lisää liksaa

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

Trex
-

lisää liksaa

ViestiKirjoittaja Trex » 28.8.2006 19:11

Miten ootte pyytäneet palkankorotusta, jos on tiedossa että, esim. työkaveri joka on samoissa hommissa samalla kokemuksella, tai kollega toisesta firmasta tienaa paremmin? Tietenkii palkkaan vaikuttaa monet muutkin asiat, esim. koulutus, kurssit, ym.

Itellä ois sellanen tilanne että, tekis mieli kysyä, mutta kun ei vaan viitsis suoraan kävellä pomon koppiin ja kertoa tilannetta. Miten tällaista pitäis lähteä neuvottelemaan? kokemuksia on varmaan monella?

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.8.2006 19:13

Varmin tapa millä on saatu korotusta on se että on saanut paremman tarjouksen muualta ja sen esittää pomolle :)

Pasaatti
-

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 28.8.2006 20:08

Mulla nykyisessä paikassa pomo on aikanaan noihin kyselyihin tuumannut et "Ei täällä ole pakko olla, jos ei palkka ja työolot miellytä". Paha siinä sitten neuvotella :-) Toki on nyt puhumalla ja porukan prässillä saatu hiljalleen muutosta aikaan, mut paljon olis vielä tehtävänä.

Tuntuu ainakin pk-seudulla huoltoneuvoja/korjaamopäällikkö rintamalla olevan vallalla jonkin verran tapa et käydään tekeen "hinnoittelukierros" muissa korjaamoissa. Eli vaihdetaan paikkaa ja tullaan samaan takas paremmalla liksalla muutaman kuukauden päästä. Toki pitää selus olla turvattuna tuolla tavalla toimiessa.

Eiköhän se kuiten ole paras kävellä vaan sinne koppiin ja kertoo oma mielipide asiasta. Tulos sitten riippuu siitä kumpi saa perusteltua oman kantansa paremmin :-)

Deegan
-

ViestiKirjoittaja Deegan » 28.8.2006 20:11

Itsellä kävi niin että siirryin paljon "huonompaan" hommaan firman sisäisessä siirrossa. Kävin tokaisemaan pomolle että vaikka näin kävi, niin joudun silti opettelemaan uusia asioita joten eikös lakikin velvoita teitä korottamaan palkkaani!! +0.50€uroa. Ihan tyytyväinen olen. Ylityöt loppu ja pelkkää aamuvuoroa nykyään!! =)

Elikkäs työnantajan ei tarvitse korottaa palkkaa ellei työntekijällä ole pätevää argumenttia esittää. Ja taulukoituhan melkein kaikki yleiset duunit on.

Tuolla missä olen töissä niin sukulaiset, vaikkeivat osakkeita omista, niin nauttivat 2-8€ tunnilta paremmin kun muut vastaavassa työssä!! :/

Juvonen
-

ViestiKirjoittaja Juvonen » 28.8.2006 20:30

Viimeks taisin käydä huutelee jotain indeksi korotuksista pomon kopin ovelta ja tuli euro lisää tuntipalkkaan...

Arska
-

ViestiKirjoittaja Arska » 28.8.2006 20:48

Ite oon vaan huikannu pomolle että on vähä asiaa ja kertonu vaan että olisko mahdollista nostaa tuntipalkkaa. Ainaki pari kertaa on kysyny ja molemmilla kerroilla nousi noin 0.50€. Silloin tulee hetkeksi hyvä mieli,mutta ei sitä kauaa kestä ku pitäis taas palkkaa nostaa:) Tuo on kyllä paha jos sanoo että ei täälä oo pakko olla:)

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 28.8.2006 21:01

Kyllähän se niin menee, että marssii vaan pomon puheille ja kertoo kuinka korvaamaton firmalle on ja että lisää liksaa tai pitää ruveta katselemaan muuta paikkaa, jossa sinun ammattitaitoasi arvostetaan. Jos pomo käskee vaihtamaan paikkaa niin sitten vaan uusi duuni hakuun. Et ole silloin ollut varmasti korvaamaton. Ekaksi tietysti voisi kysellä muilta duunia ja tarjouksia mikä on oma markkina-arvo ja lyödä ne pomolle oman vaatimuksen tueksi.

iHuichée!
-

ViestiKirjoittaja iHuichée! » 28.8.2006 22:13

Työpaikkaa vaihtamalla (omassa tapauksessa myös työtehtäviä) nousee parhaiten. parissa vuodessa lähes tuplannut palkkani kahdella vaihdolla, ja tarpeeksi röyhkeällä asenteella oikeaan aikaan rekrytointiprosessia (silloin kun "on jo valittu" on mielestäni hyvä hetki neuvotella liksasta tarkemmin, jos firma on jo asennoitunut siihen että se on tää jätkä, niin en näe kovin todennnäköisenä että liian kovan [tottakai kohtuus] palkkatoiveen vuoksi vaihdettaisiin toiseen hakijaan). Tämä tehokasta ainakin myyntihommissa, sehän on 1. tulikoe että myyt itsesi firmaan sisään. Sitä tuskin koskaan katsotaan pahalla, välttämättähän se ei aina onnistu.

miko j
-

ViestiKirjoittaja miko j » 28.8.2006 22:46

eikös se vanha sanonta paikkaansa pidä että mitään ei saa ellei pyydä!

ite vaihdoin just hetki sitten työpaikkaa, olin ennen 3 vuoro hommissa ja nykyään auton varaosa myyjänä, homma on koulutusta vastaavaa,vaikkakin palkka hieman tippu mutta enpä valita!

paras keino on juurikin mennä rohkeesti puhumaan mitä mieltä asioista on!

mattigr
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 28.8.2006 23:02

Kaikissa paikoissa missä olen pyytäny lisää liksaa ei ole suostuttu minkäänlaiseen nostoon, sen perään olen sanonu et asia kunnossa, irtisanoudun ja kiitos hei. Ei välttämättä oikea tyyli mut jos vajaa kolme vuotta on ollu ja siltikään ei palkka nouse niin mitä siellä olemaan, aina löytyy niitä mitkä ymmärtää työntekijän ihmisenä ja maksaa sen mukaan.

Tuomas
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 28.8.2006 23:46

Itse menin taannoin pomon puheille ja kun hän kysyi mitä asiaa, vastasin suoraan "no itse asiassa tulin pyytämään palkankorotusta, olen kuitenkin tänään aika paljon tuottavampi kaveri kuin silloin kun palkasta viimeeksi keskusteltiin".. Tietenkin asiaa auttoi se, että lause piti paikkansa :)

Se on joka tapauksessa varmaa, ettei sitä palkankorotusta tule pyytämättä. Lähinnä itseäni mietityttää se, että miten usein henkilökohtaista palkankorotusta kehtaa pyytää pomolta (olettaen, ettei työtehtävät muutu), kerran vuodessa? useammin? harvemmin?

Loppupelissä duunin vaihto (joko eri firmaan tai eri työtehtävään saman firman sisällä) taitaa olla se paras tapa saada lisää liksaa, muttei sitäkään jatkuvasti voi tehdä. Jos CV alkaa näyttää siltä, että kaveri vaihtaa työpaikkaa jatkuvasti, kuka sitä haluaa palkata :)

GTi-Perttu
-

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 28.8.2006 23:54

Jos CV alkaa näyttää siltä, että kaveri vaihtaa työpaikkaa jatkuvasti, kuka sitä haluaa palkata :)

^Niinpä!

No H2O
-

ViestiKirjoittaja No H2O » 29.8.2006 20:37

On näitä jotka vinkuvat lisää kerran kuussa. Ja sitten hiljaisia jotka murisevat unissaan kun on liian pieni palkka.

Osaaminen/oppiminen ja henk.koht uhrautuminen auttavat palkkataisteluissa. Riippuu tietysti alasta, mutta noin yleisesti ottaen "duunarihommissa" kerta vuoteen on kohtuullista, kaksi kertaa vuodessa ehkä jopa mahdollista.

Kannattaa siis keskittää korotuspyynnöt harvempiin, mutta sitäkin tehokkaampiin kertoihin. Perustele faktoin ja selkein esimerkein. Työpaikan vaihdolla uhkailu harvoin toimii, uhkailuun usein vastataan uhkailulla (lue: kielteisesti). Harva kuitenkaan on työssään korvaamaton, loppujen lopuksi...

Taajuus
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 29.8.2006 20:42

Erittäin huono perustelu "pitäis saada lisää liksaa, kun kaverikin saa".

Puhumalla siitä selviää. Välttämättä työmäärän ei ole tarvinut lisääntyä entisestä, mutta koita osoittaa että vastuusi on. Toki sanoille pitää olla jotain katettakin, eli hyvällä omallatunnolla pitää pystyä itseään kehumaan.

Jos tosissaan vituttaa, on hyväksihavaittu keino hakea toista duunia. Sitten kun tärppää, mennä ilmoittamaan irtisanomisestaan. Aika usein tällaisessa tilanteessa esimiehen ensimmäinen ässä on tarjota lisää liksaa. Edellyttäen tietysti että sinut halutaan pitää ja koetaan tärkeäksi työntekijäksi firman kannalta. Muutenhan tulee vaan verkokortti käteen ja 30päivää.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 29.8.2006 21:01

Kehityskeskusteluissa on tullut otettua asia puheeksi. Jos tiedossa on, ettei oma liksa ole linjassa muiden kanssa niin voihan esimiehelle ihan suoraan mainita ettei palkka vastaa yleistä tasoa.

Edit: kerran vuodessa voisi olla sopiva tiheys palkan tarkistelulle, itse olen käynyt parin vuoden välein ja aina on reilut pari saturaista tullut lisää kk-palkkaan.

Reimond
-

ViestiKirjoittaja Reimond » 31.8.2006 13:07

^Kehityskeskustelu EI ole palkkakeskustelu.

puerco
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja puerco » 31.8.2006 13:46

^^
Aivan.. Kehityskeskustelussa EI saa puhua palkasta. Joten kun siitä mainitsin niin tokaisin että puhutaan sitten siitä joskus erikseen.

Gullikki
-

ViestiKirjoittaja Gullikki » 31.8.2006 15:07

Miten olisi, jos ensin menisi kyselemään työtodistusta, ja hetken päästä palkankorotusta?

Kaverini näin teki ja onnistui. Voi tietenkin johtua siitäkin, että oli kuitenkin firman parhaita työntekijöitä ja aina tekemässä sellaiset hommat mitä muut ei osannut.

Taajuus
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 2.9.2006 22:12

Eipäs nyt rajata liian tiukasti kehityskeskustelua, kyllä se on yrityskohtaista.

Tuomas
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 2.9.2006 22:16

jep, kekessä kuuluu minusta käydä läpi kaikki työntekoon liittyvä asia, ja kyllä se palkka siihen aika läheisesti liittyy.

jmr
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 3.9.2006 1:09

Edellinen pomo piti kehityskeskustelua työnjakotilaisuutena, aloitti aina: "Mitäs sulla nyt on kesken?" ja kun kaikki projektit oli käyty läpi, niin lopuksi kysyi että tarviitko mennä johonkin kursseille...

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 3.9.2006 13:37

Meillä keskustellaan 2 vuodessa, jossa käydään läpi kaikki hommat mitä on tullut tehtyä + firman sisäisiltä yhteistyökumppaneilta pomo kyselee minkälainen sankari tää "oopee" on ollut. Jos tulos on meets tai exceeds expectations niin liksaa tulee ~1-2% vuosiliksaan lisää + optioita. Jos rapsahtaa ylennys, niin korotus on 10%. Mielestäni, homma funkkaa varsin hyvin vaikka mistää kovasta tahdista ei ole kyse.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 3.9.2006 14:42

^Kehityskeskustelu EI ole palkkakeskustelu.
Toi nyt riippuu ihan firmasta, meillä on ollut tapana puhua kehityskeskusteluissa myös rahasta.

Edit: Tosin keskustelu oli tällä kertaa itse haluamani, kehityskeskusteluksi esimies sen tulkitsi vaikkei ehkä sisällöltään aivan sitä ollutkaan...

Ves_ku
-

ViestiKirjoittaja Ves_ku » 3.9.2006 21:39

Se on joka tapauksessa varmaa, ettei sitä palkankorotusta tule pyytämättä.

Omalle kohdalle on sattunut nyt samassa firmassa jo kaks kertaa että palkka on noussut pyytämättä eikä siitä ole mitään ilmoitettukaan. Viimeksi kaksi tilikautta sitten palkka nousi yli euron tunnilta. En ole valittanut, mutta miettinyt kylläkin että onko jossain kirjan pidossa käyny virhe vai mistä moinen johtuu.
Ja kyseessä ei oo ollu mitkään yleiskorotukset. Mut juu ei kannata laskee ton varaan.

Itse ainakin oon korotusta pyytänyt ihan vaan faktoja kertomalla eli vastuun lisääntyminen, tuottavuuden parantuminen yms. Kiristäminen irtisanoutumisella uhkaamalla yms. ei oo kovinkaan fiksua eikä siihen edes moni pomo lähdekkään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.9.2006 21:49

Paras on kun kävelet suoraan koppiin ja vaadit sitä korotusta. Jos hoidat työsi hyvin voit vaatia selvitystä miksi palkkaa ei ole syytä nostaa, mulla ei ole noussut 3 vuoteen ollenkaan paitsi metallin yleiskorotus, työt kyllä lisääntyy mutta työni olen hoitanut mahdollisimman hyvin ja olen muutenkin suorapuheinen eli selän takana paskanpuhumista en sulata ja siitä ei moni työkaveri pidä koska meillä on työpaikalla näitä hallissa marisioita jotka eivät uskalla nostaa "kissaa pöydälle". Meillä on työpaikalla myös muutama "sukulainen" joilla palkka kohdallaan, tekevät vain joko 1 tai 2 vuorotyötä, pekkasvapaa ja lomat koska haluavat, tästä olen yrittänyt hieman keskustelua esimiehissä herättää josta varmasti palkan jämähtäminen johtunee. No huomenna 4.9 kilahtaa 10 vuotta mittariin nykyisessä työpaikassa joten katotaan saako edes pullakahvit, tuskin.

mkm
-

ViestiKirjoittaja mkm » 5.9.2006 20:49

Pitäsköhän tuota itsekkin käydä kyselemässä palkankorotusta. Viimeksi nostivat 9kk sitten mutta se olikin sovittu homma. Edellisessä paikassa palkkaa ei nostettu vaikka duunit lisäänty aivan tajuttomasti saatoin tehdä kolmekin jampan hommat yksin, soitto toiselle paikakunnalle ja lähes 'kirkuen' halusivat minut duuniin -> kävin ilmoittamassa lähdöstäni.. (olin menossa uuteen paikkaan haastatteluun niin näytettiin paikat ja pyydettiin allekirjotusta soppariin ;) ) 3kk koeajan palkka oli sama mitä toinen firma tarjosi, sen jälkeen sitä korotettiin reilulla 10%:lla sen hetkisestä kk-palkasta.
Mutta olisihan tuo taas aika käydä notkumassa isossa kopissa, 9kk kulunut ja duunit/vastuut lisääntyneet melko paljon. Väittäisin että olen yksi ahkerimmista kuitenkin kun vertaa muihin, tosin olenhan nuorinkin omassa duunissani.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”