Taisi mennä allekirjoittaneen viikonloppu pilalle, mutta pakko kai tässä on jotakin tehdä. Onko jollakulla kokemuksia vesipumpun vaihdosta TDI 81kW AFN (passat, vm-99) koneeseen. Onko kuinka iso homma? Miten homma tehdään tai missä järjestyksessä puretaan ja mitä? Vaatiiko jotain erikoisvermeitä?
Tilaa tuolle vaihtohommalle näyttää olevan kohtuullisesti ainakin edelliseen kiesiin verrattuna (laguna).
-Sami
edit: koneen tyyppi lisätty
Vesipumpun vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Vesipumpun vaihto
Viimeksi muokannut shakali, 9.6.2006 18:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuossahan ei onneksi jakohihna pyöritä vesipumppua vaan laturin hihna
joten melko helpolla pääset.
Eipä tuossakaan taida tilaa olla tarpeeksi ennenkuin päästää
moottoritilan etuseinän huoltoasentoon. Niin saat 10 minuutissa
kunnon työtilan.
Sitten akunjohdot irti, jäähdytinnesteet pois, moniurahihna irti, viskotuuletin irti,
vesipumpun pultit auki ja pumppu varovasti koputtelemalla irti.
Jos et saa pumpun pultteja muuten irti niin irrota hihnapyörä pois edestä.
Tiivistepinnat varoen puhtaiksi ja uusi pumppu paikoilleen.
Älä kiristä pumpun pultteja liikaa ettei tule kierrevahinkoja.
Oikea kiristystiukkuus vain 10Nm.
Sitten vaan takaisin kasaan ja vettä täyttäessä muista ilmata
lämmityslaiteen putkesta, ettei tule ilmalukkoja.
Ei vaadi muita erikoisavaimia kuin TORX avaimia että saa
etupään tuohon huoltoasentoon..
joten melko helpolla pääset.
Eipä tuossakaan taida tilaa olla tarpeeksi ennenkuin päästää
moottoritilan etuseinän huoltoasentoon. Niin saat 10 minuutissa
kunnon työtilan.
Sitten akunjohdot irti, jäähdytinnesteet pois, moniurahihna irti, viskotuuletin irti,
vesipumpun pultit auki ja pumppu varovasti koputtelemalla irti.
Jos et saa pumpun pultteja muuten irti niin irrota hihnapyörä pois edestä.
Tiivistepinnat varoen puhtaiksi ja uusi pumppu paikoilleen.
Älä kiristä pumpun pultteja liikaa ettei tule kierrevahinkoja.
Oikea kiristystiukkuus vain 10Nm.
Sitten vaan takaisin kasaan ja vettä täyttäessä muista ilmata
lämmityslaiteen putkesta, ettei tule ilmalukkoja.
Ei vaadi muita erikoisavaimia kuin TORX avaimia että saa
etupään tuohon huoltoasentoon..
Ensin irrotetaan etupuskuri. Etupyöräkoteloiden puolelta 4 ruuvia/puoli auki.
Maskin päältä 5 ruuvia auki. Vilkut irti ja niiden alta pultit auki.
Konepellin tuulihaan vapautusvipu irti. Puskurin alapuolelta 3 ruuvia irti.
Sitten vedät ensin puskurin päät irti autosta ja sen jälkeen vedät koko puskurin pois.
Sitten pohjapanssari irti ainakin etupäästään. Konepellin avausvaijeri
katkeaa auton vasemmasta reunassa olevasta jatkoksesta.
Moottorin imuilmaputken ruuvit irti etuseinästä.
Ajovalojen alapuolelta puskurin ohjaimet irti (3 ruuvia per puoli)
Sitten puskurin runkopalkin ylimmät kiinnitysruuvit auki
ja niiden tilalle 20 cm pätkät kierretankoa. Alapultit auki ja nyt voit vetää
koko etukehikon jäähdyttimen kanssa 20 cm eteenpäin jättäen koko tekeleen noiden kierretankojen varaan.
Sitten vaan vesipumpun kimppuun.
Ei ole meikäläisessä paljon kirjailijan aineksia,
mutta noin se homma karkeasti menee...
Itsellä on juuri samanlaisesta menossa kansi takaisin paikoilleen kun oli pahvi palanut.
Maskin päältä 5 ruuvia auki. Vilkut irti ja niiden alta pultit auki.
Konepellin tuulihaan vapautusvipu irti. Puskurin alapuolelta 3 ruuvia irti.
Sitten vedät ensin puskurin päät irti autosta ja sen jälkeen vedät koko puskurin pois.
Sitten pohjapanssari irti ainakin etupäästään. Konepellin avausvaijeri
katkeaa auton vasemmasta reunassa olevasta jatkoksesta.
Moottorin imuilmaputken ruuvit irti etuseinästä.
Ajovalojen alapuolelta puskurin ohjaimet irti (3 ruuvia per puoli)
Sitten puskurin runkopalkin ylimmät kiinnitysruuvit auki
ja niiden tilalle 20 cm pätkät kierretankoa. Alapultit auki ja nyt voit vetää
koko etukehikon jäähdyttimen kanssa 20 cm eteenpäin jättäen koko tekeleen noiden kierretankojen varaan.
Sitten vaan vesipumpun kimppuun.
Ei ole meikäläisessä paljon kirjailijan aineksia,
mutta noin se homma karkeasti menee...
Itsellä on juuri samanlaisesta menossa kansi takaisin paikoilleen kun oli pahvi palanut.
Itsellä on juuri samanlaisesta menossa kansi takaisin paikoilleen kun oli pahvi palanut.
Paljon ajettu ja miten huomasit palaneen pahvin?
Mulla lohkolämppärin asentaja sano et ois vuotanu kannen välistä nestettä ulos. Tarkkailin hetken ja vein vähän lämpimimmillä keleillä dieselkorjaamolle, jossa eivät löytäneet vuotoa.
Ovat siis pelotelleet, toistaiseksi kaikki kai ihan ok, toivottavasti.
Hyvä jos tuosta sekopäisestä sepustuksestani jotain apua oli.
Arctos, mulla hävisi vettä jo muutaman tuhannen ajan.
Lapin reisulla sitten alkoi keräämään painetta vesitilaan
ja jäähdytinkin alkoi vuotamaan ennenkuin kotiin asti selvittiin.
Muonio-Vantaa välillä lisäilin 12 litraa vettä.
Kilometrejä takana 451 000, moottorina 90hv AHU.
Hassua muuten että vaikka teki hitonmoisen paineen vesitilaan,
auto sai seistä 2 vuorokautta ja vieläkin oli painetta,
luulisi että paine olisi vuotanut takaisinkin kun auto ei käy???
Huomenna ehkäpä saadaan savut otettua..
Arctos, mulla hävisi vettä jo muutaman tuhannen ajan.
Lapin reisulla sitten alkoi keräämään painetta vesitilaan
ja jäähdytinkin alkoi vuotamaan ennenkuin kotiin asti selvittiin.
Muonio-Vantaa välillä lisäilin 12 litraa vettä.
Kilometrejä takana 451 000, moottorina 90hv AHU.
Hassua muuten että vaikka teki hitonmoisen paineen vesitilaan,
auto sai seistä 2 vuorokautta ja vieläkin oli painetta,
luulisi että paine olisi vuotanut takaisinkin kun auto ei käy???
Huomenna ehkäpä saadaan savut otettua..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa