dieselin katalysaattori
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 24.1.2006 23:02
dieselin katalysaattori
ymmärtääkseni tuossa AHU:ssa on katalysaattori?
olenko saanut aivan väärää informaatiota, että katti ei vaikuta pakokaasupäästöjen mittaukseen? eli katalysaattorin voisi tyhjentää? ko. laite voi olla tukossa, koska autolla on ajettu runsaasti.
olenko saanut aivan väärää informaatiota, että katti ei vaikuta pakokaasupäästöjen mittaukseen? eli katalysaattorin voisi tyhjentää? ko. laite voi olla tukossa, koska autolla on ajettu runsaasti.
Joo kyllä sen katin sisustan voi sieltä aiva huolella poistaa.. ei muutakun katti irti ja pari kertaa rautakangella sisälle ja takasi kuoret paikoilleen, eikä kukaan tiedä mitään. On vain tullu niitä poistettua aivan vika mielessä, sillä ainakin kolmesta 1.9 tdi koneen katista ollaan sisusta poistettu, nimittiäin yht`äkkiä tehot kadommut ja sitte taas palannut. on katti irronnut tilastaan ja päässyt pyötähtämään poikittain ja tukkinut pakoputken ja sen tietää kuinka siinä tehoille kävi ja piti muuten hetken funtsia ennenku keksi mikä oli vikana!!!
AUDI/VW: Miten katin sisukset pääsee pyörähtämään poikittain? Omasta aikanaan halkaisin katin niin tuossa ei ainakaan olisi ollut mitenkään mahdollista sisusten siinä muodossaan vaihtaa paikkaa. Sisällä ollut keraaminen kalikka oli pitkulainen muodoltaan, joten sen siten pitäisi olla aikasta murusina että pääsisi liikkumaan peltikuorien sisällä 90 astetta. Siten se myös todennäköisesti löytyisi ensimmäisestä vaimentimesta.
Katin poisto ainakin mulla aiheutti "tuuninki puhinaa", eli häiritseviä pakoääniä kabiinissa. Hifistein tapa olisi leikata katti irti pakarista, halkaisijaltaan samanlaista putkea tilalle, sekä tehdä pellistä katin näköinen kötöstys putken päälle arvuuttajaa tyydyttämään.
Katin poisto ainakin mulla aiheutti "tuuninki puhinaa", eli häiritseviä pakoääniä kabiinissa. Hifistein tapa olisi leikata katti irti pakarista, halkaisijaltaan samanlaista putkea tilalle, sekä tehdä pellistä katin näköinen kötöstys putken päälle arvuuttajaa tyydyttämään.
Niin siitä katista! Ainaki kolme tapausta on ollut että katti tukkinut putken.. kertaakaan ei olla kattia halkaistu vaan ollaan sopivalla rauta tangolla hakattu sisusta pois, että ennyt mee vannomaan että onko se sielä sisällä just poikittain ollut, mutta en muuta selitystä tiedä mikä sen putken sitte tukki. Muistaaksen kaikki koneet on ollu AHU:ja ja se katti ei muistaakseni mahdottomia poikennut pituus ja leveys suunnassa. Mutta pointtina kumminki, että katin takia se sen putken tukki, oli sisustat poikittain tai ei:)
Olen tyhjännyt katin tosta voortsonista ja nokiarvoihin sillä ei ollut mitään vaikusta. Vakio syötöillä nokiarvo oli alle 0,6 katilla ja ilman katin sisuksia. Nyt pienellä syötön lisäyksellä 1,55.
Katti itsessään oli ennen tyhjennystä aivan tukossa, kulkine ei meinannut jaksaa kulkea enää pikkukierroksilla. Katin tyhjennyksen jälkeen vedot parani huomattavasti + turbon ujellus rupesi kuulumaan erittäin selvästi.
Katti itsessään oli ennen tyhjennystä aivan tukossa, kulkine ei meinannut jaksaa kulkea enää pikkukierroksilla. Katin tyhjennyksen jälkeen vedot parani huomattavasti + turbon ujellus rupesi kuulumaan erittäin selvästi.
Katin poisto ainakin mulla aiheutti "tuuninki puhinaa", eli häiritseviä pakoääniä kabiinissa. Hifistein tapa olisi leikata katti irti pakarista, halkaisijaltaan samanlaista putkea tilalle, sekä tehdä pellistä katin näköinen kötöstys putken päälle arvuuttajaa tyydyttämään.
Mä tein niin että 3" downpipe muuttuu katin kuorien sisällä alkuperäisen pakoputken vahvuiseksi, olisko se sitten 2". Eikä puhise, turbon vihellys kyllä kuuluu. Joskus kun pakarista aika jättää, voi katin kuoren perästä leikata sopivan palan pois ja siihen sitten taas vaikka 2,5" putkea perään.
Mitä V***A se sitten tekee siellä jos ei päästöihinkään vaikuta millään tavalla. !?!?
Hohhoijaa... Tottakai se vaikuttaa, kyseessä on hapettava katalysaattori.
HC -> H20 CO2
CO -> CO2
Jos katsastukseen tulee dieselauto, jossa katalysaattorin päissä on hitsaussaumat ja se kuulostaa ontolta, niin vaadin varmasti selvityksen katalysaattorin toimintakunnosta. Kaikki rekisteriotteeseen merkityt (ja autoon muutenkin kuuluvat) päästöjenvähennyskomponentit tulee olla paikoillaan ja toimintakunnossa.
Hifistein tapa olisi leikata katti irti pakarista, halkaisijaltaan samanlaista putkea tilalle, sekä tehdä pellistä katin näköinen kötöstys putken päälle arvuuttajaa tyydyttämään.
Tuommoinen viritys kiinnittää ainoastaan enemmän huomiota. Pelkkä suora putki saattaisi jäädä joltain kätöseltä huomaamatta.
Viimeksi muokannut Mora, 22.6.2006 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki rekisteriotteeseen merkityt (ja autoon muutenkin kuuluvat) päästöjenvähennyskomponentit tulee olla paikoillaan ja toimintakunnossa.
Minkälaisen selvityksen sä vaadit sitten jos se katti on ollut siellä paikoillaan sanotaan vaikka 500tkm ja on umpitukossa/poikittain ja ei toimi... mutta onpahan paikoillaan!!! Minkälaisen selvityksen sä vaadit jos epäilet että onkin pelkät kuoret jäljellä. Jotenkin tuntuu vaan että ei siellä katsastuksessa voi alkaa tekemään mitään ylimääräisiä mittauksia jota lait ja asetukset eivät vaadi.
Varmaan on tosi MIESmäinen olo kun päässyt tuollaiseen asemaan. On valtaa!!!
Niin joo, onneksi joissain autoissa se katti jää sillä lailla moottorin ja vaihteiston alla olevan suojamuovin taakse, ettei sitä juurikaan edes näe.
Minkälaisen selvityksen sä vaadit sitten jos se katti on ollut siellä paikoillaan sanotaan vaikka 500tkm ja on umpitukossa/poikittain ja ei toimi... mutta onpahan paikoillaan!
Merkkihuollon/maahantuojan lausunto( tai esim. korjaamolasku, josta asia selviää). Jos asia on todella niin että katalysaattori on ollut ehjä, niin luonnollisesti korvaamme aiheutuneet kulut. Siksipä en heppoisin perustein alkaisi selvitystä vaatimaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa