1.9 Tdi ALH ongelma?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

UnInc
-
Viestit: 8
Liittynyt: 31.5.2004 10:48

1.9 Tdi ALH ongelma?

ViestiKirjoittaja UnInc » 11.5.2006 17:48

Eli auto käynnistyy ja liikkuu ihan ok, kone ei vaan kierrä niinkuin pitäisi. Tuntuu tehottomalta ja laiskalta...aikaisemmat keskustelut eivät nyt valaise tarpeeksi. Tuntuu eritoten isoilla vaihteilla, kaasun kun painaa pohjaan niin kiihtyy ja kohta hyytyy, kiihtyy uudelleen ja taas hyytyy.

Vikamuisti on tyhjä, ilmansuodatin uusi, kotelo puhdistettu...

mikkole
-
Viestit: 200
Liittynyt: 9.5.2006 19:52

ViestiKirjoittaja mikkole » 11.5.2006 18:51

mulla on kans sama vika. oon yrittänyt kysellä et mikä vika vois olla? en o vaan saanu vastauksia mulla ilmenee siinä 2200- 2500 kierroksen tietämillä "puutumista" sit piristyy.

nokisiittiö
-
Viestit: 5
Liittynyt: 28.1.2006 19:47

ViestiKirjoittaja nokisiittiö » 11.5.2006 21:01

Maf anturi rikki. Osa maksaa vaihto-osana n.100€ ja on helppo vahtaa itse

UnInc
-
Viestit: 8
Liittynyt: 31.5.2004 10:48

ViestiKirjoittaja UnInc » 11.5.2006 21:36

Nyt kun vielä tietäis missä tuo vimpain sijaitsee? :o

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 11.5.2006 21:43


Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 12.5.2006 9:06

Mulla ilmeni tänä aamuna saman suuntainen ongelma n.70km ajon jälkeen. Eli moottori toimii vähän niinkuin siinä ei olisi turboa ollenkaan. Vetää suunnilleen samalla laiskalla voimalla 1200-3000 rpm välillä, eli turbon mukaan tuloa ei huomaa. En kokeillut yläkierroksia enkä sammuttanut autoa ja kokeillut uudestaan. Iltapäivästä tulee kokeiltua nuokin.

Ilmeisesti maf on mennyt pikaisen haun perusteella.

Löytyyköhän jostakin linkkiä tms. jossa olisi havainnollisesti kerrottu tuo maffin vaihto-operaatio? Sekin helpottaisi jos vaikka noihin oheisiin kuviin piirtäisi jonkunmoisen ympyrän siihen maffin kohdalle (vaikkapa paintilla :).

Kannattaako osa ostaa merkkiliikkeestä vaiko jostakin muualta? Onko osien laadussa/toiminnassa eroja? Onnistuuko asennus tumpelolta? Auto on siis -00 Octavia 66kW koneella. Moottorin tyyppiä en muista. Tarkistetaan sekin illalla.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 12.5.2006 13:16

Painttia käytetty :)

http://kotisivu.dnainternet.net/jkorppi ... G_1727.JPG

maf ympyröity ja osoitettu punaisella oikealta vasemmalle osoitetulla nuolella. Toinen punainen nuoli osoittaa liitintä, joka menee maffiin.
siniset nuolet osoittaa kahta ruuvia ja yhtä klemmaria, joilla maffi on imuputkessa kiinni.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 12.5.2006 15:12

Sama kuva näkyy kuin aikaisemminkin. Eli ei viivoja tai muutakaan.
Osaatko vielä sanoa onko esim AD-varaosaliikkeestä tai motonetistä ostettu maf parempi vai huonompi kuin merkkiliikkeestä hommattu?

edit: Nyt kuva näkyy oikein. Kiitoksia :)
Viimeksi muokannut Jaran, 14.5.2006 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

metopa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 10.3.2005 12:55

AD-maffi

ViestiKirjoittaja metopa » 12.5.2006 17:15

Just vaihdoin anopin AGR koneeseen AD-varaosaliikkeen maffin. Se ei ollut kuin 20€ halvempi kuin merkkiliikkeen maffi. Täyskaasulla AD-maffi toimii ihan hyvin mutta jos kiihdyttää pikkuhiljaa, jossain 2000rpm kohdalla tulee yht äkkiä nykäisy niinkuin vanhoissa turbovehkeissä.

UnInc
-
Viestit: 8
Liittynyt: 31.5.2004 10:48

ViestiKirjoittaja UnInc » 12.5.2006 18:10

Toimii, vaihdoin tuon MAF:in ja kolovi kulkee taas. Vaihto kesti vajaat 5 minuuttia. Eli MAF:in liitin irti, kaksi ristipääruuvia irti, putkiklemmari sakemanneilla, uusi osa tilalle ja klemmari paikoilleen ja ruuvit takaisin. Osa pörhöltä 120€, muilla ei ollut hyllyssä ja viikonloppu painoi niskaan. Kiitos auttaneille!!

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 14.5.2006 10:33

Tosiaan uudelleen käynnistämisen jälkeen auto taas kulkee normaalisti (noilla tehoilla se ei ripästi ole kulkenutkaan..:)

Liekö maf vika vai? Tehnyt tuon SDI -maisen kulkupuolen vain tuon yhden kerran, sen jälkeen ajettu n.400km muutamilla käynnistykskerroilla ilman ongelman uusiutumista. Tuleeko tuosta maf -viasta muuten vikakoodi muistiin? Minulla ei tuota VAG -kaapelia ole, kuten ei ole läppäriäkään joten en voi itse asiaa tarkistaa..

metopa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 10.3.2005 12:55

Vikatilaan taitaa sulla mennä?

ViestiKirjoittaja metopa » 14.5.2006 18:58

Eli jos sulla Jaran sammuttamisen jälkeen toimii normaalisti niin veikkaan että turbon paineet on käynyt liian korkealla ja kone heittänyt varaohjelman päälle.
Itsellä teki samaa ja homma korjaantui kun vaihdoin turbon paineensäätimen. Toinen vakiovika on turbon siipien jumiminen. Siihen auttaa turbon putsaus tai vaihto.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 15.5.2006 8:03

Joo nyt on toiminut normaalisti. Tossa 66kW AGR -mallissa ei käsittääkseni ole muuttuvasiipistä turboa, joten vika on/oli varmaan sitten tuossa paineensäätimessä.

Siirrytään sitten hieman topicin ulkopuolelle.. Onko tuo paineensäädin kalliskin? Entä onnistuuko vaihto "parkkipaikalla" tumpelolta..:) Mistä kannattaa ostaa?

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 30.5.2006 20:07

Tosiaan tehnyt tuon tehon katoamisen nyt muutaman viikon aikana kaksi kertaa. Lisäksi on kerran nykinyt kiihdytyksessä 3 - 5 -vaihteilla. Nykiminen oli tuntuvaa, mutta auto silti kiihtyi.

Onkohan vika siis tuo n75 vai mikä? Ei viitsisi ylimääräisiä osia ostella..:) Selviääkö vika VAG-kaapelilla? Onkohan Hämeenlinnassa ketään osaavaa kaapelin omistajaa, joka voisi tulla mittailemaan?

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 30.5.2006 20:52

vnt siivet jumii..??

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 30.5.2006 21:54

Toivottavasti en puhu puuta heinää tarkotitko VNT,llä muuttuva siipistä ahdinta? Ja 90hp octaviassa ei ole muuttuva siipistä ahdinta. Se tuli vasta 81kw koneisiin.

Spy_Duck
-
Viestit: 83
Liittynyt: 28.2.2006 19:43

ViestiKirjoittaja Spy_Duck » 30.5.2006 22:08

Uskaltaisin melkein väittää vastaa tosta 90Hp mallista.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 30.5.2006 22:10


Spy_Duck
-
Viestit: 83
Liittynyt: 28.2.2006 19:43

ViestiKirjoittaja Spy_Duck » 31.5.2006 0:38

Kosh :D En ilmeisesti ollut lukenut ihan rivilleen tota että kiiitosta vaan :)

Spy_Duck
-
Viestit: 83
Liittynyt: 28.2.2006 19:43

ViestiKirjoittaja Spy_Duck » 31.5.2006 0:39

Toi kkk ei ole varmaankaan garretin valmistama ku puhaltime kyljessä lukee toi Garret.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 31.5.2006 8:14

Just eilen korjasin golffista samaisen vian. Eli startin jälkeen ok, ja kun kiihdyttää reilusti, menee vikatila päälle, eli ahdot nousi liikaa. Kävin ostamassa uuden ahtopaineensäätimen ja taas toimii moitteetta. Niitä voi kuulemma yrittää vähä sähköllä kouluttaa, mut eipä tuo osa maltaita maksa joten maksaako se vaivan?

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 31.5.2006 8:51

Joo itsekin olin sitä mieltä tuolla aiemmin ettei AGR:ssä ole muuttuvasiipistä turboa. Nyt siihen tuli vahvistus. Kiitos linkistä!

Mutta mitä mieltä olette viasta? Tänään työmatkalla taas nykäisi 3-vaihteella n. 3100 kierroksen kohdalla pari kertaa. Ja melkein heti perään vakionopeudensäätimellä kiihdytettäessä 110km/h -> 130km/h ei kiihtynyt tasaisesti vaan nyki hieman.

Eikö "ahtopaineensäädin" ole tuo N75? Olenko ymmärtänyt oikein? Ja lieneeköhän vika siinä?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 31.5.2006 9:30

Terävämmät satunnaiset nykyttelyt voi johtua viallisesta 3. suuttimesta tai oikeammin siinä olevasta neulannousuanturista.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 31.5.2006 15:27

joo tuon otsikon perusteella vastasin.. se vähän nyt sotki..

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 31.5.2006 20:58

Hmm. Eli nykimisen aiheuttaa tuo neulannousuanturi?!? Miten se juuri 3. suuttimesta menee? Onkohan tuo suutin vaikeakin vaihtaa ja paljonkohan on kustannukset? Kannattaako vaihtaa samalla muutkin suuttimet?
Ja vedon katkeamisen aiheuttanee tuo ahtopaineensäädin?

Krisse: paljonko säädin kustansi/mistä ostit ja onko vaikea vaihtaa?

Jani.K: Joo otsikko voi vähän hämätä, en vain viitsinyt uutta aloittaa..:)

Jaska.T
-
Viestit: 54
Liittynyt: 10.3.2004 22:47

ViestiKirjoittaja Jaska.T » 3.7.2006 2:09

Tuli ostettua itsellekkin Bora 1,9Tdi 115hp (pd) ja eka kertaa pitemmällä matkalla huomasin että tehot häviää huomattavasti n.2200-3000rpm jonka jälkeen taas hieman veto paranee. Laitanko suosiolla maffin vaihtoon vai onko jokin muu osa rikki?

Jaska.T
-
Viestit: 54
Liittynyt: 10.3.2004 22:47

ViestiKirjoittaja Jaska.T » 3.7.2006 22:44

Itse itselleni vastaten, hain aamulla maffin ja vedot parani huomattavasti eli vika löytyi ;)

Woody
-
Viestit: 5
Liittynyt: 15.8.2006 20:40

ViestiKirjoittaja Woody » 15.8.2006 20:45

Eli maf kauppaanko minunkin on mentävä. Koska tänään kun lähdin passatillani, niin se ei kierrä paikallaakaan kuin 4000 tonniin, eikä myöskään kuljekkaan, ihan kuin ei olisi koko turboa toiminassa....?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa