3BG savuttaa mustaa ja täristää->Nyt toimii
Valvoja: ffp jäsenet
3BG savuttaa mustaa ja täristää->Nyt toimii
Tapaus siis tämä 340tkm ajettu 2002 130 kaakkinen tiptronic -vaihteistolla varustettu powerdiesel Variant Passat.
Savuttaa aika saakelisti mustaa kun vähääkään polkee (ajossa sekä paikoillaan)eikä vedä siten kuin pitäisi. Öljynvaihdosta on 4000km eikä moottoriöljyä ole lainkaan hävinnyt, joten tuskin tuo kone loppu on.
Kulutuskin on aika kovantuntuista. Ei mitään vikakoodeja missään.
Tehty:
Alipainepumpun lähdön vuoto korjattu=alipaineet ok
Egr puhdistettu
Egr tulpattu, myös venttiilin ja läpän alipaineletkut
Imusarja putsattu
Välijäähdytin putsattu
Ilmanputsarin elementti uusittu
Kokeiltu uudella Maffilla, samat arvot kuin entiselläkin, ei siis vaikutusta
Katti tarkistettu, hyvin virtaa
Pakoputki testattu ja tuntuu siitä ilma läpi menevän
Alipaineletkuja uusittu kaiken varalta
Kun tuota uutta maffia Laakkosella testattiin havaittiin että kone pyytää mafarvoa 850 todellisen ollessa sitten reilu tuhat. Ahtopainetta testeri näytti 1,4 kiloa kun analoginen mittari oli 1,6 kilossa.
Mistä ihmeestä lähden tuota nyt haarukoimaan?
Vag-Com on käytössä mutta mitä kohtia siitä alan tarkkailemaan vikaa haarukoidessa.
Voi elämän kevät..Viime kädessä tuo pitää viedä Laakkoselle että korjaavat vian siellä. $e vaan $aattaa taa$ mak$aa aika paljon €uroja..
Ja sitten tuo tärinä.
Hiemankaan suuremmalla vaihteella vedättäessä auto alkaa tärisemään, melkeimpä pomppimaan. Tärinä on samantaajuinen pompotus nopeudesta riippumatta ja lakkaa kun veto loppuu.
Laakkosella vilkaistiin että ainakin vetarit tuntuivat olevan "yhtä puuta" eli siellä ei ainakaan ollut selvää välystä missään havaittavissa.
Tuota vikaa haarukoidaan 9.8.2006 Laakkosella koskapa automaattilaatikko on vaihdettu uuteen vuosi takaperin Kotkan Laakkosella ja laatikolla vaihtotöineen on kahden vuoden takuu. Mutta onko kenelläkään ollut vastaavaa pompottelua Passatissaan?
Suuret kiitokset jälleen asiantuntevista kommenteistanne. Aiemmista vastauksista on jo ollut suurta apua mutta lisää helppiä kaivataan.
Savuttaa aika saakelisti mustaa kun vähääkään polkee (ajossa sekä paikoillaan)eikä vedä siten kuin pitäisi. Öljynvaihdosta on 4000km eikä moottoriöljyä ole lainkaan hävinnyt, joten tuskin tuo kone loppu on.
Kulutuskin on aika kovantuntuista. Ei mitään vikakoodeja missään.
Tehty:
Alipainepumpun lähdön vuoto korjattu=alipaineet ok
Egr puhdistettu
Egr tulpattu, myös venttiilin ja läpän alipaineletkut
Imusarja putsattu
Välijäähdytin putsattu
Ilmanputsarin elementti uusittu
Kokeiltu uudella Maffilla, samat arvot kuin entiselläkin, ei siis vaikutusta
Katti tarkistettu, hyvin virtaa
Pakoputki testattu ja tuntuu siitä ilma läpi menevän
Alipaineletkuja uusittu kaiken varalta
Kun tuota uutta maffia Laakkosella testattiin havaittiin että kone pyytää mafarvoa 850 todellisen ollessa sitten reilu tuhat. Ahtopainetta testeri näytti 1,4 kiloa kun analoginen mittari oli 1,6 kilossa.
Mistä ihmeestä lähden tuota nyt haarukoimaan?
Vag-Com on käytössä mutta mitä kohtia siitä alan tarkkailemaan vikaa haarukoidessa.
Voi elämän kevät..Viime kädessä tuo pitää viedä Laakkoselle että korjaavat vian siellä. $e vaan $aattaa taa$ mak$aa aika paljon €uroja..
Ja sitten tuo tärinä.
Hiemankaan suuremmalla vaihteella vedättäessä auto alkaa tärisemään, melkeimpä pomppimaan. Tärinä on samantaajuinen pompotus nopeudesta riippumatta ja lakkaa kun veto loppuu.
Laakkosella vilkaistiin että ainakin vetarit tuntuivat olevan "yhtä puuta" eli siellä ei ainakaan ollut selvää välystä missään havaittavissa.
Tuota vikaa haarukoidaan 9.8.2006 Laakkosella koskapa automaattilaatikko on vaihdettu uuteen vuosi takaperin Kotkan Laakkosella ja laatikolla vaihtotöineen on kahden vuoden takuu. Mutta onko kenelläkään ollut vastaavaa pompottelua Passatissaan?
Suuret kiitokset jälleen asiantuntevista kommenteistanne. Aiemmista vastauksista on jo ollut suurta apua mutta lisää helppiä kaivataan.
Viimeksi muokannut ukormi, 19.11.2006 1:01. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Ja per*ele. Vietiin penskat isovanhempien luo 45 kilsan päähän ja matkalla ajoin reilun viisi kilsaa 3. vaihteella sataa kymmentä. Kun päästiin perille niin pakoputki kilisi aika voimakkaasti. Kun sitten tultiin takaisin niin kotona ei kilissyt enää. Onko tuo saakelin putki sittenkin tukossa? Tukko ei tietysti vaan tunnu ennenkuin putken läpi pitää virrata enemmän tavaraa.. Ja kone saa aivan varmasti liikaa soppaa kun tuppaa saakelisti mustaa poljettaessa vähääkään.
Katti näytti kyllä ehjältä joten mitä hemmettiä siellä putkessa kilisee? Onko tuossa katissa yksi vai kaksi kenno-osaa? Jos toinen kenno-osa olisi lähtenyt irti je mennyt putken tukkeeksi? Tässä foto tuosta katista: KATTI
Putki vissiin katkeaa vielä kerran tuosta takapöntön edestä? Ja sitten putki lähtee helposti alakautta pois?
Voisi tosiaan olla että vääntöä antaa saakelisti pienillä kierroksilla ja laatikko alkaa oireilla tuosta syystä. No Vag-com kertoo kyllä että sitä vääntöä tulee sen 290nm jo aika alhaalta.
Vieläkö tuo putki pitää ottaa katilta saakka pois ja pistää palasiksi.. onko tukkonaisen putken oireena juurikin tuollainen savutus? Ahtopaineita nostaa kyllä ihan kivasti.
Onko muuten kenelläkään tiedossa onko tuohon saatavilla tuon katin korvaavaa putkea? Siis ilman sitä kattia:O)
Jälleen hurjasti kyssäreitä..
Katti näytti kyllä ehjältä joten mitä hemmettiä siellä putkessa kilisee? Onko tuossa katissa yksi vai kaksi kenno-osaa? Jos toinen kenno-osa olisi lähtenyt irti je mennyt putken tukkeeksi? Tässä foto tuosta katista: KATTI
Putki vissiin katkeaa vielä kerran tuosta takapöntön edestä? Ja sitten putki lähtee helposti alakautta pois?
Voisi tosiaan olla että vääntöä antaa saakelisti pienillä kierroksilla ja laatikko alkaa oireilla tuosta syystä. No Vag-com kertoo kyllä että sitä vääntöä tulee sen 290nm jo aika alhaalta.
Vieläkö tuo putki pitää ottaa katilta saakka pois ja pistää palasiksi.. onko tukkonaisen putken oireena juurikin tuollainen savutus? Ahtopaineita nostaa kyllä ihan kivasti.
Onko muuten kenelläkään tiedossa onko tuohon saatavilla tuon katin korvaavaa putkea? Siis ilman sitä kattia:O)
Jälleen hurjasti kyssäreitä..
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
aika kovan kuuloiset ahtopaineet.. olisiko se lastutettu?
voisi selittää savutustakin muttei kylläkään voiman puutetta.
painetta se tekee kyllä hyvin mutta voisiko siellä olla esim sammutusläppä osittain kiinni tms. tukos painepuolella mappi anturin jälkeen?
mistä mittasitte ahtopaineen?
kokeile miltä se tuntuu pelkän downpipen kanssa..
voisi selittää savutustakin muttei kylläkään voiman puutetta.
painetta se tekee kyllä hyvin mutta voisiko siellä olla esim sammutusläppä osittain kiinni tms. tukos painepuolella mappi anturin jälkeen?
mistä mittasitte ahtopaineen?
kokeile miltä se tuntuu pelkän downpipen kanssa..
68Corvette kirjoitti:aika kovan kuuloiset ahtopaineet.. olisiko se lastutettu?
voisi selittää savutustakin muttei kylläkään voiman puutetta.
painetta se tekee kyllä hyvin mutta voisiko siellä olla esim sammutusläppä osittain kiinni tms. tukos painepuolella mappi anturin jälkeen?
mistä mittasitte ahtopaineen?
kokeile miltä se tuntuu pelkän downpipen kanssa..
Ahtopaine mitattu imusarjasta analogimittarilla ja toinen tulos testeristä. Vag-Com antaa samansuuntaisia tuloksia tuon testerin kanssa.
MAFpyyntö oli luokkaa 850 kun MAF arvo oli reilun tuhat. Lastutetuissa taitaa pyyntö olla reilusti yli tuhat? Ei pitäisi olla lastutettu.
Tuo sammutusläppä lienee se läppä tuossa EGR systeemissä? Sen tulppasin pois joten ei se taida nyt paljon liikkua mihinkään suuntaan.
Letkut olivat kyllä hieman öljyiset mutta tukoksia sieltä en löytänyt.
Pitänee pudottaa tuo putki pois downpipeltä ja testata. Saataa olla aika hirveät äänet?
mk kirjoitti:Oireet viittaa ahtoputken vuotoon.
Tarkista onko turbolta lähtevässä letkussa ulkopuolella öljyä. Letku repeää puhki yleensä siitä turbon puoleisen peltikauluksen juuresta. Näyttää muuten päällisinpuolin ehjältä mutta alkaa vuotamaan paineen alla
No nyt on sahattu takapönttö irti ja otettu "etupönttö" ja takapönttö pois. Kävin ajamassa autolla siten että vain katti ja downpipe oli paikoillaan. Oli muuten tosiaan hiljaiset äänet. Naapuri ei edes huomannut ettei autossa ollut putkea lainkaan. Kysyi vaan että "olet tainnut vaihtaa uuden putken kun tuo entinen pötköttää tuossa nurmikolla."
Mutta eipä ollut mitään vaikutusta tehoihin tai savutukseen. Nyt savu tuli vaan hieman laajemmalta alueelta mutta ihan yhtä paljon sitä tuli. Hyvin kuului turbon vihellyskin.
Katsoin myös tuota ahtoputkistoa. Turbolta lähdössä oli hieman kosteutta mutta missään nimessä siitä ei ole vuotanut painetta ulos. Sen sijaan coolerin pohja on öljyssä ja koneenpohjan suojamuovi coolerin kohdalta öljyinen. Kun putsasin coolerin niin silloin oli se käppyrä paineletkunpätkä irti. Enpä älynnyt tarkistaa sitä sen kummemmin, putsasin vain. Pesin nyt coolerin alaosan ja tuon putkiväkkärän. Huomenna pitää katsoa josko olisi sieltä pukannut öljyä ulospäin.
Mitenkäs tuollainen vuoto kun tuo kumminkin nostaa paineet 1,6 kiloon ihan helposti? Jotenkin tulisi mieleen että jos olisi vuotoa niin ei tuota painettakaan jaksaisi pukata noin paljoa.
Laitoin "etupöntön" paikoilleen, takapönttö jää talliin odottamaan että käyn Laakkoselta sellaisen putkijatkoksen jolla saan nuo putket nätisti ja kaasutiiviisti kiinni toisiinsa.
Nyt ei enää hirveästi nauratakaan..
Takapönttökin paikoillaan. Paineletkut eivät vuoda mistään. Vaihtelin vielä noita alipaineletkuja uusiin ja tarkistelin ettei mikään letku ole irti.
Paikoillaan kun polkee niin tulee sellainen pölläkkä ettei varmasti menisi päästöistä läpi. Asfalttiin jää musta läiskä.
Mikä mikä mikä mikä?
Eihän tuollainen voisi tulla siitä jos laatikossa on jotakin vikana? Ei kai?
Pakko kai tuo on viedä Laakkoselle korjattavaksi. Taidan vaihtaa koko paskan pois niin ei ole enää harmia. Kun tuon piti olla käyttöauto jota ei tarvitsisi ropata koko ajan. 15000kilsaa olen itse ajanut ja noille kilsoille tuota on tullut ropattua enemmän kuin aiempia muutaman tonnin rytöläjiä. No joo, ehkä poislukein Buick Electra Wagon 5,7 DX diesel jonka minä harmikseni hetken omistin.
Paikoillaan kun polkee niin tulee sellainen pölläkkä ettei varmasti menisi päästöistä läpi. Asfalttiin jää musta läiskä.
Mikä mikä mikä mikä?
Eihän tuollainen voisi tulla siitä jos laatikossa on jotakin vikana? Ei kai?
Pakko kai tuo on viedä Laakkoselle korjattavaksi. Taidan vaihtaa koko paskan pois niin ei ole enää harmia. Kun tuon piti olla käyttöauto jota ei tarvitsisi ropata koko ajan. 15000kilsaa olen itse ajanut ja noille kilsoille tuota on tullut ropattua enemmän kuin aiempia muutaman tonnin rytöläjiä. No joo, ehkä poislukein Buick Electra Wagon 5,7 DX diesel jonka minä harmikseni hetken omistin.
Samoja oireita
Mulla samalta kuulostavat savutus oireet, kone on tosin 270tkm ajettu 1Z lastulla.
Viime katsastuksessa meni vasta kuudennella polkasulla läpi päästöistä ja silloinkin tuli arvoksi tasan 3.0 ja tuolloin oli vakio softalla.
Olen tehnyt vastaavat toimenpiteet kuin sinäkin ja enää ei tuu mieleen kuin suuttimien tarkistus.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta diesel purgesta josta oli jo kierjoittelua tuolla asetooni keskusteluissa? http://www.jokaosa.fi/cardic2002/1222.html
Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.
Viime katsastuksessa meni vasta kuudennella polkasulla läpi päästöistä ja silloinkin tuli arvoksi tasan 3.0 ja tuolloin oli vakio softalla.
Olen tehnyt vastaavat toimenpiteet kuin sinäkin ja enää ei tuu mieleen kuin suuttimien tarkistus.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta diesel purgesta josta oli jo kierjoittelua tuolla asetooni keskusteluissa? http://www.jokaosa.fi/cardic2002/1222.html
Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
jari_koski kirjoitti:Onkos tuossa pasuunassa vnt-ahdinta? Jos on niin tarkista sen säätötanko. Tuo savutus ja nimenomaan täristäminen viittaisi siihen että siivet on jumissa tai tanko irti. Jossei vnt:tä ole, niin seuraavaksi keskittyisin takaisinkierrätykseen. Tosin sillekkin oli jo jotain näköjään tehty..
Ahdin on:
1.9, 130hp (ASZ,AWW, AVF)
-Garrett GT1749VA, 35mm imu ja 36.5 mm pako
Kyseessä juurikin tuo AVF mylly.
Tuosta tarkastin toiminnan ottamalla alipaineletkun pois. Siivet meni suppuun eikä ahtopainetta muodostunut. Mittasin vielä alipaineen tuosta letkusta ( T-kappaleen kanssa, oli siis letku kiinni kellossa ja sääti ahtimen toimintaa ) ja se oli tyhjäkäynnillä 0,7 ja siitä sitten väheni kun alkoi ahtamaan liikaa. Eli tuntuu toimivan aivan oikein eikä vissiin edes takertele.
Eilen laitoin läpän alipaineletkun takaisin kiinni, EGR venttiilin alipaineletku on edelleen tulpattu samoin kuin pakokaasukanavan ylempi liitoskin. Alempi liitos on vielä tulppaamatta mutta eipä sitä taida tarvita tulpatakkaan. Ei kanavasta pakokaasua imusarjaan enää pääse missään olosuhteissa. Tein tuolle vielä softaresetinkin antamalla olla yön yli akunkenkä irti. Ei tuntunut olevan vaikutusta..
Tuo täristäminen on yhtäjaksoista jumputusta eikä jumputuksen taajuus muutu vaikka vaihtaa tiptronicilla isompaa pykälää pesään. Jo jumputus on reilusti väännätettäessä niin voimakasta, että koko auto tärisee ja tavarat pomppivat keskikonsolissa. Voisikohan olla moottorin kannakekumi poks tai joku vaihteiston kannakekumi? Koneesta heilutellessa ei tunnu erikoisen pahasti heiluvan eikä tyhjäkäynnilläkään pompi.
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
Humm..
Onkos tuossa turbiinin lukitusta jokaiselle vaihteelle? Jos lukituskytkin luistaa niin se täristää kyllä ihan kunnolla, varsinkin konetta väännätettäessä. Tämä taas saattaa johtua siitä että vaihteistoöljyn sekaan on päässyt jäähdytysnestettä. Volkkareista en tiedä mutta valeon jäähdyttimissä on ollut ongelmia juuri noiden nesteiden vaihteistoöljyn sekaan vuotamisen takia.
Luulisi että VAG:in diagnostiikalla saa tuon turbiinilukon kytkettyä kokonaan pois päältä, jos tärinä loppuu poiskytkettäessä, niin tapaus on aikalailla selvä.
Alkoikos värinä ja savutus samaan aikaan? Siis silloin kun oireet esiintyivät ihan ensimmäistä kertaa.
Onkos tuossa turbiinin lukitusta jokaiselle vaihteelle? Jos lukituskytkin luistaa niin se täristää kyllä ihan kunnolla, varsinkin konetta väännätettäessä. Tämä taas saattaa johtua siitä että vaihteistoöljyn sekaan on päässyt jäähdytysnestettä. Volkkareista en tiedä mutta valeon jäähdyttimissä on ollut ongelmia juuri noiden nesteiden vaihteistoöljyn sekaan vuotamisen takia.
Luulisi että VAG:in diagnostiikalla saa tuon turbiinilukon kytkettyä kokonaan pois päältä, jos tärinä loppuu poiskytkettäessä, niin tapaus on aikalailla selvä.
Alkoikos värinä ja savutus samaan aikaan? Siis silloin kun oireet esiintyivät ihan ensimmäistä kertaa.
Tärinää on ollut havaittavissa hieman kauemmin mutta alussa se oli todella mietoa. Sitten auton meno hyytyi totaalisesti kun alipainepumpun lähdöstä pääsi ulkoilmaa pumpulle ja alipainetta ei tullut riittävästi ohjaamaan ahtimen siipiä. Samalla alkoi tuo savuttaminen. Mutta kun tein tuon EGR/imusarja putsauksen ja laitoin alipaineet kuntoon, täristys on pahentunut koko ajan. Kolmonen tuntuu vielä olevan sellainen kaksivaiheinen vaihde ja mikäli Tiptronicilla ajaa kolmosella ja lähtee kiihdyttämään tuppaa kierrokset ensin nousemaan reippaasti ennen kuin jossakin välissä pudottaa kierrokset alemmas ja ikäänkuin lukitsee kolmosen kiinteäksi. Tuo ominaisuus on ollut koko ajan mitä auto minulla on ollut. Nyt tuolla uudella laatikolla on ajettu noin 28tkm.
Kolmonen tuntuu vielä olevan sellainen kaksivaiheinen vaihde ja mikäli Tiptronicilla ajaa kolmosella ja lähtee kiihdyttämään tuppaa kierrokset ensin nousemaan reippaasti ennen kuin jossakin välissä pudottaa kierrokset alemmas ja ikäänkuin lukitsee kolmosen kiinteäksi. Tuo ominaisuus on ollut koko ajan mitä auto minulla on ollut.
Tämä on ainakin ihan normaali ilmiö. Moni on säikähtänyt samaa, mutta se on turbiinilukko ja sen jostain syystä tuntee parhaiten tuossa kakkosen ja kolmosen välissä. Se pitäisi tuntua hyvin myös jos kiihdytät vaikka läppä pohjassa ihan normaalisti keppi automaagiasennossa.
Niin vähän epäilinkin.
Mutta nyt jännitetään onko tuohon laatikonvaihdon yhteydessä vaihdettu turbiinikin.
Vaihto-osan numero on 01V 300048EX. Lupasivat soitella onko laatikon mukana tullut turbiini.
Voiko tuossa olla joku turbiinivika? Kun noita muita topiceja lueskelin niin oli mainittu täristyksenyhteydessä juuri turbiinilukon luistaminen ja siitähän jari_koskikin mainitsi.
Hih hei jos turbiini on poks eikä sitä ole vuosi sitten uusittu vaan käytetty entistä turbiinia.
Sitten alkaa vitutuskäyrä olla jo tapissa.
Edit:
Tuli tieto että ko. vaihto-osa sisältää myös turbiinin. Huh, hieman helpotti.
Mutta nyt jännitetään onko tuohon laatikonvaihdon yhteydessä vaihdettu turbiinikin.
Vaihto-osan numero on 01V 300048EX. Lupasivat soitella onko laatikon mukana tullut turbiini.
Voiko tuossa olla joku turbiinivika? Kun noita muita topiceja lueskelin niin oli mainittu täristyksenyhteydessä juuri turbiinilukon luistaminen ja siitähän jari_koskikin mainitsi.
Hih hei jos turbiini on poks eikä sitä ole vuosi sitten uusittu vaan käytetty entistä turbiinia.
Sitten alkaa vitutuskäyrä olla jo tapissa.
Edit:
Tuli tieto että ko. vaihto-osa sisältää myös turbiinin. Huh, hieman helpotti.
LM kirjoitti:http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=368300#368300 ?
Jep, tuo topic on luettu jo tarkkaan. About kaikki alipaineletkut olen jo vaihtanut mutta onko tässä ollenkaan eculle menevää ahtopaineletkua? Jostakin luin että vanhemmissa AFN koneisissa on ahtopaineletku ECUlle mutta uudemmissa ei ole. Juu, tarkistin asian ja paineanturihan tässä on. Ei siis putsattavaa letkua. Toki tuon anturin voisi putsata.
Laatikko on tosiaan vuosi sitten vaihdettu uuteen ja jos tuo on nyt jo rikki niin auto kyllä vaihtuu aivan taatusti manuaalilootaiseen. En uskalla sitä pitää kun laatikon takuu on mennyt umpeen.
Onnistuuko muuten tuollaisen automaagin vaihto manuaaliin millään ilveelle? Aika paljon tuntuu olevan sähköistä toimintaa automaatin ja koneen välillä. Ei varmasti ole niks naks homma.
Nyt alkaa taas harmittamaan.
Laakkoselta tuli tuomio:
Nelosen imunokka kulunut niin paljon että ei enää toji.
Korjaukseksi ehdotettiin että laitetaan uusi kansi uusilla pumppusuuttimilla hintaan 2120 euroa. Sitten siihen päälle työ ja kansipahvi. Yhteensä kustannut 3000 euroa.
Jotenkin en usko että nuo volkkarin dieselit olisivat noin kertakäyttöpelejä että jos nokka on kulunut niin vaihdetaan koko kansi?
En todellakaan ala laitattamaan sitä Laakkosella vaan ajan Passatin talliin ja nostan kannen pois. Siitähän se sitten selviää. Nyt vaan pitää maksaa tuo vian rajaus jonka suuruus selviää autoa noudettaessa.
Kai noihin nokkia ja paininkuppeja kaupasta saa? Ei siis Laakkoselta vaan varaosaputkista?
Mitä mieltä korjauksesta olisi arvon raati.
Laakkoselta tuli tuomio:
Nelosen imunokka kulunut niin paljon että ei enää toji.
Korjaukseksi ehdotettiin että laitetaan uusi kansi uusilla pumppusuuttimilla hintaan 2120 euroa. Sitten siihen päälle työ ja kansipahvi. Yhteensä kustannut 3000 euroa.
Jotenkin en usko että nuo volkkarin dieselit olisivat noin kertakäyttöpelejä että jos nokka on kulunut niin vaihdetaan koko kansi?
En todellakaan ala laitattamaan sitä Laakkosella vaan ajan Passatin talliin ja nostan kannen pois. Siitähän se sitten selviää. Nyt vaan pitää maksaa tuo vian rajaus jonka suuruus selviää autoa noudettaessa.
Kai noihin nokkia ja paininkuppeja kaupasta saa? Ei siis Laakkoselta vaan varaosaputkista?
Mitä mieltä korjauksesta olisi arvon raati.
Viimeksi muokannut ukormi, 9.8.2006 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun on tottunut näissä bensavehkeissä koneistamaan venttiilit ja vaihtamaan nokan tarpeen vaatiessa. Mutta että kokonaan uusi kansi?
Tietysti enemmän selviää kun itse tarkistaa mitä siellä on oikein tapahtunut.
Laakkosella sanoivat että tuo täristys ja savutus johtuu juuri tuosta mekaanisesta viasta.
Jännä kun auton käyntiääni oli mielestäni aivan normaali. Kylmänä hetken raklatti mutta se tasaantui sitten muutamassa sekunnissa.
Tietysti enemmän selviää kun itse tarkistaa mitä siellä on oikein tapahtunut.
Laakkosella sanoivat että tuo täristys ja savutus johtuu juuri tuosta mekaanisesta viasta.
Jännä kun auton käyntiääni oli mielestäni aivan normaali. Kylmänä hetken raklatti mutta se tasaantui sitten muutamassa sekunnissa.
Jo kait tuohon kolmeen tonniin saa uuden padan? Ei muuta kuin auki kone, sillähän se oire selviää. Voihan ne osat ostaa myöhemminkin lato laakkoselta jos todellakin tilanne on noin paha kuin väitetään. Aika hurjalta vaan tuntuu tuo diagnoosi. No, kauppaahan he koittavat tehhä...
Tädin 1,4 poloon olivat kanssa tehneet pohjoisessa arvion (omistaja ymmärtää auton päälle, et se pitää tankata valon syttyessä)
Oire: Auto ravistaa jarrutettaessa. Diagnoosi: Uudet takaiskarit, vasen alapallonivel (kumihalki), sekä varmuuden vuoksi uudet raidetangon sisäpäät. Hinta-arvio töineen (lisäksi kulmien tarkastus) osineen reilut 850 € kiitos. Kuulin asiasta ennen sovittua korjausta, mutta tuntui niin hurjalta että lupasin kattoa autoa onko tosiaan vika noissa. Oma arvio: Kaikki iskarit vaihtokunnossa, sekä jarrulevyt niin kierot että tuntui polo raasu hajoavan osiin kun koski polkimeen. Muissa ei vikaa. Ostettiin kaikki uudet iskarit, palat ja levyt eteen, nakattiin paikalleen, sekä tarkastutettiin kulmat lapin kumissa, jonka jälkeen ei ongelmia ajettavuuden kanssa. todellinen kustari 250 € pinnassa osat sekä kulmien suuntaus. Tekijälle tuli iso leka konjakkia, joka oli riittävä 2 tunnin työstä.
Tädin 1,4 poloon olivat kanssa tehneet pohjoisessa arvion (omistaja ymmärtää auton päälle, et se pitää tankata valon syttyessä)
Oire: Auto ravistaa jarrutettaessa. Diagnoosi: Uudet takaiskarit, vasen alapallonivel (kumihalki), sekä varmuuden vuoksi uudet raidetangon sisäpäät. Hinta-arvio töineen (lisäksi kulmien tarkastus) osineen reilut 850 € kiitos. Kuulin asiasta ennen sovittua korjausta, mutta tuntui niin hurjalta että lupasin kattoa autoa onko tosiaan vika noissa. Oma arvio: Kaikki iskarit vaihtokunnossa, sekä jarrulevyt niin kierot että tuntui polo raasu hajoavan osiin kun koski polkimeen. Muissa ei vikaa. Ostettiin kaikki uudet iskarit, palat ja levyt eteen, nakattiin paikalleen, sekä tarkastutettiin kulmat lapin kumissa, jonka jälkeen ei ongelmia ajettavuuden kanssa. todellinen kustari 250 € pinnassa osat sekä kulmien suuntaus. Tekijälle tuli iso leka konjakkia, joka oli riittävä 2 tunnin työstä.
Nyt on jo hieman purettu. Nelosen imunokka on tosiaan kulahtanut siten että reilu 5mm nostosta on poissa. Ei varmasti saanut nelonen riittävästi ilmaa.
Muissa nokissa ei näkynyt mitään kummaa. EGR oli hetken käytössä ( n. 700km ) ennenkuin putsauksen jälkeen sen tulppasin. Hyvin näkyy että savua auto on generoinut..ja paljon. Nyt saunaan ja sitten niitä kuvia peliin.
Laakkonen kuppasi vian rajauksesta 246 euroa johon sisältyi puristusmittaus ( kaikki 20 kilon tuntumassa tasaisesti ) sekä ohivuotomittaukset ( 15-20% )
Noiden perusteella moottori on edelleen hyvässä iskussa.
Muissa nokissa ei näkynyt mitään kummaa. EGR oli hetken käytössä ( n. 700km ) ennenkuin putsauksen jälkeen sen tulppasin. Hyvin näkyy että savua auto on generoinut..ja paljon. Nyt saunaan ja sitten niitä kuvia peliin.
Laakkonen kuppasi vian rajauksesta 246 euroa johon sisältyi puristusmittaus ( kaikki 20 kilon tuntumassa tasaisesti ) sekä ohivuotomittaukset ( 15-20% )
Noiden perusteella moottori on edelleen hyvässä iskussa.
Tässäpä votoja ja turinaa..
RIKKI
VERROKKINA EHJÄ
Tässä pari muuta kuvaa tuosta vaurioituneesta nelosen imunokasta:
NOKKA
NOKKA TOINEN KUVA
Tästä se alkaa:
YLEISNÄKYMÄÄ
Ajoin siis puhdistuksen jälkeen jonkun verran egr toiminnassa, tässä tulos: JEE Taustalla näkyy muuten asennusöljypullokin joka laukaisi pahimman vitutuksen pois. Tästä Passatista tuli sitten käyttöauton sijaan harrasteauto.
Aivan kauheata mössöä taas tullut. Tuo johtunee siitä että savutti aivan sairaasti ja sitä savua on päässyt sikana koneen sisäänkin. Tuon EGR systeemin otan kyllä jatkossakin pois käytöstä. Jos katsastuksessa marisevat niin laitetaan sitten hetkeksi toimintaan.
Joensuu hiljenee ja jatkaa taas huomenna..
RIKKI
VERROKKINA EHJÄ
Tässä pari muuta kuvaa tuosta vaurioituneesta nelosen imunokasta:
NOKKA
NOKKA TOINEN KUVA
Tästä se alkaa:
YLEISNÄKYMÄÄ
Ajoin siis puhdistuksen jälkeen jonkun verran egr toiminnassa, tässä tulos: JEE Taustalla näkyy muuten asennusöljypullokin joka laukaisi pahimman vitutuksen pois. Tästä Passatista tuli sitten käyttöauton sijaan harrasteauto.
Aivan kauheata mössöä taas tullut. Tuo johtunee siitä että savutti aivan sairaasti ja sitä savua on päässyt sikana koneen sisäänkin. Tuon EGR systeemin otan kyllä jatkossakin pois käytöstä. Jos katsastuksessa marisevat niin laitetaan sitten hetkeksi toimintaan.
Joensuu hiljenee ja jatkaa taas huomenna..
Profiilin mukaisessa Audissani ole edellisellä omistajalla tämä ABT:n virikeppi, josta oli nelosen nokka selkeästi enemmän kulunut. Se, mikä tuon oli aiheuttanut, ei ollut selvinnyt. Liekö materiaalivika. Alkavaa kulumistahan ei pysäytä mikään.
Jos kerran ohivuodot ovat kunnossa, vika on tasan rajattu lohkon yläpuolelle. Ilmeisesti venttiilitkin ovat ok (ehkä ne kannattaa koneistaa samalla). Uuden nokkakepin ja hytikkanostimien kanssa tuosta pitäisi tulla aika ehta. Voisin kuvitella, että joku Joensuun Moottorikoneistamo voisi olla oikea paikka alkaa kysellä lisää.
Tuolla yleiskuvassa oli hyvin lavastettu taustalle muovikassi, jossa lukee "aina hintansa väärti". Sen mitä itse olen jotain neljännesvuosisadan volsuilla ajanut , nämä ovat aina enemmän tai vähemmän harrasteautoja (tahtoi tai ei) ja vaikka kuinka yrittäisi itselleen hokea mantraa käyttöautosta.
Jos kerran ohivuodot ovat kunnossa, vika on tasan rajattu lohkon yläpuolelle. Ilmeisesti venttiilitkin ovat ok (ehkä ne kannattaa koneistaa samalla). Uuden nokkakepin ja hytikkanostimien kanssa tuosta pitäisi tulla aika ehta. Voisin kuvitella, että joku Joensuun Moottorikoneistamo voisi olla oikea paikka alkaa kysellä lisää.
Tuolla yleiskuvassa oli hyvin lavastettu taustalle muovikassi, jossa lukee "aina hintansa väärti". Sen mitä itse olen jotain neljännesvuosisadan volsuilla ajanut , nämä ovat aina enemmän tai vähemmän harrasteautoja (tahtoi tai ei) ja vaikka kuinka yrittäisi itselleen hokea mantraa käyttöautosta.
Soitallin R-koneistamolle Keravalle. Satasen paukku olisi ja hydraulinostajakin löytyy kympillä. Taitaapa tuo nokka-akseli lähteä käymään Keravalla. Tällä kertaa se lähtee ilman autoa siinä ympärillä. On tullut Passatilla Keravalla käytyä kun vaimon serkku perheineen asustelee siellä.
Nyt alkaa jo hieman tuntua paremmalle. Tänään purkamaan hilppeitä kannen ympäriltä pois. Kantta en saa vielä pois kun en tiedä niitten tarvittavien työkalujen kokoja. Mittailen illalla ja käväisen huomenna ostamassa.
Nyt alkaa jo hieman tuntua paremmalle. Tänään purkamaan hilppeitä kannen ympäriltä pois. Kantta en saa vielä pois kun en tiedä niitten tarvittavien työkalujen kokoja. Mittailen illalla ja käväisen huomenna ostamassa.
Pitää ostaa tuo Haynesin manuaali. Suomiversiokin näkyy olevan Alfamerin luettelossa mutta onkohan yhtä hyvä kuin orkkis englanninkielinen..
Taidan tosiaan kokeilla ensin pelkän nokan korjausta ja riittävän monen painimen uusimista. On tuossa kepissä useammassakin nokassa hieman jälkiä. Pitää vielä soittaa koneistamolle ja kysyä saako sieltä aivan uutta nokkaa tai mitä tuon nykyisen koko kunnostus tulee maksamaan.
Onko kukaan muuten ostanut tuollaisen AVF koneiseen nokkaa? Jos on niin mistä ja paljonko kustansi?
Hieman haastetta tuntuu olevan tuon keulan purkamisen kanssa. Ei taas oikein tiedä miten paljon sitä pitää purkaa tuon jakopään selvittämistä varten. Hihnapyörä vissiin pitää ottaa pois että näkee yläkuolokohdan ja kiristinrullahässäkässä taitaa tarvita joitakin erikoistyökaluja..
Pumppusuutinten keinukiskot oli kiinni 10 millisellä tähtipäällä ja kansi näyttää olevan 12 millisellä..
Taidan tosiaan kokeilla ensin pelkän nokan korjausta ja riittävän monen painimen uusimista. On tuossa kepissä useammassakin nokassa hieman jälkiä. Pitää vielä soittaa koneistamolle ja kysyä saako sieltä aivan uutta nokkaa tai mitä tuon nykyisen koko kunnostus tulee maksamaan.
Onko kukaan muuten ostanut tuollaisen AVF koneiseen nokkaa? Jos on niin mistä ja paljonko kustansi?
Hieman haastetta tuntuu olevan tuon keulan purkamisen kanssa. Ei taas oikein tiedä miten paljon sitä pitää purkaa tuon jakopään selvittämistä varten. Hihnapyörä vissiin pitää ottaa pois että näkee yläkuolokohdan ja kiristinrullahässäkässä taitaa tarvita joitakin erikoistyökaluja..
Pumppusuutinten keinukiskot oli kiinni 10 millisellä tähtipäällä ja kansi näyttää olevan 12 millisellä..
No niin. Taas ollaan hieman viisaampia.
+340tkm taitaa olla riittävästi TDI:n nokkalle.
Nokan laakerit ovat jo vaihtokunnossa ja samoin puolet nostimista. Keppiäkin pitää modata useammasta nokasta mikäli hyvän haluaa saada.
Ohivuodot ja puristukset oli ok joten kokeillaan mennä pelkän kepin ja nostimien vaihdolla. Jos kannen nostaisi pois, niin varmaankin tekisi mieli laittaa venat uuteen uskoon ja sitten alkaakin maksamaan...Mikäli venoja yleensä mistään saisikaan.
Muutama foto:
PAININHIIRI OLLUT NAKERRUSPUUHISSA
KEPPI JA PAININ
YLEISKUVA KANNESTA
PURETTUA
Huomenna selvitykseen myykö R-koneistus uusia kepukoita tai osaisi määritellä saako nykyistä korjattua. Samalla pitää udella josko on myynnissä nokan laakeriliuskoja. Kaipa tuo kansi on ajateltu ihan korjattavaksi malliksi kun nokalla on kuitenkin ihan laakeriliuskat eikä ole laakeroitu suoraan pukkiin.
Sitten jostakin 46millinen avain jolla saa viskon irti ja rälläkän avain josta saa modattua viskonkiinnipitimen.
Hieman tippui noiden koneiden kestoarvio meikän silmissä. Liekö noilla Long Life huolloilla mitään osuutta kulumiseen? Auto on säännöllisesti huollettu mutta Long Lifeillä..
+340tkm taitaa olla riittävästi TDI:n nokkalle.
Nokan laakerit ovat jo vaihtokunnossa ja samoin puolet nostimista. Keppiäkin pitää modata useammasta nokasta mikäli hyvän haluaa saada.
Ohivuodot ja puristukset oli ok joten kokeillaan mennä pelkän kepin ja nostimien vaihdolla. Jos kannen nostaisi pois, niin varmaankin tekisi mieli laittaa venat uuteen uskoon ja sitten alkaakin maksamaan...Mikäli venoja yleensä mistään saisikaan.
Muutama foto:
PAININHIIRI OLLUT NAKERRUSPUUHISSA
KEPPI JA PAININ
YLEISKUVA KANNESTA
PURETTUA
Huomenna selvitykseen myykö R-koneistus uusia kepukoita tai osaisi määritellä saako nykyistä korjattua. Samalla pitää udella josko on myynnissä nokan laakeriliuskoja. Kaipa tuo kansi on ajateltu ihan korjattavaksi malliksi kun nokalla on kuitenkin ihan laakeriliuskat eikä ole laakeroitu suoraan pukkiin.
Sitten jostakin 46millinen avain jolla saa viskon irti ja rälläkän avain josta saa modattua viskonkiinnipitimen.
Hieman tippui noiden koneiden kestoarvio meikän silmissä. Liekö noilla Long Life huolloilla mitään osuutta kulumiseen? Auto on säännöllisesti huollettu mutta Long Lifeillä..
Vanha taksihan tuo on.
En oikein tuollaisista ylipitkistä öljynvaihdoista perusta. Itse en koskaan tule laittamaan mitään longlife tököttejä autoni koneisiin. Tietysti taksissa tuollaisen pitkän huoltovälin helppouden ymmärtää. Mutta eipä tuollaista autoa sitten kannattaisi köyhän ostaakaan käytettynä..Mutta kun luulin että noilla ajaa todella paljon kilsoja kun on vielä huollettukin hyvin.
No etsiskellään uutta nokkaa..
Tuntuu vain olevan hieman liian uusi malli että varaosaputiikeistakaan mitään koneen osia löytyisi. Kyselyä saksaan:O)
En oikein tuollaisista ylipitkistä öljynvaihdoista perusta. Itse en koskaan tule laittamaan mitään longlife tököttejä autoni koneisiin. Tietysti taksissa tuollaisen pitkän huoltovälin helppouden ymmärtää. Mutta eipä tuollaista autoa sitten kannattaisi köyhän ostaakaan käytettynä..Mutta kun luulin että noilla ajaa todella paljon kilsoja kun on vielä huollettukin hyvin.
No etsiskellään uutta nokkaa..
Tuntuu vain olevan hieman liian uusi malli että varaosaputiikeistakaan mitään koneen osia löytyisi. Kyselyä saksaan:O)
No eipä kyllä ole mikään ihmeellinen vika jos auto on vanha taksi. Taitaa lähes poikkeuksetta olla taksikäytön jälkeen nokkavikaa kun autoa käytetään pitkiä aikoja tyhjäkäynnillä ja nokka ei saa tarpeellista voitelua.
En kyllä ymmärrä että miksi taksit tyhjäkäyttää autoja tolpalla aina. Talvellakin luulisi eber/webasto olevan helpompi tapa pitää se auto lämpimänä.
En kyllä ymmärrä että miksi taksit tyhjäkäyttää autoja tolpalla aina. Talvellakin luulisi eber/webasto olevan helpompi tapa pitää se auto lämpimänä.
Taksi käytössä olleissa autoissahan on monesti mitä ihmeellisimpiä vikoja. ja käyttö saattaa olla suht rajua. serkkupoika ajoi tuossa vuosi sitten taksista ajossa öljypohjan kiveen, öljyt pihalle, öljynpainevalo syttyi. taksin omistaja käski kylmästi ajaa auton pihaan mikäli kulkee. noin kymmenen kilometriä oli matka taittunu ilman öljyn paineita, hirveän äänen säestämänä. No liikkeessä uus öljypohja kiinni ja öljyt sisään, auto liikenteeseen. ajossa vieläkin.
Kyllä vaan noista TDI Passateista hyvin suuri osa on entisiä takseja ja suuri osa lopuista sitten jonkun kaupparatsun jäljiltä. Harva ostaa tuollaisen uutena ajaakseen sillä kauppaan ja takaisin 5 kilsaa päivässä. Taksit ovat pääsääntöisesti hyvin huollettuja, tietenkään reiluhkossa matka-ajossa ollutta taksia ei kannata verrata hesan keskusta taksiin.
Laakkosella korjataan ja huolletaan noita taksi Passattejakin aika usein mutta kukaan huoltomiehistä ei ollut vielä törmännyt tällaiseen AVF koneen nokan vaurioitumiseen. Toki taksimies on voinut olla huolimaton ja päästää öljyt liian vähiin mutta kun nuo autot ovat heille työkaluja joiden PITÄÄ toimia, muuten ei rahaa tule niin tuskin käyttö on kovin fataalin huolimatonta ollut.
Jee, tiedän että pitäisi ostaa uusi auto niin voisi sitten sitä huoltaa itse huolellisesti. Mutta kun ei ole varaa ostaa uutta.
Nyt ostan nokan, nostajat ja nokanlaakerit saksasta ja säästän kolmisen sataa euroa Laakkosen hintoihin.
Jospa se sitten taas jaksaisi rallatella jonkun aikaa käytössäni.
Tällainen tuuri on minulle aika normaalia. Jos käyttöpeli ei sammahtele tai ole totaalisen mätä, niin sitten siitä leviää moottori ennen aikojaan.
Laakkosella korjataan ja huolletaan noita taksi Passattejakin aika usein mutta kukaan huoltomiehistä ei ollut vielä törmännyt tällaiseen AVF koneen nokan vaurioitumiseen. Toki taksimies on voinut olla huolimaton ja päästää öljyt liian vähiin mutta kun nuo autot ovat heille työkaluja joiden PITÄÄ toimia, muuten ei rahaa tule niin tuskin käyttö on kovin fataalin huolimatonta ollut.
Jee, tiedän että pitäisi ostaa uusi auto niin voisi sitten sitä huoltaa itse huolellisesti. Mutta kun ei ole varaa ostaa uutta.
Nyt ostan nokan, nostajat ja nokanlaakerit saksasta ja säästän kolmisen sataa euroa Laakkosen hintoihin.
Jospa se sitten taas jaksaisi rallatella jonkun aikaa käytössäni.
Tällainen tuuri on minulle aika normaalia. Jos käyttöpeli ei sammahtele tai ole totaalisen mätä, niin sitten siitä leviää moottori ennen aikojaan.
Kaverini tuo autoja ja osia mm. saksasta ja hän järjestää nuo osat suomeen. Tarkkaa hintaa en vielä tiedä kun en ole vielä kaikkea ostettavaa määritellyt.
Vianmääritys oli sen 250 euroa, Haynesin manuaali 29,90 ja lopun korjauksen teen itse ja sille en oikein osaa laskea mitään hintaa.
Laitan tähän topiciin noiden osien hinnat kunhan ne saan.
Vianmääritys oli sen 250 euroa, Haynesin manuaali 29,90 ja lopun korjauksen teen itse ja sille en oikein osaa laskea mitään hintaa.
Laitan tähän topiciin noiden osien hinnat kunhan ne saan.
Perhana kun on saksan pään toiminta hieman verkkaista..
Onko suomessa liikkeitä ( muita kuin VW diilerit ) jotka möisivät noita nokkia, nostajia ja laakereita AVF koneeseen?
Varaosaliikkeissä ei ole, koneistamo pyörittelee päätään, Dieselhuollosta löytyisi nostajat, ei muuta. VW kauppiailta osat saa mutta ovat surullisen yhtämieltä hinnoista. Nokka, laakerit ja nostajat=980 euroa.
Pitänee jaksaa odotella vastausta sieltä saksasta.
Onko suomessa liikkeitä ( muita kuin VW diilerit ) jotka möisivät noita nokkia, nostajia ja laakereita AVF koneeseen?
Varaosaliikkeissä ei ole, koneistamo pyörittelee päätään, Dieselhuollosta löytyisi nostajat, ei muuta. VW kauppiailta osat saa mutta ovat surullisen yhtämieltä hinnoista. Nokka, laakerit ja nostajat=980 euroa.
Pitänee jaksaa odotella vastausta sieltä saksasta.
Suosittelisin että ostaisit nuo painin kupit uutena. Ittellä tallissa alle 100tkm ajettu agr kone josta oli korkannu paininkuppi. Kävin kyselemässä paikallisesta moottori koneistamosta, niin sanoivat että nitä kuppeja on jonkin verran hajonnut nuista tdi koneista. Uusi kuppi maksoi siellä 10€ kpl, eli ei älyttömän kallis. Taitaa olla nuo kupit aika yleismallisia kun kuitissa luki muistaakseni 1.6/ 1.6D /1.9D.
Nokan kyllä uskaltaisin ostaa käytettynä vaikka romikselta.
Nokan kyllä uskaltaisin ostaa käytettynä vaikka romikselta.
No on tilattu joo. Ei vaan ole vieläkään näkynyt. Prkle, kun tänkin olisi tiennyt, niin olisin kuukausi sitten laittanut Passatin seisontaan. Olisi siinä taas useamman roposen säästänyt.
Positiivisena puolena mainittakoon tuon imusarjan tiivisteen (varaosasta) hinta:2.3 euroa. Eipä sillä hintaa itse sellaista viitsisi alkaa väkertämään.
Nyt on ajettu cossulla koko seisontakuukausi ja bensalasku on sen mukainen, tosin hauskojakin hetkiä on ollut....
Positiivisena puolena mainittakoon tuon imusarjan tiivisteen (varaosasta) hinta:2.3 euroa. Eipä sillä hintaa itse sellaista viitsisi alkaa väkertämään.
Nyt on ajettu cossulla koko seisontakuukausi ja bensalasku on sen mukainen, tosin hauskojakin hetkiä on ollut....
Nyt on hilut tallissa. Nyt sitten vielä pieni? odottelu että ajoituskamat saapuvat saksasta.
Tuossa hiluja vanhojen vierellä:HILUT
On tuo vanha nokka oikeasti paskana kun vertaa tuohon uuteen nokkaan..
Toivottavasti muu kone on oikeasti kunnossa..Puristus/ohivuotomittaus kyllä ennusteli että kone olisi tiukka ja toimintakunnossa. Toki tuo ei mittaa öljypumpun kuntoa..
edit:
Nyt pitäisi tuon alipainepumpun lähdönkin kestää..KUTISTELTU
Tuossa hiluja vanhojen vierellä:HILUT
On tuo vanha nokka oikeasti paskana kun vertaa tuohon uuteen nokkaan..
Toivottavasti muu kone on oikeasti kunnossa..Puristus/ohivuotomittaus kyllä ennusteli että kone olisi tiukka ja toimintakunnossa. Toki tuo ei mittaa öljypumpun kuntoa..
edit:
Nyt pitäisi tuon alipainepumpun lähdönkin kestää..KUTISTELTU
No jotakin..
NOKALLE PETI
AJOITUSTA
JA LISÄÄ
Josko huomenna pääsisi tekemään hieman pidemmälle tuota hommaa:O)
Pitää ostaa pieni momenttiavain..
Noi pumppusuuttimet pitää säätää heittokellon avulla joten heittokelloa tarttee myös..
No eiköhän se siitä.
NOKALLE PETI
AJOITUSTA
JA LISÄÄ
Josko huomenna pääsisi tekemään hieman pidemmälle tuota hommaa:O)
Pitää ostaa pieni momenttiavain..
Noi pumppusuuttimet pitää säätää heittokellon avulla joten heittokelloa tarttee myös..
No eiköhän se siitä.
Momenttiavain ostettu ja heittokello lainattu.
PUMPUT on säädetty ja VENAKOPPPA laitettu paikoilleen.
Jospa huomenna kokeilisi lähteekö käyntiin ja jos lähtee, niin sitten kasaisi keulan kuosiinsa.
PUMPUT on säädetty ja VENAKOPPPA laitettu paikoilleen.
Jospa huomenna kokeilisi lähteekö käyntiin ja jos lähtee, niin sitten kasaisi keulan kuosiinsa.
Juu, kyllä tuossa kaikenlaista erikoistyökalua tarvitsee. Mutta nyt ainakin luonnistuu tuo suhteellisen kallis nokkahihnan vaihto ko. autoon eikä kansiremppakaan ole ongelma. Toivottavasti vaan ei tarvitse kansiremppaa kyseiseen autoon enää alkaa sorvaamaan.
Osien saanti tarvikkeena tuollaiseen on aika suuri haaste. Oikeastaan mitään ei tuntunut saavan tarvikkeena. Nokan stefa oli ainoa minkä löysin. Nostajiakin tuntui muutamasta paikasta löytyvän mutta olivat n. 5 eur/kpl halvempia kuin orkkikset. Kun orkkiksista pyysivät 30 euroa kappale, niin ei tuo säästö olisi ollut kovin suuri. Itse tilasin orkkikset saksasta ja sain ne huomattavasti halvemmalla kuin nuo tarvikkeet.
Kun olin saanut kaikki liikkuvat osat nippuun nin laitoin akunkengät paikoilleen ja täräytin Passatin tulille. Ei mitään ongelmaa käynnistyksessä eikä uudet nostajatkaan pitäneet erikoisen suurta ylimääräistä ääntä ensi sekunneilla.
Hyvin nätisti se käy eikä mustaa tunnu tulevan putkesta. Erotuksena vanhaan nokkaan, paikoillaan ei enää saa polkaistua yhtään ahtopainetta.. Vanhalla nokalla työnsi niin paljon palamatonta disua turbolle että paikoillaan sai poljettua kilon paineet.
En ottanut kasauksesta kuvia kun se on aika selvää pässinlihaa.
Muutama foto valmiista paketista:
READY
READY
Huomenna öljypisteelle fortekäsittelyyn ja öljynvaihtoon. Tuosta syystä en laittanut suojamuovia koneen päälle ja pohjamuovinkin jätin pois.
Josko nyt menisi sataseen alle tuon maagisen 20 sekunnin:O)
Kylläpä oli taas pitkäaikainen homma. Kiitokset kaikille jotka jaksoivat myötäelää tässä projektissa. Toivottavasti tästä on jotakin hyötyä foorumilaisille.
Juu ja niitä lupaamiani hintoja:
Nokka, laakerit ja nostajat, kaikki orkkiskamaa 770 euroa sisältäen osien etsinnän, tilauksen ja rahtikulut. Ajoitustyökalut 73 euroa, toimitusaika 2 viikkoa. Korjaukseen käytetty noin kolme koria kebukkaa, muutama erikoisbisse ja useita puolen litran irtopulloja bisukkaa.. Lisäksi määrittelemätön määrä 7% koti bissee.
Itseasiassa nyt hieman harmittaa tämän projektin valmistuminen :O)
Jos joku Joensuun seudulla tarvitsee tuollaisia ajoitustyökaluja, niin minä voin vuokrata omiani:O)
Osien saanti tarvikkeena tuollaiseen on aika suuri haaste. Oikeastaan mitään ei tuntunut saavan tarvikkeena. Nokan stefa oli ainoa minkä löysin. Nostajiakin tuntui muutamasta paikasta löytyvän mutta olivat n. 5 eur/kpl halvempia kuin orkkikset. Kun orkkiksista pyysivät 30 euroa kappale, niin ei tuo säästö olisi ollut kovin suuri. Itse tilasin orkkikset saksasta ja sain ne huomattavasti halvemmalla kuin nuo tarvikkeet.
Kun olin saanut kaikki liikkuvat osat nippuun nin laitoin akunkengät paikoilleen ja täräytin Passatin tulille. Ei mitään ongelmaa käynnistyksessä eikä uudet nostajatkaan pitäneet erikoisen suurta ylimääräistä ääntä ensi sekunneilla.
Hyvin nätisti se käy eikä mustaa tunnu tulevan putkesta. Erotuksena vanhaan nokkaan, paikoillaan ei enää saa polkaistua yhtään ahtopainetta.. Vanhalla nokalla työnsi niin paljon palamatonta disua turbolle että paikoillaan sai poljettua kilon paineet.
En ottanut kasauksesta kuvia kun se on aika selvää pässinlihaa.
Muutama foto valmiista paketista:
READY
READY
Huomenna öljypisteelle fortekäsittelyyn ja öljynvaihtoon. Tuosta syystä en laittanut suojamuovia koneen päälle ja pohjamuovinkin jätin pois.
Josko nyt menisi sataseen alle tuon maagisen 20 sekunnin:O)
Kylläpä oli taas pitkäaikainen homma. Kiitokset kaikille jotka jaksoivat myötäelää tässä projektissa. Toivottavasti tästä on jotakin hyötyä foorumilaisille.
Juu ja niitä lupaamiani hintoja:
Nokka, laakerit ja nostajat, kaikki orkkiskamaa 770 euroa sisältäen osien etsinnän, tilauksen ja rahtikulut. Ajoitustyökalut 73 euroa, toimitusaika 2 viikkoa. Korjaukseen käytetty noin kolme koria kebukkaa, muutama erikoisbisse ja useita puolen litran irtopulloja bisukkaa.. Lisäksi määrittelemätön määrä 7% koti bissee.
Itseasiassa nyt hieman harmittaa tämän projektin valmistuminen :O)
Jos joku Joensuun seudulla tarvitsee tuollaisia ajoitustyökaluja, niin minä voin vuokrata omiani:O)
Kun Passatin ostin niin en tiennyt sen mekaniikasta yhtään mitään. Nyt vuosi oston jälkeen tiedän siitä ehkä enemmän kun koskaan halusinkaan. Mutta ei se mitään, onpahan nyt voortin sijaan toinen merkki josta jotakin tietää. Positiivisesti voi ajatella että vielä vanha koirakin oppii uusia asioita.
Nyt on työkalut hihnanvaihtoon pumppusuutinkoneeseen:O) Jospa tuo nyt kestäisi niin ei tarvitsisi sitä mihinkään toiseen vaihtaa.
Toivossa on hyvä....
Ja jos joku kyseisiä hommia joskus meinaa tehdä, niin kyllä jaan omaa tietoani foorumille.
Nyt on työkalut hihnanvaihtoon pumppusuutinkoneeseen:O) Jospa tuo nyt kestäisi niin ei tarvitsisi sitä mihinkään toiseen vaihtaa.
Toivossa on hyvä....
Ja jos joku kyseisiä hommia joskus meinaa tehdä, niin kyllä jaan omaa tietoani foorumille.
Yhdyn kyllä edellisiin että kun ei ole kroisos eikä varaa käydä merkkikorjaamossa vähän väliä ja toisaalta on taipumusta vääntäytyä konepellin alle niin pakosta ja valitettavasti ja onneksikin on oppinut näiden vehkeiden kujeet. Ensimmäinen VAG tuli taloon vuonna 2000 ja sitä ennen on ajettu polkupyörällä kouluun. Tietysti kaksipyöräisiä on räplätty iät ja ajat pienestä asti.
Onnittelut vaan ukormille onnistuneesta remontista.
Onnittelut vaan ukormille onnistuneesta remontista.
Nyt on 200 kilsaa ajettu. Verrattuna hetkeen ennen remppaa, on pellin alle tullut nyt kylällinen koneja lisää, joku osa varmasti tuon forten ansiosta. Savun generointikin poistui lähes kokonaan. Se mitä nyt tulee on ihan normaalia voimasavua..
Toistaiseksi pitää olla todella tyytyväinen että homma tuntuu koneen osalta toimivan, toivottavasti toimii jatkossakin.
Seuraavaksi menee varmaan startti (kun sitä ei ole vielä vaihdettu) ja sisätuulettimen ropeli oirehtikin jo viime vuonna. Tuo ropeli ei aina lähde pyörimään, mutta kun kopsauttaa kuorta niin lähtee käyntiin. Pitänee irroittaa ja katsoa hiilet ja kollektorin kunto.
Etkaa vilkuilin ja siinä oli noiden ropeliyksiköiden hinnat 140 eurosta 390 euroon. Arvatenkin autooni käy juri tuo kallein ropeli. Onkos kukaan noita purkanut? Saako osia mistään? Helppohan se ainakin on ottaa esiin, hanskis pois ja siinähän se verme näkyy.
Toistaiseksi pitää olla todella tyytyväinen että homma tuntuu koneen osalta toimivan, toivottavasti toimii jatkossakin.
Seuraavaksi menee varmaan startti (kun sitä ei ole vielä vaihdettu) ja sisätuulettimen ropeli oirehtikin jo viime vuonna. Tuo ropeli ei aina lähde pyörimään, mutta kun kopsauttaa kuorta niin lähtee käyntiin. Pitänee irroittaa ja katsoa hiilet ja kollektorin kunto.
Etkaa vilkuilin ja siinä oli noiden ropeliyksiköiden hinnat 140 eurosta 390 euroon. Arvatenkin autooni käy juri tuo kallein ropeli. Onkos kukaan noita purkanut? Saako osia mistään? Helppohan se ainakin on ottaa esiin, hanskis pois ja siinähän se verme näkyy.
Jos ja kun suhteet sakulandiaan (nokat yms kamat) kunnossa niin varmaankin kyseiset yms muutkin kamat kantsii hommata jo ennakkoon sieltä. Sisäflekti näytti aikasta heppoiselta teokselta ku viimeksi sitä räpylässä pitelin ja kuivia lehtiä siitä poistin. Niin tarkkaan en kuiten tutkinut että saako sen purettua, varmaankin "yhtä puuta" nykytrendin mukaan. Rakenteeltaanhan sen ei pitäisi kuitenkaan olla perus sähkömoottoria kummempi.
Taisi olla Motonetin valikoiman tämä: Passat 97-- Moottori jos Bosch/ilmastointi (yleensä). . . . 13-1964 49.90e.
Tuo on pelkkä moottori, täytyy purkaa se ropeli pois. Hiiletkin saa kyllä vaihdettua. Itse valitsin helpomman konstin ja ostin uuden. Moottoria esiin kaivettaessa täytyy olla paria eri torx-avainta, ei ole voinut kaikkia ruuveja samalla kannalla laittaa...
Tuo on pelkkä moottori, täytyy purkaa se ropeli pois. Hiiletkin saa kyllä vaihdettua. Itse valitsin helpomman konstin ja ostin uuden. Moottoria esiin kaivettaessa täytyy olla paria eri torx-avainta, ei ole voinut kaikkia ruuveja samalla kannalla laittaa...
Mun edellisestä -97 ja ei-ilmastoidusta passatista lopetti lämmityslaitteen puhallin toimintansa joskus 350tkm paikkeilla (oirehti samalla tavalla eli "potkaisulla" käyntiin). Puhaltimen irrotus oli tosiaan helppo nakki. No, hiilet olivat syöneet kollektorin ihan loppuun bakeliittiin asti noilla kilsoilla, joten käytännössä uusi puhallin (siis koko paketti puhallinsiipineen/runkoineen) VAG-myymälästä oli järkevin vaihtoehto. Pelkkä moottorin vaihtokin olis saattanu onnistua (jos sellaisen olis jostain saanu), ropellin irroitus/asennus ehjänä ja etenkin paketin tasapainotus olis tuottanu kuitenkin päänvaivaa. Sekä uusi että vanha puhallin oli Valeon (France) tekele, hinta n.90e (pari vuotta sitten). Ilmastoiduissa ja uudemmissa asia voi tietenkin olla ihan toisin...
Kyllä tarvii. Tai sitten vaihto on tehtävä "musta tuntuu tyyliin"
Itse en vaihtaisi hihnaa ilman tuota kampuran lukitsinta. Nokan saa kyllä lukittua sopivalla poranterällä ja hydraulikiristimen lukitsimen tein itse kun vielä luulin että tuo kampuran lukitsin tulisi samassa lähetyksessä kuin tuo nokka tuli.
Itse en vaihtaisi hihnaa ilman tuota kampuran lukitsinta. Nokan saa kyllä lukittua sopivalla poranterällä ja hydraulikiristimen lukitsimen tein itse kun vielä luulin että tuo kampuran lukitsin tulisi samassa lähetyksessä kuin tuo nokka tuli.
Voihan sitä tietty repa tyyliin laittaa maalimerkit ja toivoa ettei jako paljoa heittäisi, mutta kyllä itse ainakin käyttäisin noita työkaluja hihnan vaihdossa..
Tuosta lauseesta en kyllä ymmärtänyt muuta kuin että teit hydraulikiristimen lukitsimen itse, mutta tuossa "TYÖKALUT" kuvassahan sekin näkyy olevan alkuperäisenä, tuo pienen sorkkaraudan näköinen lirpake..
[edit] siis tuo T 10008
ukormi kirjoitti:hydraulikiristimen lukitsimen tein itse kun vielä luulin että tuo kampuran lukitsin tulisi samassa lähetyksessä kuin tuo nokka tuli.
Tuosta lauseesta en kyllä ymmärtänyt muuta kuin että teit hydraulikiristimen lukitsimen itse, mutta tuossa "TYÖKALUT" kuvassahan sekin näkyy olevan alkuperäisenä, tuo pienen sorkkaraudan näköinen lirpake..
[edit] siis tuo T 10008
Juu, tein sen työkalun koska tuon tilaamani nokkasarjan mukana olisi pitänyt tulla myös kampuran lukitsemiseen tarkoitettu työkalu, ei muita työkaluja. Mutta kun nokkasarja tuli, niin eihän siinä mukana mitään työkaluja tullutkaan. Olisi kuulemma ollut 2kk toimitusaika tuolla lukitsimella ja olivat sitten jättäneet sen pois lähetyksestä. Tuo T10008 työkalukin tosiaan tuli tuon sarjan mukana.
Tuon sarjan tilasin kun nokkasarja oli jo tullut. Taas homma venyi kahdella viikolla kun noita työkaluja odottelin.
Tuon sarjan tilasin kun nokkasarja oli jo tullut. Taas homma venyi kahdella viikolla kun noita työkaluja odottelin.
Juu ku muistelin tuossa että isäntä vaihto tuossa yks päivä yhteen pumppariin remmin ilman erillisiä työkaluja ja ilman ongelmia. Kyllä varmasti varmemmin saa noilla tehtyä, mutta ku kunnolla laittaa merkit ni mihin se siitä menee. pitäähän ne merkit olla kohdallaan oli auto mikä tahansa. Paljon muuten makso noi työkalut ja saako suomesta?
esim uudemmissa fiudeissa sun muissa on jo sillain ettei missään oo mitään merkkejä, ja jos laitat ilman erikoistyökaluja niin tyhjäkäynti lähtee suht varmasti. esim just fiudeissa lukitaan nokat ja tulpan reijjästä katotaan mittarilla alakerta kohdalleen sit avataan nokkapyörien pultitja oikeeseen kireyteen hihnat ja sit nokkapyörät kiinni, ei o kiiloja nokissa. perkeleen ronkeleita jokku koneet jos ei auo nokkapyöriä niin ei skulaa kunnolla, tossa on silti merkitkin nii pitäs se suurinpiirtein kohdilleen saada mut tuuria on jos ajotus ihan kohdalleen osuu
mico:
Hieman vajaata 74 euroa jäi rahteineen.
virtasen vinkistä tilasin työkalut alla olevan linkin takaa löytyvästä putiikista:
http://www.inox-schrauben.de/index.php? ... der&page=3
Suomesta en noita mistään löytänyt.
Tässä vielä linkki topiciin jossa näistä kyselin:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65853
Hieman vajaata 74 euroa jäi rahteineen.
virtasen vinkistä tilasin työkalut alla olevan linkin takaa löytyvästä putiikista:
http://www.inox-schrauben.de/index.php? ... der&page=3
Suomesta en noita mistään löytänyt.
Tässä vielä linkki topiciin jossa näistä kyselin:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65853
No ei ainakaan saa Joensuun Laakkoselta. Hyvä etteivät nauraneet liikkestä ulos kun tuota kysyin. Kuulemma heiltä sellaiset löytyvät ja mieluusti "vuokraavat" asentajan kanssa moisia tarvikkeita, mutta auto pitää olla Laakkosen huoltotiloissa:O)
Olen noiden voortien kanssa oppinut että varaosia kannattaa kysyä ensin orkkiksina. Volkkariltakin olen kysynyt aina ensin.
Olen noiden voortien kanssa oppinut että varaosia kannattaa kysyä ensin orkkiksina. Volkkariltakin olen kysynyt aina ensin.
Juu..
Nyt on tullut ajettua sellainen 1200 kilsaa rempan jälkeen. Vetoja on edelleen todella paljon enemmän kuin juuri ennen remppaa. Eilen katsoin öljyt ja ovat edelleen kirkkaat, eli fortekäsittely tosiaan putsasi koneen sisustaa.
Ei savuta enää mustaa vaikka polkeekin. Pakkasten tultua tuo EGR tulppaus varmaankin vaikuttaa tuohon lämpenemiseen, ei tunnu lämpenevän niin nopeasti kuin ennen.
Kulutuksesta on vaikeaa sanoa kun on tullut tuota Eberiä käytettyä joka päivä ja kilsat ovat olleet kuitenkin suht alhaisia. Mutta näppituntumana voisi sanoa että matka-ajossa mennään reippaasti alle seitsemän. Kaupunkikulutus oli viime tankkauksessa n. 9 litraa sataselle mutta siitä tuota Eberiä tosi paljon.
Tähän mennessä voisin sanoa että tuntuu todella hyvälle:O)
Tuosta kulutuksesta lisää kunhan noita kilsoja alkaa olla vertailuun enemmän.
Nyt on tullut ajettua sellainen 1200 kilsaa rempan jälkeen. Vetoja on edelleen todella paljon enemmän kuin juuri ennen remppaa. Eilen katsoin öljyt ja ovat edelleen kirkkaat, eli fortekäsittely tosiaan putsasi koneen sisustaa.
Ei savuta enää mustaa vaikka polkeekin. Pakkasten tultua tuo EGR tulppaus varmaankin vaikuttaa tuohon lämpenemiseen, ei tunnu lämpenevän niin nopeasti kuin ennen.
Kulutuksesta on vaikeaa sanoa kun on tullut tuota Eberiä käytettyä joka päivä ja kilsat ovat olleet kuitenkin suht alhaisia. Mutta näppituntumana voisi sanoa että matka-ajossa mennään reippaasti alle seitsemän. Kaupunkikulutus oli viime tankkauksessa n. 9 litraa sataselle mutta siitä tuota Eberiä tosi paljon.
Tähän mennessä voisin sanoa että tuntuu todella hyvälle:O)
Tuosta kulutuksesta lisää kunhan noita kilsoja alkaa olla vertailuun enemmän.
TerZi1982^^^^^^"kyllä se ilmanki menee mut pumpun säätö melko varmasti menee pieleen, eipä sitä silti välttämäti ees huomaa jos ei paljoo pielessä oo..."
Jos menee pelkän remmin vaihdossa pieleen sehän meinaa vähintään hampaan heittoa.
Luulisin ettei nuo työkalu ihan välttämättömiä ole.
Ex autoa Cordobaa rassasin moneen kertaan stefa ongelman vuoksi ja käytin läskiremmiä irti ilman mitään erikois työkaluja.
Maalikynä on hyvä erikoistyökalu.
Jos menee pelkän remmin vaihdossa pieleen sehän meinaa vähintään hampaan heittoa.
Luulisin ettei nuo työkalu ihan välttämättömiä ole.
Ex autoa Cordobaa rassasin moneen kertaan stefa ongelman vuoksi ja käytin läskiremmiä irti ilman mitään erikois työkaluja.
Maalikynä on hyvä erikoistyökalu.
tottakai sen huomaa sokeempikin jos hampaan menee pieleen... mut vaikka hampaalles oliskin niin uuden hihnan takia voi hiukan muuttua, ja jos et usko ni kokeile vaikka laittaa koneen kanssa kohdilles ja kokeile lukita ja merkitä ja laita toisen merkkinen hihna esim niin ei se ihan täysin kohdilles välttämäti mene... ja hihnan kireyskin siihen inan vaikuttaa, mut joka tapaukses ei sitä eroo välttämäti nää tai huomaa kun koneella, ittellä ei kulussa tehny juur mitään mut savutus ihan inan hävis
Jep, Lehtoautossa vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Kotkan autoapu nimelläkin tainnut joskus tuo liike olla.
Tänään tankkasin ja keskikulutukseksi oli muodostunut hieman alle 9 litraa sataselle.
Siinä on yksi 75 kilsan matka-ajo, loppu lyhyehköä kaupunkiajoa ja eberin käyttöä n. puoli tuntia päivässä. Eli on kulutus tippunut ihan mukavasti.
Tänään tankkasin ja keskikulutukseksi oli muodostunut hieman alle 9 litraa sataselle.
Siinä on yksi 75 kilsan matka-ajo, loppu lyhyehköä kaupunkiajoa ja eberin käyttöä n. puoli tuntia päivässä. Eli on kulutus tippunut ihan mukavasti.
Tänään paloi käämi tuon tuulettimen kanssa kun ei taaskaan lähtenyt pyörimään. Otin tuulettimen tarkempaan tutkiskeluun pöydälle.
Harvinaisen fiksusti tuo tuuletin on laitettu Passatiin. Hanskis pois ja sieltä tuuletinpaketti jo näkyykin. Kolme ruuvia ja liitin irti niin paketti on moottorin irroitusta vaille tutkittavissa. Moottori/tuulettimensiipi on kiinni kumi"sovitteilla" rungossa. Lähti siis ihan vetämällä pois ja apikoliittimillä johdot moottorissa.
Jos pitää saada tuulettimensiipi irti moottorinakselista niin siinä saattaisi tulla muutama ärräpää sanottua. Tuntuu olevan sen verran tiukalla sovitteella että ihme jos helposti, rikkomatta sen saa irti.
Hiilethän siellä oli lopussa. Liuku oli hieman kulunut mutta silmämääräisesti katsottuna kuluma oli vähäinen, alle puoli milliä. Mitään ylimääräisiä välyksiä ei missään tuntunut.
Kävin AD varaosasta tarvikehiilet joita hieman muotoilin ja samalla lyhensin. Sitten vaan uudet hiilet juottaen ja paketti kasaan.
Koko hommaan meni vajaan tunnin verran ja nyt tuntuu toimivan. Tarvikehiilet maksoivat 4,6 euroa pari.
Harvinaisen fiksusti tuo tuuletin on laitettu Passatiin. Hanskis pois ja sieltä tuuletinpaketti jo näkyykin. Kolme ruuvia ja liitin irti niin paketti on moottorin irroitusta vaille tutkittavissa. Moottori/tuulettimensiipi on kiinni kumi"sovitteilla" rungossa. Lähti siis ihan vetämällä pois ja apikoliittimillä johdot moottorissa.
Jos pitää saada tuulettimensiipi irti moottorinakselista niin siinä saattaisi tulla muutama ärräpää sanottua. Tuntuu olevan sen verran tiukalla sovitteella että ihme jos helposti, rikkomatta sen saa irti.
Hiilethän siellä oli lopussa. Liuku oli hieman kulunut mutta silmämääräisesti katsottuna kuluma oli vähäinen, alle puoli milliä. Mitään ylimääräisiä välyksiä ei missään tuntunut.
Kävin AD varaosasta tarvikehiilet joita hieman muotoilin ja samalla lyhensin. Sitten vaan uudet hiilet juottaen ja paketti kasaan.
Koko hommaan meni vajaan tunnin verran ja nyt tuntuu toimivan. Tarvikehiilet maksoivat 4,6 euroa pari.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa