Ventoa (bensa, td ?) hankkimassa.
Valvoja: ffp jäsenet
Ventoa (bensa, td ?) hankkimassa.
Pakko ensiksi mainita, että kyseessä uusi foorumin käyttäjä ja en sivustosta oikein perillä, joten uuden aiheen sitten tein vaikka vastaavia varmasti löytyy. En vain hakua tarpeeksi hyvin osannut käyttää. Toivottavasti ei aivan heti lukkoon mene.
Nyt siis asiaan.
Tarkoituksena olisi hankkia Vento, vaihtoehtoina joko kaksilitrainen bensavehje tai turbodiisseli (TDI -malli tosin liian hintava).
Mitä erityistä huomiota vaativia kohteita tuollaisissa olisi. Eli mitkä asiat kannattaa ostovaiheessa tarkastaa (perusasioiden lisäksi). Minkäslaisia tyyppivikoja ko. autoissa on, vai löytyykö sellaisia. Sen tiedän ainakin, että mittarilukema kannattaa yrittää jostain tarkastaa, sillä mittaristojahan noihin usein vaihdetaan jonkin pienen vian, jota ei kai korjatakaan voi, ansiosta.
Entäs kulutuspuoli sitten? Diesel varmaankin vähemmällä määrällä etenee, mutta tarkkoja arvoja olisi hyvä kuulla kummankin osalta. Kuinka paljon TD Venton dieselvero vuodessa on? Painostahan se tietääkseni riippuu, niin, paljonkos painoa ko. autolle kertyy?
Suorituskyky on täysi arvoitus, teholukemat eivät kovin korkeat kummassakaan tunnu olevan. Dieselissähän 75hv ja bensakoneessa (2.0l siis edelleen) tietääkseni lähemmälti 100hv, vai olenko paljonkin väärässä. Entäpä suorituskyky sitten, huippunopeus ei erityisesti kiinnosta, mutta voisihan joku siitäkin mainita. Kiihtyvyys sen sijaan kiinnostaa enemmän, minkäslaisia "nollastasataan" -lukuja tuollaisille olisi luvassa?
Osia, niin alkuperäisosia, tarvikkeita ja turhempaa tuningosaahan tuollaisiin on hyvin tarjolla. Mikä olisi muuten paras tapa saada hieman enemmän tehoa tuollaisesta TD -mallista irti? Mahdollisimman halvalla tietenkin. Tuo ei mahdollisesti auton hankittuakaan ole aikoihin ajankohtaista, mutta toivottavasti joku silti tuohon vaivautuisi vastaamaan.
Ja Ventojen (ja miksipä ei Golffienkaan) omistajilta kokemuksia kuulisin noista malleista mielelläni.
Toivottavasti joku viitsi tuon sepustuksen lukea, ja vielä vaivautuisi vastaamaankin. Kiitos.
Nyt siis asiaan.
Tarkoituksena olisi hankkia Vento, vaihtoehtoina joko kaksilitrainen bensavehje tai turbodiisseli (TDI -malli tosin liian hintava).
Mitä erityistä huomiota vaativia kohteita tuollaisissa olisi. Eli mitkä asiat kannattaa ostovaiheessa tarkastaa (perusasioiden lisäksi). Minkäslaisia tyyppivikoja ko. autoissa on, vai löytyykö sellaisia. Sen tiedän ainakin, että mittarilukema kannattaa yrittää jostain tarkastaa, sillä mittaristojahan noihin usein vaihdetaan jonkin pienen vian, jota ei kai korjatakaan voi, ansiosta.
Entäs kulutuspuoli sitten? Diesel varmaankin vähemmällä määrällä etenee, mutta tarkkoja arvoja olisi hyvä kuulla kummankin osalta. Kuinka paljon TD Venton dieselvero vuodessa on? Painostahan se tietääkseni riippuu, niin, paljonkos painoa ko. autolle kertyy?
Suorituskyky on täysi arvoitus, teholukemat eivät kovin korkeat kummassakaan tunnu olevan. Dieselissähän 75hv ja bensakoneessa (2.0l siis edelleen) tietääkseni lähemmälti 100hv, vai olenko paljonkin väärässä. Entäpä suorituskyky sitten, huippunopeus ei erityisesti kiinnosta, mutta voisihan joku siitäkin mainita. Kiihtyvyys sen sijaan kiinnostaa enemmän, minkäslaisia "nollastasataan" -lukuja tuollaisille olisi luvassa?
Osia, niin alkuperäisosia, tarvikkeita ja turhempaa tuningosaahan tuollaisiin on hyvin tarjolla. Mikä olisi muuten paras tapa saada hieman enemmän tehoa tuollaisesta TD -mallista irti? Mahdollisimman halvalla tietenkin. Tuo ei mahdollisesti auton hankittuakaan ole aikoihin ajankohtaista, mutta toivottavasti joku silti tuohon vaivautuisi vastaamaan.
Ja Ventojen (ja miksipä ei Golffienkaan) omistajilta kokemuksia kuulisin noista malleista mielelläni.
Toivottavasti joku viitsi tuon sepustuksen lukea, ja vielä vaivautuisi vastaamaankin. Kiitos.
- takavalot vuotavat vettä konttiin jos ei ole tiivisteitä vaihdettu.
- vanhemmissa nollautuu mittari 300000km kohdalla.
- kylmänä saattaa esiintyä nykimistä, ainakin noissa 90hp bensakoneissa, jota on hankala selvittää.Tosin ei tuo iso haitta ole, viimeiset 40000km tehnyt tuota.
Enemmän ajetuissa puhaltimen säätimestä häviää nopeuksia ja nappi alkaa sulamaan jos ei vaihda uutta tilalle.
Ei näissä muuten ole ihmeempiä vikoja, lukkojen jäätyminenkin on ominaisuus :-)
- vanhemmissa nollautuu mittari 300000km kohdalla.
- kylmänä saattaa esiintyä nykimistä, ainakin noissa 90hp bensakoneissa, jota on hankala selvittää.Tosin ei tuo iso haitta ole, viimeiset 40000km tehnyt tuota.
Enemmän ajetuissa puhaltimen säätimestä häviää nopeuksia ja nappi alkaa sulamaan jos ei vaihda uutta tilalle.
Ei näissä muuten ole ihmeempiä vikoja, lukkojen jäätyminenkin on ominaisuus :-)
cool blue kirjoitti:vanhemmissa nollautuu mittari 300000km kohdalla.
Vanhemmissa? Myynnissä näkyi vuoden '92 Vento jolla ajettu 150tkm. Luku pisti silmään heti, että mittaristo varmaan vaihdettu tai sitten kuuluu näihin vanhempiin malleihin. Tai sitten vähän ajettu yksilö. No, utelemallahan sekin selviää, tai huoltokirjasta joka nähtävästi myös löytyy.
^Ventohan tuli markkinoille 92 et eiköhän se oo vanhempa mallia. Tää on sit mutua mutta oon kuullu että TOTAL teksti ei vilkumittaristossa kun virrat laittaa päälle jos mittari on nollaantunu. http://www.ajovalo.net/Mallit/vw_golf91.htm
vanhemmissa nollautuu mittari 300000km kohdalla
Mittari nollautuu ja samalla häipyy "Total"-teksti (oma Vento 90tkm ajettu yksilö ;) ).
Pari sanaa korista:
Jos tunkin nostokohdat helmoissa ovat rutussa (mikä tuntuu olevan hyvin yleistä) kannattaa varautua helmaremonttiin tai sitten etsiä yksilö jossa ne ovat ehjät...
Myös pohjan kumitulppien ympäristöstä saattaa löytyä sanomista...
Kiitos linkistä Antti_L
Helmoja pitääkin muistaa tarkkailla, tosin tulisihan ne muutenkin tarkastettua. Koululla (ammattikoulu, autopuoli, vw-huolto (opiskelijakloppi siis kyseessä)) on tullut monia autoja nosteltua ja suurimmassa osassa on helmapellit olleet hyväkuntoisia. Tai sitten en vain ole ollut tarpeeksi tarkkaavainen. Hyväpeltisiltä nuo kolmoskoppaiset ovat pääasiassa näyttäneet kyllä.
Helmoja pitääkin muistaa tarkkailla, tosin tulisihan ne muutenkin tarkastettua. Koululla (ammattikoulu, autopuoli, vw-huolto (opiskelijakloppi siis kyseessä)) on tullut monia autoja nosteltua ja suurimmassa osassa on helmapellit olleet hyväkuntoisia. Tai sitten en vain ole ollut tarpeeksi tarkkaavainen. Hyväpeltisiltä nuo kolmoskoppaiset ovat pääasiassa näyttäneet kyllä.
Takaluukun kansi alkaa kukkia aika herkasti rekisterin valojen kohdalta ja se tulee aika nopeesti näkyviin siitä muovipaneelin alta semmosen kahden kuprun muodossa. Siitä TD moottorista saa ihan pelkällä lievällä ahtojen ja syötön nostamisella n. 100 hepoa joka tuntuu jo ihan mukavasti suorituskyvyssä. Jakohihnan vaihto kannattaa dieselistä tarkastaa ja tarkastaa onko kampiakselin pään pultti vaihdettu hihnan yhteydessä, on meinaan aika herkkä löystymään jos ei ole vaihdettu ja sen jälkeen on kansiremppaa ja kammen pään oikaisua tiedossa. Kansi ei TD koneissa mikään maailmasta kestävin ole mutta kunnon lämmitys ja jäähdytys käytöllä kestää kyllä ihan hyvin (itellä 450 tkm). Kulutus on ollu ahtojen ja syötön nostamisen jälkeen semmonen 6-6.5 l/100km seka ajossa eikä tuo ajotyylikään ny ihan taloudellisimmasta päästä aina ole.
Ohjekirjan mukaan 2.0 litrainen kiihtyy 0-100 10,4sek ja vääntöä löytyy huimat 166nm.
Takaluukku noista tosiaan ruostuu ja kakslitrasissa ryytyy käsijarru, lasinpyyhkijöittenviiksi taitaa kans aika usein hajota, se ei onneks ole kauhean kallis.
Muuten tolla ventolla on kyllä saanu ajella aika huoletta.
edit. ja huippunopeudeksi luvataan 197km/h.
Takaluukku noista tosiaan ruostuu ja kakslitrasissa ryytyy käsijarru, lasinpyyhkijöittenviiksi taitaa kans aika usein hajota, se ei onneks ole kauhean kallis.
Muuten tolla ventolla on kyllä saanu ajella aika huoletta.
edit. ja huippunopeudeksi luvataan 197km/h.
menee toi kaks litranen kovempaa ko 197 :P ( suljettu alue )
tosiaan omia kokemuksia : Käkkäri löystyy tai vastaavaa niinkuin tuossa ylläkin mainittiin, ihan hyvin kerkiää ja ohituksessa ei tarvitse vaihteita säätää, muuta kuin jos pää ei anna periksi mennä "kaasu" pohjassa. Tai niin.
Mutta tosiaan. Itsellä tuo 2 litrainen käyttöautona, IMO saisi kuluttaa reilustikin vähemmän ainetta. Tankillisella menee n. 600 km Miltä tuo 600 km kuulostaa muiden kokemuksiin verraten ? Onko ihan ok kulutus? Osia löytyy hyvin, halpa huoltaa mukava ja vakaa ajaa. Naapuri kehui että omaan passattinsa verrattuna ( 2.0 -97 ) paljon mukavampi ajaa ja kulkee paremmin.
dieseliä metsästän itse, kun työmatka kasvaa ilmesesti yli puolella.
tosiaan omia kokemuksia : Käkkäri löystyy tai vastaavaa niinkuin tuossa ylläkin mainittiin, ihan hyvin kerkiää ja ohituksessa ei tarvitse vaihteita säätää, muuta kuin jos pää ei anna periksi mennä "kaasu" pohjassa. Tai niin.
Mutta tosiaan. Itsellä tuo 2 litrainen käyttöautona, IMO saisi kuluttaa reilustikin vähemmän ainetta. Tankillisella menee n. 600 km Miltä tuo 600 km kuulostaa muiden kokemuksiin verraten ? Onko ihan ok kulutus? Osia löytyy hyvin, halpa huoltaa mukava ja vakaa ajaa. Naapuri kehui että omaan passattinsa verrattuna ( 2.0 -97 ) paljon mukavampi ajaa ja kulkee paremmin.
dieseliä metsästän itse, kun työmatka kasvaa ilmesesti yli puolella.
joo kyllähän mäkin olen saanut mittariin 215km/h, mutta siinä on jo aika paljon mittariheittoa... ja se 197km/h oli ohjekirjasta. ja käsijarrun ryytymisellä tarkoitin että jää kääpästä jarrut päälle,-joutuu auton alla käymään että saa irtoamaan. sama perhanan vika oli 80 audis. 80 tkm ajanu ventolla ja aika huoletta.
Ohjekirja ilmoittaa tankin kooksi 55 litraa mutta ite en oo saanu menemään yli 53 litraa vaikka aine loppui huoltsikan pihaan. Vakiona ahdot on joku 0,7 ja ilman välijäähyä ei kannata nostaa yli kilon tai ainakaan vetää täysillä paineilla kilometri tolkulla. Paineitten nosto on ihan helppo juttu, turbon mallista riipuen joko hukkaportin jousta säätämällä tai sitte kellon tangon pituutta säätämällä
1,9td venton 55 litran tankilla ajan kevyesti 800km, eli kulutus on alle 7 litraa satasella. Td ei ainakaan mulla kulje ku jonkun 180km/h hyvään alamäkeen.
Sit noista vioista. Keskuslukitus hajos, eli jos haluu aukaista kaikki ovet, niin sun täytyy avata sit lukot vänkärin ovesta. Kuskin ovesta aukee vaan kuskin ovi. Se hajonnut osa tähän on jotai alle 20e, mut en oo saanut hommattua. Ja tää on käsittääkseni aika yleinen vika ventoissa ja golfeissa, eli eikö sitä sillon kutsuta jo ominaisuudeksi?
Sit noista vioista. Keskuslukitus hajos, eli jos haluu aukaista kaikki ovet, niin sun täytyy avata sit lukot vänkärin ovesta. Kuskin ovesta aukee vaan kuskin ovi. Se hajonnut osa tähän on jotai alle 20e, mut en oo saanut hommattua. Ja tää on käsittääkseni aika yleinen vika ventoissa ja golfeissa, eli eikö sitä sillon kutsuta jo ominaisuudeksi?
oma TD vento kulkee 900-1000 kilsaa tankillisella kun ajelee sen 90-100 maantietä.
Syöttöä on lisätty sen verran että kivasti tuprauttelee savua kun polkaisee pedaalin pohjaan. Ahdoilla käydään kun saadaan se ahtopainemittari hommattua.
Kynnyksien kanssa kannattaa olla tarkkana ja takapuskurin alta löytyy melko varmasti ruostetta siitä, missä on vetolenkki ja samasta kohtaa toiselta puolelta..
Myös kannattaa muistaa, että 96 ja siitä uudemmissa on miljoona mittari, eli ei pyörähdä ympäri jokaisen sadan tonnin jälkeen.
Yleis arvosana 8+, hyvä ajaa ja halvat osat.
Syöttöä on lisätty sen verran että kivasti tuprauttelee savua kun polkaisee pedaalin pohjaan. Ahdoilla käydään kun saadaan se ahtopainemittari hommattua.
Kynnyksien kanssa kannattaa olla tarkkana ja takapuskurin alta löytyy melko varmasti ruostetta siitä, missä on vetolenkki ja samasta kohtaa toiselta puolelta..
Myös kannattaa muistaa, että 96 ja siitä uudemmissa on miljoona mittari, eli ei pyörähdä ympäri jokaisen sadan tonnin jälkeen.
Yleis arvosana 8+, hyvä ajaa ja halvat osat.
Omien ajokokemusten pohjalta 1.8 Vento 66kW:n koneella on kuluttanut sekalaisessa kaupunkiajossa noin 8-9l/100km, jolloin tankilla pääsee sen about 500km (bensamittari punarajalla). Maantieajossa (vähemmän ajaneena) pääsee sinne 7l paikkeille, ehkä allekin jos nopeudet pysyvät alle 100km/h.
Talvella on parhaimmillaan päässyt lähemmäksi 13l/100km kulutukseen lyhyillä kaupunkiajoilla ja välillä kylmällä koneella liikkelle lähtiessä.
Kaasujalka ei älyttömän raskas ole, mutta sanotaan, että ripeästi pyritään kumminkin liikkumaan :)
Talvella on parhaimmillaan päässyt lähemmäksi 13l/100km kulutukseen lyhyillä kaupunkiajoilla ja välillä kylmällä koneella liikkelle lähtiessä.
Kaasujalka ei älyttömän raskas ole, mutta sanotaan, että ripeästi pyritään kumminkin liikkumaan :)
noh, kerran tämä meni kulutuslukema vertailuksi, niin:
Omalla profiilin mukaisella 2,0l(ADY) golffilla kulutuslukemat olivat 195/50/15 renkailla todella asialliset: 7-8 l/100km , eli tankillisella (55 l) pääsi yleensä aina päälle 700 km, sekalaisessa ajossa.
Vaihdoin siihen sitten 17" pyörät, niin johan alkoi soppa maistumaan.. nyt menee kyllä lähemmäs 9/100km, jopa enemmänkin. Eli kulutus kasvoi pelkillä renkaiden vaihdolla suurempiin abaut 1,5l/100 km.
Mutta kait se on sitten se hinta mikä kuuluu maksaa näyttävyydestä, huonommista ajo-ominaisuuksista, uraherkkyydestä ja suuremmista rengaskuluista :)
Omalla profiilin mukaisella 2,0l(ADY) golffilla kulutuslukemat olivat 195/50/15 renkailla todella asialliset: 7-8 l/100km , eli tankillisella (55 l) pääsi yleensä aina päälle 700 km, sekalaisessa ajossa.
Vaihdoin siihen sitten 17" pyörät, niin johan alkoi soppa maistumaan.. nyt menee kyllä lähemmäs 9/100km, jopa enemmänkin. Eli kulutus kasvoi pelkillä renkaiden vaihdolla suurempiin abaut 1,5l/100 km.
Mutta kait se on sitten se hinta mikä kuuluu maksaa näyttävyydestä, huonommista ajo-ominaisuuksista, uraherkkyydestä ja suuremmista rengaskuluista :)
Itellä oli tuota ovien jäätymistä alkuun. Sitten yks ent. vw-asentaja sano että ottaa lukon ylimmän kiinnitysruuvin irti ja poraa ruuvin alla olevaan muoviseen pohjaan reijän. Sieltä sitten suihkii esim Wurth HHS2000 voiteluainetta joka muuttuu vähän kiinteämmäksi suihkimisen jälkeen ja näin ei valu lukosta ulos. Lopputalvi meni ongelmitta ja vielä seuraavakin.. Tulevia talvia odotellessa.
Muuten Vento 1.9TD -96 on toiminut hyvin viimeset 1½ vuotta ja noin 45tkm. ja ajettu nyt 336tkm ja ei nollautuva mittaristo :)
Muuten Vento 1.9TD -96 on toiminut hyvin viimeset 1½ vuotta ja noin 45tkm. ja ajettu nyt 336tkm ja ei nollautuva mittaristo :)
Tervehdys. On aika vaihtaa kalustoa ja heitetääs kysymys. Olisi tarjolla VW Vento 2.0 115 heppaisella pensatekniikalla. Kysymys kuuluukin onko tuo 240 000 ajettu vento, loppuunsa jo ajettu...? Vai ajeleeko tuolla tekniikalla vielä pitkän tovin. Kuullut vähän epämiellyttäviä asioita tuosta 2.0 koneesta. :/ Pikaisia vastauksia, autokuume on tappava.
Mitäs epämiellyttäviä asioita sulle on valehdeltu tosta 2E koneesta? Ite rullaillu nyt ensiautona tollaset melkeen 100tkm ja ei voi kun kehua! Hieno auto, menoa riittää jos tarvii, ohituskiihtyvyys riittävä. Maantiellä pääsee johonkin 6-7 l kulutukseen tasasella 90 km/h vauhdilla eikä huoltoakaan oo tarvinnu tehdä, mitä nyt ne huoltokirjan "käskemät" Omalla ventolla ajettu 240tkm eikä oo viel vilautellu terveisiä tuonpuolesesta.
Voi video. Oikeesti tuo teksti ratkas kaiken. Eihän tässä auta muu kuin lähtee huomenna tutkimaan auto ja koeajamaan se, ehkäpä se ois ensimmäinen VAG konsernin tuote sit minulla. Pitkään sitä jo haaveiltiin. Tätäkin sivua jo useampi vuosi jo luettu salaa, kertomatta siitä että ajan riisikipolla. :D Unelmistako totta...? Taitaa vihdoin olla :]
Kannattaa tarkastaa se takalaatikon kannen muovin ympärys sitten. Siitä yleensä lähtenyt happanemaan pelti jollei oo välillä putsannut kuraa pois sen muovin ja pellin välistä. Helppo korjata mutta viel helpompi tarkastaa :)
Tarkalleen siis? Tehkää paintti fotosoppi vaikka jostain ventonaattorista että tiijän. Nää oikeesti ei oo fyysisesti niin kovasti tutkittuja vehkeitä että tietäisin.[/quote]
Eli se kilven alus"muovi" mikä on takavalojen välissä, jos sinne on päässyt paska muhimaan niin saattaa olla ruostekukkasta. Yleisesti nyt tarkistaa auton ympäriinsä ettei mikään osa repsota mitenkään erikoisesti, koeajolla kuuntelee että auto ei pidä ylimääräisiä ääniä, konehuoneesta tsiikailee yleisen kunnon, tarkistaa onko vuotoja. Huolloista hyvä kysyä. Hyviä autoja nää on :)
Tottahan toki. Tuskimpa tässä kakkaan polkaisee kun tarkkana on tän kanssa. Tuolla toisella foorumilla tuli puheeks tällainen lause kun kyselin ventosta... "Tarkasta myös ettei kone kerää painetta vesitilaan!" Eli tuota, pittääkö joku inssin koulutus vielä käydä, vai selviikö koeajolla tämmöset että kaikki on "kotona". :o Nyt en oo ihan 100-0 kärryillä, mistä vesitilasta keskustelemme.
itellä 1.8 CarvaLakki vento ja erittäin tyytyväinen oon kylllä ollu kyseiseen kapineeseen.jos joku päivä satutaan samaan parkkiin niin pitää näytellä niitä paikkoja tuosta katiskasta mitkä kannattaa tutkii ostovaiheessa. öljyn kulutus on kanssa ihan hyvä kysästä että ei ime öljyy yhtä paljon ku bensaa...
Huomenna ehkä olisi tarkoitus lähteä koajamaan tuota ku ei muutakaan tekemistä töiden jälkeen ole. Voi hitsi niin paljon lukenut jo tuosta ventosta kaikkee pahaa että epäilyttää entistä enempi. Kuulemma jos ei kumppareita tarvii sisällä niin näät tien ajaessas jalkojen välistä, ei hyvältä kuulosta. :S
Laitetaas pari kuvaakin esille, millaisesta laitteesta kyse. Eli 2.0CL Vento, 240 000 ajettu, vuosmallii ysiviis. Ei tuo ainakaan kuvissa näytä hirveältä pommilta, että kovasti tuo kiinnostaa siinä mielessä, tutkimisen arvoinen peli.
http://image.nettix.fi/extra/carimg/187 ... 948185.jpg
http://image.nettix.fi/extra/carimg/187 ... 326199.jpg
http://image.nettix.fi/extra/carimg/187 ... 546551.jpg
:)
http://image.nettix.fi/extra/carimg/187 ... 948185.jpg
http://image.nettix.fi/extra/carimg/187 ... 326199.jpg
http://image.nettix.fi/extra/carimg/187 ... 546551.jpg
:)
Ei mun auton pohjassa ainakaan ole mitään vikaa ja ei sisälläkään kyl 5,5 vuoteen ole vettä näkynyt.
Kulutus osien lisäks on hajonnut virtalukon pohja, pyyhkijöiden viiksi ja takalasinlämmittimen katkaisija. Ei mun mielestä kauheasti kun auto ollut mulla tosiaan viis ja puol vuotta.
Lukkojen jäätyminen ja takaluukun ruostuminen taitaa yleisimmät viat tosiaan olla.
Kulutus osien lisäks on hajonnut virtalukon pohja, pyyhkijöiden viiksi ja takalasinlämmittimen katkaisija. Ei mun mielestä kauheasti kun auto ollut mulla tosiaan viis ja puol vuotta.
Lukkojen jäätyminen ja takaluukun ruostuminen taitaa yleisimmät viat tosiaan olla.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa