Olis siis Jetan koneeseen tarkoitus vaihtaa/vaihdattaa jakopään rojut. Ensin oli ajatuksena, että jospa koittaisi itse vaihtaa, huolella ja ajan kanssa kun tekee niin kai sen ensikertalaiseltakin luulisi onnistuvan? Merkkaa vaan tarkkaan rattaiden asennot ja ei muutenkaan niitä siirtele, kai se siitä onnistuu ilman momenttiavainta kummempia työkaluja?
Mikä muuten tuon ns. kuningaspultin kiristysmomentti oli? 100nm + 180astetta?
Sitten tuo moottorikoodi. Kone on vissiin ekomalli, ainakin ahtimena on tuo kkk14 ja syöttöpumppu ilman sitä ahtopainehässäkkää. Koitin koodia hakea ensimmäisen ja toisen sylinterin välistä, mutta sielläpä luki "AN". Eihän tuollaista ole edes olemassakaan!
1.6TD moot.koodi? Jakopää?
Valvoja: ffp jäsenet
Jakopään remppa on suhteellisen helppo jos tietää mitä tekee.
hammaspyörien asentojen merkkailu kannattaa tyystin unohtaa, vw on hoitanut sen homman jo. Omat merkit löytyvät vauhtipyörän kyljestä, pumpun hammaspyörän läpi sopii tappi, nokka-akselin toiseen päätyyn sopii lattarauta joka pitää sen oikeassa kohdassa. Searchilla löytyy jakoremmin vaihtamisesta varmaan aika paljon lisää.
Kunkkupulttia ei vissiin 1.6 koneissa tarvi ohjeitten mukaan vaihtaa mutta tuskin se pahitteeksi on. 1.9TD -koneessa momentti on 90Nm + 90 astetta ja tuollakin momentilla tuon 90 astetta saa vääntää varren kanssa ihan tosissaan.
Moottorikoodi löytyy lohkon kyljestä tasaisesta kohdasta öljynsuodattimenjalan yläpuolelta. kuva 1.9 lohkon kyljestä
tuolla kuvan yläreunassa keskellä. koodi näkyy hädintuskin tuossa vasemman pultinreijän alapuolella "AAZ"
hammaspyörien asentojen merkkailu kannattaa tyystin unohtaa, vw on hoitanut sen homman jo. Omat merkit löytyvät vauhtipyörän kyljestä, pumpun hammaspyörän läpi sopii tappi, nokka-akselin toiseen päätyyn sopii lattarauta joka pitää sen oikeassa kohdassa. Searchilla löytyy jakoremmin vaihtamisesta varmaan aika paljon lisää.
Kunkkupulttia ei vissiin 1.6 koneissa tarvi ohjeitten mukaan vaihtaa mutta tuskin se pahitteeksi on. 1.9TD -koneessa momentti on 90Nm + 90 astetta ja tuollakin momentilla tuon 90 astetta saa vääntää varren kanssa ihan tosissaan.
Moottorikoodi löytyy lohkon kyljestä tasaisesta kohdasta öljynsuodattimenjalan yläpuolelta. kuva 1.9 lohkon kyljestä
tuolla kuvan yläreunassa keskellä. koodi näkyy hädintuskin tuossa vasemman pultinreijän alapuolella "AAZ"
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
To momentti riippuu pultin tyypistä. Jos 12mm pultti niin silloin tuo 70Nm tai sinnepäin mutta uudemmissa sama pultti kuin 1.9 eli 14 mm niin 90Nm +90 astetta.
Tuota 12mm pulttia ei oo vissiin ku alle -83 vuosimallissa. Saattaa olla pari vuotta uudemmisakin mutta pääsääntöisesti kaikissa kakkoskopissa on jo 14mm pultti.
Tuota 12mm pulttia ei oo vissiin ku alle -83 vuosimallissa. Saattaa olla pari vuotta uudemmisakin mutta pääsääntöisesti kaikissa kakkoskopissa on jo 14mm pultti.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
No, tulipa sitten heti "ongelma"!
Alempi suojamuovi on vissiinkin kiilahihnapyörän ja hammashihnapyörän välissä, joten tämä ulompi, laturinremmia pyörittävä pyörä pitäisi irrotta?
Se on kiinni keskeltä jollain erikoispultilla, reunoilta neljällä kuusiokoloruuvilla. Kuusiokolot availin, mutta eihän se sillä irronnut. Keskipulttiin sopivaa avainta ei hyllystä löydy, 13/16" avain melkein sopii, mutta sillä en saanut väännettyä auki. Pultti on vähän kuin xzn, mutta ei kolossa, vaan pultin pää on monikulmainen.
Alempi suojamuovi on vissiinkin kiilahihnapyörän ja hammashihnapyörän välissä, joten tämä ulompi, laturinremmia pyörittävä pyörä pitäisi irrotta?
Se on kiinni keskeltä jollain erikoispultilla, reunoilta neljällä kuusiokoloruuvilla. Kuusiokolot availin, mutta eihän se sillä irronnut. Keskipulttiin sopivaa avainta ei hyllystä löydy, 13/16" avain melkein sopii, mutta sillä en saanut väännettyä auki. Pultti on vähän kuin xzn, mutta ei kolossa, vaan pultin pää on monikulmainen.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
Pariin 1.6 dieseliin olen hihnan vaihtanut ja ei silloin aikanaan kuningaspultin vaihtoa millään tavalla korostettu. En sitä myöskään edellisen kerran vaihtanut pari vuotta sitten ko. operaatiossa. Kiristin kannattaa aina vaihtaa.
Itse operaatiohan on perin helppo, mutta hieman töitä teettää irrotella peltejä ja pultteja. Eipä siinä muuta ole kuin lukitsee nokan ja pumpun paikoilleen.
Edellisessä vaihdossa olin valmistautunut huolella uusin osin ja vieressä pasteerannut alan ammattilainen heitteli asiaankuuluvia kommenttejaan. Asettelin uutuuttaan kiiltelevän kiristimen paikoilleen ja asettelin laatikosta ottamani hihnan paikoilleen. Hilut paikoilleen ja hihnan kireyden tarkistus. Vielä tsekkaus, että kone pyörii vapaasti ja sitten savut. Lämmityskäytön jälkeen hihnan kireyden tarkistus -ei saa huutaa eikä lepattaa.
Kaikki ok ja rupesin nakkelemaan vanhoja osia roskiin. Ihmettelin, mikä hihnalaatikossa kolisee -uusi hihnahan se siellä. Olin laittanut epähuomiossa vanhan hihnan takaisin paikoilleen luultuani sitä uudeksi... No uusi vaihto-operaatio sujui sitten jo rutiinilla.
Itse operaatiohan on perin helppo, mutta hieman töitä teettää irrotella peltejä ja pultteja. Eipä siinä muuta ole kuin lukitsee nokan ja pumpun paikoilleen.
Edellisessä vaihdossa olin valmistautunut huolella uusin osin ja vieressä pasteerannut alan ammattilainen heitteli asiaankuuluvia kommenttejaan. Asettelin uutuuttaan kiiltelevän kiristimen paikoilleen ja asettelin laatikosta ottamani hihnan paikoilleen. Hilut paikoilleen ja hihnan kireyden tarkistus. Vielä tsekkaus, että kone pyörii vapaasti ja sitten savut. Lämmityskäytön jälkeen hihnan kireyden tarkistus -ei saa huutaa eikä lepattaa.
Kaikki ok ja rupesin nakkelemaan vanhoja osia roskiin. Ihmettelin, mikä hihnalaatikossa kolisee -uusi hihnahan se siellä. Olin laittanut epähuomiossa vanhan hihnan takaisin paikoilleen luultuani sitä uudeksi... No uusi vaihto-operaatio sujui sitten jo rutiinilla.
Melkeen väittäisin että se pultti katkeaa vaan silloin kun rikkinäinen värinänvaimennin alkaa viipottamaan. En ole ikinä kuullut että pultti olisi katkennut/auennut ykskutosesta jossa on peltinen hihnapyörä kampiakselilla. Ja toinen syy on se että ei uskota että se pitää kiristää niin lujalle, vaan pistetää luulissenjopysyvän momenttiin. Kerran kun menee kampuranpää mylälle eikä kunnolla korjata niin sitten on kierre valmis.
Ei siis ole tullut vaihdettua pulttia aikaisemmin, nyt vuoden sisään AAZi miehet vaan on nostaneet mekkalan siitä.
Ei siis ole tullut vaihdettua pulttia aikaisemmin, nyt vuoden sisään AAZi miehet vaan on nostaneet mekkalan siitä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa