Astetta kovempi junakeula projekti
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
Tuolla tyylillähän niitä autoja Suomessakin korjattiin ennen vanhaan eli kaasulla hitsaamalla (jos oikein näin) ja suorasta pellistä paikkoja taittelemalla (ja pokkaamalla). Muutamia todellisia peltiseppävirtuooseja on vieläkin "elossa", jotka tekevät vaikka lokarit suorasta pellistä Karmann Ghiaan ilman että siihen tarvitsee upottaa kilokaupalla kittiä.
onhan noita tullu väkerrettyä joskus
http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/projekti/sonderi/sonderi.htm
Autoon uusittiin kautta linjan alimmat 30 senttiä, runko kokonaan uusiks, helmat, lattiat yms. Toinen samanmoinen menossa :)
http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/microbus/sonderi1.jpg
http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/microbus/sonderi4.jpg
tosin, mie tein ihan korjauspaloilla, en sentään alkanut itse peltiä malmista valmistamaan... :)
http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/projekti/sonderi/sonderi.htm
Autoon uusittiin kautta linjan alimmat 30 senttiä, runko kokonaan uusiks, helmat, lattiat yms. Toinen samanmoinen menossa :)
http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/microbus/sonderi1.jpg
http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/autot/microbus/sonderi4.jpg
tosin, mie tein ihan korjauspaloilla, en sentään alkanut itse peltiä malmista valmistamaan... :)
Tuskin peltisepän ammati sinällään on kokenut mitään arvonnousua, vaikkakin yksityisyrittäjänä saattaiskin pärjätä hyvin. Kaiken maailman levyn prässäyskoneet tekevät samassa ajassa satoja peltejä samanlaisilla pokkauksilla, kun yks ukko hakkaa yhtä tuurnalla palkusta vasten.
Jappe:
Siinä Karmann Ghiassa jonka näin oli tehty sama eli tuon ~30cm alhaaltapäin uutta + molemmat lokarit suorasta pellistä. Lisäksi ukko teki aivan yltiösiistin muutoksen yhteen pakun oveen aikoinaan (muutti liukuoven normaaliksi oveksi). Lisäksi äijän verstas oli sitä myötä puhdas, että lattialle olis saanut levittää valkoisen lakanan likaamatta sitä.
Jappe:
Siinä Karmann Ghiassa jonka näin oli tehty sama eli tuon ~30cm alhaaltapäin uutta + molemmat lokarit suorasta pellistä. Lisäksi ukko teki aivan yltiösiistin muutoksen yhteen pakun oveen aikoinaan (muutti liukuoven normaaliksi oveksi). Lisäksi äijän verstas oli sitä myötä puhdas, että lattialle olis saanut levittää valkoisen lakanan likaamatta sitä.
Muistan nähneeni suonenjoella jonkun nuoren (n. 20v) tekemän kuorma-auton
kopin joka oli paukutettu suorasta. Kolkytlukulaisen kuorkin koppikin on muotoa
täynnä...
Edit: Kaverin ukki kertoi kuinka hänen edesmennyt veli oikoi ympäriajetun 38
Chevroletin katon pelkästään lämmittämällä. Tämä tapahtui noin 40v sitten.
kopin joka oli paukutettu suorasta. Kolkytlukulaisen kuorkin koppikin on muotoa
täynnä...
Edit: Kaverin ukki kertoi kuinka hänen edesmennyt veli oikoi ympäriajetun 38
Chevroletin katon pelkästään lämmittämällä. Tämä tapahtui noin 40v sitten.
Ylipäänsäkin kaikenlainen käsityötaito on katoava kansanvara kun valmista saa kaupasta hakemalla.
Itse ainakin tykkään tehdä omin pikku kätösin. Ei siinä säästä rahaa mutta kait se henkisesti rentouttaa kun saa väkertää jotain. Vielä kun saisi sellaista jälkeä aikaan että kehtaisi näyttääkin...
Koskahan joku rahtaa tuon kaverin jenkkeihin rakentelemaan autoja?
Itse ainakin tykkään tehdä omin pikku kätösin. Ei siinä säästä rahaa mutta kait se henkisesti rentouttaa kun saa väkertää jotain. Vielä kun saisi sellaista jälkeä aikaan että kehtaisi näyttääkin...
Koskahan joku rahtaa tuon kaverin jenkkeihin rakentelemaan autoja?
Tunnen erään 75 vuotiaan miehen, joka fiksailee vieläkin harrastuksekseen autoja. Tekee autoon melkein mitä vaan suorasta 1.5mm pellistä. On kuulemma mukava hitsailla kun ei vetele...:) Kerran menimme varsin katsomaan kun oli lava-auto laitettavana sillä. Oli tehnyt uudet levitetyt lokasuojat ja helmat siihen autoon. Siinä taivasteltiin työn jälkeä, ni ukko otti 5 kilon lekan ja naputteli aika lujaa omasta mielestä lokasuojaan ja sano vaan että ei ruostu kuulemma heti puhki...:)
Millä noista kolmesta? tolla turkoosivalkoisella, punaseks pohjamaalaltulla vai vihreävalkoisella joka nykyään valkoisessa pohjamaalissa.
Turkoosivalkoisella tuskin oot päristelly, ja epäilen suuresti että kahdella muullakaan, ne ku ei o ollu ajokuntoisia 20 vuoteen... Ja toi miun käyttis o ollu pantattuna vuodesta 92 varastossa.
Toinen samanvuotinen turkoosivalkoinen o hesassa, ollut kaverilla tossa viimeiset 3 vuotta. Sitä ennen tais olla edellisellä omistajalla (nykyinen GTI lehden toimittaja) jonkun aikaa.
Turkoosivalkoisella tuskin oot päristelly, ja epäilen suuresti että kahdella muullakaan, ne ku ei o ollu ajokuntoisia 20 vuoteen... Ja toi miun käyttis o ollu pantattuna vuodesta 92 varastossa.
Toinen samanvuotinen turkoosivalkoinen o hesassa, ollut kaverilla tossa viimeiset 3 vuotta. Sitä ennen tais olla edellisellä omistajalla (nykyinen GTI lehden toimittaja) jonkun aikaa.
Sama vika.. Juurikaan ei jaksanut tuota kuparin palasta hirveän syväksi koputella.
Asialle vihkiytyneet oppilaat junttasivat sen helvetin kuparilevyn päivässä puolipallon muotoiseksi, mutta heillä olikin motivaatio kohdallaan ja se näkyi myös todistuksessa ;)
Mutta palataan asiaan, eikä sekoiteta teini-ikäisten räpellyksiä näiden jamppojen touhuihin.
Asialle vihkiytyneet oppilaat junttasivat sen helvetin kuparilevyn päivässä puolipallon muotoiseksi, mutta heillä olikin motivaatio kohdallaan ja se näkyi myös todistuksessa ;)
Mutta palataan asiaan, eikä sekoiteta teini-ikäisten räpellyksiä näiden jamppojen touhuihin.
jos sisusta täsmää ni voihan se olla. Tosin ei tuon 90 luvun alun jälkeen o ollu missään, mut jos ennen sitä...
No ei se sit ollu... se esite kun taisi olla ihan tältä vuodelta.
Tosin kotimaisista sondereista lähes joka toinen on sinivalkoinen ja akkunoissa verhot mallia SA-Int... Ei ihme että sekaannuksia sattuu. ;)
juu, perus sinivalkoisia on ainakin kolme, mutta noita turkoosivalkoisia mita miul o ni niit o tiettävästi vaan 2. Nääs muita ei o tullu miun eikä tuttujen silmiin viimesen 10 vuoden aikana. Eikä tuo munkaan o kauaa ton sävynen. Pannaan 4,5" kapee levyjarruetuakseli, hammastanko-ohjaus, 901 5-lovinen sekä IRS levyllinen takapää. Ja jos into riittää lähdetään koittamaan tolla 3.0SC koneella varttimailia keväällä ennenku 4 pyttynen pannaan kiinni.
samainen ukko muuten naputellu ranteinensa yhren kelikankin :)
http://www.classic-celica.com/modules.p ... sc&start=0
samainen ukko muuten naputellu ranteinensa yhren kelikankin :)
http://www.classic-celica.com/modules.p ... sc&start=0
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa