TDI ajoitukset

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

TDI ajoitukset

ViestiKirjoittaja make72 » 30.10.2006 15:34

Hommasin hiljattain VAG-COMin ja tarkastin ajotukset, onko tuo jo hampaan pielessä vai selviääkö pumppua kääntämällä.
Olen ihmetellyt ku lähtee kylmänä suht huonosti käymään, tämän luulis vaikuttavan.
Nuo on ilmeisesti myöhäsellä nyt aika rankasti.
Auto on vm99 110hp TDI passatti.

http://kotinetti.suomi.net/make72/ajotukset.jpg

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 30.10.2006 15:40

Myöhäiseläähän tuo näyttäisi olevan. Oliko moottori varmasti normaalilämpöinen kun teit tarkistuksen. Onko moottori tyyppiä 1Z? Oikealla alhaalla olet valinnut ko. moottorityypin. Varmista vielä, että moottori on lämmin ja valitse sitten oikea moottorityyppi valikosta.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 30.10.2006 15:46

Moottori oli ainaki lämmin, mutta tuo oikea malli jäi valkkaamatta, luulin että se olis aina oikea.
Pitääpä kattoa uusiksi, VAG-COMilla vissiin näkee sen oikean moottori tyypin jostain?

juseliina
-
Viestit: 68
Liittynyt: 15.8.2006 16:42

ViestiKirjoittaja juseliina » 30.10.2006 15:46

1Z ei oo 110hp?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 30.10.2006 16:55

mulla ei ainakaan löydy omaa moottori tyyppiä tuosta valikosta mistä lie johtuu.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 30.10.2006 17:33

Mico tuo sinun moottorisi on pumppusuutinmoottori. Tuolla pystyy tarkistamaan jakajapumpullisten moottoreiden ajoitukset. Minulla on käytössä VAG-Comista versio 607.00 ja eihän tuota moottoria löydy sieltäkään.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 30.10.2006 18:01

110hp (81kW) ainakin on jakajapumpullinen vielä.
Oikean moottorin kun sieltä löydät ja älä paina kaasua, tuo tsekki kuuluu tehdä tyhjäkäynnillä (katoin vaan kun kuvassa seisoo, että not at idle mutta liekö väärästä moottorityypistä johtuvaa?).

Edit: Niin ja moottorin tyypin/koodin näet jakohihnakotelon päältä, huoltokirjan ensimmäiseltä aukeamalta tai takaluukussa varapyöräkotelossa olevasta tarrasta, jos ei ole tiedossa.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 30.10.2006 19:39

Nyt on kuva vaihdettu oikeaan, takakontista löyty että on AFN moottori.
On nuo ajotukset silti melkosesti pielessä.
15tkm olis remmin vaihtoon vielä matkaa,,saako pumppua kääntämällä tuollasen heiton pois?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 30.10.2006 21:35

En tiedä olisko AFN:ssä jo säädettävällä pyörällä, eli helppo homma olis silloin tiedossa... Oli miten oli, pumpusta kääntämällä tai hihnapyörästä, niin ei ole isokaan liike kun on kohdillaan, eli varmasti riittää vara.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 30.10.2006 21:39

Ok, kiitti vastauksista.
Meneekö se nuin paljon remmin venymisen myötä pieleen, jos oletettas että alunperin ois kohillaan?
Ja osaatteko kertua vaikuttaako tuo pielessä olo käyntiin lähtöön paljon?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 30.10.2006 23:09

Vaikuttaa käyntiin lähtöön. Mulla oli kyllä aavistuksen enemmän pielessä mutta lähtee kylmänä käyntiin ihan eri tavalla.
Ja kyllä se ajoitus näemmä vaan siirtyy, jos sitä on edes remmin vaihdon yhteydessä tsekattu.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 30.10.2006 23:52

Jep tuo säädettävä pyörä vielä kiinnostaa, että nostetaan/lasketaanko siinä pumppua vai mitä säädettävä pyörä meinaa.
Sillainhan ajotus muuttuis periaatteessa samoin ku kääntelemällä.
Vai soikeat reiät pumpun käyttöpyörässä vai vai.. ? :)

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 31.10.2006 8:51

http://www.seatclubfinland.com/modules. ... ic&t=10058 tuolla näkyy jotain ohjetta olevan.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 31.10.2006 9:25

kannattaa logittaa vielä että saa tasakaasulla ajettaessa sen mitä ecu pyytää.
Mulla on maaginen raja ~43 astetta jonka jälkeen kulutus kipuaa ylöspäin ja pyynti ei toteudu.

Oli metroauton jäljiltä 60-astetta ja kulutus nousi 0.5L.
mitätön määrä, mutta kyllä sen 4.2L keskikulutuksilla huomaa jos tankillisella ajeleekin liki 200km vähemmän =(

Ei viitsinyt tehdä tuonne tunnareita, niin kysytään tänne.
Mitäs 68Corvette tuossa oikeen logitetaan? Jotain ennakkoa?

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 31.10.2006 10:17

Miten exelillä onnistuu tuo muuttaa graafiseksi?
Tai siihen muotoon jossa näkyy eri väriset viivat yks pyydetylle yks toteutuneelle jne.
Tuosson humpattu kaasua, eli ei kannata tehä analyysiä.

http://kotinetti.suomi.net/make72//ju.csv

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 3.11.2006 20:24

vag comin measuring blockseista löytyy injection timing specified start ja actual start.
Minä logittelin niin että etsin maksimin mekaanisen ennakon jolla vaihtelevassa matka ajossa vielä toteutui minimi specified.
Mulla arvo oli ~43-44 mekaanista ennakkoa joka taas löytyy measuring blockseista sivu 000 / basic settings ja sitten kenttä 2.

ennakon pyynti on omien kokemuksieni mukaan aika paljon konekohtaista, joten mitään optimaalista ohjearvoa en osaa kyllä sanoa.

minulla on ALH koneessa specified start tyhjäkäynnillä 0.4 ja se ei välttämättä toteudu jos mekaaninen ennakko on liian korkealla.

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 6.11.2006 10:31

Mico tuo sinun moottorisi on pumppusuutinmoottori. Tuolla pystyy tarkistamaan jakajapumpullisten moottoreiden ajoitukset.


Juu hei vaan... Mites näissä pumppareissa sitten on asian laita, ajoitukset tmsp siis? Itellä kans ollu mielessä että "jotain tarttis tehrä" kun toi pasuuna (avf) on niin s*tanan kankea lähtemään käyntiin, ei tarvii olla edes pakkasta kun jo jossain +5°C:ssä saa sahata normaalia pidemmän startin ja sitten käy hetken karmeesti kalkattaen, lisäks tuntuu soppa maistuvan vähän turhan hyvin tolle.

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 6.11.2006 12:23

Katsoisin hehkut ensin.

Pumpparin ajoitukselle ei tietääkseni paljoa pysty tekemään.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 6.11.2006 13:00

Kai pumpparissakin voi ennakon säätää, vai mitä meinasit?
Pumpparit on kuulemma iso ruokasempia ku aikasempi malli.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 6.11.2006 13:18

Pumppari, lainattu Ross-Techin sivuilta:
Note to 1.9 PD (pumpe duese aka unit injectors) owners: You cannot nor do not need to set your timing electronically. There are no graphs published for the simple reason that the timing is set using a dedicated VAG locking tool when changing the timing belt :-)


make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 6.11.2006 15:13

Leissöni vieköön, löysäsin pumpusta ne 3 pulttia/mutteria muttei oikeen tuntunu pyörähtävän.
Onko siinä nuitten 3:n lisäksi joku kiinnitys?
Suihku putket ei voi niin kovasti laittaa hanttiin, ainaki näin luulisin.
Koitin vääntää suht isolla(n.35cm) meisselillä muttei perskele alkanu liikkuun juuri mihinkään.
VAG-COM in mukaan ennen oli 28-29 ja nyt 31-32,,,,,ihanteellinen ennakko olis siinä 45:n kieppeillä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 6.11.2006 17:54

Pumpun toisessa päässä on yksi 13 mm pultti, siellä suutinputkien alla/takana.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 6.11.2006 19:48

Ahaa, kiitti tiedosta pitää ottaa säätely uusiksi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.2.2007 14:50

lainataan topiccia, voiko säädössä rikkoa jotain? Cordoban ruiskutus on myöhäisellä reippaasti ja nyybinä ajattelin itse säätää (ja säästää :D ). Koneena on AHU, ilmeisesti 4 pulttia auki ja hitusen kääntöä.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 26.2.2007 18:24

Mun mielestä AHUssa oli kaiken kaikkiaan viisi pulttia, kolme edessä hihnapyörän alla ja kaksi siellä itse pumpun puolella.
Se toinen niistä pumpun puolella olevista on aika v-mäinen, sinne ei helpolla pääse mutta itse pääsin räikällä, jatkovarren ja hylsyn väliin nivel.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.2.2007 21:40

Edelleen AHUssa vain yksi 13mm pultti pumpun takapäässä ja tavan kiintoavaimella plus toisella isolla avaimella painaa tuota 13-millistä alas niin saa pultin auki.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 26.2.2007 23:34

Jumaliste, sitten olen ihan turhan vaivan nähny kun edellisestä pumppua käänsin.
Nykyinenkin on AHU ja ajoitus metässä, täytyypä tutkia asia.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 10.3.2007 11:07

Eipä onnistunu.
Pumpun takana on kaksi 13mm pulttia, alhaalla lähellä lohkoa melko vaikeassa paikassa ja sitten siinä ihan ylhäällä joka on helposti käsillä.
Ne molemma sain auki ja löysäsin vielä niin, että sormilla sai kierrettyä. Ei kääntyny pumppu mihinkään.
Sitten pumpun ihan persiissä on 12mm kannalla pultti, joka on jonkun hässäkän sisällä mikä kääntyisi sitten jollain isommalla avaimella tai vaikka papukaijapihdeillä.
Senkin sain auki mutta sitä isompaa mekanisimia on mahdoton päästä säätämään koska putket on edessä. Enkä olis uskaltanu sitä kääntääkään kun en tiennyt mikä se on.
Että mitä ihmettä, kysyy epätietoinen...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 10.3.2007 15:39

Taitaa olla etupää takapää ja takana on edessä... ;D

Siis jakopään päässä (etupäässä) pumppua on yksi 13mm ruuvi joka näkyy siinä pumpun yläpuolella ja sitten on kaksi 13mm mutteria jotka saa löysälle hihnapyörän reikien kautta kun ottaa jakopään suojamuovin irti ja kääntää koneen yläkuoloon.

Pumpun toisessa päässä josta suutinputket lähtee eli takapäässä on yksi 13mm pultti hankalassa paikassa suutinputkien alapuolella. Asettelee lenkkiavaimen pultin kantaan ja painaa toisella isolla avaimella 13mm avainta alaspäin niin pultti lähtee auki.

Kaikki neljä ruuvia/mutteria kun on löysällä ja vielä kun löysää suutinputket pumpun päästä niin alkaa pumppu kääntyä.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 10.3.2007 17:08

No enkös mä tota vähän yrittäny aikaisemmin selittää ;)
Ajattelinkin jo että ei helkuta, kyllä edellisessä AHUssa avasin niitä hihnapyörän alla olevia, muuten ei kääntyny pumppu mihinkään.
V-mäinen homma tässä nykyisessä, autoilmastointi ja niinku olis vähemmän tilaa syylärin ja nokkahihnan suojakotelon välissä kuin ilman ilmastointia olevassa.
Tosin edellinen oli Passat ja tämä on A4, voi johtua siitäkin.
Vaatii keulan siirtämistä huoltoasentoon :(

Edit: Suutinputkia ei muuten välttämättä tartte löysätä, se on niin pieni liike mitä sitä täytyy kääntää että kääntyy kyllä ja jäävät tuskin mihinkään sellaiseen jännitykseen että olisi haittaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 10.3.2007 18:19

Kyllä ne pulti saa löysättyä ilmankin vaikka on ilmastointi


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa