Missähän on vika kun kierroslukumittari käynnistyksen yhteydessä toimii ajoittain seuraavasti. Viirari liikkuu ylöspäin mutta ei alaspäin. Eli tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeen mittari näyttää 1000, kun painaa hieman kaasua ja nostaa kierrokset 1500:aan niin mittari näyttää 1500. kun laskee kierrokset tyhjäkäynnille niin mittari jää näyttämään 1500:aa. Jos taas nostaa kierrokset 1500:aan niin mittari nousee näyttään jo 2000 jne.
Eli se nousee kierrosten mukana mutta ei laske.
Tätä kestää ehkä 10-20 sekunttia startin jälkeen jonka jälkeen mittari toimii normaalisti mutta viisarii jää näyttämään jatkuvasti esim 2000rpm liian suuria numeroita.
Tämä tapahtuu ehkä kerran kaksi kuukaudessa mutta muuten kaikki toimii normalisti.
Viimeksi otin mittarin irti ja kun laitoin töpselin takaisin mittaristoon se nollasi kierroslukumittarin takaisin näyttämään nollaa? Olisiko joku helpompi tapa nollata kierroslukumittari takaisin nollaan? Esim painemelamma näitä kellon/tripin nuppeja tietyllä tavalla tms.?
Toinen ongelma koskien tosin toista ventoa. Siinä mittaristo nollaa kellon/trippimittarin satunnaisesti esim joka neljäs tai viides startti. Siis täsmälleen sillä hetkellä kun vääntää avaimen startti asentoon niin kello menee 12:00:aan ja trippi nollille. Missähän tämä vika piilee?
Venton kierroslukumittarin palautus nollaan? -ratkaistu
Valvoja: ffp jäsenet
Venton kierroslukumittarin palautus nollaan? -ratkaistu
Viimeksi muokannut pasitlk, 27.9.2006 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Missä tuo töpseli laturissa on? Onko se joku mittariston reset nappi vai mittereille menevä jännitesyöttö?
Huomasin senkin että jos kääntää käsin kiekka/nopeus mittatin näyttämään jotain arvoa, sen jälkeen kytkee mittarin töpselin kiinni ni kas kummaa. Viisarit palautuu aina nollaan. Tätä ei kuitenka tapahdu muulloin kuin ottamalla töpselin irti ja takaisin kiinni?
Tekeekö tämä laturin töpseli saman?
Akusta sen verran, käynnistyminen josku son nihkeää mutta olen ajatellut että jos kerran auto kuitenki käyntiin lähtee niin ei kai se niin huono voi olla. Toki nyt pakkasten lähestyessä joutuu kuitenki uusimaan akun.
Huomasin senkin että jos kääntää käsin kiekka/nopeus mittatin näyttämään jotain arvoa, sen jälkeen kytkee mittarin töpselin kiinni ni kas kummaa. Viisarit palautuu aina nollaan. Tätä ei kuitenka tapahdu muulloin kuin ottamalla töpselin irti ja takaisin kiinni?
Tekeekö tämä laturin töpseli saman?
Akusta sen verran, käynnistyminen josku son nihkeää mutta olen ajatellut että jos kerran auto kuitenki käyntiin lähtee niin ei kai se niin huono voi olla. Toki nyt pakkasten lähestyessä joutuu kuitenki uusimaan akun.
Eli latirin kaapelin irroittaminen ei auttanut mitään.
Sitten nappasin kaapelin irti akusta. Mitään ei edelleenkä tapahtunut. Kiekkamittari näytti yhä vajaata 2000 kierrosta. Mutta kun laitoin kaapelin takasi. Mittaristosta kuului vain surahdus ja samantien mittari näytti nollaa. Niin myös kello ja trippikin :)
Mutta tiedämpähän että jatkossa, kerran kuussa sekoava kierroslukumittarin voi palauttaa takaisin nollaksi käyttämällä akkukaapelia irti. Ihmettelen vain ettei mittari nollaisi viisaretitaan joka kerta kun virran laittaa päälle. Voihan viisarit periaatteessa pompata väärään asentoon isossa kuopassa tms... ?
Sitten nappasin kaapelin irti akusta. Mitään ei edelleenkä tapahtunut. Kiekkamittari näytti yhä vajaata 2000 kierrosta. Mutta kun laitoin kaapelin takasi. Mittaristosta kuului vain surahdus ja samantien mittari näytti nollaa. Niin myös kello ja trippikin :)
Mutta tiedämpähän että jatkossa, kerran kuussa sekoava kierroslukumittarin voi palauttaa takaisin nollaksi käyttämällä akkukaapelia irti. Ihmettelen vain ettei mittari nollaisi viisaretitaan joka kerta kun virran laittaa päälle. Voihan viisarit periaatteessa pompata väärään asentoon isossa kuopassa tms... ?
No olisit nyt tonki heti sanonu :D
Jos toi vika alkaa tuleen useammin niin sitten voisi tehdä pienen mittariston viisareiden palautuskytkimen :D Sulakerasiasta johto napille josta nollataan viisarit :D
Toivottavasti ei yleisty. Nyt se tapahtuu n. kerran kuussa.
Osaakohan joku sanoa miksi tuota tapahtuu?
Jos toi vika alkaa tuleen useammin niin sitten voisi tehdä pienen mittariston viisareiden palautuskytkimen :D Sulakerasiasta johto napille josta nollataan viisarit :D
Toivottavasti ei yleisty. Nyt se tapahtuu n. kerran kuussa.
Osaakohan joku sanoa miksi tuota tapahtuu?
Eikös siinä mittaristo ole ihan sama mutta erillaiset pohjalevyt.
Näköjään mittaristo tarkistaa että viisarit on nollassa silloin kuin laittaa virrat päälle. Eli se kääntään viisareita nollaan päin oli ne nollassa tai ei ja tästä johtuu surina. Ihmettelen että miksi se ei voisi tehdä tuota samaa tarkastusta joka kerta kun autoon laittaa virrat?
Nyt se tekee vain sillon kun mittaristo on ollu sähkötön?
Nyt pitää vielä löytää millä sulakkeella mittariston saa tarvittaessa virrattomaksi niin ei tarvi enää kerran kuussa repiä akkukaapelia irti :D
Näköjään mittaristo tarkistaa että viisarit on nollassa silloin kuin laittaa virrat päälle. Eli se kääntään viisareita nollaan päin oli ne nollassa tai ei ja tästä johtuu surina. Ihmettelen että miksi se ei voisi tehdä tuota samaa tarkastusta joka kerta kun autoon laittaa virrat?
Nyt se tekee vain sillon kun mittaristo on ollu sähkötön?
Nyt pitää vielä löytää millä sulakkeella mittariston saa tarvittaessa virrattomaksi niin ei tarvi enää kerran kuussa repiä akkukaapelia irti :D
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa