Vääräuskoisen projektia, Mini
Valvoja: ffp jäsenet
Vääräuskoisen projektia, Mini
Taas sai itseään pitkästä aikaa laitettua Hieman tuota Cruising Miniä uuteen uskoon tekniikan osalta. Syksystä asti seissy auto ulkona taas kun muita mukamas tärkeitä projekteja on ollu niin pirusti.
Ulkokuori on noin 7cm chopattu normaali Mk3 Minin koppa, lasikuituisella flippikeulalla. Tuo kaikki muutos on tehty vuonna -92 ja luvat ko. operaatioille oli vuodelta -91. Itse ostin tuon auton muutamia vuosia sitten välikäden kautta, joka oli hankkinut sen alkuperäiseltä tekijältä. Peltityöt on tehty hyvin, mutta kaikki muut oli sitten surkeaa räpellystä, siis kaikki. Bonuksena koko hommassa oli että autoa ei ollut koskaan rekisteröity/muutoskatsastettu tuolla choppauksella ja flipillä, lisäksi kyseessä on vielä Norjasta tuotu muuttoauto. Vuoden päivät meni että löysi konttorin missä onnistui tuon rekisteröinti, koska periaatteessa noin isoa choppausta ei enään nykypäivänä ko. autoon saisi tehdä.
Nyt vaihdettiin keulille Evo 2 kone, viimekesäksi paikallaan oli hiukan piristetty 1.3litranen, tänäkesänä totaalisen eri konepaketti. Pikkuinen teaseri:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-1.jpg
Keula on täysin kamala, talvella piti muutella flipin kiinnitystä ja muotoja nätimmiksi. Mutta eihän sitä mitään keretty, eli taas katsastukseen levikkeet paikoilleen ja saman ruman kanssa kruisaillaan todennäköisesti tämäkin kesä, todellista rottalookkia. Lähinnä tuo A-pilarin alapuolinen vaste on todella tökerösti toteutettu, verrattuna kuinka hienosti ja huomaamattomasta senkin pystyisi tekemään. Kuva viime kesältä kun levikkeet oli vielä muutaman sekunnin jälkeen paikoillaan:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/kesakokous.jpg
Ko. autohan on tarkoitettu pelkästää kruisailuun, ei kilvanajoon. Tekniikka tosin on vähän muuta, mutta se on kasattu hyllyyn jääneistä palikoista joita jäi paljon yli kun tuosta harrastekilpuri Ministä tulee toisen tekniikan kantaja. Tuolla taas saa aiheutettua paljon harmaita hiuksia bemari/mersu yms kuskeille kaupungilla, mikä on elämän pientä suolaa.
Ulkokuori on noin 7cm chopattu normaali Mk3 Minin koppa, lasikuituisella flippikeulalla. Tuo kaikki muutos on tehty vuonna -92 ja luvat ko. operaatioille oli vuodelta -91. Itse ostin tuon auton muutamia vuosia sitten välikäden kautta, joka oli hankkinut sen alkuperäiseltä tekijältä. Peltityöt on tehty hyvin, mutta kaikki muut oli sitten surkeaa räpellystä, siis kaikki. Bonuksena koko hommassa oli että autoa ei ollut koskaan rekisteröity/muutoskatsastettu tuolla choppauksella ja flipillä, lisäksi kyseessä on vielä Norjasta tuotu muuttoauto. Vuoden päivät meni että löysi konttorin missä onnistui tuon rekisteröinti, koska periaatteessa noin isoa choppausta ei enään nykypäivänä ko. autoon saisi tehdä.
Nyt vaihdettiin keulille Evo 2 kone, viimekesäksi paikallaan oli hiukan piristetty 1.3litranen, tänäkesänä totaalisen eri konepaketti. Pikkuinen teaseri:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-1.jpg
Keula on täysin kamala, talvella piti muutella flipin kiinnitystä ja muotoja nätimmiksi. Mutta eihän sitä mitään keretty, eli taas katsastukseen levikkeet paikoilleen ja saman ruman kanssa kruisaillaan todennäköisesti tämäkin kesä, todellista rottalookkia. Lähinnä tuo A-pilarin alapuolinen vaste on todella tökerösti toteutettu, verrattuna kuinka hienosti ja huomaamattomasta senkin pystyisi tekemään. Kuva viime kesältä kun levikkeet oli vielä muutaman sekunnin jälkeen paikoillaan:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/kesakokous.jpg
Ko. autohan on tarkoitettu pelkästää kruisailuun, ei kilvanajoon. Tekniikka tosin on vähän muuta, mutta se on kasattu hyllyyn jääneistä palikoista joita jäi paljon yli kun tuosta harrastekilpuri Ministä tulee toisen tekniikan kantaja. Tuolla taas saa aiheutettua paljon harmaita hiuksia bemari/mersu yms kuskeille kaupungilla, mikä on elämän pientä suolaa.
Hyvältähän se näyttää. Siistin olosesti toteutettu choppaus. Mimmoset penkit sulla on että ei oo pää katossa koko ajan? Mullakun joutuu tossa -93 katu minissä ajaa radalla pää vinossa jo pelkän kattoluukun ja kypärän vaikutuksesta. Niin ei ole tullut mieleenkään suunnitella choppausta =)
Mini sprinttejä olen kyllä aina kuolannu että kait seuraavaksi on suunnitelmissa sektioda sopivasti kyljestä? Turbo on mun mielestä ainakin ainoossa oikeassa paikassa minissä.
Pistäppä lisää kuvia näkyville. (Eipä meille mitään omaakaan foorumia ole)
Mini sprinttejä olen kyllä aina kuolannu että kait seuraavaksi on suunnitelmissa sektioda sopivasti kyljestä? Turbo on mun mielestä ainakin ainoossa oikeassa paikassa minissä.
Pistäppä lisää kuvia näkyville. (Eipä meille mitään omaakaan foorumia ole)
Viimeksi muokannut Nik0, 30.6.2005 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Se on totta että Choppaus on siistein mitä itse olen nähnyt Suomen Mineissä, se oli varmasti yksi syy miksi tuo proketi tuli aikoinaan hankittua. Penkit on vakio Mk4 mallisen auton penkit, eli kippaavilla selkänojilla. Pää ei juurikaan hakkaa kattoon kuin isoissa töyssyissä (183cm), mutta kattoverhoilua ei olekkaan paikoillaan. Ajatuksena olisi laittaa matalemmat/madaltaa penkkejä, ja kiinnityspaikat myös alemmas. Vaikka voi sitä suoraan kiihdyttelyä tehdä pää vinossakin (kypärän kanssa), radalle tuolla ei varmastikkaan tulla hirveemmin yrittämään.
Eräs mustan 16v clubmanin omistaja voi varmaan kertoa kokemuksiaan tuosta sektioinnista ja antaa vinkkejä. Speedsteristahan on otettu hieman kyljestä pois.
Otetaan tänään oikea kamera mukaan, ja räpistään muutama kuva kun muutkin niitä on tuosta choppauksesta halunnut.
Eräs mustan 16v clubmanin omistaja voi varmaan kertoa kokemuksiaan tuosta sektioinnista ja antaa vinkkejä. Speedsteristahan on otettu hieman kyljestä pois.
Otetaan tänään oikea kamera mukaan, ja räpistään muutama kuva kun muutkin niitä on tuosta choppauksesta halunnut.
Viimeksi muokannut MikaJ, 30.6.2005 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmi! Taas iski kipinä...
Pitäis varmaan ruveta laittamaan tuota omaa mustaa ,muille ihmisille harmaita hiuksia aihettavaa miniä nipuun. Tosin se ei ole ahdettu,mutta kyllä sillä noita bmw/mersu miehiä kiusata voi. Se on nyt seissyt 4 v. tallin uumenissa odottamassa aikaa parempaa ja on varmaan jo suurin osa unohtanut sen olemassa olon,joten hyvällä omalla tunnolla voi kaivaa sen esiin ja järkyttää taas ihmiset.
Minulla oli kanssa tuo flippikeula toteutettu todella tökerösti,joten tein siitä heti vain irrotettavan mallin. Saisi vaan sekin olla lasikuitua,kun painaa tuo pelti hässäkkä vähän turhan paljon.
Lisää kuvia katselisi mielellään näistä kulkineista.
Pitäis varmaan ruveta laittamaan tuota omaa mustaa ,muille ihmisille harmaita hiuksia aihettavaa miniä nipuun. Tosin se ei ole ahdettu,mutta kyllä sillä noita bmw/mersu miehiä kiusata voi. Se on nyt seissyt 4 v. tallin uumenissa odottamassa aikaa parempaa ja on varmaan jo suurin osa unohtanut sen olemassa olon,joten hyvällä omalla tunnolla voi kaivaa sen esiin ja järkyttää taas ihmiset.
Minulla oli kanssa tuo flippikeula toteutettu todella tökerösti,joten tein siitä heti vain irrotettavan mallin. Saisi vaan sekin olla lasikuitua,kun painaa tuo pelti hässäkkä vähän turhan paljon.
Lisää kuvia katselisi mielellään näistä kulkineista.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
JanneV: Teet vähän tuoreemmista orkkis pelleistä sen flipin niin ei paina enään niin paljon. Pellin paksuudessa on huima ero esim mun kilpauton -65 ja ton katu pelin -93 välillä.
Tai sit hommaat tuolta: http://www.curleyuk.com hiilikuitu flippi keulan. Menee riisin tuunajatkin kateudesta vihreeks..
Tässa ois Mikalle vähän mallia =)
Ja kyllä ihan vakio minilläkin saa ihmisille harmaita hiuksia aikaseks..
Tai sit hommaat tuolta: http://www.curleyuk.com hiilikuitu flippi keulan. Menee riisin tuunajatkin kateudesta vihreeks..
Tässa ois Mikalle vähän mallia =)
Ja kyllä ihan vakio minilläkin saa ihmisille harmaita hiuksia aikaseks..
Paljastettakoot nyt sitten että tuo turbo on kyllä ko. koneesta, mutta koska sopivaa puristustilavuutta ei millään saatu aikaiseksi olemassa olevista komponenteista niin se tulee jäämään pois. Nykyisillä 13.2:1 puristuksilla kun ei kovin paljoa uskaltaisi ahtoja käytää, vaikka vahvat palikat onkin koneessa. 8mm korkea välikansi on olemassa, mutta tähän projektiin se toisi täysin ei toivotun puristussuhteen. Katsotaan joskos hankkisi talvella noihin Innocentin veiveihin matalat männät ja sitten lykkäisi jonkun vielä pienemmän ahtimen paikoilleen, jostain pikkuisesta riisselistä 130-140hp kykenevän puhaltimen. Tuo Ihin RHB-5:n kun on tuohon liian iso, vaikka on pienimmästä päästä olevia.
Hyviä kuvia ei eilenkään tullut otettua, koska joku (minä) on hävittänyt digikameran, ei aina voi voittaa. Mutta näitä huonompia tuli räpsittyä.
Tylsää aina tehdä kaikki niinkuin ennenkin, kipinävoimaa eri paikasta/tavalla kuin vakiossa (syttyy ilokaasuvoimakin tarvittaessa paremmin ;) ):
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-4.jpg
Hulluja nuo Engelsmannit, ja vielä hullumpia Suomalaiset ketkä niitä harrastaa. Laittaa nyt kaksi vaakaimua, ja käyttää kummastakin vain toista kurkkua. Terävämpi tajuaa mikä on idean juju, varsinkin Mini harrastajat:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-6.jpg
Hieman joutuu varmaan leikkaamaan rintapeltiin koloa, mutta se nyt ei ole ongelma eikä mikään. Myös minua hieman epäilyttää tuo kaasuttimien alaviisto asento, normaalistihan ne ovat aina vaaterissa. Mutta nuo ovat suoraan otettu tuollaisena pakettina irti toimivasta rata-kilpurista, joten luultavasti ne sitten vaan toimivat? Kohta se kumminkin nähdään, onhan tuossa hyllyssä perinteisempiäkin Hipo-vaihtoehtoja tarjolla. Muutenkin tuo kaasutin homma on tilapäinen, yritetään siirtyä 2000luvulle ja sen mukaiseen polttoaine tekniikkaan. Ongelman muodostaa tuo 'siiamilaisilla' imukanavilla oleva 5-reikäinen kansi, ihan normaali porttiruiskutus ei onnistu millään ilveellä.
Tuosta autosta otettiin perusmoottori tuohon 'leikkikalu' chopattuun. Vuoden sisällä olisi tarkoitus naittaa kuvan auto ja kone yhteen, plus saada katuleima aikaiseksi. Moraali on kovilla kun ruvetaan sovittamaan Miniin jotain kolmannen osapuolen konetta, mutta pakon edessä sitä ryhtyy tuollaiseen. Minin motista/laatikosta kun on turha yrittää yli 200Nm vääntöjä ilman että kokoajan on paskat housuissa että hajoaako se nyt vai vasta seuraavissa liikennevaloissa.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-7.jpg
Hyviä kuvia ei eilenkään tullut otettua, koska joku (minä) on hävittänyt digikameran, ei aina voi voittaa. Mutta näitä huonompia tuli räpsittyä.
Tylsää aina tehdä kaikki niinkuin ennenkin, kipinävoimaa eri paikasta/tavalla kuin vakiossa (syttyy ilokaasuvoimakin tarvittaessa paremmin ;) ):
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-4.jpg
Hulluja nuo Engelsmannit, ja vielä hullumpia Suomalaiset ketkä niitä harrastaa. Laittaa nyt kaksi vaakaimua, ja käyttää kummastakin vain toista kurkkua. Terävämpi tajuaa mikä on idean juju, varsinkin Mini harrastajat:
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-5.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-6.jpg
Hieman joutuu varmaan leikkaamaan rintapeltiin koloa, mutta se nyt ei ole ongelma eikä mikään. Myös minua hieman epäilyttää tuo kaasuttimien alaviisto asento, normaalistihan ne ovat aina vaaterissa. Mutta nuo ovat suoraan otettu tuollaisena pakettina irti toimivasta rata-kilpurista, joten luultavasti ne sitten vaan toimivat? Kohta se kumminkin nähdään, onhan tuossa hyllyssä perinteisempiäkin Hipo-vaihtoehtoja tarjolla. Muutenkin tuo kaasutin homma on tilapäinen, yritetään siirtyä 2000luvulle ja sen mukaiseen polttoaine tekniikkaan. Ongelman muodostaa tuo 'siiamilaisilla' imukanavilla oleva 5-reikäinen kansi, ihan normaali porttiruiskutus ei onnistu millään ilveellä.
Tuosta autosta otettiin perusmoottori tuohon 'leikkikalu' chopattuun. Vuoden sisällä olisi tarkoitus naittaa kuvan auto ja kone yhteen, plus saada katuleima aikaiseksi. Moraali on kovilla kun ruvetaan sovittamaan Miniin jotain kolmannen osapuolen konetta, mutta pakon edessä sitä ryhtyy tuollaiseen. Minin motista/laatikosta kun on turha yrittää yli 200Nm vääntöjä ilman että kokoajan on paskat housuissa että hajoaako se nyt vai vasta seuraavissa liikennevaloissa.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2005-7.jpg
-
- -
- Viestit: 173
- Liittynyt: 31.7.2003 15:34
Eikö me nyt nähdäkkään vielä ensimmäistä Ladderi miniä? On mullakin ton merkkinen kone tallinlattialla miettimässä jos olis vaikka miniin menossa. Mutta ei ole ihan ensimmäisenä projekti järjestyksessä. Jos vaikka harrastais minejä ihan omilla moottoreilla hetken aikaa.
Korjatkaa jos on parempaa tietoa mutta mun tietääkseeni. Toi kaasarien kulman historiallinen peruste on se että 60-luvulla kun säännöt sallivat kaasarien vaihtamisen mutta eivät imusarjan vaihtoa. Niin weberit ruuvattiin SU:n imusarjaan kiinni. Su kun on yleensä viistossa. Niissä vaan piti toisen weeberin toinen kurkku leikata puoliks että ne mahtu vierekkäin. Tiettävästi tämä harrastus on ihan Suomesta lähtösin.
Korjatkaa jos on parempaa tietoa mutta mun tietääkseeni. Toi kaasarien kulman historiallinen peruste on se että 60-luvulla kun säännöt sallivat kaasarien vaihtamisen mutta eivät imusarjan vaihtoa. Niin weberit ruuvattiin SU:n imusarjaan kiinni. Su kun on yleensä viistossa. Niissä vaan piti toisen weeberin toinen kurkku leikata puoliks että ne mahtu vierekkäin. Tiettävästi tämä harrastus on ihan Suomesta lähtösin.
Splitti webereiden suurin käyttötarkoitus ainakin minun mielestäni on että saa suorat imusarjat. Jos joku on käyttänyt minin konetta yhdellä weberillä ja Jyrkällä nokalla, niin tietää että se paska ei käy pikkukierroksilla kuin kahdella pytyllä. Eli imusarjan muotoilun takia lähes kaikki seos menee keskimmäisille pytyille, ja reunimmaisille ei mene juuri yhtään. Tämä aiheuttaa pirullisen efektin katuautolle, sitä on pakko kenkiä koko ajan taikka tulpat on ihan tukossa. Suorilla imusarjoilla tuosta pääsee eroon, ja tyhjäkäyntikierroksista lähtien tuo moottori käy niinkuin 'normaali' kannella varustetut koneetkin.
Mutta tuo Nik0:n arvelu SU:n imusarjastakaan ei varmasti ole pelkkää puppua, voinut joskus olla ihan tottakin. Ainkin jossain Minikross 850cc luokassa käyttävät yhden SU:n tilalla yhtä 40mm kurkkua vaakaimusta.
Remmiminejähän on maailma täynnä, miksi tehdä yhtä lisää kalliilla folkkarin ahtimella. Tuossa farkussa voisi olla kyllä mahdollista käyttää jotain M62 Eatonia, koska siitä tullaan käyttämään tieliikenteen ulkopuolella korotetuilla tehoilla. Tuohon chopattuun ei tulla haluamaan yli 150hp/150Nm tehoja, koska luotettavuus on kumminkin isolla sijalla.
Juu, ei se mikään Nismon kone ole, ja pakopuolikin on tuossa kyseessä.
Turbo, pakosarja, downpipe ja öljyletkut ovat myynnissä, jos on kiinnostuneita.
Mutta tuo Nik0:n arvelu SU:n imusarjastakaan ei varmasti ole pelkkää puppua, voinut joskus olla ihan tottakin. Ainkin jossain Minikross 850cc luokassa käyttävät yhden SU:n tilalla yhtä 40mm kurkkua vaakaimusta.
Remmiminejähän on maailma täynnä, miksi tehdä yhtä lisää kalliilla folkkarin ahtimella. Tuossa farkussa voisi olla kyllä mahdollista käyttää jotain M62 Eatonia, koska siitä tullaan käyttämään tieliikenteen ulkopuolella korotetuilla tehoilla. Tuohon chopattuun ei tulla haluamaan yli 150hp/150Nm tehoja, koska luotettavuus on kumminkin isolla sijalla.
Juu, ei se mikään Nismon kone ole, ja pakopuolikin on tuossa kyseessä.
Turbo, pakosarja, downpipe ja öljyletkut ovat myynnissä, jos on kiinnostuneita.
Hieman joutuu varmaan leikkaamaan rintapeltiin koloa, mutta se nyt ei ole ongelma eikä mikään.
näinhän on. Omassa on en verran pitkä imusarja ja vaakaimu,että yhdistelmä tuli useita senttejä palopellin läpi. Piti katsastusmiehen mieliksi rakentaa sille kotelo.Ei kuulemma riittänyt K&N:n alumiinikansi suojaksi...
Jos joku on käyttänyt minin konetta yhdellä weberillä ja Jyrkällä nokalla, niin tietää että se paska ei käy pikkukierroksilla kuin kahdella pytyllä. Eli imusarjan muotoilun takia lähes kaikki seos menee keskimmäisille pytyille, ja reunimmaisille ei mene juuri yhtään.
Mulla oli juuri noin... Ei käynyt kunnolla alle 3000 rpm ,muuten oli ihan "mukava".
Vuosia takaperin oli yhdessä tallissa tuollainen rojekti,johon oli tiputettu tuollainen "kolmannen osapuolen" kone.
Tänään kävin tallissa tarkistamassa ja siellä se oma mini lepäsi. Hiiren pesä hantin penkin alla... Pitäis ilmeisesti ulkoiluttaa sitä hivenen useammin.
Edellispäivä kokeiltiin normaalilla kärjellisellä jakajalla että kone hörähtää käyntiin. Eilen ja tänään asentelin paikoilleen Megasquirtin ja Ediksen, pari tuntia sitten tuli otettua ensimmäiset savut koneesta ulos. Melkein täysin ilman ongelmia, olin vain muistellut kampiakselin pyörimissuunnan väärin ja asentanut kampiakseliasentotunnistimen 180astetta väärään kohtaan... Ongelma ratkaistu vaihtamalla 1-4 ja 2-3 tulpanjohdot keskenään :) Huomiselle on vähän luvassa ohjelmaa koska vaakaimuissa on ilmeisesti kaikki muut suuttimet tukkeessa paitsi rikastussuutin, sitä se teettää kun pistää seisomaan palikat 10vuodeksi bensat sisällä pölyiseen varastoon.
Mutta hienot saundit lähti, ja tyhjäkäyntikin oli 'tasaista' tonnin nurkilla olevaa hörpötystä. Normaalistihan Minin tyhjäkäynti on sitä about 1300kierrosta ja papatusta, jos viritysaste on tuo.
On se vaan hyvä fviilis taas vuoden tauon jälkeen kun ajoon pääsy on enää muutaman tunnin työn päässä. Nyt pois sieltä tallien nurkista kaikki harrasteautot, varsinkin Minit ;)
Mutta hienot saundit lähti, ja tyhjäkäyntikin oli 'tasaista' tonnin nurkilla olevaa hörpötystä. Normaalistihan Minin tyhjäkäynti on sitä about 1300kierrosta ja papatusta, jos viritysaste on tuo.
On se vaan hyvä fviilis taas vuoden tauon jälkeen kun ajoon pääsy on enää muutaman tunnin työn päässä. Nyt pois sieltä tallien nurkista kaikki harrasteautot, varsinkin Minit ;)
Nonni, tämäkin päivä loppui todella hienosti...
Talleille Turku meetingin jälkeen iskemään uudet kartat sytkälle, ja poistamaan nostamaan kierrostenrajoitin 5k:sta 9k:hon. Kone käyntiin, hetki tyhjäkäyntiä/pikkukierroksilla. Sitten muutama ryntäytys pienemmille kierroksille -> hyvin pelaa. Lopuksi kunnon polkasu about 8k:hon, ja siitä kaasu pois ja kone sammui noin 0,2sekunnissa.... NÄTTII...
Päässä raksuttaa että mitä helevettiä tapahtui, varsinainen kiinnileikkaus olisi täysin mahdotonta. Kun menin katsomaan moottorin etupuolta niin huomasin että kaveri on ottanut lainavirranjakajan irti (millä koneen toiminta testattiin alkuksi) mikä on toiminut nyt vain reijän tulppana ja virranjakajan käyttöakselin paikallaan pitäjänä. Tulos: virranjakajan käyttöakseli solmussa nokka-akselin/kampiakselin/kiertokangen/lohkon välissä...
Nokan edessä on nyt Karhun nelosolutta, ja jääkaapissa on kylmenemässä lisää. Tuhon suuruudesta ei ole vielä tietoa, katsoo tarkemmin sitten kun jaksaa.
Talleille Turku meetingin jälkeen iskemään uudet kartat sytkälle, ja poistamaan nostamaan kierrostenrajoitin 5k:sta 9k:hon. Kone käyntiin, hetki tyhjäkäyntiä/pikkukierroksilla. Sitten muutama ryntäytys pienemmille kierroksille -> hyvin pelaa. Lopuksi kunnon polkasu about 8k:hon, ja siitä kaasu pois ja kone sammui noin 0,2sekunnissa.... NÄTTII...
Päässä raksuttaa että mitä helevettiä tapahtui, varsinainen kiinnileikkaus olisi täysin mahdotonta. Kun menin katsomaan moottorin etupuolta niin huomasin että kaveri on ottanut lainavirranjakajan irti (millä koneen toiminta testattiin alkuksi) mikä on toiminut nyt vain reijän tulppana ja virranjakajan käyttöakselin paikallaan pitäjänä. Tulos: virranjakajan käyttöakseli solmussa nokka-akselin/kampiakselin/kiertokangen/lohkon välissä...
Nokan edessä on nyt Karhun nelosolutta, ja jääkaapissa on kylmenemässä lisää. Tuhon suuruudesta ei ole vielä tietoa, katsoo tarkemmin sitten kun jaksaa.
Voi hemmetti.. Se käyttöakseli on kyllä yks murheen aiheuttaja. Itekkin olen sen koneen kasaus vaiheessa sinne sisään lipsauttanut ja parituntia onkinut henkarin kanssa sitä vaihdelaatikosta kun ei tehnyt mieli purkaa konetta heti uudestaan. Toivottavasti on nyt löytänyt paikan missä ei ole päässyt täystuhoa tekemään.
Osaston otot...
Harmi että Suomen lakipolitiikka kieltää kaiken kivan, Vaikkei original pata olekaan, niin ajatuskin paketista kiekumassa isiliising bemarin rinnalla saa kananlihalle :D
Harmi että Suomen lakipolitiikka kieltää kaiken kivan, Vaikkei original pata olekaan, niin ajatuskin paketista kiekumassa isiliising bemarin rinnalla saa kananlihalle :D
Valotetaan nyt hieman tuota toistakin omaa projektia. Eli kone mikä seisoo auton vierellä (ja toivottavasti kohta konetilassa), on Opel/Vauxhall 1600cc 8v kone (16SV) missä on alunperin 82hp. Tehot eivät ole ongelma vaikka tuon laittaisi tuollaisenaankin paikoilleen, koska vertailuna käytetään 78hp 1275 Cooper S:ää (eli max vertailuteho on 93,6hp). Ongelman tuottaa koneen kuutiotilavuus joka on vajaa 5cc liian iso, mutta koneistetaan kampiakseli pari kokoa alikokoon epäkeskeisesti niin silloin saadaan tuon verran kuutiotilavuudesta pois. Tuon takiahan menetetään hieman 82hp:n tehoista, jotka on ajateltu saada takaisin laittamalla KKK24 ahdin myöskin konepellin alle (tämä ei vielä ole mikään varma, koska pellin alla tulee olemaan AHDASTA). 16v kantta on myös ajateltu, mutta se vaatii taas hieman lisää tilaa, ja etupäätä ei ruveta jatkamaan. Tuo kone-laatikko pakettikin on mitä ilmeisimmin kevyempi kuin alkuperäinen, joten akselipainotkaan ei tuota ongelmia. Muutenkin tuota autoa on kevennetty rankemman mukaan, joten +40kiloakaan lisää etuakselipainoa ei aiheuttaisi katsastuksessa mitään toimenpiteitä. Polttoaineen syöttämisestä tulee valvomaan näillä näkymin Megasquirt (tai vems), ja sama laitos valvoo myöskin suorasytytystä. Näillä eväillä saadaan hieman kuriin taas käytettyä tilaa, ja jakajan poisjäännin takia ehkä hieman tilaa ahtimelle vaihdelaatikon päälle.
Chopatun konetta on hieman tarkisteltu tuhojen jäljiltä, ja vaikuttaisi että olisi vielä täysin käyttökunnossa. Raakaa ajoa vain on vailla.
[edit] Niin tosiaan, jos jollekkin jäi vielä epäselväksi niin tuohon Vaniin tuleva kone ei tule olemaan vakio. Eli kone tulee olemaan omarakenne ja sen takia siitä toimitetaan tehomittaustulosteet katsastuksen yhteydessä. Täytyy vaan toivoa että saadaan rakennettua moottori missä tuo lain sallima tehomäärä ei ylity. [/edit]
Chopatun konetta on hieman tarkisteltu tuhojen jäljiltä, ja vaikuttaisi että olisi vielä täysin käyttökunnossa. Raakaa ajoa vain on vailla.
[edit] Niin tosiaan, jos jollekkin jäi vielä epäselväksi niin tuohon Vaniin tuleva kone ei tule olemaan vakio. Eli kone tulee olemaan omarakenne ja sen takia siitä toimitetaan tehomittaustulosteet katsastuksen yhteydessä. Täytyy vaan toivoa että saadaan rakennettua moottori missä tuo lain sallima tehomäärä ei ylity. [/edit]
Tuhoja selvitelty... Kuin ihmeen kaupalla vaikuttaisi että kaikki muu paitsi tuo virranjakajankäyttöakseli olisi selvinny 'ehjinä' tapauksesta. Toki nokka-akselista on tuo käyttöratas paskana, mutta tosiaan sillä ei ole mitään väliä, koska sitä ei enää käytetä suorasytkän johdosta.
Kaasuttimia taas putsailtu ja säädelty kyllä se jo rupeaa laulamaan (olisi se ruisku tässä suhteessa helppoa). Kärytys ja käynti rupesi myöskin huomattavasti paranemaan kun huomasin että kampiakselin asentotunnistin on optimista 32astetta myöhäisellä, jonkin verran vaikutti käyntiin. Nyt ennakot on kohdillaan, Megasquirt Extra on ensimmäiset 'minuutit' pelannut hienosti EDIS suorasytkän kanssa. Ei voi muutakuin suositella kyseistä pakettia, vaikka vain pelkästään sytkän ohjaukseen. Todella monipuoliset ja silti selkeät valikot säätösoftassa, mm. tuon 32asteen mokan sai korjattua laittamalla 'jakajan' trim angleksi +32astetta. Ei tarvinnut rasvastaa käsiä ja ihmetellä miten ihmeessä saan sen anturi oikeeseen kohtaan, ihmeellistä tämä tietotekniikan aikakausi.
Pieni ääniklippi kun romu rutisee
Kaasuttimia taas putsailtu ja säädelty kyllä se jo rupeaa laulamaan (olisi se ruisku tässä suhteessa helppoa). Kärytys ja käynti rupesi myöskin huomattavasti paranemaan kun huomasin että kampiakselin asentotunnistin on optimista 32astetta myöhäisellä, jonkin verran vaikutti käyntiin. Nyt ennakot on kohdillaan, Megasquirt Extra on ensimmäiset 'minuutit' pelannut hienosti EDIS suorasytkän kanssa. Ei voi muutakuin suositella kyseistä pakettia, vaikka vain pelkästään sytkän ohjaukseen. Todella monipuoliset ja silti selkeät valikot säätösoftassa, mm. tuon 32asteen mokan sai korjattua laittamalla 'jakajan' trim angleksi +32astetta. Ei tarvinnut rasvastaa käsiä ja ihmetellä miten ihmeessä saan sen anturi oikeeseen kohtaan, ihmeellistä tämä tietotekniikan aikakausi.
Pieni ääniklippi kun romu rutisee
vaikka vain pelkästään sytkän ohjaukseen.
kuinka paljon tuollaiseen tulee varata euroja? itse olen ruvennut latautumaan tuohon oman koneen purkamiseen ja kunnostamiseen...kun se on vähän sellaisista osista mitä sattu vaan löytymään. Mulla on laatikollinen noita minin nokka-akseleita,erilaisia,pystynkö mitenkään helposti toteamaan niiden stratekisia mittoja? kun muistelisin,ettei niissä pahemmin ollut mitään stanssauksia.
Auto kun jäi seisomaan pienen "rääkkisession" jälkeen,juuri ennen katsastusta. Meni öljyt ja nesteet sekaisin ja pakosarja hohkas punaisena 2 ja 3 syl. kohdalta ja tasauspyörastöstä hajosi rattaat.
Josko tällä kertaa panostaisi siihen hivenen enemmän,ettei tarvitse joka viikonloppu suorittaa erinäköisiä korjaus toimenpiteitä.
Yksi asia tuossa omassa jäi kyllä kaivelemaan,kun se moottori nyt oli muutaman kerran tallin lattialla,niin joka kerta kun sen kasasit aivan ohjeiden ja kaikkien merkkien mukaan ja tuo virranjakajan käyttöakselikin oli oikeassa asennossa,se ei käynnistynyt. Mutta kun jakajaa käännettiin 180 astetta niin hörisi ja toimi hienosti.Ehkäpä sekin tässä selviää... vai oisko jotain villiä veikkausta?
JanneV:
Aivolaatikko kasattuna on kait 200euroa, halvemmalla pääsee kun itse tekee sen. Sytkähilppeet on sitten jonkun 100euroa, riippuu vähän mistä ja mitkä laittet ostaa/laittaa.
Jos sulla on vakionokkia, niin niistä pystyy aika hyvin päättelemään eri kohdista/asioista että mikä on mikin. Virinokissa pitäisi rataspäätyyn yleensä olla stanssattu mikä se on, poislukien tehtaalaiset virinokat. Jos sulla oli turbopeli niin suosittelen turbonokan ostamista, pirusti parempi kuin yksikään vaparin nokka. Koitan muistaa ottaa huomenna töihin ohjeen miten noita tehtaalaisia nokkia tunnistetaan, ja skannata sen.
Öljyjä ja vesiä en ole vielä saanut sekaisin. Mutta oireet sulla viittaisi että kansipahvi on palanut rajusti 2-3pytyn välistä (niinkuin aina). Voi vaatia jo lohkon ja kannen koneistuksenkin, on varmaan liekit syönyt tavaraa pois sylinterien välistä. Perän hajoaminen viittaa ylenpalttiseen suditteluun ;) Tupla-akseliperällä saa kestävyyttä paljon lisää, on vaan sikamaisen hintaisia nykyään. Normaalilla kunnostetulla perällä mun mielestä pärjää, kun vaan ei sudittele (paljoa :) ).
Sulla on vaan se virranjakajan akseli mennyt puolikierrosta pieleen, ohjeet vialliset. Oot kait huomannut että se virranjakajan käyttöakselin hahlo on hieman epäkeskeinen, eli ei ole symmetrinen=
Aivolaatikko kasattuna on kait 200euroa, halvemmalla pääsee kun itse tekee sen. Sytkähilppeet on sitten jonkun 100euroa, riippuu vähän mistä ja mitkä laittet ostaa/laittaa.
Jos sulla on vakionokkia, niin niistä pystyy aika hyvin päättelemään eri kohdista/asioista että mikä on mikin. Virinokissa pitäisi rataspäätyyn yleensä olla stanssattu mikä se on, poislukien tehtaalaiset virinokat. Jos sulla oli turbopeli niin suosittelen turbonokan ostamista, pirusti parempi kuin yksikään vaparin nokka. Koitan muistaa ottaa huomenna töihin ohjeen miten noita tehtaalaisia nokkia tunnistetaan, ja skannata sen.
Öljyjä ja vesiä en ole vielä saanut sekaisin. Mutta oireet sulla viittaisi että kansipahvi on palanut rajusti 2-3pytyn välistä (niinkuin aina). Voi vaatia jo lohkon ja kannen koneistuksenkin, on varmaan liekit syönyt tavaraa pois sylinterien välistä. Perän hajoaminen viittaa ylenpalttiseen suditteluun ;) Tupla-akseliperällä saa kestävyyttä paljon lisää, on vaan sikamaisen hintaisia nykyään. Normaalilla kunnostetulla perällä mun mielestä pärjää, kun vaan ei sudittele (paljoa :) ).
Sulla on vaan se virranjakajan akseli mennyt puolikierrosta pieleen, ohjeet vialliset. Oot kait huomannut että se virranjakajan käyttöakselin hahlo on hieman epäkeskeinen, eli ei ole symmetrinen=
MikaJ wrote: Jos sulla oli turbopeli niin suosittelen turbonokan ostamista, pirusti parempi kuin yksikään vaparin nokka.
Itse, kun on ollut näistä mini kuvioista jo niin kauan pois, niin kenen nokkia suosittelisit ja mistä noita saa?
Omaan tarttis tuo nokka vaihtaa ainakin vaihtaa ja monta muutakin osaa, kunhan ensin löydän sen auton tuolta kaverin suulista ;)
Mikaj. olen huomioinut tuon käyttöakselin epäsymmetrisyyden ja se oli oikein. Monelta varmistettu. Ja silti sen maagisen 180astetta heittää.Ei joku mättää,mutta eipä sitä ainakaan silloin muutamia vuosia takaperin tullut ratkaistua..
Ja mitä tuohon perän hajoamiseen tulee,niin se taisi mennä muutamaan kertaa ja taitaa silä sudittelulla olla jotain osuutta asiaan,mutta ne oli niitä nuoruusvuosia.
Ja kansipahvia itsekkin ajelin,mutta ei tullut purettua sitä silloin.Vain puhtaat öljyt koneeseen.
Ja nuo nokka-akselit mitä löytyy niin on muistaakseni piperin ja kent camsin nokkia. Jostain 250 310 asteeseen.Niin auto ei ollut ahdettu vaan ihan vapari 1380kuutioinen.Täytyy tutkia noi nokat vähän tarkemmin,jos niissä olis jotain merkintöjä.
Ja mitä tuohon perän hajoamiseen tulee,niin se taisi mennä muutamaan kertaa ja taitaa silä sudittelulla olla jotain osuutta asiaan,mutta ne oli niitä nuoruusvuosia.
Ja kansipahvia itsekkin ajelin,mutta ei tullut purettua sitä silloin.Vain puhtaat öljyt koneeseen.
Ja nuo nokka-akselit mitä löytyy niin on muistaakseni piperin ja kent camsin nokkia. Jostain 250 310 asteeseen.Niin auto ei ollut ahdettu vaan ihan vapari 1380kuutioinen.Täytyy tutkia noi nokat vähän tarkemmin,jos niissä olis jotain merkintöjä.
Jos ite ostasin nyt nokka akselia vapariin niin luultavasti ostaisin jonkun Scatteri nokan jossa siiamilaiset portit otettu huomioon. Eli varmaan modernisoidun 649 nokan.
Avonbar on ainakin erikoistutnut turbo mineihin ja ne on ilmeisesti suunnitellu Piperin kanssa turbo nokkia.
Suomesta sopivaa kannattaa kysellä Minitronista niiltä löytyy yleensä mitä vaan haluaa ja voivat ainakin neuvoa kun on olleet läheisesti tekemisissä turbo projektienkin kanssa..[/url]
Avonbar on ainakin erikoistutnut turbo mineihin ja ne on ilmeisesti suunnitellu Piperin kanssa turbo nokkia.
Suomesta sopivaa kannattaa kysellä Minitronista niiltä löytyy yleensä mitä vaan haluaa ja voivat ainakin neuvoa kun on olleet läheisesti tekemisissä turbo projektienkin kanssa..[/url]
Kaikissa näkemissäni Kentin ja Piperin nokissa on kyllä ollut stanssattu nokan tyyppi, esim MD310S nokka-akselin päähän. Tuo esimerkiksi tarkoittaa että nokka-akseli kuuuluu Megadyne perhesarjaan ja malli on 310 (karkeasti ottaen keskiarvo imu/pako aukioloista) S perässä tarkoittaa Spider drive ö-pumpun vetoa.
Ultimate 1380 katuvehkeeseen suosittelisin vaikka Kentin 296scatter nokkaa. Jos haluaa mahtavat alaväännöt niin 286 nokka, henkilökohtaisesti tuo olisi miedoin nokka minkä 1380koneeseen laittaisin käytännön kokemusten saattelemana. 2000kierroksen jälkeen lähtee väkevästi jo vetämään kun on kunnon puristukset koneessa. Kannattaa tosin pitää mielessä että tällä kirjoittajalla on omassa katuautossa tuo 310asteinen nokka, mitä en pidä ongelmallisena katukäytössäkään jos kaasuttimena ei toimi yksi vaakaimuweberi.
Ultimate 1380 katuvehkeeseen suosittelisin vaikka Kentin 296scatter nokkaa. Jos haluaa mahtavat alaväännöt niin 286 nokka, henkilökohtaisesti tuo olisi miedoin nokka minkä 1380koneeseen laittaisin käytännön kokemusten saattelemana. 2000kierroksen jälkeen lähtee väkevästi jo vetämään kun on kunnon puristukset koneessa. Kannattaa tosin pitää mielessä että tällä kirjoittajalla on omassa katuautossa tuo 310asteinen nokka, mitä en pidä ongelmallisena katukäytössäkään jos kaasuttimena ei toimi yksi vaakaimuweberi.
Lainaan nyt hikan tätä sinun rojektia...
Kuten myös...mutta minulla on tuo yksi vaakaimu. Siinä oli alun perin joku ikivanha solex vaakaimu mikä ei toiminut ollenkaan. Joten vaihdoin pitemmän imusarjan ja weberin tilalle.Teettiin kansi kannen ja sovitettiin imusarja . Mikä olisi "paras" ratkaisu tuohon koneen ruokintaan? Puristukia on vielä varaa nostaa ja tuota 1380 kuutiota on vielä hiukan varaa kasvattaa...
Minitronissa ne minua silloinkin varoitteli siitä,että reunimmaiset sylinterit käyvät matalilla kierroksilla laihalla. Näyttää sekin paikka olevan edelleen toiminnassa,vaikkakin paikka näyttää muuttuneen siitä missä viimeksi vuosia sitten kävin...
Kannattaa tosin pitää mielessä että tällä kirjoittajalla on omassa katuautossa tuo 310asteinen nokka, mitä en pidä ongelmallisena katukäytössäkään jos kaasuttimena ei toimi yksi vaakaimuweberi.
Kuten myös...mutta minulla on tuo yksi vaakaimu. Siinä oli alun perin joku ikivanha solex vaakaimu mikä ei toiminut ollenkaan. Joten vaihdoin pitemmän imusarjan ja weberin tilalle.Teettiin kansi kannen ja sovitettiin imusarja . Mikä olisi "paras" ratkaisu tuohon koneen ruokintaan? Puristukia on vielä varaa nostaa ja tuota 1380 kuutiota on vielä hiukan varaa kasvattaa...
Minitronissa ne minua silloinkin varoitteli siitä,että reunimmaiset sylinterit käyvät matalilla kierroksilla laihalla. Näyttää sekin paikka olevan edelleen toiminnassa,vaikkakin paikka näyttää muuttuneen siitä missä viimeksi vuosia sitten kävin...
Paras ratkaisu on epäilemättä suorilla imusarjoilla oleva kaasutinpaketti. Suoranaisesti vaarallista ei ole se että se seos ei jakaudu aina tasaisesti normaalilla webrun imusarjalla, lähinnä ärsyttävää jos haluaa ajaa tuollaisella ratakoneella kadulla rauhallisestikkin (sotkee konetta pikkukierroksilla). Maniflow:lta teräksestä tehty splittien imusarja ja toinen weberi sen vanhan rinnalle. Toista 45mm weberiä joutuu vähän rälläköimään piloille että mahtuu. Valmiita pakettejakin saa, mutta luonnollisesti maksaa aika tavalla. Ei se pitkä imusarja ja 45mm huono vaihtoehto ole. Ruiskun kun vain saisi toimimaan, AKM/ARDEN/Muut 4imureikäiset kannet sen mahdollistaisi helpolla mutta kalliilla.
Minä en välttämättä suosittelisi enää isompaa kuin 1380 kone (siis pelkällä sylinterikokoa kasvattamalla). Ensinnäkin, rupeaa olemaan putket todella ohkaisia, eli rupeaa ohipuhallusta ja värinöitä tapahtumaan. Toiseksi, 74mm poraus on jo tuuripeliä, kaverilla onnistui toisella lohkolla. Tuuripeliä mihin lohkoihin mahtuu noin iso poraus.
Minä en välttämättä suosittelisi enää isompaa kuin 1380 kone (siis pelkällä sylinterikokoa kasvattamalla). Ensinnäkin, rupeaa olemaan putket todella ohkaisia, eli rupeaa ohipuhallusta ja värinöitä tapahtumaan. Toiseksi, 74mm poraus on jo tuuripeliä, kaverilla onnistui toisella lohkolla. Tuuripeliä mihin lohkoihin mahtuu noin iso poraus.
Hemmetti, sehän toimii :)
Vielä kolmannen kerran kun putsaili ja sääteli kaasuttimia niin ne rupesi pelaamaan täysin. Harmaita hiuksia hetken aiheutti hirveä röpötys 4500rpm jälkeen, mutta äkkiä vika löytyi. Tiedoksi Megasquirt'Edis:stä käyttäville että yli 58asteen ennakoilla (anturi väärässä kohtaa, todelliset ennakot paljon pienemmät) Edis boksi menee 'limb' modeen, eli 10asteen ennakkoon (mikä mun tapauksessa on sama kuin 22astetta myöhsellä sytkä). Rajoitettiin maksimi ennakko tilapäisesti 55asteeseen, ja nyt käy tyhjänäkin ihan tasaisesti 2000-9000alueella. Seuraavaksi on haussa Ediksen aivolaatikko mikä pystyy Multisparkkiin (sama kuin MSD:n bokseissa on), johan rupeaa huonompikin seos alakierroksilla syttymään.
Sitten vielä viimeistelyä, ja jotain pientä jarrujen säätöä/remppaa taas. Kytkimen kumiletku pitää vaihtaa tefloniseen, koska paineasetelma on niin jäykkä että kumiletku pullistelee ja siten kytkimen liike ei enää ole riittävä. Eiköhän tuolla viikon päästä jo huristella taas.
JanneV: niin puristuksia kannattaa noin 300asteisilla nokilla sitten olla jo viis vaille riittävästi, eli about 12-13:1. 1380koneessasi männätkin on varmaan sen verran hyvät ettei heti leviä. Kaverin 74mm porauksella oleva 1400cc kone tuhosi männät aika totaalisesti 286nokalla ja 13-14:1 puristuksilla, tosin ne oli ihan tavalliset Triumphiin tarkoitetut TRW:n männät. Nyt on uusi kone kone 1380 kunnon männillä, vaikka katkerana sillä on vieläkin haussa 74mm Omegan valmistamat männät. Kuutiotuumia ei korvaa mikään (tästä syystä autossa tullaan näkemään suljetuilla alueella naurukaasulaitteisto)!
Vielä kolmannen kerran kun putsaili ja sääteli kaasuttimia niin ne rupesi pelaamaan täysin. Harmaita hiuksia hetken aiheutti hirveä röpötys 4500rpm jälkeen, mutta äkkiä vika löytyi. Tiedoksi Megasquirt'Edis:stä käyttäville että yli 58asteen ennakoilla (anturi väärässä kohtaa, todelliset ennakot paljon pienemmät) Edis boksi menee 'limb' modeen, eli 10asteen ennakkoon (mikä mun tapauksessa on sama kuin 22astetta myöhsellä sytkä). Rajoitettiin maksimi ennakko tilapäisesti 55asteeseen, ja nyt käy tyhjänäkin ihan tasaisesti 2000-9000alueella. Seuraavaksi on haussa Ediksen aivolaatikko mikä pystyy Multisparkkiin (sama kuin MSD:n bokseissa on), johan rupeaa huonompikin seos alakierroksilla syttymään.
Sitten vielä viimeistelyä, ja jotain pientä jarrujen säätöä/remppaa taas. Kytkimen kumiletku pitää vaihtaa tefloniseen, koska paineasetelma on niin jäykkä että kumiletku pullistelee ja siten kytkimen liike ei enää ole riittävä. Eiköhän tuolla viikon päästä jo huristella taas.
JanneV: niin puristuksia kannattaa noin 300asteisilla nokilla sitten olla jo viis vaille riittävästi, eli about 12-13:1. 1380koneessasi männätkin on varmaan sen verran hyvät ettei heti leviä. Kaverin 74mm porauksella oleva 1400cc kone tuhosi männät aika totaalisesti 286nokalla ja 13-14:1 puristuksilla, tosin ne oli ihan tavalliset Triumphiin tarkoitetut TRW:n männät. Nyt on uusi kone kone 1380 kunnon männillä, vaikka katkerana sillä on vieläkin haussa 74mm Omegan valmistamat männät. Kuutiotuumia ei korvaa mikään (tästä syystä autossa tullaan näkemään suljetuilla alueella naurukaasulaitteisto)!
Dodii, ihmeiden aika ei ole ollut ohi. Auto on toiminut pari kuukautta melkein moitteetta, ainoa pikku ongelma oli pariviikkoa sitten kun en ollut muistanut kiristää öljynjäähdyttäjän letkuklemmareita. ONNEKSI toinen letkuista lähti irti liikennevaloissa, eli mitään vahinkoa ei 99,9% varmuudella päässyt käymään, muutakuin viitisen litraa öljyä risteykseen :)
Nyt kun peli toimii varmasti, niin eiköhän lisätä vähän edes epävarmuutta. Eli 54mm läppärungot tuplasuuttimilla on saapunut kotio, ja niiden asennus on seuraava askel. Luulisi jo ilmaa haukkovan tarpeeksi, ehkä liikaakin. 44mm läppärungot ovat jo maanneet hyllyssä pidempään, mutta valitettavasti ne ovat vain yhdelle suuttimelle (tarvii perkuleen isot suuttimet -> tyhjäkäyntiongelma).
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/lapparungot.jpg
Mini ja Ooppel sekoituskin on edennyt. Sylinterin kooksi tulee näin aluksi 79mm ja iskun pituudeksi 73,4mm, eli 1438cc kone. 1,5desiä se saisi olla vielä isompi, mutta tuon kokoisen koneen saa rakennettua vakiokokoisista ooppelin osista. Väännetään sitten ahtoa vähän enemmän kun ajetaan radalla, kadullahan tuossa tullaan käyttämään vain noin 90hevosta.
Jollain Ooppeliharrastajalla rakentaminen olisi varmasti helpompaa, itse kun en ole ennen tätä ollut yhtään tietoinen noista 'pikkulohko' koneiden eroista. Esimerkiksi -89 13S kannen imukanavat ovat todella hyvät verrattuna -90 16SV koneen kanaviin, mutta toisaalta 16SV:ssä on 3milliä isommat imuvenat. Eli todennäköisesti pitää ruveta muokkaamaan 1.3litraisen palotilasta sopivampaa isommille männille, ja sovittaa siihen isommat venttiilit tuosta toisesta kannesta.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/vani/13s%20vs%2016s.jpg
Rahaa on palanut tähän mennessä 100euroa. Sisältää kaksi kilvissä olevaa autoa, toinen 1.6 ja toinen 1.3, sekä yläpään tiivistesarjan. Vielä sadan euron uudet osat niin kone on kasassa uusilla renkailla/laakereilla. Sanotaanko että jos tehtäisiin vastaava Minin moottori, niin yksi nolla perään ei riitä sitten millään.
Nyt kun peli toimii varmasti, niin eiköhän lisätä vähän edes epävarmuutta. Eli 54mm läppärungot tuplasuuttimilla on saapunut kotio, ja niiden asennus on seuraava askel. Luulisi jo ilmaa haukkovan tarpeeksi, ehkä liikaakin. 44mm läppärungot ovat jo maanneet hyllyssä pidempään, mutta valitettavasti ne ovat vain yhdelle suuttimelle (tarvii perkuleen isot suuttimet -> tyhjäkäyntiongelma).
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/lapparungot.jpg
Mini ja Ooppel sekoituskin on edennyt. Sylinterin kooksi tulee näin aluksi 79mm ja iskun pituudeksi 73,4mm, eli 1438cc kone. 1,5desiä se saisi olla vielä isompi, mutta tuon kokoisen koneen saa rakennettua vakiokokoisista ooppelin osista. Väännetään sitten ahtoa vähän enemmän kun ajetaan radalla, kadullahan tuossa tullaan käyttämään vain noin 90hevosta.
Jollain Ooppeliharrastajalla rakentaminen olisi varmasti helpompaa, itse kun en ole ennen tätä ollut yhtään tietoinen noista 'pikkulohko' koneiden eroista. Esimerkiksi -89 13S kannen imukanavat ovat todella hyvät verrattuna -90 16SV koneen kanaviin, mutta toisaalta 16SV:ssä on 3milliä isommat imuvenat. Eli todennäköisesti pitää ruveta muokkaamaan 1.3litraisen palotilasta sopivampaa isommille männille, ja sovittaa siihen isommat venttiilit tuosta toisesta kannesta.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/vani/13s%20vs%2016s.jpg
Rahaa on palanut tähän mennessä 100euroa. Sisältää kaksi kilvissä olevaa autoa, toinen 1.6 ja toinen 1.3, sekä yläpään tiivistesarjan. Vielä sadan euron uudet osat niin kone on kasassa uusilla renkailla/laakereilla. Sanotaanko että jos tehtäisiin vastaava Minin moottori, niin yksi nolla perään ei riitä sitten millään.
Offaria
Sori, lainaan topias.
Tuoreena Minin omistajana utelisin koneen vaihtoa? Millanen projekti 1275 kone ja jopa turbon laittaminen Miniin ois? Muutenki voi laittaa vaikka PMnä läppää autosta...
Proud owner of 62tkm driven 1989 Mini
Tuoreena Minin omistajana utelisin koneen vaihtoa? Millanen projekti 1275 kone ja jopa turbon laittaminen Miniin ois? Muutenki voi laittaa vaikka PMnä läppää autosta...
Proud owner of 62tkm driven 1989 Mini
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
Kummatkin projektit huonosti, työkiireitä/ulkomaan komennuksia liikaa pukannut. Mutta Chopatusta tämän talven syntilista on ollut konetilan täydelliseen show-kuntoon laittaminen, ja se tullaan tekemään alkukesäksi loppuun. Saattaa olla hieman hassun näköinen peli kun konetila on aivan viimeisen päälle tikissä ja eri värinen, muu auto sitten ihan täysi 'rottaluuk'. Aika on kortilla, sen takia tehdään nytten yski osa-alue kerrallaan.
Sitten tuossa 'raaserissa' ollaan edistytty vähän vähemmän konkreettisesti. Osien paikkoja on vähän perusteellisemmin hahmoteltu, sekä mitä tuleva paketti tulee sisältämään oikeasti (lapsen mieli muuttuu, ja tämän rakentajan mieli usein muuttuu viimeistään siinä vaiheessa kun viimeinen pultti on asennettu -> ääh, tehdäänkin näin...). Uusi 'kisa'-kansi jo kerran tulikin Saksasta, mutta pettymys oli lievästi sanoinkuvaamaton kun paketin aukastua huomasin että kyseessä oli 'isolohko' koneen kansi, vaikka myyjän mukaan oli pikkulohkoon. Nyt varmaan sitten kasataan vakio 13S kannella ja vakioalakerralla yksi testikone. Varsinainen kone tulee olemaan isommilla takomännillä ja pidemmillä teräskangilla, sekä kunnon kannella. Ahtimeksi olisi havitteilla GT2871R, taikka sitten mahdollisesti kokeiluluonteisesti aluksi Audin vanha KKK24 hybridi. Ahdin tulee hanttarin etupyörän etupuolelle lokasuojan sisään, ja välijäähdytin vaihdelaatikon päälle konepellin alle.
Remmiahdinta ei valitettavasti tullakkaan näkemään projektissa. Ainoa syy on että se ei perkele mahtunut millään konepellin alle järkevästi, vie kumminkin rajusti tilaa tuollainen iso rootsi.
Tämän viikon jälkeen voi ehkä jotain kuviakin jo julkaista, katotaan ny.
Sitten tuossa 'raaserissa' ollaan edistytty vähän vähemmän konkreettisesti. Osien paikkoja on vähän perusteellisemmin hahmoteltu, sekä mitä tuleva paketti tulee sisältämään oikeasti (lapsen mieli muuttuu, ja tämän rakentajan mieli usein muuttuu viimeistään siinä vaiheessa kun viimeinen pultti on asennettu -> ääh, tehdäänkin näin...). Uusi 'kisa'-kansi jo kerran tulikin Saksasta, mutta pettymys oli lievästi sanoinkuvaamaton kun paketin aukastua huomasin että kyseessä oli 'isolohko' koneen kansi, vaikka myyjän mukaan oli pikkulohkoon. Nyt varmaan sitten kasataan vakio 13S kannella ja vakioalakerralla yksi testikone. Varsinainen kone tulee olemaan isommilla takomännillä ja pidemmillä teräskangilla, sekä kunnon kannella. Ahtimeksi olisi havitteilla GT2871R, taikka sitten mahdollisesti kokeiluluonteisesti aluksi Audin vanha KKK24 hybridi. Ahdin tulee hanttarin etupyörän etupuolelle lokasuojan sisään, ja välijäähdytin vaihdelaatikon päälle konepellin alle.
Remmiahdinta ei valitettavasti tullakkaan näkemään projektissa. Ainoa syy on että se ei perkele mahtunut millään konepellin alle järkevästi, vie kumminkin rajusti tilaa tuollainen iso rootsi.
Tämän viikon jälkeen voi ehkä jotain kuviakin jo julkaista, katotaan ny.
Kotona Suomessa taas, ja kelit sen verran lämpimät että nyt oli pakko ottaa itseään niskasta kiinni. Ei se homma paskaa puhumalla ja miettimällä etene, vaikka puoliksi suunniteltu on melkein puoliksi tehty. Eilen revittiin kone ja etuapurunko irti autosta, ja pitäisi "hieman" siistiä tuota konetilaa. Tavoite on että tällä viikolla olisi vähintään asennettu uudet kolmiopellit (etuovien edessä olevat pintapellit), iso kaasutinkotelo rintapeltiin ja muutenkin hitsailtu kaikki ylinmääräiset reijät ja kolot umpeen tulipellistä. Nuo nykyiset edellisen omistajan väsäämät tukiputket myöskin saa luvan lähteä parempien tieltä, noilla kottikärrynkahvoilla kun ei ole mitään virkaa käytännössä. Mikäli projekti etenee tarpeasti vauhdikkaasti niin maalitkin saattaa olla kuivumassa viikonloppuna pinnassa.
Nykyiselläänhän tuo konetila on auton ilmeseen sopiva, eli karmea. Koska aikaa on nykyisellään todella rajatusti rakenteluun, niin nyt laitetaan vain konetila edustuskuntoon. Sisusta ja ulkokuori siirtyy vuodella eteenpäin.
Kone pois
Vapari vai ahdettu :)
Hyvin maalattu etukelkka, normaalilla painepesurilla maalit pois...
Sitten uusin suoriteväline vahvinmies kisoihin, tälläiselle läskikasalle teki hieman töitä kannella tuota 10metriä.

Nykyiselläänhän tuo konetila on auton ilmeseen sopiva, eli karmea. Koska aikaa on nykyisellään todella rajatusti rakenteluun, niin nyt laitetaan vain konetila edustuskuntoon. Sisusta ja ulkokuori siirtyy vuodella eteenpäin.
Kone pois
Vapari vai ahdettu :)
Hyvin maalattu etukelkka, normaalilla painepesurilla maalit pois...
Sitten uusin suoriteväline vahvinmies kisoihin, tälläiselle läskikasalle teki hieman töitä kannella tuota 10metriä.

Viimeksi muokannut MikaJ, 8.5.2006 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paikat kolottaa huonosta työasennosta, pää särkee hitsaamisesta, mutta kyllä sitä taas jotain aikaan saatiin tänään. Hitsattu noin 30 isompaa/pienempää reikää umpeen, ja kompensoitu painonlisäys tekemällä yksi isompi ;) Enää ei ole muita reikiä sisätilaan kuin ne mitkä on käytössä. Isosta reijästä on komia katsella 45DCOE:n toimintaa ja kuunnella imuääniä, noh ehkä annetaan taas ääni mukavuudelle ja tehdään se kotelo siihen.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_5.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_5.jpg
Viimeksi muokannut MikaJ, 8.5.2006 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Isosta reijästä on komia katsella 45DCOE:n toimintaa ja kuunnella imuääniä, noh ehkä annetaan taas ääni mukavuudelle ja tehdään se kotelo siihen.
Niin oli ja tarvittaessä pysty tarjoomaan tupakoitsijoille tulta.Katsastus setä ei oikeen tykännyt ja käski laittaa siihen kotelon...Höh... Ei kuulemma vapaavirtaussuodatin jossa oli pelti päällä riitä palopelliksi.
Tuostahan ois nätti sumutella startpilottia kyytipojaksi varttimaililla.. ;)
Oishan ooppelin koneista löytynyt c14nz, elikkä sopivat 60hv vertailutehon omaava 1.4i pata corsassa ja kadetissa. Samoja pikkulohkoja ulkoisesti kaikki.
Isoin "pikkulohko" taas löytyy esim zafirasta 115hv 16v 1.8, eli x18xe1
Oishan ooppelin koneista löytynyt c14nz, elikkä sopivat 60hv vertailutehon omaava 1.4i pata corsassa ja kadetissa. Samoja pikkulohkoja ulkoisesti kaikki.
Isoin "pikkulohko" taas löytyy esim zafirasta 115hv 16v 1.8, eli x18xe1
Ei orignaaliteholla ole mitään väliä, koska tulee kumminkin rakennettu kone jolloin joudun dynottamaan tehot. Tuo ensiasennuskone ei nyt tule olemaan varmaan mikään kummoinen, mutta ruvetaan rakentamaan toista lopullista kun saadaan tuo nippuun. Mahtaako tuohon 1.8 16v lohkoon upota 8v kansi, 16v kannen kanssa tulee pirun ahdasta muutenkin jo ahtaaseen konetilaan? Ilmeisesti muutenhan nuo 8v ja 16v kannet/lohkot eivät ole vaihtokelpoisia, mutta tuosta ei ole mulla tietoa. Olisi vaan ehkä paksummat sylinteriseinämät yliporausta varten kuin 1.6:ssa.
On se kumma kun on nipottavia katsastusmiehiä, hieman multakin viime katsastuksessa kysyttiin että onko toi nyt hyvä :) Hommassa on positiivisiakin puolia, kerran viikossa ajaa niin ei tarvitse vaikkuja putsata korvista.
On se kumma kun on nipottavia katsastusmiehiä, hieman multakin viime katsastuksessa kysyttiin että onko toi nyt hyvä :) Hommassa on positiivisiakin puolia, kerran viikossa ajaa niin ei tarvitse vaikkuja putsata korvista.
Kyllä se on kivaa tälläisillä keleillä homehtua tallissa, mutta oma valinta on ollut laiskottelu talvella.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_9.jpg
[edit] Korvattu paska kamerakännykän kuva kunnollisella [/edit]
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_9.jpg
[edit] Korvattu paska kamerakännykän kuva kunnollisella [/edit]
Viimeksi muokannut MikaJ, 8.5.2006 20:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Etukelkka/kone maalissa, silkinhimmeä musta (kuvat vielä kosteista osista joten kiiltää hieman liikaa) valikoitui väriksi. Huomenna purkamaan kilpa-auton vanhat alustan palikat tuohon, ja kasaamaan. Niin, ja raidetanko tietenkin saa päälleen mustan alustamassan, eli ei jää tuollaiseksi. Myös koneeseen tulee lisää kuparinvärisiä komponentteja, katsotaan miltä rupee näyttämään. Pelkkä kokomusta on vähän synkkä, kokemuksen mukaan.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_10.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_11.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_10.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_11.jpg
Rupee taas inspiraatio vähenemään, mutta parempi että joka päivä tekee vähän, kuin ettei ollenkaan. Kaasarikotelosta kyllä tuli sopivan kokoinen, enää ei ole ahdasta kuten ennen. Nyt on turha syyttää tehon puutetta ilman saannin vaikeudella, jostain muusta täytyy keksiä tekosyytä jos dynosta ei tule haluttuja tuloksia.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_14.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_14.jpg
Viimeksi muokannut MikaJ, 19.6.2006 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Todellisuudessa väri on ihan eri, Rollella muistaakseni aika punainen sävy, tuo ei ole yhtään.
Eilen maalarin kanssa pyöriteltiin päätä muun auton kanssa, lähinnä katon. Choppauksessa tekijä on vetänyt sen luonnollisesti osiin ja hitsannut takaisin, ainoa vaan että loppupeleissä se osa työstä on tehty täysin luokattomasti. Katossa pakkelia ihan riittävästi (mikä ei tietenkään ole kestänyt), ja silti on kiharalla. Katsotaan että saadaanko mun taidoilla tuota ulkokuorta kuntoon ensi talvenakaan :)
Eilen maalarin kanssa pyöriteltiin päätä muun auton kanssa, lähinnä katon. Choppauksessa tekijä on vetänyt sen luonnollisesti osiin ja hitsannut takaisin, ainoa vaan että loppupeleissä se osa työstä on tehty täysin luokattomasti. Katossa pakkelia ihan riittävästi (mikä ei tietenkään ole kestänyt), ja silti on kiharalla. Katsotaan että saadaanko mun taidoilla tuota ulkokuorta kuntoon ensi talvenakaan :)
Toi vuotaa nyt jo jokapaikasta siihen malliin että parempi on vaan tilkitä suurempia reikiä, eikä tehdä yhtä isoa lisää ;)
Toivottavasti viimeisintä osakuormaa odotellaan englannista, nyt tehdään loppuun ne mitä pystytään. Puutelistalla vetarin suojakumia (spesiaali tietenkin Minissä), pidempää raidetangon päätä, vesiletkut, lämppärin hana, yms täysin tarpeetonta osaa.
Oikean puolen kelkan etutuki tuli tehtyä vähän massiivisemmasta neliöputkesta (vaikkakin ohutseinäistä), lähinnä sen takia että siihen saa ilman eri lätkiä öljynjäähdyttimen kiinni. Lisäksi sen sisällä tulee menemään kaikki konetilan sähköjohdot, joita tosin ei nyt mitään maailmaa mullistavaa määrää ole. Uudet hieman enemmän pitoa omaavat renkaatkin on ilmestynyt toisilla vanteilla, jos saisi koneteholla tehtyä muutakuin kuin muutettua renkaat savuksi.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_15.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_18.jpg

Toivottavasti viimeisintä osakuormaa odotellaan englannista, nyt tehdään loppuun ne mitä pystytään. Puutelistalla vetarin suojakumia (spesiaali tietenkin Minissä), pidempää raidetangon päätä, vesiletkut, lämppärin hana, yms täysin tarpeetonta osaa.
Oikean puolen kelkan etutuki tuli tehtyä vähän massiivisemmasta neliöputkesta (vaikkakin ohutseinäistä), lähinnä sen takia että siihen saa ilman eri lätkiä öljynjäähdyttimen kiinni. Lisäksi sen sisällä tulee menemään kaikki konetilan sähköjohdot, joita tosin ei nyt mitään maailmaa mullistavaa määrää ole. Uudet hieman enemmän pitoa omaavat renkaatkin on ilmestynyt toisilla vanteilla, jos saisi koneteholla tehtyä muutakuin kuin muutettua renkaat savuksi.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_15.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_18.jpg

Onhan se remppaamisessa ihan kätevä, mutta 'normaalit' öljyjen tarkistukset yms ovat sitten hiukan hankelempia kun joutuu kurottelemaan sivulta (vaikka onkin pieni auto). Paras vaihtoehto olisi normaalisti toimiva konepelti + flippikeula. Valitettavasti komponenteille tilaa tuo ei tuo lisää juuri yhtään, startin solenoidikin on nytten sentin päästä koneesta. Moottori tosin ei liiku yhtään, alkuperäiset kolme kiinnityspistettä on kerrottu kahdella ja vaihdettu kumit uretaaniin.
Mä näin pari päivää sitten elämäni hienoimman Minin. Orimattilassa oli yhden talon pihassa kaksin kappalein laitettuja minejä ja yksi ruma farkku. Toisessa oli englannin lippu katolla ja pirun nätit (tykki vai mitkä lie?) kromatut ja leveät vanteet! Usein minissä nähnyt moiset, mutta en noin leveitä/isoja ja kiiltäviä. Saattohan se kiilto hämätä kokoa?
Eli tälläset: http://accityhunter.free.fr/glossaire/Morris_Mini_1.jpg
Mitäs Mikan auton väri/maalauspuoli tulee olemaan? Vai jäikö joku rivi ylempää väliin..?
Eli tälläset: http://accityhunter.free.fr/glossaire/Morris_Mini_1.jpg
Mitäs Mikan auton väri/maalauspuoli tulee olemaan? Vai jäikö joku rivi ylempää väliin..?
Jeps, noita Tykkivanteita saa nykyään todelta monelta valmistajalta, kromattunakin. Minilite on alkuperäinen valmistaja, ja kisavanteiksi alunperin tarkoitettu 60luvun alussa. Nykyään taas saa orginaalia Miniliteä, mikä ei tosiaan ole hirveän isolla huulella. Muilta valmistajilta sen sijaan saa mm 7" leveitä pikkuisella huulella. Itsellä ei oikein vielä selvää että millaiset 13" vanteet tuohon tulee vuoden/parin sisällä, klassikot vai modernimmat.
7x13" kaksiosainen kiillotetulla reunalla
Koko auto luonnollisesti jossain vaiheessa maalataan tuolla konetilan värillä, nyt vain maalattiin sen verran että ei tarvitse koko autoa purkaa siinä vaiheessa kun ulkokuorikin ruiskutetaan. Korisarjaksi tulee Zeemax tai sen kopio, kopiot on tietenkin yleensä hieman heikkolaatuisempia sopivuudeltaan. Asia ei ole ongelma koska tuossa muutenkin tullaan sovittamaan ne saumattomasti autoon, sekä muutenkin auto ei ole täysin orginaali niin alkuperäisissäkin on sovittamista.
Edestä
Takaata
7x13" kaksiosainen kiillotetulla reunalla
Koko auto luonnollisesti jossain vaiheessa maalataan tuolla konetilan värillä, nyt vain maalattiin sen verran että ei tarvitse koko autoa purkaa siinä vaiheessa kun ulkokuorikin ruiskutetaan. Korisarjaksi tulee Zeemax tai sen kopio, kopiot on tietenkin yleensä hieman heikkolaatuisempia sopivuudeltaan. Asia ei ole ongelma koska tuossa muutenkin tullaan sovittamaan ne saumattomasti autoon, sekä muutenkin auto ei ole täysin orginaali niin alkuperäisissäkin on sovittamista.
Edestä
Takaata
Palailtu taas pitkältä työreissulta Afrikan talvesta kotiin, ja mikäs sen mukavempaa on täällä aurinkoisessa ja +25 kelissä kuin pakertaa tallissa. Nyt kun on asiaa hieman funtsinut, niin todennäköisesti nyt käy niin että auto ei saa tuota "zeemax" korisarjaa ja 13" vannetta alle. Näillä näkymin ruvetaan haalimaan kromi/rosteri osaa varastoihin talvea varten tehdään enemmän "old school" näköinen peli tuosta 10" vanteilla. Yksi syy pitäytyä pienissä vanteissa on että silloin sen saa tontitettua oikein huolella, ongelmana vaan vanteiden saatavuus. Tällä hetkellä kova metsästys 6tai7" leveistä 10" vanteista, uusia saa kahta eri mallia, mutta ongelmana niissä on että "kaikilla" on jo samanlaiset. Käytetyt kolhitut erikoiset sitten maksaa enemmän kuin "normaalit" uudet, mutta siihen on pakko tyytyä.
Lisäksi postipoika kantoi Saksan maalta sisustan -94SPi Cooperista, hieman ryhdikkäämmät ja modernimmat pulkat kuin vanhat. Vielä tarvii haalia etupenkit -96MPi Cooperista (tai uudemmasta), niissä on sitten kunnon sivutoppauksetkin.
paskoja kuvia, kamera hukassa taas.
väliaikaset vanteet
Sisusta, ovipahvit vielä vanhat
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_19.jpg
Lisäksi postipoika kantoi Saksan maalta sisustan -94SPi Cooperista, hieman ryhdikkäämmät ja modernimmat pulkat kuin vanhat. Vielä tarvii haalia etupenkit -96MPi Cooperista (tai uudemmasta), niissä on sitten kunnon sivutoppauksetkin.
paskoja kuvia, kamera hukassa taas.
väliaikaset vanteet
Sisusta, ovipahvit vielä vanhat
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/2006_19.jpg
Viimeksi muokannut MikaJ, 20.6.2006 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ihan silkasta uteliaisuudesta kyselen että miten olet ratkaissut tuon huohottimen ulostulon.. Kuvassa näyttää että olet kytkimen puoleisesta päästä vienyt letkun huohottimelta suoraan rintapeltiin? Oletko jonkun säiliön/kerääjän sinne jemmannut vai pörröttääkö letku suoraan auton alle..
Pisti vaan silmään.
Pisti vaan silmään.
Tällä hetkellä kaikista neljästä huohotuspisteestä menee letkut ihan mihin sattuu, mutta nyt aluksi niiden loppusijoituspaikka on auton alla. "Sisälokasuojaan" täytyy tehdä rosterista säiliö kunhan sitten joskus kerkeää, lähinnä vain ulkonäköseikkojen takia, muuten saisi pöhistä ulos.
Tänään laiskotti, mutta jonkin verran sain aikaan.

Tänään laiskotti, mutta jonkin verran sain aikaan.

vääräuskoisillekki nykyään jonkin näkönen foorumin tynkä.. tuuppaa rojektis ihmeessä sinnekki..
http://mini2-finn.com/
http://mini2-finn.com/
Masiina hyrähti käyntiin testiksi, ja onneksi mitään kolinoita ei kuulu kylmänä eikä lämpimänä vaikka sellaisia mustia pilviä auton viimesyksyinen käyttäjä maalasi seinille (mielestäni ääni tuli kun vanhat kaasarikombot hakkasi tulipeltiin).
Vauhtipyörä on niin kevyt kuin orggiksesta turvallisesti saa, eli järkyttävän painava, pitää hankkia vaan Ultralight teräspyörä niin saa kiertämään vähän paremmin. Hetken jaossa 10megan videoklippi niille ketä kiinnostaa.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/Movie.avi
Vauhtipyörä on niin kevyt kuin orggiksesta turvallisesti saa, eli järkyttävän painava, pitää hankkia vaan Ultralight teräspyörä niin saa kiertämään vähän paremmin. Hetken jaossa 10megan videoklippi niille ketä kiinnostaa.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/Movie.avi
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Alkumetrit hankaluuksia täynnä niinkuin aina, kaasarissa oli vähän "mätää" ja matkaseoksia ei saatu kohdalleen. Tuntia ennen leimalle menoa ja 800km kesäkokousmatkalle lähtöä vielä kytkimen vivusto lohkesi kytkinkaavelista rikki, siinä vaiheessa päätin että saa auto jäädä Turkuun ja minä rupean nyt jo ryypäämään.
Nyt kaasari ok, vaikkakin seokset vielä hiukan huonot. Muutenkin koeajot on vähän osoittanut että 40mm sisäkurkut on liian rajut mukavaan katukäyttöön, täytynee laittaa 36-38mm ja katsoa miltä tuntuu.
Mutta sitten asiaan mitä on uutta, Vanteet/renkaat tulivat. Saa nähdä että saako noita alle vielä täksi loppu kesäksi, koska ei nyt ihan "bolt-on" sovituksesta puhuta.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne1.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne2.jpg
Nyt kaasari ok, vaikkakin seokset vielä hiukan huonot. Muutenkin koeajot on vähän osoittanut että 40mm sisäkurkut on liian rajut mukavaan katukäyttöön, täytynee laittaa 36-38mm ja katsoa miltä tuntuu.
Mutta sitten asiaan mitä on uutta, Vanteet/renkaat tulivat. Saa nähdä että saako noita alle vielä täksi loppu kesäksi, koska ei nyt ihan "bolt-on" sovituksesta puhuta.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne1.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne2.jpg
Power Techin vanteet, 13" vanteet mitkä on 9" leveät, renkaina 195/45. Käsittääkseni tuota vannetta ei enää tehdä, voin olla väärässäkin? Nuo ovat uudet, koska edelliselle omistajalle ei sopinut alle. Vanteen rakenteesta johtuen sisähalkaisija vanteen sisäpuolella on luokkaa 12" normivanteen kokoa, joten ei sovi jarrut sisälle vaikka normaalisti mahtuisi 13" vanne autoon.
Vähän kävin sovittelemassa eilen niitä alle, lähinnä vaan mallailemassa miltä näyttää ja saadaanko auton korkeus "helpolla" tarpeeksi matalaksi. Hyvältä näyttää, tuosta kuvasta saadaan vielä noin 6senttiä putoamaan kun tehdään vähän sisä- ja ulkolokasuojaa uusiksi (niin, ja varmaan täytyy vähän levikettä lisätä tuon vanhan lisäksi), ilman että autosta on pakko tehdä ihan kivirekeä. Muutenkin omaan kieroon mieleen nuo jopa sopii tyyliltään Miniin, moni on varmaan toista mieltä. Jotenkin tuntuu että noi isot pallot kerää niin paljon "huomiota" ettei tuo kuvissa näkyvä alustan korkeuskaan minusta näytä pahalta, syy miksi sitä ei mallattu tuon matalemmalle on että tunkki on jo pohjassa, eli 12senttiä on alustan korkeus nyt.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne4.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne5.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne6.jpg
Vähän kävin sovittelemassa eilen niitä alle, lähinnä vaan mallailemassa miltä näyttää ja saadaanko auton korkeus "helpolla" tarpeeksi matalaksi. Hyvältä näyttää, tuosta kuvasta saadaan vielä noin 6senttiä putoamaan kun tehdään vähän sisä- ja ulkolokasuojaa uusiksi (niin, ja varmaan täytyy vähän levikettä lisätä tuon vanhan lisäksi), ilman että autosta on pakko tehdä ihan kivirekeä. Muutenkin omaan kieroon mieleen nuo jopa sopii tyyliltään Miniin, moni on varmaan toista mieltä. Jotenkin tuntuu että noi isot pallot kerää niin paljon "huomiota" ettei tuo kuvissa näkyvä alustan korkeuskaan minusta näytä pahalta, syy miksi sitä ei mallattu tuon matalemmalle on että tunkki on jo pohjassa, eli 12senttiä on alustan korkeus nyt.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne4.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne5.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/vanne6.jpg
Projekti ollut taas vähän hyllyllä työkiireiden takia, mutta taas tuli hommattua uudet vanteet. Enää ei pitäisi löytyä joka kulmalta vittuilijoita että on painavat vanteet, 3,7kg/kpl. Koko se sama 13x9". Alkaa kohta olemaan riittävästi spacereita/sovitteita erinlaisille vanteille Miniin :D
Renkaiksi sain hommattua käyttämättömät 225/45/13 katukumit, toivottavasti ei ihan kovettunut ole vaikka ikää onkin jo 5vuotta. Nyt yhteen väänsin päälle sovitusta varten korkean vastaavan levyisen sliksin, 190/535. Tuon kanssa pitää mahtua, on sitten paljon vaihtoehtoja tulevaisuudessa uusiksi renkaiksi.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/bbs1.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/bbs2.jpg
Renkaiksi sain hommattua käyttämättömät 225/45/13 katukumit, toivottavasti ei ihan kovettunut ole vaikka ikää onkin jo 5vuotta. Nyt yhteen väänsin päälle sovitusta varten korkean vastaavan levyisen sliksin, 190/535. Tuon kanssa pitää mahtua, on sitten paljon vaihtoehtoja tulevaisuudessa uusiksi renkaiksi.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/bbs1.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/2006/bbs2.jpg
Jostain sellaisesta siipiautosta nuo on, mitä jotkut kutsuu "vormuloiksi". Materiaalikin kuullemma isojen poikien mukaan pitäisi olla jotain muuta kuin Alession vanteissa.
Kuinkakohan standardia tuo yksipulttisovitus oikein on? Meneekö varmasti teettämiseksi vai saaako jostain valmiina moisia mitkä varmasti sopii... 4x100 jaosta tai jostain muusta normaalimmasta lähdetään sovittamaan.
Kuinkakohan standardia tuo yksipulttisovitus oikein on? Meneekö varmasti teettämiseksi vai saaako jostain valmiina moisia mitkä varmasti sopii... 4x100 jaosta tai jostain muusta normaalimmasta lähdetään sovittamaan.
Tämän illan jälkeen ei enää mietytä että jos sittenkin teettäisi jotkut räyhäkkäät 10" vanteet customina...
1,5" pois lokasuojan korkeudesta, 5" leveyttä lisää tulossa.
http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/korimuokkausta/taka3.jpg
http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/korimuokkausta/taka4.jpg
1,5" pois lokasuojan korkeudesta, 5" leveyttä lisää tulossa.
http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/korimuokkausta/taka3.jpg
http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/korimuokkausta/taka4.jpg
Eihän tuo voi vielä olla liian härskiä, odotellaan että saadaan uusiin vanteisiin venttiilit ja kokeiltua 30mm leveämpiä kumeja alle.
Vielä on mietinnässä minkämalliset lokasuojan kaaret tulevat, mutta se on päätetty että mitään "koko kylki korisarjaa" ei laiteta. Todennäköisesti pelkät lokasuojan kaaret, ehkä myös todella miedot (Cooper Sportpack orginaalit) sivuhelmapullistukset.
Vielä on mietinnässä minkämalliset lokasuojan kaaret tulevat, mutta se on päätetty että mitään "koko kylki korisarjaa" ei laiteta. Todennäköisesti pelkät lokasuojan kaaret, ehkä myös todella miedot (Cooper Sportpack orginaalit) sivuhelmapullistukset.
Jotain kummallista on viimeisen parin päivän aikana tapahtunut Minille, enää ei ole 100% Miniä tuokaan auto...
http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/tekniikanvaihto/tekniikanvaihto18.jpg
http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/tekniikanvaihto/tekniikanvaihto18.jpg
Ei, se on Vauxhallin kone (kun en kehtaa myöntää mistä autosta se oikeasti on otettu)...
Juu, vasta mock-up asteellahan tuo on. Talleilta kaveri vienyt painepesurinsa pois niin ei saanut edes pestyä konetta kun sen otti pois siitä nimettömästä autosta. Ei sitä tiedä että tuleeko tuo kone edes lopullisesti, vielä on vaihtoehtona sovittaa tuo BMW:n K-sarjan moottoripyörän kansi Minin lohkoon mikä on tullut hankittua.
Juu, vasta mock-up asteellahan tuo on. Talleilta kaveri vienyt painepesurinsa pois niin ei saanut edes pestyä konetta kun sen otti pois siitä nimettömästä autosta. Ei sitä tiedä että tuleeko tuo kone edes lopullisesti, vielä on vaihtoehtona sovittaa tuo BMW:n K-sarjan moottoripyörän kansi Minin lohkoon mikä on tullut hankittua.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa