Vanhan kahvipannun puhdistus
Valvoja: ffp jäsenet
Vanhan kahvipannun puhdistus
Löydettiin tuossa kaverin kanssa varaston perältä vuodelta 1984 oleva kahvipannu. Pinta oli pahasti hapettunut mutta puhdistui melko helposti uuninpuhdistusaineella. Sisäpuolelta pannu on kuitenkin todella likainen ja hapettunut, sellaista mustaa paskaa, millähän sen voisi saada puhtaaksi?
Tähän asti on kokeiltu sitä uuninpuhdistusainetta, hammasharjaa ja tiskiharjaa. Ei mitään vaikutusta siihen pohjaan.
Lisää ideoita kaivataan, kuitenkin mielellään sellaisia mitkä eivät täysin tuhoa pannua, on kuitenkin muuten tosi siistissä kunnossa, ei siis lommoja tms.
Tuolla muutama kuva itse kannusta ja kahvan merkinnöistä, jos joku tietää mitä noi merkit tarkoittaa niin kertokaa toki!
http://feel.uninea.fi/~kinelo/Kannu/
Tähän asti on kokeiltu sitä uuninpuhdistusainetta, hammasharjaa ja tiskiharjaa. Ei mitään vaikutusta siihen pohjaan.
Lisää ideoita kaivataan, kuitenkin mielellään sellaisia mitkä eivät täysin tuhoa pannua, on kuitenkin muuten tosi siistissä kunnossa, ei siis lommoja tms.
Tuolla muutama kuva itse kannusta ja kahvan merkinnöistä, jos joku tietää mitä noi merkit tarkoittaa niin kertokaa toki!
http://feel.uninea.fi/~kinelo/Kannu/
Parin tunnin googletuksen ja usean puhelinsoiton jälkeen selvisi alustavasti että pannu on kuuluisan (=kalliin) muotoilijan, Timo Sarpanevan tuotantoa. Noi stanssaukset pannun kahvassa on yksi suomalainen ja pari ranskalaista muotoilukilpailun voittoa.
Eli pannua ei kuulemma kannata kotikonstein puhdistaa vaan viedä ensin ammattilaiselle arvoitavaksi. Ei siis mikään huomattavan arvokas mutta useamman satasen kuitenkin.
Ja toi pannu siis löytyi bändin treenikämpän varaston perältä, olivat keittäneet bassonkieliä puhdistustarkoituksessa siinä.. :D
Eli pannua ei kuulemma kannata kotikonstein puhdistaa vaan viedä ensin ammattilaiselle arvoitavaksi. Ei siis mikään huomattavan arvokas mutta useamman satasen kuitenkin.
Ja toi pannu siis löytyi bändin treenikämpän varaston perältä, olivat keittäneet bassonkieliä puhdistustarkoituksessa siinä.. :D
Ei varmaan noin arvokasta kannua kannatakaan puhdistaa. Näyttäisi hieman se pannun pohja kärsineen, joten olisiko niin, että se olisi jo käyttötarkoitukseensa sopimatonkin?
Jos tuo olisi esim. Opa:n rosterikannu, lipeä olisi hyvin tehokas aine tuollaisen puhdistukseen. Viimeksi viime viikolla hain Prismasta Termoluxia. Sekoittelin siitä suihkepulloon sopivan liuoksen ja puhdistelin pinttyneistä aluvanteista liat pois. Rosteriin lipeä ei pysty, mutta alumiini syöpyy iloisesti ja puusta tulee selluloosaa.
Tuossa aineessa on se etu, että ei tarvitse naarmuttaa pintaa esim. teräsvillalla
Mm. monet uuninpuhdistusaineet sisältävät mietoa lipeää.
Jos tuo olisi esim. Opa:n rosterikannu, lipeä olisi hyvin tehokas aine tuollaisen puhdistukseen. Viimeksi viime viikolla hain Prismasta Termoluxia. Sekoittelin siitä suihkepulloon sopivan liuoksen ja puhdistelin pinttyneistä aluvanteista liat pois. Rosteriin lipeä ei pysty, mutta alumiini syöpyy iloisesti ja puusta tulee selluloosaa.
Tuossa aineessa on se etu, että ei tarvitse naarmuttaa pintaa esim. teräsvillalla
Mm. monet uuninpuhdistusaineet sisältävät mietoa lipeää.
-
- -
Normikattilaan jumähtäneet riisit yms saa pois kohtuu kätevästi, kun laittaa astianpesukoneen pesuainetta (jauhoa) pohjalle ja vettä muutama sentti ja antaa kiehua. Kanattaa välillä rapsutella vaikka puulastalla ja välillä vaihtaa vesi ja pesuaine.
Näin ainakin itse oon tosiaan pohjaan poltetut riisit saanut pois "normaali" kattilan pohjasta. (tiedän, olen varsinainen jamie oliver)
Näin ainakin itse oon tosiaan pohjaan poltetut riisit saanut pois "normaali" kattilan pohjasta. (tiedän, olen varsinainen jamie oliver)
kuva 1. http://s106.photobucket.com/albums/m257 ... h=imgAnch2
kuva 2. http://s106.photobucket.com/albums/m257 ... h=imgAnch1
kuvat pikkasen heikko laatusia mut kuiteski..
kuva 2. http://s106.photobucket.com/albums/m257 ... h=imgAnch1
kuvat pikkasen heikko laatusia mut kuiteski..
Lehtilä: Pakko se on tuottaa itselle ja muillekin pettymys, ei ole Sarpanevan suunnittelema vaan Tapio Wirkkalan. Arvo ei ole useita satoja euroja kuten mulle ensin kerrottiin vaan todellisuudessa jossain 50-100€ paikkeilla.
Pengoin isäni kotitalon kellaria eilen ja sieltä löytyi samaa sarjaa oleva keittokannu, kermakko ja sokerikko. Eli nyt on koko sarja koossa, muita kokoja lukuunottamatta.
On aikanaan ollut varsin yleinen toi kannu ja varmaan joka kodista on vastaava löytynyt. Arvoa tosiaankin nostaa nuo muotoilukilpailujen voitot ja niistä annetut leimat.
Pengoin isäni kotitalon kellaria eilen ja sieltä löytyi samaa sarjaa oleva keittokannu, kermakko ja sokerikko. Eli nyt on koko sarja koossa, muita kokoja lukuunottamatta.
On aikanaan ollut varsin yleinen toi kannu ja varmaan joka kodista on vastaava löytynyt. Arvoa tosiaankin nostaa nuo muotoilukilpailujen voitot ja niistä annetut leimat.
-
- -
- Viesti:
Jos et tiennyt niin se on alumiinilevy ja samaan tulokseen pääsee kotona kun laittaa alufoliota suolaliuokseen :) Saattaa jopa olla vähän halvempaakin...Ipe kirjoitti:Ostos-TV:stä se Silverstar tjsp. kiillotuslevy, ei tuu ainakaan naarmuja :D
Mume tietää että ei tuu saman hyvyistä sunppia kun toisen ottaa tilalle. Vanhassa vara parempi.j4k3 kirjoitti:Eipä mummo taitais 100eurolla edes luopua uskollisista pannuistaan :)
Nyt kun kaikki ajattelevat samalla tavalla, ei niitä pannuja ole kohta enää missään. Ja arvo sen kun nousee :)
Kokonaisella sarjalla jo saattaakin olla enemmän arvoa.Pengoin isäni kotitalon kellaria eilen ja sieltä löytyi samaa sarjaa oleva keittokannu, kermakko ja sokerikko. Eli nyt on koko sarja koossa, muita kokoja lukuunottamatta.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”