dieselin hukkaportti/dump walve kysymys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

dieselin hukkaportti/dump walve kysymys

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 16.8.2006 0:41

Oli yksi ilta kylillä sellainen maasto land cruiser diesel..se kiihäytti ja vaihto isompaa silmään ja suhahti samallai ku bensa turbon dumppi/hukkaportti mikä lie..kysymys kuuluu..voiko hukkaporttia laittaa kkk:n k24 malliin missä ei ole valmiina..ja kun hukkaportilta ei mene imusarjaan ahtopaineen palauttavaa letkua..niin kun sen letkun jättää pois ni suhahtaako siitä paineet kartanolle niinku bensa vehkeissä?? En kysellä tyhmiä mut pitääkö paikkansa jos toiselle tulee hyvä mieli yhestä äänestä ja suhauksesta ni onko se niin paha:)???joten onko asia noin, että käyttäytyy tollai??

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 16.8.2006 6:18

Kyllä siinä sinulla on jo hukkaportti. Hukkkaportilla säädetään ahtopaineita eli se päästää pakosarjasta pakokaasuja pakoputkeen turbiinin ohi samalla laskien ahtimen läpivirtaavaa kaasunmäärää. Tästä seuraa ahtojen laskeminen.

Dumpit ja Bypässit sitten päästää niitä paineita pihalle ahtopuolelta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 16.8.2006 10:37

Kyllähän armeijan rasissakin saa ahtimen sakkaamaan kun päästää äkkiä kaasun.. Tuskin siinä dumppia oli.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 16.8.2006 19:19

eli oliko siellä siis joku bensan turbo vai miten se voi suhauttaa jos on diesel??eikä ole kaasuläppää??(ihmeissään)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.8.2006 19:23

Pajerossa ainakin on kaasuläppä

k.m
-
Viestit: 123
Liittynyt: 6.6.2004 14:55

ViestiKirjoittaja k.m » 16.8.2006 23:57

viritä sinne kaasuläppä niin saat sen turbon sakkaamaan jos se niin kiva ääni on.... ei taida pienellä turbolla suuria surinoita syntyä

Ondalf
-
Viestit: 3
Liittynyt: 7.9.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Ondalf » 17.8.2006 20:28

Land Cruiserissa on kaasuläppä ainakin vanhemmissa HJ-60:ssä. Kyseessä joko turbon sakkaus tai mikropiiri-alipaineohjattu dumppi.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 17.8.2006 20:57

no voikos alipaineohjattua dumppia laittaa td jetsoniin..kyllä se sihaus saa ainakin minut hymyilemään:)

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 17.8.2006 21:01

eikös td golf/jetan popoff venttiiliä voi säätää esim 1bar ja kun on huohotin suodatin ni eikös ne ilmat tule sitä kautta pois vähän kuin dumppi tyylisesti??ahtimena kkk k24. ahdoista ei tietoa miten kyseisessä ahtimessa on säädettävissä??

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 17.8.2006 21:06

hmm, voihan sinne sen dumpin laittaa ahtoputkeen mutta mistäs sen alipaineen keksit kun ei semmosta diiselkoneesta saa, ellei sinne sitten laita kaasuläppää ilmavirtausta kuristamaan.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 17.8.2006 21:11

Otat alipainepumpulta alipaineen, magneettiventtiili väliin ja painonappi sisälle ni voit aina sillon suhauttaa ku siltä tuntuu... :)

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 17.8.2006 21:38

Eläkää kuulkaa piruilko ku että osaa:) Asia tuli selväksi sitä ei dieseliin saa..

Koppa
-
Viestit: 87
Liittynyt: 23.9.2004 19:38

ViestiKirjoittaja Koppa » 17.8.2006 22:11

täs on suora lainaus (Member Lehtilän vastaus) yhest aiemmast topicist...

"Jos on kaasuvaijerilla oleva pumppu, niin konstruktio vois olla seuraavanlainen:

Mikrokytkin tms kaasuvipuun (pumpun päähän), joka sulkee kun kaasu on pois päältä.
Sama kytkin ohjaa magneettiventtiiliä, joka päästää alipainepumpulta alipaineen dumpin männän päälle kun kaasu nostetaan ylös. Näin alipaine + ahtopaine voittaa dumpin jousen kuorman ja avaa männän."

että silleen...

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 18.8.2006 9:41

Pitäähän nyt tuommonen autossa olla toki toki, [buhahahhahaha]

http://www.boost4you.de/videos/TD_BOV_mpg1.mpg

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 18.8.2006 16:54

noniin eli ei ole mahdotonta:)..mie en käsitä jos tollanen sahautus saa ihmisen hyvälle tuulelle ni eikö voinu tollasta ohjetta heti laittaa..kyseessä on tekniikan vaihto 1.6 td jossa on td oma pumppu paineen alalisella syötöllä..mitä siihen ny tarvittee et saa toimiin pitääks hommaa mitä kaikkea..vielä ku pikkusen jelppaatte ni pääsette tuskistanne ja mulla on hyvä mieli:)

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 18.8.2006 16:59

eli tossa linkissäkin oli laitettu onks toi nyt dumppi vai hukkaportti??!! niin ahtoputkeen ja kun painetta kertyy säädettyyn määrään toi aukee ja suhahtaa..mihin menee toi letku lähtee tosta päästä..eläkää naurako toisert tykkää ku viheltää toiset ku suhahtaa onko siinä jotain pahaa????en käsitä miksi aina pitää ruveta vitaileen ja irvaileen..

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.8.2006 17:27

Tuo ohjaus olis järkevintä tehdä ohjelmoitavalla logiikalla. Sillä saisi dumpin suhahtamaan silloin kun sille oikeasti olisi tarvetta eli iso ahdin joka jatkaa pyörimistä vaikka löysää kaasun, toki silloin myös ahtoja joku 1,8-9bar ;)

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 18.8.2006 17:27

Dumppihan siihen videon autoon on laitettu. Hukkaporttihan siis päästää liian paineen ahtimen läpi ahtopaineen alentamiseksi ja siitä ei kuulu mitään meteliä.

Joo ei kai siinä mitään väärää oo jos haluaa autoon edes äänet jos ei se kulje :)

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.8.2006 17:34

Pystyputki konepellin läpi vaan :)

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 18.8.2006 19:33

kulkemisesta puheen ollen noita ku on pienellä vaivalla laitettu ni ei kiihytys kisoissa 2 gti 16v pärjännyt..saati sit 300 td ic mersu..ed ei oo pakko liittyä keskusteluun jos ei asiallista sanottavaa löydy..itsellä sattuu ollen takana jo 2 g2 gti 16v:tä ja voin sanoa et ei käy dieselin vaihto kateeksi:)..asiastatietämättömät sanoo mitä sanoo mulla ei kiinnosta. Eli dumppi siis oliks toi ny laitettu ihan esim välijäähyttimen tulopuolen letkuun ja dumpin päästä letku mihin??näin se homma etenee ku ei turhia lässytellä vaan puhutaan asiat halki ni ketään ei jännitä.........VAI???

-Kipe-
-
Viestit: 79
Liittynyt: 22.9.2004 22:21

ViestiKirjoittaja -Kipe- » 19.8.2006 9:45

lainaus ylempää.."kulkemisesta puheen ollen noita ku on pienellä vaivalla laitettu ni ei kiihytys kisoissa 2 gti 16v pärjännyt..saati sit 300 td ic mersu"

olisikohan mahdollista saada ohjeita että saan jätettyä kaverin 300 tdt ic mersun.
mulla on siis toi 1,6tdic.
olen kuullut että se voi olla jopa vaikeahkoa???

XUX63
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.3.2005 15:08

ViestiKirjoittaja XUX63 » 19.8.2006 10:09

lainaus ylempää.."kulkemisesta puheen ollen noita ku on pienellä vaivalla laitettu ni ei kiihytys kisoissa 2 gti 16v pärjännyt..saati sit 300 td ic mersu"

olisikohan mahdollista saada ohjeita että saan jätettyä kaverin 300 tdt ic mersun.
mulla on siis toi 1,6tdic.
olen kuullut että se voi olla jopa vaikeahkoa?


Eipä se niin ylivoimaista taida olla - tässä vaiheessa kesää riittää 11,92s alitus varttimaililla ;) Kuukauden päästä voi olla jo vaikeampaa....

Olis kiva tietää miten tuolla tietopohjalla on pantu diisseli kulkemaan nuinkin hyvin ? Vähän jos sais speksejä niin vois tuo omakin nokivasara lähteä viivalta paremmin kuin purkka tukasta :D

katajism
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.5.2004 12:31

ViestiKirjoittaja katajism » 19.8.2006 11:00

hmm. itsellä tällä hetkellä kokemusta golfista ja mesestä. golf 3 tdi, ja sopivasti vireistetty(n 130hv) eikä se kyllä pärjää- 97 e300 tdt:lle( "tehoboxilla") esim 60-140 kiidytyksessä sitten millään... paikaltaan lähdettäessä esim 0-80 niin mese taas häviää hitusen.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 19.8.2006 17:23

erehdys..se oli muistaakseni 200td..enkä tarkoita tota kiihyttelyä omalla autolla..

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 19.8.2006 17:29

nii onko jollain nyt tieto mihin lähtee letku tosta dumpin päästä??se riittää minulle!

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.8.2006 18:20

imusarjaan kaasuläpän jälkeen

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.8.2006 20:20

Dumppi tarvii alipainetta, alipainetta saa dieselissä vain alipainepumpulta. Jonkinlaisen sähköisen ohjaussysteemin se vielä tarvii. Sen saa jokainen keksiä hatustaan, valmiita kun ei juurikaan ole olemassa. Sitten saapi suhahtelemaan silloin kun haluaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.8.2006 21:29

Tuota... silloin kun haluaa dumpin pysyvän kiinni niin silloin sinne täytyy saada ylipaine, eli ohjaus ali/ylipaineella.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 20.8.2006 13:24

http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... duct=FMDDV

Tollanen pellin alle niin suhahtelee, maksaa maltaita enkä tiedä toimiiko kaikissa vag dieseleissä.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 20.8.2006 18:56

Selvä..pitää pyytää jotain suomentaan ton..ni näkee sit et mihis kaikkeen toi käy.

juseliina
-
Viestit: 68
Liittynyt: 15.8.2006 16:42

ViestiKirjoittaja juseliina » 21.8.2006 1:34


juseliina
-
Viestit: 68
Liittynyt: 15.8.2006 16:42

ViestiKirjoittaja juseliina » 21.8.2006 1:42


*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 23.8.2006 20:48

No mä vastaan alkuperäiseen kysymykseen kun tuntuu tuo juttu muilla hieman rönsyilevän :9

Kyllä sen Dumpin saa sinne viritettyä. Kaverilla on viritetty Dumppi 306:seen pösöön ahtimen ja välijäähyn välille letkuun. Ohjaus on sähköisesti kaasupolkimelta. Kun polkimen nostaa niin Dumppi avautuu...ja kyllä pihisee... :)

Kaveri tilas tuon Dumpin Ebaystä...

Sitä en osaa sanoa että miten paljon hyötyä tuosta Dumpista on, mutta tuskin siitä haittaakaan on.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.8.2006 22:05

Sehän on sitten kiva kun pintakaasulla vetää kaiken paskan koneeseen, no eipähän tarvitse huolehtia oljynvaihdosta kun vaihtaa vaan konetta...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 23.8.2006 22:39

Mulla ainakin vnt sakkaa mukavasti kun löysää kaasun. Kuulostaa kuulemma ralli-autolta :D

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.8.2006 23:06

Kuin myös jos pitää paineet luokkaa 1,7-9 ;)

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 25.8.2006 7:35

Jetgirl,

No offense ja silleen, mutta varmasti suurin osa tämän alueen diesel-tietäjistä auttaa sinua mielellään ja innosta kihisten... Jos kysymykset ovat oikeasti järkeviä ja asiallisesti esitettyjä.

Tällainen dieselin dumppailu ja valveilu ei vaan ole millään tavalla järkevää eikä edes tehoja lisäävää, siksi aiheesta vouhottaminen saa aikalailla karvat pystyyn alan miehiltä. Mielikuvana varmaan heti ensimmäisenä joku karkinpinkki teinigolffi suhisemassa Shellin pihalla.

Omalla käytöksellään petaa hyvin paljon sitä millaista palautetta saa.

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Hessu » 25.8.2006 15:20

Itsekin voisin tulla ilomielin auttamaan/neuvomaan tuolla kylillä JOS

A. Olis järkevästä ja sinulle tarpeellisesta asiasta kysymys(lue sinulle olisi siitä hyötyä)

B. Et olis Antti joka esiintyy muijansa nickillä.

ps. autohan on sinänsä ihan hyvän näköinen+komeet vanteet.

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 25.8.2006 17:20

Taajuus,

"Tällainen dieselin dumppailu ja valveilu ei vaan ole millään tavalla järkevää eikä edes tehoja lisäävää, siksi aiheesta vouhottaminen saa aikalailla karvat pystyyn alan miehiltä. Mielikuvana varmaan heti ensimmäisenä joku karkinpinkki teinigolffi suhisemassa Shellin pihalla.

Omalla käytöksellään petaa hyvin paljon sitä millaista palautetta saa."

Kuka on vouhottanut?? Sulla on ehkä heti ensimmäisenä mielikuvana pinkki teinigolffi suhisemassa jossain! Mut kaikilla ei ole, sori vaan!!

Olenko tehnyt jotain sellaista, että saisin esim. huonoa palautetta tms.?

Käsittääkseni topicit ovat sitä varten, että siel voi kysyy jotain asiaa ja muut voi niihin vastata jne... Vai olenko ihan väärässä??

Niin tai no voihan olla, että ihmiset on kateellisii, mistä mie sen voin tietää!!!

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 25.8.2006 17:24

Hessu,

"Itsekin voisin tulla ilomielin auttamaan/neuvomaan tuolla kylillä JOS

A. Olis järkevästä ja sinulle tarpeellisesta asiasta kysymys(lue sinulle olisi siitä hyötyä)

B. Et olis Antti joka esiintyy muijansa nickillä.

ps. autohan on sinänsä ihan hyvän näköinen+komeet vanteet."

Ensinnäkin, en ole kukaan Antti ja toiseksi en esiinny kenenkään muun nickillä!!!
Komanneksi älä vittuile, ku et osaa!!!

Jetgirl_86
-
Viestit: 59
Liittynyt: 4.2.2006 16:07

ViestiKirjoittaja Jetgirl_86 » 25.8.2006 17:25

Tää touhu alkaa mennä aika vitusti yli, enkä rupee kattoon tällästä!! Joten tää ei jää tähän!!!

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 25.8.2006 18:36

Kyllä tämä nyt tältä osin jää tähän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa