Asetoonia naftan tai bensan joukkoon

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tuom@s
-
Viestit: 36
Liittynyt: 17.6.2004 10:46

Asetoonia naftan tai bensan joukkoon

ViestiKirjoittaja Tuom@s » 10.7.2006 8:39

Tällaisen jutun löysin tuolta internetin ihmeellisestä maailmasta. Onko kellää "pelle pelottomalla" kokemusta ko. toimenpiteestä. Jotkut sitä näköjään ovat suomessakin kokeilleet....

http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive

http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&pid=43364#43364

Jos tuo oikeasti toimii, niin onko jotain vaaraa että tekee esim. polttoainejärjestelmälle jotain haittaa? Searchilla ei ainakaan täältä löytynyt vastausta.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 10.7.2006 10:40

Aika mielenkiintoinen juttu, voisihan kokeilut aloittaa ensin vaikka ruohonleikkurille ja siitä siirtyä pikkuhiljaa autoihin.

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 10.7.2006 14:51

kuinkahan kauan tuo asetoni pysyy polttoaineessa?
kun purkin asetonia jättää hetkeksi auki on sieltä haihtunut tavaraa ihan älyttömästi..
sitookohan tuo polttoaine sitä itseensä??
testi alkakoon, siskon corolla on 89vm 1.3.. siihen laitetaan "lisäainetta" heti tänään..

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 10.7.2006 16:50

no niin testi on tehty.
(corolla 1.3 kaasari vm89) ei nyi enää kuten teki ennen asetonia.
laitettiin 17millilitraa asetonia 1/4tankilliseen bensaa.
ongelmat ennen asetonin laittoa oli; helvetillinen nykiminen ajettaessa tasakaasulla. nyt nykiminen on vähentynyt selvästi.
karstat on poistettu ajamalla kaasupohjassa 4vaihteella yli20km yhtäjaksoisesti.
jo viimeviikolla useaan otteeseen. nytkin ajettiin sama reitti asetonin kans ja hoplaa tämä taitaa vaikuttaa.

testi alkaa dieseli caddyn kans.. tänään

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.7.2006 17:03

Liuottaakos tuo vettä tankista? Pitäskö ensin ajaa jäänestoaine tankissa ja alottaa asetonitestit sen jälkeen?

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 10.7.2006 19:00

^se on jo tehty.. viimeviikolla karstan poiston aikana/jälkeen..
ei vaan yksikertaisesti jaksa kuunnella siskon "valitusta" tuosta tojotasta..
kaikki kokeillaan, viime viikolla kaajettiin veljen kans vettä suoraan kaasarista sisään.. kaikki on kohta kokeiltu..

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 10.7.2006 19:24

Caddyn tuloksia odotellaan wesi kielellä :-P Sitten ei kun virma pystyyn ja myymään "ihmeainetta" desin pulloissa hintaan 80 € / plo. Taidan käydä kaatamassa ksyleeniä taloyhtiön ruohonleikkuriin :)

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 10.7.2006 19:41

caddy lähti juuri tankille.. matkassa 15millilitraa asetonia..
kohta selviää..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.7.2006 19:45

Asetoni syövyttää voimakkaasti muoveja, nimim pentuna paljon pahaa aikaan saanut isosiskon kynsilakanpoistoaineella. Tuli vaan mieleen esim. Caddyn kirkas polttoaineputki ruiskutuspumpulle, mitenkähän pitkään se kestää liuosta, joka tosin ei ole vahva.
edit: tuollahan se jo mainittiin tm:n topikissa.

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 10.7.2006 20:00

siksi varmaan tuo sekoitus määrä on niin pieni, mietittiin kans sitä syövytystä..
meinaan että asetoni on viimeinen pesuaine meidän tallissa mitä yleensä kokeillaan jos muut aineet ei ole esinetta puhdistaneet...
1.5millilitraa /litra löpöä..
corolla on tallin edustalla "parkissa" jos siinä alkaa syövyttämään letkuja/suodatinta yms..

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 11.7.2006 0:25

Homma toimii caddyssäkin.. Ahdin herää pikkasen aikasemmin ja savutus on vähän vähäisempää.
Huomen jatkuu kokeet, testiä laajennetaan ottamalla mittaus tulokset
ja uusi testikohde.
tämä aihe alko todellakin kiinnostaan "tämän tallin porukkaa" ..

Tuom@s
-
Viestit: 36
Liittynyt: 17.6.2004 10:46

ViestiKirjoittaja Tuom@s » 11.7.2006 7:47

JACKHAMMER: Hienoa että on alan pioneereja, jotka ottavat ja testaavat kuinka tuo aine oikeasti toimii. =) Voitko samalla katsella myös niitä kulutuslukemia?

Tuolla peswikin sivustoilla olivat jo näemmä kokeilleet asetonia vuoden 2005 Jettaan, ja kulutuslukemat olivat ainakin pudonneet aika roimasti. Mitenköhän tuota uskaltais käyttää veneen perämoottorissa, jos lurauttais sitä kaks-tahti bensan joukkoon? Vähentyisköhän siinäkin savutus/kulutus... Kaks-tahtiset kun savuttaa ja haisee muutenkin... Veneessä tuo kulutuksen lasku voisi ainakin suhteessa vaikuttaa aika paljon. Tällä hetkellä kun tuo 40 hp Mariner vie sen 20 litraa tunnissa esim. suksia vetäessä, kun silloin sillä ajetaan melkein koko ajan kaasu pohjassa...

Oiskohan voorumilla ketään kemistiä, joka voisi selvittää hieman tuota syöpymisasiaa? ;)

Tosiaan tuo asetoni on kovaa ainetta haihtumaan, joten taitaa se jotenkin vaan sekoittua siihen bensan/dieselin joukkoon, niin ei haihtumista niin paljon tapahdu?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.7.2006 8:23

Syöpymisasiasta voisi tehdä ihan simppelin empiirisen testin, eli ottaa vaikkapa yleisimpiä muovi-/kumilaatuja, joita autossa käytetään ja iskeä ne asetoniin.

Mitenkähän muuten tuo ksyleeni? Se kun ei taida olla ihan niin ärhäkkää, niin lieneekö turvallisempaa? Käyneekö tuo ksyleeni riisselivehkeisiin?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.7.2006 8:26

epäilen että tuommoinen 1.5promillen seos mitään syövyttää esim. dieselissä.

dbwarrior
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.2.2006 14:35

ViestiKirjoittaja dbwarrior » 11.7.2006 8:29

Aiheesta juttua myös holysmoken puolella.
http://www.holysmoke.fi/viewtopic.php?t=351

Velipoika ties kertoa, että mahdolisten vaikutuksien puuttuminen suomi polttoaineissa johtunee siitä, että jenkeissä gason laatu on jokseenkin heikompaa ja näin ollen lisäaineet vaikuttaa positiivisesti kun taas suomi kamassa saattaa jäädä vaikuttamatta

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 11.7.2006 9:15

Syövytyksestä vaan sen verran että asetooni on myös melko ruostuttavaa...
Kokemusta on asetoonin käytöstä pelkästään bensaturbossa (ei oma) imusarjaan ruiskutettuna vedenseassa...Tosin "rautanaula-ruoste testien" jälkeen asetooni vaihtui metanoliin.

Voihan tuo olla toimiva mutta omaan kiisseliin en ainakaan rupeaisi laittamaan, muut tehköön oman mielensä mukaan.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.7.2006 9:17

^ minkälaisella seossuhteella tuota ruiskutettiin?

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 11.7.2006 14:53

Täytyypä kysäistä broidilta, varmaan huomenna jos ois jo sulle vastaus. Seoksessa oli myös kusaus WD40istä ruosteen eston takia...Pumppuna muistaakseni pissapojan pumppu (lampunpesijän pumput on kunnon tehokkaita tähän käyttöön) ja suuttimena oli http://www.aquamist.co.uk/ ja paineventtiili mikä kytki ruiskun pääle oisko oli >0,8bar,. Tämä siis madaltaa imusarjan lämpötilaa ja nakutusrajaa siirtyy korkeammalle suuria ahtoja käytettäessä...kunnon IC ajaa myös saman asian yleensä. Ja metanolihan myös hieman lisää oktaanipitoisuutta ahdon päällä. Nämä siis bensakoneessa. Jos joku expert on erimieltä niin korjatkoon :)

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 11.7.2006 20:41

Oiskohan voorumilla ketään kemistiä, joka voisi selvittää hieman tuota syöpymisasiaa? ;)


Eikös se joskus ollut intternetin ihmeellisessä maailmassa semmoinenkin kuin 'kotikemian foorumi' tms? ;)

Tuom@s
-
Viestit: 36
Liittynyt: 17.6.2004 10:46

ViestiKirjoittaja Tuom@s » 12.7.2006 8:53

Ai pahus... Pitääpä googlettaa... =)

...mut ei sen muutaman promillen luulis vielä pahasti syövyttävän, niin tai no onhan sen 1,5 promillen humalatilakin jo aika "paha".

JACKHAMMER: Joko on uusia testituloksia saatu?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.7.2006 9:28

Eilen laitoin AAZ -dieselin täyteen tankkiin annostuksen mukaiset asetonit.

Ensi kokemukset: tyhjäkäyntikierrokset nousivat kiekkamittarin mukaan 750>850. Selkeä väännön paraneminen koko kierrosalueella. Minkähänlainen placebo -efekti tässä oikein on kyseessä ja koska illuusio oikein haihtuu?

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 12.7.2006 10:22

Mahtaakohan vakkomi huomata väännön kasvun kun on kuitenkin laskennallinen?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 12.7.2006 11:31

Käykö tähän nyt myös kynsilakan poistoaine?
Tankki on melkein täynnä ja voisi tehdä ainakin tuon yhden tankillisen kokeen, eikä viitsis sitä varten käydä ostamassa asetonia.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.7.2006 11:51

Samaa ainetta se salaapäin rouvan meikkikaapista lainattu aine on... Käsitykseni mukaan noihin on lisätty jotakin rasvan tapaista, mutta siitä ei liene mitään haittaa.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 12.7.2006 12:03

Laitoin pari promillea asetonia polttoaineen sekaan. G-Techillä mitattaessa kiihtyvyyttä 60-120 kolmosella tuli ajaksi 5.6 sek, joten ei parannusta aiempaan. Moottori käynnistyy ehkä kuitenkin aiempaa paremmin. Muuten en huomaa käytössä mitään eroa. Pitää nyt ajella vielä muutama tankillinen tuolla ja katsoa vaikutusta pidemmällä ajanjaksolla.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 12.7.2006 12:59

Niin kärsiikö sitä tuota ksyleeniä iskeä diisseliin vai ei? Sitä olis purkki tuossa jemmassa...

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 12.7.2006 16:03

tojotaan ei ole tullut enää nykimisiä.. kohta pitää se taas tankata normibensalla ja testata..
caddy toimii, jahka velipoika kerkeis ajaan sillä enempi, saataisiin sekin takas normi dieseliin niin alkais selvitä tuo "vaikutus"..

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 14.7.2006 10:05

Taloyhtiön wanha ruohonleikkuri toimi koekaniinina. Oireet muutaman ksyleenitipan lisäämisen jälkeen:

- käynnin "seilaaminen" loppui kautta kierrosalueen
- käynnistys tuntui helpottuvan
- savutus väheni, paitsi käynnsitäessä tupsauttaa edelleen

Edelleen kysyn: Uskaltaako dieseliin lisätä ksyleeniä?

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 14.7.2006 11:44

Mitäs ainetta Liqui Moly on? Myydän varaosaliikkeissä Diesel-puhistukseen.
Onko kukaan kokeillu?

Liqui Moly
DIESEL PURGE
Diesel puhdistusaine
puhdistaa ruiskutussuuttimet muutamassa minuutissa
poistaa nakutuksen, naputuksen, tärinän
parantaa moottorin tehoa ja käynnistymistä
Käyttö: Polttoaineen siirto- ja paluuletkut irrotetaan ja yhdistetään ne puhdistusaineastiaan. Moottoria käytetään vaihtelevilla pyörintänopeuksilla.


Hintaa oli jotain 10€?

dbwarrior
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.2.2006 14:35

ViestiKirjoittaja dbwarrior » 14.7.2006 12:04

Onko kukaan palstalaisita testannut tuon aineen vaikutusta ?
Eli alkoiko esim oireilevat suutimet pelata paremmin ??

Ainenkin tuo vaatii enemmän työtä kun joutuu putkia irroittelemaan, mutta jos vaikuttaa lupaamalla tavalla niin eihän tuo ole iso vaiva.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 14.7.2006 14:33

Ainenkin tuo vaatii enemmän työtä kun joutuu putkia irroittelemaan, mutta jos vaikuttaa lupaamalla tavalla niin eihän tuo ole iso vaiva.


En tiiä miten tuo aine vaikuttaa, jos kaatais tankkiin.

dbwarrior
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.2.2006 14:35

ViestiKirjoittaja dbwarrior » 14.7.2006 14:39

Ois kiva kuulla käyttökokemuksia omaltakin väeltä. Ulkomaisilta foorumeilta luettuna tuntuis olevan vaikuttavaa kamaa. Eikä se parin letkun irti ja kiinni ruuvaminen ohan kohtuuton homma ole, jos sillä välttää sitten muun ruuvamisen tarpeen.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 14.7.2006 18:54

No nyt on asetonia tankissa. Saas nähdä mikä paikka ensi sulaa :-)

Viiden kilometrin ajon jälkeen ei osaa vielä sanoa oikein juuta eikä jaata. Tai no ehkä jaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.7.2006 10:06

800 km maantieajoa viikonloppuna AAZ dieselillä asetonin kanssa. Ei mitään vaikutusta kulutukseen.

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 20.7.2006 22:51

Omaan dieseli kulkineeseen tuli kokeiltua asetonin lisäystä tankkiin ja eipä sillä tullut minkäänlaista vaikutusta...Ehkä minä en vain huomaa tai sitten aine ei vaan toimi :)

Röpötti
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 21.7.2006 18:02

Asetoonia tuli kokeiltua

ViestiKirjoittaja Röpötti » 21.7.2006 18:15

Törmäsin joillakin ulkomaisilla sivuilla aiheeseen ja päätin Googlettaa suomeksi, jolloin löysin tänne. Testitautoni -96 Corolla 1.6. Asetonia ~0,2% bensan sekaan. 250 km testilenkin kulutus 6,5 l/100 km. Ei mikään ihme boosteriaine, mutta kulutus tippui vähintään kymmenisen prosenttia. Jatkan testaamista...

Tuom@s
-
Viestit: 36
Liittynyt: 17.6.2004 10:46

ViestiKirjoittaja Tuom@s » 25.7.2006 9:49

Viikonloppuna tuli testatttu 40hv Maríner 2T-perämoottorissa. Lurautettiin täyteen tankilliseen 95:sta (24L) tarvittava määrä asetoonia, ja n. 2,5 tuntia vaihtelevaa ajoa vesisuksilla ja renkaalla. Kaasu tyyliin on/off. ehkä tyhjäkäynti tasoittui hieman, mutta bensaa meni melkeimpä samaan malliin kuin ennenkin. Kulutusta ehkä hieman hankala mitata..... Seuraava testi alkaa paskatin kanssa, kunhan tankki ensi tankkauksen yhteydessä saadaan täyteen.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 25.7.2006 12:31

Tuossa viikonloppuna testattiin 2,2L recordiin ja ekan 15 km ajon jälkeen tyhjäkäynti nousi n. 100 kierrosta 850->950rpm ja muutenkin käynti tasoittui... Seos n.20ml 10 litraan bensaa...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 27.7.2006 23:23

Noniin. Eka tankki meni. Caravellella ajettiin noin 250 km maantietä/metsäautotietä ja 500 km kaupunkia. Kulutus 9,2 litraa / 100 km. Normaalisti pyörinyt tämmösellä ajolla aikalailla kympissä, joskus ihan vähän alle, joskus yli.

Huomioita. Tyhjäkäynti 1000 r/min ja tasaista. Tuntuu käynnistyväb helpommin. Tehot eivät ole aikaan huvenneet.

Noh, kattellaan toinen tankillinen, nyt on pikkasen rikkaampi seos...

Sitten taas vedetään ilman.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.7.2006 10:05

Profiilin mukaiseen lötköaudiin tuli myös laitettua sopiva annos.
Ainakin tyhjäkäynti nousi ja käyntiin lähtee "nopeammin".
Kulutukseen tuskin vaikuttaa, kun tuo vie muutenkin niin paljon, että eroa ei huomaa...

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 28.7.2006 14:51

"tämän tallin" ajoneuvoja kun on testattu tuolla asetonilla niin:
bensalla toimivat ajoneuvot ovat "herkistyneet"... dieselit on muuttuneet aina tuon tuosta lähinnä kokoonpanojen osalta, putki muutokset/vanteet/ilmanputsarien pesut yms. joten niistä ei niin tarkkaan ole pystytty sanomaan.

diesel savu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 26.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja diesel savu » 28.7.2006 18:32

siis niille jotka aprikoivat mitä kynsilakanpoistoaine sisältää... ainakin lumenen kyseinen aine noin 30% etyylialkoholia 50% etyyliaseataattia 15% butyyliasetaattia ja 5% risiiniöljyä....

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.8.2006 11:25

Pikkasen enemmän maantietä kuin edellisellä tankilla. Kulutus 8,9 l / 100 km. Minusta tuo ei ole T4 2.4 D syncrolle seka-ajossa paha kulutus.

Paljonkohan menisi pelkässä matka-ajossa... Pitänee testata.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa