Lisääntynyt kulutus 1.9TDi
Valvoja: ffp jäsenet
Lisääntynyt kulutus 1.9TDi
Mikähän voisi vaikuttaa kulutukseen? Uudet renkaat ja vanteet laitoin niin nousi kulutus n.0,5 litraa (8,5*18 225/40 renkailla). Nyt n.6 litraa. Passat variant TDi 90 heppanen.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Eiköhän johdu noista isoista palloista alla. Ainakin bensakoneissa ero saattoi olla jopa 2l/100km. Esimerkkinä BMW E34 520i, 195/65/15 vakiokoko -> edessä 245/40/17 ja takana 265/40/17 -> kulutus nousi satkulla about sen 2l sekä kiihtyvyys laski huomattavasi. Eikä ollut mitkään painavat tina-alut vaan ihan laadukkaat, eturatas painoi kumeineen 16kg takanen 19kg jos oikein muistan. Tosin painavathan nuo on verrattuna orkkis 15" aluihin + kumeihin.
Tankkaus.com:ista kun katselee niin kuuden litran kulutus on ihan normaalia passatille. Kulutukset vaihtelee kuuden litran molemmin puolin. Tietty noissa 90-heppasissa alle kuuden. Nuo siis pitkän ajan kulutuksia eli talviajoa varmaan myös mukana. Minkä painoiset noi uudet vanteet on? Jos ne on tosi painavat niin varmasti näkyy kulutuksessa.
Omalla autolla vuoden keskiarvo on 5,75 litraa. Kylmät talvikuukaudet nostivat kulutusta selvästi.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... chcar=6692
4633 Volkswagen Passat Variant 2005 1.9 - Diesel 4.98
6182 Volkswagen Passat Variant 2005 1.9 96 Diesel 6.53
6666 Volkswagen Passat Variant 1999 1.9 66 Diesel 5.86
7183 Volkswagen Passat Variant 1996 1.9 66 Diesel 5.7
9011 Volkswagen Passat Variant 2000 1.9 85 Diesel 6.39
10044 Volkswagen Passat Variant 2001 1.9 96 Diesel 6.52
10719 Volkswagen Passat Variant 2002 1.9 74 Diesel 5.68
11807 Volkswagen Passat Variant 1999 1.9 81 Diesel 5.71
12275 Volkswagen Passat Variant 2001 1.9 96 Diesel 6.96 (autom)
Omalla autolla vuoden keskiarvo on 5,75 litraa. Kylmät talvikuukaudet nostivat kulutusta selvästi.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... chcar=6692
4633 Volkswagen Passat Variant 2005 1.9 - Diesel 4.98
6182 Volkswagen Passat Variant 2005 1.9 96 Diesel 6.53
6666 Volkswagen Passat Variant 1999 1.9 66 Diesel 5.86
7183 Volkswagen Passat Variant 1996 1.9 66 Diesel 5.7
9011 Volkswagen Passat Variant 2000 1.9 85 Diesel 6.39
10044 Volkswagen Passat Variant 2001 1.9 96 Diesel 6.52
10719 Volkswagen Passat Variant 2002 1.9 74 Diesel 5.68
11807 Volkswagen Passat Variant 1999 1.9 81 Diesel 5.71
12275 Volkswagen Passat Variant 2001 1.9 96 Diesel 6.96 (autom)
Minulla vakio 195/65 R15 renkailla kulutus on ollut maantiellä 4.0-4.6 ja motarilla 5.3-6.3 Kaupungissa en autollani niin pyörikään..:)
Päivittäisen ajon keskinopeus on näin kesällä 89-95km/h (motaria n.70km) ja kulutus on ollut 5.2-6.1. Yleensä aika lähellä 5.5 on pyöritty kesät talvet. Talvella kulutusta laskee motarin alennettu nopeusrajoitus mutta webasto taas nostaa..
Moottori on siis 90hv AGR.
Päivittäisen ajon keskinopeus on näin kesällä 89-95km/h (motaria n.70km) ja kulutus on ollut 5.2-6.1. Yleensä aika lähellä 5.5 on pyöritty kesät talvet. Talvella kulutusta laskee motarin alennettu nopeusrajoitus mutta webasto taas nostaa..
Moottori on siis 90hv AGR.
Ja tuosta omastani hieman huonot vertailulukemat. Siinä kun nelospytty ei ole ollut mukana täysillä pitkään aikaan..
Oikein nätisti ajettaessa matkaa vei 5,8 litraa/100km
Vaimon ajaessa matkaa vei 7 litraa/100km
Kaupungissa meni n. 9-10 litraa/100km ja ajo oli tosi lyhyttä kaupunkiajoa jossa ei matkaajoa lainkaan.
Sekalainen matka/kaupunki vei n. 8ltr/100km
Kyseessä 96KW (50kw) automaagi 2002 variant.
Mutta ehkäpä noi kulutuslukemat tuosta kaunistuvat uuden nokan ja nostajien myötä. Hieman kyllä ajattelinkin että onpa janoinen TDI
Oikein nätisti ajettaessa matkaa vei 5,8 litraa/100km
Vaimon ajaessa matkaa vei 7 litraa/100km
Kaupungissa meni n. 9-10 litraa/100km ja ajo oli tosi lyhyttä kaupunkiajoa jossa ei matkaajoa lainkaan.
Sekalainen matka/kaupunki vei n. 8ltr/100km
Kyseessä 96KW (50kw) automaagi 2002 variant.
Mutta ehkäpä noi kulutuslukemat tuosta kaunistuvat uuden nokan ja nostajien myötä. Hieman kyllä ajattelinkin että onpa janoinen TDI
ukormi: ei nuo nyt niin oudot lukemat ole tai sitten mullakin on jotain vikaa muutakin kuin kaasujalka: 6.57 l/100km näyttää tankkaus.com, auto 2489. Jotain häikkää kyllä mullakin, kun ei vastaa kiihdytyksiin kuten käsken. AVF mullakin. Oikeesti tää kone tuntuu jumalattomalta syöpöltä, kun nuo muidenkin lukemat on noin korkeita, tai sitten tuo teho pistää enemmän myös polkeen. :)
Viimenen maantieajo 1100 km, Rmk-Oulu-Rmk teki 5.8 kulutuksen. Enimmäkseen motari ajoa normaalisti ja eberi käytössä talvisin ja clima autona kesäsin. Kalen ajelussa (sama työmatka, enemmän matka-ajoa hänellä) eberi on vähemmän päällä talvisin, eikä käytä climaakaan näin kesäsin näköjään, joten lukemat kohtuulliset ;)
Viimenen maantieajo 1100 km, Rmk-Oulu-Rmk teki 5.8 kulutuksen. Enimmäkseen motari ajoa normaalisti ja eberi käytössä talvisin ja clima autona kesäsin. Kalen ajelussa (sama työmatka, enemmän matka-ajoa hänellä) eberi on vähemmän päällä talvisin, eikä käytä climaakaan näin kesäsin näköjään, joten lukemat kohtuulliset ;)
kahe
Jos olet lukenut tuota topicciani 3bg savuttaa ja täristää niin voit todeta kuinka oman autoni nokalle on käynyt.
Tarkista ihmeessä autosi nokan kunto silmämääräisesti. Helppo homma. Venttiilikoppa irti ja tsekkaus. Tuo AVF taitaa olla melko tuore kone eikä siitä ole kovin paljoa kokemusta. Omassani on yksi nokka ja nostaja oikeasti totaalisen poks ja kolme muuta selvästi kuluneet. Ei varmasti ole pitkään aikaan antanut oikeita tehoja irti. Ihmettelinkin että 130 kaakkinen olisi noin laiska. Pistin laiskuuden automaagin piikkiin.
Jos olet lukenut tuota topicciani 3bg savuttaa ja täristää niin voit todeta kuinka oman autoni nokalle on käynyt.
Tarkista ihmeessä autosi nokan kunto silmämääräisesti. Helppo homma. Venttiilikoppa irti ja tsekkaus. Tuo AVF taitaa olla melko tuore kone eikä siitä ole kovin paljoa kokemusta. Omassani on yksi nokka ja nostaja oikeasti totaalisen poks ja kolme muuta selvästi kuluneet. Ei varmasti ole pitkään aikaan antanut oikeita tehoja irti. Ihmettelinkin että 130 kaakkinen olisi noin laiska. Pistin laiskuuden automaagin piikkiin.
ukormi, mulla ei pahaa savutusta ole ja olen lukenut tuon tarinasi. Toivotaan että sekin tulee kuntoon, eikä omassa olisi tuollasta ongelmaa. Yli 3keur paloi mulla vaihteistoremonttiin jo keväällä, se riitti ja meinas riittää sillon vaggineet kokonaan.
Mutta tänään kävin logittaas vag-comilla maf arvoja ja rikkihän se on mennyt. Pari kuukautta sitten oli ihan eri arvot. Varmasti näkyy kulutuksessakin tuo, kun vakkari yrittää pitää vauhtia yllä ja joutuu polkemaan sekin välillä hurjia lukuja. Nykyään nopeuskin seilaa vakkarilla jonkin verran tiestön mukana. Mittaus näytti vain neljä arvoa yli 900:n ja välillä mentiin ylös päin ja välillä alas päin, kun poljin pohjassa kiihdytys kolmosella tehtiin. Toivottavasti tuon vaihto pelastaa tilanteen.
Mutta tänään kävin logittaas vag-comilla maf arvoja ja rikkihän se on mennyt. Pari kuukautta sitten oli ihan eri arvot. Varmasti näkyy kulutuksessakin tuo, kun vakkari yrittää pitää vauhtia yllä ja joutuu polkemaan sekin välillä hurjia lukuja. Nykyään nopeuskin seilaa vakkarilla jonkin verran tiestön mukana. Mittaus näytti vain neljä arvoa yli 900:n ja välillä mentiin ylös päin ja välillä alas päin, kun poljin pohjassa kiihdytys kolmosella tehtiin. Toivottavasti tuon vaihto pelastaa tilanteen.
Syncrossa isommat luvut
Olen tuossa seurannut kulutusta kolmen tankillisen verran tripin avulla. Ekassa tankillisessa annettiin huolella kenkää ja kulutus oli 7,5. Toisen tankillisen ajoin tosi varovaisesti, niin tippui lukuun 5,6. Kolmannessa tankillisessa ajeltiin ns. normaalisti, ja väliin sattui n. 70 km kärrin vetoa. Kulutus oli 6,6. Niin ja renkaina on 225/45-17. Jotkin hemmetin Aurorat, mutta pitää ne loppuun ajaa ennenkuin ostaa kunnolliset...
Kaikissa tankillisissa on ollut aikalailla samanlaiset ajot muuten. Käyty kerran kvl-hki-kvl ja muuten pääosin kaupungissa pyöritty.
Minusta luvut on 155000 ajetulle ihan ok. Mondeo TDCi -04 vei aina yli 6,5 vaikka olisin ajanut miten nätisti ja lähes kaikki oli maantietä.
Kaikissa tankillisissa on ollut aikalailla samanlaiset ajot muuten. Käyty kerran kvl-hki-kvl ja muuten pääosin kaupungissa pyöritty.
Minusta luvut on 155000 ajetulle ihan ok. Mondeo TDCi -04 vei aina yli 6,5 vaikka olisin ajanut miten nätisti ja lähes kaikki oli maantietä.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Kovat on lukemat ihmisillä... Mulla on renkaina 225/45-17 semperit sport direction ja kesäisin kulutukset on matka ajossa 4.5 - 5 ja sekalaisessa ajossakin alle 5.5 litraa...
Hece R:llähän on nelikko joten ei tuo pahalta kuullosta. Laittakaa linkkejä tankkaus.com:in vuosikäppyröihin niin nähdään todellinen kulutus pitemmällä aikavälillä. Jos passatillakin pääsee useammalla tankillisella alle viiden niin se on jo hyvä saavutus. Olen senkin nähnyt mutta kyseessä on ollut nainen ja todella rauhallista matka-ajoa.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Jaa joo nelikko tiätty hörppää hiukan enempi... itellä taitaa olla 2 tai 3 tankillista tän vuoden puolella mitkä on menny alle 5 litran... Ja sekalaista ajoa tulee kyllä pääsääntöisesti ajeltua...
Itselläni 90hp Golffi kuluttaa lähemmäs 6 litraa satasella sekalaisessa ajossa. Autossa on alla 225/45/R17 renkaat. Tosin ajelen aika paljon moottoriteitä ja muutenkin isompia teitä, joten keskinopeus on matka-ajossakin aika korkea. Itse en tosin ole tästä vielä ole ollut kulutuksesta huolissani, pitäisikö? Kun laatikosta puuttuu se kuudes lovi, niin tottahan aina kun ajetaan yli 90km tunnissa auto kuluttaa enemmän. Täytyy katsella jos kävisin Harisen pajalla pyörähtämässä auton kanssa ensikeväänä jos kulutus vaikka vähän tippuisi, vaikka eipä sillä niin väliä minulle ole viekö se 6 vai 8 litraa, kunhan vaan moottori pysyy kunnossa.
Joskus voisi tietty kokeilla ajella tankilla kokoajan 80km/h matka-ajoa taloudellisesti. Kaippa tolla reilusti aille viiden menisi vaikka onkin tuollaiset renkaat.
Joskus voisi tietty kokeilla ajella tankilla kokoajan 80km/h matka-ajoa taloudellisesti. Kaippa tolla reilusti aille viiden menisi vaikka onkin tuollaiset renkaat.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
^Sama vika täälläkin farkku ocussa; 250km helsingistä poriin: ajonopeus jotain 110 luokkaa ja ohituksineen kaikkineen kulutus oli 4.3l/100km..
Mitä täältä tullut seurailtua+omakohtaiset kokemukset, niin pääsääntöisesti seateissa ja skodissa selvästi pienempi kulutus kuin volkkareissa. Missälie kukin kasailee koneensa?
Mitä täältä tullut seurailtua+omakohtaiset kokemukset, niin pääsääntöisesti seateissa ja skodissa selvästi pienempi kulutus kuin volkkareissa. Missälie kukin kasailee koneensa?
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
nyt kyllä taas muisti petti pahemman kerran, tai sitten tietolähteissä on eroja.
autotalli.com mukaan:
Octavia ambiente 66kw '00-'04
1360kg
182km/h
13.0s 0-100km/h
Passat 66kw '97-'00
1370kg
184km/h
13.9s 0-100km/h
Onko tossa passatissa välityksissä tms niin paljon eroa että suoritusarvoissa on sekunnin ero?
vois selittää kyllä osan kulutuksestakin varsinkin kaupungissa.
autotalli.com mukaan:
Octavia ambiente 66kw '00-'04
1360kg
182km/h
13.0s 0-100km/h
Passat 66kw '97-'00
1370kg
184km/h
13.9s 0-100km/h
Onko tossa passatissa välityksissä tms niin paljon eroa että suoritusarvoissa on sekunnin ero?
vois selittää kyllä osan kulutuksestakin varsinkin kaupungissa.
Doh. Nyt tuli kyllä puhuttua vähän mitäsattuu tuosta kulutuksesta. Nyt kun tarkistelin kesän tankkauksia, niin keskiarvo on kyllä noin 5.4l/100km, eikä "vähän vajaa 6", niinkuin ensin valehtelin. Tuollaisella ajolla ei ole kyllä paha ollenkaan. Jos oikeasti ajais taloudellisesti ja aina täsmälleen sitä rajoitettua nopeutta tai alle niin kyllähän tuo varmaankin helposti alle viiden menis.
ukormi: Joko sitten paketti alkaa oleen sillä mallilla että voi lähteä mittaamaan? :-)
Arctos: Ajotieturin mukaisen kulutuksen pystyy sopeuttamaan, kuten tankinkin koon. Josko jokin arvo on laitettu väärin? Omasta pitää kanssa jiirata tieturi kohdilleen (näyttää n. 0,3 l liian pientä kulutusta koko ajan), kunhan tulee ajettua sopiva testilenkki jossa vähän kaikenlaista liikennettä.
Arctos: Ajotieturin mukaisen kulutuksen pystyy sopeuttamaan, kuten tankinkin koon. Josko jokin arvo on laitettu väärin? Omasta pitää kanssa jiirata tieturi kohdilleen (näyttää n. 0,3 l liian pientä kulutusta koko ajan), kunhan tulee ajettua sopiva testilenkki jossa vähän kaikenlaista liikennettä.
Pasaatti: Hilujen pitäisi saapua saksasta ensi viikolla. Ovat lähteneet keskiviikkona tulemaan jollakin etanapostilla.
Omassani tuo tieturi näytti koko ajan todella suuria lukemia. Kun lähti kesäkelissä kylmällä koneella ajamaan niin huiteli siellä 38-50 litran hetkellisen kulutuksen paikkeilla ensimmäiset liikkeellelähdöt. Muutenkin tankillisella näytti keskikulutukseksi 11 ltr/100km mutta tankkauksen ja mittarilukeman perusteella löpöä oli menny hieman reippaat 8 ltr/100km.
Tuohon voi tietysti olla syynä nokan kuluneisuus kun boxi koetti koko ajan korjata kolmosen ruiskutusta rikkaammalle nelosen vajaan toiminnan vuoksi.
Omassani tuo tieturi näytti koko ajan todella suuria lukemia. Kun lähti kesäkelissä kylmällä koneella ajamaan niin huiteli siellä 38-50 litran hetkellisen kulutuksen paikkeilla ensimmäiset liikkeellelähdöt. Muutenkin tankillisella näytti keskikulutukseksi 11 ltr/100km mutta tankkauksen ja mittarilukeman perusteella löpöä oli menny hieman reippaat 8 ltr/100km.
Tuohon voi tietysti olla syynä nokan kuluneisuus kun boxi koetti koko ajan korjata kolmosen ruiskutusta rikkaammalle nelosen vajaan toiminnan vuoksi.
pasaati kirjoitti:Ajotieturin mukaisen kulutuksen pystyy sopeuttamaan, kuten tankinkin koon.
Onko tohon joku kikka kolmonen, vai tarviiko käyttää Marmoritiskin kautta?
Prosessiautomaation kanssa työkseen pelaavana tiedän, et mittalaitteita voi virittää. Ois kiva tietää, mihin toi kulutuksen laskenta perustuu? Virtaukseen? Oletettuun ruiskutuspaineeseen ja -aikaan?
Omassani tuo tieturi näytti koko ajan todella suuria lukemia. Kun lähti kesäkelissä kylmällä koneella ajamaan niin huiteli siellä 38-50 litran hetkellisen kulutuksen paikkeilla ensimmäiset liikkeellelähdöt...
Aika normaalia minusta... Itellä tollanen 40-50 ltr hetkellinen kulutus heilahtaa aina kun reippaammin lähtee kiihdyttämään, myös lämpimällä koneella. Normaali liikkeellelähtökin näyttää helposti 25-35 ltr. Ompa joskus näkynyt (kesäkelissä) kylmänä lähtiessä ylämäkeen yli 70 litraakin. (Auto samanlainen farkku 1,9tdi (avf) + 5v tiptronic (eyf))
Keskikulutus on tietokoneen laskelmissa myös jatkuvasti siellä seiskan kantturoissa, tankkaus/kilometrit -laskelmilla suunnilleen paikkansapitävä (~0,1-0,2l tarkkuus). Maantiellä pääsee oikein kauniilla ajolla parhaimmillaan 5-5,5 litraan, normiajolla 5,8-6,5. Heti kun tulee hieman enemmän kaupunkiajoa niin lukemat on 7,5 tietämissä. Kesällä tuntuu ilmastointi ja leveät renkaat vievän soppaa enemmän kuin talvella kylmä keli ja lumipöperö. Onhan sillä talvinopeusrajoituksellakin tietenkin merkittävä osansa ;)
Mutta: teho ei tuu tyhjästä ja mukavuus maksaa sanoo "asiantuntijat" jos koittaa udella syitä korkeaan kulutukseen...
Tää nyt ei varmaan ketään kiinnosta, mutta '99 SDI Golf (205/55/16 NRVi-kumein) on vienyt nyt viiden kuukauden ja 17tkm:n kulutusmittauksissa pahimmillaan 5.8 litraa satkulle, keveimmillään 5.02 litraa, yleisin mitattu varmaan 5.2 litraa.
Ajo on 90-prosenttisesti 80-alueella tapahtuvaa pitkää työmatka-ajoa. Autossa on ilmanohjain takalasilla, ei ilmastointia.
Kyllä, noilla kiihtyvyysarvoilla pitää olla koko ajan tien päällä jos tossa ajassa meinaa tollaisen kilsamäärän saada aikaiseksi...
Faija osti muutama viikko sitten '00 Ocun AGR:nä, ajotietokone lupaili ainakin tovi sitten 4.7 lukemia maantieajossa, en ole uusimpia lukemia kuullut. Vakiorengastuksella mennään.
Ajo on 90-prosenttisesti 80-alueella tapahtuvaa pitkää työmatka-ajoa. Autossa on ilmanohjain takalasilla, ei ilmastointia.
Kyllä, noilla kiihtyvyysarvoilla pitää olla koko ajan tien päällä jos tossa ajassa meinaa tollaisen kilsamäärän saada aikaiseksi...
Faija osti muutama viikko sitten '00 Ocun AGR:nä, ajotietokone lupaili ainakin tovi sitten 4.7 lukemia maantieajossa, en ole uusimpia lukemia kuullut. Vakiorengastuksella mennään.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Ok. Tässä kuitenkin tuolta autotietotaukukosta poimittuja tietoja:
1998: Octavia 66kW: 0-100km/h 13,9s, omamassa: 1340kg
Octavia 81kW: 0-100km/h 11,3s, omamassa: 1365kg
Combia ei tuolloin vielä ollut
Passat 66kW: 0-100km/h 13,9s, omamassa: 1370kg
Passat 81kW: 0-100km/h 11,7s, omamassa: 1375kg
Passat 66kW variant: 0-100km/h 14,2s, omamassa: 1400kg
Passat 81kW: 0-100km/h 11,9s, omamassa: 1415kg
1999: Octavia 66kW: 0-100km/h 13,5s, omamassa: 1394kg
Octavia 81kW: 0-100km/h 11,3s, omamassa: 1401kg
Octavia combi 66kW: 0-100km/h 13,7s, omamassa: 1427kg
Octavia combi 81kW: 0-100km/h 11,4s, omamassa: 1419kg
Passatit: samat arvot kuin ed. vuonna
2000: Octavia 66kW: 0-100km/h 13,2s, omamassa: 1345kg
Octavia 81kW: 0-100km/h 11,1s, omamassa: 1350kg
Octavia combi 66kW: 0-100km/h 13,3s, omamassa: 1360kg
Octavia combi 81kW: 0-100km/h 11,2s, omamassa: 1365kg
Passatit: ei enää 66kW / 81kW moottoreita -> PD
2001: Octaviat sama kuin ed. vuonna
Mitä tästä voimme päätellä?? Emme kai juuri yhtään mitään..:)
1998: Octavia 66kW: 0-100km/h 13,9s, omamassa: 1340kg
Octavia 81kW: 0-100km/h 11,3s, omamassa: 1365kg
Combia ei tuolloin vielä ollut
Passat 66kW: 0-100km/h 13,9s, omamassa: 1370kg
Passat 81kW: 0-100km/h 11,7s, omamassa: 1375kg
Passat 66kW variant: 0-100km/h 14,2s, omamassa: 1400kg
Passat 81kW: 0-100km/h 11,9s, omamassa: 1415kg
1999: Octavia 66kW: 0-100km/h 13,5s, omamassa: 1394kg
Octavia 81kW: 0-100km/h 11,3s, omamassa: 1401kg
Octavia combi 66kW: 0-100km/h 13,7s, omamassa: 1427kg
Octavia combi 81kW: 0-100km/h 11,4s, omamassa: 1419kg
Passatit: samat arvot kuin ed. vuonna
2000: Octavia 66kW: 0-100km/h 13,2s, omamassa: 1345kg
Octavia 81kW: 0-100km/h 11,1s, omamassa: 1350kg
Octavia combi 66kW: 0-100km/h 13,3s, omamassa: 1360kg
Octavia combi 81kW: 0-100km/h 11,2s, omamassa: 1365kg
Passatit: ei enää 66kW / 81kW moottoreita -> PD
2001: Octaviat sama kuin ed. vuonna
Mitä tästä voimme päätellä?? Emme kai juuri yhtään mitään..:)
Niin tosiaan tuosta kulutuksesta vielä, sillon kun ostin ton mun golfin, kulutus oli siinä 5-6l paikkeilla.
Nyt ku se on merkkiliikkeessä pariin otteesseen ollut huollossa, on kulutus noussut lähemmäs 7l / 100km...
JA päin vastoin, kengittäminen on vähentynyt, alussa kulutus hyvä kun polettaessa nous 20:iin, nykyään ei tartte paljoo ees polkasta niin hyppää yli 50:nenkin !! Huh huh.
Ja merkkihuollon jälkee tää käyny, mitäs hittoo ne on siellä oikee tehneet...muuta ku normaalin 120 000 huollon..
Nyt ku se on merkkiliikkeessä pariin otteesseen ollut huollossa, on kulutus noussut lähemmäs 7l / 100km...
JA päin vastoin, kengittäminen on vähentynyt, alussa kulutus hyvä kun polettaessa nous 20:iin, nykyään ei tartte paljoo ees polkasta niin hyppää yli 50:nenkin !! Huh huh.
Ja merkkihuollon jälkee tää käyny, mitäs hittoo ne on siellä oikee tehneet...muuta ku normaalin 120 000 huollon..
Seat Toledo 90, ALH, MTM+suuttimet, kulutus rauhallisesti ajaen alle 5L/100km.
Polkemalla noin 6,5L.
Mulla oli "kaasuläpän" ohjaimelle menevät johdot hinkkaantuneet poikki, kulutus nousi 7 litraan ja kulku heikkeni.
Ilmeisesti aika yleistä noiden johtojen katkeaminen.
EDIT:
Siis se läppä imusarjan päässä ennen kun muoviletkut siitä lähtee, ja joka aukeaa alipaineella/sähköisesti.
Kuinkahan tän nyt sitten selittäisi, liitin on imusarjan takana piilossa. Vikakoodi 19561 muistaakseni.
Tdi clubin sivuilla oli ainakin aiheesta juttua, samoin kävin jossain korjaamolla niin sanoivat että aika yleisesti on näistä vehkeistä liittimiltä lähtevät johdot poikki.
Polkemalla noin 6,5L.
Mulla oli "kaasuläpän" ohjaimelle menevät johdot hinkkaantuneet poikki, kulutus nousi 7 litraan ja kulku heikkeni.
Ilmeisesti aika yleistä noiden johtojen katkeaminen.
EDIT:
Siis se läppä imusarjan päässä ennen kun muoviletkut siitä lähtee, ja joka aukeaa alipaineella/sähköisesti.
Kuinkahan tän nyt sitten selittäisi, liitin on imusarjan takana piilossa. Vikakoodi 19561 muistaakseni.
Tdi clubin sivuilla oli ainakin aiheesta juttua, samoin kävin jossain korjaamolla niin sanoivat että aika yleisesti on näistä vehkeistä liittimiltä lähtevät johdot poikki.
Viimeksi muokannut SR2001, 22.9.2006 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 12.1.2004 16:15
Joo... Kesällä "reilulla jalalla" matka-ajossa 4,9-5,1. Normaalisti 4,3-4,6 l. Kaupunkisikailussa jopa 6,5 l... Talvinopeuksilla 4,0- 4,3 l. Nämä siis tankillisen keskikulutuksia, tarkistettu kalkulaattorin kanssa. Ajotietokone heittää desin verran...
Kesällä alla 225/45/17, Talvella 195/55/15 kitkat. Ja yleensä aina auto täynnä ääriään myöten (pari kakaraa, koira, kontti täynnä....)
Kesällä alla 225/45/17, Talvella 195/55/15 kitkat. Ja yleensä aina auto täynnä ääriään myöten (pari kakaraa, koira, kontti täynnä....)
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Viime vuoden keskikulutus oli 4.22L.
Sittemmin epäilläkseni MAPpi nosti kulutuksen ~4.8L, mutta olen saanut kulutuksen aisoihin vnt säätämällä ja turbon porttauksella, järkevintä olisi varmaan lastuttaa auto omille specseille, kun nyt se ahtaa osakaasuilla ihan liikaa.
pari viimeisintä tankillista olivat jo talvi laatua ja kulutus oli 4.4L, tankkaus valo syttyi 1137km kohdalla.
mulla ajotietokone näyttää ~2L liian pieniä lukemia.
Työmatkaan sisältyy kurnuuttelua kehä-I ruuhkissa ja puolet työmatkasta ~35km on sitten talvella 80km/h matka vauhhtia, eli ~85 mittarin mukaan.
Sittemmin epäilläkseni MAPpi nosti kulutuksen ~4.8L, mutta olen saanut kulutuksen aisoihin vnt säätämällä ja turbon porttauksella, järkevintä olisi varmaan lastuttaa auto omille specseille, kun nyt se ahtaa osakaasuilla ihan liikaa.
pari viimeisintä tankillista olivat jo talvi laatua ja kulutus oli 4.4L, tankkaus valo syttyi 1137km kohdalla.
mulla ajotietokone näyttää ~2L liian pieniä lukemia.
Työmatkaan sisältyy kurnuuttelua kehä-I ruuhkissa ja puolet työmatkasta ~35km on sitten talvella 80km/h matka vauhhtia, eli ~85 mittarin mukaan.
Jotku osaa ajaa autolla taloudellisesti ja auto on kunnossa.
Nimenomaan. Homman pointti olikin juuri tässä, että tervetuloa vaan tutkimaan. Niinsanotut ammattimiehet kun osaa vain levitellä käsiään (ei vikakoodeja + arvot ok = mitään ei voida tehdä).
P.s. tuo toinen kuitenkin menee kevyesti litran-pari vähemmällä, samoilla jaloilla, vaikka onkin numeroissa raskaampi ja tehottomampi...
Itselläni kulutus pyöri tuossa 5.2l hujakoilla, kun alla oli vielä kesärenkaat 2.5/40/17. Ajo koostuu 90% matka-ajosta, työmatkaa ja sitten ravaamista savonlinna espoo välillä(keskinopeus laskennallisesti kesäkelissä 105km/h :P). Talvikumien 185/79/14 vahto ei pahemmin tiputtanut kulutusta, mutta jakopään rempan jälkeen tippui kulutus n.4.5/100km, tais olla ajotukset vähän sieltä tänne päin ennen remppaa. Ewryn käyttö laskee kulutusta mun ajo tyylillä ~0.2l/100km.
Se on pieni vika, jos tankkaamalla korjaantuu. ;)
Tuli mieleen yhen vanhan sepän juttu:
60-luvulla kun kuplia oli jokaisella, eräs ukko menee korjaamolle että kupla vie liikaa, yli 8l/100km kun naapurin samanlainen 7l jopa alle. No paja tutkii, säätää syttyä ja kaasaria. Ukko taas ajaa, vieläkin vie yli 8. Useamman korjaamokäynnin jälkeen kulutus vieläkin liki 8l, ja ukko tuskastuneena kysyy että mitä sille vielä vois tehä? asentaja: "valehtele niinku naapurisikin"..
Tuli mieleen yhen vanhan sepän juttu:
60-luvulla kun kuplia oli jokaisella, eräs ukko menee korjaamolle että kupla vie liikaa, yli 8l/100km kun naapurin samanlainen 7l jopa alle. No paja tutkii, säätää syttyä ja kaasaria. Ukko taas ajaa, vieläkin vie yli 8. Useamman korjaamokäynnin jälkeen kulutus vieläkin liki 8l, ja ukko tuskastuneena kysyy että mitä sille vielä vois tehä? asentaja: "valehtele niinku naapurisikin"..
-
- -
- Viestit: 147
- Liittynyt: 11.9.2003 22:21
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Jaahas, tämmönen topikki..
Passatti 90hv, AHU vie semmoista 7l/100km vaikka mitenpäin tekis...
Ei ole tuota muuten niin kovin tarkkaan tullut seurattua mutta nyt kävin peräkanaa pari pidempää etelänreissua ja kulutus ei painunut juurikaan alemmaksi! Paras oli kun tulin Turusta ylöspäin kameroilla koristeltua 8-tietä ja todella hissunkissun, niin kulutus 6,4l/100km!
Eihän tuo konkurssiin vie mutta kun kilsoja tulee vuositasolla kuitenkin 35000km niin litrankin pudotus alkaa jo rahassakin näkyä ja onhan tuossa nyt jotain häikkää, edellinen samanlainen vei aikoinaan alle kuuden kesät talvet.
Vaihdoin termostaatin kun lämmöt roikkuivat koko ajan vähän kylmänä(ajossa testerin mukaan 67-72C) ja nyt jos ei lämppäriä ihan täysillä pidä pysyy lämmöt siellä 87c:ssä mutta mainittavaa vaikutusta ei kulutukseen ollut, paremmin tosin alkoi tarkenemaan kabiinissa. :)
Testerihän näyttää sitä samaa lukemaa mikä ECU:llekin menee eli anturikin pitäisi olla kunnossa. Polttoaineen ja imuilman lämmöt näyttää aamulla yön yli seisottuaan asteen tarkkuudella samaa lukemaa.
Mikään ei tietysti laahaa päällä ja muutenkin auto rullaa ja toimii normaalisti niin pienillä kuin isommillakin kierroksilla.
Oletteko törmänneet, että paljon ajetun moottorin hyötysuhteet alkavat heiketä esim. lisääntyvien ohivuotojen vuoksi jos toki käyntiinlähtö taas puhuisi täysin päinvastaista; ilman roikkaa käyntiin kuin palmun alta vaikka pakkasta -28? Tällä on menty kohta 500000km.
Passatti 90hv, AHU vie semmoista 7l/100km vaikka mitenpäin tekis...
Ei ole tuota muuten niin kovin tarkkaan tullut seurattua mutta nyt kävin peräkanaa pari pidempää etelänreissua ja kulutus ei painunut juurikaan alemmaksi! Paras oli kun tulin Turusta ylöspäin kameroilla koristeltua 8-tietä ja todella hissunkissun, niin kulutus 6,4l/100km!
Eihän tuo konkurssiin vie mutta kun kilsoja tulee vuositasolla kuitenkin 35000km niin litrankin pudotus alkaa jo rahassakin näkyä ja onhan tuossa nyt jotain häikkää, edellinen samanlainen vei aikoinaan alle kuuden kesät talvet.
Vaihdoin termostaatin kun lämmöt roikkuivat koko ajan vähän kylmänä(ajossa testerin mukaan 67-72C) ja nyt jos ei lämppäriä ihan täysillä pidä pysyy lämmöt siellä 87c:ssä mutta mainittavaa vaikutusta ei kulutukseen ollut, paremmin tosin alkoi tarkenemaan kabiinissa. :)
Testerihän näyttää sitä samaa lukemaa mikä ECU:llekin menee eli anturikin pitäisi olla kunnossa. Polttoaineen ja imuilman lämmöt näyttää aamulla yön yli seisottuaan asteen tarkkuudella samaa lukemaa.
Mikään ei tietysti laahaa päällä ja muutenkin auto rullaa ja toimii normaalisti niin pienillä kuin isommillakin kierroksilla.
Oletteko törmänneet, että paljon ajetun moottorin hyötysuhteet alkavat heiketä esim. lisääntyvien ohivuotojen vuoksi jos toki käyntiinlähtö taas puhuisi täysin päinvastaista; ilman roikkaa käyntiin kuin palmun alta vaikka pakkasta -28? Tällä on menty kohta 500000km.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Eli vaikuttaa siltä, että me 90hp koneiden omistajat saadaan kärsiä suurimmista kulutuksista. Siinä isommat gummit vaikuttaa heti, kun 110hp ja PD:ssä ei niinkään. Vääntö se on näköjään joka puhuttelee tässä kulutuksessakin.
Tiijäppä tästä.. aikoinaan itelläkin oli tehokkaampi AFN-koneinen mutta noin selkeään kulutuseroon ei pitäisi olla kyllä mitään perustetta.
Tehtaan ilmoittamat lukematkaan eivät käytännössä poikkea juurikaan toisistaan.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Tiijäppä tästä.. aikoinaan itelläkin oli tehokkaampi AFN-koneinen mutta noin selkeään kulutuseroon ei pitäisi olla kyllä mitään perustetta.
Tehtaan ilmoittamat lukematkaan eivät käytännössä poikkea juurikaan toisistaan.
Ei kyllä pitäisi... oma AFN vie matka-ajossa näin talvella ~4,8 litraa sadalle ja maksimissaan olen sekalaisessa kaupunkiajossa saanut viemään 6,2 litraa.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 13.2.2004 23:29
Itellä vei Syncro 3B AFN:llä, hirveen kokosilla renkailla (tais olla 18 tai 19") ja Karalan ohjelmalla kymppiä sataselle sekalaisessa, pääasiassa ripeässä kaupunkiajossa. Ongelma korjaantui tässä tapauksessa vaihtamalla softa toimivaan ja renkaat järkevämmäksi jolloin autostakin tuli jopa ihan järkevä käyttää (ja lähti myös hyvin käyntiin lämpösenä, toisin kuin vakiolla tai K-ohjellmalla).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa