Yksityishenkilöiden välisen kaupan purku ilman kauppakirjaa
Valvoja: ffp jäsenet
Yksityishenkilöiden välisen kaupan purku ilman kauppakirjaa
Itse en tuolta finlexistä löydä hittoakaan, mutta pitäisi saada ns mustaa valkoisella mitkä on ostajan oikeudet yksityishenkilöiden välisessä kaupassa. Itse en ole mitään myynyt tai tullut kusetetuksi, vaan nyt on pullakahvit vaakalaudalla!
Tuota mieltä itsekin olen, mutta tuleva pullakahvien häviäjä väittää tuossa pätevän 7 päivän kaupanpurkuoikeuden. Ettikääs joku jostain virallisen kuulosta tekstiä, että saan ne kahvit. Itseltä meni jo hermo, en vain osaa...
Tässä diilissä luotan senverran kiistakumppaniin, ettei kiistä luvanneensa pullakahveita... =D
Tässä diilissä luotan senverran kiistakumppaniin, ettei kiistä luvanneensa pullakahveita... =D
Kyllä sinä ne pullakahvit saat… Kauppalaki ei tunne moista 7 päivän katumusaikaa:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1987/19870355
ainoastaan etämyynnissä on minkäänlainen "katumusaika". Jos kaupasta ostat paidan niin kun raha vaihtaa omistajaa on tuote sinun. Yleensä kaupat suostuvat tuotetta vaihtamaan/ottamaan takaisin mutta mikään pakko niin ei ole tehdä.
Kuluttajavirasto:
Mikä on ostajan oikeus perua kauppa ja saada rahat takaisin?
Pääsääntö on, että kauppa on sitova sopimus, eikä sitä voi noin vain purkaa. Laissa ei säädetä kuluttajille automaattista peruutusoikeutta, lukuun ottamatta koti- ja etämyyntiä (14 vrk) ja lomaosakkeiden kauppaa (10 vrk). Etämyynnissä peruutusoikeudelle on rajoituksia, mutta niistä yritys on velvollinen kertomaan ennen sopimuksen tekemistä. Kotimyynnissä peruutusoikeudesta on kerrottava kotimyyntiasiakirjassa ja loma-osakkeiden kaupassa tiedot on annettava markkinointiasiakirjassa.
Monet liikkeet antavat asiakkailleen vapaaehtoisen vaihto- ja palautusoikeuden. Virheettömän tuotteen vaihto/palautusoikeus on kuitenkin vapaaehtoista asiakaspalvelua. Tämän vuoksi liike voi määritellä vaihdon tai palautuksen ehdot: esimerkiksi kuitin pitää olla tallella, alusvaatteita ei vaihdeta lainkaan, jos sopivaa vaihtotuotetta ei löydy, liike voi vaatia että kauppahinta annetaan esimerkiksi lahjakorttina jolla liikkeen tuotteita voi ostaa tietyn ajan sisällä.
edit. Tämä siis kaupasta ostetuissa tuotteissa eikä yksityisten välisessä, pointtina vaan se että jos ei kerran kaupasta ostaessakaan ole mitään katumusaikoja niin ei niitä ole yksityisten välisessäkään.
Kuluttajavirasto:
Mikä on ostajan oikeus perua kauppa ja saada rahat takaisin?
Pääsääntö on, että kauppa on sitova sopimus, eikä sitä voi noin vain purkaa. Laissa ei säädetä kuluttajille automaattista peruutusoikeutta, lukuun ottamatta koti- ja etämyyntiä (14 vrk) ja lomaosakkeiden kauppaa (10 vrk). Etämyynnissä peruutusoikeudelle on rajoituksia, mutta niistä yritys on velvollinen kertomaan ennen sopimuksen tekemistä. Kotimyynnissä peruutusoikeudesta on kerrottava kotimyyntiasiakirjassa ja loma-osakkeiden kaupassa tiedot on annettava markkinointiasiakirjassa.
Monet liikkeet antavat asiakkailleen vapaaehtoisen vaihto- ja palautusoikeuden. Virheettömän tuotteen vaihto/palautusoikeus on kuitenkin vapaaehtoista asiakaspalvelua. Tämän vuoksi liike voi määritellä vaihdon tai palautuksen ehdot: esimerkiksi kuitin pitää olla tallella, alusvaatteita ei vaihdeta lainkaan, jos sopivaa vaihtotuotetta ei löydy, liike voi vaatia että kauppahinta annetaan esimerkiksi lahjakorttina jolla liikkeen tuotteita voi ostaa tietyn ajan sisällä.
edit. Tämä siis kaupasta ostetuissa tuotteissa eikä yksityisten välisessä, pointtina vaan se että jos ei kerran kaupasta ostaessakaan ole mitään katumusaikoja niin ei niitä ole yksityisten välisessäkään.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa