiipua....eli kuten tuikku mainitsi diesel palaa hyvällä hyötysuhteella, vaikka vähän savuaakin....mutta ilmeisesti liika on liikaa ja "tukehtuu"
kun tietty raja polttamattomassa aineessa saavutetaan? Eli kysymyksellä hain juuri sitä,että kannattaako syötöt säätää siten että savua on, muttei älyttömästi ja silti
saavuttaa likimain sama teho?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 19.12.2006 15:36

.
Omien kokemuksieni mukaan mesen suorasuihkarissa raja kulkee jossain siinä kohden, kun sen savun alkaa itse huomaamaan peilistä katsomalla.
Sen jälkeen jos vielä ruiskutusta lisuuttaa, niin savu vaan sakenee, muttei rullilla enää teho oikeastaan nouse.
Tosiaan aika sankka pitää savun olla, että teho laskee.
Se riippuu kyllä niin paljon siitä ruiskutuksen tehokkuudesta, heti jos ruiskutusaika kasvaa tietyn moottorikohtaisen rajan ylitse, niin teho muuttuu vaan savuksi.

Välijäähystä tällä hetkellä vaan sen verran, että todella toivon aikas suuresta olevan jo jotain hyötyäkin, ettei menneet rahat kankkulan kaivoon. :-)
Ihan kohta, kunhan hirveästi itseeni suutun, niin on omakohtaisiakin kokemuksia.

Kait siitä on kahdenlaista etua.
Isommassa voisi virtausvastus olla pienempi.
Ainakin moottorille menevä ilma on viileämpää.
Molemmilla on todellista ilmamäärää (happi-) lisäävä vaikutus.
Isomman jäähdytimen kanssa voi sitten ahtojakin nostaa.

Itse kyllä koettaisin suosia "vain hyvin vähäistä" savutusta, varsinkin jos ei varmasti ole ahtimen pakopuolella tilavuutta.
.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 19.12.2006 16:21

eli tuo 20 prosentin sääntö ei ole mikään esson baarin juttu....Kiitokset, täytynee alkaa etsiä optimia, joka sikäli tietysti hankalaa että kesällä ja talvella pitäisi olla eri säädöt...mutta etsitään nyt joku komprimissi sen ruuvin asentoon...

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 19.12.2006 18:14

Taitaa olla myös yksilöllistä, koska oma suoraruisku antaa ilman savua n. 160hv ja aivan tolkuttomalla savulla 250hv.

Nyt suuremmalla (24%) nestepäällä tulee suurinpiirtein samat tehot (250hv) ilman savua. Itseasiassa auto ei savuta nyt ollenkaan.

Mitäköhän sieltä mahtaa tulla, kunhan syötöt saadaan Karalassa kohdalleen. Savua nyt ainakin...

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 19.12.2006 21:07

Luultavasti kohta tiedetään kuinka paljon tehoa voidaan ottaa tuosta motista... :)

OT: löytyyköhän bmw:n 2 litran diiseleihin jotain erikoisempaa viritys palikkaa?

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 19.12.2006 22:07

OT: löytyyköhän bmw:n 2 litran diiseleihin jotain erikoisempaa viritys palikkaa?

Etsi ennen viritystä sellainen kampiakseli joka kestää yhtenäisenä.
Pari on jakaantunut vauhtipyörän laipan juuresta pelkän lastun voimalla.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 19.12.2006 22:42

Varmaan otettu lastulla sikaväännöt 1500 kierroksella ja sitten paukutettu 2-massavauhtipyörällä rautaa poikki.
Kestää kai ne pemaritkin kun isontaa turbon eikä hulluttele. Uuden kolmilitraisen ahdin vaan sinne ja sitten etsimään sopivia suutinkärkiä. 535d:n kärjet voisi olla yksi vaihtoehto.

Topikiin ihan liittyen, saa se aika tavalla savuttaa mutta kyllä joskus alkuaikoina vakioahtimella varsinkin huomasi että evrystä kun käänsi lisää ja lisää syöttöä niin tuntui että huonommin alkoi kulkemaan. Ne oli niitä aikoja.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 19.12.2006 22:46

^Juu ja nykyään tulee aina kallista kun kulku ei miellytä;-)

Kyllä omakin raceilla koittaa mustaa hönkiä 2.1 savuarvon edestä myös paikallaan, mutta olen lähes varma että siihen on nyt löytymässä lääke kunnon nokasta.

Savusta vielä että yhdellä setupilla tuntui siltä kuin 160-230hepan välissä olisi ollut savua ja lisää savua mutta ei se menoa haitannut..

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 20.12.2006 7:28

Nostin älyttömän savutuksen takia pakopuolen jousipaineen 22kg -> 36kg, koska oli epäilys että pakovenat leijuu pakopaineista. Tiedä sitten, mutta savu ainakin hävisi.

Nokka täytyy vielä jossain teettää, koska tuupertuu 5000rpm entisen 5500rpm sijasta, ja sitä nostoakin olisi varaa vielä 1,5mm enemmän olla.

Hauskaa kunnes kone päättää kurkistaa ulkoilmaa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa