Koitin etsiskellä, mutta ei osunut kuin tdi-juttua silmiin.
Oire on siis lämpinänä vähän heikko käynnistyvyys. Aina lähtee käyntiin, mutta saa vähän aikaa veivata. Ymmärtääkseni ei normaalia.
Edellinen omistaja on teettänyt jakopääremontin vasta (5tkm), joten tuosta ajattelin josko pumppua ei ole samassa yhteydessä tarkistettu/ajoitettu. Erikseen mainitsi että pultti uusittu, joten tuskin itse jako elänyt. Hihnapyörä ei vipata, sen katsoin itse varmuuden vuoksi.
Ainetta menee puhtaassa maantieajossa 5.8-6 joka sekin käsittääkseni vähän liikaa ja viittaisi myös ajoitusongelmaan. Tuo siis emännän ajamana höyhenkaasulla.
Tarvitsisin ohjeita tuohon työhön, kun ei ole sopivaa kirjallisuutta ja dieseleiden kanssa olen kohtuullisen pihalla :)
Kylmänä lähtee aina erittäin hyvin hehkutuksen jälkeen heti kun avainta kääntää. Poikkeuksetta.
Hehkun relettäkin saattaisi joku ahdistaa, koska hehkutusta ei tapaa saada kylmänä ensimmäisillä virtojen kytkennällä vaan pitää käyttää avain nollissa ja uudella yrityksellä hehkuttaa aina ok. Tyypillistä että hehkurele menee näin?
Niin ja kyseessä 96 vento.
AAZ ajoitusta ja hehkutusta
Valvoja: ffp jäsenet
Juu, me esikammiokaverit olemme sukupuuttoon kuolevaa lajia 8)
Sama ilmiö, että kylmänä ei hehkuta ensimmäisellä käännöllä, on omassanikin. Tavaksi on tullut kääntää toistamiseen ja odottaa muutama sekunti valon sammumisen jälkeen. Pakkasilla hehkutan varmuuden vuoksi kaksi kertaa, niin käynnistyminen on hellempää. Siitäkin huolimatta tuntuu, että yksi sylinteri olisi noin kahden sekunnin ajan pimeänä, kunnes käynti tasaantuu.
On ilmeisen normaalia, että TD -konetta saa hehkuttaa talvella lämpimänäkin. Hehku ei varmaankaan ole kovin pitkä ennen starttausta. Myös jälkihehku toimii niin lämpimänä kuten kylmänäkin.
Jokin lämpöanturi ohjaa ilmeisesti hehkutusta, eikä anna oikeaa signaalia. Keväällä vaihdoin syylärin ylävesiletkulta kanteen tulevan muhvin "Temperaturgeberin" 357 919 501, joka antoi vikakoodin. Vihreällä kauluksella, maksaa 28€. Se ohjaa sekä hehkua että jäähdytysveden lämpötilan näyttöä.
Olen myös epäillyt virtalukon pohjaa, mutta tämän luulisi vaikuttavan muuallekin?
Tässä nain aluksi, pitääkin ottaa vakkomi ja katsoa, löytyykö jotain uutta.
Sama ilmiö, että kylmänä ei hehkuta ensimmäisellä käännöllä, on omassanikin. Tavaksi on tullut kääntää toistamiseen ja odottaa muutama sekunti valon sammumisen jälkeen. Pakkasilla hehkutan varmuuden vuoksi kaksi kertaa, niin käynnistyminen on hellempää. Siitäkin huolimatta tuntuu, että yksi sylinteri olisi noin kahden sekunnin ajan pimeänä, kunnes käynti tasaantuu.
On ilmeisen normaalia, että TD -konetta saa hehkuttaa talvella lämpimänäkin. Hehku ei varmaankaan ole kovin pitkä ennen starttausta. Myös jälkihehku toimii niin lämpimänä kuten kylmänäkin.
Jokin lämpöanturi ohjaa ilmeisesti hehkutusta, eikä anna oikeaa signaalia. Keväällä vaihdoin syylärin ylävesiletkulta kanteen tulevan muhvin "Temperaturgeberin" 357 919 501, joka antoi vikakoodin. Vihreällä kauluksella, maksaa 28€. Se ohjaa sekä hehkua että jäähdytysveden lämpötilan näyttöä.
Olen myös epäillyt virtalukon pohjaa, mutta tämän luulisi vaikuttavan muuallekin?
Tässä nain aluksi, pitääkin ottaa vakkomi ja katsoa, löytyykö jotain uutta.
Saattaa olla vika myös sammutussolenoidissa---> jumittaa lämpöisenä. Tuo kulutus on vähän reilu kyllä... Itselläni aikoinaan syypää oli pumpulla oleva ruiskuaika-anturi tms, jonka rikkoutuminen kyllä antaa koodin.
Ajoitusmerkit löytyvät vauhtipyörältä (kytkinkopassa muovisen lerpan alla ), nokka-akselilta (nokan nelosen päässä oleva ura vaakasuoraan) ja pumpulta( hihnapyörällä olevaan reikään työnnetään sopiva poranterä tms joka työntyy pumpun rungolla olevaan koloon ja lukitsee hihnapyörän paikoilleen.
Tarkista muuten vielä se jakoremmin kireys. Mulla oli kerran eksynyt paikoilleen viallinen kiristäjä, joka päästi hihnan löystymään vähän, mutta riittävästi, että vaikutti jo ajoitukseen... Ja juuri tuohon kulutukseen!
Niin se hehkuhan on kolmivaiheinen; oven avaus(1)--->virrat päälle(2)--->kone käynnistyy(jälkihehku).
Ajoitusmerkit löytyvät vauhtipyörältä (kytkinkopassa muovisen lerpan alla ), nokka-akselilta (nokan nelosen päässä oleva ura vaakasuoraan) ja pumpulta( hihnapyörällä olevaan reikään työnnetään sopiva poranterä tms joka työntyy pumpun rungolla olevaan koloon ja lukitsee hihnapyörän paikoilleen.
Tarkista muuten vielä se jakoremmin kireys. Mulla oli kerran eksynyt paikoilleen viallinen kiristäjä, joka päästi hihnan löystymään vähän, mutta riittävästi, että vaikutti jo ajoitukseen... Ja juuri tuohon kulutukseen!
Niin se hehkuhan on kolmivaiheinen; oven avaus(1)--->virrat päälle(2)--->kone käynnistyy(jälkihehku).
epäilisin tos hehkutus viassa kyl kans virtalukon pohjaa tai rele vikaa ! Mut sen että onko ajoitus noin karkeasti kohdallaan kuulee myös korvalla eli jos käynti on terävä niin ajoitus on hieman aikasessa ja jos ajoitos on hieman myöhässä niin koneen ääni paljon pehmeämpi ihan kun cdi diesel mesen käynti...ilman venttilin nakutusta :) ! Jos ajoitus on myöhäsellä niin sen pitäisi kyl tuntua tuolla kulku poulellakin !
Juu jotenkin s2:een verrattuna kulkupuolessa toivomista :)
Sanoisin että ääni on terävä, ei ainakaan pehmeä. Silti en tosiaan tiedä noista diiseleistä about mitään, joten ei ole harjaantunutta korvaa.
Hehkujuttu tuskin virtalukonpohja, koska tuo on aivan järjestäen noin että 1. käännöllä ei hehkuta ja 2. käännöllä hehkuttaa. Ei siis muutu koskaan mihinkään. Rele kai sitten. Taisi olla arvokas, joten olkoon :)
Sanoisin että ääni on terävä, ei ainakaan pehmeä. Silti en tosiaan tiedä noista diiseleistä about mitään, joten ei ole harjaantunutta korvaa.
Hehkujuttu tuskin virtalukonpohja, koska tuo on aivan järjestäen noin että 1. käännöllä ei hehkuta ja 2. käännöllä hehkuttaa. Ei siis muutu koskaan mihinkään. Rele kai sitten. Taisi olla arvokas, joten olkoon :)
Kuulostaa ihan siltä että pumpun ajoitus ei ole ihan kohdallaan.
Tuossa varmaan on käynyt niin että hihnaa ei ole jälkikiristetty. Uusi hihna kuitenkin aina venyy hiukan.
Kirjastosta luulisi löytyvän sopiva korjausopas jossa neuvotaan tuo ajoituksen tarkistus. Toisaalta jos ei asiasta tiedä mitään kannattaa ehkä kääntyä ammattimiehen puoleen nimittäin tuossa saa helposti pahaa jälkeä aikaiseksi.
Tuossa varmaan on käynyt niin että hihnaa ei ole jälkikiristetty. Uusi hihna kuitenkin aina venyy hiukan.
Kirjastosta luulisi löytyvän sopiva korjausopas jossa neuvotaan tuo ajoituksen tarkistus. Toisaalta jos ei asiasta tiedä mitään kannattaa ehkä kääntyä ammattimiehen puoleen nimittäin tuossa saa helposti pahaa jälkeä aikaiseksi.
Tölkin ajoitusohjeilla luulis selviävän aika pitkälti. Pumpun rikastinpiiri(ahtopaineella säätyvä) on erilainen, tai itseasiassa ekoTD:ssä ei taida ko säätöä olla ollenkaan?
Mutta etköhän sie sen perusidean tölkin ohjeesta käsitä ;)
Pielessä oleva ajotus aiheuttaa myös savuttelua, ootko sillä silmällä asiaa tutkaillu?
Mutta etköhän sie sen perusidean tölkin ohjeesta käsitä ;)
Pielessä oleva ajotus aiheuttaa myös savuttelua, ootko sillä silmällä asiaa tutkaillu?
En pitäisi tuota kulutusta mitenkään poikkeuksellisena: keväästä saakka seuranneena gollffin kulutuksia: vaihdellut rouvan maantieajon 5.3 litrasta omaan raskaalla kaasujalalla ja nostetuilla ahtopaineilla ajettuun kaupunkiajon kuuteen litraan.
Kesällä omani lähtee lämpimänä ilman hehkua, mutta jo näillä keleillä tarjoaa sitä monesti lämpimänäkin.
Paljolti ovat vw -dieselit yksilöitä: veljellä oli aikanaan -80 1.6 dieseli Boschin pumpulla, jolla pääsi noin viiden litran keskikulutukseen. Itselläni oli -79 vastaava CAV -pumpulla, joka vei sitten keskimäärin kuusi litraa, mutta kulkukin oli vastaavasti parempi.
Hehkureleestä: hyllyssäni on yksi -80 golffin rele 171 911 261B, joka käy vielä jonnekin -92 mallisiin dieseleihin. Maksaa jotain 70€. AAZ -koneessa oleva 028 906 124B maksaa sitten jo nelinkertaisesti...
Kesällä omani lähtee lämpimänä ilman hehkua, mutta jo näillä keleillä tarjoaa sitä monesti lämpimänäkin.
Paljolti ovat vw -dieselit yksilöitä: veljellä oli aikanaan -80 1.6 dieseli Boschin pumpulla, jolla pääsi noin viiden litran keskikulutukseen. Itselläni oli -79 vastaava CAV -pumpulla, joka vei sitten keskimäärin kuusi litraa, mutta kulkukin oli vastaavasti parempi.
Hehkureleestä: hyllyssäni on yksi -80 golffin rele 171 911 261B, joka käy vielä jonnekin -92 mallisiin dieseleihin. Maksaa jotain 70€. AAZ -koneessa oleva 028 906 124B maksaa sitten jo nelinkertaisesti...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa