tdi.n kulutus asuntovaunu perässä?
Valvoja: ffp jäsenet
tdi.n kulutus asuntovaunu perässä?
Eli kiinnostais tietää paljon tdi octavia + pienehkö as.vaunu yhdistelmä suunnilleen voisi kuluttaa? Koneena ocussa suuttimilla piristetty "90hp" tdi( paha sanoa paljon tehoa on nyt mut enemmän selkeästi entistä ) ja vaununa näillä näkymin sprite musketeer, eli ei mikään jäähallin kokoinen lasikuitukoppi. Tietysti ajotyyli ym. muut tekijät vaikuttaa, mutta jos suuntaa sais asiaan perehtyneiltä. Ja muitakin aiheeseen liittyviä vinkkejä otetaan vastaan..
(reissuun on päätetty lähteä, "eli pysy pois sieltä tieltä" vinkit ei enää tehoa;))
(reissuun on päätetty lähteä, "eli pysy pois sieltä tieltä" vinkit ei enää tehoa;))
Tässä parasta aikaa ollaan reissun päällä vaunuperässä. Vaunun kokonaispaino noin 1000kg ja vetojuhtana lastutettu Audi (AFN) menovesi maistuu kohtuu hyvin omien laskelmien mukaan about 8-9L/100km. Välillä tuntuu että Audikin on kovilla ja hirvittää katsella kun toiset vetelee samanmoisia vaunuja 1.6 bensavehkeillä. Tietysti asiaan vaikuttaa että on itse tottunut ajelemaan miltei aina tyhjällä autolla ja nyt kun perään iskee 1000kg raahattavaa niin eipä sitä enää mennäkkään niin kevyesti.
Vaikka se Ripa nyt tuntuu et sitä menee reiluhkosti niin kannattaa muistaa, et ajat silti hiukan halvemmalla saman reissun kuin vastaavalla 1.6.sella ilman vaunua. Paljonhan ne tosiaan pikku bensoilla vaunuja vetävät ja tuntuvat jollain lailla pärjäilevän. Isot mäet tuottaa tuskaa sekä autolle, että kuskille kun olen näitä haastatellut:)
Oletteko Käyttäneet vitosvaihdetta vai tyytyneet ajelemaan nelosella? Veto varmasti tasaisella riittää vitosellakin, mut säästää varmaan laatikkoa jos ajelee nelosella??
Oletteko Käyttäneet vitosvaihdetta vai tyytyneet ajelemaan nelosella? Veto varmasti tasaisella riittää vitosellakin, mut säästää varmaan laatikkoa jos ajelee nelosella??
Ripa kirjoitti:Välillä tuntuu että Audikin on kovilla ja hirvittää katsella kun toiset vetelee samanmoisia vaunuja 1.6 bensavehkeillä.
Tosta kommentista tuli jotenkin kummassa mieleen se kun muistaakseni Heikki J. joskus mainitsi foorumille nähneensä kun V10 TDI Toureg nykäisee ohi heittämällä "melkein" jäähallin kokoinen vaunu perässään (sanamuoto ulkomuistista). Se on oikeasti varmaan näkemisen arvoinen juttu.
Yhdistelmä Octavia Combi -00 tdi 90hp + Solifer Artic 450 paino n. 800kg kulutti ajotietokoneen mukaan 500km:n matkalla 8,1 l/100km. Ajonopeus oli n. 90km/h todellista. Alamäet ja tasamaan ajelin vitosella. Ylämäissä tai vauhdin laskiessa 80:n paikkeille nelosella. Kyydissä vaimo, kaks pientä lasta ja viikon tavarat.
Itsellä vei -99 TDi Corba + Solifer 550GL (omamassa 910kg) + 2 hengeä + 2 viikon tavarat noin 7-8l/100km. Vertailuksi voin kertoa että samalla reissulla iskän D4D Hiace + Kabe Smaragd XL noin 12-14l/100km. Ja nykyinen Corolla + Solifer 500 vei noin 13l/100km. Ja hyvin pärjäsi 1,6 Corolla, vaikka paremmin kyllä kulki TDi Corballa.
Eilen saatiin reissu päätökseen. Takana n. 2400 km vaunu perässä. Suurin kulutus oli karvan alle 9l. Tässä tankkauksessa oli mukana pieni paluupuolen dieselvuoto. (Remontti osineen maksoi 50 senttiä, eli ei paha remontti:) Pienin kulutus oli karvan alle 8l jossa on mukana jonkin verran ajoa ilman vaunua. Loppumatkalla kulutus oli pienempää pohjanmaan tasaisuuden vuoksi ainakin mittarin mukaan. Sitä ei tullu mitattua tankaamalla.. Ylämäet ajettiin nelosella, muuten vitosella. Vääntö riitti mukavasti jopa muutamaan ohitukseen. Kaikilla ei näyttänyt vääntö oikein riittävän vaan vauhti putosi merkittävästi välillä ja jonot tietysti kasvoi sen mukaan:)
Meillä on Octavia -00 81kw (AHF) vienyt kutakuinkin 8litraa / 100km kun perässä on roikkunut -94 mallin Solifer 550GLT. Vaunun kok.paino 1300kg, omapainoa en muista. Eli pienellä on mennyt mielestäni. Leirintäalueilla jutellut mm. parin bensa-Saabistin kanssa, jotka manailivat 15litran kulutuksia :).
Viime kesänä tehtiin 800kilsan lenkki ja laskettu kulutus oli tasan 8,0. Myös ajotietsikka näytti yllttäen tasan saman, vaikka yleensä näyttää pari desiä liian vähän. Tänä kesänä on tehty 3 lyhyttä lenkkiä, joilla pienin kulutus on ollut 7,3litraa ja suurin 8,5litraa. Tuolla "pihistely-reissulla" climatronikki oli ECON-moodissa ja muutenkin koitin panostaa taloudelliseen ajotyyliin normaalia enemmän.
Nopeus on ollut mittarin mukaan n.90km/h, mikä on 84..86km/h todellista. Teiden tukkona ei tarvi kuitenkaan tuolla nopeudella olla, etenkin kun muistaa antaa tietä tarvitseville, mahdollisuuksien mukaan.
Ja pieni avautuminen: sunnuntaina sai taas kirota jotain Volvo-vaaria (miks aina Volvo?? tällä kertaa 240DL): setä ajoi mittarinopeutta 80km/h ja jouduin "körötteleen" perässä muutaman kilsan. Kun Hämeenkyrön jälkeen alkaa ohituskaista Treelle päin, aloin keräämään vauhtia hyvän matkan päästä ja pääsin kuin pääsinkin ohi melko sutjakasti vaikka ylämäki oli jyrkkä ja pappakin polki kaasua kun näki karavaanarin rinnallaan. Kuinkas ollakaan pappa jäi roikkumaan perään vaikka itsekin nostin hieman matkanopeutta, n. 90:iin. Seuraavalla ohituskaistalla pappa kihnutti vaivalloisesti ohi tukkien ohituskaistan ja vetäen melkoista letkaa perässään.. Ylöjärvelle saavuttuamme vaari oli jälleen jonon vetäjänä hidastamassa minun ja monen muun matkantekoa.
Viime kesänä tehtiin 800kilsan lenkki ja laskettu kulutus oli tasan 8,0. Myös ajotietsikka näytti yllttäen tasan saman, vaikka yleensä näyttää pari desiä liian vähän. Tänä kesänä on tehty 3 lyhyttä lenkkiä, joilla pienin kulutus on ollut 7,3litraa ja suurin 8,5litraa. Tuolla "pihistely-reissulla" climatronikki oli ECON-moodissa ja muutenkin koitin panostaa taloudelliseen ajotyyliin normaalia enemmän.
Nopeus on ollut mittarin mukaan n.90km/h, mikä on 84..86km/h todellista. Teiden tukkona ei tarvi kuitenkaan tuolla nopeudella olla, etenkin kun muistaa antaa tietä tarvitseville, mahdollisuuksien mukaan.
Ja pieni avautuminen: sunnuntaina sai taas kirota jotain Volvo-vaaria (miks aina Volvo?? tällä kertaa 240DL): setä ajoi mittarinopeutta 80km/h ja jouduin "körötteleen" perässä muutaman kilsan. Kun Hämeenkyrön jälkeen alkaa ohituskaista Treelle päin, aloin keräämään vauhtia hyvän matkan päästä ja pääsin kuin pääsinkin ohi melko sutjakasti vaikka ylämäki oli jyrkkä ja pappakin polki kaasua kun näki karavaanarin rinnallaan. Kuinkas ollakaan pappa jäi roikkumaan perään vaikka itsekin nostin hieman matkanopeutta, n. 90:iin. Seuraavalla ohituskaistalla pappa kihnutti vaivalloisesti ohi tukkien ohituskaistan ja vetäen melkoista letkaa perässään.. Ylöjärvelle saavuttuamme vaari oli jälleen jonon vetäjänä hidastamassa minun ja monen muun matkantekoa.
Tosta kommentista tuli jotenkin kummassa mieleen se kun muistaakseni Heikki J. joskus mainitsi foorumille nähneensä kun V10 TDI Toureg nykäisee ohi heittämällä "melkein" jäähallin kokoinen vaunu perässään (sanamuoto ulkomuistista). Se on oikeasti varmaan näkemisen arvoinen juttu.
Jos se oli sellainen tumman sininen V10, niin sillä joskus on tapana singahdella jäähalli perässä :)
Edellinen autoni (golf iv 115hv, 310nm 6-v) kulutti 7,6litraa/100km(nopeus 90km/h) ja matkaa kertyi 630km suuntaansa. Perässä roikkui vanha ja iso 500kg painava traileri ja kyydissä 3-koppanen golf, joka taas oli täynnä renkaita yms. romua. Ja veturissa oli 4aikuista ja yksi lapsi. Tulomatkalla tyhjällä trailerilla kulutus oli karvan verran yli 6,3 litraa.
trp + matkaaja
T4 syncro -bussi + matkaaja 8004 (2700 + 1350kg) 4.vaihteella 12.5-13.0/100km. Koneessa 125hv.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa