PD 85kW 0-100kmh + LISÄKYSYMYS:VAGCOM Nm mittaus luotettava?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

PD 85kW 0-100kmh + LISÄKYSYMYS:VAGCOM Nm mittaus luotettava?

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 18.7.2006 0:56

Alkoi lievästi epäilyttää josko 1.5kk sit ostettuun vm 2000 ois joku mieto softaupdate tehty mistä en oo tietoinen kun vihdoin sain tarkemmin mittailtua tasaisella suoralla 0-100 aikoja, toteutin mittauksen kymmeninä toistoina kännyn kellolla 0-105kmh mittarista jotta mittarivirhe tulee eliminoitua (se on noin 4kmh). Renkaat on 205/55 16" paineet eessä 2.7 ja takana 2.6. Rekisteriotteen mukaan auton paino on 1446kg.

K.a. ilmastointi päällä oli 10,55 ja ilmastointi off eli ECON päällä 9,80. Parhaaksi ajaksi sain 9.55 . Luistonesto oli off, joskin sen päälläolo ei paljoa vaikuttanut aikoihin. Käyttöohjekirjassa ilmoitetaan ajaksi 10,7; ja tuo lienee vielä 195/65 renkailla ja ohjepaineilla 2,2 tms.

Evryä ei ole laitettu, tarkistin sen, ja kunnon updatella varmaan tulis ajaks hieman alle - hieman yli 9sek? Savutusta ei ole. Tdi koneissahan nuo tehot ilmotettaneen alakanttiin ja tuossa lienee jotain 90-94kW jos dynottas? Ja vääntöäkin mahd. enemmän kuin tuo 285Nm? Tekis mieli dynottaa ja lastuttaakin mutta nyt ei ole ylimäärästä rahaa ei niin yhtään..


Postatkaahan aikojanne tuolla 85kW koneella. Vertailun vuoksi myös 96kW kiinnostaisi. Ja jos intoa riittää niin miksei myös lastutettujen aikoja, kiinnostaisi kyllä nekin..
Viimeksi muokannut Sakkeus, 9.8.2006 0:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 9.8.2006 0:29

No postauksia ei tietenkään tullu..... ja järki sanoo ettei tuossa mitään updeitteja ole.


Mutta vastatkaapa joku tähän:


VAG-Comilla loggailin ripeää ajoa 25-30min ja paras logattu Nm oli 320Nm (kierroksilla 1953), tosi paljon oli myös yli 310Nm loggauksia; kuinka tarkalleen nuo pitää paikkansa? Jostain luin että pitäis kutinsa... Ilmotetut siis 116hp/285Nm mutta kiihtyvyyden suhteen nuo loggaukset pitäis kaiketi paikkansa, ja todelliset ois sitten ~130-135hp/320Nm??

Evryä tuohon ei ole laitettu kun polttonesteen lämpötila oli alusta asti järkevä (kylmällä moottorilla lähdin ja ajelin vajaa 30min).

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 9.8.2006 8:11

mikset loggaa sillä vag comilla nopeutta ja se näyttää sekunnit siinä vieressä..
kannatta tosin laittaa pelkästään nopeus siihen logiin, kun muuten mittaus viivettä tulee aika paljon.

laskes piruuttaan paljon on esim 4000rpm kohdalla sillä mitatulla väännöllä tehoa koneessa.. joo eli näyttää ihan päin metsiä.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 9.8.2006 13:33

Enpä metsistä tiedä koska kyllä tuo Nm tietenkin laski kierroksien nousun tahtiin. Kuten kirjotin tuossa tuo 320Nm oli paras ja tuli kierroksilla 1953 ja muistaakseni kolmosella kiihdytettäessä. Yli 310Nm tuloksia tuli kierroksilla 1900-2200...

Pitää kyllä tuo vagcom kiihdytys vielä testata..siihen vaan tarttee melkein apurin..ellei reaktioaikaa ota pois ja mittaa lähdöstä sen ajan..sit luulis että tulis perkuleen hyvä aika.
Viimeksi muokannut Sakkeus, 9.8.2006 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Len
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.2.2004 9:11

ViestiKirjoittaja Len » 9.8.2006 13:37

mistä tuo vääntölukema löytyy?

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 9.8.2006 13:41

Enginen measuring blocks ja sieltä group 020.. 015:lla loggasin kulutusta ja 020:ssa yks arvo oli torque.

Len
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.2.2004 9:11

ViestiKirjoittaja Len » 9.8.2006 14:39

344Nm / 1995rpm / paine 1,32mbar
kone ASZ

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 9.8.2006 14:50

eli paljonko laskit että on tehoa 4000rpm?

Len
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.2.2004 9:11

ViestiKirjoittaja Len » 9.8.2006 14:55

en laskenut :( mutta varmaan vähän vähemmän kuin 130hv :)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 9.8.2006 19:13

voithan sä sakkeus pistää logituksen päälle vaikka parkkipaikalla ja käydä ajelemassa muutamia vetoja..
katot sitten vaan viimeisen nollan ennen kiihdytyksen alkua ja siitä 100km/h ja sekunttien erotus.

Loggaa piruuttaan vääntökin ja lasketaan mitä se antaa tuolla maksimi kierroksilla tehoksi ennen kuin alkaa leikkaamaan ahtoja / syöttöjä.. eli ~4000rpm.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 25.8.2006 9:52

Dodiin... nyt on kirjoittelemista hiukan tähän topikkiin... Eli tuli käytyä oman AJM:n kanssa penkissä eilis päivänä... Moottori on täysin vakio ilman mitään viripalikkaa saati softaa ja penkissä tulos näytti 128,6HP/301,8NM Mun mielestä ihan kivat lukemat vakioksi!?!? Tosin tämä todistaa muutaman seikan mistä on ihmettelyä suoritettu... 1. sen että vagcom:lla mitatut väännöt eivät ole lähelläkään oikeita...! 2. Kun tahdotaan lastu joka lupaa 30 heppaa lisää niin todellisuudessa et välttämättä saa lähellekkään sitä lisä tehoa mitä on luvattu... ja 3. jää hiukan avoimeksi VIELÄKIN että löytyykö AJM moottoreita missä löytyisi se 310NM mistä on ollut paljon spekulaatiota. No jokatapauksessa ainakaan itsellä ei sellaista moottoria ole, mutta eipä tuo tosin ole kyllä 285NM väännöllä varustettu myöskään... =)

Meinas unohtuva täää lappunen...

Kuva

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 25.8.2006 10:32

Tehtaan ilmoittamat arvot ovat "perussetin" varmasti tuottamia arvoja.
Mittaustavasta riippuen voidaan siis antaa takuu että sinunkin autossasi on esim. 115hp ja 285nm.. Vakiomoottoreistakaan ei löydy kahta samanlaista. esim. TypeR Civicit jotka on ajettu saman verran, sama aika, renkaat jne. on mitattu 16hv:n heittoja samassa penkissä.
Ainakin 6v-passatteja on 310nm moottorilla kun 285nm ovat 5v-laatikolla.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 25.8.2006 11:08

Voisitko hiukan tarkentaa tuota mainitsemaasi "mittaus tapaa" millä saadaan autoon penkissä 15 hevosvoiman heitto? Jaksaisin epäillä että tuo DIN laskenta on kuitenkin suht lähellä todellisuutta... Ja olisi myös kiva nähdä dyno lappuja noista 6-vaihteisista 310NM väännöllä olevista että mitä ne sitten todellisuudessa puskevat ulos. Ja onko ero 5-vaihteiseen vaan softassa vai löytyykö ihan fyysisiä eroavaisuuksia?

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 25.8.2006 12:34

Paljon penkitys kustantaa? Voisi harkita 310nm myytin murtoa.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 25.8.2006 13:11

riippuu varmaan paljon missä käy... mutta mä maksoin yhestä vedosta ilman mitään sen kummempaa 20€...

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 25.8.2006 15:04

Hienoa Pikku_Paha! Ootko testannu paljon autosi kiihtyy 0-100? Kyllä jos jostain sais täälläkin noin halvalla dynotuksen niin tekisin heti.. Pitteepä kysellä kun tulee vapaapäiviä.. Logitustakaan ei oo nyt tullu tehtyä..

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 25.8.2006 18:48

Ei oo tullu testattu ei edes minuutti viisarilla :) Tarkotus kyllä olisi kun vaan saisi aikaiseksi pistäytyä corvette68:n luona kylässä...

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 25.8.2006 20:53

riippuu varmaan paljon missä käy


Tässäkin olis varmaan yks sticky topicin aihe. Mahdolliset Dyno-paikat ja hinnat.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 26.8.2006 10:01

No niin... tuli sitten eilen kipuna ja tuli kävästyä corvette68:n luona vielä illalla. Hetken aikaa ihmettelyä kiihdytys tekniikasta ja paras tulos oli 10,07sec... Siis kiihdytys 0-100 km/h ja mittaus Gtech mittarilla...

Lisäys: mittaus tehty siis 2 henkilöä autossa ja yli 50litraa naftaa tankissa...
Viimeksi muokannut Pikku_Paha, 28.8.2006 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 26.8.2006 10:11

Mistäköhän 15hv:n heitosta mahdat nyt tiedustella pikku_paha?
Tuo hondien mittaustulosten ero johtuu siitä että autot eivät ole sarjavalmisteisestuudestaan huolimatta samanlaisia.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 26.8.2006 23:44

On tuo 10,07sec muuten ihan samoilla linjoilla mun aikojeni kanssa; Passattihan esim painaa enemmän kuin A4 (~+80kg?) ja sillä selittyy parin kolmen kymmenyksen hitaampi aika.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 28.8.2006 11:02

Niin LTR kun kirjoitit että "Mittaustavasta riippuen voidaan siis antaa takuu että sinunkin autossasi on esim. 115hp ja 285nm" Niin ihmettelen että millä mittaus tavalla tuo sitten tehtäisiin???

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 28.8.2006 11:08

No juu saattaahan se siitäkin olla kiinni kun paino eroa tosiaan löytyy...

Passat: 1514/1980 kg

Audi a4: 1470/1900 kg

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 28.8.2006 18:01

En nyt tiedä onko tuo epäselvä ilmaisu sitten tai mitä , mutta tdi-koneiden kanssa tehdas ilmoittaa tehon konservatiivisesti alakanttiin(mutua ja mitattua). Esim. että autossasi on 115hv ja 285nm vaikka siellä olisikin sitten enemmän.. En nyt täysin hahmota sitä miten mittaustapa siihen liittyy, muutenkuin siten, että eri penkeissä on aina eri olosuhteet eri kerroilla. Pelkkien hukkakertoimien kanssa on jokainen penkki jo yksilönsä vaikka noudattaisivatkin "normeja". Esimerkki helsinkiläisestä ja valkeakoskelaisesta jarrusta jossa oli pyöräteho lähes sama +-1kw , mutta pääkaupunkihevosia laski paikallinen kone silti 9kw enemmän moottorilta tulevaksi..

Ideana oli ehkä tuoda esiin se että tehdas on ilmoittanut vaan 115hv vaikka hyvä yksilö tuottaisikin melkein 130hv jne.

Jaska.T
-
Viestit: 54
Liittynyt: 10.3.2004 22:47

ViestiKirjoittaja Jaska.T » 28.8.2006 18:36

Oma auto Bora Pd 85Kw ja GPS:llä mitattu 9.8s/0-100 ja varttimaili 17,0s 128km/h.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 28.8.2006 22:43

Rekisteriotteesta löytänee vielä todellisen painon, mulla jotain 1450kg tms.. + kamat takasivulokeroissa ja kuskin lihat 100kg hum.

diesel savu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.3.2006 14:49

ajm 85kw

ViestiKirjoittaja diesel savu » 30.8.2006 23:15

jaa.. mulla tais olla evryn kans vaan 10,2sek. 0-100km/h kännykänkellolla mitattuna. renkaat 215/17 parivuotta sit... pitäs kokeilla nyt onko niistä ajoista piristyny. ja muuten luistonesto päällä tais hidastua melkein sekunnin.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 31.8.2006 10:21

Just mittauksien jälkeen kotiin päin ajellessa tuli mieleen myös että ois voinu testata ilman luiston estoa, mutta ehkä sitten ens kerralla. Tosin ei se montaa kertaa näytössä näyttäytynyt mittauksia tehdessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa