Nürburgring
Valvoja: ffp jäsenet
Aikamoinen kirjo autoja ollu rataa kiertämässä, hieman eri luokkaa kuin mitä suomessa esim. ratapäivillä. Tässä kyllä on sitä jotain...
http://maukka.1g.fi/kuvat/Nyrre2006/Nyrre+962.jpg
Tuossa oli myöskin sitä jotain, vanteista voi päätellä mikä siellä takakontissa puhisee.. Eikä muuten ole mikään teinituunari.
Tuollaisia yhdistelmiä näkyi todellakin ilahduttavan paljon, viimeisen päälle rakennettu ratalelu ilman mitään kompromissejä ja kuljettajana +50v harmaantunut herrasmies.
Tuossa oli myöskin sitä jotain, vanteista voi päätellä mikä siellä takakontissa puhisee.. Eikä muuten ole mikään teinituunari.
Tuollaisia yhdistelmiä näkyi todellakin ilahduttavan paljon, viimeisen päälle rakennettu ratalelu ilman mitään kompromissejä ja kuljettajana +50v harmaantunut herrasmies.
Näitä +50v tuunareita yms. kuskeja näkee aina silloin tällöin. Yleensä kyllä jonkun oldtimerin ratissa. Juttelin taannoin BBS perustajan Hr. Baumgartner koulukaverin kanssa lentokoneessa matkalla Atlantasta Stuttgarttiin auton tuunaamisesta yms. joutavan päiväisestä. Ukolla itellä oli tämä putka, josta se omisti 35% eli näillä papoilla _on_ rahaa, vaikka ne ei sitä levittelekään. Tietysti joitakin euroja laitetaan myös huvituksiin. Äijällä itsellä oli 996 Turbo (jonka arvo oli tuskin promilleakaan
omaisuudesta).
omaisuudesta).
siis laukesiko koenigsegg? jos niin miksi(jos tiedät edes epäilyä)
Edit: vittuko ne valittaa, ostakaa kaapelinetti, älkääkä motukalla surfatko. aukes itsellä heti melkein kaikki :)
Edit: vittuko ne valittaa, ostakaa kaapelinetti, älkääkä motukalla surfatko. aukes itsellä heti melkein kaikki :)
Viimeksi muokannut Warmaster, 16.8.2006 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuli kans toukokuussa käytyä tuolla kattelemassa ja en tiedä oliko huonon kelin takia vähän autoja likkeellä. Radalla pyöri jokunen mottoripyörä ja vanha porsche. Itse tuli ajettua kierroksen peugeot 307 1.6 vuokra autolla. ei ollu kyllä mikään raketti, mutta tulihan sisäänajetuksi, autolla oli ajettu nimittäin 12km kun vuokrasin sen.
Nordschelifenin radan korkeuserot radan matalimmasta kohdasta korkeimpaan kohtaan oli jotain 280m, eli aika jyrkkiä nousuja riittää varsinkin 1.6 koneelle...
Nordschelifenin radan korkeuserot radan matalimmasta kohdasta korkeimpaan kohtaan oli jotain 280m, eli aika jyrkkiä nousuja riittää varsinkin 1.6 koneelle...
Nyrre 2006 reissuraportti
Rytmiryhmä: Jukka, Marko ja Tero V.
Kalusto: Audi A3 3.2 quattro ja Subaru Impreza STI
17.7. maanantai
Päivällä pakkausta kotona ja kauheaa pähkäilyä onko kaikki tarvittava mukana. Ilmeisesti on joten autolle ja nokka kohti Helsinkiä. Auto käyntiin ja sisälle hakemaan yhtä vähemmän oleellista tarviketta tällä reissulla, nimittäin kypärää joka meinasi jäädä kotiin. Noh, ehkä Teron pää ei kypärää olisi tarvinnutkaan. Helsingissä tavaroiden lastaus reissuautoihin ja sitten autokannen kautta hyttiin. Reissu on alkanut.
18.7. tiistai
Heräämme aamulla hieman ennen rantautumista virkeinä hyvin nukutun yön jälkeen ja siirrymme aamupalalle. Toiset nauttii hieman tukevamman aamiaisen ja toiset vähän kevyemmän. Tästä on hyvä lähteä tahkoamaan Ruotsin ja Tanskan läpi, heittämällä toki. Ruotsissa tylsää E4:sta kohti etelää, ei oikeastaan mitään raportoitavaa (Subarun kyydistä kuuluvan kuorsauksen ja yllättävän nopeiden pakettiautojen lisäksi). Ruotsista siirrymme Tanskaan sillan kautta. Komea paikka, onpahan sekin nyt sitten nähty (ei tarvitse toista kertaa enää sitä kautta kiertää). Tanskassa suunnilleen samaa rataa, tasaista suoraa tietä. Lautalla lätäkön yli Saksaan ja pippuripihvit samalla evääksi.
Saksassa ajamiseen tulee uutta pirteyttä kun molemmissa autoissa odotellaan kieli pitkällä vapaiden nopeuksien autobaanoja. Niitä saakin odotella melko runsaiden liikennemäärien estellessä vapaata ajoa. Molemmilla reissukulkineilla kuitenkin saavutetaan nopeudenrajoitin ennen Hampuria. Sekin on nyt kokeiltu. Illalla Hampurissa pienimuotoinen hotellinmetsästys (hyvää pimppistä) ja sitten nukkumaan.
19.7. keskiviikko
Päivän ohjelmassa siirtymä Hampurista Nürburgiin. Kevyt alle 600km taipale siis edessä ja mukavan lämmin ajosää. Audin navi kierrättää pahimpien ruuhkien ohi ja matka taittuu reippaasti, marssivauhtina mukavat 160-180km/h. Muutaman kahvi/battery/pissitauon jälkeen alkaa maisemat pikkuhiljaa muuttumaan enemmän ja enemmän kumpuilevaksi ja autoissa jännitys tiivistyy. Lähestymme pelipaikkaa. Ensimmäiset Nürburgring-viitat näkyy jo ja kohta siirrymmekin baanalta pienemmälle tielle. Sitten vilahtaakin jo tien vieressä ensimmäisen kerran itse Nordschleife. Tunnelma tiivistyy. Rata vilahtaa toisenkin kerran tien vieressä ennenkuin saavumme Nürburgin kylään. Hämmästelemme hetken itse kylää ennenkuin siirrymme Nordschleifen parkkipaikalle. Radalla pauhaa Mersun testikuljettajat mm. S600:lla ja SLR:llä. Turistit on ihan ihmeissään.
Hetken hämmästeltyämme siirrymme n. 40km päähän Cochemin kylään Parkhotel Landenbergiin, missä Hotellin emäntä Gertdrude ottaa meidät jämäkästi mutta asiallisen ystävällisesti vastaan. Hotellia etsiessä ajeltiin taas hieman pimppistä, hyvää sellaista. Lämpömittari näyttää melkein 40 lämpöä illalla ja huoneissa tuntuu myös tarkenevan erittäin hyvin.
20.7. torstai
Aamulla heti aamupalan jälkeen autoihin ja kohti Nyrreä. Päivä vietetään radan laidalla kameroiden kanssa ja bongaillaan tehtaiden protoja. Radalla oli kiertämässä Audin "LeMans/R8" protoja, Mersun iso Coupe, Bemarin faceliftejä, ym. kaikkea muuta hieman speciaalia. Illalla radalle pääsi normaaliin tapaan kaikki halukkaat ja niiden ihmettelyyn menikin sitten loppuaika. Takaisin Cochemiin ja "Gertun" ohjeilla autot jämäkästi parkkiin.
21.7. perjantai
Ensimmäinen ajopäivä. Aamupäivällä vielä vähän protojen bongailua, mutta heti iltapäivällä ostettiin ensimmäiset ratakierrokset automaatista ja sitten hieman spekuloimaan varikkoalueelle sopivaa ajohetkeä. Varikolla seisoo parkissa myös muuan Koenigsegg CCX. Koko reissun aikana alueella näkyy meidän lisäksi kaksi muuta suomalaista autoa, suomalaisia motoristeja pyörii alueella huomattavasti enemmän.
Seuraavaksi vihdoinkin katselemaan rataa sieltä ainoasta oikeasta suunnasta, tuulilasin takaa. Jukka vetää ensimmäisen kierroksen Audillaan ja Tero katselee maisemia kyydissä. Heti ensimmäinen kierros kertoo että kaikki hypetys ja ennakkoon kuullut kehut ei pidä paikkaansa, rata on nimittäin vielä hienompi kuin mitä jutut kertovat. Vielä ei jää oikeastaan mitään muuta radasta mieleen kuin sen vaativuus ja mahtavat korkeuserot (sekä radan varteen nyykähtänyt Koenigsegg).
Päivän aikana myös Tero pääsee kokeilemaan rataa itse ajaen. Kierros sujuu yllättävän mukavasti, pari autoa jää jalkoihin ja samanverran tahtoo ohi. Perjantai on vielä kohtalaisen hiljainen päivä radalla. Kierroksen jälkeen kädet hikoilee ja paita on märkä vaikka kierros oli lähinnä kruisailua. Seuraavaksi iskee sitten ristiriitaiset tunteet, toisaalta fiilis on todella hieno ajon jälkeen, mutta samalla v***ttaa ankarasti kun oma auto on melkein 2000km päässä.
22.7. lauantai
Radalla tungosta heti aamusta alkaen. Tänään siis keskitytään taas kuvaamiseen ja ralliturismiin radan laidalla. Lähtöalueella pyörii M3 CSL Bemareita ja GT3 RS Possuja riesaksi asti. Lambot, TVR:t ja Ferrarit hieman piristää parkkialueen yleistä "tylsyyttä". Koenigseggin testikuljettajan kanssa hämmästellään parkkipaikan elämää ja rataa yleensä. Samalla meille vinkataan eräästä ruotsalaisesta motoristista joka on saapunut paikalle myös. Kyseinen motoristi ajelee kokomustassa ajopuvussa ja mustalla Ghost-edition kilo-gikserillä. Ja ihan näyttävästi ajaakin, erottuu mukavasti radalla muista mopoilijoista hieman näyttävämmällä ajotyylillään.
Radan varressa pistää silmään miten älytöntä koko touhu on, jos sitä siis alkaisi ihan järjellä ajattelemaan. Radalla näkee miten motoristit tulee mutkaan polvi maassa rinnakkain ja samalla GT3 Porsche vetää ulkokautta ohi. Osumia ei tule, mutta kaiteen takaa katsottuna touhu näyttää melko jännältä. Unohdetaan siis se järjen käyttö täällä ja nautitaan toiminnasta. Radalla vetää Possujen ja mopojen lisäksi pari todella nopeaa tila-autoa. Rellun Espace ja Golf Plus ovat yllättävän nopeita oikeissa käsissä, siinä oli muutamat Possutkin tien tukkeena.
Illalla Jukka käy vielä vetämässä pari kierrosta rataa Audillaan ja sitten takaisin Cochemiin. Kevyen iltapalan ja parin oluen jälkeen nukkumaan että jaksaa taas aamulla herätä ajoissa.
23.7. sunnuntai
Päivä alkaa huoneiden luovutuksella ja tavaroiden pakkauksella. Hyvästelemme Gertun ja muutamme Frankin Ringhaussiin. Päivällä tarjoutuu mahdollisuus päästä radalle hieman kokeneemman kuljettajan ja keskimääräistä nopeamman auton kyytiin. Ensin kyytiin hyppää Tero ja Jukka. 8 minuuttia ja 4 sekuntia kestäneen vuoristoratakyydin jälkeen rata tuntuu vielä entistä hienommalta. Kierroksen aikana tulee selväksi että Nyrrellä voi myös hypätä, useammankin kerran, jos vain uskallusta ja nopeutta riittää. Markon kyydityskierros näyttää sitten radasta sen ikävämmän puolen. Ruuhkaa, kolareita ja vaarallisia tilanteita mopoilijoiden kanssa.
Illalla Ringhaussissa jälleen kevyt iltapala ja samalla juttelemme hyvän ystävämme Frankin kanssa radasta kaikkea mielenkiintoista. Frank lupaa myös hoitaa meille renkaita ja jarruja kun tulemme seuraavan kerran paikalle, ettei niitä tarvitsisi tuoda Suomesta asti. Frankiltä löytyy myös vuokrattavaa kalustoa jos ei omalla autolla halua mennä radalle.
24.7. maanantai
Viimeinen ajopäivä. Tänään on tarkoitus ajaa pois viimeiset maksetut kierrokset ja sehän onnistuukin melkein. Jukalla alkaa jo polttemaan kierrosajat ja tarkalla minuuttikellolla mitattuna kymppi meneekin rikki. Myös Markon vauhti alkaa löytymään ja yllättävän paljon tulee jo muita perä edellä vastaan.
Siirrymme hetkeksi radan varteen kuvailemaan, kunnes koko rata hiljenee. Kukaan ei oikeastaan tiedä mitään muuta kuin että rata on ilmeisesti suljettu. Ajamme läheiselle huoltoasemalle missä kuulemme ohimennen mitä radalla on sattunut, "massiv unfall". Motoristi ajoi Kallenhardissa kaiteeseen ja menehtyi. Tämän kesän kolmas kuolonuhri Nordschleifella. Vetää hiljaiseksi.
Tämän reissun rata-ajelut oli siis ajeltu. Ringhaussiin kevyelle iltapalalle ja nukkumaan.
25.7. tiistai
Aamulla nokka kohti Hampuria. Hampurissa pimppistä, shoppailua ja hämmästelyä.
26.7. keskiviikko
Hampuri - Tukholma. Jälleen kohtalaisen tylsä siirtymätaival Tanskan ja Ruotsin osalta. Saksan baanojen jälkeen nopeusrajoitettu moottoritieköröttely tuntuu melko turhauttavalta. Tukholmassa suoraan hotelliin ja nukkumaan.
27.7 torstai
Päivä Tukholmassa, hyvää pimppistä ja vähän shoppailua. Illalla laivaan ja kohti kotia.
28.7. perjantai
Helsinkiin rantautuminen. Reissu alkaa olemaan paketissa, enää pieni siirtymä kotiin. Reissu onnistui erittäin hienosti ja kahden viikon aikana tuli nähtyä sen verran kaikkea speciaalia että niitä sulatellaan edelleen.
Linkkivinkit:
http://www.nurburgring.org.uk - Ben Lovejoyn loistava tietopaketti Nordschleifesta
http://www.julesperry.com/nurburgring/ - Webcam ja Nordschleife kalenteri
Rytmiryhmä: Jukka, Marko ja Tero V.
Kalusto: Audi A3 3.2 quattro ja Subaru Impreza STI
17.7. maanantai
Päivällä pakkausta kotona ja kauheaa pähkäilyä onko kaikki tarvittava mukana. Ilmeisesti on joten autolle ja nokka kohti Helsinkiä. Auto käyntiin ja sisälle hakemaan yhtä vähemmän oleellista tarviketta tällä reissulla, nimittäin kypärää joka meinasi jäädä kotiin. Noh, ehkä Teron pää ei kypärää olisi tarvinnutkaan. Helsingissä tavaroiden lastaus reissuautoihin ja sitten autokannen kautta hyttiin. Reissu on alkanut.
18.7. tiistai
Heräämme aamulla hieman ennen rantautumista virkeinä hyvin nukutun yön jälkeen ja siirrymme aamupalalle. Toiset nauttii hieman tukevamman aamiaisen ja toiset vähän kevyemmän. Tästä on hyvä lähteä tahkoamaan Ruotsin ja Tanskan läpi, heittämällä toki. Ruotsissa tylsää E4:sta kohti etelää, ei oikeastaan mitään raportoitavaa (Subarun kyydistä kuuluvan kuorsauksen ja yllättävän nopeiden pakettiautojen lisäksi). Ruotsista siirrymme Tanskaan sillan kautta. Komea paikka, onpahan sekin nyt sitten nähty (ei tarvitse toista kertaa enää sitä kautta kiertää). Tanskassa suunnilleen samaa rataa, tasaista suoraa tietä. Lautalla lätäkön yli Saksaan ja pippuripihvit samalla evääksi.
Saksassa ajamiseen tulee uutta pirteyttä kun molemmissa autoissa odotellaan kieli pitkällä vapaiden nopeuksien autobaanoja. Niitä saakin odotella melko runsaiden liikennemäärien estellessä vapaata ajoa. Molemmilla reissukulkineilla kuitenkin saavutetaan nopeudenrajoitin ennen Hampuria. Sekin on nyt kokeiltu. Illalla Hampurissa pienimuotoinen hotellinmetsästys (hyvää pimppistä) ja sitten nukkumaan.
19.7. keskiviikko
Päivän ohjelmassa siirtymä Hampurista Nürburgiin. Kevyt alle 600km taipale siis edessä ja mukavan lämmin ajosää. Audin navi kierrättää pahimpien ruuhkien ohi ja matka taittuu reippaasti, marssivauhtina mukavat 160-180km/h. Muutaman kahvi/battery/pissitauon jälkeen alkaa maisemat pikkuhiljaa muuttumaan enemmän ja enemmän kumpuilevaksi ja autoissa jännitys tiivistyy. Lähestymme pelipaikkaa. Ensimmäiset Nürburgring-viitat näkyy jo ja kohta siirrymmekin baanalta pienemmälle tielle. Sitten vilahtaakin jo tien vieressä ensimmäisen kerran itse Nordschleife. Tunnelma tiivistyy. Rata vilahtaa toisenkin kerran tien vieressä ennenkuin saavumme Nürburgin kylään. Hämmästelemme hetken itse kylää ennenkuin siirrymme Nordschleifen parkkipaikalle. Radalla pauhaa Mersun testikuljettajat mm. S600:lla ja SLR:llä. Turistit on ihan ihmeissään.
Hetken hämmästeltyämme siirrymme n. 40km päähän Cochemin kylään Parkhotel Landenbergiin, missä Hotellin emäntä Gertdrude ottaa meidät jämäkästi mutta asiallisen ystävällisesti vastaan. Hotellia etsiessä ajeltiin taas hieman pimppistä, hyvää sellaista. Lämpömittari näyttää melkein 40 lämpöä illalla ja huoneissa tuntuu myös tarkenevan erittäin hyvin.
20.7. torstai
Aamulla heti aamupalan jälkeen autoihin ja kohti Nyrreä. Päivä vietetään radan laidalla kameroiden kanssa ja bongaillaan tehtaiden protoja. Radalla oli kiertämässä Audin "LeMans/R8" protoja, Mersun iso Coupe, Bemarin faceliftejä, ym. kaikkea muuta hieman speciaalia. Illalla radalle pääsi normaaliin tapaan kaikki halukkaat ja niiden ihmettelyyn menikin sitten loppuaika. Takaisin Cochemiin ja "Gertun" ohjeilla autot jämäkästi parkkiin.
21.7. perjantai
Ensimmäinen ajopäivä. Aamupäivällä vielä vähän protojen bongailua, mutta heti iltapäivällä ostettiin ensimmäiset ratakierrokset automaatista ja sitten hieman spekuloimaan varikkoalueelle sopivaa ajohetkeä. Varikolla seisoo parkissa myös muuan Koenigsegg CCX. Koko reissun aikana alueella näkyy meidän lisäksi kaksi muuta suomalaista autoa, suomalaisia motoristeja pyörii alueella huomattavasti enemmän.
Seuraavaksi vihdoinkin katselemaan rataa sieltä ainoasta oikeasta suunnasta, tuulilasin takaa. Jukka vetää ensimmäisen kierroksen Audillaan ja Tero katselee maisemia kyydissä. Heti ensimmäinen kierros kertoo että kaikki hypetys ja ennakkoon kuullut kehut ei pidä paikkaansa, rata on nimittäin vielä hienompi kuin mitä jutut kertovat. Vielä ei jää oikeastaan mitään muuta radasta mieleen kuin sen vaativuus ja mahtavat korkeuserot (sekä radan varteen nyykähtänyt Koenigsegg).
Päivän aikana myös Tero pääsee kokeilemaan rataa itse ajaen. Kierros sujuu yllättävän mukavasti, pari autoa jää jalkoihin ja samanverran tahtoo ohi. Perjantai on vielä kohtalaisen hiljainen päivä radalla. Kierroksen jälkeen kädet hikoilee ja paita on märkä vaikka kierros oli lähinnä kruisailua. Seuraavaksi iskee sitten ristiriitaiset tunteet, toisaalta fiilis on todella hieno ajon jälkeen, mutta samalla v***ttaa ankarasti kun oma auto on melkein 2000km päässä.
22.7. lauantai
Radalla tungosta heti aamusta alkaen. Tänään siis keskitytään taas kuvaamiseen ja ralliturismiin radan laidalla. Lähtöalueella pyörii M3 CSL Bemareita ja GT3 RS Possuja riesaksi asti. Lambot, TVR:t ja Ferrarit hieman piristää parkkialueen yleistä "tylsyyttä". Koenigseggin testikuljettajan kanssa hämmästellään parkkipaikan elämää ja rataa yleensä. Samalla meille vinkataan eräästä ruotsalaisesta motoristista joka on saapunut paikalle myös. Kyseinen motoristi ajelee kokomustassa ajopuvussa ja mustalla Ghost-edition kilo-gikserillä. Ja ihan näyttävästi ajaakin, erottuu mukavasti radalla muista mopoilijoista hieman näyttävämmällä ajotyylillään.
Radan varressa pistää silmään miten älytöntä koko touhu on, jos sitä siis alkaisi ihan järjellä ajattelemaan. Radalla näkee miten motoristit tulee mutkaan polvi maassa rinnakkain ja samalla GT3 Porsche vetää ulkokautta ohi. Osumia ei tule, mutta kaiteen takaa katsottuna touhu näyttää melko jännältä. Unohdetaan siis se järjen käyttö täällä ja nautitaan toiminnasta. Radalla vetää Possujen ja mopojen lisäksi pari todella nopeaa tila-autoa. Rellun Espace ja Golf Plus ovat yllättävän nopeita oikeissa käsissä, siinä oli muutamat Possutkin tien tukkeena.
Illalla Jukka käy vielä vetämässä pari kierrosta rataa Audillaan ja sitten takaisin Cochemiin. Kevyen iltapalan ja parin oluen jälkeen nukkumaan että jaksaa taas aamulla herätä ajoissa.
23.7. sunnuntai
Päivä alkaa huoneiden luovutuksella ja tavaroiden pakkauksella. Hyvästelemme Gertun ja muutamme Frankin Ringhaussiin. Päivällä tarjoutuu mahdollisuus päästä radalle hieman kokeneemman kuljettajan ja keskimääräistä nopeamman auton kyytiin. Ensin kyytiin hyppää Tero ja Jukka. 8 minuuttia ja 4 sekuntia kestäneen vuoristoratakyydin jälkeen rata tuntuu vielä entistä hienommalta. Kierroksen aikana tulee selväksi että Nyrrellä voi myös hypätä, useammankin kerran, jos vain uskallusta ja nopeutta riittää. Markon kyydityskierros näyttää sitten radasta sen ikävämmän puolen. Ruuhkaa, kolareita ja vaarallisia tilanteita mopoilijoiden kanssa.
Illalla Ringhaussissa jälleen kevyt iltapala ja samalla juttelemme hyvän ystävämme Frankin kanssa radasta kaikkea mielenkiintoista. Frank lupaa myös hoitaa meille renkaita ja jarruja kun tulemme seuraavan kerran paikalle, ettei niitä tarvitsisi tuoda Suomesta asti. Frankiltä löytyy myös vuokrattavaa kalustoa jos ei omalla autolla halua mennä radalle.
24.7. maanantai
Viimeinen ajopäivä. Tänään on tarkoitus ajaa pois viimeiset maksetut kierrokset ja sehän onnistuukin melkein. Jukalla alkaa jo polttemaan kierrosajat ja tarkalla minuuttikellolla mitattuna kymppi meneekin rikki. Myös Markon vauhti alkaa löytymään ja yllättävän paljon tulee jo muita perä edellä vastaan.
Siirrymme hetkeksi radan varteen kuvailemaan, kunnes koko rata hiljenee. Kukaan ei oikeastaan tiedä mitään muuta kuin että rata on ilmeisesti suljettu. Ajamme läheiselle huoltoasemalle missä kuulemme ohimennen mitä radalla on sattunut, "massiv unfall". Motoristi ajoi Kallenhardissa kaiteeseen ja menehtyi. Tämän kesän kolmas kuolonuhri Nordschleifella. Vetää hiljaiseksi.
Tämän reissun rata-ajelut oli siis ajeltu. Ringhaussiin kevyelle iltapalalle ja nukkumaan.
25.7. tiistai
Aamulla nokka kohti Hampuria. Hampurissa pimppistä, shoppailua ja hämmästelyä.
26.7. keskiviikko
Hampuri - Tukholma. Jälleen kohtalaisen tylsä siirtymätaival Tanskan ja Ruotsin osalta. Saksan baanojen jälkeen nopeusrajoitettu moottoritieköröttely tuntuu melko turhauttavalta. Tukholmassa suoraan hotelliin ja nukkumaan.
27.7 torstai
Päivä Tukholmassa, hyvää pimppistä ja vähän shoppailua. Illalla laivaan ja kohti kotia.
28.7. perjantai
Helsinkiin rantautuminen. Reissu alkaa olemaan paketissa, enää pieni siirtymä kotiin. Reissu onnistui erittäin hienosti ja kahden viikon aikana tuli nähtyä sen verran kaikkea speciaalia että niitä sulatellaan edelleen.
Linkkivinkit:
http://www.nurburgring.org.uk - Ben Lovejoyn loistava tietopaketti Nordschleifesta
http://www.julesperry.com/nurburgring/ - Webcam ja Nordschleife kalenteri
Suosittelen kyllä liittämään tämän paikan automatkailijan reittiin. Käytiin seuraavalla viikolla tämän porukan käynnistä. Kalustoa tosiaan oli; levennetystä M3 CSL:stä Ducatoon ja VR6 Sciroccoon. Porkkea oli kaikkia mahdollisia variaatioit (ei varmaan kaikkia, mutta esim. Carrera GT!). Myös tuolloin radalla tapahtui moottoripyörän kanssa onnettomuus, mutta tällä kertaa kaveri selvisi ruhjeilla.. Pari autoakin kävi kokeilemassa kaiteiden kestävyyttä. Toiminta tuolla radalla on kyllä erittäin esimerkillistä, vaikka vauhdit ovat melko hurjia ajoittain. Itse vain 'cruisailimme' rataa ympäri johtuen kalustosta ja yritimme parhaamme mukaan pysyä poissa jaloista, mutta fiilistä saa kerättyä.
Tiistaipäivämme oli näistä kuvista päätellen paljon rauhallisempi ja autoja oli vähemmän, mutta unohtumaton reissu kyllä. Lyhyestä vierailusta syntyi vain päätös, että usemman päivän reissun tuonne "joutuu" tekemään, jotta pääsee nauttimaan kunnolla.
Tiistaipäivämme oli näistä kuvista päätellen paljon rauhallisempi ja autoja oli vähemmän, mutta unohtumaton reissu kyllä. Lyhyestä vierailusta syntyi vain päätös, että usemman päivän reissun tuonne "joutuu" tekemään, jotta pääsee nauttimaan kunnolla.
Itse kävin viime sunnuntaina ensimmäistä kertaa ajamassa Nordschleifen läpi. Aiemmin olen paikalla käynyt pariin kertaan mutta nyt pääsin radalle.
Kaikenkaikkiaan hieno ajoelämys. Kyllä sinne uskaltaa hitaammallakin autolla mennä kun vaan ennen mutkiin hidastamista katsoo peiliin.
Muutama auto mut ohitti, M3 CSL, pari porschea ja uusi RS4 audi. Lisäksi yksi Audi A2 meni ihan sukkana ohi! Pienempää silmään ja kaasu pohjassa mutta silti A2 meni menojaan. On mulla nyt sentään 180hv. Mitähän sille A2 audille oli oikein tehty? Isoin bensakone on 1.6fsi ja sitten 1.4 tdi jota siihen saa mun tietääkseni.
Missä uudemmissa PC peleissä pääsee ajamana Nordschleifella suunnilleen siinnä kunnossa kun rata tätä nykyä on?
Kaikenkaikkiaan hieno ajoelämys. Kyllä sinne uskaltaa hitaammallakin autolla mennä kun vaan ennen mutkiin hidastamista katsoo peiliin.
Muutama auto mut ohitti, M3 CSL, pari porschea ja uusi RS4 audi. Lisäksi yksi Audi A2 meni ihan sukkana ohi! Pienempää silmään ja kaasu pohjassa mutta silti A2 meni menojaan. On mulla nyt sentään 180hv. Mitähän sille A2 audille oli oikein tehty? Isoin bensakone on 1.6fsi ja sitten 1.4 tdi jota siihen saa mun tietääkseni.
Missä uudemmissa PC peleissä pääsee ajamana Nordschleifella suunnilleen siinnä kunnossa kun rata tätä nykyä on?
Pienempää silmään ja kaasu pohjassa mutta silti A2 meni menojaan. On mulla nyt sentään 180hv. Mitähän sille A2 audille oli oikein tehty?
Ihan täysin mahdollista että ei yhtään mitään muuta kuin asennettu kokenut kuski sinne ratin taakse. Nimittäin jos muutenkin ajotaidolla ja radan tuntemuksella on suuri merkitys rata-ajossa, niin tuolla Nyrrellä se korostuu erittäin paljon. Jos sinä ajoit siellä ensimmäistä kertaa niin ei ole mikään uutinen että tuollaisillakin laitteilla mennään heittämällä ohi. Me nähtiin tuolla reissulla noi pari tila-autoa jotka ahdisteli Porscheja siellä...
^-- joo oli se aika huvittavaa kun Transiitti liimautui jonkun jaappaninihme CXTZR XXR-R kyykkyraaserin perään ja se nainen (Sabine?) huusi ja huitoi MOVE, MOVE! :D
En ole käynyt paikan päällä, mutta GTR:ään on saatavana aika hyvä add-on. Rata ajetaan eri tavalla ainakin kuin GT4:ssa. Joissakin videoissa olen nähnyt radan ajettavan kuten tuossa GTR:n add-on:issa, joten se kai on aika lähellä totuutta.
Missä uudemmissa PC peleissä pääsee ajamana Nordschleifella suunnilleen siinnä kunnossa kun rata tätä nykyä on?
En ole käynyt paikan päällä, mutta GTR:ään on saatavana aika hyvä add-on. Rata ajetaan eri tavalla ainakin kuin GT4:ssa. Joissakin videoissa olen nähnyt radan ajettavan kuten tuossa GTR:n add-on:issa, joten se kai on aika lähellä totuutta.
Niin tietysti kokenut kuski pääsee hitaammallakin laitteella ohi jos tulee mutkasta ulos vauhdilla kun minä vasta kiihdytän. Mutta se A2 ajoi siis ensin samaa vauhtia mun takana, painoi kaasua ja ohi meni. Oli siinnä kyllä pakoputken ulostulo kummallakin puolella. Pystyyköhän siihen koppaan tunkeen esim. 1.8T koneen?
Tekeehän noi mitä ihmeellisimpiä konversioita tuolla ulkomailla kun ei ole ihan niin tarkkaa kuin täällä kotomaassa ton rakentelun suhteen. Esim. Ibizaan ja Poloonhan menee 1.8t heittämällä ja nykyään saa molempiin jopa tehdasasennettuna GTI-malleissa, mutta tossa a2:ssa on mun mielestä konehuone hieman ahtaamman oloinen, kait se on kuitenkin mahdollista..
Vuosi sitten tuli itsekin tuolla poikettua. Onhan se rata totta kai hieno kuin mikä, mutta täytyy mainita, että tämmöiselle "alavalla" Suomenmaalla kasvaneelle elämystä riittää jo rata-alueelle ajaessa. Niitä metsän keskellä laaksoon putoavia teitä laskeutuessa tuli välillä jo epäuskoinen olo, eikö se pohja jo tule vastaan ;)
Omalla reissulla bongasin nopeiden bemareiden ja audien yms. lisäksi melko ratakuntoisen Skylinen, jonka meno oli kyllä hienoa nähtävää. Samaan aikaan paikalle sattui myös joku Skotlannin Audi-club seurue, joiden kanssa tuli muutama sana vaihdettua. Suosittelen vierailua, vaikka hitaammallakin autolla menisi. Taidanpa mennä uudestaankin.
EDIT: Täältä reissusta muutama kuva, ei tosin Ring-painotteisia: KLIK
Omalla reissulla bongasin nopeiden bemareiden ja audien yms. lisäksi melko ratakuntoisen Skylinen, jonka meno oli kyllä hienoa nähtävää. Samaan aikaan paikalle sattui myös joku Skotlannin Audi-club seurue, joiden kanssa tuli muutama sana vaihdettua. Suosittelen vierailua, vaikka hitaammallakin autolla menisi. Taidanpa mennä uudestaankin.
EDIT: Täältä reissusta muutama kuva, ei tosin Ring-painotteisia: KLIK
Aloittelijan käsissä olleella 530i:llä pysyi tavallisen näköisen täysmiehitetyn pikkubussi-Ducaton perässä juuri-ja-juuri. Sen verran vauhtia se piti kun päästeli mutkat pienessä luisussa, ja ajolinjat olivat kadehdittavaa katseltavaa, mutta oppipahan menemään perässä. Ehkä asiaan vaikutti sadekeli ja kaverin auton romuttamisen pelko, mutta vauhti ei tuntunut yhtään hiljaiselta.. Nopea auto ei tee hyvää kuskia, mutta hyvä kuski tekee 'urheiluauton' mistä vaan.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa