1.9D AEF jakohihna ja kuningaspulttiasiaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

1.9D AEF jakohihna ja kuningaspulttiasiaa

ViestiKirjoittaja c-son » 18.11.2006 19:52

Autoni on Skoda Felicia ja moottorina 1.9D AEF-koodilla. Tuosta AAZ:n kuningaspulttiasiasta on ollut niin paljon keskustelua ja varoittavia esimerkkejä, että heräsi kiinnostus siitä, esiintyykö vastaavaa ongelmaa myös tuossa vapaastihengittavässä sisarkoneessa AEF:ssä? Autolla on nyt ajettu 155 tkm ja seuraava hihnanvaihto on edessä ohjelman mukaisesti 180 tkm kohdalla.

Kampiakselin pulttia ei ainakaan Haynesin manuaalin mukaan hihnaa vaihdettaessa edes avata, joten onko AEF-moottoriin jakohihnan vaihtoa tilattaessa pyydettävä lisätöinä myös kuningaspultin vaihto, vai koskevatko nuo ongelmat vain AAZ-moottoria? Jos jollain sattuisi olemaan volsun ETKA käytössä, niin voisi verrata onko noissa sama hihnapyörä/dampperi, josta voisi sitten vetää tarvittavat johtopäätökset.

Kiitokset etukäteen valaisevista tiedoistanne!

jusu72
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.10.2006 21:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja jusu72 » 18.11.2006 21:10

Ei tarvii vaihtaa jos sitä ei tarvitse avata(stefan vaihto silloin uusi).yhtään "vellua"en ole tavannut jossa olisi pultin löystymis ongelma.(omakohtainen kokemus työni kautta)

c-son
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.11.2006 19:38

ViestiKirjoittaja c-son » 24.11.2006 19:26

Ok, eli hyvä juttu. Mitenkäs sitten tuo jakohihna ja vaihtoväli. Onko 90 tkm vaihtovälin aikana tarpeen kiristää hihnaa, tai ylipäänsäkään tarkistella hihnan kuntoa? Onko näissä ollut ongelmia hihnan kanssa? Hihnalla on nyt ajettu 65 tkm ja viimeksi vaihdettu -02.


vwpolo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 5.8.2003 7:24

ViestiKirjoittaja vwpolo » 25.11.2006 21:53

Mä vaihdatin hihnan ja kiristäjän noin 85 000 km välein. Tarkistettiin pari kertaa vuodessa...

jusu72
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.10.2006 21:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja jusu72 » 7.12.2006 19:52

90 000/5v on se virallinen väli.mutta ei se tee pahaa kyllä vaihtaa aikasemmin.Ja kannattaa aina kyllä kurkata välillä sinne niin välttyy konerempalta.Varsinkin enempi ajetuissa alkaa olla hihnapyörät kuluneet pölyn yms vaikutuksesta joka lyhentää hihnan käyttöikää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa