ahtopaineista(1z)
Valvoja: ffp jäsenet
ahtopaineista(1z)
elikkäs kyseisen moottorin ahdot ovat tällähetkellä noin 0,7 bar, ja tarkoitus ois aavistuksen nostaa paineita.. joten olisi kiva kuulla kommentteja, että onko esim. 0,9bar liikaa tuolle solmulle joka tuossa on (garrett t2)?? tuossa ei tietääkseni voi nostaa paineita laittamalla MAP:iin vastuksia, vaan pitää tehä reikä signaaliletkuun joka menee sille, vai onko niin?? ja sitten vielä semmonen, että onko siittä haittaa että ahdot ovat 0.9 ja syötöt vakiot?? ei nimittäin oo aina evry päällä ja jos tekee siihe letkuun reiän niin kuitenkin ahdot ovat aina sitte 0.9 ku vedättää.. olipas siinä kysymyksiä:D
höh yllä kysyttiin selvästi onko haittaa jos välillä syöttö on vakio ja välillä se on evryllä nostettu, kummassakin tapauksessa on paineet nostettu.
Eli liiasta ahtopaineesta ei ole muuta haittaa kuin kone ja turbo hieman rasittuu ja ehkä kulutus on hitusen suurempi. Mikäli pysyt ahtojen kanssa turvallisella tasolle turhasta nostosta ei ole mitään haittaa. Suurilla syötöillä se sitten hajoaa jos on hajotakseen. Mikä on turvallien taso riippuukin aika monesta asiasta. Kokemus opettaa mutta kalliisti.
Ahtoa kannattaa nostaa jos auto savuttaa reilusti kun ahdot ovat tapissa, muuten hommassa ei ole mieltä.
MAP anturia voi sähköisesti huijata siihen saakka kun se haluttu paine on vielä siellä MAP:n kartalla, eli jos MAP ei nosta enää lähtöjännitettä vaikka nostat painetta sen tulossa ollaan menty kartalta ulos. Tämä on helppo testata laittamalla vaikka polkupyörän pumpulla painetta siihen MAP:iin ja mittaamalla sen anatamaa jännitettä. Yleensä raja on 5 V kohdilla.
Toinen juttu sähköisessä huijaamisessa on jos kone menee vikatilaan heti startissa kun tietokone huomaa, että normaali ilmanpaine on vaikuttaa olevan huijauksen vuoksi alipaineen puolella. Näissä tapauksissa toimii tuo letkusta bleedaaminen tai vaihtoehtoisesti epälineaarinen sähköinen huijaus, jossa MAP:n signaalia huijataan vasta kun paine n jo jonkin verran noussut.
...ja kyllähän nämä kaikki haulla löytyvä nämä jutut...
letkussa olevasta reiästä, eli bleedauksesta, on helppo tehdä tarvittaessa sähköisesti kytkettävä. Tarvitset magneettiventtiilin, pneumatiikkakaupasta, venttiili sulkee sen reiän kun käännät ohjaamosta kytkimen päälle, eli kun kytket 12 V venttiilille. Sama kytkin voi ohjata releen avulla evryn päälle.
Eli liiasta ahtopaineesta ei ole muuta haittaa kuin kone ja turbo hieman rasittuu ja ehkä kulutus on hitusen suurempi. Mikäli pysyt ahtojen kanssa turvallisella tasolle turhasta nostosta ei ole mitään haittaa. Suurilla syötöillä se sitten hajoaa jos on hajotakseen. Mikä on turvallien taso riippuukin aika monesta asiasta. Kokemus opettaa mutta kalliisti.
Ahtoa kannattaa nostaa jos auto savuttaa reilusti kun ahdot ovat tapissa, muuten hommassa ei ole mieltä.
MAP anturia voi sähköisesti huijata siihen saakka kun se haluttu paine on vielä siellä MAP:n kartalla, eli jos MAP ei nosta enää lähtöjännitettä vaikka nostat painetta sen tulossa ollaan menty kartalta ulos. Tämä on helppo testata laittamalla vaikka polkupyörän pumpulla painetta siihen MAP:iin ja mittaamalla sen anatamaa jännitettä. Yleensä raja on 5 V kohdilla.
Toinen juttu sähköisessä huijaamisessa on jos kone menee vikatilaan heti startissa kun tietokone huomaa, että normaali ilmanpaine on vaikuttaa olevan huijauksen vuoksi alipaineen puolella. Näissä tapauksissa toimii tuo letkusta bleedaaminen tai vaihtoehtoisesti epälineaarinen sähköinen huijaus, jossa MAP:n signaalia huijataan vasta kun paine n jo jonkin verran noussut.
...ja kyllähän nämä kaikki haulla löytyvä nämä jutut...
letkussa olevasta reiästä, eli bleedauksesta, on helppo tehdä tarvittaessa sähköisesti kytkettävä. Tarvitset magneettiventtiilin, pneumatiikkakaupasta, venttiili sulkee sen reiän kun käännät ohjaamosta kytkimen päälle, eli kun kytket 12 V venttiilille. Sama kytkin voi ohjata releen avulla evryn päälle.
juu, siinä ongelmana onkin se että tulee vähän voimasavua kun evry päällä vedättää.. joskus kokeilin käyttää ahtoja noin kilossa niin ei tullu enää savua ahtojen ollessa tapissa.. tietysti savua sai tulemaan kun väänsi evry:n tarpeeksi isolle, mutta sillon pakkas menemään jo vikatilaan ko oikeen ylös asti vedätti.. mutta vielä siittä map:ista: täällä on ollut puhetta että kun halutaan huijata map:in antamaa signaalia niin vastukset laitetaan 3 ja 4 piuhan väliin, mutta kun tuosta kattoo sitä map:in liitintä niin siihen tulee vain 3 piuhaa... eli onko nuista esim. 2 ja 3 piuha samoja kuin nämä 3 ja 4 piuha??
evry mod ei ole kytkettynä MAP anturiin mitenkään, sillähän huijattiin syöttöä suuremmalle. MAP anturi liittyy paineen säätöön.
MAP anturia huijaamalla saat ahtopainetta suuremmalle. Se sopiva johto löytyy kun mittaat MAP anturin nastojen jännitteet, pitäisi löytyä maataso eli 0V, pitäisi löytyä 5 V ja sitten se signaali eli jotakin 0,5...5 V väliltä. Tämä jännite siis nousee kun paine nousee.
Tämän johtimen kanssa kannattaa toimi vaikkapa näin:
Signaalijohdin irti MAP:lta. 10 kohmin säätövastuksen toinen jalka signaalinastaan, säätövastuksen keskimmäinen jalka siihen johtoon, jonka irroitit MAP:lta. Vastuksen kolmas jalka maatasoon eli MAP:n nastaan jossa on 0V. Aluksi säädät vastuksen siten, että liuku on siellä MAP:lle menevässä nastassa. Siitä pikkuhiljaa säätämällä, samalla voi katsoa yleismittarilla mitä signaalijohdossa tapahtuu.
En sano että se toimii, mutta arvaan, että noin saat ahdon nousemaan.
Kai tuota nyt joku volkkarin omistava on kokeillut ?
...ja helpompi se on säätää ahtoa bleedaamalla siitä MAP:lle menevästä letkusta.
MAP anturia huijaamalla saat ahtopainetta suuremmalle. Se sopiva johto löytyy kun mittaat MAP anturin nastojen jännitteet, pitäisi löytyä maataso eli 0V, pitäisi löytyä 5 V ja sitten se signaali eli jotakin 0,5...5 V väliltä. Tämä jännite siis nousee kun paine nousee.
Tämän johtimen kanssa kannattaa toimi vaikkapa näin:
Signaalijohdin irti MAP:lta. 10 kohmin säätövastuksen toinen jalka signaalinastaan, säätövastuksen keskimmäinen jalka siihen johtoon, jonka irroitit MAP:lta. Vastuksen kolmas jalka maatasoon eli MAP:n nastaan jossa on 0V. Aluksi säädät vastuksen siten, että liuku on siellä MAP:lle menevässä nastassa. Siitä pikkuhiljaa säätämällä, samalla voi katsoa yleismittarilla mitä signaalijohdossa tapahtuu.
En sano että se toimii, mutta arvaan, että noin saat ahdon nousemaan.
Kai tuota nyt joku volkkarin omistava on kokeillut ?
...ja helpompi se on säätää ahtoa bleedaamalla siitä MAP:lle menevästä letkusta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa