VW Transporter 1.6TD viritys
Valvoja: ffp jäsenet
VW Transporter 1.6TD viritys
Elikkäs vähän neuvoja miten sais lisää potkua tollaseen kulkuneuvoon? Hukkaporttia olen kiristäny ja ahtopainemittari näyttää 0.7bar ja ei sen yli ole millään noussut, alkaisikohan by pass päästämään ettei nouse ton yli? Turbo tuossa on KKK K14 ja välijäähyä ei ole (vielä) mutta mahdollisimman pian sellasen hankin.
Syöttöä ei ole ruuvattu isommalle kun on muutenkin savutusongelmaa kun turbo falskaa öljyä kompurapuolelle ja sitä kautta koneeseen ja tietenkin savutus on mahtava. Uuden turbon ostan kun saan vaan tarpeeks rahaa ja pysyn ihan tuossa K14 ettei tarvi mitään muutoksia tehdä. Ahdonalanen syöttö löytyy ja se lähtee aika aikasin tuuppaamaan lisää soossia koneeseen.
Alkuperäsellä putkella ei meinannu auto liikkua mihinkään alle 0.5bar mutta kun tein suoran putken niin alkoi löytyä alavääntöäkin. Ja lisänä alkoi kuulua turbon vihellys kivasti ;)
Apuja kaivataan että miten moisesta myllystä sais tehoja irti rikkomatta konetta ja kuinka paljon voi turvallisesti saada tehoa. Jostain threadista luin että tosta koneesta olis otettu ~100hp ja hyvin toiminut.
Syöttöä ei ole ruuvattu isommalle kun on muutenkin savutusongelmaa kun turbo falskaa öljyä kompurapuolelle ja sitä kautta koneeseen ja tietenkin savutus on mahtava. Uuden turbon ostan kun saan vaan tarpeeks rahaa ja pysyn ihan tuossa K14 ettei tarvi mitään muutoksia tehdä. Ahdonalanen syöttö löytyy ja se lähtee aika aikasin tuuppaamaan lisää soossia koneeseen.
Alkuperäsellä putkella ei meinannu auto liikkua mihinkään alle 0.5bar mutta kun tein suoran putken niin alkoi löytyä alavääntöäkin. Ja lisänä alkoi kuulua turbon vihellys kivasti ;)
Apuja kaivataan että miten moisesta myllystä sais tehoja irti rikkomatta konetta ja kuinka paljon voi turvallisesti saada tehoa. Jostain threadista luin että tosta koneesta olis otettu ~100hp ja hyvin toiminut.
http://www.netikka.net/vepiku/ruuvailu.htm tuolta lyötyy ohjeita.
Uuden turbon ja välijäähyn saa niin alotetaan virittäminen.. Ahtojen pientä nostoa ja syöttöä sopivasti ettei kauheesti savuta. Välijäähylle ajattelin että kun ei sitä kunnolla saa laitettua mihinkään ilmavirtaan niin pellistä väsään sellasen "tunnelin" joka ohjaa ilmaa jäähylle ja vaikka samaan "tunneliin" varaosa-autosta puhallin puhaltamaan että ilma jäähtyy paikallaan ollessakin ;)
Laittelehan sitten kuvia asennuksista, etenkin sen välijäähyn sijoitus kiinnostaa, kun oma tölkkikin kaipaisi välijäähyä. Sijoitus vaan on hakusessa. Ehkä joku h e l v e t i n leveä, mutta matala jäähy sinne auton alle...?
Näitähän oli joskus jotain vesijäähdytteisiä välijäähysettejäkin, joille oli oma vesikiertonsa ja veden jäähdytin auton etuosassa.
Näitähän oli joskus jotain vesijäähdytteisiä välijäähysettejäkin, joille oli oma vesikiertonsa ja veden jäähdytin auton etuosassa.
Mä oon miettinyt että jos ja kun sitä välijäähyä jossain vaiheessa ruvetaan tähän sijoittamaan niin yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto olisi tehdä takarenkaan etupuolelle aukko (ritilä tms luonnollisesti eteen, jotenkin mahd. huomaamattoman näkösesti) ja auton sisäpuolelle pellistä "moottoritilan laajennuksen" tms kotelon johon välijäähy sijoitetaan. Ideana siis että kyljestä virtaa ilma sisään jäähylle ja joko renkaan etupuolelle tai moottoritilaan aukko poistuvalle ilmalle. En kyllä tiedä mahdollisista säännöksistä koskien moottoritilan jatkamista että onko tällainen suunnitelma ylipäätään mahdollista toteuttaa mutta se on tähän mennessä ollut paras idea mihin olen päätynyt. Auton alle en sitä sijoittaisi missään nimessä kun itse ainakin ajelen huonommassakin maastossa ja hiekkateillä ja en usko että se olisi hyvä ajatus
^ Tuo on käynyt myös minulla mielessä. Vaatishan se peltitöitä, mutta olis melko porno. Tai kun itse en ajatellut siitä mitenkään huomaamatonta, vaan siitä puoli metriä takarenkaan edestä alkaisi 10-20 senttiä leveä peltikaistale kääntymään sinne sisään, mallia Ferrari F40. Siihenhän voisi vielä laittaa rivoituksen, mallia Testarossa. :-D
Tuskin tarvii lupia tuollaiset peltityöt. [Mutu]
Tuskin tarvii lupia tuollaiset peltityöt. [Mutu]
Testarossa-kylki vois olla aika porno XD Sillä lupa-asialla mä meinasin sitä että eikös moottoritiloista ole jotain säädöksiä olemassa kuitenkin. Eli jos tuon väsäis saman tilan yhteyteen niin silloinhan moottoritilan etupeltiä joutuu muuttamaan ja siitä esittämäni kysymys että onko se sallittua? Projektiosastolla ainakin minin tulipeltiä oli mielestäni siirretty ja se vaati muutoskatsastuksen tai jotain.. en tosiaan ole omia fantasioita pidemmälle tuota hommaa ajatellut :)
Niin no, reikähän siihen moottoritilan etupeltiin pitäis tehdä. Siihen reikään tulis se jäähdyttävän ilman ottoputki/-kouru ja moottoritilan puoleiseen päähän putkea se jäähy.
Siinä tosin on se pakoputkikin aika lähellä lämmittämässä. Siis jos kuskin puolesta oli kyse. Apukuskin puolella olis tilaa reilummin, mutta tulee piiiitkät ahtoputket turbo<-->jäähy.
Siinä tosin on se pakoputkikin aika lähellä lämmittämässä. Siis jos kuskin puolesta oli kyse. Apukuskin puolella olis tilaa reilummin, mutta tulee piiiitkät ahtoputket turbo<-->jäähy.
Eilen alottelin ahtoputkien tekemisen ja sijoitan välijäähyn vetarin etupuolelle kuitenkin niin että se on vetarin tasolla ettei pitäis vaikuttaa vaikka olis vähän huonompi maasto niin ei ole jäähy vaarassa... Ja teen auton alle "scoopin" joka ohjaa ilmaa välijäähylle auton alta. Ahtoputket teen 40mm haponkestävästä putkesta. Välijäähyltä imusarjalle menevän putken tein eilen (alkupään kun ei vielä tiedä oikeen miten välijäähyssä on tulot). Putki menee muutaman sentin päästä pakoputkea mutta tuskin se kuitenkaan lämmittää ahtoputkea. Kuvia olisin ottanut mutta oli kamera vähän hukassa mutta aamulla se löytyi autosta :) Yllättävän hyvää hitsata tuo haponkestävä (en ole koskaan saanu yhtä hyvää saumaa hitsattua :)). Kuvia napsin tänään kun se kamera löytyi. Perjantaina käyn hakemassa välijäähyn niin pääsee tekemään putket loppuun..
Tuli tuossa mieleen että tarviiko muutoskatsastaa auto jos asentaa jälkikäteen välijäähyn vai pitääkö aina katsastukseen ottaa välijäähy irti ja laittaa oma letku takasin? Työkaverille kun puhuin projektista niin kommentti oli "kyllä se kohta keulii" :D Se oliskin kiva jos sitä potkua niin paljon sais :) Työt kutsuu mutta illemmalla varmaan ilmestyy kuvia projektista..
edittiä.. Sain töistä lainaan mittakellon niin pääsee säätämään syötön ainakin tarkasti kohdalleen :) Eikös syötön ajotuksellakin saa lisää tehoa kun säätää sopivasti myöhäselle/aikasemmalle? Vai olenko ymmärtänyt väärin.. Olisko kellään arviota paljon vois tolla setupilla saada tehoa irti tosta myllystä? Eli Syöttöä isommalle, 9x21x22cm välijäähy ja ahtojen nosto.
edittiä.. Sain töistä lainaan mittakellon niin pääsee säätämään syötön ainakin tarkasti kohdalleen :) Eikös syötön ajotuksellakin saa lisää tehoa kun säätää sopivasti myöhäselle/aikasemmalle? Vai olenko ymmärtänyt väärin.. Olisko kellään arviota paljon vois tolla setupilla saada tehoa irti tosta myllystä? Eli Syöttöä isommalle, 9x21x22cm välijäähy ja ahtojen nosto.
Viimeksi muokannut Pex|, 6.6.2006 15:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pakko puuttua. Itse kun irroitin omasta projektista vähän aikaa sitten tuon korisarjan niin huomasinpahan vaan että oli monesta kohtaa takaata muovi sulanut mitä ihmeellisimpiin muotoihin pakoputken lämmöstä, vaikkei edes ihan parin sentin päässä olekaan. Tietysti kun ajattelee niin sulaminen on varmaan tapahtunut ajon jälkeen paikallaan ollessa eikä ajon aikana jolloin myöskään ei ole väliä kuinka paljon ahtoputket lämpiää :)Putki menee muutaman sentin päästä pakoputkea mutta tuskin se kuitenkaan lämmittää ahtoputkea
Aivan joo :) Tuli tehtyä turbolta imusarjalle putki tai lähtö turbolta kun ei vielä tiedä miten menee putket välijäähylle.. Tein muutoksen suunnitelmiin tossa eli vedän imusarjalle putken vetarin ja pakoputken alapuolelta koska sieltä kautta onnistuu helpommin. Putken alkuun ei tarvinnu tehä muutoksia mutta loppu piti katkasta että tekee mutkan että menee sopivasti.. Kuvia en jaksa alkaa nyt lisäilemään kun pitää alkaa nukkua et jaksaa huomen töissä.. Jos huomenissa heittelis niitä nettiin. Olkaa kärsivällisiä
Tossa mietin että jos availis varaosa-auton syöttöpumpun niin sais selville et miten se toimii.. ja jos vaikka keksis siltä jotain mistä vois olla hyötyä metsastyksessa :D vaikka ahdonalasen syötön karaa että miten se pelittää ja vaikka kokeilla muokata jotenkin.. Kyllä ainakin hommaa riittää kun säätää ennakon ja purkaa syöttöpumpun ja kattelee mitä sinne vois tehdä.. Ensimmäisenä tuli mieleen että jos nokkalevyä sais muutettua niin että olis suurempaa syöttöä tms. Nesterpään karasta Kaipaisin tietoa kun ei oikeen tuu päähän et imten se vaikuttais? Tavaraa saa kyllä lukemieni perusteella koneeseen mutta ei välttämättä oikeisiin aikoihin oikeen verran..
edit. Viel nestepäästä että millanen se on ja voisko sitä vaikka porata isommaks vai onko joku tarkka laitos?
edit. Viel nestepäästä että millanen se on ja voisko sitä vaikka porata isommaks vai onko joku tarkka laitos?
Ensimmäisenä tuli mieleen että jos nokkalevyä sais muutettua niin että olis suurempaa syöttöä tms. Nesterpään karasta Kaipaisin tietoa kun ei oikeen tuu päähän et imten se vaikuttais? Tavaraa saa kyllä lukemieni perusteella koneeseen mutta ei välttämättä oikeisiin aikoihin oikeen verran..
edit. Viel nestepäästä että millanen se on ja voisko sitä vaikka porata isommaks vai onko joku tarkka laitos?
Nestepää on erittäin tarkka laite, ei pysty porailee isommaksi. Koko nestepään voi vaihtaa kyllä isommaksi. Nokkalevylle ei tarvi tehdä mitään, vakio toimii oikeen hyvin.
Lue noita 1.6 TD ja 1.9 TD viritys yms. topicceja läpi, niistä löytyy rutkasti juttua.
Tänään pitäis saada välijäähy matkahuollon kautta toivon mukaan.. Jos saan niin tulee vietettyä varmaan pari hetkeä hitsin äärellä ja auton alla :p Voi kyllä käydä niinkin että heti kotiin päästyä päätyy nukkumaan ku kova työviikko takana :/ Mutta informaatiota pistän miten projekti edistyy. Ja kuvia laitan kun muisten/jaksan.
Nappasin tossa turbon irti kun se falskaa öljyä ja ei ollukaan stefa menny rikki vaan koko turbo oli laakereiltaan niin väljä ettei tosikaan. Huomenissa täytyy koittaa laittaa öljyputket tukkoon ja pako- ja imusarjoihin putket että saa olla vaparina niin kauan että saa uuden turbon..
edit. Ja se välijäähy ei ehtinyt tulla vielä mutta maanantaina sitten :)
edit. Ja se välijäähy ei ehtinyt tulla vielä mutta maanantaina sitten :)
Nyt on kuvia netissä. Kuvat löytyy täältä. Välttämättä ei toimi kokoajan koska serverissä on jotain ongelmia ollu vähän aikaa ettei ole kunnolla toiminu..
Eilen säädin syötön ennakon kohdilleen ja kun koitin käyntiin niin kauheesti puski savua ja pitkän sahaamisen jälkeen vasta lähti käyntiin. Johtunee siitä ettei ole turboa antamassa lisää ilmaa ja syöttöön en koskenu niin läheskään kaikki polttoaine ei palanut.. Tänään säätelen syöttöä pienemmälle ja jos jaksan teen mutkan pakosarjalta pakoputkeen että voi ajellakin vähän aikaa vaparina.. Ja ilmanputsari täytyy jotenkin kehitellä paikalleen.
edit. Kuinkahan paljon (kierrosta) pitäs vähentää syöttöä kun otti turbon irti vai pitääkö vaan kokeilemalla ettiä sopiva? Olisko edes jotain suuntaa antavaa määrää?
Eilen säädin syötön ennakon kohdilleen ja kun koitin käyntiin niin kauheesti puski savua ja pitkän sahaamisen jälkeen vasta lähti käyntiin. Johtunee siitä ettei ole turboa antamassa lisää ilmaa ja syöttöön en koskenu niin läheskään kaikki polttoaine ei palanut.. Tänään säätelen syöttöä pienemmälle ja jos jaksan teen mutkan pakosarjalta pakoputkeen että voi ajellakin vähän aikaa vaparina.. Ja ilmanputsari täytyy jotenkin kehitellä paikalleen.
edit. Kuinkahan paljon (kierrosta) pitäs vähentää syöttöä kun otti turbon irti vai pitääkö vaan kokeilemalla ettiä sopiva? Olisko edes jotain suuntaa antavaa määrää?
Taas oli sellanen tilanne ettei ihan joka päivä satu sellasta.. Olin soittamassa matkahuoltoon että joko on tullu paketti (välijäähy) mutta en ehtiny ku ne jo sieltä soitti että tullu paketti :D Harmi kun en ehdi hakea vielä tänään sitä kun menee matkahuolto kiinni jo 1400 :/ no huomen onkin sitten paljon tekemistä ja tänään kova odotus ;)
Sain sittenkin haettua tänään välijäähyn ja tietenkin heti sovittelemaan :) Ei oikeen löydy paikkaa auton alta mutta sain idean että laittaa takatilan lämmittimen tilalle ja hakee vielä syncrosta toisen puhaltimen niin saa ainakin tarpeeks puhallusta jäähylle.. Täytyy jotkut reiät tehä putkille ja varmaan lattiaan reiät josta tulee viileetä ilmaa ulkoa..
Tuli tuossa mieleen että jos laittais jäähyn auton alle vaakatasoon eli että ilma ei mene suoraan läpi mutta ilmavirta kuitenkin menee siinä.. Jäähdyttääkö tarpeeks tällä setupilla?
ja vähän lisäystä.. Mitenköhän on.. Onko ihin KKK K14 vastaavassa turbossa samanlaiset laipat vai täytyykö alkaa ite tekemään moista? Kun tiedossa olis (ehkä) yks ihin turbo.. Garrett 3 löytyis kans mut taitaa olla vähän turhan iso tohon tölkkiin :D Ja siihen ainakin pitäs tehä uus laippa (ilmeisesti).
ja vähän lisäystä.. Mitenköhän on.. Onko ihin KKK K14 vastaavassa turbossa samanlaiset laipat vai täytyykö alkaa ite tekemään moista? Kun tiedossa olis (ehkä) yks ihin turbo.. Garrett 3 löytyis kans mut taitaa olla vähän turhan iso tohon tölkkiin :D Ja siihen ainakin pitäs tehä uus laippa (ilmeisesti).
Ei löytynytkään ihin turboa eli pitää odottaa ens viikkoon että saa uuden turbon. Olis ollu kyl Holsetin hx40 mutta se on vähän turhan iso ja maksaa 450€ ilman hukkaporttiakin :S
Eilen aloin tekemään telinettä välijäähylle auton alle. Laatikossa on pituussuunnassa sopivasti 2 korvaketta sivuilla ja 1 reikä jengoilla keskellä laatikkoa. Niihin kiinnitän telineen johon tulee välijäähy. Eli teline koostuu lattaraudasta joka menee korvakkeiden väliin ja siitä menee laatikon keskellä olevaan ruuvireikään joka tukee systeemiä.. Sitten pituussuunnassa olevaan lattaan poikittainen latta johon tulee korvakkeet johon kiinnitetään väläri pulteilla. Jäähy tulee aika vaakatasoon ja "pituussuuntaan" eli että lähdöt on edessä ja takana.. Mutta sen saa kuitenkin vähän pystyasentoon että ilma virtais vähän siitä läpikin. Lisäks teen joko pellistä hitsailemalla tai alumiinista poppeilemalla "skoopin" joka ohjaa ilmaa paremmin jäähylle. Ajattelin että olis hyvä lisäks laittaa auton alle jotain kumimattoa sopivan matkan päähän jäähyn etupuolelle ettei lentele kiviä jäähyyn.
Kuvia otan tänään kun taas pääsen tekemään projektia ja laittelen nettiin kun ehdin..
Eilen aloin tekemään telinettä välijäähylle auton alle. Laatikossa on pituussuunnassa sopivasti 2 korvaketta sivuilla ja 1 reikä jengoilla keskellä laatikkoa. Niihin kiinnitän telineen johon tulee välijäähy. Eli teline koostuu lattaraudasta joka menee korvakkeiden väliin ja siitä menee laatikon keskellä olevaan ruuvireikään joka tukee systeemiä.. Sitten pituussuunnassa olevaan lattaan poikittainen latta johon tulee korvakkeet johon kiinnitetään väläri pulteilla. Jäähy tulee aika vaakatasoon ja "pituussuuntaan" eli että lähdöt on edessä ja takana.. Mutta sen saa kuitenkin vähän pystyasentoon että ilma virtais vähän siitä läpikin. Lisäks teen joko pellistä hitsailemalla tai alumiinista poppeilemalla "skoopin" joka ohjaa ilmaa paremmin jäähylle. Ajattelin että olis hyvä lisäks laittaa auton alle jotain kumimattoa sopivan matkan päähän jäähyn etupuolelle ettei lentele kiviä jäähyyn.
Kuvia otan tänään kun taas pääsen tekemään projektia ja laittelen nettiin kun ehdin..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa