TDI Golf ja voimansiirto-ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Vararengas
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.7.2006 23:17

TDI Golf ja voimansiirto-ongelma

ViestiKirjoittaja Vararengas » 1.7.2006 23:22

vm. 2003 TDI Golf (74kW, 252Nm) ja kyseessä seuraavanlainen ongelma. Kun kierrokset ovat 1800 paikkeilla (sama juttu vaihteilla 2, 3, 4 ja 5) ja painaa kaasua reippaasti, ei voima siirry renkaisiin asti samassa suhteessa kuin voisi olettaa, eli puhtia tuntuu hukkuvan jonnekin kaasupolkimen ja renkaiden välille. Kierroslukumittarista näkee ja moottoriäänestä kuulee, että auton pitäisi kiihdyttää, mutta voima vain ei tunnu välittyvän renkaisiin asti samassa suhteessa, eikä auto lähde heti kiihtymään. Tätä ongelmaa on tutkittu merkkihuollon toimesta kaksi kertaa. Ensin huollon yhteydessä ja sitten vielä ihan vartavasten erikseen. Mitään ei ole löytynyt. Aloin jo epäillä itseäni luulosairaaksi kunnes käytin autoa digitunattavana. Nyt moottorista irtoaa 95kW ja 290Nm. Samalla tuo vikatilanne on entistä helpompi saada aikaan eikä sitä voi olla huomaamatta. Kun esim 5- vaihteella kierrokset n. 1800 rpm ja painaa reippaasti kaasua, niin moottorin kierrokset nousevat korvin kuultavasti ja kierroslukumittarista voi todeta hetkellisen hyppäyksen 2400 rpm asti (tähän mennessä auto ei siis kiihdy yhtään) jonka jälkeen kierrokset tippuvat 1900 paikkeille ja auto alkaa selvästi vetämään. Sama homma kaikilla muilla vaihteilla paitsi 1-vaihteella.

Onko kukaan törmännyt samanlaiseen ongelmaan tai muuten tietää jotain tästä. Voisiko johtua kytkimestä, turbosta, MAF:sta tai jostain muusta hilavitkuttimesta? Nyt on jatkuva pelko p***ssä, että saan entistä helpommin kilahtaamaan autosta jotain jos vain jatkan ajelemista ilman vian löytymistä. Lompakollahan siinä sitten taas kuitenkin käydään.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 1.7.2006 23:25

Kytkin luistaa? Onko paljon ajettu, onko vakiokytkin?

Vararengas
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.7.2006 23:17

ViestiKirjoittaja Vararengas » 2.7.2006 9:25

Ajettu ~60 tkm ja on vakiokytkin. Heitin ensimmäisellä huoltokierroksella mekaanikolle arvauksena, josko kytkin luistaisi, mutta tämä epäili vahvasti...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.7.2006 10:11

Tutulla oli kampiakselin stefa vuotanut öljyä kytkimelle. Teki ihan samaa ja täysin vastaava auto oli kyseessä.

Vararengas
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.7.2006 23:17

ViestiKirjoittaja Vararengas » 2.7.2006 10:18

Kuinka tuo öljyvuoto selvisi? Näkyikö se mitenkään esim. pieninä öljyläikkinä tms. vai oliko vuoto niin pieni, että homma selvisi vasta purkuoperaation jälkeen?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.7.2006 10:59

Selvisi vasta kun auto oli purettu. Vaihtoivat Laakkosella koko kytkimen vauhtipyörineen uusiin. Asiakkaalle tuli maksettavaa puolet remontin hinnasta.

Vararengas
-
Viestit: 4
Liittynyt: 1.7.2006 23:17

ViestiKirjoittaja Vararengas » 20.7.2006 11:23

Kiitokset kaikille vastauksista. Ongelma on tullut koko ajan enenevissä määrin esiin, joten kytkin se ilmeisesti nyt sitten on. Ei auta muu kuin käydä remppaamaan.

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

ViestiKirjoittaja MME » 8.8.2006 16:27

Kytkin vialtahan toi vaikuttaa.
Onko hinta-arviota rempalle?
Meinaatko laittaa originaalin vai mahdollisesti jonkin sellaisen kytkimen mikä paremmin kestäisi vääntöä? Mikähän kytkin kestäisi paremmin vääntöä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa