G4 1.9 PwD TDI viheltää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

G4 1.9 PwD TDI viheltää

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 15.11.2006 11:45

Kävin eilen autoliikkeessä testaamassa 90 tkm ajettua Golf IV Variant 1.9 TDI PwD:tä (vm. -03). Huomasin jännittävän asian mitä en ainakaan mielestäni 34 tkm ajetussa samalla koneella varustetussa Borassa huomannut. Eli kun kierroksia on n. 2300-2400 rpm kuuluu konehuoneesta pieni, suhteellisen hiljainen, mutta terävä vihellys. Vihellyksen sai aikaiseksi sekä kuormitettaessa konetta, että vapaalla.

Onko tämä ominaisuus vai onko ko. yksilössä turbon vaihto jo lähestymässä? Ei viitsisi käsiään lyödä tahallaankaan pa*kaan.

Kuinka pitkä jakohihnan vaihtoväli näissä long life-huollettavissa power dieseleissä on? Mitenkäs tuo turbo puoli, onko näissä vielä pakosarja ja turbon pakopesä yhtä valua vai joko näissä saa irroitettua pelkkiä mutkia?

mt-83
-
Viestit: 79
Liittynyt: 8.5.2006 12:59

ViestiKirjoittaja mt-83 » 15.11.2006 18:09

Mulla ainakin passatti vinkuu ja viheltää kun pakoputken haitariletku konehuoneessa vuotaa..onko muuten porukka miten korjannu tuota haitaria,kun taitaa olla katti samassa putkessa kiinni =maksaa pirusti.

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 17.11.2006 18:16

Lainataanpa vähän topikkia. Saman suuntaista ongelmaa kun ATD-koneella Golf -04 ajettu 119 tkm alkaa tyhjäkäynnillä noin parin minuutin käymisen jälkeen viheltämään oudosti. Merkkiliikkeessä veikkailtiin jotain alipaineventtiiliä, mutta tiedä sitte tuosta. Ajaessa taas ei mielestäni kuulu mitään, ja kun pysähtyy niin ei mitään tähän viittaavaa, mutta taas hetken päästä alkaa vislaileen.

Onkos joku huomannut vastaavaa ?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.11.2006 22:01

EGR menee kiinni 2 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen -> kaikki pakokaasu menee ahtimen pakosiiven läpi -> ahdin pyörii nopeammin -> viheltää kovemmin.

Siis aivan normaalia, luulisi merkkiliikeen tuonkin tietävän.

Passatista vaan etuputki irti ja haitarin vaihto rälläköiden ja hitsaten. Lyhythän se haitari on mutta kyllä niitä jostain tarvikepuljusta löytyy. Mulla on yksi AFN:n etuputki haitarilla ja katilla mutta enpä siitä vähästä rahasta luovu.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.11.2006 23:08

Onko tolla 2min rajalla yritetty estää koneen karstoittuminen tyhjäkäynnillä vai miten?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 18.11.2006 0:45

Näin olettaisin.

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 19.11.2006 16:36

ki-toos...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 19.11.2006 21:59

Tuohon haitariputkeen viitaten, itsellä ventossa oli haitariputki ihan finaalissa ja en hannonut uutta ostaa, kun maksoi riittävästi.

Se haitariputkihan on sellainen lyhyt tynkä. Noh, keksinpä sitten kerran biltemassa käydessäni, että volvo 800- sarjaan myydään sellaista korjaus haitaria siellä.

Ostin sen ja otin putken pöydälle. Pieni ero halkaisijassa, mutta pituus yllätävän lähellä. Miinuksena on tietenkin bilteman mallissa se laippa siinä haitariputken päässä.

Sen laipan missä on neljä kierrettä, rälläköin pois ja pyöreäksi ja sitten ei muutakuin vaihdoin sen venton alkuperäisen tilalle. Nyt on kestänyt n. 35 000km ilman vuotoja.

en tiedä oliko tästä mitään apua, mutta kuitenkin, tällainen on tullut tehtyä.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 19.11.2006 23:47

Samoja Bilteman haitareita olen katellut, että jos pasuunasta joskus porsii, niin Biltemaan mars.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 26.11.2006 0:20

Saman suuntaista ongelmaa kun ATD-koneella Golf -04 ajettu 119 tkm alkaa tyhjäkäynnillä noin parin minuutin käymisen jälkeen viheltämään oudosti.


Eli ostin tuon Golfin itselleni, vihellyksistä huolimatta. Omanikin on siis varustettu ATD-koneella ja kilometrejä siis mittarissa hitusen vähemmän.
kovimmillaan vihellys kuuluu 1800 rpm eikä 2500 rpm kuten edellä mainitsin!

Minkälaisina oireina välijäähdyttimen päätylaipan vuotaminen ilmenee?

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 26.11.2006 22:02

Mulla ei kyllä ajaessa kuulu (tai ainakaan ite en mitään kuule) minkään laista vihellystä. Mutta tosiaan heti ku pysähtyy ei mitään ja hetken päästä pientä vihellystä havaittavissa. Autossa ei tosiaan oo mitään vikaa, siis ainakaan kulkupuoleen viitaten.

Tuossa ku tota oon tutkinu niin toinen samanlainen yksilö jossa on juuri samat elkeet.

Että kai se on uskottava että se on asiaan kuuluvaa tuo viheltely, mutta jos jollain on parempaa tietoa ko. niin asiasta otetaan informaatiota mielellään vastaan.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.11.2006 22:11

kaverin passatti piti kans vihellystä, oli siitä alkupätkästä katin jälkeinen sauma revenny... hiljeni sen hitsaamalla... siinhä kuuli eron parhaiten kyl ihan tyhjäkäynnillä kaasuttelemalla

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 26.11.2006 23:21

Tänään kaverin kanssa asiaa vielä tutkiskeltiin. Vihellys alkaa tyhjäkäynnilläkin. Pikkuisen kaasua polkaisemalla vihellys häviää pariksi minuutiksi.
Onko EGR-venttiili auki kokoajan käynnistyksen jälkeisen aukeamisensa jälkeen vai sulkeutuuko se imusarjan paineen muuttuessa?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 27.11.2006 13:19

OT-Bilteman haitarit putket ei ole kestäviä nimimerkillä kokemusta on.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 27.11.2006 14:46

Monestiko tuo EGR:n toiminta pitää tässäkin topikissa selittää?

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 27.11.2006 16:15

Monestiko tuo EGR:n toiminta pitää tässäkin topikissa selittää?


Anteeksi, jäi tuo aikaisempi kirjoittelusi huomaamatta.
Täytyy parin viikon päästä katsoa Vag-Com:lla tuo EGR:n duty cycle. Näkee vähän, että missä asennossa EGR on milloinkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa