Everytin tuosta autosta 190 hp 10 asteen ulkolämpötilassa ja mustaa tulee vähän liikaa. Nyt pitäisi saada vähän kiluja vaihdettua. Erityisesti turbon vaihto kiinnostaa muuttuvasiipiseen. Mikä turbo kävisi tuohon helpoiten olisiko jopa tarjolla "bolt-in" mekaniikan puolesta. Turbohan on Volvossa todella helpossa paikassa. Pakosarjan muokkaaminen ei kiinnosta. Siipien ohjaus kiinnostaisi softalla, anturitiedot vaikka kaapparilla johdoista. Valonviejä luetteli jo toisessa threadissa turboja, mutta oliki niistä mitkään softalla ohjattavia?
Onko tietoa tuosta Volvon välijäähystä? Käsittääkseni on sama kuin 850 T5R:ssä. Eli onko sen vaihtamiseen tarvetta? Luulisi olevan aika hyvä.
Kytkin menee tietty jossain vaiheessa, mutta voisihan sitä maksivääntöä leikatakin ja lisätä sitten tehoalueelle. Ja vaihtaa sitten kuin särkyy. Syötön ohjaus onnistuu myös softalla.
Pakopuolen muokkaaminenkin onnistuu, mutta vain jos on välttämätöntä. Volvolandiassa porukka ei pitänyt kovin hyödyllisenä, kun siellä oli kaveri vaihtanut takaäänenvaimentimen.
Entäs uudet suuttimet? Nekin järjestyy kyllä, ilmeisesti turha harkita mitään muuta kuin raceja. Aluksi voisi tehdä ilmankin, kun saisi sitä alavääntöä lisää.
2.5 TDI AEL, Volvo uutta turboa.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Nuo mainitsemani ahtimet on kolmitieventtiilillä ohjattavia, toki niihinkin voi tehdä softan. Uusimmissa autoissa nuo ohjaussoftat on jo melkoisen hyviä. Suoraa sähköllä ohjattavia löytyy käsittääkseni ainakin 3.0TDI Audista ja isoista Mersuista.
Eipä tuollanen vakijäähy häävi ole. Itse pitäisin sen vaihtolistan kärjessä ihan koneen kestävyyttäkin ajatellen.
Itse olen pakoputkivirittämisen kannalla. Se on keino auttaa ahdinta hengittämään vapaammin. Vaikuttaa tosin vasta ahtimen kipurajalla.
Itse sain noilla 502 suuttimilla 215hv, kunnes vaihdoin raceihin. Uskoisin noiden kuitenkin riittävän tämän hetken tietämyksellä jonnekkin 250hv tietämille. Tosin sinne kyllä sitten vaaditaan jo muutakin kuin iso ahdin.
Isompaa nestepäätä ja racejahan tuo huutaa. :D
Eipä tuollanen vakijäähy häävi ole. Itse pitäisin sen vaihtolistan kärjessä ihan koneen kestävyyttäkin ajatellen.
Itse olen pakoputkivirittämisen kannalla. Se on keino auttaa ahdinta hengittämään vapaammin. Vaikuttaa tosin vasta ahtimen kipurajalla.
Itse sain noilla 502 suuttimilla 215hv, kunnes vaihdoin raceihin. Uskoisin noiden kuitenkin riittävän tämän hetken tietämyksellä jonnekkin 250hv tietämille. Tosin sinne kyllä sitten vaaditaan jo muutakin kuin iso ahdin.
Isompaa nestepäätä ja racejahan tuo huutaa. :D
1. Välijäähy:
- minkä kokoinen ja laatuinen pitäisi olla, että tuli todellista hyötyä verrattuna vakioon?
- hepat(1 aste / 1 hp ?), kestävyys?
- kävisiköhän jokin noista holy smoken kiinan välijäähyistä?
2. Pakoputkiviritys:
- käykö jokin esim. motonetin vaimennin tilalle? halpa pitäisi olla, voiko jättää pakoputken pään vakioksi? että ei näy ulkonäöstä viritys
- katalysaattori: sisuskalut pois ja suora putki tilalle?
- mitä tämä nyt sitten hyödyttää? tuleeko heppoja vai kestävyyttä(mitä särkyy?)
3. Turbo
- osaatko mainita tuollaista sähköisesti ohjattua mallia mikä soveltuisi 2.5 TDIhin?
- pitäisi vääntää alhaalta ja tehoja pitäisi olla, maksimiväännöllä ei niin väliä
4. Nestepää/suuttimet
- nämä jäi sitten aivan viimeiseksi, eli ymmärsinkö oikein, että riittää vakiona 250 hp?
- minkä kokoinen ja laatuinen pitäisi olla, että tuli todellista hyötyä verrattuna vakioon?
- hepat(1 aste / 1 hp ?), kestävyys?
- kävisiköhän jokin noista holy smoken kiinan välijäähyistä?
2. Pakoputkiviritys:
- käykö jokin esim. motonetin vaimennin tilalle? halpa pitäisi olla, voiko jättää pakoputken pään vakioksi? että ei näy ulkonäöstä viritys
- katalysaattori: sisuskalut pois ja suora putki tilalle?
- mitä tämä nyt sitten hyödyttää? tuleeko heppoja vai kestävyyttä(mitä särkyy?)
3. Turbo
- osaatko mainita tuollaista sähköisesti ohjattua mallia mikä soveltuisi 2.5 TDIhin?
- pitäisi vääntää alhaalta ja tehoja pitäisi olla, maksimiväännöllä ei niin väliä
4. Nestepää/suuttimet
- nämä jäi sitten aivan viimeiseksi, eli ymmärsinkö oikein, että riittää vakiona 250 hp?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
1. 3 x orkkis vähintään tilavuudeksi. Luulisi olevan vaikea mahduttaa, mutta kun lasket sen orkkiksen todellisen tilavuuden niin...
Omissa n. 6 - 10 x orkkis tilavuudet (eri autoissa).
2. Katille suora putki sisään, pöntöiksi läpivirtaavat mallit, hinnan ei väliä. DP saisi olla ainakin 2,5".
Tarkoitus on pienentää pakopaineita. Eli hyötysuhde paremmaksi.
3. Itse tekisin GT22-25vnt ahtimesta. Niissä ainoastaan kolmitieventtiiliä voi ohjata sähköisesti, mutta saatavuus ja hinta kohdallaan. Toi mersun GT23 herää noista myöhiten (n. 1700rpm), mutta toisaalta riittää yli 250hv. Mikään noista ei taida soveltua ilman välilaippaa.
Vnt:n hankaluus on sen nopea ahdontuottokyky, eli paineet tahtoo kävästä korkealla ennenkuin ohjaus kerkeää korjata. Lisäksi vnt:t eivät yleesä tykkää noista ylilyönneistä alkuunkaan. Toisaalta tuo nopea ahdontuottokyky tekee siitä vallan mainion...
4. Näin arvelisin :) Tosin kansi ja vakionokka rupeaa ahdistamaan ennen sitä, samoin ylipitkät syöttöajat (liian pieni nestepää) + yksi muu juttu, josta kerron myöhemmin kunhan ensin testaan asian itse.
Omissa n. 6 - 10 x orkkis tilavuudet (eri autoissa).
2. Katille suora putki sisään, pöntöiksi läpivirtaavat mallit, hinnan ei väliä. DP saisi olla ainakin 2,5".
Tarkoitus on pienentää pakopaineita. Eli hyötysuhde paremmaksi.
3. Itse tekisin GT22-25vnt ahtimesta. Niissä ainoastaan kolmitieventtiiliä voi ohjata sähköisesti, mutta saatavuus ja hinta kohdallaan. Toi mersun GT23 herää noista myöhiten (n. 1700rpm), mutta toisaalta riittää yli 250hv. Mikään noista ei taida soveltua ilman välilaippaa.
Vnt:n hankaluus on sen nopea ahdontuottokyky, eli paineet tahtoo kävästä korkealla ennenkuin ohjaus kerkeää korjata. Lisäksi vnt:t eivät yleesä tykkää noista ylilyönneistä alkuunkaan. Toisaalta tuo nopea ahdontuottokyky tekee siitä vallan mainion...
4. Näin arvelisin :) Tosin kansi ja vakionokka rupeaa ahdistamaan ennen sitä, samoin ylipitkät syöttöajat (liian pieni nestepää) + yksi muu juttu, josta kerron myöhemmin kunhan ensin testaan asian itse.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Taitaapi 150hv transportterin ahdin pakosarjoineen olla ainoa, mutta siirtää ahtimen melko vaikeaan ellei mahdottomaan paikkaan. Sopimattomuutta ei tarvitse pelätä, sillä sovituslaippa + hieman hitsaustaitoa ratkaisee asian helposti. Volvossa tuo ahdin on vielä niin mukavasti esillä.
Joissain Transporttereissa ahdin on kyllä vielä helpommassa paikassa ;)
Kaverin Volvosta penkitettiin Karalassa 192hv, 420Nm pakoputkivirityksellä. Täytyy muistaa että penkkitulokset vaihtelee penkeittäin, mutta antaahan tuo suuntaa.
Joissain Transporttereissa ahdin on kyllä vielä helpommassa paikassa ;)
Kaverin Volvosta penkitettiin Karalassa 192hv, 420Nm pakoputkivirityksellä. Täytyy muistaa että penkkitulokset vaihtelee penkeittäin, mutta antaahan tuo suuntaa.
Nyt tekee sellaista, että kierrokset nousee ja auto ei kiihdy samaan tahtiin. Tämä tapahtuu jossain 3500 RPM jo 3-vaihteella. 5-vaihteella 2000-3000 RPM ei tallaista tapahdu. Eli voiko tämä olla kytkimen luistamista? Luulisi, että luistaisi 5-vaihteella maksimivääntö alueella. Ennen putken vaihtoa tällaista ei tapahtunut (voi tietysti olla, että on kytkin kulunut).
Sitten tekee sellaista, että tehot häviää kokonaan vedätyksessä. Voiko tämä olla jotain ilmamäärämittarin tekemää jekkua? Ahtopaineanturi (n.1.4 bar) ja evry siis käytössä (paljon mustaa).
Sitten tekee sellaista, että tehot häviää kokonaan vedätyksessä. Voiko tämä olla jotain ilmamäärämittarin tekemää jekkua? Ahtopaineanturi (n.1.4 bar) ja evry siis käytössä (paljon mustaa).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa