Polkupyörää ostamassa
Valvoja: ffp jäsenet
Polkupyörää ostamassa
Nyt alkaa oleen se aika, kun pitäs tollanen polkupyörä ostaa. Onkos jengillä ehdotuksia hyväksi fillariksi kun haetaan pyörää, jolla ajetaan enimmälti asfaltilla, mutta hiekalle menoakaan se ei saisi kaihtaa?
Ilmeisesti siis hybridipyörä olis sellanen.
Mulle tarjottiin Trek -merkkistä pyörää, uskaltaako moiseen kajota?
Etelä-suomesta pitäs pyörä löytää ja hintaluokka max. noin 600€.
Ilmeisesti siis hybridipyörä olis sellanen.
Mulle tarjottiin Trek -merkkistä pyörää, uskaltaako moiseen kajota?
Etelä-suomesta pitäs pyörä löytää ja hintaluokka max. noin 600€.
Jos ajelet enemmänki maastossa ja melko paljon asfaltilla on myös yksi vaihtoehto hommata hieman isompirunkoinen maastopyörä puolikarkeilla gummeilla. Itse olen ollut moiseen valintaa tyytyväinen ja pyörä on kestänyt yllättävänkin hyvin kivikossa ryttyyttämistä ja rullaa ihan hyvin kovammallakin tiellä. Itselläni on siis Nishiki Caskcade (ovh.n 700), jonka hommasin loppusyksystä hiukan yli viiden sadan euron.
Tunturin F600 on aika mukavan näköinen (ja kevyt, 10kg..), hinta vaan on hieman yli siun toiveen (999 erkkiä..) Helkamalla Sport 6000 sattuu hinnaltaan aika lähelle (609) eikä senkään ulkoinen olemus paha ole.. painoa miun makuun liikaa (14).
Nishikiltä esim. Hybrid Pro SL (699€ ja ~11kg).. siinä varmaan se hinta/laatu ihan kohdallaan.. kunhan et sorru mihinkään sohvan kylkiäisenä tulevaan :D
e: niin ja se Trek on myös laatuisa merkki & kannattaa tosiaan kokeilla montaa mankelia ennen ostoa..
Nishikiltä esim. Hybrid Pro SL (699€ ja ~11kg).. siinä varmaan se hinta/laatu ihan kohdallaan.. kunhan et sorru mihinkään sohvan kylkiäisenä tulevaan :D
e: niin ja se Trek on myös laatuisa merkki & kannattaa tosiaan kokeilla montaa mankelia ennen ostoa..
Viimeksi muokannut Hart-sa, 4.7.2006 8:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on nyt n. neljän vuoden ajan ollut Tunturi H300. Maksoi uutena n. 500e. Shimano Nexave -osasarja on toiminut moitteetta koko ajan. Pienimuotoisella ylläpitohuollolla (voimansiirron putsaus&voitelu, jarrujen säätö, jne) on pyörä pysynyt täysin kunnossa, vaikka välillä olenkin pyörinyt oikealle maastopyörälle tarkoitetussa maastossa. Ajoni on asfalttia, hiekka-&soratietä ja maastoa ehkä n. 60/30/10 suhteessa. Kyseisen mallin valmistus on ilmeisesti lopetettu (seuraajana T310), mutta ainakin Tampereella niitä myytiin vielä viime viikolla.
Kannattaa miettiä etukäteen muutama valmistaja/malli, vertailla esim. runkoja ja osasarjoja ja käydä ajamassa pyöriä. Itse aikoinaan hybridiä valkatessa huomasin isojakin eroja runkojen geometriassa eri valmistajien välillä. Vaikka yhteinen nimittäjä onkin hybridi, on jotkut pyörät geometrialtaan selkeästi suunniteltu enemmän maastoajoon ja jotkut taas maantielle.
Trek ja Nishiki ovat myös hyviä merkkejä.
Kannattaa miettiä etukäteen muutama valmistaja/malli, vertailla esim. runkoja ja osasarjoja ja käydä ajamassa pyöriä. Itse aikoinaan hybridiä valkatessa huomasin isojakin eroja runkojen geometriassa eri valmistajien välillä. Vaikka yhteinen nimittäjä onkin hybridi, on jotkut pyörät geometrialtaan selkeästi suunniteltu enemmän maastoajoon ja jotkut taas maantielle.
Trek ja Nishiki ovat myös hyviä merkkejä.
Yks vaihtoehto tossa mitä tarjottiin, oli tämä. Miten mahtaa noi levyjarrut toimia ton hintaluokan fillarissa? Renkaathan tossa on aika "maastot", mut saahan nekin tarvittaessa vaihdettua...
Toinen vaihtoehto tais olla tämä, joka sit taas on enemmän tonne kadulle tarkotettu.
Kenelläkään kokemusta noista?
Toinen vaihtoehto tais olla tämä, joka sit taas on enemmän tonne kadulle tarkotettu.
Kenelläkään kokemusta noista?
albanzo kirjoitti:Yks vaihtoehto tossa mitä tarjottiin, oli tämä. Miten mahtaa noi levyjarrut toimia ton hintaluokan fillarissa? Renkaathan tossa on aika "maastot", mut saahan nekin tarvittaessa vaihdettua...
Osathan tuossa ei kovin kummoiset ole, mutta ei varmaan ole hintakaan?? Kyllä tuolla voi satunnaisesti käydä lepikon puolella rälläämässä, mutta aktiiviseen xc-ajoon se ei sovellu ollenkaan. Mekaaniset levytkin on varmaan ihan ok, mutta itse ottaisin perinteiset v-jarrut tai sitten hydrauliset levarit.
Jos ei Saksasta tilaaminen jänskätä, niin tuossa voisi olla ihan järkevä vaihtoehto.
^Ei jänskätä. ;)
Kaveri juttelikin jo et saksasta vois fillarin saada jonkun verran edullisemmin, mutta onko kellään tarjota mitään nettisivuja josta vois sitä saksan tarjontaa tutkia? Muita kuin tuo canyon.com.
Ja alan itse kääntymään enemmänkin siihen kadulle sopivampaan vaihtoehtoon, eli yleisellä tasolla sanottuna: hybridiin. Koska pitkän pähkäilyn jälkeen se tuntuu sopivammalta.
Kaveri juttelikin jo et saksasta vois fillarin saada jonkun verran edullisemmin, mutta onko kellään tarjota mitään nettisivuja josta vois sitä saksan tarjontaa tutkia? Muita kuin tuo canyon.com.
Ja alan itse kääntymään enemmänkin siihen kadulle sopivampaan vaihtoehtoon, eli yleisellä tasolla sanottuna: hybridiin. Koska pitkän pähkäilyn jälkeen se tuntuu sopivammalta.
Ei ole kokemusta linkkien pyöristä, mutta joustohaarukasta voisi jotain sanoa. Harkitsisin vakavasti ennenkuin hankkisin hintaluokkaasi sijoittuvan joustollisen pyörän. Kilometrien karttuessa (ja osien kuluessa) voi budjettipyörän joustosta olla enemmän harmia kuin hyötyä. Kyllähän jousto tuo mukavuutta tasoittaen menoa esim. mukulakivetyksellä ja hiekkatiellä, mutta asfaltilla siitä taitaa olla enimmäkseen haittaa, kun vie tehoa polkemisesta. Keskustelupalstoilta sain tällaisen kuvan, jota myös myyjien kommentit vahvistivat.
^^No juu olihan siellä muutama linkki... taidan siis ostaa suosiolla suomesta. :)
halli: Varmaan myös sellanen mistä saa jousituksen lukittua, vois olla ihan hyvä. Eli sillon olis jousto käytössä vain sillon kun sitä tarvitsee...
halli: Varmaan myös sellanen mistä saa jousituksen lukittua, vois olla ihan hyvä. Eli sillon olis jousto käytössä vain sillon kun sitä tarvitsee...
Viimeksi muokannut albanzo, 4.7.2006 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itselläni on nyt menossa toinen 29" renkailla oleva maastopyörä, Nishiki Bigfoot K-29. Edellisellä ajoin n 9000 tkm, ja ainoa mitä siihen piti vaihtaa oli ketjut ja rattaita jonkun verran. Oma ajoni on 65% hiekkateitä/isoja polkuja ja 35% asvalttia. Ison renkaskoon takia mukavan nopea pyörä ajaa asvaltilla, rullaa hyvin!
Nykyisissä joustokeulaisissa pyörissä on aika monessa jo lukittava keula, eli kun ajelee asvaltilla niin vivusta vääntämällä keula ei enää jousta kun menee hiekkatielle tms. niin vivusta jousto takaisin päälle. Nyt on 1500 km tuollaisella keulalla ajettu ja hyvin on toiminut!
Ensiasennusrenkaina noissa Nishikeissä ainakin on katusliksit eli tosi noepa pyörä ajaa asvaltilla niillä, itselläni on maastorenkaat ja rullaa kyllä niilläkin.
Levyjarruista vielä sen verran että omassani on mekaaniset levyjarrut ja ovat ihan eri tasoa kuin v-jarrut(vanteista jarruttavat).
29" pyöriä on kyllä muillakin valmistajilla mutta itselläni ei kokemuksia niistä.
Muistaa vaan ostaa tarpeeksi matalalla rungolla olevan pyöreän niin on kivan ketterä ajella ahtaissakin paikoissa.
Fillari-lehden etusivulta löytyy hyvin kattavasti (ei varmaan kaikki mut) suomessa myytävät pyörämallit ovh hintoineen.
Nykyisissä joustokeulaisissa pyörissä on aika monessa jo lukittava keula, eli kun ajelee asvaltilla niin vivusta vääntämällä keula ei enää jousta kun menee hiekkatielle tms. niin vivusta jousto takaisin päälle. Nyt on 1500 km tuollaisella keulalla ajettu ja hyvin on toiminut!
Ensiasennusrenkaina noissa Nishikeissä ainakin on katusliksit eli tosi noepa pyörä ajaa asvaltilla niillä, itselläni on maastorenkaat ja rullaa kyllä niilläkin.
Levyjarruista vielä sen verran että omassani on mekaaniset levyjarrut ja ovat ihan eri tasoa kuin v-jarrut(vanteista jarruttavat).
29" pyöriä on kyllä muillakin valmistajilla mutta itselläni ei kokemuksia niistä.
Muistaa vaan ostaa tarpeeksi matalalla rungolla olevan pyöreän niin on kivan ketterä ajella ahtaissakin paikoissa.
Fillari-lehden etusivulta löytyy hyvin kattavasti (ei varmaan kaikki mut) suomessa myytävät pyörämallit ovh hintoineen.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Rungon koko on tärkeä että saat oikean kokoisen eli osta SOPIVAN kokoinen maasturi tai mihin nyt päädytkään. Meinaan jos runko on liian iso tai pieni, joudut säätämään ajoasentoa muilla konsteilla liikaa mikä ei ole hyväksi. Ja muutenkin jos innostut maastoajoon niin liian iso runko ei ole kovin ketterä.
Panosta rungon laatuun. Jos ajat paljon niin kuluneita osia on helpompi päivittää parempiin kuin vaihtaa runkoa.
Joustokeulalla ei tee pelkällä asvaltilla käytännössä mitään ja se lisää huollon tarvetta. Mutta jos tuntuu että voisi jossain vaiheessa metsäpolut kiinnostaa myös niin esim. tuo 29" Bigfoot voisi olla hyvä. Itse ajoin aikoinaan ihan jäykkäkeulaisella maastopyörällä työmatkoja slickseillä ja hyvin liikkui. Eli rengastuksella voi vaikuttaa paljonkin pyörän kulkuun joten ei 26" maasturikaan ihan huono valinta ole --> kumien vaihdolla metsävalmis fillari. Jos ostat hybridin niin sillä ei sitten enää ajellakaan maastossa enää niin reteesti kuin maasturilla.
Edellä mainitut Trek ja Niskahiki ovat molemmat kelpo merkkejä ja lisää voi katsella aiemmin mainitulta fillari-lehden forumilta. Sieltä löytyy kyllä kommenttia melkein fillarista kuin fillarista.
Nyt jos itsellä tekee mieli fillaroida töihin niin ajelen kyllä maantiefillarilla kun on matkaa sen 65km sivu...
Panosta rungon laatuun. Jos ajat paljon niin kuluneita osia on helpompi päivittää parempiin kuin vaihtaa runkoa.
Joustokeulalla ei tee pelkällä asvaltilla käytännössä mitään ja se lisää huollon tarvetta. Mutta jos tuntuu että voisi jossain vaiheessa metsäpolut kiinnostaa myös niin esim. tuo 29" Bigfoot voisi olla hyvä. Itse ajoin aikoinaan ihan jäykkäkeulaisella maastopyörällä työmatkoja slickseillä ja hyvin liikkui. Eli rengastuksella voi vaikuttaa paljonkin pyörän kulkuun joten ei 26" maasturikaan ihan huono valinta ole --> kumien vaihdolla metsävalmis fillari. Jos ostat hybridin niin sillä ei sitten enää ajellakaan maastossa enää niin reteesti kuin maasturilla.
Edellä mainitut Trek ja Niskahiki ovat molemmat kelpo merkkejä ja lisää voi katsella aiemmin mainitulta fillari-lehden forumilta. Sieltä löytyy kyllä kommenttia melkein fillarista kuin fillarista.
Nyt jos itsellä tekee mieli fillaroida töihin niin ajelen kyllä maantiefillarilla kun on matkaa sen 65km sivu...
Nishikissä on TR-29 jonka ovh oli 669,-, näyttää silti olevan ihan hyvillä osilla. Mm. takavaihtaja oli Shimanon Deore sarjaa, joka minulla on toiminut ilman mitään ongelmia sekä kesät että talvet.
Sehän noissa halvimmissa osasarjoissa on että sitten eivät vaihteet tms toimi kauaa kuten pitäisi. Edellinen bigfoot joka oli Deoren osilla niin siinä vaihteita ei tarvinnut edes säätää kertaakaan vaan palvelivat moitteettomasti koko 9000 km!
Sehän noissa halvimmissa osasarjoissa on että sitten eivät vaihteet tms toimi kauaa kuten pitäisi. Edellinen bigfoot joka oli Deoren osilla niin siinä vaihteita ei tarvinnut edes säätää kertaakaan vaan palvelivat moitteettomasti koko 9000 km!
Vakuutusyhtiö osti mulle viime kesänä tuommoisen ja voin sanoa että olen melko tyytyväinen tuotteeseen. Hintakaan ei ollut loppujenlopuksi paha, Deore/XT osat kumminkin.
Kumit vaan vaihdettu jälkikäteen rullaavampiin, nuo alkuperäiset tahmii asvaltilla aika reilusti. Omat ajeluni lähinnä työmatkaa 11km/siivu ja sitten kaupungissa kikkailua..
Tuosta BigFootista senverran kokemusta (työkaverilla oli jonkunaikaa) että aika kankea kapistus, lähinnä hybridiin verrattavissa.
Kumit vaan vaihdettu jälkikäteen rullaavampiin, nuo alkuperäiset tahmii asvaltilla aika reilusti. Omat ajeluni lähinnä työmatkaa 11km/siivu ja sitten kaupungissa kikkailua..
Tuosta BigFootista senverran kokemusta (työkaverilla oli jonkunaikaa) että aika kankea kapistus, lähinnä hybridiin verrattavissa.
Isälle ostettiin vuosi sitten tuo 520 malli ja ihan ok pyörä on ollut. Osasarja(vaihtajat/jarrut/navat) ei ihan parhaasta päästä, takavaihtajaa on vuoden sisällä säädetty jo pariin otteeseen. Mielenkiintoinen "mukavuusvaruste" on jousitettu istuinkannatin, ei kaikki töyssyt tunnu ahterissa ainakaan pahasti. Asvalttikäyttöön varmaan oikein hyvä peli, vaikkei olisi oma valintani.
Jos ostat pyörää pääasiassa asvalttiajoon ja et ajele talvisin niin v-jarruillakin pärjää oikein hyvin.
Jos ostat pyörää pääasiassa asvalttiajoon ja et ajele talvisin niin v-jarruillakin pärjää oikein hyvin.
Vaikuttaa ihan asialliselta peliltä. Jos jokunen harkitsee vielä vastaavaa, niin Stevensiltä löytyy tod. asiallisia Hybridi/Grossikehitelmiä hyvään hintaan. Itelle on tulossa home backed titaanirunko mitoilla, jos vain rungon suunnittelija saa aikaiseksi lähetellä tilausta eteenpäin. Työmatkalle kun tuli korkeuseroa ~300 verttiä, niin pitää panostaa vähän tuohon painoonkin....ja jarruihin :-).
Kaivoin esille vanhan kilpurini, siis maasto/freeride, ja totesin rungon murtuneen
takahaarukan linkun juuresta. Ei se 7005 alumiini kaikkea kestä. Oli itsekseen
haljennut ja ei ole ajttu kahteen vuoteen metriäkään. Voin laittaa kuvan myöhemmin.
Tosin kispalla on kova menneisyys, joten voi johtua siitä.
takahaarukan linkun juuresta. Ei se 7005 alumiini kaikkea kestä. Oli itsekseen
haljennut ja ei ole ajttu kahteen vuoteen metriäkään. Voin laittaa kuvan myöhemmin.
Tosin kispalla on kova menneisyys, joten voi johtua siitä.
Itsekkin haeskelin halpaa/hyvää pyörää yleispyöräilyyn keväällä, tuollainen tuli hankittua. Marinin Bobcat Trail muutamin muutoksin. Itselleni oli tärkeää että koko riittää pitkästi yli 190cm polkijalle sekä kohtuullinen keveys. Tunturilta olisi saanut lähes samaan hintaan hydraulilevyjarrullista pyörää, mutta kyllä nuo Hayes MX-2 XC vajerikikottimet pitävät todella hyvin. Levyt vain ovat mielestäni liian lerput, eli menevät vaihtoon. Etuvaihtajakin on alunperin acera sarjaa, joka myös ehkä kannattaa vaihtaa parempaan. Omani on vanhaa mallia, eli kokomusta, mutta maksoikin siten tasan 500e.
Entäs ns. kruiserit? Liikenteen seassa on näkynyt vaikka minkälaista vehjettä, mutta myynnissä vain bilteman pyörän joka sekin poistunut valikoimista.
Omaa pyörää ei ole, joten ajoakaan ei ole. Hankkisin lähinnä pojan kanssa liikkumiseen, kaupassa ja baarissa käymiseen. Eli halpa, ei laadukas ja mahdollisimman cool. Mitä löytyy markkinoilta?
Omaa pyörää ei ole, joten ajoakaan ei ole. Hankkisin lähinnä pojan kanssa liikkumiseen, kaupassa ja baarissa käymiseen. Eli halpa, ei laadukas ja mahdollisimman cool. Mitä löytyy markkinoilta?
Feltillä on paljon kruisereita, hinnat lonkalta 350-700e. Olen muutamaa käynyt itse ihmettelemässä.
http://www.feltracing.com/06/06_cruiser/
Kyllähän mielestäni bilteman cruiseriakin myydään, se vain uusiutui hieman. Itsellänikin on tuollainen tallissa (vanha malli). Ajatuksissa jossain välissä hieman sitä modifioida ja tehdä siitä täysin kiiltävä/krominen.
http://www.feltracing.com/06/06_cruiser/
Kyllähän mielestäni bilteman cruiseriakin myydään, se vain uusiutui hieman. Itsellänikin on tuollainen tallissa (vanha malli). Ajatuksissa jossain välissä hieman sitä modifioida ja tehdä siitä täysin kiiltävä/krominen.
REX:in istuimeen saa sovitteen jolla sen saa ilman tavaratelinettä pyörään kiinni. Istuin on toki tukevampi jos laittaa sen tavaratelineelle.
Jos on pk-seudulta ja havittelee 7200 trekkii ni kannattaa odottaa enskuuhun ;)
Tällähetkellä löytyy viellä muutama gary fisher tiburon tarjoushintaan 400€ sis lokarit,lukko,jalka.
Jos on pk-seudulta ja havittelee 7200 trekkii ni kannattaa odottaa enskuuhun ;)
Tällähetkellä löytyy viellä muutama gary fisher tiburon tarjoushintaan 400€ sis lokarit,lukko,jalka.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 121
- Liittynyt: 1.8.2006 22:03
Kannattaa unohtaa nuo Hobby Hallin myymät Raleighit ihan kokonaan.. pyörillä ei oo muuta samaa oikeiden Raleighien kanssa kuin nimi. Mutta muuten Raleigh on merkkinä hyvä, kun on tosiaan niitä alkuperäisiä, eikä lisenssillä valmistettuja.
Itse olen ainakin ollut tyytyväinen Marin:n merkkiseen pyörään.. Taitaa olla malliltaan Larkspur(hybridi). On ollut kyllä todella hyvä ja kestävä. Käytössä ympäri vuoden ja aina toimii, ja on todella hyvä ajaa..
Itse olen ainakin ollut tyytyväinen Marin:n merkkiseen pyörään.. Taitaa olla malliltaan Larkspur(hybridi). On ollut kyllä todella hyvä ja kestävä. Käytössä ympäri vuoden ja aina toimii, ja on todella hyvä ajaa..
Just äsken näin oman maastopyöräni tuolla yhden liikennemerkin juurella täysin hajotettuna.
Mites vakuutusjutut (kotivakuutus?) mahtaa noissa mennä, kun tuskinpa mitenkään pystyn todistamaan lukitusta jne...?
Mulla ainakin rahat tuli vaikkei ollut mitään vat-lukkoja.
Tapaus oli omalla tavallaan aika hauska. Menin keskellä yötä käyttämään koiraaa kusella ja hoksasin siinä, että joku taluttelee pyörää mettäpolulla vaikean näköisesti. Naureskelin, että jopas on äijällä jurri päällä kun ei pysty enää polkemaankaan.
Aamulla sitten hoksasin, miksi sen pyörän taluttaminen oli ollut niin vaivalloista. Siinä oli meikäläisen lukko vähän vaikeuttamassa polkemista :-D
Pärkkele kun olisin tajunnut ajoissa, niin olisin voinut "uhata laittomasti" päästäväni koiran irti...
Isäukolla oli Raleigh -merkkinen moottoripyörä muutama vuosikymmen sitten ja sen vuoksi olin vähällä ostaa samanmerkkisen maastopyörän jotain kymmenen vuotta sitten. Ostin kuitenkin keltaisen Niskihin.Kannattaa unohtaa nuo Hobby Hallin myymät Raleighit ihan kokonaan
Huonosti kävi sillekin: keskellä päivää olin asioimassa Joensuun Valintatalossa. Olin poissa kymmenen minuuttia ja sillä välin oli puoli vuotta vanha fillari hyväksyttyine U -lukkoineen kiikutettu tiehensä.
Siitä viisastuneena, vakuutusyhtiön sponsoroima musta Nishiki on aina ollut lukittuna U-lukolla kiinteään esteeseen. Vitutusta ei vakuutuskaan korvannut, oli se keltainen sen verran siisti...
-
- -
- Viestit: 121
- Liittynyt: 1.8.2006 22:03
Mahtaakohan kenelläkään olla kokemuksia tuosta Trekin 7.2 FX mallista??
Hyvä peruspyörä.
Jos perusmaastureita tarvii nii tässä muutama tarjous (selaa alaspäin..)
http://mountainbikeshop.fi/tarjoukset.html
Mulla olisi myynnissä todella vähäisen käytön takia Corratecin Extreme 26" vm. 2004 tai 2005. En muista.
Ollut vähäisessä käytössä on kunnoltaan uutta vastaava. Ei ole ollut missään mäkiajossa eikä talvikäytössä
Speksejä:
Magura Julie levyt edessä- ja takana
Manitou Black keula
Shimano XT takavaihtaja
Shimano LX etuvaihtaja
Hinta: 600 euroa
Priva tavoittaa.
Ollut vähäisessä käytössä on kunnoltaan uutta vastaava. Ei ole ollut missään mäkiajossa eikä talvikäytössä
Speksejä:
Magura Julie levyt edessä- ja takana
Manitou Black keula
Shimano XT takavaihtaja
Shimano LX etuvaihtaja
Hinta: 600 euroa
Priva tavoittaa.
Kona Dew. http://www.kauppaveljet.fi/tuote/776/
Hintaa 375 euroa ja toimii kuin unelma. Fillari-lehden foorumilla suosittelivat tuon koeajamaan, joten eipä siinä ollut paljon sanomista, kun ihmettelin, että noinkohan halpaa ja hyvää saa; Kyllä.
Hintaa 375 euroa ja toimii kuin unelma. Fillari-lehden foorumilla suosittelivat tuon koeajamaan, joten eipä siinä ollut paljon sanomista, kun ihmettelin, että noinkohan halpaa ja hyvää saa; Kyllä.
Lainataanpa vähän tätä ketjua eli on nurkissa tollanen helkama matkatar ja siitä on takavanne mennyt halki ja uutta tai käytettyä nyt koittanut metsästää muttei tunnu mistään löytyvän ainakaan suht edullisesti. Olisko täällä jollain kokemusta että mistä löytys ja käykö tohon mahdollisesti joku "yleismallin" vanne? Vanteen koko on 28"
Lainataanpa vähän tätä ketjua eli on nurkissa tollanen helkama matkatar ja siitä on takavanne mennyt halki ja uutta tai käytettyä nyt koittanut metsästää muttei tunnu mistään löytyvän ainakaan suht edullisesti. Olisko täällä jollain kokemusta että mistä löytys ja käykö tohon mahdollisesti joku "yleismallin" vanne? Vanteen koko on 28"
En tiedä missäpäin suomea asustelet mutta Vantaan tikkurilassa sellainen putka kun Kunnon Kauppa, kannattaa kysästä.
Lähimmältä Helkama-myyjältä kysyt onko tuollaista kehää saatavissa, vai mitä vaihtoehtoja löytyy.
Vinkiksi jatkoon, että kannattaa panostaa laatumerkkeihin: V6 kirjoitteli tuolla aiemmin näin:
Vinkiksi jatkoon, että kannattaa panostaa laatumerkkeihin: V6 kirjoitteli tuolla aiemmin näin:
Tuolainen ajosuorite löytyy varmaan Guinnesista ja pyörä täytyy olla todella titaanista tekoa ja polkijan perse rautainen!Itselläni on nyt menossa toinen 29" renkailla oleva maastopyörä, Nishiki Bigfoot K-29. Edellisellä ajoin n 9000 tkm, ja ainoa mitä siihen piti vaihtaa oli ketjut ja rattaita jonkun verran.
Olis tarvetta halvalle fixedille, hintaluokassa alle satasen ja tietysti käytettynä. Löytyykö tuolla hinnalla jotain räppänöitä, vai kannattaako haudata haaveet ja ottaa ykköspyörä ulos kesän terassireissuja varten?
Samalla vois kai kysellä, löytyiskö joltain tyylikästä munamankelia myytäväksi asti, joka täyttää kriteetirit:Max 100 euroa. :) Mulla kun ei ole mitään hajua termeistä, niin en tarkempaa sen tarkempaa sanoa. Pukkisarvet tai suorat, ei oo väliä, "maantiepyörät" ja kaikki käy, mutta mummofillarit jätän mummoille ja pitäis tällästä 100kg ruhoa kannatella.
Samalla vois kai kysellä, löytyiskö joltain tyylikästä munamankelia myytäväksi asti, joka täyttää kriteetirit:Max 100 euroa. :) Mulla kun ei ole mitään hajua termeistä, niin en tarkempaa sen tarkempaa sanoa. Pukkisarvet tai suorat, ei oo väliä, "maantiepyörät" ja kaikki käy, mutta mummofillarit jätän mummoille ja pitäis tällästä 100kg ruhoa kannatella.
Ihan oikeastiko meinasit fixedin terassikeikkoja varten laittaa ? kotiintulot voi olla aika HC-juttuja :)
Asiaan, kyllä satanen on jo ihan kova raha, kun käytettyä perusfillaria etsii. Vaihtopyöriä vaihdossa ottavien liikkeiden käytettyjen varastot ovat tähän vuodenaikaan kaikkein parhaimmillaan, samoin kaikki netin rivi-ilmoituspalstat ovat väärällään käytettyä fillaria.
Asiaan, kyllä satanen on jo ihan kova raha, kun käytettyä perusfillaria etsii. Vaihtopyöriä vaihdossa ottavien liikkeiden käytettyjen varastot ovat tähän vuodenaikaan kaikkein parhaimmillaan, samoin kaikki netin rivi-ilmoituspalstat ovat väärällään käytettyä fillaria.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Yleisesti ottaenkaan jurrissa pyöräily on vähän kyseenalaista puuhaa. Toki itsekin tulee sitä joskus harrastettua, mutta koitan välttää. Jokunen vuosi sitten tutuntuttu hilpas pikku päissään nurin ja lähti autuaammille pyöräteille. Parikymppinen kaveri lähti vähän liian aikaisin. Eipä pojat uskoneet baariin lähtiessään miten reissu päättyy, varsinkaan kun eivät edes kovin pahasti olleet jurrissa sillon alkuillasta vielä.
Itse käytän nykyään mieluummin taksia tai sitten kävelen.
Itse käytän nykyään mieluummin taksia tai sitten kävelen.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Onkos porukalla kokemuksia noista Inseran munamankeleista? Tuollaisia olen katsellut:
http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.p ... ts_id=1846
http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.p ... ts_id=1848
Ovatko aivan kuraa? Ajo luultavasti tulee olemaan vähäistä ja enimmäkseen hiekka- ja asfalttiteitä. Metsään tuskin tulee lähdettyä... Hinta alkaa noissakin jo olemaan aivan kipukynnyksellä, joten olisiko jotain järkevää muuta vaihtoehtoa? Pituutta on n.194cm ja painokin on kolminumeroinen joten kauhean pientä rimpulaa en kyllä osta.
E: Ovathan nuo Inserat ainakin jossain testeissä pärjänneet, mutta ei kai se autuaaksi tee...
E2: Koetin tuolta Fillari-öehden sivuiltakin vähän lueskella, mutta eihän tämmönen vatipää niitten kirjotuksista mitään ymmärrä. On niin miljoonaa eri vaihtoehtoo joka kilkkeeseen ettei mitään järkeä... Pitääköhän vaan ostaa jopo :)
http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.p ... ts_id=1846
http://suomenpolkupyoratukku.fi/index.p ... ts_id=1848
Ovatko aivan kuraa? Ajo luultavasti tulee olemaan vähäistä ja enimmäkseen hiekka- ja asfalttiteitä. Metsään tuskin tulee lähdettyä... Hinta alkaa noissakin jo olemaan aivan kipukynnyksellä, joten olisiko jotain järkevää muuta vaihtoehtoa? Pituutta on n.194cm ja painokin on kolminumeroinen joten kauhean pientä rimpulaa en kyllä osta.
E: Ovathan nuo Inserat ainakin jossain testeissä pärjänneet, mutta ei kai se autuaaksi tee...
E2: Koetin tuolta Fillari-öehden sivuiltakin vähän lueskella, mutta eihän tämmönen vatipää niitten kirjotuksista mitään ymmärrä. On niin miljoonaa eri vaihtoehtoo joka kilkkeeseen ettei mitään järkeä... Pitääköhän vaan ostaa jopo :)
Varmaan ihan ok peruspyöriä, vaikka ei noilla rispektiä pyöräilypiireissä heru.(hymiö) Fillarifoorumilla Insera ja Nishiki tuntuvat olevan kirosanoja, joten ei sieltä kannattane kysyä mielipidettä. Joustohaarukkahan noissa ei ole mikään huippu, jotkut käyttävät jopa nimeä pomppukeppi. Itse katselisin tuohon hintaluokkaan ja ajoihin täysjäykkää fillaria, jos ei ole poluille tosiaan tarvetta mennä. Joustohaarukka on mielestäni vain turhana painona tuollaisessa ajossa. Miksi ei käyräsarvinen kelpaa? Esim.tällainen ja tinkaa siihen mukaan vielä 28-32mm pistosuojatut kumet, niin ajelee jo hiekkatielläkin mielellään.
Suosittelen kuitenkin koeajamaan huolellisesti, että pyörä on varmasti sopiva jos haluaa, että pyöräily on oikeasti kivaa. Vääränkokoisella ja -laisella fillarilla saa helposti pyöräilykammon aikaiseksi(vrt SA-INT)
Inserasta on kokemuksia n. 10v ja ~5tkm ajalta Evolution 3-vaihteisesta peruspyörästä. Olen ollut tyytyväinen, maksoi uutena 900mk. eikä ole tarvinnut juuri kuin ajella. On kuljettanut töihin, terassille jne.
Suosittelen kuitenkin koeajamaan huolellisesti, että pyörä on varmasti sopiva jos haluaa, että pyöräily on oikeasti kivaa. Vääränkokoisella ja -laisella fillarilla saa helposti pyöräilykammon aikaiseksi(vrt SA-INT)
Inserasta on kokemuksia n. 10v ja ~5tkm ajalta Evolution 3-vaihteisesta peruspyörästä. Olen ollut tyytyväinen, maksoi uutena 900mk. eikä ole tarvinnut juuri kuin ajella. On kuljettanut töihin, terassille jne.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
No mutta nyt löytyi kokolailla sopivan oloinen:
http://www.bikeshop.fi/index.php?module ... t=B10DWP62
Ja hintakin järkevä. Myös korkeuksia tuntuisi riittävän. Kumpikohan tuosta olisi parempi, tuo 60cm vai 62cm korkea? Mittaa siis sen 194cm. Eipä oikein ole mahdollisuuksia lähteä koeajolle, joten ostetaan se mikä kivalta näyttää :D
Eihän ne intin mankelit niin huonoja olleet, mitä nyt hieman raskaita polkea. Ja jalka tuli melko kipeäksi kun 60km polkupyörämarssilla ensimmäisen 5km jälkeen halkesi poljin ja joutui veivaamaan lopun matkaa pelkällä tapilla :)
http://www.bikeshop.fi/index.php?module ... t=B10DWP62
Ja hintakin järkevä. Myös korkeuksia tuntuisi riittävän. Kumpikohan tuosta olisi parempi, tuo 60cm vai 62cm korkea? Mittaa siis sen 194cm. Eipä oikein ole mahdollisuuksia lähteä koeajolle, joten ostetaan se mikä kivalta näyttää :D
Eihän ne intin mankelit niin huonoja olleet, mitä nyt hieman raskaita polkea. Ja jalka tuli melko kipeäksi kun 60km polkupyörämarssilla ensimmäisen 5km jälkeen halkesi poljin ja joutui veivaamaan lopun matkaa pelkällä tapilla :)
Nuo Konat on ihan hyviä pyöriä, mutta hinta-laatu-suhde ei välttämättä ole paras mahdollinen. Itse suosittelisin katsomaan vaikka Cubea tai Radonia osoitteesta [/url]http://www.bike-discount.de/[url]
Yksi mitä kannattaa vielä miettiä on harrastamisen taso ja mahdollinen kehitys. Itse ostin nuukuuksissani pari vuotta sitten edullisemman maastopyörän kokeilumielessä ja laji alkoi kiinnostaa ihan tosissaan. Nyt sitten olen vaihtanut siihen keulan ja koko voimansiirron, että olen saanut siitä metsäkelpoisen pyörän ja loppupeleissä hinta on sama, kuin esim. Radon vastaavilla kilkkeillä.
Kannattaa siis miettiä, että laittaisiko hiukan enemmän rahaa kiinni, että saa paremmilla osilla ja luo samalla mukavuutta omaan harrastamiseen. Toisaalta taas parempi pyörä on helpompi myydä jos mankelointi ei kiinnostakaan. Jos pyöräily on satunnaista ja aikoo sen sellaisena pitää, niin kyllä tuolla Konallakin varmasti hyvin pääsee. Koeajoja suosittelen ihan vain sillä, että saisi näkemystä mitä se muutama satku tekee ja saako sillä mielestään sellaisia ominaisuuksia, joista kannattaa maksaa.
Yksi mitä kannattaa vielä miettiä on harrastamisen taso ja mahdollinen kehitys. Itse ostin nuukuuksissani pari vuotta sitten edullisemman maastopyörän kokeilumielessä ja laji alkoi kiinnostaa ihan tosissaan. Nyt sitten olen vaihtanut siihen keulan ja koko voimansiirron, että olen saanut siitä metsäkelpoisen pyörän ja loppupeleissä hinta on sama, kuin esim. Radon vastaavilla kilkkeillä.
Kannattaa siis miettiä, että laittaisiko hiukan enemmän rahaa kiinni, että saa paremmilla osilla ja luo samalla mukavuutta omaan harrastamiseen. Toisaalta taas parempi pyörä on helpompi myydä jos mankelointi ei kiinnostakaan. Jos pyöräily on satunnaista ja aikoo sen sellaisena pitää, niin kyllä tuolla Konallakin varmasti hyvin pääsee. Koeajoja suosittelen ihan vain sillä, että saisi näkemystä mitä se muutama satku tekee ja saako sillä mielestään sellaisia ominaisuuksia, joista kannattaa maksaa.
-VariAntti-
noista linkkaamistasi vaihtoehdoista ostaisin tuon Konan ja kokona 60. Tuo koko juttu on kyl vähän sellanen et kokeilemaan pitäs päästä. Koon valintaan vaikuttaa kuiteskin jalkojen/selän pituus yms. Kyllä tuolla perus pyöräilyt ajelee, käsittääkseni tää ei mihinkään vakavaan kuntoiluun ole tulossa.
Itse olen edelliset 2 pyörää kasannut osista ja nyt myös emännälle on työn alla osista kasattu fillari. Tarjouksia metsästämällä nettikaupoista nykyinen LX/XT/XTR-osilla varustettu Scottin kisarungon ympärille kasattu etujousitettu maastorassi on tullut maksamaan jota kuinkin 1000EUR kun nettikaupoissa halvimmillaankin vastaavat ovat siinä 1400 - 1600EUR.
Osista kasaamalla tosin pitää aika tarkkaan tietää minkä kokoinen runko itselle sopii tai muuten saa helposti väärän kokoisen pyörän. Onneksi kokoa voi jonkin verran kompensoida mm. kampien ja ohjainkannattimen pituudella, sekä tangolla. Harrastuneisuuttahan tuo toki myös vaatii :)
Osista kasaamalla tosin pitää aika tarkkaan tietää minkä kokoinen runko itselle sopii tai muuten saa helposti väärän kokoisen pyörän. Onneksi kokoa voi jonkin verran kompensoida mm. kampien ja ohjainkannattimen pituudella, sekä tangolla. Harrastuneisuuttahan tuo toki myös vaatii :)
Maastopyörissä Shimanon SLX -sarja on kanssa vakavasti otettava vaihtoehto esim. XT:lle. Omaani laitoin kaikki kyseistä sarjaa ja olen todella tyytyväinen. Keveys ja kestävyys ei häpeä XT:lle, mutta hinta on hieman halvempi.
Kuten yllä mainittu, niin itse kokoamalla saa halvemmalla, mutta VariAntin tapauksessa se ei taida vastata tarpeeseen. Josset koeajolle pääse, niin sitä runkokoa ainakin kannattaa kysyä myyjältä, kerta Suomesta olet ostamassa.
Kuten yllä mainittu, niin itse kokoamalla saa halvemmalla, mutta VariAntin tapauksessa se ei taida vastata tarpeeseen. Josset koeajolle pääse, niin sitä runkokoa ainakin kannattaa kysyä myyjältä, kerta Suomesta olet ostamassa.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Tommonen Kona sitä tuli sitten kuitenkin tilattua. Muutamia kyselin ja siihen päädyin. En jaksa alkaa opiskelemaan noiden munamankeleiden anatomiaa sen pitemmälti, kai se hyvä on :D 62cm runkokorkeudella kun kuulemma tuossa sen mallinen runko, että sopii tälläselle pätkällekkin.
Nyt sitten odotellaan matkahuollosta tekstiviestiä ja katotaan jääkö sen pyörän ajot yhteen kertaan :D
Nyt sitten odotellaan matkahuollosta tekstiviestiä ja katotaan jääkö sen pyörän ajot yhteen kertaan :D
Viime kesänä itselle tuli kova tarve saada maastopyörä ja rupesin sitten netistä selailemaan pyöriä. Ihmetys oli suuri kun pyöriä oli joka lähtöön ja nikaletta jos jonkin näköistä. Sitte kun olin päättänyt minkälaista maastopyöräilyä haluan harrastaa niin kävelin paikalliseen pyöräliikkeeseen ja testailin eri vaihtoehtoja. Tuntui aika vaikealta valita sopivaa fillaria noviisi pohjalta, tosin en ole ainakaan vielä pettynyt Gary Fisher Piranha pyörään. Hyväähän noissa hieman paremmissa pyörissä juurikin on se että niitä pystyy sitten tarvittaessa säätämään ja vaihtamaan parempaa hipo osaa jos tarve tulee. Itsekkin nyt vasta kun ajellut muutamia satoja pyörällä rupeaa oikea ajoasento löytymään. Myös treenailu mielessä lukkopolkimet ja kengät tuli hiljattain hankittua jotta pääsee kunnolla runttaamaan.
Itse en suosittele mitään merkkiä erityisesti vaan suosittelen testaamaan eri vaihtoehtoja ja merkkejä.
Itse en suosittele mitään merkkiä erityisesti vaan suosittelen testaamaan eri vaihtoehtoja ja merkkejä.
Tähän pyöräaiheeseen liittyen, mitkä olisi hyvät, laadukkaat ja suht edulliset renkaat polkupyörään?
Kyseessä -95 Tunturi Grunge, alkuperäiset nokialaiset alkoi halkeilemaan jo alta viidessä vuodessa, kestivät kuitenkin n.10 v ennenkuin räjähti. Menin tyhmyyttäni ostamaan jotkin Tokmannin kiinan muovikumit, aika onnettomat, eivät ole edes pyöreät.. :D
Kyseessä -95 Tunturi Grunge, alkuperäiset nokialaiset alkoi halkeilemaan jo alta viidessä vuodessa, kestivät kuitenkin n.10 v ennenkuin räjähti. Menin tyhmyyttäni ostamaan jotkin Tokmannin kiinan muovikumit, aika onnettomat, eivät ole edes pyöreät.. :D
Olisiko tästä kenelläkään mielipidettä antaa?
http://2010.feltracing.com/USA/2010-Pro ... TUE-1.aspx
Entä hinta-arviota tuollaiselle reilu 3 vuotta vanhalle hyväkuntoiselle yksilölle? Sellainen olisi nyt tarjolla ja hieman kyllä kiinnostaisi.
http://2010.feltracing.com/USA/2010-Pro ... TUE-1.aspx
Entä hinta-arviota tuollaiselle reilu 3 vuotta vanhalle hyväkuntoiselle yksilölle? Sellainen olisi nyt tarjolla ja hieman kyllä kiinnostaisi.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa