Betonin leikkaus..
Valvoja: ffp jäsenet
Betonin leikkaus..
Eli kiinteistön päätyyn ois tarkoitus tehdä 3m leveä ja reilu 2m korkea aukko. Ala osassa on n. puolen metrin korkuinen kivijalka valu.. ehkä n.30cm paksu. ja siitä ylös päin n.15cm betoni seinä. Rautaa on varmasti seassa paljon.
Onko kellään kokemuksia tälläisen leikkauksesta??
Yhdeltä leikkaus firmalta tuli kysyttä mutta hinta.. 55e/metri 20cm paksusessa ja 30cm paksusessa mukavat 74e/metri. Elikkä arvio ois ollu tollaset 500-700 euroa.. tuohon hintaan vois vaikka itekki muutaman tunnin taistella.
Kun ei itsellä hirveesti ole ollut tarvista betonia leikellä.. mihinkä nuo n.30e maksavat 230mm timanttilaikat joita isoon rälläkkään saapi pystyvät? mitähän ne sanoo harjateräksen kohdalla?
Onko kellään kokemuksia tälläisen leikkauksesta??
Yhdeltä leikkaus firmalta tuli kysyttä mutta hinta.. 55e/metri 20cm paksusessa ja 30cm paksusessa mukavat 74e/metri. Elikkä arvio ois ollu tollaset 500-700 euroa.. tuohon hintaan vois vaikka itekki muutaman tunnin taistella.
Kun ei itsellä hirveesti ole ollut tarvista betonia leikellä.. mihinkä nuo n.30e maksavat 230mm timanttilaikat joita isoon rälläkkään saapi pystyvät? mitähän ne sanoo harjateräksen kohdalla?
Vesipiikkaus/-leikkaus on korkean vedenpaineen avulla suoritettava menetelmä. Ihan kätevä ja tehokas tapa.
Mutta kyllä tollanen 15 senttiä vahvan seinän saa päreiksi, kuhan saa alkureiän. Sitte vetää laikkakoneella uria ruudukon muotoon seinän pintaan ja isolla lekalla perään, betoni murtuu siitä uran kohdalta.
Seinä on ihan maanpäällinen seinä? Jos, luulisin ettei siellä paljoakaan rautaa ole. Jokunen vaakateräs voi olla.
Mutta kyllä tollanen 15 senttiä vahvan seinän saa päreiksi, kuhan saa alkureiän. Sitte vetää laikkakoneella uria ruudukon muotoon seinän pintaan ja isolla lekalla perään, betoni murtuu siitä uran kohdalta.
Seinä on ihan maanpäällinen seinä? Jos, luulisin ettei siellä paljoakaan rautaa ole. Jokunen vaakateräs voi olla.
Itse teen työkseni erinäköisiä ja -kokoisia reikiä betoniin, ja voin kokemuksesta sanoa että tommosessa hommassa ei tee rälläkällä yhtään mitään. Iso rälläkkä yltää n. 7 sentin syvyyteen, joten hetken saa taistella tuon 30 senttisen seinän kanssa. Lisäksi rälläkän kanssa ei oikein voi vettä käyttää, joten pölyn määrä on jotakin aivan käsittämätöntä.
Noin paksuun seinään tarvitaan kaksi erilaista sahaa. Ensin ajetan normaalilla 400mm avauslaikalla urat seinään niin syvälle kuin tuo laikka yltää, eli n. 13 senttiin. Sen jälkeen ajetaan kehäsahalla, eli sahalla jossa laikka nimensä mukaan kiinnittyy kehältään sahaan, läpi asti/ niin syvälle kuin laikka yltää. Kehäsaha yltää n. 27 sentin syvyyteen. Eli voi vielä jäädä vähän piikkaushommiakin. Noi sahat toimivat useimmiten hydraulisesti, eli vuokraamosta tarvii sitten vielä sen hydrauliyksikönkin mukaan. Sitten tarttee vielä vetää vesiletkut pelipaikalle, mahdollisesti vesi-imurikin, joten vuokraamolasku sen kuin kasvaa.
Eli itse ainakin suosittelen kysymään useammasta timanttifirmasta tarjouksen ja antaa niiden tehdä tommonen aukko. Ei meinaan ole ihan naamanliike tommonen reikä vaikka oliskin pelit ja pensselit.
Noin paksuun seinään tarvitaan kaksi erilaista sahaa. Ensin ajetan normaalilla 400mm avauslaikalla urat seinään niin syvälle kuin tuo laikka yltää, eli n. 13 senttiin. Sen jälkeen ajetaan kehäsahalla, eli sahalla jossa laikka nimensä mukaan kiinnittyy kehältään sahaan, läpi asti/ niin syvälle kuin laikka yltää. Kehäsaha yltää n. 27 sentin syvyyteen. Eli voi vielä jäädä vähän piikkaushommiakin. Noi sahat toimivat useimmiten hydraulisesti, eli vuokraamosta tarvii sitten vielä sen hydrauliyksikönkin mukaan. Sitten tarttee vielä vetää vesiletkut pelipaikalle, mahdollisesti vesi-imurikin, joten vuokraamolasku sen kuin kasvaa.
Eli itse ainakin suosittelen kysymään useammasta timanttifirmasta tarjouksen ja antaa niiden tehdä tommonen aukko. Ei meinaan ole ihan naamanliike tommonen reikä vaikka oliskin pelit ja pensselit.
Itse arvelin että toi seinän yläosan 15cm paksu osuus pitäisi mennä rälläkällä. Pääsee kuitenkin molemmin puolin leikkaamaan.. kohistus reiät vaan poraa ensin.
Toi alaosan paksumpi osuus voi olla ongelmallisempi tosiaan.. täytyy ainakin paksuutta selvitellä ensin. Siinä kun tosiaan on talonkivijalka, joten oiskoha että terästäkin on hieman enemmän.
Joo en ole vielä muualta kyselly tarjousta.. tämä mistä kysyin sattui vain olemaan ainut mikä mulla ol tiedossa. Ne kehuvat että 44cm paksun leikkaavat kerralla.
Toi alaosan paksumpi osuus voi olla ongelmallisempi tosiaan.. täytyy ainakin paksuutta selvitellä ensin. Siinä kun tosiaan on talonkivijalka, joten oiskoha että terästäkin on hieman enemmän.
Joo en ole vielä muualta kyselly tarjousta.. tämä mistä kysyin sattui vain olemaan ainut mikä mulla ol tiedossa. Ne kehuvat että 44cm paksun leikkaavat kerralla.
Se seinä menee leikata rälläkällä. Kahdelta puolen leikkaat. Kivijalkaa joudut välissä piikkaamaan, mutta onnistuu.
Paikallisella timanttisahaus firmalla oli rälläkkä, johon sai vesiletkun kytkettyä. Tuskin ainutlaatuinen maailmassa.. Pölyä ei tullut yhtään, "savea" ja ääntä senkin edestä. Tekivät reikiä noin 15cm paksuun seinään sillä. Näky onnistuvan.
Niinkuin jo muutkin on sanoneet, ei se hääviä ole päästellä rälläkällä seinää. Perturan mainitsemat vehkeet on jo sitten bueno. Mutta jos pakko on, niin onistuu se.
Paikallisella timanttisahaus firmalla oli rälläkkä, johon sai vesiletkun kytkettyä. Tuskin ainutlaatuinen maailmassa.. Pölyä ei tullut yhtään, "savea" ja ääntä senkin edestä. Tekivät reikiä noin 15cm paksuun seinään sillä. Näky onnistuvan.
Niinkuin jo muutkin on sanoneet, ei se hääviä ole päästellä rälläkällä seinää. Perturan mainitsemat vehkeet on jo sitten bueno. Mutta jos pakko on, niin onistuu se.
Ok, elikkäs toi kyseinen firma tekee noi sahaukset ilmeisesti ihan seinäsahalla. Itse tuossa edellisessä viestissä kertoilin käsisahoista, jollaisilla voi lähes kuka tahansa saada reikiä aikaan. Noi seinäsahat ei olekkaan enää mitään ihan perusvermeitä, vaan vaativat ammattilaisen puikkoihin.
Mutta tuosta rälläkän kanssa sohimisesta olen kyllä vähän eri mieltä. Joskus on kokeiltu käyttää rälläkän kanssa vettä. Napsutteli pieniä sähköiskuja sormille jatkuvasti, eli en suosittele. Oletko Hessu varma että kyseessä oli todella rälläkkä, eikä käsitimanttisaha. Toi ~15cm paksuisen seinän sahaaminen vaan viittaisi aika vahvasti tuohon 400mm käsisahaan.
Mutta mikäli Saha päädyt tekemään aukon itse, niin sitten vaan rälläkkä laulamaan. Kuivana ajettaessa kannattaa antaa laikan jäähtyä riittävän usein, eli kerralla ei kannata sahata kovin kummoisia matkoja. Jos laikka pääsee kuumenemaan liika, on tuloksena yleensä kiero laikka. Ja tuohon vaakasuoraan osuuteen kannattaa propata lauta ohjuriksi. Voi paremmin keskittyä itse sahaamiseen kun laikka kulkee laudan päällä oikeaa linjaa pitkin. Eikä se ohjurin proppaaminen ole huono idea pystyosuudellekaan. Ja telineet kannattaa olla semmoiset, joilta yltää sahaamaan vaakaosan n. vyötärön korkeudelta. Ei väsy paikat niin helposti kun ei tarvitse kannatella konetta ylhäällä.
Pölyämiseen auttaa vähän kun teippaa teollisuusimurin letkun siihen teräsuojan viereen. Ei poista pölyämistä kokonaan, mutta helpottaa jonkin verran. Toivottavasti näistä vinkeistä oli edes jotain hyötyä, etten ihan pelkästään itsestäänselvyyksiä laukonut.
Mutta tuosta rälläkän kanssa sohimisesta olen kyllä vähän eri mieltä. Joskus on kokeiltu käyttää rälläkän kanssa vettä. Napsutteli pieniä sähköiskuja sormille jatkuvasti, eli en suosittele. Oletko Hessu varma että kyseessä oli todella rälläkkä, eikä käsitimanttisaha. Toi ~15cm paksuisen seinän sahaaminen vaan viittaisi aika vahvasti tuohon 400mm käsisahaan.
Mutta mikäli Saha päädyt tekemään aukon itse, niin sitten vaan rälläkkä laulamaan. Kuivana ajettaessa kannattaa antaa laikan jäähtyä riittävän usein, eli kerralla ei kannata sahata kovin kummoisia matkoja. Jos laikka pääsee kuumenemaan liika, on tuloksena yleensä kiero laikka. Ja tuohon vaakasuoraan osuuteen kannattaa propata lauta ohjuriksi. Voi paremmin keskittyä itse sahaamiseen kun laikka kulkee laudan päällä oikeaa linjaa pitkin. Eikä se ohjurin proppaaminen ole huono idea pystyosuudellekaan. Ja telineet kannattaa olla semmoiset, joilta yltää sahaamaan vaakaosan n. vyötärön korkeudelta. Ei väsy paikat niin helposti kun ei tarvitse kannatella konetta ylhäällä.
Pölyämiseen auttaa vähän kun teippaa teollisuusimurin letkun siihen teräsuojan viereen. Ei poista pölyämistä kokonaan, mutta helpottaa jonkin verran. Toivottavasti näistä vinkeistä oli edes jotain hyötyä, etten ihan pelkästään itsestäänselvyyksiä laukonut.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa