Vento -96 TD: Pätkii kylmänä, muttei lämmittyä tarpeeksi.
Valvoja: ffp jäsenet
Vento -96 TD: Pätkii kylmänä, muttei lämmittyä tarpeeksi.
Jop eli seuraavanlainen ongelma:
-96 td kone, ajettu 300 tkm.
Nyt pakkasilla ilman lämmitystä käynnistyttäessä pätkii aluksi hiukan kunnes kierrokset tasaantuu siihen 1000:n. -> hyrrää tasaisesti jonkun aikaa ja sitten pätkiminen alkaa.
Tyhjäkäynnillä ja tasaisella kaasulla ajettaessa pätkii. Ei oikein saa selvää pätkiikö aina sama pytty, koska pätkiminen ei ole "tasaista". Kiihdyttäessä ei pätki.
Pätkiminen loppuu aina, kun koneen lämmöt nousee normaaliksi. Eli lämpömittari näyttää sitä 100 astetta.
Eli alussa ja lopussa ei pätki. Missä vika? Polttoainesuodatin ja ilmanpuhdistin vaihdettu. Kokeilin jotain halpaa diesel cleaneria, jossa luvattiin sen puhdistavan polttoainejärjestelmää ja venttiilejä -> ei auttanut.
Jakopäänhihna vaihdettu n. 50 tkm sitten eikä sitä ole kiristetty nyt välillä. Voiko löysä remmi aiheuttaa tämän onkelman?
-96 td kone, ajettu 300 tkm.
Nyt pakkasilla ilman lämmitystä käynnistyttäessä pätkii aluksi hiukan kunnes kierrokset tasaantuu siihen 1000:n. -> hyrrää tasaisesti jonkun aikaa ja sitten pätkiminen alkaa.
Tyhjäkäynnillä ja tasaisella kaasulla ajettaessa pätkii. Ei oikein saa selvää pätkiikö aina sama pytty, koska pätkiminen ei ole "tasaista". Kiihdyttäessä ei pätki.
Pätkiminen loppuu aina, kun koneen lämmöt nousee normaaliksi. Eli lämpömittari näyttää sitä 100 astetta.
Eli alussa ja lopussa ei pätki. Missä vika? Polttoainesuodatin ja ilmanpuhdistin vaihdettu. Kokeilin jotain halpaa diesel cleaneria, jossa luvattiin sen puhdistavan polttoainejärjestelmää ja venttiilejä -> ei auttanut.
Jakopäänhihna vaihdettu n. 50 tkm sitten eikä sitä ole kiristetty nyt välillä. Voiko löysä remmi aiheuttaa tämän onkelman?
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Tuli mieleen, jos se on sellaista rynkytyksen omaista pätkimistä, onko varmuus, että jakohihnan vaihdossa on kampiakselin hihnapyörän pultti uusittu ja kireällä? Jos se löystyy, pääsee kampiakselilla jakohihnan hammaspyörä heilumaan ja hakkaa hiljalleen kiilauran väljäksi. Näin siis mekaaninen ajoitus muuttuu heiluessa.
Eli jos tuo pumpun ajotus on myöhäsellä niin sekö ei aiheuta pätkimistä kokoajan?
Olen tämän auton ostanut pari kuukautta sitten ja huoltokirjasta katoin, että hihna oli vaihdettu ja muistaakseni pyöränpulttikin, pitää vielä varmistaa. Osaako pultinkireyden säätää kuinka helposit itsekin? Entäs tuo hihnankireys, kun oppaasta katsoin siinä tarvitsevan erikoistyökalua kireyden tarkistukseen. Kannattaako käyttää liikkeessä kiristämässä?
Nyt huomasin säiden lauhduttua, että pätkiminen väheni ja ei ollut niin voimakasta. Johtuukohan moottorin nopeammasta lämpenemisestä :) Se pätkiminen tuntuu siltä kun jättäisi lyönnin sieltä täältä välistä. Esim. tyhjäkäynnillä käy viisi sekuntia tasaisesti ja sitten kerran pari pätkäisee.
Olen tämän auton ostanut pari kuukautta sitten ja huoltokirjasta katoin, että hihna oli vaihdettu ja muistaakseni pyöränpulttikin, pitää vielä varmistaa. Osaako pultinkireyden säätää kuinka helposit itsekin? Entäs tuo hihnankireys, kun oppaasta katsoin siinä tarvitsevan erikoistyökalua kireyden tarkistukseen. Kannattaako käyttää liikkeessä kiristämässä?
Nyt huomasin säiden lauhduttua, että pätkiminen väheni ja ei ollut niin voimakasta. Johtuukohan moottorin nopeammasta lämpenemisestä :) Se pätkiminen tuntuu siltä kun jättäisi lyönnin sieltä täältä välistä. Esim. tyhjäkäynnillä käy viisi sekuntia tasaisesti ja sitten kerran pari pätkäisee.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Tuskin pultti on sitten löystynyt jos se käy noin pitkään tasaisesti ennen kuin aina pätkäsee. Se rynkyttäisi kuten kylmäkäynnistyksessä kun ajoitus heittelehtisi heiluessa..
Kuulostaa kuin vetäisi ilmaa ruiskutuspumppuun käydessä. Mitä jos "kaasuvivun" akselia ruiskutuspumpun päällä vääntää tyhjäkäynnillä.. putoaako tyhjäkäynti?
Kuulostaa kuin vetäisi ilmaa ruiskutuspumppuun käydessä. Mitä jos "kaasuvivun" akselia ruiskutuspumpun päällä vääntää tyhjäkäynnillä.. putoaako tyhjäkäynti?
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Ei se juurikaan minnekään suuntaan taittunut eikä ollut muutosta tyhjäkäyntiin. Tossa kattelin, että kylmänä käynnistettäessä ei ole minkään laista korotettua tyhjäkäyntiä. Melkein näyttäisi siltä, että ottaa tyhjäkäynnillä kierroksia enemmän lämpimänä kuin kylmänä.
Onko syy vai seuraus? Vai ei liity asiaan mitenkään vaan on toinen vika? :)
Onko syy vai seuraus? Vai ei liity asiaan mitenkään vaan on toinen vika? :)
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
OK. Silloin pumpun akseli kunnossa. Ei siis kuulukaan vääntyillä, mutta pieni vääntö aiheuttaa kuluneessa kierrosten putoamista.
Eipä mullakaan -96 AAZ kierroksia kylmänä pidä korkeamalla. Lämpinä on säädetty lähelle 1000rpm. Kylmänä taitaa tosiaan olla jossain 900rpm kohdilla. En ole ehtinyt tätä autoa ihmettelemään vielä paljoa, mutta hyvin käynnistyy.
Nyt en osaa alkuperäiseen vaivaan enempää arvailla näkemättä. Toivotaan, että joku osaisi auttaa.
Vai mitenkähän jäähdytysnesteen lämpöanturin tieto toimii näissä, itsellä ollut näitä vain kaksi tällä myllyllä ja en ole perehtynyt kylmäkäynnistykseen enempää. Näissähän täytyy olla joku sähköinen ruiskutuksen ajoitukseen liittyvä systeemi, koska perinteinen kylmäkäynnistysvipu on jäänyt pois.
Edit: muistelen, että ainakin siinä -94 passatin AAZ:ssa oli joku soleinoidi kylmäkäynnistyspuolella pumpussa. Vetää kai ajoitusta kylmänä kohdilleen.
Eipä mullakaan -96 AAZ kierroksia kylmänä pidä korkeamalla. Lämpinä on säädetty lähelle 1000rpm. Kylmänä taitaa tosiaan olla jossain 900rpm kohdilla. En ole ehtinyt tätä autoa ihmettelemään vielä paljoa, mutta hyvin käynnistyy.
Nyt en osaa alkuperäiseen vaivaan enempää arvailla näkemättä. Toivotaan, että joku osaisi auttaa.
Vai mitenkähän jäähdytysnesteen lämpöanturin tieto toimii näissä, itsellä ollut näitä vain kaksi tällä myllyllä ja en ole perehtynyt kylmäkäynnistykseen enempää. Näissähän täytyy olla joku sähköinen ruiskutuksen ajoitukseen liittyvä systeemi, koska perinteinen kylmäkäynnistysvipu on jäänyt pois.
Edit: muistelen, että ainakin siinä -94 passatin AAZ:ssa oli joku soleinoidi kylmäkäynnistyspuolella pumpussa. Vetää kai ajoitusta kylmänä kohdilleen.
Tarkastata ruiskutusennakot, ei ole suuri operaatio. Itsellä aikalailla samanlaiset oireet kun ajoitus oli myöhäisellä aika reippaasti, samalla voi tarkastaa että jako on muutenkin kohdillaan.
AAZin vakiotarkastus muutenkin että tutki koneen käydessä pyöriikö kampuranpään siiva suorassa vai vipattaako se.
Auttaako ongelmaan "kylmäkäynnistysvivun" vetäminen vai onko tässä enää sellaista.
AAZin vakiotarkastus muutenkin että tutki koneen käydessä pyöriikö kampuranpään siiva suorassa vai vipattaako se.
Auttaako ongelmaan "kylmäkäynnistysvivun" vetäminen vai onko tässä enää sellaista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa